abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_92811046
OP by: Probably_on_pcp



Op dit forum verschijnen er af en toe topics van mensen die teveel nadenken en hier veel last van ondervinden. Onderstaande post had ik al in een ander topic geplaatst maar dat topic bloedde al snel dood. Aangezien het een lange reactie was waar ik veel tijd in had gestopt, vond ik het jammer dat er geen leuke discussie ontstond. Vandaar dat ik even apart een topic open. De TS uit het vorige topic was al een beetje aan het mediteren om het dwangmatige denken iets te verzachten. Mijn post ging over hoe het verstand ons vaak in de weg staat en hoe dat precies werkt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met mediteren om het dwangmatige denken te verzachten zit je in de goede richting alleen is het eigenlijk symptoombestrijding op die manier. Er is ook nog een bepaald inzicht nodig in de werking van je verstand.

Mensen moeten zich goed beseffen dat hun verstand een INSTRUMENT is dat wij hebben "gekregen" van de evolutie. Een slang heeft zijn gif, een luipaard zijn snelheid en wij hebben ons verstand

Verstand = instrument

Dit instrument is het meest machtige instrument dat de evolutie ooit heeft voortgebracht. Het stelde ons in staat om de wereld om ons heen te begrijpen en om taal te ontwikkelen waardoor wij beter konden samenwerken en (ingewikkelde) ideeen konden overdragen op de volgende generatie.

Het verstand heeft ons apen naar de maan gebracht, het verstand heeft allerlei geheimen vh universum ontrafeld (bijv. E=mc2). Het verstand neemt dus nogal een belangrijke rol in, in ons leven. Zonder het waren wij nog apen. Dit is erg belangrijk. Wij onderscheiden ons DOOR het verstand, maar wij zijn NIET ons verstand.

In de loop der tijd heeft zich een "gevoel van jezelf" ontwikkeld IN je verstand, in je geheugen. Informatie wordt opgeslagen in je hersenen of verstand en aan de hand daarvan vormen wij een beeld van de wereld om ons heen, maar wij vormen zo ook een beeld van ons zelf, met de nadruk op BEELD van ONSZELF.

Dit beeld van onszelf noemen wij het ego. Van het woord ego zijn meerdere interpretaties, ik bedoel hier: ego = een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf.

Het ego

Het verstand produceert gedachten, dat is de manier waarop het de wereld kan bevatten. Nadat wij een ego hadden ontwikkeld, leek het voor ons of de gedachten werden geproduceerd door het ego, dus door onszelf! Maar bedenk je dus goed dat jij NIET je ego bent. Het ego is een BEELD van jezelf, het is niet de laatste waarheid over wie jij bent.

Veel mensen geloven dat ze niet kunnen ophouden met denken omdat je niet zou kunnen functioneren zonder gedachten. Ik denk dus ik besta zeg maar. DIT IS ONZIN. Jij bent veel meer dan je gedachten. Je hebt je gedachten niet constant nodig bij alles wat je doet. Minstens 80% van je gedachten zijn totaal niet constructief en productief. Toch denken we de hele dag door, een verslaving.

Dit gebeurt omdat het verstand een instrument is gegeven aan ons door de evolutie om te OVERLEVEN. Inmiddels hebben wij in het westen voldaan aan onze primaire levensbehoeften. Dus wat voor overleven praten we dan over? In dit geval het overleven van ons ego, het beeld dat wij van onszelf hebben en wat in grote mate wordt beinvloed door wat anderen van ons denken.

Dat machtige instrument het verstand is zijn doel dus voorbijgeschoten en is gedegradeerd tot het levend houden van ons zelfbeeld, niet de levende mens achter dat zelfbeeld. We denken ons soms suf over totaal nutteloze dingen.

De oplossing hiervoor, is meer leven in het nu. Genieten van het moment is belangrijk, piekeren over iets wat in de toekomst misschien kan gaan gebeuren niet. Tuurlijk is het belangrijk om te plannen, maar lang obsessief nadenken over kleine dingen die geen invloed hebben op jouw overleven in de echte wereld, dat is uiteraard kansloos.

Het probleem ligt hem in onze identificatie met het ego en onze gedachten. Gedachten zijn middelen om de wereld te begrijpen. Deze worden op hun beurt weer geproduceerd door het verstand. Het verstand is dus een instrument en een gedachtengenerator, maar het is NIET wie jij bent!!

De observeerder

Jij bent de observeerder van je gedachten, DAAR ligt je ware identiteit. Datgene wat de gedachten voorbij ziet komen en ze hoort, dat is de observeerder en DAT ben jij. Zo gauw die observeerder niet observeert maar "naar de gedachte toespringt" en zich ermee identificeert, dan hou jij op de observeerder te zijn en word jij je ego.

Het ego en de observeerder zijn dus twee verschillende dingen: het ego is een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf, voornamelijk geinteresseerd in het "overleven" in een wereld waar we allang overleven. Het houdt zich bezig met: is dit de juiste kleur eyeliner, is deze broek hip genoeg, enz.

De observeerder dat is je ware natuur en de observeerder hoort het verstand te gebruiken, niet andersom! De observeerder hoort helemaal niet de sprong naar de gedachte te maken en zich ermee te identificeren. De observeerder moet van een afstandje kijken naar de gedachten en hoort zich er niet mee te identificeren. Het verstand is immers een instrument.... een instrument dat gebruikt moet worden door JOU en niet andersom.

