abonnement Unibet Coolblue
pi_92641034
Ik de las de afgelopen dagen al dat er in Irak protesten waren en The Guardian meldt nu:

quote:
In the famous al-Mutanabi book market, several hundred demonstrators held banners reading, "No to corruption – yes for freedom" and "Our streets are full of mud and your pockets are full of money". Protesters briefly scuffled with troops.

The march then moved into Baghdad's own Tahrir Square – a namesake of Cairo's centre of mass protests – where they joined about 300 people chanting against government corruption and Iranian influence over its leaders.

In Sadr City, a Shia Muslim neighbourhood, about 2,000 people marched through the streets. Some carried empty oil barrels to symbolise the irony of widespread poverty in a country that sits on top of one of the world's largest oil reserves.

"We are the country of oil, and there is not one drop available," read one banner, referring to the shortage of fuel for heating homes during the winter.
http://www.guardian.co.uk(...)pt-free-flights-home

quote:
London, Asharq Al-Awsat –
Comments posted by Iraqis, both inside and outside of the country, on the social networking website "Facebook" in favor and support of the young Egyptians protesting in Cairo's Tahrir Square have now transformed into a call for Iraqi citizens to conduct peaceful demonstrations calling for improved government services, more security, and improved political and economic conditions.
http://aawsat.com/english/news.asp?section=1&id=24117

(Kan iemand die Facebook pagina vinden?)

Het is dus geen politieke opstand zoals in Tunesie en Egypte, maar je weet bij zulke gebeurtenissen nooit hoe het kan lopen. De woede is groot na zo veel jaren chaos. Wat de Irakezen in 5 jaar hebben meegemaakt hebben de Egyptenaren in die 30 jaren niet meegemaakt.

quote:
Whilst poet Hashim al-Aqabi, who resides in Cairo, wrote the following on his Facebook page: (...) "What began as a light breeze has transformed into a raging storm, shaking us to our core, and urging us to revolt. It is only natural for the people of Iraq to be affected in this way, for we were the first Arab people to rise up and confront the most fascist and bloodthirsty regime in the world, following the occupation of Kuwait. I don’t think that any Iraqi monitoring the events in Egypt can forget the pain we felt during the 1991 uprisings [against Saddam Hussein]."
pi_92641511
Irak mist President Saddam.
pi_92641787
Doorgedraaide troll.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 16:17:44 #4
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92641816
Men moet gewoon de Ba'ath partij weer invoeren, dan is alle soena v.s shia ellende over.
pi_92642156
De protesten gaan niet over zulke dingen. Ze willen 'gewone' zaken als betere waterleidingen, stabiele stroomvoorziening, meer brandstof, meer werk, armoedebestrijding etc. Ook onder Saddam waren er problemen met water en stroom en was er armoede. Zulke mensen denken alleen aan zichzelf en het volk kan de pot op (zie Mubarak).
pi_92642344
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:17 schreef Muridae het volgende:
Men moet gewoon de Ba'ath partij weer invoeren, dan is alle soena v.s shia ellende over.
De Iraakse Baath-partij lijkt op het eerste gezicht seculier te zijn, maar ze verschillen niets van al-Qaeda en onderdrukten net zo goed de sjiieten in Irak. Sjiieten (ongeacht of ze Arabieren/Koerden/Turkmenen waren) werden zwaar vervolgd. De Baath-partij is ook nog eens een fascistische Arabisch-nationalistische partij. De Koerden en Turkmenen en andere minderheden in Irak zijn geen Arabieren en zullen het nooit worden ook. Deze miljoenen mensen gaan ook nergens heen aangezien ze al langer in die regio leven dan dat Irak bestaat.

Er zijn dan ook twee opties:
- De Iraakse staat zal al haar inwoners gelijk behandelen.
- Of de Iraakse staat houdt op te bestaan en iedere bevolkingsgroep gaat zijn eigen weg.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 16:56:52 #7
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92643667
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:29 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

De Iraakse Baath-partij lijkt op het eerste gezicht seculier te zijn, maar ze verschillen niets van al-Qaeda en onderdrukten net zo goed de sjiieten in Irak. Sjiieten (ongeacht of ze Arabieren/Koerden/Turkmenen waren) werden zwaar vervolgd. De Baath-partij is ook nog eens een fascistische Arabisch-nationalistische partij. De Koerden en Turkmenen en andere minderheden in Irak zijn geen Arabieren en zullen het nooit worden ook. Deze miljoenen mensen gaan ook nergens heen aangezien ze al langer in die regio leven dan dat Irak bestaat.

