abonnement Unibet Coolblue
pi_93356367
.. wat een kutsysteem. Beetje de hardwerkende, belastingbetalende student naaien.

quote:
'In 2008 heeft u studiefinanciering ontvangen. Een van de voorwaarden van studiefinanciering is dat de bijverdiensten in een kalenderjaar onder een bepaald bedrag moeten blijven. In 2008 was dit bedrag 12.916,17.

Volgens gegevens die wij van de Belastingdienst hebben ontvangen, was uw verzamelinkomen in 2009 13.919,00. Dit is gelijk aan uw toetsingsinkomen'
Ik kreeg minimale beurs, omdat mijn ouders teveel verdienden. Ik heb nooit geld ontvangen van mijn ouders voor mijn studie, altijd alles zelf betaald, en daar hard voor gewerkt. Nu mag ik gaan lappen omdat ik teveel heb verdiend. Volgens mij moet ik alles boven die grens terugbetalen. Ruim 1000 EUR + rente.

Wat kan ik hier aan doen? Antwoord: Niets. Of zit er ergens een maas in de wet..
  zaterdag 26 februari 2011 @ 17:53:06 #2
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_93356410
Dat weet je toch als je studiefinanciering ontvangt :?
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_93356491
quote:
99s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 17:53 schreef Juicyhil het volgende:
Dat weet je toch als je studiefinanciering ontvangt :?
Bijverdienen in eerdere jaren
Ook in 2005, 2006 en 2007 moest je je houden aan de bijverdiengrens. We keken toen nog niet naar je verzamelinkomen of belastbaar loon, maar naar je netto inkomen.

In 2007 ging het wel goed, in 2008 besloten ze spontaan naar NETTO inkomen te kijken, ipv naar BRUTO inkomen. Daardoor ging het de mist in dat jaar.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 17:56:14 #4
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_93356567
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 17:54 schreef Oksel het volgende:

[..]

Bijverdienen in eerdere jaren
Ook in 2005, 2006 en 2007 moest je je houden aan de bijverdiengrens. We keken toen nog niet naar je verzamelinkomen of belastbaar loon, maar naar je netto inkomen.

In 2007 ging het wel goed, in 2008 besloten ze spontaan naar NETTO inkomen te kijken, ipv naar BRUTO inkomen. Daardoor ging het de mist in dat jaar.
En dat hebben ze niet aan jou gemeld?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_93356648
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 17:56 schreef Bravebart het volgende:

[..]

En dat hebben ze niet aan jou gemeld?
Vast wel. Het is een achterlijke regel, dat is het probleem.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 18:04:53 #6
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_93356970
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 17:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Vast wel. Het is een achterlijke regel, dat is het probleem.
Om te voorkomen dat jij door voltijd te gaan werken ook nog eens dik gespekt wordt vanuit de staat. Ook met iets onder die maximumgrens kom je prima rond.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_93356981
Maar de hoogte van dat bedrag is toch uiteraard ook meeveranderd doordat het bruto is geworden? Je zal inderdaad alle maanden stufi + OV terug moeten betalen. En volgens mij gold toen nog niet de regel dat je alleen terug moet betalen wat je boven die grens zit.

Dus 12 keer 90 euro basisbeurs en 12 keer 2 keer 68 euro voor je OV.

Je had het destijds zelf in de gaten moeten houden en op tijd of met terugwerkende kracht stopzetten, dan zit je ff zonder stufi of OV, of wel OV maar dat je de boete pakt, maar dan ben je een stuk goedkoper uit dan nu.
pi_93356984
Maak je niet zo druk, je verdient toch bijna 14000 euro :)
You dream it, I live it.
pi_93357100
Ik heb het in de gaten gehouden destijds.. heb net de data gedownload van m'n bank, en het in Excel gezet: € 12.869,56. Eens kijken of ik in 2009 nog loon van 2008 heb gekregen.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 18:10:19 #10
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_93357209
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 17:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Vast wel. Het is een achterlijke regel, dat is het probleem.
Achterlijke regel of niet, de regel is nou eenmaal zo, jij was op de hoogte van die regel (of kon op de hoogte zijn...), dus als jij over die grens heen bent gegaan moet je het gewoon terugbetalen, hoe oneerlijk je het ook vindt.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_93357355
't Probleem is ws. dat ik in 2009 geld terug kreeg van de Belastingdienst. Typhushoerenzooi.
pi_93357386
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 18:07 schreef Oksel het volgende:
Ik heb het in de gaten gehouden destijds.. heb net de data gedownload van m'n bank, en het in Excel gezet: € 12.869,56. Eens kijken of ik in 2009 nog loon van 2008 heb gekregen.
Heb je geen jaaropgaaf? Je moet naar bruto kijken he, dus dingen van je bank downloaden heeft niet zoveel nut.
pi_93357459
Oh, ja, shit. Bruto. Jaar opgaaf kan ik vast wel ergens vinden. Zucht.

Hoeveel moet ik terugbetalen? Basisbeurs was 350 EUR ofzo.
pi_93357533
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 18:13 schreef Oksel het volgende:
't Probleem is ws. dat ik in 2009 geld terug kreeg van de Belastingdienst. Typhushoerenzooi.
Dat wordt door de BD niet als inkomen gezien.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 20:32:15 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93363030
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 17:51 schreef Oksel het volgende:
.. wat een kutsysteem. Beetje de hardwerkende, belastingbetalende student naaien.

[..]

Ik kreeg minimale beurs, omdat mijn ouders teveel verdienden. Ik heb nooit geld ontvangen van mijn ouders voor mijn studie, altijd alles zelf betaald, en daar hard voor gewerkt. Nu mag ik gaan lappen omdat ik teveel heb verdiend. Volgens mij moet ik alles boven die grens terugbetalen. Ruim 1000 EUR + rente.

Wat kan ik hier aan doen? Antwoord: Niets. Of zit er ergens een maas in de wet..
Had je toen nog geen investeringsaftrek van de zonnepanelen of kosten van de ontwikkeling?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93363864
Je moet sowieso twaalf keer OV terugbetalen als je die had, 78,16 per maand.

Daarnaast het bedrag wat je boven de grens zit, en uiteraard niet meer dan het bedrag wat je hebt ontvangen aan basis- en aanvullende beurs. Waarschijnlijk in jouw geval het hele bedrag.
pi_93364185
Even m'n post quoten uit een ander topic, misschien dat iemand toevallig wel hier kijkt en niet in het andere topic.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 20:53 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vind deze berichten niet leuk. Ik zat in 2009 heel dicht tegen de grens aan. Stufi heb ik de laatste twee maanden stopgezet. Weet iemand hoe de precieze berekening is?

Ik heb m'n stufi stilgezet de maand voor de cumulatieven van m'n twee baantjes boven de 13.000 euro uit zou komen. Echter heb ik het grootste deel in de tweede helft van het jaar verdiend. Ik las pas in een topic dat ze het niet per maand bekijken, maar per jaar en dan delen door 12. In dat geval zou ik ook genaaid zijn.

Naar mijn mening heb ik overigens gedaan wat op de site stond, namelijk m'n stufi stopgezet voordat ik boven die norm uit kwam. Ik kon immers niet weten wat ik de laatste maanden zou doen.
pi_93365292
quote:
19s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 20:49 schreef Hugo__Boss het volgende:
Je moet sowieso twaalf keer OV terugbetalen als je die had, 78,16 per maand.

Daarnaast het bedrag wat je boven de grens zit, en uiteraard niet meer dan het bedrag wat je hebt ontvangen aan basis- en aanvullende beurs. Waarschijnlijk in jouw geval het hele bedrag.
Dus grens is 12900, 13900 inkomen = 1000 eur terug betalen?
pi_93365864
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 21:20 schreef Oksel het volgende:

[..]

Dus grens is 12900, 13900 inkomen = 1000 eur terug betalen?
+ 12* 78,16
pi_93366744
wtf :o
pi_93367457
En m'n OV kaart..? Waarom dat!
pi_93367512
als je geen recht heb op stufi heb je ook geen recht op je ov.
toen ik stopte met mijn studie moest ik ook mijn stufi van dat jaar terugbetalen + alle maanden OV 8)7
pi_93367645
Ik had maar een klein deel van het jaar geen recht op Stufi, niet het hele jaar..
pi_93367814
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 22:21 schreef Oksel het volgende:
Ik had maar een klein deel van het jaar geen recht op Stufi, niet het hele jaar..
Ja maar doordat je dat jaar te veel hebt verdiend, had je dus heel het jaar geen recht op stufi.
pi_93367884
Wat..? Ik snap er echt geen hol van. :P

Compleet onlogisch en vreemd. Ik ga wel bellen.
pi_93368110
nee dat kan niet kloppen.
als hij 1000 terugbetaald heeft hij toch weer recht op stufi en ov?

of hij betaald geen 1000 euro terug dan heeft hij geen recht op stufi en ov en dan betaal je deze 2 dus terug.

zover ik weet is de eerste de standaard oplossing. (en de goedkoopste)

[ Bericht 9% gewijzigd door fespo op 26-02-2011 22:41:52 ]
pi_93368304
volgens mij houden ze een bedragje in, maar blijft je beurs doorlopen, zo was het althans in een ver ver verleden...
pi_93368511
Als ik 1000 terug betaal had ik overal dus weer recht op.. dat klinkt wel logisch. Klojo's. Ik ook. Het achterlijke is dus dat ik naar netto keek, en niet naar bruto. Daardoor ging ik de fout in. Het mooie is namelijk dat ik mijzelf een bonus uit heb laten betalen in 2009 om in 2008 onder die grens te blijven. In 2009 ging ik toch op reis. Dus ik had die bonus eenvoudig 1000 hoger kunnen maken.
pi_93369002
vergeet de rente niet over die 1000 euro, is vast niet veel, maar denk dat de schade al met al op 1050 euro komt, zonde van het geld natuurlijk.
pi_93369039
Jep. Achterlijke regel.
pi_93369218
vertel mij wat, heb die gasten elke maand achter mijn broek hangen om een half maandinkomen van iemand op minimumniveau terug te betalen omdat ik geleend heb tijdens mijn studie :(
pi_93369291
Dat gaat bij mij ook nog gebeuren, in 2012.. :(
pi_93369309
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 22:59 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
vertel mij wat, heb die gasten elke maand achter mijn broek hangen om een half maandinkomen van iemand op minimumniveau terug te betalen omdat ik geleend heb tijdens mijn studie :(
Dat heb je dan weer zelf gedaan toch? :P
pi_93369456
Ha Oksel,

heb hetzelfde probleem. alle berichten van de strekking: regels zijn regels en had je maar op moeten letten zijn feitelijk waar, maar mijn idee is dat studenten alleen maar save kunnen blijven door een enorm veilige marge te nemen, want vlak voor het einde van het jaar is het simpelweg niet te controleren waar je belastbaar inkomen precies op uitkomt. ik kwam hier half januari pas achter.

ik heb in mijn geval nog hoop: ik heb precies EUR 14 teveel verdiend, wat dus betekent dat als ik anderhalf uur minder had gewerkt, ik mij EUR 1000 had bespaard. echter denk ik aan te kunnen tonen dat mijn werkgever geen 100% correct tijdvak hanteert: mijn jaaropgaaf 2008 is gebaseerd op precies dezelfde cijfers als mijn loonstrook van december (en die ging half december al de deur uit). Dat kan dus niet kloppen. Omdat ik in januari 2008 meer heb verdiend dan in januari 2009 heb ik nog hoop: bij mij zijn er dus letterlijk gewerkte uren van kerst 2007 belastingtechnisch opgeteld bij 2008. Oneerlijk dus en technisch gezien heb ik niet teveel verdiend in 2008, maar of ze het bij duo met me eens zijn...

Succes
pi_93370096
Ik heb ook 1000 teveel verdiend kreeg net een brief vieze vuile tering honden. Maar dit is gewoon naaierij. Ik kreeg studiefinanciering tot JULI, toen was m'n studie af. Toen ben ik gaan werken die laatste paar maanden en heb ik dus meer verdiend dan de grens en kan ik gaan terugbetalen? Wat is dat dan voor flauwekul. Ik ontving toen toch al geen stufi meer......

Maar goed, je moet dus het verschil betalen tussen teveel verdiend en die grens, tot een max van de totale stufi + 80 p/m voor OV kaart. Ook zo'n 1000 euro dus in mijn geval.... Echt een stel ratten.
Facts don't care about your feelings
pi_93370279
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:04 schreef j1985j het volgende:
Ha Oksel,

heb hetzelfde probleem. alle berichten van de strekking: regels zijn regels en had je maar op moeten letten zijn feitelijk waar, maar mijn idee is dat studenten alleen maar save kunnen blijven door een enorm veilige marge te nemen, want vlak voor het einde van het jaar is het simpelweg niet te controleren waar je belastbaar inkomen precies op uitkomt. ik kwam hier half januari pas achter.

ik heb in mijn geval nog hoop: ik heb precies EUR 14 teveel verdiend, wat dus betekent dat als ik anderhalf uur minder had gewerkt, ik mij EUR 1000 had bespaard. echter denk ik aan te kunnen tonen dat mijn werkgever geen 100% correct tijdvak hanteert: mijn jaaropgaaf 2008 is gebaseerd op precies dezelfde cijfers als mijn loonstrook van december (en die ging half december al de deur uit). Dat kan dus niet kloppen. Omdat ik in januari 2008 meer heb verdiend dan in januari 2009 heb ik nog hoop: bij mij zijn er dus letterlijk gewerkte uren van kerst 2007 belastingtechnisch opgeteld bij 2008. Oneerlijk dus en technisch gezien heb ik niet teveel verdiend in 2008, maar of ze het bij duo met me eens zijn...

Succes
waarom moet je dan 1000 euro betalen en niet gewoon de 14 euro?
en als dat echt moet waar is die 1000 euro op gebaseerd?
pi_93370353
Wacht eens ik lees dit:

WAT TELT NIET MEE

Inkomsten die je aantoonbaar ontvangen hebt in een periode waarin je geen studiefinanciering en/of OV-studentenkaart ontvangt. Deze periode kan uitsluitend aan het begin van 2008 (vanaf januari) zijn of aan het einde van het jaar (tot en met december). Onderbreek je gedurende het jaar je studiefinanciering, dan tellen de inkomsten wél gewoon mee.

Betekent dit dus dat op het moment dat ik gestopt was met de studie (rond juli/augustus) en mijn stufi ook gestopt was, ik de inkomsten over de maanden daarna niet mee hoef te rekenen?
Facts don't care about your feelings
pi_93370516
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Wacht eens ik lees dit:

WAT TELT NIET MEE

Inkomsten die je aantoonbaar ontvangen hebt in een periode waarin je geen studiefinanciering en/of OV-studentenkaart ontvangt. Deze periode kan uitsluitend aan het begin van 2008 (vanaf januari) zijn of aan het einde van het jaar (tot en met december). Onderbreek je gedurende het jaar je studiefinanciering, dan tellen de inkomsten wél gewoon mee.

Betekent dit dus dat op het moment dat ik gestopt was met de studie (rond juli/augustus) en mijn stufi ook gestopt was, ik de inkomsten over de maanden daarna niet mee hoef te rekenen?

Dit heeft zo'n beetje iedere student toch? Waarom sturen ze dan een brief dat je te veel hebt verdient :?
pi_93370637
Het staat er heel vaag, met domme voorbeelden. Zoals gewoonlijk. Nou ja, ik heb kans als ik het daar op gooi. Niet elke student heeft dat natuurlijk, dat heb je alleen als je dus in het laatste jaar zit, of als je in augustus met een nieuwe opleiding begint.

Anders moet ik dus 1000 gaan terugbetalen plus nog eens 80 per maand van die OV? Daar word ik niet zo vrolijk van :')
Facts don't care about your feelings
pi_93371003
Als jouw studie in juli klaar is, moet je de maanden augustus t/m december qua inkomen dus niet meetellen. Maar was je stufi in augustus dus wel officieel stopgezet? Ik denk van niet, want anders had je dit probleem niet.

@Oksel
In 2008 was het zo dat je je hele OV moest terugbetalen als je de grens ook maar 1 euro bent gepasseerd en je je stufi niet hebt stopgezet. Je zou maximaal 1000 euro moeten terugbetalen, maar uiteraard niet meer dan je aan stufi hebt ontvangen. Weet niet wat je maandbedrag was? OV dus sowieso, plus 12 keer je maandbedrag. Als dit meer is dan 1000 euro, betaal je 1000 euro plus 12 keer 78,16.
pi_93371081
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:04 schreef j1985j het volgende:
Ha Oksel,

heb hetzelfde probleem. alle berichten van de strekking: regels zijn regels en had je maar op moeten letten zijn feitelijk waar, maar mijn idee is dat studenten alleen maar save kunnen blijven door een enorm veilige marge te nemen, want vlak voor het einde van het jaar is het simpelweg niet te controleren waar je belastbaar inkomen precies op uitkomt. ik kwam hier half januari pas achter.

ik heb in mijn geval nog hoop: ik heb precies EUR 14 teveel verdiend, wat dus betekent dat als ik anderhalf uur minder had gewerkt, ik mij EUR 1000 had bespaard. echter denk ik aan te kunnen tonen dat mijn werkgever geen 100% correct tijdvak hanteert: mijn jaaropgaaf 2008 is gebaseerd op precies dezelfde cijfers als mijn loonstrook van december (en die ging half december al de deur uit). Dat kan dus niet kloppen. Omdat ik in januari 2008 meer heb verdiend dan in januari 2009 heb ik nog hoop: bij mij zijn er dus letterlijk gewerkte uren van kerst 2007 belastingtechnisch opgeteld bij 2008. Oneerlijk dus en technisch gezien heb ik niet teveel verdiend in 2008, maar of ze het bij duo met me eens zijn...

Succes
Eens, maar je hebt tot 1 juli 2009 om de boel over 2008 te corrigeren. Dus tijd zat, in februari heb je echt wel je jaaropgave ontvangen en weet je precies of je eroverheen zit of niet. En als je dan geen actie onderneemt, heb je nu dus jaren later dit probleem.

En dat je half december je strook krijgt, maakt helaas niet uit. Al zijn het uren die je betaald krijgt van een jaar eerder, je ontvangt het inkomen in 2008. Ik ben heel bang voor je dat het niet op te lossen is. Als een jaaropgave is vastgesteld, is deze niet meer aan te passen. En zeker niet 2 jaar later.
pi_93371464
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Het staat er heel vaag, met domme voorbeelden. Zoals gewoonlijk. Nou ja, ik heb kans als ik het daar op gooi. Niet elke student heeft dat natuurlijk, dat heb je alleen als je dus in het laatste jaar zit, of als je in augustus met een nieuwe opleiding begint.

Anders moet ik dus 1000 gaan terugbetalen plus nog eens 80 per maand van die OV? Daar word ik niet zo vrolijk van :')
Bedoelde dus dat vrijwel iedereen het aan het eind van z'n studie daarmee te maken krijgt. ;)
pi_93372051
quote:
19s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:36 schreef Hugo__Boss het volgende:
Als jouw studie in juli klaar is, moet je de maanden augustus t/m december qua inkomen dus niet meetellen. Maar was je stufi in augustus dus wel officieel stopgezet? Ik denk van niet, want anders had je dit probleem niet.

Ik kijk net ff terug op m'n bankrekening en de laatste stufi die ik ontvangen heb is in september 2008. Betekent dit dat ik de inkomsten die ik gemaakt heb van okt t/m dec. niet hoef mee te rekenen?
Facts don't care about your feelings
pi_93373312
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:21 schreef fespo het volgende:

[..]

waarom moet je dan 1000 euro betalen en niet gewoon de 14 euro?
en als dat echt moet waar is die 1000 euro op gebaseerd?
die 1000 euro is gebaseerd op 12 maanden ov kaart terugbetalen, plus die eur 14 die ik teveel heb verdiend.

In algemene zin: wat ik alleen nog steeds niet snap is dat náást dat je het verschil terug moet betalen je ook die ov kaart terug moet betalen. Ok, het argument blijft dat je schijnbaar genoeg centen had om dat ding zelf te betalen, maar ik betaalde ook e450 huur per maand, dus sorry dat ik hard werkte om rond te komen! Bovendien al mn studiepunten gehaald, dus een argument dat ik te lang over mijn studie doe en de samenleving voor vertragingskosten laat opdraaien gaat ook niet op.

maar terugkomend: is het niet onlogisch dat je eerst door de terugbetaling van in mijn geval de e14,- weer wordt getild naar precies het grensbedrag dat ze hanteren EUR 12.916.... en dat ze daarna zeggen: je mag je ov kaart ook nog eens terugbetalen, terwijl iemand die bv EUR 12.915 had verdiend dus alles mag houden (en terecht). Het is toch logischer dat ze zeggen: joh: betaal het verschil aan ons terug, plus een cent; en dan zit je weer onder dat grensbedrag, en dan ben je dus weer gelijk aan degenen die EUR 12.915 hebben verdiend. Dat is toch vele malen eerlijker?

En nogmaals: als ik destijds meer kennis van zaken had gehad, had ik idd kunnen zien bij het invullen van het aangifteprogramma dat mijn belastbaar inkomen net iets hoger lag dan het normbedrag, dan had ik t kunnen oplossen aangezien het om een paar euro gaat. ik was kennelijk te druk met werken en studeren om ook nog eens een belastingcursus te volgen.
pi_93373584
Ik vind het ook flauw aangezien het om best veel geld gaat bij toch een al niet te rijke bevolkingsgroep. Maar goed je moet ergens een grens trekken en het verschil tussen verdiend en grens is op zich dan het meest eerlijke. Dat die graf OV kaart er dan nog opeens los bijkomt is wel triest, maar goed, die 80 euro is/was het ook wel dubbel en dwars waard :P
Facts don't care about your feelings
pi_93373691
quote:
19s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:38 schreef Hugo__Boss het volgende:

[..]

Eens, maar je hebt tot 1 juli 2009 om de boel over 2008 te corrigeren. Dus tijd zat, in februari heb je echt wel je jaaropgave ontvangen en weet je precies of je eroverheen zit of niet. En als je dan geen actie onderneemt, heb je nu dus jaren later dit probleem.

En dat je half december je strook krijgt, maakt helaas niet uit. Al zijn het uren die je betaald krijgt van een jaar eerder, je ontvangt het inkomen in 2008. Ik ben heel bang voor je dat het niet op te lossen is. Als een jaaropgave is vastgesteld, is deze niet meer aan te passen. En zeker niet 2 jaar later.
HugoBoss, thanks voor je meedenken en je inschatting over de kansen. Zoals ik in mijn post hierboven ook aangeef: je hebt helemaal gelijk dat ik t eerder had kunnen zien, vooral in t overzicht van de belastingaangifte.

