quote:
Op vrijdag 18 februari 2011 22:16 schreef IceBeach het volgende:Dank voor alle tips zover!

Ik ben wel bang dat investeren in een camera van bijna ¤2000,- een beetje ver gaat. Is het niet belangrijker om in goede lenzen te investeren die je hele leven (neem ik aan) mee gaan?
Daarom stelde ik in eerste instantie ook een wat goedkopere maar nog steeds zeer goede body voor (de 550D) met een allroundlens voor dagelijks gebruik, een flinke groothoek en een macrolens. Je moet je alleen wel realiseren dat bijvoorbeeld de 15-85 en 10-22 die ik noemde EF-S lenzen zijn, die niet geschikt zijn voor full-frame. Mocht je later alsnog naar een FF-body overstappen, dan heb je dus niets meer aan die lenzen.
Als je echt lenzen wilt die je bij wijze van spreken je hele leven wilt houden, zijn EF-lenzen je beste gok.

Nadeel echter is dat die over 't algemeen wel op FF-bodies gericht zijn... Allrounders als de EF 24-70 en EF 24-105 bijvoorbeeld zijn op FF erg fijn, maar op een crop body kom je dan wel wat groothoek te kort. Moet je er dus nog een extra groothoek bij hebben.
Tweede nadeel is natuurlijk de prijs van die objectieven die aanzienlijk hoger ligt.