abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 26 februari 2011 @ 22:18:24 #101
42184 crew  DaMart
pi_93367515
Een draad van het onderwerp scheiden

Oorsprong
In de jaren '70 van de vorige eeuw was Udo Wijdeveen een geoefend spreker. Regelmatig wist hij een debat te winnen, door zijn tegenstander te frustreren met zijn tactiek. Hij had namelijk de neiging om over een kleinigheid uit het betoog van zijn tegenspreker groots te praten, waardoor niemand meer wist waar het nou eigenlijk om ging.

Eenmaal was hij uitgenodigd door een meisjesschool, waar hij debatteerde met Vera Haakman, een expert op het gebied van mode. Zij zouden voor de leerlingen een discussie voeren over de toekomstige mode, zodat de leerlingen geïnspireerd werden voor hun handwerk. Vera had ter illustratie een trui meegenomen die wij heden ten dage retro zouden noemen, maar die toen hip was. Aan de hand van die trui wilde zij uitleggen welke materialen populair zouden worden.

Ze had nog geen drie zinnen gesproken, of Udo merkte een losse draad op in de trui. Daarop pakte hij de draad vast en hield een betoog van twintig minuten over het gebrek aan kwaliteit van moderne producten, die zonder gevoel werden gemaakt. Tijdens zijn betoog liep hij rond op het podium, en vergat dat hij de draad nog vast had. Hij bleek een flinke draad uit de trui te hebben getrokken, waar nu een gat in zichtbaar was.

Ietwat beduusd zei Vera toen dat Udo weer perfect een draad van het onderwerp had gescheiden, waarmee zij een nieuwe omschrijving introduceerde voor de discussietactiek van Udo.

Betekenis
Wanneer je een draad van het onderwerp scheidt, ga je zo zeer in op onbenulligheden in het betoog van een ander, dat de kern van de zaak uit het oog wordt verloren.

Voorbeeld
Toen tijdens het lijsttrekkersdebat werd gevraagd hoe de files zouden worden bestreden, scheidde Wilders een draad van het onderwerp met een betoog over de mobiliteit van immigranten.

Nieuw spreekwoord
De zon in je broekzak hebben
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 27 februari 2011 @ 13:37:10 #102
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_93387518
Ik heb toevallig de zon in mijn broekzak, ik zal het zo uitleggen, moment.
Je moeder is een hamster
  zondag 27 februari 2011 @ 14:08:20 #103
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_93388756
De zon in je broekzak hebben

Ooorsprong
Deze uitspraak is vertaald uit het Engels en komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten.
Sinds de groeiende populariteit van TV-toestellen en het groter wordende aanbod van Amerikaanse televisieseries in Nederland is: "De zon in je broekzak hebben", ook in Nederland een bekend begrip geworden, wat enigszins merkwaardig is omdat men daar een ander manier van beloning hanteert voor verrichte arbeid.
Voor Amerikanen was het Pan American World Airway, PAN AM welke als eerste werkgever in de Verenigde Staten in de maand mei naast de reguliere Pay Cheque ook een aparte cheque uitkeerde.
De vergoeding betrof een tegemoetkoming voor de vakantie, in Nederland vakantiegeld genoemd.
Waar we in Nederland ons geld op onze bankrekening gestort kregen, liep men in de Verenigde Staten naar huis met een Pay Check en de vakantievergoeding in hun broekzak.
Bij wijze van spreken had je dus: "The sun in my pocket", vertaald: "De zon in mijn broekzak", doelend op de vakantie die van het geld gevierd zou worden.

Betekenis
Ik heb vakantiegeld ontvangen.

Nieuw spreekwoord:
Aan de wijzer hangen.
Je moeder is een hamster
  zondag 27 februari 2011 @ 14:09:47 #104
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_93388815
Had ik het maar in mijn broekzak. :'(
Je moeder is een hamster
  Moderator zondag 27 februari 2011 @ 22:25:26 #105
42184 crew  DaMart
pi_93416730
De Wiki is tot hier bijgewerkt.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 27 februari 2011 @ 22:34:23 #106
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93417525
Ik hang even aan de wijzer hoor :+
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  zondag 27 februari 2011 @ 22:44:33 #107
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_93418296
Aan de wijzer hangen

Oorsprong
Het geloof heeft een grote rol gespeeld in de Nederlandse samenleving. Hoewel iedereen de schijn op hield dat men met liefde naar de kerk ging was er niets minder waar. Vroeger werden Katholieke kerkdiensten in het Latijn uitgevoerd. Een taal die het gewone volk niet machtig was. De meeste mensen waren blij als de dienst voorbij was, aangezien ze uren naar niet verstaanbaar gebrabbel hebben geluisterd. Hieruit is men de uitdrukking "aan de wijzer hangen" gaan gebruiken. De kerkgangers wilden het liefst aan de wijzer van de kerktoren gaan hangen om de tijd te versnellen.

Betekenis
De tijd willen versnellen

Voorbeeld
Dit college duurt zo lang, ik zou het liefst aan de wijzer hangen.