Ondanks dat je de kans van slagen klein acht ga ik t uiteraard wel proberen. Ik heb dubbelpech: A) het gaat maar om 14 euro en B) technisch gezien had dat geld gewoon bij 2007 moeten horen. Tuurlijk: ik heb het inkomen ontvangen in 2008, maar DUO geeft zelf al aan dat er ruimte is voor een tijdvakcontrole. Als er wat uit komt dan post ik t nog wel even
pi_93381161
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik kijk net ff terug op m'n bankrekening en de laatste stufi die ik ontvangen heb is in september 2008. Betekent dit dat ik de inkomsten die ik gemaakt heb van okt t/m dec. niet hoef mee te rekenen?
In principe niet. Maar je stufi moet officieel wel stopgezet zijn! Je kan bijvoorbeeld ook je maandbedrag alleen op nul hebben gezet, of stel dat je een kortlopende schuld had op dat moment die verrekend wordt met wat je normaal in oktober t/m december zou ontvangen, dan ontvang je welliswaar niks, maar je officieel heb je nog stufi en dan zou je ook die maanden mee moeten tellen. Kijk het dus zeer goed na!

Ik heb die truc ook toegepast in 2010, november en december zou ik eroverheen zitten, dus een maandje geleden met terugwerkende kracht mijn stufi stopgezet. Maandbedrag had ik van tevoren al stopgezet, dus nu heb ik een kortlopende schuld voor het bezit van 2 maanden van mn OV. Kost 272 euro, maar dat zou ik anders ruimschoots aan benzine gehad hebben.
Achteraf heb ik het alsnog stom aangepakt, ik had beter januari en februari stop kunnen zetten. In verband met problemen met de OV chipkaart, werd er die maanden geen schuld voor je OV toegekend. Dan had ik dus alleen twee keer mn maandbedrag terug moeten betalen, achteraf erg stom, maar ik weet niet of er nog iets aan te doen is :(
pi_93381172
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 00:34 schreef j1985j het volgende:

[..]

HugoBoss, thanks voor je meedenken en je inschatting over de kansen. Zoals ik in mijn post hierboven ook aangeef: je hebt helemaal gelijk dat ik t eerder had kunnen zien, vooral in t overzicht van de belastingaangifte.

Ondanks dat je de kans van slagen klein acht ga ik t uiteraard wel proberen. Ik heb dubbelpech: A) het gaat maar om 14 euro en B) technisch gezien had dat geld gewoon bij 2007 moeten horen. Tuurlijk: ik heb het inkomen ontvangen in 2008, maar DUO geeft zelf al aan dat er ruimte is voor een tijdvakcontrole. Als er wat uit komt dan post ik t nog wel even
Ik ben heel benieuwd! Laat het inderdaad maar weten. het is inderdaad een stomme regel dat je heel je OV terug moet betalen, en blijkbaar vond Duo dat ook want sinds 2010 is dat niet meer. Succes!
pi_93381211
Als ik 1000+12x80 voor OV moet betalen ga ik zeker moeilijk doen. Via Nationale Ombudsman ofzo. Rijdende rechter. Whatever.
pi_93381231
Maar Oksel, wat wil je ermee bereiken? Deze regels waren er ook in 2008 al hoor. Kijk, ik snap ook wel dat je als het even kan eronderuit komt, maar in zo'n situatie zal je nooit gelijk krijgen. Sowieso is dat bij Duo al bijna ondoenlijk, maar al helemaal als gewoon de correcte regels toegepast zijn, wat bij jou helaas toch het geval is.
  zondag 27 februari 2011 @ 10:35:48 #51
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93381838
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 09:53 schreef Oksel het volgende:
Als ik 1000+12x80 voor OV moet betalen ga ik zeker moeilijk doen. Via Nationale Ombudsman ofzo. Rijdende rechter. Whatever.
Veel succes. Deze regels staan in ieder geval sinds 2008 op de site. Ik kan dat zeggen, omdat ik exact in hetzelfde schuitje heb gezeten, alleen nog net voor Juli met terugwerkende kracht heb stopgezet voor mijn inkomen uit 2009. Dan betaal je alleen vanaf de maand wanneer je over de grens heengaat. Ging overigens om een ruime 800 euro.

Jij bent te lui geweest om dat zelf in de gaten te houden. Of dat allemaal rechtvaardig is, is een andere discussie. Ik vind die huidige grens ook onzin. Laat onverlet dat het stopzetten met terugwerkende kracht een laatste redmiddel was. Dat heb jij aan je voorbij laten gaan, waardoor je nu een heel jaar terug moet betalen, tot aan de grens van wat je daadwerkelijk extra hebt verdiend. Je mag dus eigenlijk nog in je handjes knijpen dat het "slechts" 1000 euro is, had nog veel meer kunnen zijn.

Ik geef je overigens absoluut geen kans om hier onderuit te komen via de rechter of weet ik het wat, omdat je simpelweg geen enkele verdisconterende omstandigheid hebt. Dit is een zuiver geval regels zijn regels.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 27 februari 2011 @ 10:38:12 #52
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93381892
dubbel
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93382353
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 10:35 schreef eriksd het volgende:

[..]

Jij bent te lui geweest om dat zelf in de gaten te houden. Of dat allemaal rechtvaardig is, is een andere discussie. Ik vind die huidige grens ook onzin. Laat onverlet dat het stopzetten met terugwerkende kracht een laatste redmiddel was. Dat heb jij aan je voorbij laten gaan, waardoor je nu een heel jaar terug moet betalen, tot aan de grens van wat je daadwerkelijk extra hebt verdiend. Je mag dus eigenlijk nog in je handjes knijpen dat het "slechts" 1000 euro is, had nog veel meer kunnen zijn.
Veel meer had het niet kunnen zijn, want volgens mij zei hij dat hij de minimale studiefinanciering kreeg, dus dat is zo'n 90 euro per maand.

quote:
19s.gif Op zondag 27 februari 2011 09:49 schreef Hugo__Boss het volgende:

[..]

In principe niet. Maar je stufi moet officieel wel stopgezet zijn! Je kan bijvoorbeeld ook je maandbedrag alleen op nul hebben gezet, of stel dat je een kortlopende schuld had op dat moment die verrekend wordt met wat je normaal in oktober t/m december zou ontvangen, dan ontvang je welliswaar niks, maar je officieel heb je nog stufi en dan zou je ook die maanden mee moeten tellen. Kijk het dus zeer goed na!

Vaag. Na 4 jaar stopt het toch automatisch? Ik kreeg geen geld meer dus ging er vanuit dat de stufi gestopt is. Ik heb ook m'n OV kaart toen bij het postkantoor opgezegd.
Facts don't care about your feelings
pi_93382498
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 11:01 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Veel meer had het niet kunnen zijn, want volgens mij zei hij dat hij de minimale studiefinanciering kreeg, dus dat is zo'n 90 euro per maand.

[..]

Vaag. Na 4 jaar stopt het toch automatisch? Ik kreeg geen geld meer dus ging er vanuit dat de stufi gestopt is. Ik heb ook m'n OV kaart toen bij het postkantoor opgezegd.
Waarschijnlijk wel dan, maar je hebt neem ik aan toch wel een bericht gekregen wanneer ie officieel beëindigd is en welk deel is omgezet in een gift?

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor. Maar met iets "automatisch" laten gaan bij de IB groep moet je altijd voorzichtig zijn. Er gaat zo vaak iets fout, dus je moet heel goed in de gaten houden dat het ook daadwerkelijk gebeurd is.
pi_93383065
Het is niet redelijk, dat is het probleem. 1000 euro teveel verdient? 1000 euro terug betalen. Dat is redelijk. Niet 2000 euro.

Verder ben ik er zeer scherp op geweest. Ben exact onder de grens gebleven. Netto. Zoals het was in 2005, 2006 en 2007.

Tevens zien ze nu ook zelf in dat het niet redelijk is OOK een vergoeding te vragen voor 12 maanden OV. Want dat is in 2010 verdwenen.

Kortom; ik ga een bezwaarprocedure starten en aangeven dat het niet redelijk is. Ook ga ik overleggen met de Nationale Ombudsman. Op basis hiervan: "Elke burger heeft recht op een behoorlijke behandeling door de overheid." Ik vind het geen behoorlijke behandeling. Ik wil best die 1000 EUR die ik teveel heb verdient terugbetalen, maar niet mijn OV ook nog eens. Dat is dubbelop.
  zondag 27 februari 2011 @ 11:35:57 #56
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93383139
Waar staat eigenlijk dat je vanaf 2010 niet meer je OV hoeft terug te betalen?

En het is verdiend, anders maak je die fout zometeen ook in je bezwaarschrift ;)
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93383148
quote:
19s.gif Op zondag 27 februari 2011 11:08 schreef Hugo__Boss het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel dan, maar je hebt neem ik aan toch wel een bericht gekregen wanneer ie officieel beëindigd is en welk deel is omgezet in een gift?

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor. Maar met iets "automatisch" laten gaan bij de IB groep moet je altijd voorzichtig zijn. Er gaat zo vaak iets fout, dus je moet heel goed in de gaten houden dat het ook daadwerkelijk gebeurd is.
Ja, maar ik had m'n opleiding niet in dat 4e jaar afgerond, pas 2 jaar later. Toen kreeg ik de melding dat het was omgezet in een gift.
Facts don't care about your feelings
pi_93383677
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 11:35 schreef eriksd het volgende:
Waar staat eigenlijk dat je vanaf 2010 niet meer je OV hoeft terug te betalen?

En het is verdiend, anders maak je die fout zometeen ook in je bezwaarschrift ;)
Je moet het bedrag terugbetalen dat je boven de grens van € 13.215,83 hebt bijverdiend.
pi_93383924
€ 12.916,17
Facts don't care about your feelings
pi_93384221
't Mooie is dus, dat als je zoals Yoshi 10EUR teveel hebt verdiend, dat je wel even 1000 EUR af mag tikken voor OV - kaart.. :D
pi_93384379
Goed, ik ga in bezwaar tegen verhoging van vordering van 12x78 EUR vanwege OV-kaart. Ik ga akkoord met de 2010 regel (alles teveel verdiend terugbetalen). Bezwaarbrief is af, wordt per post toegestuurd.

Wat kan DUO besluiten?
Er zijn drie mogelijkheden:

• Je krijgt helemaal of gedeeltelijk gelijk. Je krijgt een nieuw bericht of een nieuwe brief van DUO met daarin de nieuwe beslissing. De nieuwe beslissing is in jouw voordeel.

• Je krijgt geen gelijk. Er verandert niets aan de eerder genomen beslissing.

• DUO besluit om je bezwaar niet inhoudelijk te behandelen. Bijvoorbeeld omdat je bezwaar te laat was of omdat je geen redenen voor bezwaar hebt genoemd.

Ik ga geen gelijk krijgen, dat weet ik nu al. Dan ga ik in beroep, en neem ik contact op met de Nationale Ombudsman op basis van 'onredelijkheid'.

Verder heb ik ook al m'n 2008 baas gecontacteerd om te vragen of er nog wat te regelen valt, dat er wat inkomsten naar 2009 geschoven worden ofzo. Maar dat zal vast niet meer lukken.
pi_93384380
Nee dat was die andere gast, ik 1000 net als jij. Maar dat is idd wel krom dat ze daar de kosten van OV niet in meerekenen.
Facts don't care about your feelings
pi_93384403
Ohja. :)
pi_93386797
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 11:35 schreef eriksd het volgende:
Waar staat eigenlijk dat je vanaf 2010 niet meer je OV hoeft terug te betalen?

En het is verdiend, anders maak je die fout zometeen ook in je bezwaarschrift ;)
Je OV valt onder het bedrag wat je erboven zit. Dus niet standaard OV terugbetalen zoals eerst, maar onder het bedrag wat je teveel hebt verdiend zegmaar. Dus dat zou in deze twee gevallen 1000 euro schelen.
  zondag 27 februari 2011 @ 13:42:36 #65
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93387731
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:14 schreef Oksel het volgende:
't Mooie is dus, dat als je zoals Yoshi 10EUR teveel hebt verdiend, dat je wel even 1000 EUR af mag tikken voor OV - kaart.. :D
Dat is dan vrij strijdig met wat in die folder staat.

Edit; wat Hugo Boss dus zegt. Ik zie nergens staan dat je apart die OV nog moet betalen. Puur het bedrag erboven, in TS zijn geval 1000 euro.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 27 februari 2011 @ 13:45:02 #66
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93387823
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:19 schreef Oksel het volgende:
Goed, ik ga in bezwaar tegen verhoging van vordering van 12x78 EUR vanwege OV-kaart. Ik ga akkoord met de 2010 regel (alles teveel verdiend terugbetalen). Bezwaarbrief is af, wordt per post toegestuurd.

Wat kan DUO besluiten?
Er zijn drie mogelijkheden:

• Je krijgt helemaal of gedeeltelijk gelijk. Je krijgt een nieuw bericht of een nieuwe brief van DUO met daarin de nieuwe beslissing. De nieuwe beslissing is in jouw voordeel.

• Je krijgt geen gelijk. Er verandert niets aan de eerder genomen beslissing.

• DUO besluit om je bezwaar niet inhoudelijk te behandelen. Bijvoorbeeld omdat je bezwaar te laat was of omdat je geen redenen voor bezwaar hebt genoemd.

Ik ga geen gelijk krijgen, dat weet ik nu al. Dan ga ik in beroep, en neem ik contact op met de Nationale Ombudsman op basis van 'onredelijkheid'.

Verder heb ik ook al m'n 2008 baas gecontacteerd om te vragen of er nog wat te regelen valt, dat er wat inkomsten naar 2009 geschoven worden ofzo. Maar dat zal vast niet meer lukken.
Heb je uberhaupt al een bedrag waartegen je bezwaar maakt? Want ik zie in dit topic toch een hoop aannames, je hebt geen idee wat je daadwerkelijke aanslag wordt, en toch ga je alvast in beroep. Heeft dus geen zin.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93389068
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 13:45 schreef eriksd het volgende:

[..]

Heb je uberhaupt al een bedrag waartegen je bezwaar maakt? Want ik zie in dit topic toch een hoop aannames, je hebt geen idee wat je daadwerkelijke aanslag wordt, en toch ga je alvast in beroep. Heeft dus geen zin.
Ik krijg dus inderdaad nog de vordering. Ik ben alleen bang dat ik dan al te laat ben met in bezwaar gaan.. maar je hebt natuurlijk wel gelijk.
  zondag 27 februari 2011 @ 14:51:34 #68
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93390595
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 14:16 schreef Oksel het volgende:

[..]

Ik krijg dus inderdaad nog de vordering. Ik ben alleen bang dat ik dan al te laat ben met in bezwaar gaan.. maar je hebt natuurlijk wel gelijk.
Waarom zou je dan te laat zijn? Zo werkt het natuurlijk niet. En nu bezwaar maken heeft al helemaal geen zin, want zometeen hoef je alleen die 1000 terug te betalen, wat immers gewoon op de site staat. Ik zie het punt niet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93390885
In mijn brief staat dat de vordering wordt verhoogd met het geld voor de OV-kaart. Maar ik wacht de vordering af. :) Thanks voor je advies.
  zondag 27 februari 2011 @ 14:58:36 #70
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93390961
Ik vind dat dan toch zeer vreemd hoor. Men maakt in al hun wijsheid een foldertje, die 1 op 1 toepasbaar is op jouw situatie, en daar gaat het dan om 1000 euro. Dat lijkt mij dan wel weer een bezwaarprocedure waardig, als ik zo kijk.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93394108
Ik heb gisteren ook zo een brief gehad.

Nu zit ik 3000 euro boven de grens van 12916.17. Dit gaat om de bijverdiensten in 2008.

Maar wat moet ik nou terugbetalen?

OP de site staat het volgende :

Bijverdienen in 2008 en 2009
We controleren jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je meer dan de bijverdiengrens verdiend hebt, terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet, moet je een bedrag terugbetalen. Dit bedrag bestond in 2008 en 2009 nog uit drie delen:
Een bedrag voor elke maand dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of een vergoeding hebt gekregen voor je OV-studentenkaart. In 2008 was dit € 78,16 en in 2009 € 80,25 per maand.
Het bedrag dat je bijverdiend hebt boven de grens. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs. In 2008 was de bijverdiengrens € 12.916,17 en in 2009 € 13.215,83.

Wat ik moet terugbetalen is:

-de OV jaarkaart:12 x 78.16 euro.
-de rente
-Maar moet ik nou ook nog die 3000 euro terugbetalen of hetgeen wat ik in dat jaar heb ontvangen aan studiefinanciering?. Dit is 10x 92 euro. Ik had studiefinanciering tot 1 november.

??????

Trouwens heb ik in januari 2010 een brief gehad dat mijn prestatiebeurs in een gift is omgezet omdat ik mijn studie met succes had afgerond. Kan ik mijn hierbij niet beroepen op het vertrouwensbeginsel dat ik ervan mocht uitgaan dat zij van te voren de situatie hebben beoordeeld en met goedkeuring het bedrag in een gift hebben omgezet.

Met vriendelijke groet,
pi_93394554
Mijn stufi was iets van 300 EUR (basis uitwonend) / maand.

Je hoeft nooit meer terug te betalen dan 12x stufi + 12x OV.
pi_93394715
bedankt voor het antwoord
pi_93395274
Je zal dus 10 keer stufi plus 10 keer OV moeten terugbetalen als je beide tot 1 november had. Dat het een gift wordt, staat los van de bijverdiengrens. Dat geeft alleen maar aan dat je netjes binnen 10 jaar je diploma hebt gehaald.
  zondag 27 februari 2011 @ 16:20:56 #75
336925 20031984
fight the bureaucrats
pi_93395400
Ik heb in 2008 ongeveer 3200 euro BRUTO te veel verdiend ivm mijn duale opleiding. Ik ontving van januari t/m oktober 2008 per maand 490 euro basis- + aanvullende beurs. Over 10 maanden is dat 4900 euro.

Naast ov kosten moet ik nu 3200 euro NETTO terugbetalen terwijl ik dit BRUTTO heb verdiend. Dit klopt toch niet?
pi_93395832
Jawel, want je betaalt niet je loon terug, maar je Stufi + OV.. :) Mooi zuur inderdaad..

Ik vind het zeer vreemd dat je, als je 1000 teveel hebt verdiend dat moet terugbetalen MET 12x OV erbij. Dat steekt. Die 1000 EUR, daar kan ik inkomen. Maar waarom een boete erover heen van 1000 EUR?
  zondag 27 februari 2011 @ 16:29:16 #77
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93395865
Dat snapt dus niemand en strookt ook niet met hun eigen folder.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93395961
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 16:29 schreef eriksd het volgende:
Dat snapt dus niemand en strookt ook niet met hun eigen folder.
Echt wel:
quote:
Bijverdienen in 2008 en 2009
We controleren jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je meer dan de bijverdiengrens verdiend hebt, terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet, moet je een bedrag terugbetalen. Dit bedrag bestond in 2008 en 2009 nog uit drie delen:

1. Een bedrag voor elke maand dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of een vergoeding hebt gekregen voor je OV-studentenkaart. In 2008 was dit € 78,16 en in 2009 € 80,25 per maand.

2. Het bedrag dat je bijverdiend hebt boven de grens. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs. In 2008 was de bijverdiengrens € 12.916,17 en in 2009 € 13.215,83.

3. Een bedrag aan rente. Deze rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend en over het bedrag dat je voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen. De renteberekening start de maand nadat je van ons een bericht krijgt waarin staat dat je te veel hebt bijverdiend.
http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp

Dus.. rente + ov + bedrag boven de grens = totaal bedrag.
pi_93396625
En ondertussen zijn er wel duizenden studenten die 800 euro per maand stufi krijgen door fraude :(
  zondag 27 februari 2011 @ 16:45:33 #80
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_93396828
Als je bijna 14k per jaar verdient dan is het toch normaal dat je geen recht hebt op een OV/stufi etc?
  zondag 27 februari 2011 @ 16:48:55 #81
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93397016
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 16:45 schreef Zwansen het volgende:
Als je bijna 14k per jaar verdient dan is het toch normaal dat je geen recht hebt op een OV/stufi etc?
Nou hé. 14.000 bruto, delen door 12. Dan zelf de hele rambam betalen, zo'n vetpot is het niet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 27 februari 2011 @ 16:49:49 #82
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93397082
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 16:31 schreef Oksel het volgende:

[..]

Echt wel:

[..]

http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp

Dus.. rente + ov + bedrag boven de grens = totaal bedrag.
quote:
Een paar voorbeelden
Je hebt € 1.000,- te veel bijverdiend
Basisbeurs over 2011 € 1.600,-
Heel jaar studentenreisproduct € 988,08
(12 x € 82,34)
Totaal € 2.588,08
Je moet € 1.000,- terugbetalen
Ik zou die folder maar eens downloaden en goed opslaan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 27 februari 2011 @ 17:07:56 #83
336925 20031984
fight the bureaucrats
pi_93397992
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 16:28 schreef Oksel het volgende:
Jawel, want je betaalt niet je loon terug, maar je Stufi + OV.. :) Mooi zuur inderdaad..

Ik vind het zeer vreemd dat je, als je 1000 teveel hebt verdiend dat moet terugbetalen MET 12x OV erbij. Dat steekt. Die 1000 EUR, daar kan ik inkomen. Maar waarom een boete erover heen van 1000 EUR?
Het gaat wel om loon naar mijn idee. Alles wat je te veel hebt verdiend boven de bijverdiengrens, moet terugbetaald worden, met als doel de te veel ontvangen studifinanciering te compenseren, maar het blijft brutoloon die ik nu netto moet terugbetalen.

Ik had mijn stufi 2 maanden eerder moeten stoppen, dan was er volgens de IBgroep niks aan de hand. Dan is het naar mijn idee logisch dat ik die 2 maanden moet terugbetalen. Uitgaande van een stufi van 490 en een ov van 80 euro per maand=570 euro maal 2 maanden = 1140 euro.

Dat is een heel ander bedrag dan de 3200 (loon om mijn te veel gekregen stufi te compenseren) + 800 euro ov = 4000 euro

Iemand die net zo veel verdiende als ik, maar tijdig zijn stufi heeft gestopt is bijna een factor 4 voordeliger uit dan ik. Dat kan toch niet zo zijn???

PS: Ik wil niet zielig doen met 14k bruto, maar ik heb in 2008 nog geen 11k netto ontvangen, waar ik nu 4k van terug mag betalen. Dan blijft er nog 7k over. Dat is een stuk minder dan de dan 10k die ik van de IB groep in 2007 netto mag verdienen. Dit verschil is niet uit te leggen volgens mij.
pi_93398388
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 16:49 schreef eriksd het volgende:

[..]