Het verstand heeft het ego voortgebracht en het is dit ego dat de macht heeft overgenomen VAN JOU! Zie het als een computervirus dat de macht heeft overgenomen van de computer. Maar hoe komen wij af van dit virus? Dat moeten we doen door te beseffen dat wij onze gedachten niet zijn. Hou op met de identificatie met je verstand! Ook al produceert het gedachten die beginnen met "ik"....

Wanneer er in jouw hoofd een gedachte voorbijkomt waarin het woordje "ik" zit, dan gaat het niet over jou, maar die "ik" is dus het ego, het op het verstand gebaseerde gevoel van jezelf. Dit is heel moeilijk te bevatten allemaal, maar vraag wanneer iemand zegt:

"Ik word zo moe van mezelf", "Ik kan niet meer leven met mezelf".....

Wie zijn dan die ik en die zelf??? Wie is die ik die met zichzelf moet leven?? Zijn bovenstaande zinnen mischien gedachten waarbij onze ware natuur even naar boven komt? Je echte ik, de observeerder, die samen moet zien te leven met de eeuwige kwelgeest, het ego?

We zullen de identificatie moeten doorbreken om jezelf echt te vinden. Ik snap dat ik hier in deze post niet goed duidelijk kan maken hoe het nou precies in elkaar zit... Maar misschien dat je iets herkent of dat je het wel interessant vindt. Goede boeken om te lezen zijn "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle of "Radical Honesty" van Brad Blanton. Het eerste boek is het meest diepe maar wanneer je het gewoon niet ziet, kan het snel totaal oninteressant worden. Dan kan het tweede boek erg goed zijn omdat het meer gebruikt maakt van een praktische aanpak. Ongetwijfeld zullen er veel meer boeken zijn, maar ik raad toch iedereen aan om De kracht van het nu op z'n minst te proberen.

De Kracht van het Nu

Toen ik dat boek voor het eerst las, wist ik dat ik dat ene had gevonden waarna ik mn hele leven zocht. Ik heb ook altijd veel gepiekerd en werd hier depressief van enz. Toch wist ik dat ik iets verkeerds deed en dat er toch een manier moest zijn om iets te doen aan dat obsessieve denken? Het was verdomme m'n eigen hoofd!! Ik heb m'n hele lichaam onder controle, maar het belangrijkste, het verstand had ik niet onder controle. Dat vond ik op z'n minst erg vreemd. Maar goed, ik had geen kader waarbinnen ik moest zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Daarom deed ik het maar af als een hersenspinsel.

Tot dus die ene dag kwam jaren later, toen ik de Kracht vh nu op de deurmat kreeg. Na het lezen van een aantal bladzijden wist ik dus dat het de identificatie met het verstand was, de sprong van de observeerder naar de gedachte, dat mij al die jaren in de weg had gestaan. Op dat moment zag ik dus de ware natuur van mijn ego: het is nep en bestaat alleen bij de gratie van JOUW identificatie met dat ego.

Op dat moment doorbrak ik de identificatie met mijn ego en was ik VRIJ!!! Vrij van die eeuwige kwelgeest die m'n leven af en toe een hel maakte. Op dat moment kreeg ik vijf golven van geluk door me heen, beginnend bij m'n tenen, eindigend in mn hoofd. De ene golf was nog intenser dan de andere... Ik begon weer te denken toen ik bang werd dat ik zou klaarkomen ( :') ) aangezien ik nog nooit in m'n leven een mentaal orgasme had gehad.

Maar dat was het dus, een mentaal orgasme, vijf achter elkaar, de 1 nog intenser dan de andere, alsof m'n hele lichaam vierde dat het verlost was van die "duivel", het ego. Dat kleinzerige beperkende gedrocht dat zich ahw "genesteld" had in m'n hersenen.

Ik ben nu degene die meestal de macht heeft, niet m'n ego, hoewel m'n ego nog steeds macht over me heeft. Ik identificeer me nog vaak genoeg met m'n gedachten. Old habits die hard. Maar down raken of lang piekeren over dingen? No way. Die macht heeft m'n ego niet meer over me. Zo gauw ik me kut voel weet ik namelijk waar dat kutte gevoel vandaan komt: De identificatie met m'n ego. Het is het ego dat problemen uit het niets creeert, onder het motto van "overleven" waar dat allang niet meer nodig is.

Flow

Ik kan tegenwoordig m'n gedachten gewoon stopzetten. In het begin kun je dat 2 seconden, dan 5, dan 10 enz. Wanneer je dat doet ben je opeens gelukkig en je ziet de wereld veel voller en alles is 1 hoe vaag en zweverig dat ook mag klinken. Om even aan te geven dat dat niet zo zweverig is als het lijkt: in de sport kennen ze het begrip "flow". Dat is een staat van zijn waarbij het verstand naar de achtergrond verdwijnt en iets anders de controle overneemt. Op zo'n moment is de sporter 1 met zijn omgeving en DAAROM voelt de sporter alles perfect aan en kan het komen tot uitzonderlijke sportprestaties waar wij ons over verbazen.