Er zijn dan ook twee opties:
- De Iraakse staat zal al haar inwoners gelijk behandelen.
- Of de Iraakse staat houdt op te bestaan en iedere bevolkingsgroep gaat zijn eigen weg.
De ideale situatie zou een soort van UIS zijn. (united iraqi states)
Maar goed, dream on denk ik dan.
pi_92643747
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:11 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Irak mist President Saddam.
Vooral voor de Christenen is het hard achteruit gegaan sinds Saddam weg is.
pi_92643810
De scherpe persoon ziet hier een baanbrekende stap voor het Irakese volk dat door een bepaald land bevrijd is van het Hoessein-regime. Dat het Irakese volk nog vaak in alle vrijheid haar mening mag uiten, precies zoals een vrij volk doet.

^O^
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92643878
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 17:00 schreef waht het volgende:
De scherpe persoon ziet hier een baanbrekende stap voor het Irakese volk dat door een bepaald land bevrijd is van het Hoessein-regime. Dat het Irakese volk nog vaak in alle vrijheid haar mening mag uiten, precies zoals een vrij volk doet.

^O^
Beetje jammer dat een miljoen Irakezen die mening door "een bepaald land" niet meer kunnen uiten, natuurlijk.

Wat een rare jongen ben je af en toe...
pi_92643919
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:17 schreef Muridae het volgende:
Men moet gewoon de Ba'ath partij weer invoeren, dan is alle soena v.s shia ellende over.
Dat dus
pi_92643945
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 17:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Beetje jammer dat een miljoen Irakezen die mening door "een bepaald land" niet meer kunnen uiten, natuurlijk.
Tragisch inderdaad.
quote:
Wat een rare jongen ben je af en toe...
Dat gevoel is geheel wederzijds. ;)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92644003
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 17:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Beetje jammer dat een miljoen Irakezen die mening door "een bepaald land" niet meer kunnen uiten, natuurlijk.

Wat een rare jongen ben je af en toe...
Ja inderdaad. En verder is het geweld tussen de sjiieten en soennieten alleen maar erger geworden sinds "een bepaald land" hun leider af heeft gezet en het land in chaos achter heeft gelaten. En verder heeft "een bepaald land" ook niet echt omgekeken naar de Christenen die nu zowel door de sjiieten als soennieten worden bestookt en uitgemoord.
pi_92647463
In Irak gaat het idd om ander soort protesten. Niet om de regering te laten aftreden, maar voor betere stroomvoorziening, tegen de corruptie, tegen armoede.. ;)
-
pi_92647958
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:25 schreef BluesRebel het volgende: Ook onder Saddam waren er problemen met water en stroom en was er armoede.
Ja klopt, ze hadden zwaar te lijden onder een economische boycott, een boycott die er kwam omdat ze hun olie niet met genoeg winst konden verkopen en omdat Koeweit ze dwars zat bij Irakese olievelden. En het feit natuurlijk dat ze daarvoor tien jaar lang een oorlog met Iran vochten, daarbij gesteund en aangemoedigd door het Westen en Iran door de sovjets.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_92685946
Revolutie-agenda

12 februari 2011 - Algerije
14 februari 2011 - Irak
14 februari 2011 - Bahrein
20 februari 2011 - Marokko
  zondag 13 februari 2011 @ 15:26:52 #17
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_92718981
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:29 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Deze miljoenen mensen gaan ook nergens heen aangezien ze al langer in die regio leven dan dat Irak bestaat.

Sterker nog, de Koerden behoren tot een van de oudste volkeren ter wereld. De eerste echte dorpen ontstaan door het ''uitvinden'' v/d landbouw zijn in Noord-Irak, of wel: de Regionale Koerdistan Regio ontstaan, duizenden jaren geleden :).
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
  zondag 13 februari 2011 @ 15:29:27 #18
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_92719080
quote:
3s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 18:06 schreef intellectuele_user het volgende:
Revolutie-agenda

12 februari 2011 - Algerije
14 februari 2011 - Irak
14 februari 2011 - Bahrein
20 februari 2011 - Marokko
Ik kom zelf uit Irak, maar ben een Koerd, geen Arabier. In het Noorden gaat het economisch erg goed vergeleken met al die achtergestelde buurlanden en de rest van Irak. Daar is echter ook ontevredenheid, het is lang niet zo erg als in b.v. Egypte, Marokko, Algerije, de rest van Irak, maar de regionale regering/president daar doet het graag goed. Hij staat voor nieuwe vrije verkiezingen, en belooft de corruptie harder te bestrijden. Ondanks dat er bijna niemand demonstreert in de Koerdistan Regio (vergeleken met Egypte, Marokko etc.) doet de regering er toch meteen iets aan.