Nieuw spreekwoord
De geit vetmesten.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  maandag 28 februari 2011 @ 00:15:35 #108
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_93422987
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 22:44 schreef Marijkezwolle het volgende:
Aan de wijzer hangen

Oorsprong
Het geloof heeft een grote rol gespeeld in de Nederlandse samenleving. Hoewel iedereen de schijn op hield dat men met liefde naar de kerk ging was er niets minder waar. Vroeger werden Katholieke kerkdiensten in het Latijn uitgevoerd. Een taal die het gewone volk niet machtig was. De meeste mensen waren blij als de dienst voorbij was, aangezien ze uren naar niet verstaanbaar gebrabbel hebben geluisterd. Hieruit is men de uitdrukking "aan de wijzer hangen" gaan gebruiken. De kerkgangers wilden het liefst aan de wijzer van de kerktoren gaan hangen om de tijd te versnellen.

Betekenis
De tijd willen versnellen

Voorbeeld
Dit college duurt zo lang, ik zou het liefst aan de wijzer hangen.

Nieuw spreekwoord
De geit vetmesten.
Tof! :D
Je moeder is een hamster
  maandag 28 februari 2011 @ 03:09:43 #109
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93426847
De geit vetmesten

Oorsprong

Straattaal, Amerikaans. Het is welbekend dat er directe verbindingen zijn tussen Amerika en Nederland, verbindingen via de hyperruimte zijn onder andere te vinden in Breukelen (Amerikaanse tegenpool Brooklyn) en Amerika (plaats in Nederland, tegenhanger nabij Houston * ). Het is vanzelfsprekend dat deze verbindingen ook taalkundige verknopingen opleveren waarvan de geit vetmesten wellicht het bekendste voorbeeld is.

Betekenis

De Amerikaanse schrijfwijze is enigermate atypisch en een voorbeeld van 'straattaal'; da gait fat diggity. Vertaald betekent het 'een vet coole voortbewegingswijze', maar een letterlijke vertaling heeft uiteraard weinig gemeen met de inhoudelijke betekenis. De inhoudelijke betekenis is dan ook eerder; 'je loopt alsof je in je broek hebt gescheten'. Er mag van worden uitgegaan dat deze duale betekenis sarcastisch van oorsprong is.

Voorbeeld

Zoals gebezigd door provincialen die een typische grote stads jongere waarnemen die met een moderne broek ** bekleed passeert; 'do gait fetmast'n'. Meestal treedt dit gezegde samen op met het welbekende 'dien pedde stait echtersteveure'.

Nieuw spreekwoord

Geschoren tuinkabouters vangen geen wind.

* ten oosten van Houston, tussen Beaumont en Port Arthur.
** kruis op knie hoogte, over het algemeen door etnische medelanders gedragen

[ Bericht 7% gewijzigd door Beardy op 28-02-2011 03:17:09 ]
  maandag 28 februari 2011 @ 03:47:28 #110
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93427271
Beste Crutch, even een misvatting rechtzetten. PAN AM is dus NIET een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij (voluit Pan American World Airways). Een populaire misvatting, vandaar dit terzijde alhier ter lering.

NIPPON is Japans voor Japan. Daar hebben we gelijk de bron van het hele Pan Am misverstand te pakken, feitelijk, dat wil zeggen, wat nu PAN AM heet is dus eigenlijk een tak van de maatschappij NIPPON EMPERIAL AIR (nu heet die maatschappij ALL NIPPON AIRWAYS trouwens). Het zit namenlijk zo dat een Nederlander met een beperkte kennis van het Engels (en zonder enige kennis van het Japans) dus met een Amerikaans vliegtuig mee moest vanaf de luchthaven bij Kyoto maar meende begrepen te hebben dat hij de luchthaven van Tokyo moest hebben en daar zat hij dan ook verlaten en verloren in een hoekje 's ochtends in alle vroegte, op de luchthaven bij Tokyo ( en Tokyo heette vroeger Edo, maar dit terzijde - is ook niet echt van belang, maar opmerkelijk, omdat die Nederlander dus uit Epe kwam. En dat zou ook weer niet vermeldenswaardig zijn als zijn moeder niet in Epe terecht was gekomen omdat háár vader op weg was naar Ede en het verdomde om de weg te vragen).

Nou .... erm .... er liep dus een Japanse steward door de luchthaven, broodje bij zich (ook al interessant omdat er in Nippon niet zo veel brood gegeten wordt, meer rijst). Deze steward nu zag onze verdwaalde Nederlander zielig zitten en bood hem .... dat broodje aan. De Nederlander pakte dat broodje natuurlijk aan en zwaaide mat zijn ticket, luid roepend dat hij naar huis wilde en en niet wist welk vliegtuig enzovoorts.