Dit soort momenten van flow lijken een uitzondering te zijn, maar door bewustwording en zelfreflectie kunnen wij als mensen naar zo'n staat van zijn toe. Deze staat van flow zal de norm moeten worden in onze maatschappij ipv de staat van zijn waarbij wij ons identificeren met ons verstand. Het verstand deelt de wereld onder in dingen, het fragmenteert en snijdt ons af van de rest van de wereld. Daarom is de wereld zoals ie is vandaag de dag. Wij zullen nooit echte beschaving kennen zolang wij ons identificeren met ons verstand. Wij moeten naar een andere staat van zijn, die van voorbij het verstand, die toestand van flow, waarbij de observeerder de macht overneemt van het verstand. Deze toestand alleen zal ons werkelijk het leven laten ervaren in al zijn volheid. Dan pas zullen wij weten wat echte liefde is en wat echt geluk is.

Radical Honesty

In de vorige topics kwam het boek Radical Honesty ook regelmatig naar voren. Eerlijk zijn is ook een manier om jezelf te verlichten van je ego. Dit wordt in dit boek geniaal uiteengezet. Een heerlijk bot boek met een ongelooflijk veel wijsheid geschreven. Het idee erachter is ongeveer uit te leggen op deze manier:

Veel van je energie gaat zitten in het hooghouden van een zelfbeeld, je ego. Veel mensen spiegelen zich aan anderen, aan wat de maatschappij zogenaamd van hen verwacht. Wanneer je dus probeert te voldoen aan een bepaald beeld, wat bijna altijd een beeld van perfectie is en dus niet haalbaar, zul je hier en daar moeten liegen of in ieder geval informatie moeten achterhouden.

Ook zul je serieuzer met niet belangrijke dingen omgaan. Je denkt dan nl. dat het bereiken van dat ideaalbeeld je geluk zal opbrengen. Er zal dus veel energie gaan zitten in het opbouwen en in stand houden van dat zelfbeeld. Eerlijkheid is dan juist eerder gevaarlijk. Niemand zal voldoen aan het ideaalbeeld als ze eerlijk zijn over zichzelf, gewoon puur omdat niemand perfect is. Dat ideaalbeeld bestaat alleen in Hollywood en glamourbladen en is compleet subjectief uiteraard.

Door eerlijk te zijn saboteer je je eigen ego in zijn doel om het perfecte ideaalbeeld te bereiken. Vandaar dat eerlijkheid een grote rol kan spelen in verlichting. Het is nl. een manier om veel macht van je ego te ontnemen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deel 6 alweer dus. Inmiddels zijn er al heel wat levens positief beinvloed door de Kracht vh Nu, de wereldwijde bestseller geschreven door Eckhart Tolle. Dit zie ik in mijn persoonlijke leven gebeuren en ook hier op het forum zijn er steeds meer mensen die er baat bij hebben

Hier nog even een link naar een geweldig youtube filmpje (met dank aan DaneV). In dit flimpje wordt een beeld geschetst van een ervaring die parallellen vertoont met de stof die wordt behandeld in De Kracht vh Nu. Dit wordt allemaal heel helder uitgelegd door een wetenschapper dus misschien dat dat de "zweverigheid" van dit topic wat wegneemt voor sommige mensen:

How it feels to have a stroke


Links naar vorige delen

Teveel nadenken - waarom?
Teveel nadenken, waarom? Kracht van het NU topic #2
Teveel nadenken - Kracht van het nu #3
Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #4
Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #5
Teveel nadenken - Kracht van het Nu topic #6
Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #7

Overige links

Hier ook nog een link naar een lezing van Eckhart Tolle - The flowering of Human Consciousness:
The flowering of Human Consciouness

En nog een link naar een helder geschreven artikel van een succesvolle zakenman. Iemand die zegt waar het op staat en geen zweverige termen gebruikt om de succesvolle toepassing vd Kracht vh Nu uit te leggen:
http://www.stevepavlina.com/blog/2006/05/the-power-of-now/

Recensies

Verder krijgt De Kracht van het Nu veel goede recensies van lezers:
Recensies op bol.com
Recensies op amazon.com

Recensies Radical Honesty:
Recensies op Amazon.com

Recensies Ontwaken in de Droom:
Recensies op bol.com
Recensies op amazon.com (engelse versie)

Disclaimer:
Dit topic is bedoeld om een idee te delen met anderen, dus niet om mensen meteen te overtuigen van een bepaalde denkwijze. Psychologie is een interessant en waardevol iets en mocht je de ideeen in deze reeks interessant vinden ga dan vooral zelf op onderzoek uit!

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 21-02-2011 07:45:59 ]
pi_92811122
Laatste post vorige topic :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 10:40 schreef RobBor het volgende:

[..]

