pi_94098960
registreer om deze reclame te verbergen
Dit is toch niet te geloven. Een ijverige HBO-student die z'n bachelor met één jaar vertraging haalt, vervolgens een schakeltraject aan de universiteit doet en een master gaat volgen, mag het laatste jaar volledig opdraaien voor de reiskosten. Om enigszins het traject HBO->WO master fatsoenlijk te doorlope moet je nul komma nul vertraging oplopen. Hoezo kenniseconomie? Die bachelor-masterstructur was toch juist ter bevordering van de doorstroming van HBO naar WO? Daar blijft wat van over zo...

Daarnaast viel mijn oog op de volgende passages:

quote:
Studie krijgt prioriteit - Studenten zullen mede door het sociaal leenstelsel bewuster gaan
nadenken over nevenactiviteiten, bijverdiensten en eventuele studievertraging die ze
daardoor kunnen oplopen. Studeren krijgt weer de hoogste prioriteit. Alleen zo kunnen
studenten het maximale halen uit de kostbare voorzieningen die hen op hogeschool of
universiteit gedurende een beperkte studietijd worden geboden. In dat licht kan het voor
een student voordeliger zijn om zijn studie gedeeltelijk met een lening te financieren dan ten
koste van zijn studie meer bij te gaan verdienen: studievertraging is niet alleen duur
vanwege extra studiekosten, maar ook omdat het langer duurt voordat de investering in de
studie geld gaat opleveren. Daarbij is het normaal dat nevenactiviteiten uitzonderingen
daargelaten - binnen het domein van vrijetijdsbesteding vallen. De kosten daarvan dienen
voornamelijk door studenten zelf of direct door belanghebbenden gedragen te worden.
Want nevenactiviteiten als bestuursfuncties e.d. moeten natuurlijk ontmoedigd worden!

quote:
Bewuster kiezen Studenten maken de keuze voor het volgen van een masteropleiding over
het algemeen op inhoudelijke gronden. Het is niet te verwachten dat het wel of niet krijgen
van een basisbeurs doorslaggevend zal zijn voor de keuze om al dan niet een
masteropleiding te volgen. Het is wel voorstelbaar dat studenten juist vanwege de extra
studielening die moet worden aangegaan een betere kosten-batenafweging zullen maken
met als effect een bewustere keuze van de vervolgopleiding. Overigens blijft de aanvullende
beurs voor de lagere inkomens bestaan, evenals het studentenreisrecht.
Die afweging had ik best willen maken, ware het niet dat ik die afweging helemaal niet heb kunnen maken! Studenten die jarenlang een rooskleurig beeld werd voorgehouden, dreigen nu plots geconfronteerd te worden met fors ongunstigere voorwaarden. :r