De Japanse steward dacht dat de Nederlander enthousiast bedankte voor het broodje en dat ook probeerde te zeggen; dus zei de Japanse steward PAN AM (PAN is Japans voor BROOD, vandaar) - hij scheen te denken dat die Nederlander een Amerikaan was. Toen dit bij onze Nederlandse vriend niet door leek te dringen herhaalde hij het nog enige malen; PAN AM, PAN AM! En toen liep hij weg want hij moest natuurlijk ook een vlucht halen.

Goed, onze Nederlandse vriend vrat eerst dat broodje op en sjokte toen maar een beetje rond tot 'ie een balie zag met wat mensen er om heen; daar zwaaide hij weer met z'n tickets en riep luid, klaaglijk en herhaaldelijk PAN AM, er van uitgaande dat dit de naam was van de luchtvaartmaatschappij die hij moest hebben om thuis te komen in Haarlem. En tja, dat wás toch de naam van de maatschappij die die Japanner had gezegd toen die het ticket had bekeken hé.

Afijn, de beste man ís uiteindelijk in een vliegtuig geladen en op de een of andere manier na lange omzwervingen in Haarlem aangekomen (ja hij was uit Epe verhuisd, hallo, vijju 't gek!) en klaagde natuurlijk bij de toenmalige versie van Kassa! of Radar! of allebei dat die verdomde Amerikanen hem overal heen hadden gevlogen behalve naar waar 'ie zijn moest en dat 'ie nóóít meer met PAN AM zou vliegen.

En die Japanners wilden natuurlijk niet dat ZIJ de schuld zouden krijgen, dus toen hebben ze maar snel DIT IS BROODJE op een paar oude Amerikaanse vliegtuigen geschreven - maar dan in het Japans dus. PAN AM dus.
  maandag 28 februari 2011 @ 03:54:42 #111
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93427350
Zou ik bijna nog voor een misverstand hebben gezorgd, sorry sorry! Maar de beste man was dus BEWUST in Tokyo, niet verdwaald onderweg van Arnhem Haarlem naar Epe Ede en per ongeluk naar Edo Tokyo gereisd. Hij was trouwens ook geen bakker, want dan had 'ie ongetwijfeld WEL geweten dat PAN Japans is voor BROOD - hij was in Tokyo voor een vakbeurs en dan zou je als bakker toch wel heel erg slecht geïnformeerd moeten zijn over de internationale positie van het brood, ha ha ha - maar hij niet dus, als vertegenwoordiger van een firma in steunzolen.

Schaam je trouwens niet te erg als je niet weet wat steunzolen in het Japans is, want dat is ook weer een héél ander verhaal. Je moet het Japanse woord voor steunzolen trouwens heel precies uitspreken, leg de klemTOON verkeerd en het wordt een belediging van de kleinzoon van je oma aan moeders kant (shia tro BEI ko in plaats van shia TRÔH beiko).
  Moderator dinsdag 1 maart 2011 @ 10:18:21 #112
42184 crew  DaMart
pi_93480267
Het gaat hier om het bedenken van spreekwoorden en de betekenis ervan, niet om verklaringen van andere dingen :P.

Maar wie gaat de tuinkabouters scheren?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 1 maart 2011 @ 11:07:17 #113
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93481680
Sowwy DaMart maar het duurde zo lang voor iemand de tuinkabouters begon te scheren en dus .... verveelde ik me ;(
pi_93503149
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 10:18 schreef DaMart het volgende:
Het gaat hier om het bedenken van spreekwoorden en de betekenis ervan, niet om verklaringen van andere dingen :P.

Maar wie gaat de tuinkabouters scheren?
Ik zal eens een poging wagen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_93505559
Geschoren tuinkabouters vangen geen wind

Kabouters hebben waarlijk bestaan, in het zuiden van Nederland. De achtergrond is niet fraai.
quote:
Tussen Kessel en Helden liggen de gehuchten Donk, Onder en Het Eindt. Het Eindt werd omzoomd door eindeloze bossen waar niemand een voet durfde te zetten. De bossen waren het terrein van de heidenen en de wolven. In de buurt van Helden werden in 1829 nog drie kinderen door wolven verscheurd. Het Eindt was niet meer of minder dan het einde van de wereld. Er woonden door de eeuwen heen hooguit tien tot twintig gezinnen in armetierige lemen boerderijtjes, omgeven door een verschansing. Zelden kwamen de mensen uit hun verschansing. Ze trouwden binnen het eigen gehucht, vaak met neven en nichten, soms zelfs met eigen broers en zusters. De invloed van de katholieke kerk was in dit afgelegen gebied gering. De meeste dorpen hadden voor 1900 zelfs geen kerk. De inteelt had de geboorte van veel kinderen die leden aan het syndroom van Down tot gevolg, vele malen meer dan in de dorpen en steden.