hmmm... daar heb je wel een punt ja. Maar zoals ik het heb begrepen moet je 100% bezig zijn met de handeling waar je op het moment mee bezig bent. [b
Hoe doe je dat dan als je niks te doen hebt. Dan komt je ego dus om de hoek kijken? Ik heb wel eens gehoord dat je je gedachten langs moet laten zweven maar geen oordeel moet geven over die gedachten. Maar om helemaal geen gedachten te hebben?
Dan kun je beter je ego opnieuw vormgeven dan de gedachten uit de weg te gaan lijkt me.
Ik ben ook maar wat aan het filosoferen hoor :D
Je doet er niks tegen :P
Ga ergens rustig zitten en ga het verzet eens voelen, ga eens kijken waar die ongelovelijke drang om 'iets' te doen vandaan komt.
Het is alleen maar je ego wat schreeuwt dat je niet rustig mag zitten dat er eerst x problemen opgelost moeten worden.
het KAN niet zo makkelijk zijn! maar verlichting/leven in het NU is WEL zo makkelijk en daarom is het ook zo moeilijk helaas.
Merk het zo vaak bij mezelf, vind het prachtig om te lezen over innerlijke vrede en meditatie en hoe het allemaal zou moeten werken maar ik mediteer lang niet dagelijks omdat ik me er niet toe kan zetten.
En als ik dan ga zitten dan vind ik een kwartier MEGA-lang, er lijkt geen eind aan te komen.
pi_92811189
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 10:54 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Je doet er niks tegen :P
Ga ergens rustig zitten en ga het verzet eens voelen, ga eens kijken waar die ongelovelijke drang om 'iets' te doen vandaan komt.
Het is alleen maar je ego wat schreeuwt dat je niet rustig mag zitten dat er eerst x problemen opgelost moeten worden.
het KAN niet zo makkelijk zijn! maar verlichting/leven in het NU is WEL zo makkelijk en daarom is het ook zo moeilijk helaas.
Merk het zo vaak bij mezelf, vind het prachtig om te lezen over innerlijke vrede en meditatie en hoe het allemaal zou moeten werken maar als ik mediteer lang niet dagelijks omdat ik me er niet toe kan zetten.
En als ik dan ga zitten dan vind ik een kwartier MEGA-lang, er lijkt geen eind aan te komen.
Goede post. Dit geeft me wel concreet wat inzicht. Op zo een niks-moment denk ik inderdaad van hey ik moet iets gaan doen, nuttigs gaan ondernemen, bezig zijn, aan mijn problemen werken, of denken waarom problemen nog niet opgelost zijn. Het 'zijn' is echt ontzettend moeilijk :P
pi_92811639
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:08 schreef RobBor het volgende:

[..]

Goede post. Dit geeft me wel concreet wat inzicht. Op zo een niks-moment denk ik inderdaad van hey ik moet iets gaan doen, nuttigs gaan ondernemen, bezig zijn, aan mijn problemen werken, of denken waarom problemen nog niet opgelost zijn. Het 'zijn' is echt ontzettend moeilijk :P
Thanks :) dit soort posts helpen mij ook heel veel, de splinter bij iemand anders helpt me om de balk in mijn eigen oog te zien :Y
Overigens is die zin van jou echt mooi:
Hoe doe je dat dan als je niks te doen hebt.
Denk hier eens goed over na _O-
Dan doe je dus niks :P

[ Bericht 5% gewijzigd door DeZoektocht op 15-02-2011 11:48:32 ]
pi_92813618
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:21 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Thanks :) dit soort posts helpen mij ook heel veel, de splinter bij iemand anders helpt me om de balk in mijn eigen oog te zien :Y
Overigens is die zin van jou echt mooi:
Hoe doe je dat dan als je niks te doen hebt.
Denk hier eens goed over na _O-
Dan doe je dus niks :P
ja inderdaad.
Een beetje het Worrying is like trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum principe
pi_92814709
Mensen die geen lange termijn geheugen hebben leven altijd in het Nu. In ieder geval is het verband met het verleden foetsie. Personen die tegenkomt herken je niet, ook al zie je ze regelmatig, en je weet nooit wat je ook al weer aan het doen was. Dat is er enorm probleem en maakt het leven onmogelijk.

Wat is tijd? vraagt Augustinus zich af. Als niemand het mij vraagt, weet ik het; maar als ik het wil uitleggen aan iemand die mij ernaar vraagt, dan weet ik het niet. Volgens Augustinus bestaat de tijd uit verleden, heden en toekomst. Het verleden bestaat niet meer (alleen als herinneringen in het heden). De toekomst bestaat nog niet (alleen als verwachtingen in het heden). Alleen het heden bestaat, inclusief de hedendaagse ruïnes en prognoses. Maar het heden is zo flinterdun, dat het bij nadere beschouwing slechts bestaat uit de grens tussen verleden en toekomst, de grens tussen twee niet bestaande grootheden.

Dat is het subjectieve tijdsbegrip: je bevindt je in de tijd, altijd in het heden. Maar zo naïef kan een mens niet zijn. De tijdsdiepte in jezelf bestaat uit herinneringen en de continuïteit met het verleden en de toekomst, verleent het nu zijn betekenis, mogelijkheden, doelstellingen en waarden. Daarom is er ook objectieve tijd (de klok). Heel nuttig.
The view from nowhere.
pi_92815297
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 12:50 schreef deelnemer het volgende:
Mensen die geen lange termijn geheugen hebben leven altijd in het Nu. In ieder geval is het verband met het verleden foetsie. Personen die tegenkomt herken je niet, ook al zie je ze regelmatig, en je weet nooit wat je ook al weer aan het doen was. Dat is er enorm probleem en maakt het leven onmogelijk.

Wat is tijd? vraagt Augustinus zich af. Als niemand het mij vraagt, weet ik het; maar als ik het wil uitleggen aan iemand die mij ernaar vraagt, dan weet ik het niet. Volgens Augustinus bestaat de tijd uit verleden, heden en toekomst. Het verleden bestaat niet meer (alleen als herinneringen in het heden). De toekomst bestaat nog niet (alleen als verwachtingen in het heden). Alleen het heden bestaat, inclusief de hedendaagse ruïnes en prognoses. Maar het heden is zo flinterdun, dat het bij nadere beschouwing slechts bestaat uit de grens tussen verleden en toekomst, de grens tussen twee niet bestaande grootheden.