Het kabinet kan wel fijn aannames blijven maken over het verwachte gedrag van de studenten, maar ik zou toch echt weer twee keer nadenken voor ik een master ga doen waarvoor ik én moet gaan lenen én zelf voor de reiskosten op mag draaien. Om een kenniseconomie te blijven behouden (en zelfs verbeteren, wat het kabinet zegt te willen doen) moet je studeren toch juist stimuleren en de kwaliteit op peil houden/verbeteren, of ben ik nu helemaal achterlijk geworden?
pi_94099451
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:56 schreef eriksd het volgende:
Geen last van :P
Kijk aan. Dat is de VVD-mentaliteit. Zolang 'ik er maar geen last van heb' is alles best! Welkom in de wondere wereld van het VVD-brein. Waar de eigen stituatie als leidend wordt gezien. 'Als ik er geen last van heb, is het een ander z'n eigen schuld als die er wel last van heeft!'
pi_94100612
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:56 schreef dotCommunism het volgende:
Dit gaat alleen maar voor nóg meer woningnood zorgen in de universiteitssteden, welke natuurlijk niet wordt aangepakt. Goed werk kabinet.
*O* Goed voor de prijs van m'n kamer. (heb een koopkamer) Hopelijk compenseert het voor de afname van studenten door hogere kosten. Aan de andere kant is het qua arbeidsperspectief weer beter als het aantal studenten afneemt. Moeilijk, ik weet niet wat ik moet vinden.
  maandag 14 maart 2011 @ 17:47:46 #229
72712 Renesite
Ga door, o klootzak / exkutmod
pi_94102232
Jeeeej! http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23774
 | <3 Triquester...
HET IS RENÉ MET EEN STREEPJE-OP-DE-LAATSTE-E!!!!
  maandag 14 maart 2011 @ 17:50:47 #230
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94102353
quote:
Ik dacht even dat er goed nieuws was. ;(
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 17:51:35 #231
162870 motorbloempje
Make that the cat wise...
pi_94102383
idem.
Op donderdag 18 oktober 2012 00:02 schreef Prissor het volgende:
Motorbloempje of hor dan ook jij bent de meest waardeloze admin op heel het internet.
Wolve en ik hebben een huis gekocht in Yorkshire!
  maandag 14 maart 2011 @ 17:52:45 #232
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94102432
Ik moet het Zijlstra wel nageven, hij is niet van het halfbakken werk zoals zijn voorgangers. Niet een beetje hier en daar bezuinigen, maar het hele onderwijs gewoon in 1x kapot maken en schermen met investeringen die zijn opvolger gaat doen ter compensatie.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  maandag 14 maart 2011 @ 17:53:15 #233
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_94102447
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 17:50 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Ik dacht even dat er goed nieuws was. ;(
Ik ook. Maar met Zijlstra... wat hadden we kunnen verwachten |:(
Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 14 maart 2011 @ 17:53:26 #234
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_94102458
"Omdat een masterstudie een goede investering blijft, verwacht het kabinet geen ongunstige gevolgen voor de toegankelijkheid in termen van instroom in het hoger onderwijs. Ervaringen uit het verleden en uit het buitenland ondersteunen dat". "In Nederland hebben eerdere collegegeldverhogingen en besparingen op de studiefinanciering .
niet geleid tot een structureel lagere instroom. In tegendeel, mede dankzij deze maatregelen werd
het financieel mogelijk om een steeds grotere groep studenten een plek in het hoger onderwijs te
bieden".

:') reeds behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het buitenland is Nederland niet.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  maandag 14 maart 2011 @ 17:58:21 #235
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94102655
Een masterstudie blijft misschien een goede investering, studeren in Nederland is het minst winstgevend voor het individu van heel Europa ondertussen. :')
  maandag 14 maart 2011 @ 17:59:08 #236
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_94102684
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 17:52 schreef dotCommunism het volgende:
Ik moet het Zijlstra wel nageven, hij is niet van het halfbakken werk zoals zijn voorgangers. Niet een beetje hier en daar bezuinigen, maar het hele onderwijs gewoon in 1x kapot maken en schermen met investeringen die zijn opvolger gaat doen ter compensatie.
True, true.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:02:01 #237
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_94102799
Wetswijziging
Na de parlementaire behandeling van deze notitie wordt het wetsvoorstel uitgewerkt. Het
voornemen is om het wetsvoorstel in oktober 2011 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Om de
beoogde besparingen in 2015 te kunnen realiseren, streeft het kabinet naar inwerkingtreding van de
wet op 1 augustus 2012.

:') poe, ik val er nét buiten.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
pi_94102805
Ik hoorde toevallig dat een tweede master ook het instellingsgeld gaat kosten?
Ik dacht dat dat niet hoefden als je twee masters tegelijk begon en tegelijk afmaakt.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

1.6k+15k voor 2 masters is wel schofterig veel.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:06:19 #239
72712 Renesite
pi_94102961
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:02 schreef mymoodfentje het volgende:
Wetswijziging
Na de parlementaire behandeling van deze notitie wordt het wetsvoorstel uitgewerkt. Het
voornemen is om het wetsvoorstel in oktober 2011 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Om de
beoogde besparingen in 2015 te kunnen realiseren, streeft het kabinet naar inwerkingtreding van de
wet op 1 augustus 2012.