Omdat ook een mongoloïde kind kon werken in deze door armoede en honger geteisterde gehuchten, werden ze zo lang mogelijk thuis gehouden. Als ze groter werden en onhandelbaar, werden ze alsnog verstoten en naar de kobolds of de kabouters, zoals ze in de volksmond werden genoemd, in het bos gebracht. Maar ze bleven wel werken in de boerderijen, meestal ’s nachts. In de door Van Reen opgetekende verhalen is een steeds terugkerend thema de boer die vraagt: “Waar kom je vandaan?” Waarop de kabouter antwoordt: “Weet je dan niet dat ik in hetzelfde bed geboren ben als jij?”
bron:


Zoals bekend hebben mannen met het syndroom van Down weinig tot geen baardgroei. De echte kabouters hadden dan ook vaak een glad gezicht, in tegenstelling tot de sprookjesachtige kabouters die later werkelijkheid werden in de vorm van tuinkabouters.

In de inteeltgebieden in het zuiden ging de beschaving gepaard met het verdwijnen van het kleine volkje. Het krijgen van een mongooltje werd een schande, maar de invloed van de RK kerk op geboortebeperking en abortus stelde de gemankeerde genenpoel van de bewoners danig op de proef. Een van de gevolgen was dat engeltjesmaken in die contreien met de mantel der liefde bedekt werd. De bijbehorende oorzaak verdween in de loop der tijd, en de echte kabouter werd een tuinkabouter, de uitdrukking bewaart de herinnering aan de oorspronkelijke kabouter, als een excuus voor een welbegrepen keuze.

Betekenis
Eufemisme voor abortus

Voorbeeld
Geschoren tuinkabouters vangen geen wind, zei men in het dorp toen de jonge vrouw zich een paar weken ziek meldde. Men had er begrip voor dat ze geen kind wou dragen na wat haar was overkomen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_93505826
Nieuw:
Fokken alsof Yvonne rood ziet
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_93523785
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 20:07 schreef sigme het volgende:
Nieuw:
Fokken alsof Yvonne rood ziet
Permission te speak freely?
Kan ik vrijuit spreken zonder repercussies?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 2 maart 2011 @ 08:19:36 #118
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93526892
zeg maar gewoon wat je wil zeggen :) Ik denk dat ik weet wat je wil zeggen en vermoed dat het niet onder "principegezeik" valt.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_93571628
Ach, anders zien we wel.

Fokken alsof Yvonne rood ziet

Oorsprong

Dit gezegde past eigenijk niet in de serie, want het is niet hol-Hollands, goed-Gronings, oud-Overijssels, boertig-Brabants of zo, maar nieuw-Nederlands.
Eind 20ste eeuw ontstond er een nieuwe vorm van groepsgesprekkken: het via internet voeren van discussies op een forum. Een forum bestaat uit een verzameling topics (onderwerpen), al dan niet gegroepeerd. Men kan zich aanmelden als user (gebruiker) met een nick (zelfgekozen naam) en dan in een onderwerp opmerkingen plaatsen die door de andere gebruikers gelezen, en uiteraard ook becommentarieerd, kunnen worden. Het onderwerp, soms ook wel draad genoemd, ontstaat door het achter elkaar komen te staan van alle opeenvolgende opmerkingen.
Hieruit kunnen zeer levendige discussies ontstaan en, als gevolg van de snelle reacties, het anonieme karakter, geringe geestelijke vermogens bij sommige gebruikers en af en toe zelfs opzettelijk pesten, lopen deze discussies soms ernstig uit de hand. Tot aan persoonlijke bedreigingen toe! Omdat er iemand geld kan verdienen aan een forum, en om de sfeer een beetje draaglijk te houden, worden er door de eigenaar moderators (matigers) aangesteld, die meer bevoegdheden krijgen dan gewone gebruikers. Zij kunnen onwelgevallige berichten redigeren of verwijderen en kunnen onderwerpen sluiten. Omdat dat nog niet genoeg zekerheid biedt, worden er forum-administrators aangesteld, die gebruikers ook kunnen verbannen of zelfs volledig de toegang ontzeggen.
Deze macht is absoluut: voor de gebruikers is er geen manier om een beslissing aan te vechten anders dan in discussie gaan met de moderator of administrator van dienst. In feite een feodaal systeem, waarbij alle macht in dezelfde hand is. Trias politica, laat staan de rolverdeling van aanklager, verdediger en rechter, zijn ver te zoeken.
Een van de levendigere fora is het FOK!forum waar over werkelijk van alles gediscussieerd kan worden. Er wordt bij vlagen ook zeer scherp gediscussieerd en men is niet bang elkaar eens flink de (on)waarheid te zeggen en onder uit de zak te geven. Het FOK!forum is er niet voor watjes, laat ik het daar maar op houden.
Om voor de hand liggende reden heet het meedoen op FOK!forum fokken.

-edit: dit doen we dus niet!-

Betekenis

De betekenis is, dat mensen die zich doorgaans frank en vrij uiten in een omgeving van medemensen die wel tegen een stootje kunnen, zich gedeisd houden als er iemand ongecontroleerd en onheus om zich heen begint te meppen.