[..]

Ik zou die folder maar eens downloaden en goed opslaan.
Je vergelijkt 2011 met 2008 ;) Dat is een 2011 voorbeeld. In 2008 moest je OOK nog je OV terugbetalen. 8)7
pi_93398440
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:07 schreef 20031984 het volgende:

[..]

Het gaat wel om loon naar mijn idee. Alles wat je te veel hebt verdiend boven de bijverdiengrens, moet terugbetaald worden, met als doel de te veel ontvangen studifinanciering te compenseren, maar het blijft brutoloon die ik nu netto moet terugbetalen.

Ik had mijn stufi 2 maanden eerder moeten stoppen, dan was er volgens de IBgroep niks aan de hand. Dan is het naar mijn idee logisch dat ik die 2 maanden moet terugbetalen. Uitgaande van een stufi van 490 en een ov van 80 euro per maand=570 euro maal 2 maanden = 1140 euro.

Dat is een heel ander bedrag dan de 3200 (loon om mijn te veel gekregen stufi te compenseren) + 800 euro ov = 4000 euro

Iemand die net zo veel verdiende als ik, maar tijdig zijn stufi heeft gestopt is bijna een factor 4 voordeliger uit dan ik. Dat kan toch niet zo zijn???

PS: Ik wil niet zielig doen met 14k bruto, maar ik heb in 2008 nog geen 11k netto ontvangen, waar ik nu 4k van terug mag betalen. Dan blijft er nog 7k over. Dat is een stuk minder dan de dan 10k die ik van de IB groep in 2007 netto mag verdienen. Dit verschil is niet uit te leggen volgens mij.
Wellicht een idee om de krachten te bundelen, met z'n alleen brieven te gaan schrijven en vervolgens met z'n allen naar de Ombudsman stappen..? Terugbetalen; okay. Maar het moet wel redelijk en eerlijk zijn. Veel meer terugbetalen dan je teveel hebt verdient is onredelijk, en 2008 heeft andere regels dan 2011 en dat is oneerlijk.
pi_93399503
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:17 schreef Oksel het volgende:

[..]

Wellicht een idee om de krachten te bundelen, met z'n alleen brieven te gaan schrijven en vervolgens met z'n allen naar de Ombudsman stappen..? Terugbetalen; okay. Maar het moet wel redelijk en eerlijk zijn. Veel meer terugbetalen dan je teveel hebt verdient is onredelijk, en 2008 heeft andere regels dan 2011 en dat is oneerlijk.
Ha Oksel en anderen,

Hier die andere gast (van de EUR 14,- teveel).
laten we via dit topic idd even contact houden. Ik weet nog niet precies in welke volgorde ik stappen ga ondernemen, maar ik kan in elk geval aantonen dat mijn loontijdvak niet klopt. Ik heb in janu 2008 veel loon gestort gekregen dat ik tussen 1 dec en 31 dec 2007 heb verdiend door te werken. Ik ga er morgen gelijk achteraan en laat mijn werkgever alles in orde maken, om dit te bewijzen. Strikt genomen heb ik 80 a 100 euro ONDER de grens verdiend, en kan dit dus gewoon bewijzen.

Als DUO moeilijk gaat doen, dan zal ik er ook álles aan doen om alsnog mijn recht te halen. Ik zie alleen in eerdere posts dat je dus een uiterst gelikt bezwaarschrift moet tikken, dus precieze tips daarover, en een ideaal stappenplan is zeker welkom voor ons. Voor alle hulp tot zover: thanks. Ik sta ook open om een klacht in te dienen bij de ombudsman.

Wat ik vooral belachelijk vind is dat ze in 2010 tot inkeer zijn gekomen, maar de aanpassing niet toepassen op 2008 en 2009?!!! Laat ik het 'discriminatie over tijd' noemen ofzo. U begrijpt wat ik bedoel.

Mijn eerste stap word iig: zoveel mogelijk bewijs laten checken, verifieren en ondertekenen door hoge heren @ mijn werkgever, en dat is een vrij grote en bekende (for what it's worth).

Voor wie het van toepassing is: check ook de werkgeversverklaring 2008 op de duo/ib site.
groet
  zondag 27 februari 2011 @ 17:52:46 #87
336925 20031984
fight the bureaucrats
pi_93399894
[..]

Wellicht een idee om de krachten te bundelen, met z'n alleen brieven te gaan schrijven en vervolgens met z'n allen naar de Ombudsman stappen..? Terugbetalen; okay. Maar het moet wel redelijk en eerlijk zijn. Veel meer terugbetalen dan je teveel hebt verdient is onredelijk, en 2008 heeft andere regels dan 2011 en dat is oneerlijk.
[/quote]

Goed idee. Ik wacht eerst de terugvorderingsbrief af. Mensen die samen willen optrekken, kunnen me PM'en.
Gelukkig had ik mijn stufi in oktober 2008 gestopt. Voor november en december 2008, waarin ik 1600 euro bruto per maand verdiende, zou ik nu anders netto moeten terugbetalen. En dit alleen omdat de maximale grens van 6000 euro, wat ik totaal heb ontvangen aan stufi, nog niet heb bereikt.
pi_93399983
We moeten inderdaad eerst de vorderingsbrief afwachten. Dan kijken wat ze vorderen, naaien ze ons echt klimmen we in de pen. Aangetekend versturen, en alles netjes en beleefd verwoord. Dan wachten we het antwoord af, en trekken we bij negatief antwoord (en dat is te verwachten) aan de bel bij de Nationale Ombudsman.

Ik verwacht niet dat we veel kans hebben overigens. Ik ben in staat om de eerste 1000 EUR (wat ik teveel heb verdiend) te betalen, vervolgens te stoppen met betalen, om het vervolgens voor te laten komen. Dan neem ik wel eerst een rechtsbijstandsverzekering trouwens.
  zondag 27 februari 2011 @ 18:32:16 #89
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93401412
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:16 schreef Oksel het volgende:

[..]

Je vergelijkt 2011 met 2008 ;) Dat is een 2011 voorbeeld. In 2008 moest je OOK nog je OV terugbetalen. 8)7
Uiteraard vergelijk ik dat. De grens voor 2008 kan wel lager zijn, er staat nergens dat de nieuwe terugbetalingssystematiek alleen geldt voor dit jaar.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93410000
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 16:45 schreef Zwansen het volgende:
Als je bijna 14k per jaar verdient dan is het toch normaal dat je geen recht hebt op een OV/stufi etc?
En waarom?, dat er bijvoorbeeld studenten zijn die zich kapot drinken van de stufi die ze ontvangen, zijn er ook studenten die werken in de vrije tijd. Ze worden daarmee gestraft omdat ze een aardig zakcentje verdienen. Erg krom.
  zondag 27 februari 2011 @ 21:03:41 #91
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93410558
Ik snap het wel bij een inkomen van meer dan 30.000 euro. Daaronder vind ik het belachelijk, zeker bij bruto 1000 euro per maand. Stel je voor dat je de kinderbijslag bij deze grens af zou schaffen, dan is het land te klein. En de kinderbijslag per jaar is echt minder dan 12x uitwonende beurs.

Kortom, misplaatste zuinigheid.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93422086
Je mag niet meer verdienen dan 12.900. Dat is zo'n 1075 per maand. Dat is netto niet veel lager zeg 900 euro. Van die 900 euro moet je dan in ieder geval je schoolgeld betalen, want studiefinanciering krijg je dan niet meer, dat is dus al 1500 per jaar = 125 per maand. Dan houd je dus 775 over voor al je vaste lasten. Tja... kan nou niet echt zeggen dat je dan ruim leeft.

Maar dit land is altijd krom geweest. Je kan soms dus beter minder / niet werken dan wel en maar profiteren van de voorzieningen. Als je wel gaat werken dan moet je ervoor zorgen dat je ook echt DIK verdient, anders is het zinloos. En laat het nou net zo zijn dat de meeste mensen er precies tussen zitten en dus stelselmatig genaaid worden.

In mijn geval slaat het al HELEMAAL nergens op. Ik moest in 2008 afstuderen dus ben niet eens naar school geweest, maar heb halve jaar stage gelopen, tegen zo'n 700 per maand bruto. Toen dat schooljaar om was (augustus) en ik dus ook geen studiefinanciering meer ontving, ben ik gaan werken en dus over het limiet gekomen. NO WAY dat ik dan de studiefinanciering en die graf OV kaart ga terug betalen. Lik m'n dikke neus.
Facts don't care about your feelings
  maandag 28 februari 2011 @ 00:11:24 #93
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_93422813
Als student kan je zo'n 900 euro netto per maand veilig bijverdienen. Vervolgens krijg je ook nog een stufi injectie van 259 euro. Kom je op 1159 euro per maand. Daarnaast gaat de overheid er vanuit dat studenten 200 a 300 euro direct of indirect gesponsord krijgen van hun ouders. Daarnaast komen studenten vaak ook nog in aanmerking voor zorgtoeslag en huurtoeslag a 69 euro + 30-120 euro per maand. Kom je dus op een netto besteedbaar inkomen van 1458 tot 1638 euro per maand voor een alleenstaande!

Daarnaast mag je ook nog eens gratis met het openbaar vervoer a 96 euro per maand!

Dat is waanzinnig veel geld. Zeker voor iemand in de leeftijd 18 - 22 jaar. De reden dat de overheid hier een grens aan heeft gesteld is dan ook niet meer dan logisch. De meeste studenten houden deze grens goed in de gaten en maken afspraken met hun werkgever dat zij hier net overheen gaan. Vervolgens gaan zij met hun 1638 euro per maand lekker feesten. Zoals het hoort.

Natuurlijk jammer als je de sjaak bent als je wat meer verdient. Maar bedenk wel dat de staat dergelijke inkomens op geen enkele manier hoort te sponsoren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_93424938
Sowieso is de hele regeling onzin natuurlijk. Werken naast je opleiding zou moeten worden toegejuichd niet afgestraft. Als je geen zak doet naast je studie krijg je geld toegeworpen en op het moment dat je ook nog wat bijdraagt aan de maatschappij door erbij te werken kan je het allemaal weer inleveren. Het is niet dat ik vind dat je nogsteeds geld zou moeten krijgen op het moment dat je zelf voldoende verdient. Het gaat me er meer om dat als je niet werkt je eigenlijk voor lui gedrag wordt beloond.
  maandag 28 februari 2011 @ 14:03:15 #95
114305 Gizmore
En aldus zal geschieden.
pi_93438703
Ik denk dat ik dit topic ook maar eens ga volgen. Ik ben in 2008 ook over de bijverdiengrens gegaan met maar liefst 6,83 euro. Als ik dit topic zo lees moet ik dus voor het hele jaar mijn ov terugbetalen? Wat dus in totaal meer dan 100 keer de overschrijding is. Ik snap dat ze ergens een grens moeten stellen, maar dit is toch wel erg hard...
Maar toch niet helemaal.
pi_93443262
Die grafhonden bij de DUO zeggen nu dus dat het niet echt stopgezet was na mijn schooljaar in 2008 maar dat het een soort 0-lening is geworden waardoor het dus wel mee telt als je dan gewoon werkt. Flikker een eind op. Ik heb geen stufi gekregen toen dus slaat toch nergens op??

Maar ik kan dus wel zelf bewijzen opsturen en bezwaarschrift indienen. Loonstrookjes dus van de maanden die niet meetellen en ik laat de stortingen op mn bankrek. zien van stufi die stopt in september en dat lijkt mij voldoende. Volgens mij nemen ze bij DUO ook mensen aan die gefaald hebben bij de Burger King ofzo want echt veel stommer vind je ze ook niet. :(
Facts don't care about your feelings
pi_93443370
quote:
15s.gif Op maandag 28 februari 2011 14:03 schreef Gizmore het volgende:
Ik denk dat ik dit topic ook maar eens ga volgen. Ik ben in 2008 ook over de bijverdiengrens gegaan met maar liefst 6,83 euro. Als ik dit topic zo lees moet ik dus voor het hele jaar mijn ov terugbetalen? Wat dus in totaal meer dan 100 keer de overschrijding is. Ik snap dat ze ergens een grens moeten stellen, maar dit is toch wel erg hard...
6,83 teveel en 1000 terugbetalen? Je bent tot nu toe de winnaar! _O_
pi_93443494
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 00:11 schreef Ryon het volgende:
Als student kan je zo'n 900 euro netto per maand veilig bijverdienen. Vervolgens krijg je ook nog een stufi injectie van 259 euro. Kom je op 1159 euro per maand. Daarnaast gaat de overheid er vanuit dat studenten 200 a 300 euro direct of indirect gesponsord krijgen van hun ouders. Daarnaast komen studenten vaak ook nog in aanmerking voor zorgtoeslag en huurtoeslag a 69 euro + 30-120 euro per maand. Kom je dus op een netto besteedbaar inkomen van 1458 tot 1638 euro per maand voor een alleenstaande!

Geen huurtoeslag, wel zorgtoeslag. Kom je op 1200 netto. Huur 400, studie 200, internet + tel 100, kleding 100. Heb je nog 400 over voor eten, overige uitgaven, etc. Het kan ook makkelijk inderdaad.. dat is het probleem niet.
pi_93444161
20 minuten wachttijd bij afdeling 'Bijverdienen'.. :D Meer mensen die de brief hebben gekregen.
pi_93445912
30.000 schijnt.
Facts don't care about your feelings
pi_93456659
Op een of andere manier moeten we al die mensen mobiliseren.. :) Grote actie op zetten. Terugbetalen = okay, maar niet teveel.
pi_93457636
Met kapmessen naar Groningen? >:)
Facts don't care about your feelings
pi_93458869
Neh, dat is wat te gek.. :+ Daar wachten we nog even mee.

Nadeel is dus dat je een grote groep krijgt die 'gewoon' betaalt. En als ze ons gelijk geven, moeten ze alle studenten gelijk geven.

Ik betaal terug wat ik teveel heb verdiend, de rest niet.
pi_93460698
krijgen jullie nu pas, dus 2011, brieven over je inkomen in 2008? 8)7 dat al1 is al te gek voor woorden

dat wordt met samengeknepen billen de brievenbus openen de komende tijd :')
pi_93460813
Join the club ;)
pi_93461073
Heeft Tros Radar zin?
pi_93469447
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:19 schreef Oksel het volgende:
Goed, ik ga in bezwaar tegen verhoging van vordering van 12x78 EUR vanwege OV-kaart. Ik ga akkoord met de 2010 regel (alles teveel verdiend terugbetalen). Bezwaarbrief is af, wordt per post toegestuurd.

Wat kan DUO besluiten?
Er zijn drie mogelijkheden:

Wat ze bij mij deden was een brief sturen "Om je bezwaar voor te laten komen dient u vooruit 100zoveel euro griffierecht te betalen". Dat terwijl mijn klacht ging over een rentebedrag van 8 euro dat onterecht in rekening is gebracht. :')
pi_93479297
Tot groot ongenoegen kan ik mij aansluiten bij dit topic.
Ook ik heb een brief ontvangen van onze grote vrienden, dat ik teveel heb bijverdiend in 2008.

Altijd netjes bijgehouden wat de netto inkomsten zijn geweest, maar niet in de gaten gehad dat vanaf 2008 de regels zijn veranderd... bagger!

Ik sta open voor eventuele acties etc.
Morgen spreek ik een belastingadviseur, dus ga ik dit ook even bij hem voorleggen, kijken wat de eventuele mogelijkheden zijn.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 09:43:22 #109
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93479411
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 09:38 schreef Joppuhh het volgende:
Tot groot ongenoegen kan ik mij aansluiten bij dit topic.
Ook ik heb een brief ontvangen van onze grote vrienden, dat ik teveel heb bijverdiend in 2008.

Altijd netjes bijgehouden wat de netto inkomsten zijn geweest, maar niet in de gaten gehad dat vanaf 2008 de regels zijn veranderd... bagger!

Ik sta open voor eventuele acties etc.
Morgen spreek ik een belastingadviseur, dus ga ik dit ook even bij hem voorleggen, kijken wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Ah! Jij ook. Ik dus precies hetzelfde. Van Netto naar Bruto.. ja, dan ga je dus de mist in. Zit je er zeker ook 1000 boven? Hoe ons op de hoogte.

We moeten de vordering afwachten, en dan denk ik bezwaar aantekenen tegen de extra kosten van de OV-kaart (1000 euro), en akkoord gaan met het terug betalen van alles boven de bijverdiengrens.
pi_93487987
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 21:06 schreef Oksel het volgende:
Heeft Tros Radar zin?
Prima idee oksel!

Mijn bijdrage: Ik heb met een aantal tweedekamerleden gemaild (vooral over het onderstaande), die kijken er nu ook naar. Ik houd jullie op de hoogte.

Maar check vooral ook dit:

http://www.denederlandseg(...)zzq?ctx=vhebf73r5ksn

als je die link leest, zou je tot de conclusie moeten komen dat we nu genaaid worden. de wetswijziging zou in moeten houden dat we niet extra beboet worden voor die OV. Redelijk bewijsdocumentje om mee te sturen toch?

Als je strikt naar de tekst op die site kijkt, dan zou het bwv spreken alleen kunnen dat de wet nog steeds niet door de 1e kamer heen is geloodst. publicatiedatum is maart 2009! De 1e kamer stapelt echter wel vaak veel werk op.

Nja misschien put ik iets teveel hoop uit dat artikeltje, maar raar is het wel.

Overigens, Yoshi kwam met het idee alles in dit topic te houden, bij deze dus!

Hebben andere mensen nog nieuws na gepleegde telefoontjes ofzo? Ik bel niet eens, ik ga gelijk bewijs verzamelen bij mijn werkgever en opsturen.

Dat bericht wat ik las over bezwaarschrift en griffiekosten bij voor laten komen was iig niet erg hoopvol, en klinkt ronduit schandalig. Alles lijkt zo te zijn ingericht dat je hoe dan ook verliest, waarbij je nog meer geld moet betalen...
pi_93488209
Vriend van me heeft gebeld en een bezwaarschrift gemaakt. Ik maak ook meteen een bezwaarschrift (kom niet eens door die telefoonbende heen daar).

Dat artikel is wel interessant maar geldt dat dan ook met terugwerkende kracht voor 2008?
Facts don't care about your feelings
pi_93488219
PS hieronder die tekst. in t artikel wordt echter wel de bijverdiengrens van ik meen 2010 genoemd, dus alsnog waarschijnlijk dat het alleen wordt toegepast vanaf 2010.
blijft raar: ze geven aan dat de ov boete erbij op onrechtvaardig is, dus de wet geeft ons op dat punt eigenlijk gewoon gelijk, maar ze zijn alleen vergeten het ook toe te passen op 2008 en 2009?!!!!

gepubliceerd op 26 maart 2009.
Op voorstel van PvdA Tweede-Kamerlid Marianne Besselink is er een versoepeling van de bijverdiengrens voor studiefinanciering doorgevoerd. Besselink: Studenten lopen nu niet meer tegen een hoge boete aan bij een zeer kleine overschrijding van de grens en dat is rechtvaardiger.

Minister Plasterk heeft op voorstel van Marianne Besselink een aanpassing van de bijverdiengrens opgenomen in zijn wetswijziging voor de Wet Studiefinanciering. De Tweede Kamer heeft hiermee ingetsemd.

Met deze wijziging van de bijverdiengrens wordt de regeling rechtvaardiger voor studenten die de grens maar met een klein bedrag overschrijden. Studenten die bijvoorbeeld 10 euro meer verdienden in een jaar dan de grens toeliet, moesten vervolgens het teveel verdiende geld plus de kosten van de OV-jaarkaart over een heel jaar terugbetalen (78 euro per maand). Dat kon oplopen tot 946 euro aan boete bij een minimale overschrijding van de bijverdiengrens. De PvdA-fractie ontving hier de afgelopen jaren veel klachten over van studenten en studentenorganisaties.

De aanpassing zorgt ervoor dat studenten die bijverdienen naast hun studiefinanciering niet onrechtvaardig worden aangepakt. Op voorstel van Besselink is er een glijdende schaal ingevoerd. In de nieuwe regeling met de glijdende schaal gaat de student alleen nog het bedrag van de overschrijding (dus bijv. 10 euro) terugbetalen wanneer deze meer verdient dan de bijverdiengrens van ca. 13.200 euro.


Besselink: Met dit voorstel hebben we voor studenten een onnodige belemmering voor bijverdienen weggenomen. Een student die de bijverdiengrens overschrijdt, hoeft slechts de overschrijding terug te betalen en niet meer een onevenredig groot bedrag.

De wetswijziging gaat nu naar de Eerste Kamer voor behandeling.

--------------------------------------------------------------------------------
pi_93488296
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 13:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Vriend van me heeft gebeld en een bezwaarschrift gemaakt. Ik maak ook meteen een bezwaarschrift (kom niet eens door die telefoonbende heen daar).

Dat artikel is wel interessant maar geldt dat dan ook met terugwerkende kracht voor 2008?
dat is idd de vraag. als je het baseert op die tekst geeft de wet dus inmiddels aan dat het onrechtvaardig is. het artikel is alleen niet volledig genoeg, maar bij een bezwaarschrift staat het toch erg leuk! Zet je zaak wel kracht bij
pi_93488432
Overigens, ik heb in de twee relevante topics gelezen dat een bezwaarschrift zeer nauwkeurig moet worden opgesteld.

Iemand algemene tips daarvoor?

aangetekend versturen?

of gewoon bewijsmateriaal verzamelen, begeleidende brief tikken en die envelop gebruiken die zij al bij de brief hebben gedaan?
pi_93489902
Uiteraard zoveel mogelijk info geven en een nette brief tikken. Bijlages erbij en versturen dat maakt verder niet uit. Dan alleen hopen dat die leeghoofden bij DUO het allemaal begrijpen. 8)7
Facts don't care about your feelings
pi_93497409
Ik had ook al in een ander topic gereageerd dus hier nog maar weer mijn reactie. Ik blijf graag op de hoogte van eventuele acties, dus PM me gerust.

quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 15:47 schreef mrtilburg het volgende:
Ik heb gisteren ook zo een brief gehad.

Nu zit ik 3000 euro boven de grens van 12916.17. Dit gaat om de bijverdiensten in 2008.

Maar wat moet ik nou terugbetalen?
-de OV jaarkaart:12 x 78.16 euro.
-de rente
-Maar moet ik nou ook nog die 3000 euro terugbetalen of hetgeen wat ik in dat jaar heb ontvangen aan studiefinanciering. Dit is 10x 92 euro.??????

Trouwens heb ik in januari 2010 een brief gehad dat mijn prestatiebeurs in een gift is omgezet omdat ik mijn studie met succes had afgerond.
Je moet in 2008 (en 2009, maar om dat terug te draaien ben je ook al te laat en de brief voor dat jaar kun je volgend jaar verwachten als je ook in 2009 te veel hebt verdiend) alle studiefinanciering terugbetalen, met als maximum het te veel verdiende brutobedrag. Als je dus maar 920 euro stufi hebt gekregen in 2008 mag je bij wijze van spreken duizenden euro's te veel hebben verdiend; je hoeft "slechts" de 920 euro netto terug te betalen. En dat niet alleen: daar komt ook je OV-kaart nog bovenop à € 78,16 per maand. In jouw geval dus € 1857,92. Plus rente. Dat is extreem zuur als je bijvoorbeeld 920 euro bruto te veel hebt verdiend; daar zou je netto zo'n 740 euro van hebben overgehouden, maar alsnog moet je die € 1857,92 moeten betalen.

Ik heb vanmorgen contact gehad met de DUO en ook verteld dat ik de brief had gekregen dat de stufi een gift werd, maar dat maakte niet uit werd mij verteld. Dus ze sturen eerst de brief dat je financieel helemaal van ze af bent en gaan daarna nog eens controleren wat je verdiend hebt.

Ik zit dus in hetzelfde schuitje en wel voor een iets hoger bedrag; doordat ik zo'n 2500 euro bruto te veel heb verdiend moet ik zo'n 3400 euro terugbetalen (elf maanden uitwonende stufi+OV) terwijl ik netto misschien 2200 euro "te veel" heb verdiend. Ik vind dit te zot voor woorden en ben dus ook een pittig bezwaarschrift aan het schrijven en op zoek naar rechtshulp. Hier kunnen ze zich in mijn ogen niet vanaf maken met "regels zijn regels". Het ideaalst zou zijn om enkel de twee maanden stufi+OV terug te betalen waarin ik over de bijverdiengrens ging; wanneer ze daar niet akkoord mee gaan wil ik het netto te veel verdiende bedrag nog wel terugbetalen, maar die 3400 euro gaan ze niet krijgen van mij.

Vanaf 2010 zijn de terugbetaalregels gewijzigd: dan worden de stufi en OV bij elkaar opgeteld en wordt dát bedrag meegenomen in de berekening, in plaats van het achteraf optellen van de OV-vergoeding. Maar dan zit je alsnog met het bruto/nettoverhaal.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93499279
Reactie tweede kamerlid, weinig hoopvol. het wordt gewoon betalen en bloeden.

'N.a.v. je mail wil ik graag even wat nadere informatie aan je mailen rond de nieuw ingevoerde glijdende schaal bij de bijverdiengrens. Ik heb even wat zaken uitgezocht over de wijze waarop we dit in 2009 behandeld hebben. Ik stuur daarom ook even twee bijlagen mee die wellicht wat aanvullende informatie bieden: een brief van voormalig minister Plasterk hieromtrent en het wetsvoorstel van begin 2009. Deze is aangenomen door de Kamer met een inwerkingtreding (bij mijn weten) van 1 januari 2010.

In het kort komt het er op neer dat de aanname die je doet over de werking van deze regeling met glijdende schaal klopt. Op voorstel van de PvdA-fractie is de onredelijkheid van beboeting in 2009 uit de bijverdienregeling gehaald.

Alleen betreft het een wetsvoorstel dat ingaat vanaf 2010 en dan dus geen betrekking heeft op inkomens uit 2008 en 2009 maar pas op inkomens vanaf dat jaar (voor de duur van 3 jaar in ieder geval). In de brief staat daar ook een passage over op blz. 3 onder gevolgen voor de uitvoering. Daarmee is er dan ook een antwoord waarom DUO vasthoudt aan een volledige boete onder de oude regeling. Je inkomen dateert namelijk uit 2008 (en los van het feit of de berekenwijze hiervan klopt, zoals je beschreef). Was dit inkomen van 2010 of later geweest dan had je alleen het overschrijdingsbedrag hoeven betalen.

Bij deze wetgeving is geen sprake van een regeling met terugwerkende kracht, wat overigens veelal niet het geval is.

Mijn inschatting op dit moment is dus dat DUO de vordering dus niet zal intrekken op basis van de nieuwe regeling m.b.t. de glijdende schaal omdat dit dus niet van toepassing is op het inkomensjaar 2008. Ik wou dat ik je een positievere inschatting mee kon geven.

Wat betreft je informatie over het meetellen van inkomen uit 2007 bij 2008 geldt dat ik daar de beoordeling van DUO niet kan inschatten. Je doet er verstandig aan sowieso bezwaar aan te tekenen tegen de berekenwijze (met overleg van je bewijzen) van je verzamelinkomen over 2008. Wellicht dat dit iets kan opleveren om de beboeting af te wenden. Zeker als TNT je ondersteunt in de bewijslast. Maar de kans die dit maakt kan ik op dit moment onvoldoende inschatten. Het is verstandig om bij de belastingdienst navraag te doen rond de wijze van toekenning van inkomen (geldt de maand waarin je gewerkt hebt, of de maand waarin uitbetaald is: dat antwoord zal vermoedelijk ook leidend zijn voor DUO)

Ik hoop je in ieder geval met deze mail verder geïnformeerd te hebben. In geval van aanvullende vragen of opmerkingen hoor ik het graag van je.'
  dinsdag 1 maart 2011 @ 19:53:01 #118
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93504981
Wat een bende. We moeten eerst bezwaarschrift opstellen, en antwoord af wachten. Vervolgens lijkt mij de Ombudsman de volgende stap. Kassa is meer consument vs. bedrijven, dat lijkt me niet direct geschikt.

We moeten het op 1 ding zetten: Onredelijkheid. Het is NIET redelijk dat je meer moet terug betalen dan je verdiend hebt. That's it. En dat is 'onredelijk' van de overheid. Dat zou een Ombudsman op moeten pakken. Uiteindelijk kun je als dat alles niet lukt een brief schrijven naar IB-groep waarin in je aangeeft dat je niet meer terugbetaalt dan dat je verdient hebt, en dat je de aanmaning tegemoet ziet. En dan 'gewoon' niet betalen. En brieven blijven schrijven. Dan komt er een deurwaarderskantoor bij. Ook negeren, en brief aan schrijven. Hoe het dan werkt, dat weet ik niet. Ze zullen niet voor 1000EUR je huis leegtrekken met politie erbij.. ;)
pi_93507194
Ik ga sowieso niet betalen :P no matter what.
Facts don't care about your feelings
pi_93512472
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 00:11 schreef Ryon het volgende:
Als student kan je zo'n 900 euro netto per maand veilig bijverdienen. Vervolgens krijg je ook nog een stufi injectie van 259 euro. Kom je op 1159 euro per maand. Daarnaast gaat de overheid er vanuit dat studenten 200 a 300 euro direct of indirect gesponsord krijgen van hun ouders. Daarnaast komen studenten vaak ook nog in aanmerking voor zorgtoeslag en huurtoeslag a 69 euro + 30-120 euro per maand. Kom je dus op een netto besteedbaar inkomen van 1458 tot 1638 euro per maand voor een alleenstaande!

Daarnaast mag je ook nog eens gratis met het openbaar vervoer a 96 euro per maand!

Dat is waanzinnig veel geld. Zeker voor iemand in de leeftijd 18 - 22 jaar. De reden dat de overheid hier een grens aan heeft gesteld is dan ook niet meer dan logisch. De meeste studenten houden deze grens goed in de gaten en maken afspraken met hun werkgever dat zij hier net overheen gaan. Vervolgens gaan zij met hun 1638 euro per maand lekker feesten. Zoals het hoort.

Natuurlijk jammer als je de sjaak bent als je wat meer verdient. Maar bedenk wel dat de staat dergelijke inkomens op geen enkele manier hoort te sponsoren.
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met studeren. :) Ten eerste is het niet de groep 18- tot 22-jarigen die te veel verdient, dat zou behoorlijk knap zijn. Pas ná zo'n beetje je 22e ga je richting een tientje bruto per uur verdienen waardoor je gemiddeld 25 uur per week moet werken om 1000 euro per maand te verdienen. En om dat te redden naast een béétje studie zou je in die twee maanden zomervakantie die je hebt veertig uur per week mogen maken.

Daarnaast is het hartstikke leuk dat de overheid verwacht dat studenten zo'n 200-300 euro per maand gesponsord krijgen van hun "te veel" verdienende ouders, maar niemand die ik tijdens mijn studie kende kreeg dat omdat het er geld er bij hun ouders simpelweg niet was. Dus streep die maar weg. En huurtoeslag voor een studentenkamer? Laat me niet lachen vent. De gemiddelde kamer kost zo'n vierhonderd euro en komt niet in aanmerking voor huurtoeslag. Van de 1159 euro die jij noemt hou je dus 759 euro over. Zorgverzekering min -toeslag eraf en je houdt nog zo'n 710 euro over per maand. Want als je zo "veel" verdient krijg je geen 59 euro maar 46 euro zorgtoeslag, en een béétje verzekeringspakket met normale vergoedingen kost al snel 100 euro of meer.

En dat is dus geen "netto besteedbaar inkomen", want dat is je inkomen minus:
quote:
http://www.richardsonline.nl/netto-besteedbaar-inkomen-nbi
# netto woonlasten
# premies voor de zorgverzekering
Van die 710 euro netto besteedbaar inkomen mag je dan nog je studie (~175 euro), eten (~150 euro) en telefoon (~ 25 euro) betalen. Rest 360 euro voor luxe en sparen. Wat een vetpot! Oh, en als je een euro per maand meer verdient en dit verzuimt op tijd aan te geven (wat je, als je dat wel doet, een maand studiefinanciering à 260 euro èn een maand OV à 79 euro kost) dan betaal je achteraf voor het hele jaar per maand ook nog eens 80 euro (OV + die ene euro) van deze 360 euro terug. En vervolgens ga je er per 260 euro die je te per jaar bruto veel verdient 340 euro netto op achteruit omdat je dat mag terugbetalen.

Ik snap verder niet wat je tegen te veel verdienende studenten hebt. Studiefinanciering is, de naam zegt het al, een financiering voor mensen die een studie volgen. Niet alleen voor arme zielige mensen die het liefst de hele dag met hun neus in de boeken zitten en denken dat ze geen tijd hebben om te werken, maar voor álle studenten. Dit topic gaat over mensen die te veel hebben verdiend en op zich bereid zijn dit te veel verdiende bedrag terug te betalen, maar niet een veelvoud daarvan vanwege kromme regels, en ook niet netto terug te betalen wat je bruto te veel hebt verdiend.

Dus trek je vooroordelen maar weer in en laat dit topic met rust met je offtopic-geneuzel.

[ Bericht 0% gewijzigd door CodeCaster op 01-03-2011 23:24:26 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93520213
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 19:53 schreef Oksel het volgende:
Wat een bende. We moeten eerst bezwaarschrift opstellen, en antwoord af wachten. Vervolgens lijkt mij de Ombudsman de volgende stap. Kassa is meer consument vs. bedrijven, dat lijkt me niet direct geschikt.

We moeten het op 1 ding zetten: Onredelijkheid. Het is NIET redelijk dat je meer moet terug betalen dan je verdiend hebt. That's it. En dat is 'onredelijk' van de overheid.
Je betaalt ook niet meer dan je verdiend hebt, maar meer dan je teveel verdiend hebt :)
Daarnaast zal Duo reageren in de trant van "Het gaat om een grens waarbij je geacht wordt voor jezelf te kunnen zorgen, niet om een grens waarbij je niet meer mag verdienen.".

quote:
...
Dan komt er een deurwaarderskantoor bij. Ook negeren, en brief aan schrijven. Hoe het dan werkt, dat weet ik niet. Ze zullen niet voor 1000EUR je huis leegtrekken met politie erbij.. ;)
Duo heeft de bevoegdheid beschikkingen 'in naam der koningin' te versturen. Zij heeft dus geen gang naar de rechter nodig. Wanneer jij het niet eens bent met haar beslissingen is het aan jou om Duo voor de rechter te slepen (dus omgekeerde bewijsvoering).
Wanneer zij besluit een beschikking te sturen, dan zal dit inderdaad uitgebracht worden door een deurwaarder. Deze zal waarschijnlijk na het uitblijven van een betalingsregeling overgaan tot loonbeslag of bankbeslag.
pi_93520421
Snabbi, ga snIRC eens updaten ipv je tijd hier te verdoen! Ik wil nieuwe trivia vragen! :D
Facts don't care about your feelings
pi_93522691
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 21:33 schreef CodeCaster het volgende:

[..]

Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met studeren. :)
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...
' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )
Je moet Stufi zien als vangnet, net als WWB. Niet als iets waar je ten alle tijde recht op hebt, iets wat er is als je geen enkele andere manier hebt om aan geld te komen. Werken is de gebruikelijke manier om aan geld te komen.

Ja, ik werk voor de sociale dienst en de meeste van mijn klanten zouden een moord doen voor '360 euro luxe en sparen'. Dus verkeerde keelgat, ja ^^ Een beetje perspectief misschien.
  woensdag 2 maart 2011 @ 00:52:11 #124
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_93523119
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:36 schreef Patsy het volgende:

[..]

Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...
' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )
Je moet Stufi zien als vangnet, net als WWB. Niet als iets waar je ten alle tijde recht op hebt, iets wat er is als je geen enkele andere manier hebt om aan geld te komen. Werken is de gebruikelijke manier om aan geld te komen.

Ja, ik werk voor de sociale dienst en de meeste van mijn klanten zouden een moord doen voor '360 euro luxe en sparen'. Dus verkeerde keelgat, ja ^^ Een beetje perspectief misschien.
Ik vind dit een beetje rare reactie. Dus omdat er mensen zijn die echt weinig geld hebben mag hij niet vinden dat je van 1000 euro niet comfortabel rond komt? En ik ben het niet eens met dat studiefinanciering een vangnet is. Daar zijn de criteria namelijk helemaal niet naar. Het is een raar systeem, of je doet iedereen een standaardbeurs en je kijkt daarvoor niet naar inkomen, of je maakt het voor iedereen een lening. Maar niet dit halfslachtige systeem van; er is een basisbeurs maar als je meer verdient krijg je die niet en by-the-way als je ouders geen geld hebben kun je ook nog een dikke aanvullende beurs krijgen.
pi_93527298
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:36 schreef Patsy het volgende:

[..]

Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...
' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )
Je moet Stufi zien als vangnet, net als WWB. Niet als iets waar je ten alle tijde recht op hebt, iets wat er is als je geen enkele andere manier hebt om aan geld te komen. Werken is de gebruikelijke manier om aan geld te komen.

Ja, ik werk voor de sociale dienst en de meeste van mijn klanten zouden een moord doen voor '360 euro luxe en sparen'. Dus verkeerde keelgat, ja ^^ Een beetje perspectief misschien.
Wel eens gehoord van context? Ons rekenwonder Ryon hierboven zegt:
quote:
Vervolgens gaan zij met hun 1638 euro per maand lekker feesten. Zoals het hoort.
Dus reken ik hem even voor dat zijn vergelijking mank loopt. Ik zal jouw vergelijking ook even onderuit trappen. Vierhonderd euro voor een driekamerappartement? Als je de kale huur neemt en daar de huurtoeslag (die je dan wel krijgt ja, als je niks verdient) aftrekt. Vervolgens mag je nog een euro of 250 per maand betalen aan gemeentebelasingen, G/W/L en internet. Oh, en om in zo'n flat te komen mag je ook nog eens een jaar of vijf tot tien ingeschreven staan (behalve misschien in Schubbekutjeveen, maar laat daar nou nét geen hogeschool of universiteit staan), best knap als 22-jarige.

quote:
Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden).
Sorry, maar jij klinkt als een SP'er die het geld van hardwerkende mensen het liefst met bakken vol tegelijk uitgeeft aan mensen die de hele dag op de bank Euroshopper-bier liggen te drinken. Zie je dat je niks hebt aan aannames? Ik ben geen rijkeluiskindje en al helemáál niet verwend, anders had ik ook niet zo verdomde veel moeten werken om ook maar een béétje rond te komen.

Ik heb tijdens mijn studie veel gewerkt om een béétje relaxed te kunnen leven, en hiermee besluit ik mijn offtopic-relaas weer, en heb te veel verdiend. Tot daar aan toe mijn fout. Maar nogmaals, dit topic gaat erover dat iedereen wellicht nog bereid is dat te veel verdiende bedrag terug te betalen, maar niet nog eens bijna duizend euro extra boete! Dan heb je namelijk drie maanden voor niks gewerkt. ;) En ook de overheid heeft dit toegegeven, door in 2010 de regels te veranderen.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 2 maart 2011 @ 08:55:40 #126
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93527465
@CodeCaster: _O_ ^O^

@Snabbi: Dat is een zuur verhaal.

Ik ben overigens wel een rijkeluiskindje, alleen daar heb ik dus alleen maar nadeel van gehad omdat ik daarvoor minimale stufi kreeg. En dus echt niets van mijn ouders.
pi_93539063
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 21:01 schreef LoggedIn het volgende:
krijgen jullie nu pas, dus 2011, brieven over je inkomen in 2008? 8)7 dat al1 is al te gek voor woorden

dat wordt met samengeknepen billen de brievenbus openen de komende tijd :')
vooral als op hun site het volgende staat.

Bijverdienen in 2008 en 2009
We controleren jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je meer dan de bijverdiengrens verdiend hebt, terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet, moet je een bedrag terugbetalen.

we hebben dus nu al een argument, dat ze het niet jaarlijks kontroleren, maar pas 3 jaar later.
pi_93539226
Hangt er vanaf. Definitieve aanslag IB 2008 is 1 april 2009. Als ze ieder jaar op 01-01 controleren dan wordt dat dus 01-01-10. Zijn ze nog wel een jaar te laat :P
Facts don't care about your feelings
pi_93539564
Ik had trouwens ook op een ander forum van de week gepost, nu heb ik deze 6 pagina's doorgelezen en de moet zakt me alleen maar verder in de schoenen.

ik heb een kleine 1300 te veel verdiend. Nu ben ik ook volgens mijn berekening de laatste maand er pas over heengegaan. omdat ik in mijn vakantiedagen nog extra werk bij een andere werkgever.

als ik het dan voor me zelf uitreken: 12x € 78,16=937,92
+ 12x mijn basisbeurs (ca 80 euro) = 960
+ rente = rond de 2000 euro. en omdat ik meer verdient heb als 960 euro van mijn basis beurs moet ik het gehele bedrag terug betalen.

trouwens hier nog een raadsel:
stel mijn verzamel inkomen is op 1 sep 12 000
nu krijg ik mijn nieuwe salaris op 3 okt (2000eu) dus het verzamel inkomen wordt 14000.
ik moet dus mijn studiefinanciering stop zetten per 1 oktober.

maar het salaris wat ik op 3 okt ontvang is van de periode 18 aug tot 18 sep.

hoe wordt er dan gerekend. dat ik er in september overheen gegaan ben. of dat ik het optijd stopgezet heb.
  woensdag 2 maart 2011 @ 15:03:28 #130
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93540301
Ombudsman probeer ik te bereiken. Kijken wat hun advies is.
  woensdag 2 maart 2011 @ 15:11:45 #131
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93540647
Ombudsman gaf aan dat ik niet de eerste ben die belt. Ze kunnen op dit moment niets doen, want ik kan bezwaar aantekenen. Dat moet ik dus sowieso doen. Verder heb ik nummer gekregen van juridisch loket en van 2e kamer fracties.

Ze hebben er wel een melding van gemaakt. Dus iedereen hier: Bel de ombudsman even, en doe je verhaal. Als zij veel meldingen krijgen gaan ze er serieuzer mee om. Nummer is 0800-3355555. Geen keuzemenu's, je krijgt meteen een aardige meneer aan de lijn! ^O^
  woensdag 2 maart 2011 @ 15:44:36 #132
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93541963
Iemand anders die dit bureau aanschrijft?

http://www.iso.nl/
pi_93543966
Angstig hoe figuren als Ryon en Patsy er echt niks van snappen. Die ziet ook echt niet in dat het om studenten gaat die naast een studie van 40 uur per week (aan de 35 kom ik zeker) ook nog 25 tot 35 uur bijwerken. Beetje respect mag wel voor mensen die 65+ uur per week aan hun toekomst werken, en dus ook het geld gaan verdienen om de bijstandsuitkeringen van de toekomst te kunnen betalen: hopelijk van de mensen die het echt nodig hebben, die verdienen de steun. En dan zou het leuk zijn als vele mensen uit het 'minima circuit' de hardwerkenden niet constant bashen, dat motiveert niet echt om solidair te zijn... denk daar eens over na.

Ja er zijn bijstands-situaties die vervelend zijn, maar waarom moeten figuren als Patsy daar vaak anderen van de schuld geven; waarom zou je je met dit topic bemoeien??? En als je dat doet, doe het dan met goede argumenten.

Wat een belachelijke argumenten dat je altijd voor veel minder een huis kan huren. Damn onder welke steen of in welk 'urgentie' circuit bevind je je dan? Ik heb een inschrijving van ACHT jaar nodig om ook maar ergens kans op te maken via sociale huur. Waarom? Mede omdat veel mensen met urgentie er voor duiken (ik hoor niet anders dan dat er mensen met urgentie de mooiste binnenstadappartementen krijgen), waardoor ik word gedwongen particulier te huren, tegen een kale huur van EUR 420 per maand. Gooi daar je vaste lasten bij zoals boodschappen, telefoon, internet, boeken, zorgverzekering, collegegeldafschrijving bij en ik houd bij een zuinige maand misschien een keer EUR 50,- over. Geen huursubsidie, geen bijdrage ouders, gewoon zelf rondkomen.

En tot genoegen van Patsy en Ryon krijgen deze studenten terecht een boete! Ik sluit me dus volledig aan bij CodeCaster, perfect verwoord.

[ Bericht 2% gewijzigd door j1985j op 02-03-2011 16:38:56 ]
pi_93560659
Ik heb ongeveer 4000 euro teveel verdiend.
In Oktober 2008 heb ik mijn studiefinanciering stopgezet, aangezien ik wist dat ik de desbetreffende maand over de grens zou zijn gegaan.
4 November 2008 heb ik mijn ov ingeleverd, dit is inderdaad een maand te laat.

De helpdeskmedewerkster van DUO wist mij te vertellen dat ik mijn lening op 0 euro had gezet i.p.v. geheel stop te zetten en dat ik hierom de brief heb ontvangen.
Ik had volgens haar namelijk nog wel recht op studiefinanciering.
Ik vind dit persoonlijk een erg apart verhaal en ben helaas niet veel wijzer.

Ook ik ben van plan de ombudsman en bijvoorbeeld de rechtswinkel in te schakelen.
pi_93575260
Wat ik me trouwens nog wel afvraag... Ik noemde eerder al het verschil bruto te veel verdiend - netto terugbetalen.