Dat is het subjectieve tijdsbegrip: je bevindt je in de tijd, altijd in het heden. Maar zo naïef kan een mens niet zijn. De tijdsdiepte in jezelf bestaat uit herinneringen en de continuïteit met het verleden en de toekomst, verleent het nu zijn betekenis, mogelijkheden, doelstellingen en waarden. Daarom is er ook objectieve tijd (de klok). Heel nuttig.
Dat is zeker waar ^O^ en hier wordt ook niet verkondigd om een eind te maken aan je verstand ofzo.
De bedoeling is om je verstand te gebruiken, en niet overheerst te worden door je verstand.
Dus tuurlijk is het handig om je pensioen goed te regelen, maar regel dat en laat het dan rusten.
Het gaat om het onnodige denken, het totaal nutteloze gepieker.
Het doel is niet,als dat er al is ( ;) ) om je lange termijn geheugen kwijt te raken.
Bekijk het filmpje uit de OP eens: how it feels like to have a stroke ^O^
Ze propageert niet om je ratio (linkerhersenhelft) maar uit te schakelen, want dan kun je amper functioneren. Maar laat het je niet overheersen.
pi_92815438
quote:
Personen die tegenkomt herken je niet, ook al zie je ze regelmatig, en je weet nooit wat je ook al weer aan het doen was. Dat is er enorm probleem en maakt het leven onmogelijk.
overigens is hier een filmpje van wat een paar keer gepost is.
En het is niet te zeggen dat die man ongelukkig is ofzo, dat geldt eigenlijk alleen voor de mensen om hen heen.
Maargoed praktisch lijkt het me niet.
pi_92816041
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 13:06 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Dat is zeker waar ^O^ en hier wordt ook niet verkondigd om een eind te maken aan je verstand ofzo.
De bedoeling is om je verstand te gebruiken, en niet overheerst te worden door je verstand.
Dus tuurlijk is het handig om je pensioen goed te regelen, maar regel dat en laat het dan rusten.
Het gaat om het onnodige denken, het totaal nutteloze gepieker.
In het Nu alleen, verlies je alle samenhang en wordt alles onmogelijk. Voor ongewenste zaken, zoals tobben / piekeren is het een oplossing, want daarmee draai het de nek om.

De vraag is hoe je van rationaliteit en beleving een samenhangend geheel maakt.
The view from nowhere.
pi_92822047
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 23:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ben heel benieuwd hoe het was om jou te zijn die dag :)

Als je het ook wil ervaren, blijf oefenen :P Als je het al hebt ervaren, blijf oefenen :P Heel de dag door elk moment indien mogelijk. Niet alleen met in het nu zijn, maar ook met genereus zijn tov andere mensen, niet liegen/stelen/schelden e.d. Dat is net zo belangrijk om je ego te verslappen. Elke stap is weer een stapje dichterbij. En soms maak je een grote stap, voor mij is dat nu de tweede keer. Maar de kleine stapjes die vrijwel onmerkbaar zijn, zijn net zo belangrijk.

Het waren 3 dagen en ze waren als een achtbaan. Het ene moment vol leven en superrelaxt, het andere moment als een ontzettende opluchting met mentale orgasmes. Dan weer slaat de twijfel toe "dit kan niet echt zijn, ik ben gek geworden" en wilde ik bijna voor de trein springen. Omdat de aandacht zo scherp was, voelde ik ook alle emoties ontzettend veel scherper dan normaal. Vandaar mijn wisselende emoties in posts in die periode. Excuses (nogmaals?) daarvoor aan allemaal :P

Maargoed, het was gewoon echt zo. En als mensen het tegendeel beweren laat ik me daar niet meer door afleiden en laat ik ze gewoon praten.
quote:
[..]

Haha! Voor wat het waard is, ik ben ook wel eens in een stripclub geweest en ga er zo weer heen. Ik leef nog wel life to the fullest, ondanks dat ik "beter moet weten". Maar goed, lol maken is juist leven dus zolang je plezier hebt, moet het geen probleem zijn allemaal.
Groepsdruk :P ik had zelf geen behoefte daarheen te gaan. Maar goed, die gasten waren gezellig dus ik ging mee. Alleen volgens mij drink ik voorlopig of voor altijd geen bier meer, want tijdens die aandacht zag ik ook heel erg hoe dat je geest vertroebelt. Dat was gewoon eng eigenlijk en dat ene biertje was misschien wel het domste wat ik ooit in m'n leven gedaan heb. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 15-02-2011 15:49:01 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_92822173
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 13:24 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In het Nu alleen, verlies je alle samenhang en wordt alles onmogelijk. Voor ongewenste zaken, zoals tobben / piekeren is het een oplossing, want daarmee draai het de nek om.

De vraag is hoe je van rationaliteit en beleving een samenhangend geheel maakt.
Nee, is niet waar. Juist alles lijkt mogelijk. Je kunt alles aan als het nodig zou zijn. En ook geheugenverlies of het verlies van rationaliteit hebben hier niets mee te maken. Persoonlijk lijkt m'n geheugen en m'n rationeel verstand juist iets scherper in vergelijking met toen ik hiermee begonnen was. Ik laat het alleen niet meer overheersen zoals 'vroeger'. :)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_92823311
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 11:06 schreef DeZoektocht het volgende:
Laatste post vorige topic :)

[..]