Voorbeeld

De twee jongens zaten in de vergadering opgewekt grapjes tegen elkaar te maken, maar toen een dikkerdje uitbarstte in een verontwaardigde aanval, keken zij elkaar verbaasd aan en de rest van de vergadering fokten zij alsof yvonne rood zag.

Nieuw spreekwoord

Het (of een) wiel van de berg rollen

[ Bericht 13% gewijzigd door DaMart op 03-03-2011 18:45:14 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 3 maart 2011 @ 05:35:15 #120
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93579486
Het wiel van de berg rollen.

Bron;



Oorsprong

Het van een heuvel rollen van een kaas, een traditie in Gloucestershire, waarbij een groep mensen probeert deze te pakken, ligt mede ten grondslag aan dit gezegde. 'Wiel' is een gangbare term voor een grote, platte kaas. Bergen heeft Nederland eigenlijk niet, wel is er heel lang sprake geweest van een overschot aan diverse producten; onder andere boter (de boterberg).

De politicus Sippe van der Molkerie heeft dit gezegde onbewust doen ontstaan als onderdeel van een inmiddels in de vergetelheid geraakte toespraak over de noodzaak tot hervormingen in het Nederlandse landbouwbeleid. Het centraal idee van deze toespraak was dat de van overheidswege gesubsidieerde overschotproductie diende te worden omgebogen; "Niet langer meer boter produceren die in koelhuizen verdwijnt, neen, goeden Hollandschen kaasch, voorzien van den namen der trotsche Hollandsche steeden (Leiden, Gouda - Leidsche kaas, Goudse kaas) te maken en te verkoopen moet onsch devies zijn. Kleddes boter* stapelen? Neen! Laat onsch het wiel van den berg rollen!".

Betekenis

Het omzetten van werkzaamheden om een ander, winstgevender resultaat te behalen.

Voorbeeld

De DSM, ooit opgericht om het verlies aan werk in Limburg door de sluiting van de mijnen op te vangen, is veranderd van een bulkchemie producent in een maker van 'specialty chemicals'; de voorzitter van de raad van bestuur hierover recent (februari 2010) in het nieuws;

'DSM is van een generalist in een specialist omgebogen, we hebben het wiel van de berg gerold.'

Nieuw gezegde

Pimpelmezen kiezelstenen in de melkfles laten vallen.

* kleddes boter - boter is tegenwoordig vooral bekend als baksteenvormige pakjes uit de winkel. Vroeger werd de boter - zacht, want warm - voor de klant afgewogen door van een grotere klomp een hoeveelheid af te steken. Zo'n afgestoken, reeds vaag baksteenvormige, hoeveelheid boter werd een kleddes genoemd. Vermoedelijk een onbewuste referentie van van de Molkerie aan het opbouwen (als van bakstenen) van de boterberg met steeds meer boter 'steen voor steen'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beardy op 03-03-2011 06:40:39 ]
  donderdag 3 maart 2011 @ 11:39:23 #121
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93585241
Niet off topic maar zijdelings topic want;

http://www.mediafire.com/?j2i2n840cu4045x

De link is naar een downloadbaar PDF bestand. Ik ben bezig de Nieuwe Nederlandse Spreekwoorden uit dit topic (dit draadje, de voorgangen en het originele draadje) samen te brengen en te organiseren. Aangekomen bij 'het kind aan de molenwiek binden' was ik het even zat voorlopig; de PFD uit de koppeling is tot daar klaar.

Het leek mij aardig dit te doen om de leesbaarheid te verbeteren (in een enkele PDF is toch wat makkelijker dan in verschillende draadjes én online én met andere dingen er tussen door moeten teruglezen). Ik ga er binnenkort mee verder! Nu eerst even wat gaan eten ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
* vooruit naar volgende post; Ja Damart maar Wiki is óók online! En mijn organisatie is anders (beter :P )

[ Bericht 9% gewijzigd door Beardy op 03-03-2011 11:44:49 ]
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 11:42:21 #122
42184 crew  DaMart
pi_93585329
We hebben ze ook al georganiseerd in de Wiki he :P.

http://wiki.fok.nl/index.(...)landse_spreekwoorden
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 18:46:10 #123
42184 crew  DaMart
pi_93601899
quote:
3s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:39 schreef Beardy het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
* vooruit naar volgende post; Ja Damart maar Wiki is óók online! En mijn organisatie is anders (beter :P )
Punt 2 doen we hier ook niet, dus dat bericht is aangepast.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:09:32 #124
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93602922
het lijkt me een behoorlijk ingewikkelde opdracht, maar ik ga me eens buigen over de pimpelmezen met kiezelstenen...
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:13:55 #125
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93603109
Uhm .... misschien kleine toelichting; pimpelmezen zijn in het Engels BLUE TITS.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:15:12 #126
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93603167
leuk maar ik maak er toch een eigen verhaal van, als je het niet erg vind.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 19:15:46 #127
42184 crew  DaMart
pi_93603194
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 19:15 schreef najazeg het volgende:
leuk maar ik maak er toch een eigen verhaal van, als je het niet erg vind.
Dat is ook juist de bedoeling van dit topic ;).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:29:21 #128
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93603870
pimpelmezen kiezelstenen in de melkfles laten vallen

Oorsprong
Eeuwen geleden ontdekte men op de veluwe een ondersoort van pimpelmezen die hun territorium verdedigden door kiezelsteentjes op andere vogels te laten vallen als die een bedreiging vormden. Kraaiachtigen als de ekster, die bekend staan als nestrovers, moesten door dit handige truukje eieren voor hun geld kiezen.
Vol interesse werd dit door biologen en vogelaars bestudeerd. Een daarvan, een vrouw, had een baby bij zich, dit tot grote ergenis van de anderen die mogelijk gehuil en gebrabbel van een baby niet konden waarderen aangezien dit de rust in het gebied zou verstoren.
En uiteraard begon het kind te huilen omdat het dorst had. Dus nam de vrouw een melkfles uit haar tas om haar baby te voeden. De pimpelmezen zagen de baby echter als indringer en besloten het kind te bestoken met kiezelstenen. Om onverklaarbare reden kwamen de meeste van deze stenen in de melkfles terecht.
Jan Arendsen, een van de vogelaars, die een gruwelijke hekel aan babies had, zag mogelijkheden en besloot een paar van deze pimpelmezen te vangen en bij hem thuis in een voliere te houden en te fokken.
Telkens als er in de straat een baby huilde liet hij de pimpelmezen los om kiezelstenen in de melkfles te laten vallen. Binnen de kortste keren had hij een rustige straat zonder babies en genoot hij van een gelukkig leven.

Betekenis
Ervoor zorgen dat een lawaaierige omgeving/groep weer rustig wordt.

Voorbeeld
De kinderen waren helemaal uitgelaten na het horen waar het schoolreisje van dat jaar heen zou gaan, maar de meester liet pimpelmezen kiezelstenen in de melkfles vallen door hen een rekentoets te laten afnemen.

Nieuw spreekwoord
Met de billen bloot zitten op de paus zijn schoot
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_93624224
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 23:48 schreef Kees22 het volgende:
Ach, anders zien we wel.

Fokken alsof Yvonne rood ziet

Oorsprong

-edit: dit doen we dus niet!-

Slap hoor!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 4 maart 2011 @ 04:59:51 #130
249756 Symphonic
Look o Look
pi_93626386
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 01:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Slap hoor!
get lost and stay there :W
Juin uit Eigen Tuin!
  Moderator vrijdag 4 maart 2011 @ 08:29:56 #131
42184 crew  DaMart
pi_93627391
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 01:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Slap hoor!
Dit topic is niet de plek om crew of users te gaan afzeiken, dus die teksten verdwijnen gewoon.

En nu hier weer verder met de blote billen bij de paus. Voor opmerkingen over moderatie hebben we een feedbacktopic in TTK.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 7 maart 2011 @ 14:02:20 #132
252108 Len93
That's what she said.
pi_93768358
Leuk topic, go go.
Op woensdag 16 december 2009 16:29 schreef Tijgertje. het volgende:
Aandachtshoer.
  maandag 7 maart 2011 @ 16:19:27 #133
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93773972
niemand die iets weet te verzinnen op mijn nieuwe spreekwoord? ;(
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  maandag 7 maart 2011 @ 16:47:23 #134
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_93775247
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 16:19 schreef najazeg het volgende:
niemand die iets weet te verzinnen op mijn nieuwe spreekwoord? ;(
Niet zonder naar de hel te gaan. :P
  maandag 7 maart 2011 @ 17:15:05 #135
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93776375
Met de billen bloot (zitten) op de paus zijn schoot

oorsprong

Zoals bekend is reist de paus met allerhande voertuigen. De meest bijzondere is de Pausmobiel (zie plaatje) die in meerdere uitvoeringen gemaakt is. Vaak is dit - in kogelvrij glas uitgevoerde - voertuig zo gemaakt dat de paus alleen achterin kan staan; vanwege de fysieke ongesteldheid van de paus is er ook een zitmogelijkheid geschapen. Die zitmogelijkheid is - minder bekend, maar deel van een lange traditie (in draagstoelen kwam dit ook voor) voorzien van een 'nachtspiegel' in de zetel, uiteraard onder een luikje verborgen.