Kun je bij de belastingaangifte van 2011 het uiteindelijk aan de DUO terug te betalen bedrag opvoeren als studiekosten (dus aftrekbaar)? Ik neem aan van wel... :) Dan valt dat argument in ieder geval weer weg, scheelt weer in m'n bezwaarschrift. Hij past nu al amper op een A4'tje. :P
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93580132
Ik heb het bruto verdiend, netto terugbetalen ook nagevraagd bij DUO.
Blijf het een vreemd verhaal vinden dat je dat verschil moet terug betalen.

Ik ga vanavond ook maar eens naar jurisprudentie zoeken.

Ik ben benieuwd wat je allemaal in je bezwaarschrift gaat plaatsen.
Het lijkt mij een goed idee om de krachten te bundelen.
pi_93580654
Ja Arod met dat gelul kwamen ze bij mij dus ook. In september 2008 kreeg ik een brief volgens mij met geen recht meer op stufi en ik heb dan ook niks meer ontvangen op m'n rekening. Dan zeggen ze ineens dat het dus niet stopgezet is, maar omgezet in een 0-lening..... Ja dag. En al is dat zo, ik heb toch geen aanspraak gemaakt op die 0-lening? Dus dan horen die maanden toch ook niet mee te tellen voor het inkomenstijdvak?
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 maart 2011 @ 09:07:09 #138
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93580847
Ik heb contact met de 2e kamer hierover. Iemand anders moet iso.nl even aanschrijven, wie o wie?
pi_93582204
Ik dicht wel even een mailtje aan ze. :)

Done.

[ Bericht 5% gewijzigd door CodeCaster op 03-03-2011 11:25:07 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93587453
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 08:55 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja Arod met dat gelul kwamen ze bij mij dus ook. In september 2008 kreeg ik een brief volgens mij met geen recht meer op stufi en ik heb dan ook niks meer ontvangen op m'n rekening. Dan zeggen ze ineens dat het dus niet stopgezet is, maar omgezet in een 0-lening..... Ja dag. En al is dat zo, ik heb toch geen aanspraak gemaakt op die 0-lening? Dus dan horen die maanden toch ook niet mee te tellen voor het inkomenstijdvak?
Met betrekking tot het inkomenstijdvak, daar was ik ook vanuit gegaan..
pi_93597317
Hier nog één die soortgelijke brief ontvangen heeft voor 2008.
  donderdag 3 maart 2011 @ 20:00:35 #142
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93605658
Welkom. Bel de Ombudsman even om je verhaal te doen. Ik wacht 2e kamer mail af, CodeCaster heeft ISO.nl gemailed.
pi_93612158
Ik heb overigens de LSR gemaild, leek me logischer gezien de omschrijving op de site van de ISO. :)
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93617412
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Hangt er vanaf. Definitieve aanslag IB 2008 is 1 april 2009. Als ze ieder jaar op 01-01 controleren dan wordt dat dus 01-01-10. Zijn ze nog wel een jaar te laat :P
Je doet voor 1 april 2009 aangifte over je inkomen van 2008. Je krijgt in 2009 een voorlopige beschikking, maar de daadwerkelijke vaststelling is vaak pas in september het jaar daarop. Dus september 2010 is je inkomenbelasting over 2008 definitief.
pi_93639702
De enige manier is om allerlei studiekosten aftrekken van de belastingaangifte.
pi_93657866
Dat verandert niks aan je inkomen. En als je stufi krijgt moet je die aftrekken van je studiekosten waardoor bijna niemand boven de drempel uitkomt
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:55:36 #147
337741 leipo1983
helemaal gek
pi_93707204
Hier nog een slachtoffer, wil iemand zijn bezwaarschrift met ons delen.
als je me nou
pi_93708794
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 20:24 schreef CodeCaster het volgende:
Dat verandert niks aan je inkomen.
Belastbaar inkomen gaat naar beneden, dus alle toeslagen (waaronder stufi) gaan omhoog. Ik heb dit jaar zo'n 3000 euro aan studiekosten gehad, krijg veel terug en huurtoeslag/zorgtoeslag gaan (behoorlijk) omhoog.

quote:
En als je stufi krijgt moet je die aftrekken van je studiekosten waardoor bijna niemand boven de drempel uitkomt
Da's dan wel weer zo..
  zondag 6 maart 2011 @ 16:46:29 #149
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_93731011
Ik heb hem ook ontvangen. De beruchte brief. Ik ben het er niet mee eens:

ik heb zo'n 1500 euro teveel bijverdiend. Nu heb ik in 2008 in de maand januari gestudeerd, daarna m'n stufi stopgezet, ben een half jaar voltijd gaan werken, tot in September. Daarna ben ik naar het buitenland vertrokken en heb daar verder gestudeerd, en bijgeleend bij de IBG. Ik had geen recht op studifinanciering meer, maar heb wel een OV jaarkaart vergoeding gekregen. Ik snap dat ik die vergoeding eventueel moet terug betalen, maar meer kan het niet zijn toch? Ik heb ook m'n OV in begin februari 2008 ingeleverd, en heb zelfs het briefje nog.

Zie ik het zo goed? Ik zal de ov vergoeding van september tot december moeten terugbetalen, maar meer niet, right?
pi_93737858
Same story here...

In 2008 heb ik 300 euro teveel bijverdiend (o.a. omdat ik in dat jaar afstudeerde).

Nu vind ik het ook niet erg om de 300 euro terug te betalen, al is en blijft het natuurlijk tegenstrijdig dat je als student gestraft wordt omdat je hard werkt naast je studie maar goed. Maar voor de 10 maanden dat ik een OV kaart in mijn bezit had vind ik het ook absurd dat het totaal bedrag nu boven de 1000 euro uitkomt!!!

Ik ga morgen ook zeker hierover bellen en voeg me hier ook toe in de hoop dat we samen iets kunnen bereiken.
pi_93738111
Zo he, dit is echt goed gaar!

Echter ook wel dom van jezelf, houdt rekening met minstens 5% marge. Dat netto/bruto verhaal had je ook wat beter moeten uitzoeken. Maar ja, dit overkomt je in ieder geval nooit weer!
pi_93758893
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:46 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik heb hem ook ontvangen. De beruchte brief. Ik ben het er niet mee eens:

ik heb zo'n 1500 euro teveel bijverdiend. Nu heb ik in 2008 in de maand januari gestudeerd, daarna m'n stufi stopgezet, ben een half jaar voltijd gaan werken, tot in September. Daarna ben ik naar het buitenland vertrokken en heb daar verder gestudeerd, en bijgeleend bij de IBG. Ik had geen recht op studifinanciering meer, maar heb wel een OV jaarkaart vergoeding gekregen. Ik snap dat ik die vergoeding eventueel moet terug betalen, maar meer kan het niet zijn toch? Ik heb ook m'n OV in begin februari 2008 ingeleverd, en heb zelfs het briefje nog.

Zie ik het zo goed? Ik zal de ov vergoeding van september tot december moeten terugbetalen, maar meer niet, right?
Maanden waarin je geen studiefinanciering (of OV) ontvangt tellen alleen mee aan het begin en het eind van het jaar (PDF)... Als je dus bijvoorbeeld alleen mei (bijvoorbeeld om het vakantiegeld niet te laten meetellen) geen studiefinanciering ontvangt gaat dat niet; je verzamelinkomen wordt nog steeds over alle twaalf de maanden bepaald, ook al heb je maar elf maanden stufi ontvangen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:26 schreef Sport_Life het volgende:
Belastbaar inkomen gaat naar beneden, dus alle toeslagen (waaronder stufi) gaan omhoog. Ik heb dit jaar zo'n 3000 euro aan studiekosten gehad, krijg veel terug en huurtoeslag/zorgtoeslag gaan (behoorlijk) omhoog.
quote:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp
Welk inkomen?
We kijken niet naar je nettoloon, maar naar je verzamelinkomen.
quote:
http://financieel.infonu.(...)komen-berekenen.html
Verzamelinkomen en belastbaar inkomen
Het belastbaar inkomen is wat anders dan het verzamelinkomen. Het belastbaar inkomen is het bedrag waarover belasting wordt geheven: het totale inkomen min eventuele aftrekposten. Het verzamelinkomen is het totaal inkomen in de drie boxen.
;)

[ Bericht 17% gewijzigd door CodeCaster op 07-03-2011 09:27:52 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93759236
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 09:19 schreef CodeCaster het volgende:

[..]

Maanden waarin je geen studiefinanciering (of OV) ontvangt tellen alleen mee aan het begin en het eind van het jaar (PDF)... Als je dus bijvoorbeeld alleen mei (bijvoorbeeld om het vakantiegeld niet te laten meetellen) geen studiefinanciering ontvangt gaat dat niet; je verzamelinkomen wordt nog steeds over alle twaalf de maanden bepaald, ook al heb je maar elf maanden stufi ontvangen.

[..]

[..]

[..]

;)
maar ik heb helemaal geen stufi ontvangen, alleen maar een lening...
pi_93759553
De ontvangen stufi en OV(-vergoeding) worden dus samengetrokken. In jouw geval, enkel OV-vergoeding, zou ik inderdaad bezwaar aantekenen op de periode. Dat kan al voor de brief die je nu hebt ontvangen.

Als je aan kan tonen dat je die OV-studentenkaart alleen de eerste twee maanden in je bezit had hoef je wellicht alleen die maanden waarin je een vergoeding kreeg terug te betalen.

@de rest: hebben jullie al bezwaar aangetekend aan de DUO? Ik vraag me nog steeds af of dat nu al kan, of pas wanneer je de daadwerkelijke vordering ontvangt, aangezien op de laatste brief staat dat je daarop enkel bezwaar kunt aantekenen als je het niet eens bent met de periode waarover naar je inkomen wordt gekeken..

[ Bericht 14% gewijzigd door CodeCaster op 07-03-2011 10:07:45 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93766021
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 09:49 schreef CodeCaster het volgende:
De ontvangen stufi en OV(-vergoeding) worden dus samengetrokken. In jouw geval, enkel OV-vergoeding, zou ik inderdaad bezwaar aantekenen op de periode. Dat kan al voor de brief die je nu hebt ontvangen.

Als je aan kan tonen dat je die OV-studentenkaart alleen de eerste twee maanden in je bezit had hoef je wellicht alleen die maanden waarin je een vergoeding kreeg terug te betalen.

@de rest: hebben jullie al bezwaar aangetekend aan de DUO? Ik vraag me nog steeds af of dat nu al kan, of pas wanneer je de daadwerkelijke vordering ontvangt, aangezien op de laatste brief staat dat je daarop enkel bezwaar kunt aantekenen als je het niet eens bent met de periode waarover naar je inkomen wordt gekeken..
Ik wacht persoonlijk nog even op de brief, waarin alles wordt vastgesteld. Opdit moment kun je wel een hoop roepen. maar als je de uiteindelijke sanctie niet weet, dan kan je niks.
pi_93766226
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:06 schreef timpie44 het volgende:

[..]

Ik wacht persoonlijk nog even op de brief, waarin alles wordt vastgesteld. Opdit moment kun je wel een hoop roepen. maar als je de uiteindelijke sanctie niet weet, dan kan je niks.
ik heb net even met ze gebeld, en voor mij is het inderdaad de OV vergoeding voor sept-okt-nov-dec. Aangezien ik kan bewijzen dat ik de ov in begin februari heb ingeleverd is dit geen probleem.

Dat valt dus wel mee.
pi_93770377
Mail terug van de LSR, essentie:
quote:
Ik moet je er echter op wijzen dat dit allemaal is vastgelegd in een wettelijke regeling die is vastgesteld door de volksvertegenwoordiging en die slechts wordt uitgevoerd door DUO. De mogelijke onredelijkheid heeft dus democratische legitimatie. Dit wil niet zeggen dat het niet te bestrijden is, maar dan moeten er wel hele goede argumenten worden aangevoerd. Ik denk dat het heel erg moeilijk wordt. De enige mogelijkheid is trouwens een individuele zaak, zoals in jouw zaak. Ook kan je, als je uitgeprocedeerd bent, een beroep doen op de hardheidsclausule van artikel 11.5 Wet Studiefinanciering 2000. Echter denk ik dat je in beide gevallen een minimale kans maakt, want de wet is glashelder op dit punt. De reden dat het via een individuele zaak moet gebeuren is dat wij als burgers natuurlijk niet de direct wet kunnen aanpassen.

Ook wil ik je er op wijzen dat DUO slechts de wet uitvoert. Zij kunnen er dus ook niet veel aan doen. De bevoegdheid om te zorgen voor verandering ligt bij de wetgever en niet bij de uitvoerder.
Eerst maar massaal bezwaar aantekenen op de vordering dus, daarna beroep aantekenen. Dat griffierecht neem ik wel voor lief.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93770608
Zodra de vordering binnen is zal ik bezwaar aantekenen.
Zijn er hier nog meer mensen waarbij 2009 ook een probleem zal gaan worden?
pi_93770658
Ja, voor ongeveer hetzelfde bedrag. Totaal 7000 euro te verliezen dus.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93770766
Dat is wel weer iets waar we bezwaar tegen in kunnen dienen.

In mijn geval is er in 2009 geld geleend.
OV ingeleverd in Augustus en verder geen stufi ontvangen.

Ik heb natuurlijk nooit iets veranderd aan mijn verdere gegevens bij DUO, aangezien ik dacht dat ik destijds goed handelde.
pi_93772189
Hier nog iemand die de betreffende brief ontvangen heeft. Kwam gisteren terug van een heerlijke vakantie... die lijkt nu eeuwen geleden...

Ik heb over het tijdvak januari-november (28 november afgestudeerd) ong. € 2000,- te veel bijverdiend... Komt dan ook nog het OV-bedrag van €78,/ per maand bij, keer elf... Ik moet dus bijna € 3000,- betalen.

Nu blijkt dat ik deels verkeerd ben voorgelicht, maar dat kan ik niet meer bewijzen, omdat het via de telefoon was en ik dus niets op papier heb staan. De persoon die ik gesproken had, verzekerde me dat ik, als ik te veel verdiend zou hebben, alléén de OV-vergoeding moest betalen vanaf de maand waarop ik over de grens heen ging.

Ik had uitgerekend in oktober over de grens heen te gaan (op basis van nettoloon, inderdaad...). Ik heb pas op 28 november OV-kaart ingeleverd, dus ik wist van te voren al dat ik de maand november moest betalen.

Verder had ik geen recht meer op stufi. Ik had een volledige lening (€ 800,- per maand). Die lening moet ik uiteraard helemaal terugbetalen, daar ben ik al mee bezig.

Dacht dat ik alles goed uitgezocht had, maar helaas... Ik wijt dit natuurlijk grotendeels aan mezelf (hoe dom kun je zijn te denken dat je alles goed uitgezocht had), maar er zijn wel wat dingen die ik raar vind:
verkeerde voorlichting: die ik helaas niet meer kan bewijzen, geen poot om op te staan
bruto vs netto: ik verdien bruto te veel en moet dit netto terug betalen...
lening: waarom moet ik dan bovenop die lening ook nog eens 2000 euro betalen én 11 x € 78,- voor mijn OV-kaart? Ik heb geen geld gekregen van de IB-groep, ik heb het geleend en ik betaal het al terug, mét rente. Ik ben best bereid om de OV-vergoeding te betalen (ook al hebben ze me verkeerd voorgelicht) maar ik heb geen stufi gekregen, dus waarom moet ik dan mijn lening dubbel terug betalen?

Wie heeft nog tips, wat kan ik nu doen? Iemand die de inhoud van zijn bezwaarschrift wil delen?

[ Bericht 2% gewijzigd door anpan op 07-03-2011 15:53:09 ]
pi_93773269
Je moet nooit meer terugbetalen dan je aan stufi hebt gehad (plus tot en met 2009 dan ook je OV); heb je het hele jaar 2008 geen stufi maar enkel een lening gehad dan betaal je over (in jouw geval) elf maanden enkel de vergoeding voor het "onterecht" in je bezit hebben van de OV-kaart.

quote:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp
Bijverdienen in 2008 en 2009
Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93773343
Ha, dank. Dat zat ik net ook te lezen in hun folder:

"2. Het bedrag dat je bijverdiend hebt boven de grens. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs."

Ik kreeg geen basisbeurs meer en dus ook geen aanvullende beurs, maar ik had een lening.

Wat is wijsheid? Dit meteen opsturen in een bezwaarschrift of eerst de vordering afwachten?
En weet iemand of je de vordering ook meteen moet betalen?
pi_93773442
Ik wacht, mede op aanraden van anderen in dit topic, de vordering af. Ook omdat op de brief die we nu hebben gekregen staat dat je enkel bezwaar kunt maken tegen de berekende hoogte van je inkomen en de periode waarover dat inkomen bepaald is.

In de vordering zelf zal wel staan hoe veel en in welke termijnen je moet c.q. kunt betalen, en hoe en waar bezwaar te maken tegen de vordering.

[ Bericht 0% gewijzigd door CodeCaster op 07-03-2011 16:13:21 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93773539
Laten we dan maar hopen dat die vordering snel komt. Deze onzekerheid is echt slopend...
Dank voor je snelle reactie!
pi_93775306
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 16:10 schreef anpan het volgende:
Laten we dan maar hopen dat die vordering snel komt. Deze onzekerheid is echt slopend...
Dank voor je snelle reactie!
Jij zit precies in hetzelfde schuitje als ik zit. Lening moet je terugbetalen, maar niet direct. Jij zult over het hele jaar, tot november, de OV kosten terug meoten betalen. 11*78 euro. Daar zullen ze je een acceptgiro voor sturen, maar als je het niet in 1 keer terug kunt betalen dan wordt het bij je lening opgeteld, vertelde de mevrouw aan de telefoon mij vanmorgen..
pi_93775687
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 16:48 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Jij zit precies in hetzelfde schuitje als ik zit. Lening moet je terugbetalen, maar niet direct. Jij zult over het hele jaar, tot november, de OV kosten terug meoten betalen. 11*78 euro. Daar zullen ze je een acceptgiro voor sturen, maar als je het niet in 1 keer terug kunt betalen dan wordt het bij je lening opgeteld, vertelde de mevrouw aan de telefoon mij vanmorgen..
Dat ik die lening terug moest betalen, wist ik inderdaad. Anders was het ook geen lening. ;) Maar het zou zo zuur zijn als ik dan ook nog het te veel verdiende bedrag (2000,-) terug moest betalen. Naar ik zo lees, hoeft dat niet, net als bij jou. Nog een beetje hoopgevend. :) Ik zal ook nog wel even bellen morgen (maar na mijn telefoonervaringen heb ik daar niet veel vertrouwen in). Ik ben in ieder geval zóó blij dat ik dit topic gevonden heb. :)
pi_93787336
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 16:48 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Jij zit precies in hetzelfde schuitje als ik zit. Lening moet je terugbetalen, maar niet direct. Jij zult over het hele jaar, tot november, de OV kosten terug meoten betalen. 11*78 euro. Daar zullen ze je een acceptgiro voor sturen, maar als je het niet in 1 keer terug kunt betalen dan wordt het bij je lening opgeteld, vertelde de mevrouw aan de telefoon mij vanmorgen..
Ik hoop zo dat dit waar is.
Als ik over dat jaar alleen ov tm augustus moet terugbetalen valt er wel een last van mijn schouder.

[ Bericht 6% gewijzigd door arod op 07-03-2011 21:17:32 ]
  maandag 7 maart 2011 @ 21:15:38 #169
39581 Salvad0R
universal
pi_93788576
Haha! Noob!!!
  maandag 7 maart 2011 @ 21:34:39 #170
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93789851
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:52 schreef CodeCaster het volgende:
Mail terug van de LSR, essentie:

[..]

Eerst maar massaal bezwaar aantekenen op de vordering dus, daarna beroep aantekenen. Dat griffierecht neem ik wel voor lief.
Mooi kut. Wel interessant om te weten. Ik krijg binnenkort antwoord van de 2e kamer.
pi_93805405
Ik heb net gebeld. In mijn geval gaat het, zoals verwacht, 'alleen' om het terugbetalen van het studentenreisproduct, een vordering van elf keer €78,-. Ik hoef verder niet te betalen wat ik teveel heb bijverdiend, omdat ik in 2008 een lening had en geen basis- of aanvullende beurs.

Het is nog steeds veel, maar véél minder dan ik in eerste instantie dacht (ong. €3000,-). Ben dus wel een beetje opgelucht. Het blijft zuur, vooral omdat ik het zelf had kunnen voorkomen. Balen.

Overigens moet je de vordering binnen 2 weken betalen. Doe je dat niet, dan wordt het omgezet in een rentedragende lening en betaal je in termijnen.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 09:41:12 #172
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93805456
Wut! Even 2000-3000 EUR aftikken in 2 weken? Wat een eikels.
pi_93807656
Jep. :|W Maar dan nog wel zonder rente. Lukt het niet binnen 2 weken, dan kun je er een rentedragende lening van maken die je in termijnen afbetaalt.

...
pi_93813918
heeft iemand die heeft getelefoneerd ook gevraagd wanneer de vorderingen komen? ik heb sterk de indruk dat je wél nu bezwaar moet maken, omdat ze strikt de wetten toepassen. dus als je kunt aantonen dat je verzamelinkomen niet klopt dan kan je dat nu al aantonen. als je dat niet kunt aantonen dan moet je sowieso betalen (dat is mijn indruk iig op basis van dagenlang overal info winnen). zou me niks verbazen als ze expres nog eeeventjes wachten met de vorderingen, zodat je bwv spreken zo nauwelijks/geen tijd meer hebt om bezwaar te maken. Ik heb nog nergens een bericht gelezen dat bezwaar maken heeft geholpen, ook niet echt bemoedigend. iemand anders toevallig wel?
pi_93814705
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:55 schreef Oksel het volgende:
We moeten inderdaad eerst de vorderingsbrief afwachten. Dan kijken wat ze vorderen, naaien ze ons echt klimmen we in de pen. Aangetekend versturen, en alles netjes en beleefd verwoord. Dan wachten we het antwoord af, en trekken we bij negatief antwoord (en dat is te verwachten) aan de bel bij de Nationale Ombudsman.

Ik verwacht niet dat we veel kans hebben overigens. Ik ben in staat om de eerste 1000 EUR (wat ik teveel heb verdiend) te betalen, vervolgens te stoppen met betalen, om het vervolgens voor te laten komen. Dan neem ik wel eerst een rechtsbijstandsverzekering trouwens.
Dan pleeg je ook nog eens verzekeringsfraude. Je moet bij het nemen van een rechtsbijstandsverzekering namelijk verklaren dat je je op het moment van tekenen niet in een situatie bevindt waarvan het aannemelijk is dat je de rechtsbijstand nodig hebt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_93814783
Ik heb niet gevraagd wanneer de vordering komt. In de brief staat 'binnenkort'.