Je doet er niks tegen :P
Ga ergens rustig zitten en ga het verzet eens voelen, ga eens kijken waar die ongelovelijke drang om 'iets' te doen vandaan komt.
Het is alleen maar je ego wat schreeuwt dat je niet rustig mag zitten dat er eerst x problemen opgelost moeten worden.
het KAN niet zo makkelijk zijn! maar verlichting/leven in het NU is WEL zo makkelijk en daarom is het ook zo moeilijk helaas.
Merk het zo vaak bij mezelf, vind het prachtig om te lezen over innerlijke vrede en meditatie en hoe het allemaal zou moeten werken maar ik mediteer lang niet dagelijks omdat ik me er niet toe kan zetten.
En als ik dan ga zitten dan vind ik een kwartier MEGA-lang, er lijkt geen eind aan te komen.
Ik voel me zo vrij om hierop in te gaan :P

Stel geen tijdslimiet die je per se moet halen, want juist dan gaat je geest telkens de gedachtes opzoeken: "ben ik er al?" "hoe lang nog?" "Ik krijg jeuk aan m'n kont" etc etc. Ga zitten zolang als het confortabel is, maar geef natuurlijk ook niet bij de eerste de beste tegenslag op. Verken rustig je grenzen en kijk of je de rust weer terug kan vinden. Als je dat 1 keer lukt, wordt dat de volgende keer makkelijker omdat je geest dan heeft geleerd dat het kan. Daarnaast blijf gewoon in het dagelijks leven oefenen. Iets waarvan ik eerste beweerde dat het niet hielp, maar dat doet het wel degelijk als je het op de juiste manier doet. Alleen los van 'echte' meditatie zie ik het weinig effect hebben, want het brengt je niet dieper of maakt je geest niet echt sterker dan ie eigenlijk al is, omdat er vaak te veel afleiding is.

Blijf je dit doen, dan vindt je vanzelf de lol in meditatie, anders raak je alleen maar meer gefrustreerd. Zelf begon ik ook zo dat 5 minuten al een kwelling was, maar nu heb ik wel eens dagen met vele uren zitmeditatie. Lekker niets doen, zalig :D En sowieso elke dag 's ochtends een half uur en 's avonds een uur de laatste tijd, want ik zie gewoon de geest een chaoot worden als ik dat niet doe :D door alle externe impulsen die je gedurende de dag op je af krijgt. Maar als ik dan ergens gedurende dat uur 's avonds echt geen zin meer heb, zie ik ook dat het weinig nut heeft om nog verder te gaan en kap ik rustig het af.

Het kan ook helpen een geleide meditatie-mp3 op te zoeken of het in een groep te doen, zodat je als het ware wordt 'gedwongen' om te blijven zitten. Je geest krijgt dan de hint "als zij het kunnen, dan ik ook". En alleen dat maakt het al makkelijker.

Succes ;) :P
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_92823412
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:43 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Nee, is niet waar. Juist alles lijkt mogelijk. Je kunt alles aan als het nodig zou zijn. En ook geheugenverlies of het verlies van rationaliteit hebben hier niets mee te maken. Persoonlijk lijkt m'n geheugen en m'n rationeel verstand juist iets scherper in vergelijking met toen ik hiermee begonnen was. Ik laat het alleen niet meer overheersen zoals 'vroeger'. :)
Alles lijkt mogelijk zolang je niets doet.

Teveel rationaliteit is net zo onzinnig als het grote NU beleven. Als afstandelijke beschouwer snij je jezelf af van je motieven.

Mediteren is, denk ik, wel een goede gewoonte. Het helpt je in te zien hoe je geest werkt (bewustwording).

Het bewustzijn kan scherp en helder zijn of dof en afwezig. Het kan zich concentreren of het kan gaan dwarrelen. Als je probeert je aandacht nergens op te richten, dan gaat ze dwarrelen en merkt nu dit en dan weer dat op. Als je intern ergens door in beslag wordt genomen, trekt de aandacht naar binnen. Als je extern ergens door in beslag wordt genomen, trekt de aandacht naar buiten. Er is een activiteiten begeleidende vorm van bewustzijn, waarin je zelf verdwijnt, en een zelfbewustzijn, waarin je weer tevoorschijn komt.

Door je aandacht ergens op richten helpt in allerlei situaties. Bij het darten, naar de roos staren. Bij gevoelens je aandacht erop laten rusten heeft ook effecten.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 15-02-2011 17:31:15 ]
The view from nowhere.
pi_92827150
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alles lijkt mogelijk zolang je niets doet.
Zeg dat maar eens tegen depressieve mensen. :P
Je moet dus wel op de juiste manier niets doen. Niet omdat je bang bent om iets te doen. :P

Maar ik snap wat je bedoelt denk ik :)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_92836987
had vandaag een therapieuitleg over mindfulness.
dus dacht dat is vast iets voor hier!

denk dat Mindfulness een stuk verduidelijker is, als in het hier en nu zijn.
ze vertelde een onderscheid in het doen en het zijn
je moet mindfulness zien als zijn. een tool waarin je terugkeert naar het hier en nu, wat je kan gebruiken op momenten waarop je het wilt/kan/moet gebruiken. als je in een staat van mindfulness bent dan ben je volledig bewust van het nu, je ziet,voelt,denkt, alleen aan de dingen die op het moment aanwezig zijn. ook is het van belang dat je tijdens dit Zijn. niets doet, je bent observer ipv actor. bv je voelt jeuk, maar wat gebeurd er als je dat voelt, waar zit het, en wat gebeurd ermee over tijd. je zal dan zien dat dingen voorbij gaan. je kan dan tot rust komen omdat je doorhebt dat alles verandert in tijd. en dat het meestal alleen de gedachtes/verwachtingen/angsten zijn die (niet waar zijn en) blijven.
bv. als je lekker in het park loopt, ook echt in het park te zijn.. ipv het denken van wat je straks moet doen / of hoe lang je erover doet (gedachtes over het "niet-NU')
maar bij het doen. dan zijn er dus gedachten waarbij je ziet,voelt,denkt aan dingen die je of verzonnen heb/niet (perse) waar zijn/in het verleden liggen/in de toekomst liggen. of uberhaupt dingen doen, het is zeg maar zo natuurlijk om na een observatie/waarneming iets te doen. sta er is bij stil wat je doet, waarom je het doet, en wat er zou gebeuren als je het niet doet.

