abonnement Unibet Coolblue
pi_93194479
Voor mijn toekomstige woning staat er op de tekening een werkvloer van 50mm uit stampbeton en daarop een fundering van 300mm. Nu stelt een van de potentiele aannemers voor om plastic onder de fundering te doen omdat dit goedkoper is. Volgens hem zou 300mm fundering vervolgens voldoende zijn.

Nu ben ik een leek, maar ik het lijkt mij logisch dat hij dan naar 350mm zou moeten gaan om dezelfde draagkracht te garanderen. Wie kan het mij uitleggen?
pi_93196269
stampbeton geldt niet als constructieve laag. Dit is zo'n slechte kwaliteit dat je dit vaak niet meetelt. Fundering van 300mm is meer dan genoeg voor een standaard strokenfundering.

Persoonlijk zou ik altijd voor een werkvloer kiezen, maar vooral als je ook nog een kruipruimte hebt (als je daar ooit nog in moet is het fijner om over een betonvloer te kruipen dan door het zand).

Daarnaast is de uitvoering van de fundering gewoon stukken beter als je een werkvloer gebruikt.
pi_93196702
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:15 schreef _VoiD_ het volgende:
stampbeton geldt niet als constructieve laag. Dit is zo'n slechte kwaliteit dat je dit vaak niet meetelt. Fundering van 300mm is meer dan genoeg voor een standaard strokenfundering.

Persoonlijk zou ik altijd voor een werkvloer kiezen, maar vooral als je ook nog een kruipruimte hebt (als je daar ooit nog in moet is het fijner om over een betonvloer te kruipen dan door het zand).

Daarnaast is de uitvoering van de fundering gewoon stukken beter als je een werkvloer gebruikt.
Het wordt uitgevoerd als een vloer op afgetrild zandbed, dus van kruipruimte is geen sprake. Waarom is de uitvoering van de fundering beter? Als de dikte gegarandeerd wordt, dan maakt het toch niet uit of de onderkant op plastic of op een werkvloer rust?
pi_93205623
Een werkvloer is met name bedoeld om de funderingsbekisting netjes op te kunnen stellen en te zorgen dat de wapening een gegarandeerde dekking heeft doordat de blokjes niet zakken itt plastic (met een flappie plastic red je dit niet dus).
Daarnaast zorgt de laag beton ervoor dat na het storten de bodem niet teveel vocht onttrekt en de kwaliteit dus beter is (dat doet het plastic ook).

Constructief heeft een werkvloer geen enkele waarde, het beton wordt ook niet verdicht en dat zit al opgesloten in de omschreven naam: stampbeton.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  woensdag 23 februari 2011 @ 16:26:15 #5
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_93205823
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 13:15 schreef _VoiD_ het volgende:
stampbeton geldt niet als constructieve laag. Dit is zo'n slechte kwaliteit dat je dit vaak niet meetelt. Fundering van 300mm is meer dan genoeg voor een standaard strokenfundering.

Persoonlijk zou ik altijd voor een werkvloer kiezen, maar vooral als je ook nog een kruipruimte hebt (als je daar ooit nog in moet is het fijner om over een betonvloer te kruipen dan door het zand).

Daarnaast is de uitvoering van de fundering gewoon stukken beter als je een werkvloer gebruikt.
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 16:22 schreef De_Rikster het volgende:
Een werkvloer is met name bedoeld om de funderingsbekisting netjes op te kunnen stellen en te zorgen dat de wapening een gegarandeerde dekking heeft doordat de blokjes niet zakken itt plastic (met een flappie plastic red je dit niet dus).
Daarnaast zorgt de laag beton ervoor dat na het storten de bodem niet teveel vocht onttrekt en de kwaliteit dus beter is (dat doet het plastic ook).

Constructief heeft een werkvloer geen enkele waarde, het beton wordt ook niet verdicht en dat zit al opgesloten in de omschreven naam: stampbeton.
dat dus, helemaal niks aan toe te voegen. ^O^
pi_93208159
domme vraag mmsch (ik ben dan ook een dom blondjuh) :
maar kan je niet gewoon gewapend beton leggen op ingetrild zand (ok, als het grondwater diep genoeg staat) en die vloer als werkvloer nemen voor de opbouw van muren en alles ?
pi_93208306
Prefab fundering?

Financieel totaal niet aantrekkelijk indien niet seriematig toegepast.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_93232318
Ik vroeg : (cit.) maar kan je niet gewoon gewapend beton leggen op ingetrild zand, n die vloer als werkvloer nemen voor de opbouw ? Ter plaatse gieten, met wapening, op getrild geeffend zand.