:') poe, ik val er nét buiten.
Hmmmm! Dan houd ik mijn normale stufi tijdens mijn master *O*
 | <3 Triquester...
  maandag 14 maart 2011 @ 18:09:35 #240
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94103092
quote:
99s.gif Op maandag 14 maart 2011 01:51 schreef CrashO het volgende:
Die route klopt in principe wel redelijk ja, maar zoals hierboven iets duidelijker uitgelegd is het om precies te zien als volgt:
1VMBO-K-->2VMBO-T-->3/4VMBO-K-->MBO3-->MBO4-->HBO-p-->VWO
Leuk, maar wie betaalt dit allemaal? O ja, de belastingbetaler :X
  maandag 14 maart 2011 @ 18:14:25 #241
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_94103256
Ik vraag mij hard af of het bedrijfsleven gevraagd is om aan te geven wat hun visie hierop is. Tenslotte zullen veel studenten later in het bedrijfsleven belanden. Veel werkgevers vinden juist een pre dat studenten naast alleen studeren ook iets hebben gedaan in de vorm van nevenactiviteiten of een bijbaantje. Zitten toekomstige werkgevers te wachten op studenten die alles binnen de voorgeschreven tijd hebben afgerond, maar amper iets hebben gedaan naast hun studie omdat ze bang waren dat ze zouden uitlopen en dan het volle pond moeten betalen.
Tweede plaats De Dagzege 2011
  maandag 14 maart 2011 @ 18:15:05 #242
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_94103282
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik vraag mij hard af of het bedrijfsleven gevraagd is om aan te geven wat hun visie hierop is. Tenslotte zullen veel studenten later in het bedrijfsleven belanden. Veel werkgevers vinden juist een pre dat studenten naast alleen studeren ook iets hebben gedaan in de vorm van nevenactiviteiten of een bijbaantje. Zitten toekomstige werkgevers te wachten op studenten die alles binnen de voorgeschreven tijd hebben afgerond, maar amper iets hebben gedaan naast hun studie omdat ze bang waren dat ze zouden uitlopen en dan het volle pond moeten betalen.
Is gevraagd, is een brief ondertekent door allerlei directeuren van grote multinationals, niets mee gedaan door Zijlstra.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:15:50 #243
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94103304
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En wie profiteert uiteindelijk van deze kennisverrijking?

Oja, de belastingdienst / overheid.
Der Euro leidet nicht unter einer bloßen Vertrauenskrise, sondern "unter einer tiefgreifenden Strukturkrise, die durch die Ausweitung der öffentlichen Finanzhilfen verlängert wird".
  maandag 14 maart 2011 @ 18:17:57 #244
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94103394
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

De belastingbetaler profiteert veel meer van iemand met een WO-opleiding dan iemand met een vmbo-opleiding. Je moet wel lange-termijn denken, maar dat is meestal moeilijk bij typetjes als jij die vooral aan de centjes denken. :')

quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:15 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Is gevraagd, is een brief ondertekent door allerlei directeuren van grote multinationals, niets mee gedaan door Zijlstra.
http://www.studerend-nederland.nl/

deze brief dus. Ook dat negeert Zijlstra, terwijl toch echt niet de minstens uit het bedrijfsleven het ondertekend hebben.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:22:15 #245
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_94103592
quote:
Het plaatje erbij met "500 euro in je zak" is nog wel de grootste belediging.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:23:27 #246
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94103645
Het is de 500 euro die uit je zak wordt gerold door de overheid.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:31:23 #247
72712 Renesite
pi_94103944
Belediging vond ik dit:
quote:
Daarnaast wordt de basisbeurs voor masteropleidingen vervangen door een sociaal leenstelsel. Om de studenten toch enigszins tegemoet te komen wordt de terugbetaaltermijn van de studieschuld verhoogd van 15 naar 20 jaar
Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkracht :')
 | <3 Triquester...
  maandag 14 maart 2011 @ 18:31:33 #248
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_94103955
pi_94105569
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:31 schreef Renesite het volgende:
Belediging vond ik dit:

[..]

Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkracht :')
Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk vind ik dat het sowieso niet kwijtgescholden moet worden. Het wordt alleen wel een beetje verkeerd gebracht. :P
  maandag 14 maart 2011 @ 19:05:24 #250
72712 Renesite
pi_94105764
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:02 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk vind ik dat het sowieso niet kwijtgescholden moet worden. Het wordt alleen wel een beetje verkeerd gebracht. :P
Dat bedoel ik. Een belediging om te zeggen dat het positiever is dat mensen 60 maal hun maandbedrag nog extra moeten betalen :')

Met de maatregel an-sich ben ik het eens :@ !
 | <3 Triquester...

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')