grappig is dan weer de naam. mindfulness, je zorgt ervoor dat je hoofd leeg is, zodat je je mind volledig(vol-ledig, vol als het leeg is) kan gebruiken!
pi_92838728
Heej Rick Gulmans!

Zeker een goede uitleg die zij heeft gegeven, ik kan geen woord vinden waar ik het niet mee eens ben. Een aantal hier hebben het hier ook over mindfullnes, dat is precies hetzelfde als Kracht van het Nu, alleen een andere benaming.

Welkom in het topic zou ik zeggen. Er kan een wereld voor je opengaan als je hiermee doorgaat. Er zijn zeer diepgaande boeken over dit onderwerp geschreven, maar ik zou het voorlopig vooral bij praktische beoefening houden. :)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_92856462
Ah, mooi, weer een nieuw topicdeeltje. :).
pi_92876687
tvp!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_92948042
The Vower of Pow... teeveepee
pi_92964621
ik ben het met stevanovich eens
pi_92973119
Mensen hebben allemaal strategieën ontwikkelt om plezierige gevoelens te krijgen en pijn te vermijden. Mindfulness of hoe je het ook wilt noemen betekent dat je deze strategieën neerligt en gewoon bestaat en alles wat is, of het nou pijnlijk of prettig is, gewoon laat zijn wat het is. Hierbij raak je een soort van onthecht van je ervaringen. Zoals al eerder genoemd realiseer je je dat alle ervaringen tijdelijk zijn en het geluk niet gevonden kan worden in het tijdelijke. Zo kom je in een natuurlijke staat van welzijn, waarbij er niet zo veel gewicht meer aan de dingen hangt.

In het nu leven betekent vrijheid. Je leven wordt niet meer gedirigeerd door het verleden en je bent niet meer op zoek naar voldoening/verlossing in de toekomst. Het verleden is als voetafdrukken in de sneeuw. Het laat zien waar je geweest bent, maar heeft geen invloed op waar je naar toe gaat.

Uiteindelijk is er niemand die in het nu leeft. Er is alleen maar het nu en het nu is tijdloos. Met het nu bedoelt Tolle niet zozeer wat er nu gebeurt, maar meer de ruimte waarin het gebeurt. Het is geen object, maar laat toe dat alle objecten bestaan. Het is het scherm waar het beeld op verschijnt. Een ander woord ervoor is bewustzijn. Je zou je bij alles wat je waarneemt af kunnen vragen wat dit waarneemt en of dit waargenomen kan worden. Als je antwoord is: "ik", wat is zich dan bewust van dat ik. Als je voelt dat er een centrum is van waaruit je waarneemt, wat is zich dan bewust van dat centrum? Mensen zeggen wel: "ik ben bewust", maar als het ik bewust is kan er dan bewustzijn zijn van dat ik? Is dat niet als een oogbal die direct naar zichzelf kijkt? Bewustzijn is een heerlijk mysterie omdat je het nooit kunt oplossen. Het kan niet gezien worden, omdat het altijd datgene is dat ziet. Het heeft ook geen individualiteit.

In het nu leven is eigenlijk heel simpel en veel natuurlijker dan in de tijd leven. Het is alleen maar bewust zijn van bewust zijn. Hieronder nog even een leuk kort filmpje van Alan Watts.


Moet trouwens wel zeggen dat ik pijn ook als intenser ben gaan ervaren. Een tijdje terug had ik weer een ervaring van volledige eenheid met het universum. Dit voelt echt als een thuiskomen en toen het weer weg was kwam er een pijnlijke heimwee voor in de plaats. Sowieso zijn alle emotionele reacties intenser, maar ook kortstondiger. Kan het hele gebeuren eigenlijk ook niet helpen. Het hele in het nu leven gaat volkomen spontaan. Ik ben ook niet meer in staat om te investeren in iets als 'mijn toekomst'.

In hoeverre zijn jullie eigenlijk op zoek naar verlichting of weten wie/wat je bent? Kan me voorstellen dat veel mensen gewoon wat minder stress willen ervaren. Mindfulness staat er inmiddels wel om bekend hierbij te helpen.
pi_92986631
Mooie post loei_koei! :)

Tja wat zoek ik, ik weet het niet eens, uiteindelijk gewoon plezier, een goed gevoel. Vaak houd ik mij bezig met tijdelijke dingen waarvan ik denk dat die mij gelukkig zouden maken. Short term pleasure.... uiteindelijk veroorzaakt dit hele willen en zoeken nou juist pijn, want het is gewoon puur niet-acceptatie, verzet tegen het nu, ofwel tegen mijn leven. En als ik dan ook nog niet die idealen bereik, levert dat veel frustratie op, en nog meer niet-acceptatie, dus werd ik nog ongelukkiger.