Wat zou dat zowat kosten voor : 150 m2 bungalow type, zonder verdieping ?
pi_93243461
Je bedoelt dus een gewapende funderingsplaat? Google showt prijzen uit 2006 van richting ¤300 per m2 bij 30cm dikte. Ik heb er verder geen verstand van, maar heb wel begrepen dat het type fundering dat toegepast kan worden afhankelijk is van de situatie ter plaatse.
pi_93245174
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 23:47 schreef quirigua het volgende:
Ik vroeg : (cit.) maar kan je niet gewoon gewapend beton leggen op ingetrild zand, n die vloer als werkvloer nemen voor de opbouw ? Ter plaatse gieten, met wapening, op getrild geeffend zand.
Je vraag stel je niet heel erg duidelijk...

Maar in de antwoorden boven je vraag kan je lezen wat de functie is van een werkvloer en de optie die jij aandraagt is dus de minste van de drie.

quote:
Wat zou dat zowat kosten voor : 150 m2 bungalow type, zonder verdieping ?
Dat ligt aan zoveel factoren dat je daar geen antwoord op kan geven zonder de juiste informatie.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_93249352
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:39 schreef Coelho het volgende:
Je bedoelt dus een gewapende funderingsplaat? Google showt prijzen uit 2006 van richting ¤300 per m2 bij 30cm dikte. Ik heb er verder geen verstand van, maar heb wel begrepen dat het type fundering dat toegepast kan worden afhankelijk is van de situatie ter plaatse.
ja : "Je bedoelt dus een gewapende funderingsplaat" - dat bedoel ik ; wordt in Amerika heel veel gedaan -

inflatie aannemende, zou dat nu zo'n ~ 400-500 euro psqm kunnen zijn ; behoorlijk duur ;
  donderdag 24 februari 2011 @ 12:29:05 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_93249552
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 12:23 schreef quirigua het volgende:

[..]

ja : "Je bedoelt dus een gewapende funderingsplaat" - dat bedoel ik ; wordt in Amerika heel veel gedaan -

inflatie aannemende, zou dat nu zo'n ~ 400-500 euro psqm kunnen zijn ; behoorlijk duur ;
Je bent inderdaad behoorlijk blond. :P
pi_93258098
een gewapende funderingsplaat kan NIET worden toegepast als fundering. Dat ze het in Amerika zo doen betekent niet dat het hier zomaar kan. In Amerika zijn de huizen niet veel meer dan veredelde schuurtjes. Alles wordt met hout gemaakt, wat licht is, en waarbij een lichte fundering dus voldoende is.

Daarnaast leggen wij onze funderingen altijd op vorstvrije diepte. Dit is gedaan omdat, wanneer het grondwater onder de fundering wel zou kunnen bevriezen, je fundering omhoog gedrukt kan worden. In Amerika is dit in veel staten niet van toepassing. En of ze het toepassen in gebieden waar wel vorst in de grond kan optreden, geen idee.

Anyway, 500 euro per vierkante meter voor een funderingsplaat van 30cm vind ik wel heel duur. Helemaal als je standaard uitgaat van een vierkante meter prijs van zo'n 1000 euro voor complete afbouw (toegegeven, dit is nu vrij laag al).
  donderdag 24 februari 2011 @ 15:42:59 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_93258525
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 15:35 schreef _VoiD_ het volgende:
een gewapende funderingsplaat kan NIET worden toegepast als fundering.
hmmmm, net 6km over de grens hier in duitsland kan het wel!
Ik heb namelijk geen kruipruimte maar een plaat.
pi_93259458
Ik las dat er vaak een verdiepte rand wordt toegepast (tegengesteld aan een opstaande rand dus) om de opvriezing te voorkomen.
pi_93259834
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 15:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

hmmmm, net 6km over de grens hier in duitsland kan het wel!
Ik heb namelijk geen kruipruimte maar een plaat.
Ja, precies !
Die stomme hollanders weten dat nog niet willen dat niet. Misschien omdat ze in NL onzeker over opvriezen zijn ? Maar opvriezen kan worden voorkomen, simpel.
  donderdag 24 februari 2011 @ 16:10:22 #17
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_93259999
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 15:59 schreef Coelho het volgende:
Ik las dat er vaak een verdiepte rand wordt toegepast (tegengesteld aan een opstaande rand dus) om de opvriezing te voorkomen.
die rand heet niets voor niets een vorstrand

quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 16:07 schreef quirigua het volgende:

[..]

Ja, precies !
Die hollanders willen dat niet. Misschien omdat ze in NL onzeker over opvriezen zijn ? Maar opvriezen kan worden voorkomen, simpel.
Kruipruimteloos bouwen wordt in Nederland wel gedaan hoor.
pi_93260172
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 16:07 schreef quirigua het volgende:

[..]

Ja, precies !
Die stomme hollanders weten dat nog niet willen dat niet. Misschien omdat ze in NL onzeker over opvriezen zijn ? Maar opvriezen kan worden voorkomen, simpel.
Nee meer omdat Hollanders vaak moeten funderen en het qua kosten niet bepaald efficient is om een massieve plaat te storten...
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_93260444
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 15:35 schreef _VoiD_ het volgende:
een gewapende funderingsplaat kan NIET worden toegepast als fundering. Dat ze het in Amerika zo doen betekent niet dat het hier zomaar kan. In Amerika zijn de huizen niet veel meer dan veredelde schuurtjes. Alles wordt met hout gemaakt, wat licht is, en waarbij een lichte fundering dus voldoende is.

Daarnaast leggen wij onze funderingen altijd op vorstvrije diepte. Dit is gedaan omdat, wanneer het grondwater onder de fundering wel zou kunnen bevriezen, je fundering omhoog gedrukt kan worden. In Amerika is dit in veel staten niet van toepassing. En of ze het toepassen in gebieden waar wel vorst in de grond kan optreden, geen idee.

Anyway, 500 euro per vierkante meter voor een funderingsplaat van 30cm vind ik wel heel duur. Helemaal als je standaard uitgaat van een vierkante meter prijs van zo'n 1000 euro voor complete afbouw (toegegeven, dit is nu vrij laag al).
[1]
Een gewapend beton funderingsplaat kan dus WEL worden gebruikt voor de opbouw, zeker van een bungalow. Kijk op willekeurig welke verkoopsite in Duitsland, waar prefab huizen te koop zijn. Komt nog bij dat de ontwerpen mooier, gerieflijker en minder duur zijn dan wat hier (NL) doorsnee te koop is.
[2]
Allicht ligt die funderingsplaat in BRD op vorstvriie diepte, 80 cm ; gewoon verplicht. Ga kijken, op een zaterdag, over de grens.
[3]
Ja, 1,000 euro psqm standaard is 2011 te laag ; + 20/30 percent, of nog meer (en dat hangt ook weer van die plaat af).
[4]
Iig is bouwen met een kelder of met kruipruimte eronder duurder.
pi_93260710
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 16:13 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

Nee meer omdat Hollanders vaak moeten funderen en het qua kosten niet bepaald efficient is om een massieve plaat te storten...
OK.

Zelfs op stabiele zandgrond (oost NL) moet je vaak behoorlijk funderen ; spreaded footing minstens (weet niet hoe dat in nederlands heet, de term is wel duidelijk), soms.in specifieke gevallen meer. Dan heb je gelijk.

Gek overigens : in Duitsland, waar een massieve plaat vaker wordt toegepast, wordt dat gezien als de minst dure basis voor de opbouw ; mits het fysisch kan natuurlijk (stabiele ondergrond).
pi_93260930
quote:
Iig is bouwen met een kelder of met kruipruimte eronder duurder.
Pertinent niet waar.

Bouwen op een gefundeerde ondergrond is duurder en inherent aan een groot deel van de Nederlandse bodemgesteldheid. Dáár zit de extra prijs in, niet in de vorm van de plaat/fundering.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_93261783
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 16:27 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

Pertinent niet waar.

Bouwen op een gefundeerde ondergrond is duurder en inherent aan een groot deel van de Nederlandse bodemgesteldheid. Dáár zit de extra prijs in, niet in de vorm van de plaat/fundering.
Nog maar weer es dan : ik had het over hoger gelegen stabiele zandgrond in oost NL.
Op veengrond en onstabiele grond, ja, heb je gelijk. Op stabiele zandgrond, hoog genoeg > grondwater, nee.
pi_93262020
Nog maar weer es dan:

Dan nog gaat je stelling niet op, het maken van een kruipruimte is niet duurder dan een massieve vloer. daarnaast is de manier welke jij beschrijft bouwtechnisch ook niet correct.

De extra kosten in Nederland komen niet voort uit de kruipruimte, maar uit de constructieve voorzieningen ónder de funderingsbalken. Het storten van een gewapend raster is goedkoper dan het storten van een gewapende plaat.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_93266204
Kennelijk ook een verschil in bouwnormen, in Duitsland komt een betonnen plaat vrij veel voor, als de opbouw (en de ondergrond) dat toelaat, vooral bij prefab wordt dat veel gekozen. Die plaat is meer dan een raster (zwaarder), maar er zit dan geen "spreaded footing" onder.
pi_93297673
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 15:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

hmmmm, net 6km over de grens hier in duitsland kan het wel!
Ik heb namelijk geen kruipruimte maar een plaat.
Een plaat met vorstrand dan ja.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')