abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 februari 2011 @ 14:24:53 #1
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_93101532
Ik ben recentelijk verhuist en mijn nieuwe woning heeft geen geaard stopcontact, dat veroorzaakt een irritante brom bij mijn gitaarversterker (+ het kan potentieel gevaarlijk zijn). Nu heb ik niet zo'n zin in heel veel kosten (electricien, kabel doortrekken etc. etc.), dus was ik op zoek naar een andere oplossing. Ik kwam het volgende tegen:

http://melodiefabriek.nl/(...)n-zijn-zonder-aarde/

Is dit een nette oplossing of niet?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_93101697
Lijkt me niet zo net, Denk niet dat het zo'n goed idee is om je verwarming als aarde te gebruiken. Ik weet wel dat de verwarming zelf soms wel geaard wordt.

Heel erg slim lijkt het me niet alvast. Bij een kortsluiting in je apparaat gaat al die stroom naar je verwarming gaan en als iemand die dan ergens aanraakt lijkt me dat problematisch
pi_93101906
Het mag niet. Als de elec-supplier er achter komt, wor je afgesloten.
Also : cv installaties zijn lang niet altijd geaard >> shock-shock, dead. Jammer van de muziek ; nou jah, muziek :? .
pi_93102166
Een aarde draad bijtrekken is iets wat je goed zelf kan doen hoor. Neem in ieder geval wel aan dat er een aardrail in je meterkast zit.
pi_93102450
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 14:24 schreef maniack28 het volgende:
Ik ben recentelijk verhuist en mijn nieuwe woning heeft geen geaard stopcontact, dat veroorzaakt een irritante brom bij mijn gitaarversterker (+ het kan potentieel gevaarlijk zijn). Nu heb ik niet zo'n zin in heel veel kosten (electricien, kabel doortrekken etc. etc.), dus was ik op zoek naar een andere oplossing. Ik kwam het volgende tegen:

http://melodiefabriek.nl/(...)n-zijn-zonder-aarde/

Is dit een nette oplossing of niet?
Dat is de stomste oplossing die je maar kan bedenken en kan er zelfs levens mee in gevaar bengen.
Stel dat er iets fout is met de versterker en er een stroom gaat lopen naar de radiator,je weet niet of er wel een goede verbinding is van de radiator in de kamer met aarde, er worden steeds meer kunststof cv leidingen gebruikt, dan komt die radiator wel onder spanning te staan
pi_93102480
Het proberen waard: doe de stekker er eens andersom in? Bij sommige versterkers kan dat helpen.
  maandag 21 februari 2011 @ 15:13:21 #7
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_93103746
Daarom vraag ik het dus... en nee ik ga niet zelf een draad trekken. Wat kost zoiets ongeveer? Het is een flat uit 1963, geen idee of er een aardrail oid zit.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_93104008
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:13 schreef maniack28 het volgende:
Daarom vraag ik het dus... en nee ik ga niet zelf een draad trekken. Wat kost zoiets ongeveer? Het is een flat uit 1963, geen idee of er een aardrail oid zit.
Als er in de keuken een wandcontactdoos zit met randaarde is er in de meterkast ook een aardrail aanwezig.

Misschien heb je zelfs geluk en is de groep van de kamer dezelfde als die van de keuken en is er al een aardedraad aanwezig in de centraaldoos, zodat je alleen maar een draad behoeft te trekken naar de wandcontactdoos en die te vervangen voor een met randaarde
  maandag 21 februari 2011 @ 15:27:07 #9
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_93104344
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 14:45 schreef Riffey4 het volgende:
Het proberen waard: doe de stekker er eens andersom in? Bij sommige versterkers kan dat helpen.
:')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_93104930
quote:
10s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:27 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

:')
Je lacht, en toch is het waar...
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_93109988
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:40 schreef Dengaman het volgende:
Je lacht, en toch is het waar...
Voor zover ik weet kan dat alleen een verschil uitmaken als juist de aarde wel aangesloten is.

Het heeft met het netfilter te maken...

Aangezien de fase spanningsvoerend, en de aarde en nul in principe potentiaalvrij zijn ten opzichte van elkaar, wil de stroom tussen de fase en aarde/nul gaal lopen.
Als de waardes van de condensatoren niet precies gelijk zijn, kan het omdraaien van de stekker voor een andere 'lekstroom' zorgen.
pi_93123512
wat dacht je van de aarde afplakken?
pi_93128481
quote:
Op maandag 21 februari 2011 21:34 schreef piepkuiken21 het volgende:
wat dacht je van de aarde afplakken?
Wat dacht jij van uitloggen ?

:`)
pi_93129569
quote:
6s.gif Op maandag 21 februari 2011 22:34 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Wat dacht jij van uitloggen ?

het probleem tegen brommen is de aarde afplakken, doe ik altijd als ik een onverklaarbare brom op het podium aantref.
pi_93130537
quote:
Op maandag 21 februari 2011 22:49 schreef piepkuiken21 het volgende:
het probleem tegen brommen is de aarde afplakken, doe ik altijd als ik een onverklaarbare brom op het podium aantref.
TS hééft heel geen aarde.

Bron.
  woensdag 23 februari 2011 @ 09:18:07 #16
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_93188181
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 22:49 schreef piepkuiken21 het volgende:

[..]