Beter dan eerst een paar honderd/duizend man afslachten en dan alsnog weggaan :)
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
pi_92719302
Noord Irak is ook de enige regio in Irak die vandaag de dag nog wel veilig is als ik mijn vriendin zo hoor. Ze is daar zelf ook geboren, in Dohuk. Maar zij is dan weer Assyrisch, haar ouders komen uit Bagdad maar zijn via het Noorden en Syrie naar Nederland gevlucht.
  zondag 13 februari 2011 @ 15:42:12 #20
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_92719650
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:34 schreef Sapstengel het volgende:
Noord Irak is ook de enige regio in Irak die vandaag de dag nog wel veilig is als ik mijn vriendin zo hoor. Ze is daar zelf ook geboren, in Dohuk. Maar zij is dan weer Assyrisch, haar ouders komen uit Bagdad maar zijn via het Noorden en Syrie naar Nederland gevlucht.
Ja, klopt. Noord-Irak, voor de Koerden en officieel gewoon ''Regionale Regering van Koerdistan'', is heel erg veilig. Er is geen een soldaat v/d coalitie troepen omgekomen sinds het begin v/d oorlog, aanslagen zijn er ook niet geweest. De extreme Islamitische partij in de regio (Ansar Al-Islam) was begin 2003 door de Koerdische Peshmerga Strijdkrachten meteen verdreven. Het duurde maar een aantal dagen, waarbij alle strijder v/d Ansar Al-Islam gedood werden, Al Qaida strijders daar vluchtte omdat ze geen kans hadden om daar te slagen.

De veiligheid in de regio is ook de belangrijkste reden dat er sinds 2003 3 Internationale vliegvelden geopend zijn, de olie/goud/gas export v/d Kurdistan regio enorm is gestegen (alleen de Koerdistan regio zelf zou 4e staan in de wereld). Sinds 2003 zijn er ook tienduizenden Internationale bedrijven bijgekomen, waaronder veel Nederlandse bedrijven. Zelf kennen we een Nederlander die daar bezig is met het kweken van tulpen e.d. :P

En de KRegio is qua natuur/landschap ook 1000x mooier dan de woestijn landschap in de rest van Irak. De KRegio stond in de NY Times van dit jaar in de top 50 te bezoeken landen/gebieden van 2011. Dus mocht iemand nog op vakantie willen gaan... :D
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
  zondag 13 februari 2011 @ 16:03:26 #21
154052 RobertVH
I am your father
pi_92720699
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:42 schreef jamesstewart het volgende:

[..]
waaronder veel Nederlandse bedrijven. Zelf kennen we een Nederlander die daar bezig is met het kweken van tulpen e.d. :P

En de KRegio is qua natuur/landschap ook 1000x mooier dan de woestijn landschap in de rest van Irak. De KRegio stond in de NY Times van dit jaar in de top 50 te bezoeken landen/gebieden van 2011. Dus mocht iemand nog op vakantie willen gaan... :D
Ik ga er over +/- 1,5 maanden heen, nog tips? :+

Tulpen kweken, loopt de beste man ook nog op klompen en woont in een molen? dan zijn gelijk alle Nederlandse stereotypen weer bevestigd. :P
pi_92720719
Tja, maar vergeet niet dat ze al sinds 1991 'onafhankelijk' zijn in Irak. Na de Golfoorlog trokken de troepen van Saddam weg daar na een opstand en No Fly Zones van Amerika. En ja, ook ik kom uit Irak en weet dus alles hiervan. :)
-
  zondag 13 februari 2011 @ 16:28:09 #23
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_92721976
quote:
99s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:03 schreef RobertVH het volgende:

[..]

Ik ga er over +/- 1,5 maanden heen, nog tips? :+

Tulpen kweken, loopt de beste man ook nog op klompen en woont in een molen? dan zijn gelijk alle Nederlandse stereotypen weer bevestigd. :P
Het is een vrouw :P
En nee, dat nog net niet. Die stereotype is er daar nog net niet, maar als je over Nederland begint, hebben zij het meteen over kaas. Een verband is er.

Maar ben je zelf een Nederlander, of ga je daar op bezoek bij familie/vrienden?
Als je daar op vakantie gaat raad ik je aan om iig minstens een nachtje in de hoofdstad v/d Koerdistan Regio, Arbil/Hawler, te verblijven. Daar is veel te beleven. En als je de natuur in wilt gaan: Rawanduz. Komt binnenkort ook nog een ski-resort, maar ook zonder dat is het er prachtig.
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
pi_92725881
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:29 schreef jamesstewart het volgende:

[..]