Nu is het zo dat de chauffeur van de pausmobiel - een hoog opgeleid persoonsbeveiliger - om veiligheidsredenen altijd bij de pausmobiel standby moet blijven. Uiteraard kan de beveiliger een zekere aandrang gevoelen. Toen een beveiliger een te hoge nood gevoelde klom hij binnen door - in de schemering van de parkeerplaats achter het podium en half verblind door het helle licht daarbuiten - in het paus zit / sta gedeelte. Hij had zijn broek al uitgetrokken (vanwege de broekriem lusjes bang om ergens achter te blijven haken) en droeg een hoog opgesneden onderbroek. De paus bleek echter net op de pauselijke 'reistroon' te zitten voor een grote (niet stichtelijke) boodschap!

betekenis

Ergens gaan zitten zonder uit te kijken waar je (op) gaat zitten en daardoor in een beschamende situatie terecht komen.

voorbeeld

Ciappel was bij een boswandeling met zijn nieuwe trainingspak aan op een omgevallen boom gaan zitten om een steentje uit zijn schoen te halen. Ciappel dacht er niet aan dat het mos nat was en zijn trainingspak wit; bij het opstaan had 'ie een grote groene vlek op zijn kont. Toen Ciappo even later Len voorbij jogde riep die hem dan ook na; 'Hee Ciappo! Ben'ste met de billen bloot gaan zitten op de paus z'n schoot?'



nieuw gezegde

Zonder koeien in de wei, loopt de boer de knecht voorbij.
  Moderator dinsdag 8 maart 2011 @ 20:53:46 #136
42184 crew  DaMart
pi_93832145
Ik ga de koeien uit de wei halen!
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:55:53 #137
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_93832294
:D
Je moeder is een hamster
  Moderator dinsdag 8 maart 2011 @ 21:11:56 #138
42184 crew  DaMart
pi_93833308
Zonder koeien in de wei, loopt de boer de knecht voorbij

Oorsprong
Dit spreekwoord vindt zijn oorsprong op de boerderij van Boer Teunissen. Zijn boerderij was een van de grotere melkproducenten in de regio Drachten. Om het werk op de boerderij wat makkelijker te maken, had boer Teunissen een knecht genaamd Gerben. Gerben was niet de hardste werker, maar als hij wat deed, dan deed hij het wel goed.

Het was het najaar van 1974, toen de schoonmoeder van boer Teunissen jeuk kreeg aan haar kleine teen, een teken dat er storm op komst was. En omdat boer Teunissen zijn schoonmoeder, die hij achter haar rug om regelmatig de lelijkste koe van zijn kudde noemde, graag te vriend wilde houden, luisterde hij maar naar haar. Samen met Gerben haalde hij de koeien naar binnen, waarna Gerben een hek aan de rand van de wei ging repareren.

Nu had boer Teunissen de gewoonte om als de koeien in de wei stonden, even de wei in te lopen en de dieren vriendelijk toe te spreken. Omdat de wei leeg was, liep de boer die dag echter langs de wei. Waarom zou hij ook de wei in gaan? Bovendien voelde hij de wind aantrekken en de eerste regendruppels vielen al naar benden. De wei passerend, had boer Teunissen niet in de gaten dat Gerben midden in de wei was uitgegleden en vervolgens in slaap was gevallen met zijn hoofd in een koeienvlaai.

Toen Gerben later de stal in kwam, onder de bagger, zei de boer dat hij het jammer vond dat hij Gerben niet had zien slapen. Zijn schoonmoeder, die ook in de stal was, zei toen:"Tja, zonder koeien in de wei, loopt de boer de knecht voorbij!"

Betekenis
Deze uitspraak is een eigen leven gaan leiden en wordt gebruikt in situaties waarin iemand iets wat hij altijd doet een keer niet doet, en daardoor iets leuks mist.

Voorbeeld
Altijd ging Felix op vrijdag even met een paar vrienden naar de stamkroeg. De ene keer dat hij niet ging, miste hij een pikante stripact van de bardames. Zonder koeien in de wei, loopt de boer de knecht voorbij.

Nieuw spreekwoord
Quasimodo aan de plank binden
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator dinsdag 8 maart 2011 @ 21:25:19 #139
42184 crew  DaMart
pi_93834163
Wiki is tot hier weer bijgewerkt!
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:18:23 #140
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93849833
^O^ voor DaMart zijn uitleg :D
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  woensdag 9 maart 2011 @ 10:15:14 #141
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93851267
Nieuwe regel voor dit topic (die ik i.i.g. aan mezelf opleg); geen verklaring mogen geven voor je eigen nieuwe spreekwoord (duh!) en ook niet van het spreekwoord dat direkt op jouw laatste spreekwoord volgt (anders zou het een een-tweetje kunnen worden en dat lijkt me minder goed).

Anders had ik me toch een PLANK voor die Quasimodo, maaaaannnnnn!
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 10:38:23 #142
42184 crew  DaMart
pi_93851899
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 10:15 schreef Beardy het volgende:
Nieuwe regel voor dit topic (die ik i.i.g. aan mezelf opleg); geen verklaring mogen geven voor je eigen nieuwe spreekwoord (duh!) en ook niet van het spreekwoord dat direkt op jouw laatste spreekwoord volgt (anders zou het een een-tweetje kunnen worden en dat lijkt me minder goed).

Anders had ik me toch een PLANK voor die Quasimodo, maaaaannnnnn!
Als jij iets leuks weet voor de volgende, mag je die gerust doen hoor.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 9 maart 2011 @ 10:45:06 #143
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93852051
Uhm .... nee DaMart ik ga me aan die zelf opgelegde regel houden, en ook aan een andere regel; geen (semi) feitelijke informatie geven die min of meer relevant zou kunnen zijn voor het gezegde.