Je kunt tot maximaal 4 weken na dagtekening van de brief bezwaar maken. Je kunt bezwaar maken tegen je verzamelinkomen en het inkomenstijdvak. Mocht je daar niet tegenin gaan, dan gaan ze ervan uit dat hun gegevens kloppen en zullen ze met de vordering komen.
Ik denk dus ook dat je dat gewoon moet betalen (je bent immers 'akkoord' gegaan met hun gegevens, anders had je wel bezwaar gemaakt).

Ik weet niet of je straks ook tegen de definitieve vordering bezwaar kunt maken, maar ik begreep wel uit de brief dat de termijn die ze nu noemen echt alleen gaat over bezwaar maken tegen de gegevens die nu in de brief staan en niet tegen de vordering zelf (omdat je ook nog niet weet hoeveel je precies moet betalen, op basis van de gegevens die in de betreffende brief staan.

Ik zou voor de zekerheid toch nu al bezwaar maken en niet als het bedrag al vastgesteld is. Gaat voor mij niet op, want ik ben min of meer 'tevreden' met het feit dat ik 'alleen maar' de OV-vergoeding terug moet betalen...
pi_93815269
ok anpan thanks voor die info
  dinsdag 8 maart 2011 @ 14:57:14 #178
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93815345
Morgen media aandacht en kamervragen.

Er zijn in 2008 ongeveer 25% meer studenten over de grens heengegaan t.o.v. 2007.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:07:15 #179
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93815731
En een 2e kamer lid mailde me net met de vraag of ze mijn telefoonnummer mocht.
pi_93815833
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:07 schreef Oksel het volgende:
En een 2e kamer lid mailde me net met de vraag of ze mijn telefoonnummer mocht.
Kijk dat is goed nieuws!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:27:29 #181
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93816526
quote:
Beste,

N.a.v. je mail wil ik graag even wat nadere informatie aan je mailen rond de nieuw ingevoerde glijdende schaal bij de bijverdiengrens. Ik heb even wat zaken uitgezocht over de wijze waarop we dit in 2009 behandeld hebben. Ik stuur daarom ook even twee bijlagen mee die wellicht wat aanvullende informatie bieden: een brief van voormalig minister Plasterk hieromtrent en het wetsvoorstel van begin 2009. Deze is aangenomen door de Kamer met een inwerkingtreding (bij mijn weten) van 1 januari 2010.

Op voorstel van de PvdA-fractie is de onredelijkheid van beboeting in 2009 uit de bijverdienregeling gehaald. Alleen betreft het een wetsvoorstel dat ingaat vanaf 2010 en dan dus geen betrekking heeft op inkomens uit 2008 en 2009 maar pas op inkomens vanaf dat jaar (voor de duur van 3 jaar in ieder geval). In de brief staat daar ook een passage over op blz. 3 onder gevolgen voor de uitvoering. Daarmee is er dan ook een antwoord waarom DUO vasthoudt aan een volledige boete onder de oude regeling. Je inkomen dateert namelijk uit 2008. Was dit inkomen van 2010 of later geweest dan had je alleen het overschrijdingsbedrag hoeven betalen. Bij deze wetgeving is geen sprake van een regeling met terugwerkende kracht, wat overigens veelal niet het geval is. dat is op dit moment in ieder geval mijn inschatting vanuit de situatie die je beschrijft.

Wat me daarbij wel verbaast is dat DUO je dit kennelijk niet zelf gemeld heeft in mogelijke contacten. Het is verstandig om de aanname die ik hiervoor schets even te checken bij ze. Men zou op de hoogte moeten zijn en kunnen aangeven dat het niet voor dat inkomensjaar geldt. Mijn inschatting op dit moment is dus dat DUO om deze reden volgens de oude systematiek werkt en vanaf belastingjaar 2010 (dus vanaf 2012) rekening houdt met alleen het overschrijdingsbedrag. Ik wou dat ik je een positievere inschatting mee kon geven.

Ik hoop je in ieder geval met deze mail verder geïnformeerd te hebben. In geval van aanvullende vragen of opmerkingen hoor ik het graag van je.

Met vriendelijke groet,
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:25:05 #182
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93818805
Overigens wel interessant dat het om een boete gaat, maar niet de gunstigste bepaling geldt.

Heeft iemand nou al eens nagevraagd wanneer die vordering daadwerkelijk komt? Zoals ik in het begin van dit topic al aangaf heb je geen idee waarvoor je wordt aangeslagen, dus m.i. zou het nu geen zin hebben bezwaar te maken. Laat onverlet dat ik DUO er wel voor aanzie om een of andere kunstgreep toe te passen en de bezwaartermijn van deze brief te hanteren.

Ik zou dat maar even zwart op wit krijgen als ik jullie was.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93830415
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:27 schreef Oksel het volgende:

[..]

Precies dezelfde reactie die ik vorige week van ze kreeg. Wel respect, PvdA zit er als enige achteraan, andere fracties heb ik niks van gehoord! Wat beter klinkt: kamervragen! Maar ik heb zo'n gevoel dat zelfs dat niks uit gaat richten. Maar het geeft weer wat hoop!

Mocht iemand meer weten over media aandacht, graag posten!
pi_93831747
Dit is echt belachelijk :X
Tevens tvp.
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:15:43 #185
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93849775
quote:
Dag Oksel,
Zoals beloofd nog een update, vanuit bijna alle woorvoerders zullen gezamenlijk schriftelijke vragen komen omtrent de bijverdiengrens er zal worden gevraagd om een coulance regel
Hartelijke groet
Van een 2e kamer lid van de PvdA.

Vandaag trouwens media-aandacht.
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:12:20 #186
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93854864
Hou 3FM in de gaten, en het nieuws. NOS Journaal op 3, om 21:50 op 3 :) Komt item in hierover.
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:12:54 #187
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93854880
20.000 studenten die het probleem hebben.. :o 20.000 x 960 EUR (voor OV) is bijna 20 miljoen Euro.. auch.
pi_93858595
Via Twitter:
NOSRadio1 NOS Radio 1 Journaal: OPROEP: Wie heeft brief van DUO gekregen over te veel ontvangen studiefinanciering en moet terugbetalen? Uw ervaringen in #R1J
pi_93858662
Wanneer zal de vordering bekend worden gemaakt.
pi_93858746
Kan nog een dure grap worden. Als de rechter uiteindelijk gaat bepalen dat de nieuwe regeling met terugwerkende kracht gaat gelden, dan moeten ze nog veel meer jaren terug dan 2008...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_93858812
Let's hope so.
pi_93858842
Ik hoop het niet. Jullie hebben gewoon allemaal goed gebruik gemaakt van die OV-kaart, waarschijnlijk voor wel meer dan jullie nu moeten terugbetalen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 9 maart 2011 @ 14:12:31 #193
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93858906
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:07 schreef Nielsch het volgende:
Kan nog een dure grap worden. Als de rechter uiteindelijk gaat bepalen dat de nieuwe regeling met terugwerkende kracht gaat gelden, dan moeten ze nog veel meer jaren terug dan 2008...
Onzin. In 2008 is de regelgeving verandert, daardoor zijn er nu zoveel studenten de dupe. Ze hoeven dus allemaal de regels van 2010 ook door te trekken naar 2008 en 2009..
pi_93859119
Klopt de regelgeving is idd veranderd waardoor meer studenten over die bijverdiengrens heen zijn gekomen. Ik heb er geen bezwaar tegen om het bedrag terug te betalen wat ik teveel verdiend heb. Maar om ook nog eens de ov voor het gehele jaar terug te betalen vind ik onredelijk. En dat deze regeling vanaf 2010 ook nog eens is afgeschaft maakt de hele kwestie alleen maar nog zuurder. Overigens heb ik de ov voor dat jaar nauwelijks gebruikt.
pi_93859836
Ik had een lening en wil best mijn OV-jaarkaart terug betalen. Meer hoeft niet, want de lening betaal ik toch al terug. Het is alleen rot, omdat de regeling (bruto ipv netto) veranderd is en niet goed gecommuniceerd is, zelfs niet door medewerkers toen ik belde voor meer informatie over bijverdienen in 2008. Tegen mij hebben ze dus gezegd dat het om het netto-inkomen gaat (ja ja, voor 2008!) en dat ik alleen de maanden waarin ik eroverheen gegaan ben terug hoef te betalen en niet het hele jaar. Tip: bel dus nooit met de IB-groep, want dat kun je achteraf niet meer bewijzen. Zorg dat de communicatie per mail/brief gaat, dan heb je het op papier staan en kun je het achteraf bewijzen.
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 14:43:58 #196
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93859965
Gewoon in vervolg geen teruggave meer aanvragen wanneer je het weet :s) !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 maart 2011 @ 14:47:32 #197
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93860117
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:43 schreef Renesite het volgende:
Gewoon in vervolg geen teruggave meer aanvragen wanneer je het weet :s) !
Het gaat om je brutoloon.
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 14:57:15 #198
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93860464
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:47 schreef Oksel het volgende:

[..]

Het gaat om je brutoloon.
Nou ja, dat is wat het DUO adviseerde aan mijn broer. Deze verdiende teveel op basis van zijn jaaropgaaf. Hij legde dit voor en zij vertelden: als je alles bruto/netto optelt moet je gaan overwegen: is mijn teruggaaf interessanter of is het voordeliger om dit te laten (terugbetalingstechnisch)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:01:37 #199
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93860618
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 14:57 schreef Renesite het volgende:

[..]

Nou ja, dat is wat het DUO adviseerde aan mijn broer. Deze verdiende teveel op basis van zijn jaaropgaaf. Hij legde dit voor en zij vertelden: als je alles bruto/netto optelt moet je gaan overwegen: is mijn teruggaaf interessanter of is het voordeliger om dit te laten (terugbetalingstechnisch)
Lekker relevant voor deze situatie.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93860879
En daarnaast gewoon niet waar.

quote:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp
Doe je geen aangifte bij de Belastingdienst? Dan controleren we je belastbaar loon.
Ze weten ècht wel wat je verdient, ook al doe je geen aangifte. Je werkgever doet dat namelijk wel.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:33:53 #201
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93861801
Om 4 uur in 't NOS radiojournaal.
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:36:49 #202
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93861953
Boris van der Ham is 't er niet mee eens. En nog meer 2e kamer leden.
pi_93862104
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, maar hier wat info voor de gene die teveel verdiend hebben in hun afstudeer jaar. Heb je in dat jaar, niet het volledige jaar studiefinanciering & ov vergoeding ontvangen dan kun je het deel wat je buiten die periode verdiend hebt aftrekken van je bruto salaris van dat jaar waardoor je mogelijkerwijs onder de inkomenseis komt. Hier houdt DUO geen rekening mee dus dit moet je in je bezwaar aantonen.

Dit probleem had ik vorig jaar ook en ik werd in het gelijk gesteld en kreeg nadat ik al een deel betaald had netjes alles weer terug.
pi_93862585
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 15:40 schreef john_ven24 het volgende:
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, maar hier wat info voor de gene die teveel verdiend hebben in hun afstudeer jaar. Heb je in dat jaar, niet het volledige jaar studiefinanciering & ov vergoeding ontvangen dan kun je het deel wat je buiten die periode verdiend hebt aftrekken van je bruto salaris van dat jaar waardoor je mogelijkerwijs onder de inkomenseis komt. Hier houdt DUO geen rekening mee dus dit moet je in je bezwaar aantonen.

Dit probleem had ik vorig jaar ook en ik werd in het gelijk gesteld en kreeg nadat ik al een deel betaald had netjes alles weer terug.
Mooi om te horen, dan zit ik in ieder geval goed. In het bezwaar de loonstroken van die maanden bij sturen? Wat nog meer?
Facts don't care about your feelings
pi_93862828
quote:
Honderden? Gezien het feit dat de OV jaarkaart altijd al rond de 1000 euro kost mag er best gesproken worden van DUIZENDEN...
Facts don't care about your feelings
pi_93862837
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 15:40 schreef john_ven24 het volgende:
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, maar hier wat info voor de gene die teveel verdiend hebben in hun afstudeer jaar. Heb je in dat jaar, niet het volledige jaar studiefinanciering & ov vergoeding ontvangen dan kun je het deel wat je buiten die periode verdiend hebt aftrekken van je bruto salaris van dat jaar waardoor je mogelijkerwijs onder de inkomenseis komt. Hier houdt DUO geen rekening mee dus dit moet je in je bezwaar aantonen.
Volgens mij hielden ze daar bij mij wel rekening mee? Er stond dat het geldt over het tijdvak januari t/m november, december werd niet meegerekend, omdat ik toen mijn lening al stopgezet heb. Of zie ik nog iets over het hoofd?
pi_93862875
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 15:56 schreef anpan het volgende:

[..]

Volgens mij hielden ze daar bij mij wel rekening mee? Er stond dat het geldt over het tijdvak januari t/m november, december werd niet meegerekend, omdat ik toen mijn lening al stopgezet heb. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Bij mij staat er dus gewoon januari - december.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 9 maart 2011 @ 16:04:35 #209
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93863192
quote:
Vragen van de leden Van der Ham (D66), Lucas-Smeerdijk (VVD), Jadnanansing (PvdA),De Rouwe (CDA), Jasper van Dijk (SP), Klaver (Groenlinks) de staatsecretaris Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over de boeten rond de bijverdiengrens?

1)
Wat is uw reactie de schatting van DUO dat circa 20.000 studenten
een brief hebbengehad over hun bijverdiensten in 2008 omdat ze over de bijverdiengrens zaten? Is dit het aantal dat van te voren inschat was? Hoe verklaart u de stijging van stijging van 14.000 naar 20.000 studenten?

2)
Hoe is er gecommuniceerd over het feit dat er nu naar het verzamelinkomen (bruto) gekeken, in plaats van naar het netto-inkomen? Hoe indringend heeft de regering hierover gecommuniceerd? Wat is uw reactie op opmerking dat er 'slechts' via internet gecommuniceerd zou zijn??

3)
Welke mogelijkheden zijn er voor studenten om bezwaar en beroep aan te tekenen tegen de korting?
Welke regelingen zouden er mogelijk zijn voor studenten om de boete rond de OV-jaarkaart meer gespreid te betalen? Hoe wil de regering hier over communiceren? Is de regering bereid hierover met DUO in gesprek te gaan?

4)
Wat is de visie van de regering op de bijverdiengrens ten op zichte van de beweging dat er een grote financiele verantwoordelijkheid van studenten wordt gevraagd

5)
Is de regering bereid, mogelijk na overleg met belangenorganisaties, tot een coulance-regeling te komen voor de soms wel heel grote sommen geld die moeten worden terugbetaald, ook als de bijverdiengrens slechts beperkt is overschreden?
pi_93863282
Je weet zelf van wanneer tot wanneer je studiefinanciering (& ov vergoeding niet vergeten) ontving in het bepaalde jaar, bij het stopzetten heb je hier ook bericht over gekregen, dit even opzoeken dus. Verder geldt de inkomenseis voor 1 kalenderjaar en is niet afhankelijk van de periode waarin je ook daadwerkelijk studiefinanciering kreeg, oftewel bij 6 of 8 maanden stufi in een jaar geldt nogsteeds dezelfde inkomenseis. DUO ontvangt van de belastingdienst enkel het bruto bedrag van de bijverdiensten voor een bepaald jaar, zij hebben geen informatie over hoeveel in welke periode van dat jaar verdiend is en gaan er dus maar gemakkelijkshalve vanuit dat dat gedurende je stufi periode verdiend is.

Ik heb destijds m'n werk contracten, jaaropgaven en loonstrookjes en de brieven over m'n stufi van dat jaar opgestuurd met een duidelijke brief waarin je, je bezwaar goed onderbouwt aantekend.
pi_93863308
:') "Slechts beperkt is overschreden", dus ik met m'n 2600 euro bruto te veel mag alsnog 3500 euro netto gaan terugbetalen zeker.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 9 maart 2011 @ 16:07:59 #212
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93863345
Net in 't nieuws op 3FM, om 6 uur uitgebreider op 3FM, ook in het 6 uur journaal. En in Nieuws op 3, om 21:55 op NED3.

pi_93865282
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23726

check ook t youtube filmpje @ die link. duidelijk voorbeeld
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 17:21:38 #215
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93866797
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 16:07 schreef Oksel het volgende:
Net in 't nieuws op 3FM, om 6 uur uitgebreider op 3FM, ook in het 6 uur journaal. En in Nieuws op 3, om 21:55 op NED3.

[ afbeelding ]
Was jij dat? Hoorde net wat op de radio.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 maart 2011 @ 17:31:46 #216
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93867266
Ja.. :P
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 17:33:58 #217
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93867359
He maar wacht effe: moet je ALLES terugbetalen als je boven de grens komt? Niet vanaf de maand dat je erboven komt?

Dat eerste werd mij altijd verteld :{ !!
Effe naar aanleiding van dat filmpje
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 17:31 schreef Oksel het volgende:
Ja.. :P
Hehehe, ik dacht al zoiets. Zat net in de auto.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 maart 2011 @ 17:39:36 #218
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93867618
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 17:33 schreef Renesite het volgende:
He maar wacht effe: moet je ALLES terugbetalen als je boven de grens komt? Niet vanaf de maand dat je erboven komt?

Dat eerste werd mij altijd verteld :{ !!
Effe naar aanleiding van dat filmpje

[..]

Hehehe, ik dacht al zoiets. Zat net in de auto.
Dat van vanaf de maand erboven geldt wanneer je het voor juli met terugwerkende kracht stopzet. Anders geldt gewoon de hele mep.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 17:42:09 #219
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93867717
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 17:39 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat van vanaf de maand erboven geldt wanneer je het voor juli met terugwerkende kracht stopzet. Anders geldt gewoon de hele mep.
Auwwwwwww!!!

Hmmm, broer maar weer even op wijzen. Tevens DUO maar eens navragen of geen aangifte doen echt afdoende is.

Schijt DUO
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 17:49:14 #220
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93868007
Wat ik me dan nu afvraag: heeft dat teveel bijverdienen en terugbetalen ook gevolgen voor eventuele broers/zussen? Ik krijg deels aanvullend, broer ook. Broer moet terugbetalen met terugwerkende kracht in 2008 (ik noem maar wat) In dat jaar kreeg ik ook aanvullend: komt er ook een naheffing voor mij? Immers: had mijn broer geen stufi dan kreeg ik ook geen aanvullende meer.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_93868237
'Hoeveel de Nederlandse studenten te veel hebben verdiend is nog niet duidelijk. ''Dat bedrag wordt volgende maand bekend'', aldus een woordvoerder van DUO, de voormalige IB-Groep'

oftewel: je MOET nu bezwaar maken, want het exacte bedrag volgt pas volgende maand (te laat dus)?

Dat bevestigt mijn vermoeden dat je alleen bezwaar kan maken op basis van gegevens in brief die we allen hebben gehad.

Hoe blij ik ook ben met de kamer- en media-aandacht; het is voor mij nu nog onduidelijker wanneer ik bezwaar moet maken.

Wat doen jullie? nu bezwaar maken of wachten?
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:02:41 #222
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93868490
quote:
Bezwaar
De studenten hebben nog een aantal weken de tijd om bezwaar in te dienen tegen het terugbetalen.
Dat zal 't bezwaar zijn tegen de periode hoop ik, niet tegen het bedrag ansich.
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:15:16 #223
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93868984
Oh, ik was ook op 't 1800 nieuws, in het voorstukje van de late uitzending.
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:19:00 #224
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93869110
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 17:55 schreef j1985j het volgende:
'Hoeveel de Nederlandse studenten te veel hebben verdiend is nog niet duidelijk. ''Dat bedrag wordt volgende maand bekend'', aldus een woordvoerder van DUO, de voormalige IB-Groep'

oftewel: je MOET nu bezwaar maken, want het exacte bedrag volgt pas volgende maand (te laat dus)?

Dat bevestigt mijn vermoeden dat je alleen bezwaar kan maken op basis van gegevens in brief die we allen hebben gehad.

Hoe blij ik ook ben met de kamer- en media-aandacht; het is voor mij nu nog onduidelijker wanneer ik bezwaar moet maken.

Wat doen jullie? nu bezwaar maken of wachten?
Ik heb reeds gepost dat jullie daar echt even een beschikking voor moeten vragen; ga bij een kantoor langs of stuur even een brief/mail. In dit soort situaties moet je even zekerheid verkrijgen doormiddel van het uitlokken van een beschikking/brief/whatsoever.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:44:46 #225
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93870195
Goed idee. Alleen snap niet wat een beschikking is.. :+
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:46:55 #226
58560 Oksel
Gezellig.
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:55:52 #227
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93870633
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:44 schreef Oksel het volgende:
Goed idee. Alleen snap niet wat een beschikking is.. :+
Zorg dat je op schrift krijgt dat de huidige bezwaartermijn alleen geldt voor het tijdsvak in je inkomen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:01:47 #228
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93870884
CodeCaster, kun jij daar een belletje over plegen?
pi_93871048
Jij bent Luuk? Hoorde het in de auto op de radio vandaag, moest meteen aan dit topic denken.
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 19:20:00 #230
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93871732
Stel nou:
Je zit nu in maart.
Je hebt de laatste 3 maanden van 2010 teveel ontvangen
Hypothetisch stufi was 250 euro.
250*3=750euro

Je wilt stufi met terugwerkende kracht stopzetten: je betaald vrijwillig de 750 euro terug.

Kan je dat met die 3 maanden doen en dat van januari tot en met maart alsnog zo houden of wanneer je het met terugwerkende kracht wílt doen, is het verplicht januari - maart mee te nemen hierin.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:29:42 #231
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93872261
Ik snap het niet, formuleer het eens opnieuw.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 19:32:46 #232
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93872429
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 19:29 schreef eriksd het volgende:
Ik snap het niet, formuleer het eens opnieuw.
Ja... ik zit ook te denken...

Op 31 oktober 2010 ben je over de bijverdiengrens gekomen. Dus over november en december had je in principe geen recht.
Het is nu maart 2011. Je wilt met terugwerkende kracht dus je stufi stopzetten over de maanden november en december.
Kan dit?
Zo ja: betekend het dat je januari - maart alsnog WEL mag ontvangen? Of moet je over die maanden ook terug betalen?
Heeft het met terugwerkende kracht terugbetalen ook invloed op je OV-kaart?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:36:26 #233
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93872625
Exact de situatie die ik had. Het gaat als volgt;

Je gaat naar DUO, en zet met terugwerkende kracht terug vanaf 1 oktober tot en met 31 december. Dan eindigt het jaar, en begint een nieuw jaar met stufi rechten. Dus januari en februari heb je gewoon weer recht op stufi. Je wordt als het ware gereset.

Ook krijg je voor de maanden oktober tot en met december een boete voor je OV, die is vrij pittig.
Ook dit heeft geen invloed op je stufirechten vanaf januari.

Ontvang je nog stufi, dan wordt je nieuw onstane schuld verrekend met je huidige stufi, maar je blijft altijd 110 euro per maand ontvangen. Er wordt dus maar een bepaald bedrag per maand verrekend.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 19:40:56 #234
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93872839
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 19:36 schreef eriksd het volgende:
Exact de situatie die ik had. Het gaat als volgt;

Je gaat naar DUO, en zet met terugwerkende kracht terug vanaf 1 oktober tot en met 31 december. Dan eindigt het jaar, en begint een nieuw jaar met stufi rechten. Dus januari en februari heb je gewoon weer recht op stufi. Je wordt als het ware gereset.

Ook krijg je voor de maanden oktober tot en met december een boete voor je OV, die is vrij pittig.
Ook dit heeft geen invloed op je stufirechten vanaf januari.

Ontvang je nog stufi, dan wordt je nieuw onstane schuld verrekend met je huidige stufi, maar je blijft altijd 110 euro per maand ontvangen. Er wordt dus maar een bepaald bedrag per maand verrekend.
Ah ok! Thanks!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  † In Memoriam † woensdag 9 maart 2011 @ 20:00:12 #235
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_93873898
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 17:51 schreef Oksel het volgende:
.. wat een kutsysteem. Beetje de hardwerkende, belastingbetalende student naaien.

[..]

Ik kreeg minimale beurs, omdat mijn ouders teveel verdienden. Ik heb nooit geld ontvangen van mijn ouders voor mijn studie, altijd alles zelf betaald, en daar hard voor gewerkt. Nu mag ik gaan lappen omdat ik teveel heb verdiend. Volgens mij moet ik alles boven die grens terugbetalen. Ruim 1000 EUR + rente.

Wat kan ik hier aan doen? Antwoord: Niets. Of zit er ergens een maas in de wet..
Je betaalt het teveel ontvangen stufi + OV terug. Ik heb dat ook gehad en via de rechtsbijstand er een zaak van gemaakt. Je moet gewoon betalen. Regels zijn regels.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_93878329
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:55 schreef eriksd het volgende:

[..]

Zorg dat je op schrift krijgt dat de huidige bezwaartermijn alleen geldt voor het tijdsvak in je inkomen.
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 19:01 schreef Oksel het volgende:
CodeCaster, kun jij daar een belletje over plegen?
Vanaf vandaag heb je nog 10 dagen de tijd om dat op papier te krijgen en je bezwaarschrift te laten ontvangen en verwerken...

De brief:
quote:
Wat moet u doen?
Controleer hierboven uw inkomensgegevens en ga na of het inkomenstijdvak juist is. Als deze gegevens juist zijn, hoeft u niets te doen. Binnenkort krijgt u van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) bericht dat er een vordering is vastgesteld.

- Bent u het niet eens met de hoogte van het verzamelinkomen? Neem dan contact op [...] binnen vier weken [...]
- Is het hierboven vermelde inkomenstijdvak volgens u niet juist, neem dan contact op [...]
- Heeft u (een deel van) het verzamelinkomen buiten het inkomenstijdvak ontvangen? Stuur dan binnen vier weken [...]
Omdat er in de brief geen bedragen staan en ook geen mogelijkheden staan beschreven om bezwaar te maken op de hoogte van de vordering, neem ik aan dat op de volgende brief van de DUO wèl staat dat je bezwaar kunt maken, en hoe.

Desalniettemin ben ik nu mijn bezwaarschrift aan het afronden en stuur het morgen op. Beter te vroeg dan te laat.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 9 maart 2011 @ 21:51:59 #237
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93880190
NED3.. :+
pi_93880860
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 21:51 schreef Oksel het volgende:
NED3.. :+
gezien, goed item!
pi_93882243
Goed bezig gasten, volg het op de voet. Ook de ombudsman gebelt.
pi_93883486
Hè, stukje op tv gemist. Jammer. Ik hoorde je wel op 3FM onderweg naar huis, toch wel mooi dat het toch wat media-aandacht krijgt ineens.

Mijn bezwaarschrift is af, maar ik ben een beetje huiverig om hem online te zetten (als ze driehonderd keer dezelfde brief krijgen hebben ze misschien ook zoiets van "..."). PM me maar voor meer info. Zolang je belooft hem dan niet zelf online te zetten. :P

@timpie44: zei de ombudsman c.q. -vrouw nog wat dan? Mij werd verteld dat ze niks doen zolang je bezwaar kan aantekenen.

[ Bericht 5% gewijzigd door CodeCaster op 09-03-2011 23:16:30 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  woensdag 9 maart 2011 @ 22:48:35 #241
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93883792
CodeCaster, kun jij uitzoeken of we het zwart op wit kunnen krijgen dat we nu nog geen bezwaar aan hoeven tekenen?
pi_93884169
Ik wil dat best uitzoeken, maar zoals ik hierboven al zei: dat gaat waarschijnlijk niet lukken binnen tien dagen (dagtekening van de brief die ik kreeg was zaterdag 19 februari).

Maar ik waag er morgen wel een belletje aan. :)
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93888312
Naar aanleiding van alle media aandacht ben ik bij dit forum terecht gekomen.

Ook ik heb twee weken terug een brief ontvangen van DUO over mijn bijverdiensten in 2008. Het is mij alleen totaal niet duidelijk wat ik nu uiteindelijk moet gaan betalen.

Ik heb totaal €21.181 verdiend. Maar ik heb in augustus mijn studiefinanciering stop gezet. Dus er staat netjes in de brief dat mijn toetsingsinkomen €14.121 is. Dit is dus €14.121 - €12.916 (bovengrens) = €1205 teveel.

Dit betekend dus dat ik één maand onterecht mijn studiefinanciering + OV jaarkaart heb ontvangen.

Wat moet ik nu dan terugbetalen? Toch gewoon die ene maand studiefinanciering (€90) + een boete voor een maand te lang OV jaarkaart (€78)?
pi_93893529
Valt er nog iets te doen aan inkomsten die ontvangen zijn in Januari 2008, maar afkomstig zijn van werkzaamheden uit December 2007?
  donderdag 10 maart 2011 @ 08:59:39 #245
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93893821
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 08:39 schreef arod het volgende:
Valt er nog iets te doen aan inkomsten die ontvangen zijn in Januari 2008, maar afkomstig zijn van werkzaamheden uit December 2007?
Wellicht dat je met wat fiscaal kunst en vliegwerk het genietingsmoment naar 2007 kan leggen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93894001
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 00:16 schreef Richi het volgende:
Wat moet ik nu dan terugbetalen? Toch gewoon die ene maand studiefinanciering (€90) + een boete voor een maand te lang OV jaarkaart (€78)?
Dat is de uitkomst waar iedereen hier op hoopt. Vooralsnog zul je echter alle maanden die je stufi + OV hebt gehad moeten terugbetalen, in jouw geval januari tot en met juli, dus zevenmaal 90 + 78,16 = € 1177,12.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93894075
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 00:16 schreef Richi het volgende:
Naar aanleiding van alle media aandacht ben ik bij dit forum terecht gekomen.

Ook ik heb twee weken terug een brief ontvangen van DUO over mijn bijverdiensten in 2008. Het is mij alleen totaal niet duidelijk wat ik nu uiteindelijk moet gaan betalen.

Ik heb totaal €21.181 verdiend. Maar ik heb in augustus mijn studiefinanciering stop gezet. Dus er staat netjes in de brief dat mijn toetsingsinkomen €14.121 is. Dit is dus €14.121 - €12.916 (bovengrens) = €1205 teveel.

Dit betekend dus dat ik één maand onterecht mijn studiefinanciering + OV jaarkaart heb ontvangen.

Wat moet ik nu dan terugbetalen? Toch gewoon die ene maand studiefinanciering (€90) + een boete voor een maand te lang OV jaarkaart (€78)?
Helaas moet je wel wat meer betalen. Je moet je stufi van januari tot augustus terugbetalen, dus 7x90,- (tenzij je stufi per 1/9 gestopt is, dan is het zelfs 8x90). Daarbij komt dan ook nog het bedrag voor gebruik OV jaarkaart in die maanden, dus 7x78. Bij elkaar: €1176,-

Op basis van telefonische informatie die de IB-groep mij eind 2007 gaf (over bijverdienen in 2008) dacht ik hetzelfde als jij, pas betalen vanaf de maand waarin je over de bijverdiengrens heenging. Jammer genoeg bleek hun informatie dus niet te kloppen. En ook jammer: ik kan niet bewijzen dat ik zo voorgelicht was, want het was 'maar' een telefoontje.
pi_93894164
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:09 schreef CodeCaster het volgende:

[..]

Dat is de uitkomst waar iedereen hier op hoopt. Vooralsnog zul je echter alle maanden die je stufi + OV hebt gehad moeten terugbetalen, in jouw geval januari tot en met juli, dus zevenmaal 90 + 78,16 = € 1177,12.
Volgens mij de stufi pas vanaf de maand dat hij eroverheen zou gaan. 21.000 gedeeld door 12 is 1750 per maand, 12.900 delen door 1750 is 7,37. Dat betekend dat hij in de 7e maand eroverheen is gegaan, juli. Een dergelijke berekening heb ik eens in een folder van de IB-groep gezien. Aangezien hij in augustus heeft stopgezet, gaat het om 1 maand onrechtmatig ontvangen stufi die hij terug moet betalen. Het DUO loopt wel flink te kutten met hun uitleg en de wijzigingen in de wet maken het er niet duidelijker op.. Edit, volgens anderen is dit dus ongegrond :P

P.s.: Voor iedereen die zelfstandig ondernemer is: ondernemersaftrek heeft volgens de DUO begrippenlijst wel invloed! Het verzamelinkomen is op je belastingaangifte is verminderd met ondernemersaftrekken (zelfstandigenaftrek mits je genoeg uren maakt, startersaftrek, mkb-aftrek). Zo kwam ik ruim onder de grens terwijl de winst uit mijn onderneming hoger ligt dan de grens.
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:24:54 #249
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93894318
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:17 schreef vincm het volgende:

[..]

Volgens mij de stufi pas vanaf de maand dat hij eroverheen zou gaan. 21.000 gedeeld door 12 is 1750 per maand, 12.900 delen door 1750 is 7,37. Dat betekend dat hij in de 7e maand eroverheen is gegaan, juli. Een dergelijke berekening heb ik eens in een folder van de IB-groep gezien. Aangezien hij in augustus heeft stopgezet, gaat het om 1 maand onrechtmatig ontvangen stufi die hij terug moet betalen. Het DUO loopt wel flink te kutten met hun uitleg en de wijzigingen in de wet maken het er niet duidelijker op.. Edit, volgens anderen is dit dus ongegrond :P

P.s.: Voor iedereen die zelfstandig ondernemer is: ondernemersaftrek heeft volgens de DUO begrippenlijst wel invloed! Het verzamelinkomen is op je belastingaangifte is verminderd met ondernemersaftrekken (zelfstandigenaftrek mits je genoeg uren maakt, startersaftrek, mkb-aftrek). Zo kwam ik ruim onder de grens terwijl de winst uit mijn onderneming hoger ligt dan de grens.

Met alle respect hoor, maar als je als ondernemer niets weet van deze begrippen vraag ik mij af hoe je financiele boekhouding eruit ziet en hoeveel geld je in het verleden hebt laten liggen. Zegt bijv. regeling willekeurig afschrijven je iets? Wie doet uberhaupt je aangifte?

Voorts geldt bij onvrijwillige vaststelling van te hoge bijverdiensten het hele jaar terugbetalen. Dat is het essentiele verschil tussen zelf met terugwerkende kracht of vanuit DUO.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93895802
Als ik nu 2008 moet terugbetalen, betekent dit dat ik dan recht heb op een jaar extra studiefinanciering? Ik heb dan immers in 2008 geen studiefinanciering ontvangen.

Edit: helaas niet het geval...

[ Bericht 11% gewijzigd door Caveat op 10-03-2011 11:24:21 ]
pi_93896281
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Met alle respect hoor, maar als je als ondernemer niets weet van deze begrippen vraag ik mij af hoe je financiele boekhouding eruit ziet en hoeveel geld je in het verleden hebt laten liggen. Zegt bijv. regeling willekeurig afschrijven je iets? Wie doet uberhaupt je aangifte?

Voorts geldt bij onvrijwillige vaststelling van te hoge bijverdiensten het hele jaar terugbetalen. Dat is het essentiele verschil tussen zelf met terugwerkende kracht of vanuit DUO.
Mijn aangifte gebeurd door mijn accountant. Ik wijs juist op dit soort aftrekken zodat je verzamelinkomen, waar het DUO naar kijkt, zo laag mogelijk komt te liggen. Begrijp jij mij verkeerd of ik jou?
pi_93898422
Nu ik het nalees in een online wetboek zie ik weer wat anders staan: "de belastbare winst uit onderneming, bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, onder a van de Wet inkomstenbelasting 2001, vermeerderd met de ondernemersaftrek die behaald is in het desbetreffende jaar,"

... en op de site van duo m.b.t. studenten met een eigen bedrijf staat weer dit, maar dan alleen over 2008: "Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2008 staat"
(http://www.ib-groep.nl/pa(...)gen_bedrijf_2008.asp)

[ Bericht 41% gewijzigd door vincm op 10-03-2011 11:40:37 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 12:45:13 #253
160953 Ezechielk
Ezechiel 25:17
pi_93901086
Ik zie het topic wat laat, maar hier nog een slachtoffer. Ik zat alleen wat hoger boven de grens dan ik hier ongeveer lees.. Ben benieuwd :X
There is no better way of exercising the imagination than the study of law.
No poet ever interpreted nature as freely as a lawyer interprets truth.
Jean Giraudoux, "Tiger at the Gates"
pi_93901541
Hier hetzelfde

Ik was er niet van op de hoogte. De informatievoorziening van de ib-groep is onder de maat.

Voor meer informatie verwijs ik naar dit topic wat ik ben gestart, omdat ik niet op de hoogte was van dit topic. Wellicht verkeerd geplaatst zie ik nu in.

IB-Groep Bijverdiensten (netto > verzamelinkomen) 2008 onwetendheid

Met vriendelijke groet,

Martijn
pi_93901896
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:12 schreef anpan het volgende:

[..]

Helaas moet je wel wat meer betalen. Je moet je stufi van januari tot augustus terugbetalen, dus 7x90,- (tenzij je stufi per 1/9 gestopt is, dan is het zelfs 8x90). Daarbij komt dan ook nog het bedrag voor gebruik OV jaarkaart in die maanden, dus 7x78. Bij elkaar: €1176,-

Op basis van telefonische informatie die de IB-groep mij eind 2007 gaf (over bijverdienen in 2008) dacht ik hetzelfde als jij, pas betalen vanaf de maand waarin je over de bijverdiengrens heenging. Jammer genoeg bleek hun informatie dus niet te kloppen. En ook jammer: ik kan niet bewijzen dat ik zo voorgelicht was, want het was 'maar' een telefoontje.
Ja, ik ben dus ook op deze manier telefonisch voorgelicht. Ik heb netjes de hele situatie uitgelegd en mij is toen verteld dat ik mijn stufi moest opzeggen 1 maand voordat ik over de bijverdiengrens heen zou gaan. Dit is niet gelukt, omdat ik het bruto/netto verhaal niet wist.

Maar nu blijkt dus dat je helemaal geen stufi mag ontvangen als je in het jaar over die bijverdiengrens heen gaat. Waarom weten ze dit bij DUO dan niet?
pi_93901953
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 12:55 schreef makkie1978 het volgende:
Hier hetzelfde

Ik was er niet van op de hoogte. De informatievoorziening van de ib-groep is onder de maat.

Voor meer informatie verwijs ik naar dit topic wat ik ben gestart, omdat ik niet op de hoogte was van dit topic. Wellicht verkeerd geplaatst zie ik nu in.

IB-Groep Bijverdiensten (netto > verzamelinkomen) 2008 onwetendheid

Met vriendelijke groet,

Martijn
Hier nog een keer Martijn's bericht:

'Graag hoor ik zoveel mogelijk reacties, want een medewerker bij de IB-Groep liet mij weten dat er 20.000 vorderingen over 2008 lopen en wanneer er genoeg mensen zijn die ook slachtoffer zijn van dit voorval de IB-Groep kan besluiten tot een correctie (aldus een medewerkster van de IB-Groep).

Verder heeft de medewerkster van de IB-Groep aangegeven dat zij onderkennen dat er niet goed genoeg is gecommuniceerd met de wijziging van de bijverdiengrens van netto naar het verzamelinkomen. In dat geval zou er voor 'ons' een mogelijkheid kunnen zijn om dit in juridische termen op 'Opgewekt Vertrouwen' te gooien.'

Hoi Martijn, ik zie dat je het topic hebt gevonden. Wat raad je aan (op basis van je telefoongesprek): is het handig dat zoveel mogelijk studenten gaan bellen naar DUO/IBG om dit dus te melden?

Dit is wel goede info, dat IBG zelf toegeeft dat hun info niet goed was!!!

Ik denk dat dit het moment is om alles op alles te zetten om te zorgen dat ze uit zichzelf nieuwe brieven gaan sturen met een coulance regeling oid... Want wat is het alternatief: dat iedereen voor zich in de rechtzaal zijn recht probeert te halen????
pi_93902601
Ik heb net even met de IB groep gebeld, en het is inderdaad de kromme constructie zoals hij hier ook een paar keer staat benoemd.

Dus als je één maand te laat bent geweest met opzeggen van je studiefinanciering heb je ineens voor het gehele jaar geen recht meer op deze studiefinanciering. Maar als je hem wel op tijd opzegt, dan heb je wel voor die maanden wel recht op je studiefinanciering. Hoe krom kun je het maken?

Ik snap best dat ze de studiefinanciering terug willen van de maanden waar ik er geen recht op had, dus de maanden dat ik over de bijverdiengrens heen zat, maar om het recht op studiefinanciering dan compleet te ontnemen slaat echt nergens op. Ik hoop dat er genoeg klachten binnen komen zodat er toch nog een schikking kan komen.
pi_93903008
Ah, edit: ik zie op dat andere topic dat het volgens IB-groep geen zin heeft om nu al bezwaar te maken, omdat je nog niet weet hoeveel de boete wordt. Is die informatie betrouwbaar? Ik wacht andere berichten nog even af.

Ik heb besloten om toch bezwaar te maken. Niet tegen de cijfers in de brief, want die kloppen. Maar wel tegen de manier waarop de informatie verstrekt is. Ook al kan ik niet meer bewijzen dat ik foutieve, telefonische informatie gekregen heb. Op basis van die informatie hoef ik alleen voor november mijn OV terug te betalen, omdat ik er toen overheen gegaan ben. En niet voor het hele jaar. Dat scheelt nogal (ong. 800 euro!). Verder ben ik er netto net niet over heen gegaan, en ze hadden niet tegen me gezegd dat het vanaf 2008 om het bruto inkomen ging.

[ Bericht 19% gewijzigd door anpan op 10-03-2011 13:42:05 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:54:14 #259
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93903641
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:33 schreef vincm het volgende:

[..]

Mijn aangifte gebeurd door mijn accountant. Ik wijs juist op dit soort aftrekken zodat je verzamelinkomen, waar het DUO naar kijkt, zo laag mogelijk komt te liggen. Begrijp jij mij verkeerd of ik jou?
Ik neem aan dat niemand hier zo dom is om gewoon je winst als inkomen op te geven :P
We zeggen dus beide hetzelfde, maar ik vind het vrij bedenkelijk als je als ondernemer niet iets van deze regelingen afweet :P
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 10 maart 2011 @ 14:02:35 #260
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93903968
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 11:32 schreef vincm het volgende:
Nu ik het nalees in een online wetboek zie ik weer wat anders staan: "de belastbare winst uit onderneming, bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, onder a van de Wet inkomstenbelasting 2001, vermeerderd met de ondernemersaftrek die behaald is in het desbetreffende jaar,"

... en op de site van duo m.b.t. studenten met een eigen bedrijf staat weer dit, maar dan alleen over 2008: "Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2008 staat"
(http://www.ib-groep.nl/pa(...)gen_bedrijf_2008.asp)
Welke bepaling heb je in godsnaam gepakt. Voorts moet je hem ook goed lezen; er staat hier niet een definitie van belastbare winst hé. Dat is gewoon het standaard regime van artikel 3.2;

Artikel 3.2. Belastbare winst uit onderneming

quote:
Belastbare winst uit onderneming is het gezamenlijke bedrag van de winst die de belastingplichtige als ondernemer geniet uit een of meer ondernemingen (paragraaf 3.2.2) verminderd met de ondernemersaftrek (paragraaf 3.2.4) en de MKB-winstvrijstelling (paragraaf 3.2.5).
Dus voortaan niet meer een willekeurig artikel pakken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93904952
Ik heb DUO gebeld, en mij werd verteld dat je op de vordering weer apart bezwaar kunt aantekenen. De brief die we nu hebben gekregen gaat echt alleen over het inkomenstijdvak en de hoogte van het verzamelinkomen, niet over de vordering.

Omdat volgens de dame aan de telefoon op iedere bepaling van de DUO bezwaar aangetekend kan worden zal ook op de vordering weer staan over hoe bezwaar te maken tegen de hoogte van de vordering. Ze wilde het dan ook niet zwart op wit bevestigen.

[ Bericht 5% gewijzigd door CodeCaster op 10-03-2011 14:51:28 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93906729
Wat zouden jullie btw (en eventueel... bij succes in de 2e kamer) zien als een goede (redelijke, realistische) coulance regeling? Een die op iedere situatie van toepassing is.

We mogen blij zijn dat VVD en CDA ook opheldering willen van Staatssecretaris Zijlstra, echter gaat het natuurlijk wel om keiharde inkomsten voor het kabinet.

Persoonlijk zou ik zeggen: halveer de OV boete (die treft iedereen toch?)
Dat levert het kabinet dan 10 ipv 20 miljoen op, maar omdat er 6000 studenten meer gepakt zijn tov vorig jaar, levert dat dus ook veel meer extra inkomsten op mbt het teveel verdiende bedrag. Als ze de teveel verdiende bedragen dan gewoon innen + de helft van de OV boete, dan zullen ze toch +- uitkomen op een bedrag vergelijkbaar met vorig jaar?