Ik kom zelf uit Irak, maar ben een Koerd, geen Arabier. In het Noorden gaat het economisch erg goed vergeleken met al die achtergestelde buurlanden en de rest van Irak. Daar is echter ook ontevredenheid, het is lang niet zo erg als in b.v. Egypte, Marokko, Algerije, de rest van Irak, maar de regionale regering/president daar doet het graag goed. Hij staat voor nieuwe vrije verkiezingen, en belooft de corruptie harder te bestrijden. Ondanks dat er bijna niemand demonstreert in de Koerdistan Regio (vergeleken met Egypte, Marokko etc.) doet de regering er toch meteen iets aan.

Beter dan eerst een paar honderd/duizend man afslachten en dan alsnog weggaan :)
Ik kom zelf ook daar vandaan en ik geloof helemaal niet dat die verkiezingen zo vrij zijn. Zijn weinig die dat doen denk ik. Dan heb ik het over de verkiezingen voor het Koerdische parlement, niet de Iraakse. Mijn familie daar zegt ook "Saddam is weg maar we hebben er een heleboel dictators voor teruggekregen." Die Barzani's nemen alles over, zitten overal in en kritiek accepteren ze niet. Denk dat je als journalist op dit moment beter in Zuid-Irak kan zitten dan in Noord-Irak, als je kritisch wil zijn.

En dat corruptie bestrijden mag dan wel zo snel mogelijk beginnen, maar dan zouden ze wel hun eigen familie moeten bestrijden en dat zie ik niet gebeuren. De Sorani-sprekende gebieden zullen wel tevreden zijn aangezien zij alle macht hebben. Maar het is schandalig dat de andere regio's zo achtergesteld blijven ten opzichte van Erbil enzo.

Ik weet in ieder geval dat de frustratie bij mijn familie daar enorm is.

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:42 schreef jamesstewart het volgende:

[..]

En de KRegio is qua natuur/landschap ook 1000x mooier dan de woestijn landschap in de rest van Irak. De KRegio stond in de NY Times van dit jaar in de top 50 te bezoeken landen/gebieden van 2011. Dus mocht iemand nog op vakantie willen gaan... :D
Heb je een link van de NY Times zelf? Ik kan het niet vinden. Wil het lezen.
quote:
99s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:03 schreef RobertVH het volgende:

[..]

Ik ga er over +/- 1,5 maanden heen, nog tips? :+

Tulpen kweken, loopt de beste man ook nog op klompen en woont in een molen? dan zijn gelijk alle Nederlandse stereotypen weer bevestigd. :P
Ben je een Nederlander? Of in ieder geval niet Koerdisch of Irakees? (Gewoon, nieuwsgierig.)

Wat te bezoeken (ik noem maar wat, weet niet hoeveel tijd en geld je hebt):
- Erbil. Begint een nieuw Dubai te worden in het Midden-Oosten. In sommige regio's dan natuurlijk. En je moet zeker het citadel bezoeken http://en.wikipedia.org/wiki/Citadel_of_Arbil
- Als je door Zakho moet (moet iedereen die vanuit Turkije gaat) of daar toevallig komt, er is daar een eeuwenoude brug. http://en.wikipedia.org/wiki/Delal Foto: http://upload.wikimedia.o(...)/55/Dalal_Bridge.jpg
De hoofdstad in deze regio is Duhok en daar heb je een pretpark en gaan veel Amerikanen van Zuid-Irak erheen op verlof.
- En je hebt helemaal niks van dat gebied gezien als je niet de natuur uitgebreid hebt bezocht, daar draait het om :P In het oosten bij Suleymania enzo heb je de hoge bergen. Ten westen daarvan de wat 'kleinere' groene, vaak met beekjes, watervallen enzo. Je hebt geluk dat je in de lente gaat, dan is het op z'n mooist. Ik weet uit ervaring dat er 'dichtbij' Zakho en Duhok dorpen zijn hoog in de bergen, heel mooi. Alleen kun je in de lente is er misschien nog smeltwater ofzo.
- Ik weet niet of het al begonnen is wanneer jij daar al zit (hoe lang blijf je?) Maar in april ongeveer kun je iets absurds zien in de provincie Duhok (weet niet of de andere daar ook aan meedoen).. volksverhuizingen op vrijdag van de steden naar het platteland om de hele dag in de zon te zitten op een grasveld en pas 's avonds weer teruggaan. Elke 5 meter een familie.
pi_92726461
Open er een topic over in TRV. Maar in ieder geval kunnen de reistips hier wel stoppen.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')