Ander dingetje; ander topicje ga ik zo starten gestart omdat er een tweede creatief schrijven ideetje ook wel eens zou kunnen werken. Zie Schrijf hier een KORT verhaal.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beardy op 09-03-2011 10:54:48 ]
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:13:34 #144
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93852798
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 10:45 schreef Beardy het volgende:
.... geen (semi) feitelijke informatie geven die min of meer relevant zou kunnen zijn voor het gezegde.
wat bedoel je hiermee?
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 11:25:29 #145
42184 crew  DaMart
pi_93853195
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 10:45 schreef Beardy het volgende:
Uhm .... nee DaMart ik ga me aan die zelf opgelegde regel houden, en ook aan een andere regel; geen (semi) feitelijke informatie geven die min of meer relevant zou kunnen zijn voor het gezegde.

Ander dingetje; ander topicje ga ik zo starten gestart omdat er een tweede creatief schrijven ideetje ook wel eens zou kunnen werken. Zie Schrijf hier een KORT verhaal.
Prima als je dat voor jezelf wilt doen. Maar ik bedoel meer dat het iedereen vrij staat om een nieuw spreekwoord op te pakken, ongeacht hoe lang geleden ze er eentje hebben gedaan. Alleen een eigen spreekwoord verklaren is wat minder leuk voor anderen :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 9 maart 2011 @ 11:31:27 #146
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_93853414
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:13 schreef najazeg het volgende:

[..]

wat bedoel je hiermee?
Nou zoals met die melkfles en die vogeltjes .... met Quasimodo en plank had ik ook gelijk iets feitelijks waar ik aan moest denken. Maar dat soort dingen kan je beter - zeker vooraf - niet posten denk ik.

En ja DaMart :) die regel is vooral voor mezelf (hier, niet in dat nieuwe topic ^O^ ) natuurlijk - hoewel het me een heel redelijke regel lijkt, om een-tweetjes te voorkomen.
  Moderator woensdag 9 maart 2011 @ 11:48:51 #147
42184 crew  DaMart
pi_93854026
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 11:31 schreef Beardy het volgende:

En ja DaMart :) die regel is vooral voor mezelf (hier, niet in dat nieuwe topic ^O^ ) natuurlijk - hoewel het me een heel redelijke regel lijkt, om een-tweetjes te voorkomen.
Dit is een open meedoetopic, dus laten we niet te veel drempels opwerpen om mee te doen. Wie een verklaring kan en wil bedenken, post die.

En dan nu weer terug naar Quasimodo: wie bindt hem vast? :P.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 9 maart 2011 @ 13:30:39 #148
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93857434
ik laat de eer aan een ander :)
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Admin woensdag 9 maart 2011 @ 14:52:34 #149
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_93860294
Quasimodo aan de plank binden

Oorsprong
De exacte herkomst is onbekend, maar in de literatuur komt deze uitspraak al voor sinds begin negentiende eeuw. Quasimodo is een bekend karakter uit het verhaal 'de klokkenluider van de Notre Dame' van schrijver Victor Hugo, en staat vooral bekend om zijn gebochelde rug. Dit gegeven ligt ogenschijnlijk ten grondslag aan het gezegde.

Betekenis
Iets wat krom is proberen recht te praten.

Voorbeeld
Jouw gedrag goedpraten is als Quadimodo aan de plank binden.

Nieuw spreekwoord
Een scheet in de vlindertuin laten
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:29:09 #150
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_93861581
aan die niet zo welriekende vlindertuin zal ik me eens wagen :)

een scheet in de vlindertuin laten

oorsprong
in de 18e eeuw was Heer Hendrikus van Dijckhuijzen trots bezitter van een riante villa. Hij was groots liefhebber van de natuur en had op zijn landgoed prachtige bloemen geplant. Zijn nieuwste aanwinst was een vlindertuin, goed op temperatuur gehouden en met prachtige uitheemse vlinders.
Op een dag had hij zijn vrienden op bezoek die vol bewondering naar de vlinders keken. Een van de vrienden had echter bruine bonen gegeten de dag ervoor en liet op een gegeven moment een afschuwelijk smerige scheet, waardoor alle vlinders van slag raakten. Heer Hendrikus van Dijckhuijzen was daar zacht uitgedrukt niet blij mee en liet hem hardhandig verwijderen van zijn landgoed. De vriendschap tussen deze twee was sindsdien voorbij en heer Hendrikus haatte vanaf dat moment die man met heel zijn hart.

betekenis
Door een onschuldig lijkende actie anderen zeer kwaad maken.

voorbeeld
De stichting van de staat Israel in 1948 was voor de islamitische landen als een scheet die de joden in de vlindertuin hadden gelaten.

nieuw gezegde
Met de paarden suikerklontjes gaan eten.

[ Bericht 80% gewijzigd door najazeg op 09-03-2011 15:46:10 ]
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')