Resultaat: studenten zijn tegemoet gekomen (zonder dat iedereen apart een zaak moet beginnen, wat ook weer flink scheelt), kabinet verdient niet veel meer of minder tov vorig jaar. Iedereen blij? Ik dan wel iig
pi_93907565
Betalen vanaf de maand dat je over de bijverdiengrens (netto ipv bruto) bent heengegaan. Dat van die nettogrens zullen ze wel niet doen, denk ik. Maar pas betalen wanneer je eroverheen gegaan bent, dat zou wel netjes zijn.
pi_93907739
Dan ben ik alsnog € 3000 kwijt in plaats van € 660 voor de twee maanden waarin ik te veel heb verdiend.

Ik zou het dus zeer schappelijk vinden als ik enkel de maanden waarin ik over de bijverdiengrens moet terugbetalen, eventueel met een verhoging als "boete" voor het niet zelf melden. Maar die verhoging moet niet bijna viermaal het te betalen bedrag zijn...
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:17:17 #265
131889 Ladylicious
Want more? Good luck.
pi_93909938
TVP.

Overigens zijn vanaf 2010 de regels wb het terugbetalen weer anders: De ov boete komt er dan niet meer overheen.

'Je betaalt het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend terug, maar nooit meer dan je werkelijk aan basisbeurs, aanvullende beurs én reisvoorziening ontvangen hebt.'


Scheelt weer.. oO<
Therapy has taught me that nothing is my fault.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:25:24 #266
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93910308
Was ik niet geniaal op Radio/TV? :+
pi_93915096
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:25 schreef Oksel het volgende:
Was ik niet geniaal op Radio/TV? :+
Link?
  donderdag 10 maart 2011 @ 20:22:23 #268
306949 dude1986
Always bored...
pi_93921947
hier ook 1je die genaaid wordt...
pi_93936985
Mensen, even een tip:

Ik heb mijn studiefinanciering in oktober stopgezet. November en december geen stufi ontvangen. Als je salaris van de maand oktober pas in november hebt ontvangen telt dit niet mee. Dat scheelde in mijn geval precies genoeg op onder de grens te blijven, terwijl ik wel een brief had ontvangen dat ik te veel had bijverdiend. Dus als je situatie vergelijkbaar is met die van mij zou ik toch even je salarisstroken nakijken, want het kan toch flink verschil maken.

Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.
pi_93938017
quote:
Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.
erik hoe zeker weet je dit? ik heb je ge pm-ed. dat zou mijn redding kunnen betekenen!
pi_93944462
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 23:41 schreef ErikK89 het volgende:
Mensen, even een tip:

Ik heb mijn studiefinanciering in oktober stopgezet. November en december geen stufi ontvangen. Als je salaris van de maand oktober pas in november hebt ontvangen telt dit niet mee. Dat scheelde in mijn geval precies genoeg op onder de grens te blijven, terwijl ik wel een brief had ontvangen dat ik te veel had bijverdiend. Dus als je situatie vergelijkbaar is met die van mij zou ik toch even je salarisstroken nakijken, want het kan toch flink verschil maken.

Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.
Aha..voor mij is dit geen redding, maar het kan misschien wel iets schelen.
Ik moet nog steeds de stufi + ov betalen.
Wel een reden om tegen het verzamelinkomen in beroep te gaan.
pi_93944575
Oproep van Nationale Ombudsman om het daar te laten weten als je ook gedupeerd bent door de brief.

http://www.nationaleombud(...)bijverdiend-naast-je
pi_93944603
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 08:15 schreef anpan het volgende:
Oproep van Nationale Ombudsman om het daar te laten weten als je ook gedupeerd bent door de brief.

http://www.nationaleombud(...)bijverdiend-naast-je
Bedankt voor het bericht!
Ik ga hem vandaag gelijk mailen.
pi_93944698
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 08:17 schreef arod het volgende:

[..]

Bedankt voor het bericht!
Ik ga hem vandaag gelijk mailen.
Laat het even weten als je het mailadres gevonden hebt... ;)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 08:57:06 #275
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93945195
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:01 schreef j1985j het volgende:

[..]

erik hoe zeker weet je dit? ik heb je ge pm-ed. dat zou mijn redding kunnen betekenen!
Omdat het fiscaaltechnisch waarschijnlijk geen loon is in 2008, zoals ik al eerder postte.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93946174
Ik kan het mailadres niet vinden van de ombudsman. Ook lekker overzichtelijk.
pi_93946237
quote:
Op vrijdag 11 maart 2011 09:44 schreef Juriste het volgende:
Ik kan het mailadres niet vinden van de ombudsman. Ook lekker overzichtelijk.
Dan bel je ze toch even? Het telefoonnummer staat op elke pagina op die site in koeieletters.
pi_93948706
Hier nog een gedupeerde. Heb net de ombudsman gebeld. Zij kunnen alleen (effectief) iets doen als er veel klachten binnenkomen. Iedereen moet dus even een belletje doen!
pi_93952193
Ik heb ook gebeld met De Ombudsman om m'n klacht in te dienen. Er werd gezegd dat klachten worden geregistreerd. Ik vind het echter opvallend dat er niet nog expliciet naar m'n naam is gevraagd (of de medewerkster moet dit direct hebben genoteerd toen ik m'n naam aan het begin van het gesprek noemde). Zo kan ik namelijk aan m'n ouders, familieleden, vrienden e.d. vragen of ze kunnen bellen, zodat De Ombudsman ook actie onderneemt.

Overigens kreeg ik de brief van de IB-Groep een week na dagtekening van de brief. Komt dit bekend voor bij jullie? Ik heb dit bij verschillende brieven van de IB-Groep gehad. Ook bekenden van mij hebben ditzelfde probleem. Dit probleem had De Ombudsman echter niet eerder gehoord. Hebben jullie dezelfde ervaringen?

Ik vind het verder ook opvallend dat de IB-Groep slechts een bezwaartermijn hanteert van 4 weken, terwijl ieder ander bestuursorgaan (naar mijn weten) een termijn van 6 weken hanteert. Gezien de oude dagtekening van de brief heb ik dan slechts 3 weken om bezwaar aan te tekenen, tenzij ik kan bewijzen dat ik de brief eerder heb ontvangen. In feite kan ik dit niet bewijzen, omdat er geen stempel van TNT Post op de brief staat. Iemand enig idee of het de IB-Groep is toegestaan om een bezwaartermijn van slechts 4 weken te hanteren?
pi_93952635
Dag,

Ook ik hoor bij de club studenten die in 2008 hard gewerkt heeft, vooral in de zomervakantie. Inmiddels een klassiek voorbeeld: ben met ongeveer 240 euro over het normbedrag gegaan. Ook in 2009 gebeld wat ik hiermee moest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de precieze strekking van dat telefoongesprek niet meer weet, maar ik werd in ieder geval gerust gesteld.
Ik hoefde niets te doen volgens de beste mevrouw. Vervolgens dus geen stappen ondernomen, en nu zit ik net als jullie met de gebakken peren. Waarschijnlijk betekent dit dat ik rond de 1200 euro moet terugbetalen, gelijk aan ongeveer 100 uur werk toen. Zure gedachte, vooral als je er aan denkt dat je eigenlijk je goede wil hebt getoond door te bellen, maar gewoon verkeerd bent voorgelicht.

Inmiddels bezwaar aangetekend en gemaild naar de ombudsman.

Groet,

Marco

[ Bericht 2% gewijzigd door Sjeen op 11-03-2011 19:40:07 ]
pi_93953247
Bij de nationale ombudsman kreeg ik ook de tip om met de LSVB contact op te nemen. Ik heb met ze gebeld, maar ze weten daar nog bijna van niks. Is er iemand die hen in jip en janneke taal kan uitleggen wat er aan de hand is. Ze vroegen mij of ik de brief en een uitleg even kon mailen, maar ik heb hier geen scanner.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sjeen op 11-03-2011 19:40:31 ]
pi_93960295
Hier zelfde probleem, netto -> bruto totaal geen idee van. Inmiddels klacht ingediend bij Ombudsman en DUO.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 19:23:09 #283
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93969532
4-6 weken totdat er antwoord is op de kamervragen..
  Licht Ontvlambaar vrijdag 11 maart 2011 @ 19:41:12 #284
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_93970463
quote:
Op vrijdag 11 maart 2011 13:18 schreef jnieuwelaar het volgende:
Bij de nationale ombudsman kreeg ik ook de tip om met de LSVB contact op te nemen. Ik heb met ze gebeld, maar ze weten daar nog bijna van niks. Is er iemand die hen in jip en janneke taal kan uitleggen wat er aan de hand is. Ze vroegen mij of ik de brief en een uitleg even kon mailen, maar ik heb hier geen scanner.

Dan tik je 'm toch even over :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_93975100
Hier nog iemand, zelfde probleem en bij mij zat de misrekening puur in het bruto/netto verhaal en de gebrekkige communicatie hierover! Netjes bijgehouden wat ik netto binnenkreeg, keurig stop gezet voordat ik er overheen zou gaan (dacht ik) maar het mocht niet baten... zal mij registreren bij Onbudsman en ook bezwaar aantekenen.

Kloppen bij jullie overigens de gegevens in de brief wel v.w.b. het aftreksommetje?

Verzamelinkomen (klopt conform mijn inkomensten aangifte) 26.620,00
Aangiftegevens die niet meetellen (geen idee waar dit bedrag op is gebasseerd maar prima!) -162,50
Inkomen buiten tijdvak -12.102,36
Toetsingsinkomen: 14.679,64

Dat toetsingsinkomen zou volgens mij dan moeten zijn 26.620,00 - 162,50 - 12.102,36 = 14.355,14, toch?

Wel gek dat het verschil tussen DUO's toetsinginkomen en het door mij berekende toetsingsinkomen weer gelijk is aan het bedrag dat in mijn belastingaangifte als persoongebonden aftrek wordt gehanteerd. Je inkomsten uit werk en woning (box 1) - persoongebonden aftrek geeft weer dat verzamelinkomen (is het nog te volgen?). Dus wat hanteren ze nu, je inkomsten uit werk en woning of je verzamelinkomen? Meer mensen met hetzelfde probleem?

Dit zou er bij mij toe kunnen leiden dat ik in ieder geval 100 euro minder moet betalen. Klein beetje winst op een bedrag van 2000 euro dus!

-------

Edit: En o ja, hoe controleren jullie nu of dat bedrag wat zij aangeven als inkomen buiten tijdvak ook daadwerkelijk het inkomen buiten het tijdvak is geweest? Optellen van de bruto bedragen van je loonstroken voor die maanden die buiten het tijdvak zitten?

[ Bericht 4% gewijzigd door w_mien op 12-03-2011 19:33:14 ]
pi_94006011
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 23:41 schreef ErikK89 het volgende:
Mensen, even een tip:

Ik heb mijn studiefinanciering in oktober stopgezet. November en december geen stufi ontvangen. Als je salaris van de maand oktober pas in november hebt ontvangen telt dit niet mee. Dat scheelde in mijn geval precies genoeg op onder de grens te blijven, terwijl ik wel een brief had ontvangen dat ik te veel had bijverdiend. Dus als je situatie vergelijkbaar is met die van mij zou ik toch even je salarisstroken nakijken, want het kan toch flink verschil maken.

Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.
Is dit voor jou al opgelost dan of moet je nog bezwaar gaan maken? voor mij geldt namelijk precies dezelfde situatie: Ik lette wel goed op dat ik niet over de bijverdiengrens ging, maar was niet op de hoogte van de verandering naar netto inkomen, waardoor ik nu 110 euro over de grens zit en ruim 900 euro mag neertellen.
Ik heb mijn ov kaart in oktober ingeleverd en wat ik in oktober verdiend heb werd in november uitbetaald.
Alleen ik heb mijn loonstroken van 2008 niet meer..
pi_94010195
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:18 schreef Odin83 het volgende:

[..]

Is dit voor jou al opgelost dan of moet je nog bezwaar gaan maken? voor mij geldt namelijk precies dezelfde situatie: Ik lette wel goed op dat ik niet over de bijverdiengrens ging, maar was niet op de hoogte van de verandering naar netto inkomen, waardoor ik nu 110 euro over de grens zit en ruim 900 euro mag neertellen.
Ik heb mijn ov kaart in oktober ingeleverd en wat ik in oktober verdiend heb werd in november uitbetaald.
Alleen ik heb mijn loonstroken van 2008 niet meer..
Odin check deze link. http://www.ib-groep.nl/pa(...)e_bijverdiensten.asp hiernaar wordt in mijn brief iig ook verwezen

je moet je werkgever contacten en evt deze verklaring in laten vullen. zij zullen je stroken toch ook nog hebben? succes
pi_94011613
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 18:21 schreef j1985j het volgende:

[..]

Odin check deze link. http://www.ib-groep.nl/pa(...)e_bijverdiensten.asp hiernaar wordt in mijn brief iig ook verwezen

je moet je werkgever contacten en evt deze verklaring in laten vullen. zij zullen je stroken toch ook nog hebben? succes
Ja ik ga maandag langs bij de salarisadministratie. Maar toch twijfel ik wel aan het verhaal van Erik.

Volgens mij gaat het verzamelinkomen over de bedragen die je per maand ontvangen hebt, onafhankelijk van of je je geld met een maand vertraging krijgt. Voor mij dus het bedrag wat ik in januari hebt ontvangen (waar ik december 2007 voor gewerkt heb) tot en met het bedrag wat ik in oktober ontvangen heb. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze hierin fouten kunnen maken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Odin83 op 12-03-2011 20:23:00 ]
pi_94023243
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 19:04 schreef Odin83 het volgende:

[..]

Ja ik ga maandag langs bij de salarisadministratie. Maar toch twijfel ik wel aan het verhaal van Erik.

Volgens mij gaat het verzamelinkomen over de bedragen die je per maand ontvangen hebt, onafhankelijk van of je je geld met een maand vertraging krijgt. Voor mij dus het bedrag wat ik in januari hebt ontvangen (waar ik december 2007 voor gewerkt heb) tot en met het bedrag wat ik in oktober ontvangen heb. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze hierin fouten kunnen maken.
klopt odin, heb ze gebeld, t gaat er echt om wanneer je t op je rekening hebt gekregen. in mijn voorbeeld: ik heb eur 14,- teveel verdiend, maar mijn janu 08 (met daarbij salaris van dec07) salaris is veel hoger dan mijn janu 09 strook (incl. salaris dec08). Strikt gezien kwa gewerkte uren IN 2008 zou ik 200 euro lager uitvallen, maar t gaat er echt om wanneer het gestort is. bezwaar maken op dit punt heeft dus geen zin, dus probeer ik dat niet eens, verspilde moeite.

jammer dat het zo lang duurt voordat halbe Z antwoord geeft, maar hij zal die 4-6 weken idd nodig hebben om dit vage beleid op een rijtje te krijgen! om vervolgens toch keihard te cashen bij ons!
pi_94039131
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:22 schreef j1985j het volgende:

[..]

klopt odin, heb ze gebeld, t gaat er echt om wanneer je t op je rekening hebt gekregen. in mijn voorbeeld: ik heb eur 14,- teveel verdiend, maar mijn janu 08 (met daarbij salaris van dec07) salaris is veel hoger dan mijn janu 09 strook (incl. salaris dec08). Strikt gezien kwa gewerkte uren IN 2008 zou ik 200 euro lager uitvallen, maar t gaat er echt om wanneer het gestort is. bezwaar maken op dit punt heeft dus geen zin, dus probeer ik dat niet eens, verspilde moeite.

jammer dat het zo lang duurt voordat halbe Z antwoord geeft, maar hij zal die 4-6 weken idd nodig hebben om dit vage beleid op een rijtje te krijgen! om vervolgens toch keihard te cashen bij ons!
14 euro teveel en dan 900 euro moeten betalen. :') Wat een mooie melkkoeien hebben ze gevonden in studenten. Vanaf september ga ik na mijn hbo (incl een verkeerde keuze) nog een master doen, a 4700 per jaar. ;(
pi_94106871
quote:
Vraag: Hoe moet ik omgaan met een 4 wekenslaris, wanneer behoordt het salaris
aan mij toe.
zeg maar als ik op 1 september 12000 euro totaal uitbetaald heb gekregen en ik
krijg op 3 oktober 2000 euro uitbetaald. dan ga ik dus over de grens van
13..... maar het salaris was ik op 3 oktober uitbetaald krijs is van de periode
18 augustus tot en met 18 september. hoe moet ik dan rekenen?

dit is het antwoord van de ibgroep.

Je moet zelf je loonstrookjes in de gaten houden. Op je loonstroken kun je zien
hoeveel je ontvangen hebt en je weet zelf het beste wat je inkomen een maand
later ongeveer is. Je had de studiefinanciering dus vanaf 1 augustus moeten
stopzetten en je ov-chip moeten beeindigen.
  maandag 14 maart 2011 @ 22:14:50 #292
168739 Red_85
'echt wel'
pi_94119247
Lang leve Fok!.

Ik heb ook die brief gehad. Zelfde verhaal als iedereen hier. Briljante informatievoorziening en éénzijdig zomaar een belangrijke verandering hanteren zonder daar goed over te informeren.

Over 2008 heb ik netjes in Oktober mijn stufi stopgezet toen ik er dus netto overheen ging. Nou moet ik dus straks over het hele jaar alles gaan terug betalen. (10*255)+(10*80). Kaffers, dacht het niet dus.

Notabene net afgestudeerd en 2 maanden terug de brief gehad van 'uw lening is omgezet in een gift'. Denk je eerst 'mooi' en nu opeens dit.

[ Bericht 24% gewijzigd door Red_85 op 14-03-2011 22:22:14 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 14 maart 2011 @ 22:36:49 #293
168739 Red_85
'echt wel'
pi_94120975
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 11:05 schreef anpan het volgende:
Jep. :|W Maar dan nog wel zonder rente. Lukt het niet binnen 2 weken, dan kun je er een rentedragende lening van maken die je in termijnen afbetaalt.

...
Dit is echt een kutstreek weet je dat. Wie kan er nou even 3 ruggen aftikken? Belachelijk
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 14 maart 2011 @ 22:37:22 #294
168739 Red_85
'echt wel'
pi_94121010
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:59 schreef arod het volgende:
Zodra de vordering binnen is zal ik bezwaar aantekenen.
Zijn er hier nog meer mensen waarbij 2009 ook een probleem zal gaan worden?
Hier ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_94133741
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 21:00 schreef w_mien het volgende:
Edit: En o ja, hoe controleren jullie nu of dat bedrag wat zij aangeven als inkomen buiten tijdvak ook daadwerkelijk het inkomen buiten het tijdvak is geweest? Optellen van de bruto bedragen van je loonstroken voor die maanden die buiten het tijdvak zitten?
Volgens de DUO telefoonmiep krijgen ze dit bedrag door van de Belastingen. Zelf heb ik ook geen idee hoe dit berekend wordt; heb zelf lopen rekenen en ben aangifte doorgelopen, maar snap er niks van. Ik zal mijn eigen berekening (die uiteraard gunstiger is voor mij) opsturen naar het Ministerie en dan wacht ik maar af.

Andere vraag:
In 2008 ontving ik geen stufi meer (4 jaar zaten er op) en had ik een nullening met OV. Zoals sommigen al aangegeven hebben hoef je niet meer terug te betalen dan je aan beurs hebt verdiend. En de beurs was nul euro (geen stufi en nullening). Dus hoef ik mijn teveel aan inkomsten niet af te staan aan de Staat. De DUO telefoonmiep bevestigde dit.

Hoef ik 'slechts' OV terug te betalen Gelukkig is dit minder dan wat ik 'teveel' (schandaal!) heb verdiend, dus zou ik toch wat winst maken. Alleen heb ik nauwelijks OV gebruikt, omdat ik een lease-auto had, meh. Arbeider!

Edit: Overigens was ook ik niet op de hoogte van de netto naar bruto inkomen aanpassing.

Ik ga sowieso wel een brief schrijven!

[ Bericht 3% gewijzigd door pimn op 15-03-2011 10:48:23 ]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 10:38:01 #296
202348 Susi
Temple of Love
pi_94133957
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:59 schreef arod het volgende:
Zodra de vordering binnen is zal ik bezwaar aantekenen.
Zijn er hier nog meer mensen waarbij 2009 ook een probleem zal gaan worden?
Ik vrees dat 2009 problematisch bij mij gaat worden -O-
pi_94135936
is inderdaad ook echt schandalig, vooral dat ze het nu nog even terugvorderen van afgelopen jaren

De DUO checken btw gewoon het verzamelinkomen van iedere student bij de belasting, en wie boven de 14k zit is gewoon de sjaak

[ Bericht 17% gewijzigd door Sjeen op 15-03-2011 16:31:34 ]
pi_94144449
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit is echt een kutstreek weet je dat. Wie kan er nou even 3 ruggen aftikken? Belachelijk
Ik. En twee keer ook nog wel (2009 hetzelfde te veel verdiend). Sparen heet dat, maar dat is een ander verhaal. Het is gewoon ziek dat je als je één maand over de bijverdiengrens gaat, twaalf maanden moet terugbetalen, en dat is dan ook de kern van mijn bezwaarschrift. Regels schmegels.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:35:02 #299
168739 Red_85
'echt wel'
pi_94147526
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:26 schreef CodeCaster het volgende:

[..]

Ik. En twee keer ook nog wel (2009 hetzelfde te veel verdiend). Sparen heet dat, maar dat is een ander verhaal. Het is gewoon ziek dat je als je één maand over de bijverdiengrens gaat, twaalf maanden moet terugbetalen, en dat is dan ook de kern van mijn bezwaarschrift. Regels schmegels.
Lukt mij ook wel, maar kan me voorstellen dat er heel veel mensen zijn die dat niet kunnen.
Ik vind het gewoon niet kunnen dat ze lafjes de regels veranderen en het op een slinkse wijze alleen neerzetten in een foldertje wat niemand leest en een verdomhoekje op inet.
Ik heb me altijd naar eer en geweten aan die grens gehouden, als ik er overheen dreigde te gaan zette ik het stop. Dan nu komen met ' alles terugbetalen' de tyfus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_94148141
DUO heeft een voorbeeld bezwaarschrift inkomen 2008. Dit zou je dus kunnen gebruiken als bezwaarschrift: http://www.ib-groep.nl/Images/8195A-8_tcm7-23051.pdf

Verder staat op hun website:
"Stuur je bezwaarschrift binnen zes weken na de datum die op het bericht of de brief is vermeld naar DUO."
(dat klopt dus niet, want het is in dit geval binnen 4 weken, ze spreken zichzelf dus aardig tegen)

En er staat ook (LET OP!):

"Je kunt geen bezwaar maken tegen aanmaningen, dwangbevelen en acceptgiro's."

bron: http://www.ib-groep.nl/pa(...)ep/bezwaar_maken.asp
pi_94148287
Aanmaningen en dwangbevelen zijn al een stapje verder, al hoop ik dan dat bij de vordering geen acceptgiro zit. :P
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')