Maar toch is mijn ego zo koppig en halsstarrig en maar door blijven roepen dat je dit en dat nodig hebt en dan word je gelukkig. Die tijdelijke genotten zijn leuk, maar waar houdt het op? Op een gegeven moment wil je weer andere dingen.
Uiteindelijk wil ik gewoon pure gemoedsrust, tevreden kunnen zijn met mezelf en mijn leven, en het ironische is dat juist die hele zoektocht naar plezier en geluk mij hiervan afhoudt. Als je al je verlangens, wensen, dingen die je denkt te moeten hebben/bereiken loslaat en geniet van het moment(waar je niks voor nodig hebt), komt gek genoeg veel vanzelf op je pad :)

Ik besef mij dit heel goed, maar op dit moment ben ik nog vaak in strijd met mezelf, met mijn ego dus. Ik wil er van af, maar vaak neemt ie langzaam ongezien mijn aandacht weer over, en dan ga ik er flink tegenin, maar dat versterkt het alleen maar. De kunst is dan rustig te luisteren, waar te nemen, ofwel te observeren, dan komt de rust vanzelf, omdat je je niet meer identificeert met je gedachten.

Ik heb nu ook veel vrijetijd, uren waarin ik niks te doen heb, dit is verraderlijk, en ik kan er vaak niet eens van genieten, omdat dan mijn ego behoorlijk komt opspelen. Ik wil mij daarom echt eens gaan storten op meditatie, mindfulness en eens lekker experimenteren :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Stefanovich op 18-02-2011 21:55:10 ]
pi_92987604
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:43 schreef Loei_koei het volgende:

Uiteindelijk is er niemand die in het nu leeft. Er is alleen maar het nu en het nu is tijdloos. Met het nu bedoelt Tolle niet zozeer wat er nu gebeurt, maar meer de ruimte waarin het gebeurt. Het is geen object, maar laat toe dat alle objecten bestaan. Het is het scherm waar het beeld op verschijnt. Een ander woord ervoor is bewustzijn. Je zou je bij alles wat je waarneemt af kunnen vragen wat dit waarneemt en of dit waargenomen kan worden. Als je antwoord is: "ik", wat is zich dan bewust van dat ik. Als je voelt dat er een centrum is van waaruit je waarneemt, wat is zich dan bewust van dat centrum? Mensen zeggen wel: "ik ben bewust", maar als het ik bewust is kan er dan bewustzijn zijn van dat ik? Is dat niet als een oogbal die direct naar zichzelf kijkt? Bewustzijn is een heerlijk mysterie omdat je het nooit kunt oplossen. Het kan niet gezien worden, omdat het altijd datgene is dat ziet. Het heeft ook geen individualiteit.
Maar je kunt ook stellen dat je objectief als lichaam bestaat en van daaruit redenenen. Verder komen subjectief en objectief ergens samen.
The view from nowhere.
pi_93071610
Beste vrienden,

Ik weet dat hier op een bepaald moment vraag was naar een topic iets meer gericht op het boeddhisme.

Bij deze:

Topic voor beoefenaars van het Boeddhisme (en geïnteresseerden)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_93079141
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 21:37 schreef Stefanovich het volgende:
Mooie post loei_koei! :)

Tja wat zoek ik, ik weet het niet eens, uiteindelijk gewoon plezier, een goed gevoel. Vaak houd ik mij bezig met tijdelijke dingen waarvan ik denk dat die mij gelukkig zouden maken. Short term pleasure.... uiteindelijk veroorzaakt dit hele willen en zoeken nou juist pijn, want het is gewoon puur niet-acceptatie, verzet tegen het nu, ofwel tegen mijn leven. En als ik dan ook nog niet die idealen bereik, levert dat veel frustratie op, en nog meer niet-acceptatie, dus werd ik nog ongelukkiger.

Maar toch is mijn ego zo koppig en halsstarrig en maar door blijven roepen dat je dit en dat nodig hebt en dan word je gelukkig. Die tijdelijke genotten zijn leuk, maar waar houdt het op? Op een gegeven moment wil je weer andere dingen.
Uiteindelijk wil ik gewoon pure gemoedsrust, tevreden kunnen zijn met mezelf en mijn leven, en het ironische is dat juist die hele zoektocht naar plezier en geluk mij hiervan afhoudt. Als je al je verlangens, wensen, dingen die je denkt te moeten hebben/bereiken loslaat en geniet van het moment(waar je niks voor nodig hebt), komt gek genoeg veel vanzelf op je pad :)

Ik besef mij dit heel goed, maar op dit moment ben ik nog vaak in strijd met mezelf, met mijn ego dus. Ik wil er van af, maar vaak neemt ie langzaam ongezien mijn aandacht weer over, en dan ga ik er flink tegenin, maar dat versterkt het alleen maar. De kunst is dan rustig te luisteren, waar te nemen, ofwel te observeren, dan komt de rust vanzelf, omdat je je niet meer identificeert met je gedachten.

Ik heb nu ook veel vrijetijd, uren waarin ik niks te doen heb, dit is verraderlijk, en ik kan er vaak niet eens van genieten, omdat dan mijn ego behoorlijk komt opspelen. Ik wil mij daarom echt eens gaan storten op meditatie, mindfulness en eens lekker experimenteren :)
Jouw stukje deed mij aan de volgende teksten denken.

14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

[ Bericht 18% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-02-2011 22:21:54 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')