Ik wil jou niet als technicus... wat je beschrijft is het oplossen van een aardlus, en dat is wat héul anders dan TS hier vraagt... Bovendien zijn daar veel nettere oplossingen voor dan de aarde onderbreken (DI-box bijv.)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_93189781
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 09:18 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Ik wil jou niet als technicus... wat je beschrijft is het oplossen van een aardlus, en dat is wat héul anders dan TS hier vraagt... Bovendien zijn daar veel nettere oplossingen voor dan de aarde onderbreken (DI-box bijv.)
Helemaal mee eens.
Maar ze zegt ook al "het probleem tegen brom..."

Aarde afplakken is wel het slechtste wat je kunt doen. Net als de aarde oplossing van TS.
Aardlussen moet je in het signaal onderbreken (DI-box dus), niet in de stroomvoorziening van apparatuur. Bedenk eens wat er kan gebeuren als het apparaat waarvan je de aarde hebt afgeplakt ineens die aarde nodig heeft? Elektrocutie, het doorbranden van kabels en apparatuur. Een lekker vooruitzicht...
Ooit een loodgieter over de vloer gehad die even daarvoor, ondanks dat alles uitgeschakeld was (zou moeten zijn) via een radiator een flinke klap heeft opgelopen. Ik denk dat ik hier een mogelijke oorzaak heb gevonden.
Zeker niet met je veiligheid spelen en gewoon goed aarden. Een aardedraad naar een bepaalde kamer trekken gaat echt geen duizenden euro's kosten.
pi_93193319
Als het werkt heb je aarde. Het mag niet maar het werkt wel en er zijn nog nooit ongelukken door gebeurt.
pi_93195424
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 12:10 schreef machtpen het volgende:
Als het werkt heb je aarde. Het mag niet maar het werkt wel en er zijn nog nooit ongelukken door gebeurt.
Als je enkele posts terugleest zal je zien dat er dus wel ongelukken door gebeuren
  woensdag 23 februari 2011 @ 13:17:44 #20
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_93196331
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 10:31 schreef Ikzanik het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
Maar ze zegt ook al "het probleem tegen brom..."

Aarde afplakken is wel het slechtste wat je kunt doen. Net als de aarde oplossing van TS.
Aardlussen moet je in het signaal onderbreken (DI-box dus), niet in de stroomvoorziening van apparatuur. Bedenk eens wat er kan gebeuren als het apparaat waarvan je de aarde hebt afgeplakt ineens die aarde nodig heeft? Elektrocutie, het doorbranden van kabels en apparatuur. Een lekker vooruitzicht...
Ooit een loodgieter over de vloer gehad die even daarvoor, ondanks dat alles uitgeschakeld was (zou moeten zijn) via een radiator een flinke klap heeft opgelopen. Ik denk dat ik hier een mogelijke oorzaak heb gevonden.
Zeker niet met je veiligheid spelen en gewoon goed aarden. Een aardedraad naar een bepaalde kamer trekken gaat echt geen duizenden euro's kosten.
De vraag was hoeveel dan wel!
pi_93196656
Hoeveel het gaat kosten om een aardedraad er bij te trekken kan niemand precies vertellen, zonder de situatie te kennen. In het ene geval kan je binnen een kwartier klaar zijn, terwijl je bij de ander er een dag werk aan hebt. Komt ook nog bij door wie laat je het uitvoeren, een vriend met kennis van zaken of door een installateur, waar tussen verschillende installateurs ook nog verschil van prijzen zijn
  woensdag 23 februari 2011 @ 13:41:14 #22
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_93197381
ok... ja een dag werk dan zit je wel aan een behoorlijk prijsje...
pi_93200385
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 12:58 schreef Archont het volgende:

[..]

Als je enkele posts terugleest zal je zien dat er dus wel ongelukken door gebeuren
Begrijpend lezen is moeilijk daar hoef je je niet voor te schamen dat je dat niet kunt.

Maar ik zal het even uitleggen. Als de brom weg is is er dus een aarde. Stroom zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen. Als je een radiator beetpakt zal de elektriciteit nog niet door je lichaam gaan.

Verder zit er een zekering in de versterker die eruit klapt bij overbelasting. In de praktijk zal deze oplossing dus gewoon gevaarloos functioneren.
pi_93201781
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:44 schreef machtpen het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is moeilijk daar hoef je je niet voor te schamen dat je dat niet kunt.

Maar ik zal het even uitleggen. Als de brom weg is is er dus een aarde. Stroom zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen. Als je een radiator beetpakt zal de elektriciteit nog niet door je lichaam gaan.

Verder zit er een zekering in de versterker die eruit klapt bij overbelasting. In de praktijk zal deze oplossing dus gewoon gevaarloos functioneren.
en die zekering zit vaak slechts in 1 van de 2 geleiders..

en he.. als je een stekker omkeren kan... kan je dus ook het verschil maken in welke de zekeringe zit.

zo kan je dus in de N gaan zitten zekeren... en dan helpt die weinig tegen een lekstroom richting de aarde :-P
pi_93202511
quote:
Op woensdag 23 februari 2011 14:44 schreef machtpen het volgende:
quote:
Als je je versterker 'aardt' aan een radiator en er komt, als gevolg van een defect in je versterker, 230 V op je 'aarde' te staan dan wordt dit niet afgevoerd naar aarde. Een radiator in een beetje moderne installatie is namelijk aangesloten op kunststof aan- en afvoerleidingen. Raak je die radiator aan, heb je vol prijs.
quote:
Het menselijk lichaam vormt geen overbelasting voor een beetje zekering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')