Dat is de stomste oplossing die je maar kan bedenken en kan er zelfs levens mee in gevaar bengen.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:24 schreef maniack28 het volgende:
Ik ben recentelijk verhuist en mijn nieuwe woning heeft geen geaard stopcontact, dat veroorzaakt een irritante brom bij mijn gitaarversterker (+ het kan potentieel gevaarlijk zijn). Nu heb ik niet zo'n zin in heel veel kosten (electricien, kabel doortrekken etc. etc.), dus was ik op zoek naar een andere oplossing. Ik kwam het volgende tegen:
http://melodiefabriek.nl/(...)n-zijn-zonder-aarde/
Is dit een nette oplossing of niet?
Als er in de keuken een wandcontactdoos zit met randaarde is er in de meterkast ook een aardrail aanwezig.quote:Op maandag 21 februari 2011 15:13 schreef maniack28 het volgende:
Daarom vraag ik het dus... en nee ik ga niet zelf een draad trekken. Wat kost zoiets ongeveer? Het is een flat uit 1963, geen idee of er een aardrail oid zit.
quote:Op maandag 21 februari 2011 14:45 schreef Riffey4 het volgende:
Het proberen waard: doe de stekker er eens andersom in? Bij sommige versterkers kan dat helpen.
Je lacht, en toch is het waar...quote:
Voor zover ik weet kan dat alleen een verschil uitmaken als juist de aarde wel aangesloten is.quote:
Wat dacht jij van uitloggen ?quote:Op maandag 21 februari 2011 21:34 schreef piepkuiken21 het volgende:
wat dacht je van de aarde afplakken?
het probleem tegen brommen is de aarde afplakken, doe ik altijd als ik een onverklaarbare brom op het podium aantref.quote:
TS hééft heel geen aarde.quote:Op maandag 21 februari 2011 22:49 schreef piepkuiken21 het volgende:
het probleem tegen brommen is de aarde afplakken, doe ik altijd als ik een onverklaarbare brom op het podium aantref.
Ik wil jou niet als technicus... wat je beschrijft is het oplossen van een aardlus, en dat is wat héul anders dan TS hier vraagt... Bovendien zijn daar veel nettere oplossingen voor dan de aarde onderbreken (DI-box bijv.)quote:Op maandag 21 februari 2011 22:49 schreef piepkuiken21 het volgende:
[..]
het probleem tegen brommen is de aarde afplakken, doe ik altijd als ik een onverklaarbare brom op het podium aantref.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 23 februari 2011 09:18 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Ik wil jou niet als technicus... wat je beschrijft is het oplossen van een aardlus, en dat is wat héul anders dan TS hier vraagt... Bovendien zijn daar veel nettere oplossingen voor dan de aarde onderbreken (DI-box bijv.)
Als je enkele posts terugleest zal je zien dat er dus wel ongelukken door gebeurenquote:Op woensdag 23 februari 2011 12:10 schreef machtpen het volgende:
Als het werkt heb je aarde. Het mag niet maar het werkt wel en er zijn nog nooit ongelukken door gebeurt.
De vraag was hoeveel dan wel!quote:Op woensdag 23 februari 2011 10:31 schreef Ikzanik het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Maar ze zegt ook al "het probleem tegen brom..."
Aarde afplakken is wel het slechtste wat je kunt doen. Net als de aarde oplossing van TS.
Aardlussen moet je in het signaal onderbreken (DI-box dus), niet in de stroomvoorziening van apparatuur. Bedenk eens wat er kan gebeuren als het apparaat waarvan je de aarde hebt afgeplakt ineens die aarde nodig heeft? Elektrocutie, het doorbranden van kabels en apparatuur. Een lekker vooruitzicht...
Ooit een loodgieter over de vloer gehad die even daarvoor, ondanks dat alles uitgeschakeld was (zou moeten zijn) via een radiator een flinke klap heeft opgelopen. Ik denk dat ik hier een mogelijke oorzaak heb gevonden.
Zeker niet met je veiligheid spelen en gewoon goed aarden. Een aardedraad naar een bepaalde kamer trekken gaat echt geen duizenden euro's kosten.
Begrijpend lezen is moeilijk daar hoef je je niet voor te schamen dat je dat niet kunt.quote:Op woensdag 23 februari 2011 12:58 schreef Archont het volgende:
[..]
Als je enkele posts terugleest zal je zien dat er dus wel ongelukken door gebeuren
en die zekering zit vaak slechts in 1 van de 2 geleiders..quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:44 schreef machtpen het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is moeilijk daar hoef je je niet voor te schamen dat je dat niet kunt.
Maar ik zal het even uitleggen. Als de brom weg is is er dus een aarde. Stroom zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen. Als je een radiator beetpakt zal de elektriciteit nog niet door je lichaam gaan.
Verder zit er een zekering in de versterker die eruit klapt bij overbelasting. In de praktijk zal deze oplossing dus gewoon gevaarloos functioneren.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:44 schreef machtpen het volgende:
Begrijpend lezen is moeilijk daar hoef je je niet voor te schamen dat je dat niet kunt.
Als je je versterker 'aardt' aan een radiator en er komt, als gevolg van een defect in je versterker, 230 V op je 'aarde' te staan dan wordt dit niet afgevoerd naar aarde. Een radiator in een beetje moderne installatie is namelijk aangesloten op kunststof aan- en afvoerleidingen. Raak je die radiator aan, heb je vol prijs.quote:Maar ik zal het even uitleggen. Als de brom weg is is er dus een aarde. Stroom zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen. Als je een radiator beetpakt zal de elektriciteit nog niet door je lichaam gaan.
Het menselijk lichaam vormt geen overbelasting voor een beetje zekering.quote:Verder zit er een zekering in de versterker die eruit klapt bij overbelasting. In de praktijk zal deze oplossing dus gewoon gevaarloos functioneren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |