abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 15:43:24 #1
91830 MaximusTG
pi_92591119
Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7

(ook interessant, maar oud:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg

Dit recept staat al lange tijd in deze recept en is door veel Fok!kers gebruikt:

Recept 1

Ingredienten:
- 350 gram bloem (Liefst 'Tipo 00', dat veel stoere gluten bevat!)*
- 2,5 deciliter lauw water**
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist (extra lekker met biergist!)

*het schijnt zo te zijn dat 'Tipo 00' bloem pas echt goed presteert bij zeer hoge temperaturen. Kan worden vervangen door een goede broodbloem. Tipo 00 is slechts een aanduiding van de malingsgraad, voluit wordt bedoeld: 'Farina di grano tenero tipo 00'.

**Het is normaal voor broodrecepten om ingrediėnten weer te geven in een zogenaamd Bakkers percentage. Dat is hoeveel procent van het gewicht van de bloem in het recept een bepaald ingrediėnt is. In dit recept is dat voor water 250/350 * 100 = 71,4%. Dat is erg hoog. Het zal dan ook bijna altijd nodig zijn extra bloem toe te voegen aan dit recept, vooral als het met de hand gekneden moet worden. Een misschien wat betere hoeveelheid is 65%. Dat is in dit geval dus 227,5 gram/ml water. Dat is nog steeds vrij nat trouwens.

Bereiding:
- Los de suiker op in het water. Roer hier de gist doorheen en laat een kwartiertje borrelen
- Meng ondertussen het bloem met het zout. Voeg hier beetje bij beetje het water met de gist aan toe, totdat je een homogene massa hebt.
- Kneed het deeg minstens tien minuten op een bebloemd aanrecht. Voeg wat bloem toe als je deeg te nat is, of wat water als je deeg te droog is. In het begin zal het een rommeltje zijn, maar na een paar minuten lustig kneden verandert de hoop op je aanrecht vanzelf in prachtig, zacht en elastisch deeg.
- Zet het deeg na het kneden in een afgedekte kom weg op een warme plaats, en laat het een uur of twee rijzen. Het deeg zal meer dan verdubbelen in omvang.
- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's).

Je kunt het deeg nu meteen gebruiken, maar veel lekkerder is het om je deegbolletjes nog een dagje afgedekt in je koelkast te leggen. Op die manier kan de smaak zich ontwikkelen en smaakt je pizzabodem een stuk beter!

Recept 2

Dit recept is een combinatie van de techniek van Jeff Varasano van varasanos.com en de formule van Peter Reinhart, door MaximusTG:
PDF

Saus
Een basistomatensaus voor op een pizza kan je van deze ingrediėnten maken:
- tomaten, gebruik bijvoorbeeld gezeefde tomaten (verkrijgbaar in een pak) aangevuld met tomatenblokjes of een blikje tomatenpuree, maar je kan ook verse tomaten of tomaten uit blik gebruiken
- ui
- knoflook
- beetje suiker en zout
- kruiden (bijvoorbeeld oregano, thijm, basilicum, rozemarijn, salie)
- eventueel rode wijn
- voor meer pit: een beetje chilipoeder of worchestersaus

Fruit de ui en de knoflook, voeg de rest van de ingrediėnten toe en laat het inkoken tot de saus niet meer te vochtig is, maar nog wel goed smeerbaar. Eventueel nog even de staafmixer er doorheen.

Tip voor het gebruik van gepelde tomaten: Spoel het vocht van de tomaten weg, snij de tomaten open, maar verwijder eerst de harde stukjes boven en onderaan de tomaten. Spoel de zaadjes weg en doe in een kom/maatbeker (een diepere smallere container is makkelijker ivm staafmixer). Laat eventueel water uitlekken, en pureer licht met de staafmixer. Het moet geen gladde saus worden, enige textuur is het lekkerst. Breng op smaak met bv zout, oregano en eventueel wat suiker.

Bakken!
Het bakken van een pizza gebeurt bij voorkeur razendsnel op een zo loeiheet mogelijke ondergrond. Op die manier schroeit het deeg aan de onderzijde van de pizza knapperig dicht en is de rest van het deeg snel gaar.

Het allerbeste is natuurlijk een echte houtoven, maar daar hebben we helaas lang niet allemaal de ruimte en/of het geld voor.

Een goed en goedkoop alternatief is een elektrische pizza-oventje van Bestron, die in een kwartiertje opwarmt tot 450 graden.

Klik voor meer info
Er zijn nog meer merken/types van dit soort oventjes. Uit ervaring van een aantal Fok!kers met deze oventjes blijkt dat het verstandig is om in het begin van de bakperiode de deksel een keer te openen, zodat een deel van de stoom kan ontsnappen. Dit ivm bruining van de korst.

Een pizza bakken in je gewone oven kan natuurlijk ook, en het beste resultaat krijg je door eerst een steen in je oven voor te verwarmen op de hoogste temperatuur en daar dan je pizza op te bakken.
Voor reguliere ovens zijn allerlei dure pizzastenen te koop, maar veel goedkoper is het om bij een willekeurige bouwmarkt of tuinhandel een paar ongeglazuurde tegels te halen. Vier stuks passen doorgaans prima bovenop het rooster van je oven. Je kunt ook vragen om stenen voor een openhaard, die kunnen zeker tegen de hitte. Het beste gebruik je poreuze stenen, die nemen beter vocht op. Zogenaamde 'chamotte' stenen.

Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com


Filmpje over deeg opbollen


Wat foto's uit het vorige topic

Zoheetik



Terpentin07



reclamedoos



Freddeh



_Xbox_Master



AkTje



MevrouwPuff



MaximusTG



[ Bericht 5% gewijzigd door MaximusTG op 10-02-2011 20:34:49 ]
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 15:44:20 #2
91830 MaximusTG
pi_92591165
En maar meteen een nieuw deel; Zal straks de OP wat aanpassen. Laatste posts in vorige topic gingen over nieuwe pizzascheppen/schieters/plankjes en waar je die kan kopen/ hoe te maken.
pi_92591403
Zondag ga ik weer pizza maken. Met gecarameliseerde ui, radicchio en pancetta, denk ik :9
  donderdag 10 februari 2011 @ 15:52:10 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_92591509
oooh! zo'n zin om dit weer te doen! Iemand een idee of het open zakje gedroogde gist van 3 weken geleden (daarna goed dicht geplakt) nog werkt of kan ik beter een nieuwe pakken?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 10 februari 2011 @ 15:52:59 #5
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_92591546
ik ga een keer zo'n ah pizza maak geval kopen :'). Kijken of het lukt :9
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE”
  donderdag 10 februari 2011 @ 15:56:21 #6
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_92591708
Ooit gegeten bij een Italiaans restaurant in Groningen, waar je zelf (met een groep) de pizza's helemaal kon klaarmaken. Ook Spaghetti (met ruim 8 man getild toen het gesneden werd).

Was erg leuk, we waren met 40 man/ vrouw. Het liep alleen qua lawaai iets uit de hand toen ik een Gordon Ramsey imitatie neerzette... binnen een halve minuut had je 40 Gordon Ramsey's door elkaar schreeuwend de anderen de huid vol scheldend. _O- _O-
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  donderdag 10 februari 2011 @ 15:59:56 #7
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_92591864
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 15:56 schreef EricOscuro het volgende:
Ooit gegeten bij een Italiaans restaurant in Groningen, waar je zelf (met een groep) de pizza's helemaal kon klaarmaken. Ook Spaghetti (met ruim 8 man getild toen het gesneden werd).

Was erg leuk, we waren met 40 man/ vrouw. Het liep alleen qua lawaai iets uit de hand toen ik een Gordon Ramsey imitatie neerzette... binnen een halve minuut had je 40 Gordon Ramsey's door elkaar schreeuwend de anderen de huid vol scheldend. _O- _O-
_O-
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE”
  donderdag 10 februari 2011 @ 16:00:10 #8
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92591884
Ojee mijn lelijke pizza in de OP.
Enne Maximus, je naam staat er verkeerd in.

Tevens TVP.
pi_92591969
* LieLie meldt zich w/
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 16:12:47 #10
91830 MaximusTG
pi_92592483
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 16:00 schreef Zoheetik het volgende:
Ojee mijn lelijke pizza in de OP.
Enne Maximus, je naam staat er verkeerd in.

Tevens TVP.
Jep, maar dat was de vorige vorige OP. Die moest ik nog aanpassen met nieuwe foto's. Heb nog wat meer dingen geupdate. Commentaar is welkom.
  donderdag 10 februari 2011 @ 16:24:08 #11
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92593046
Oh leuk! Je eigen recept er ook bij :s) .
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 16:25:55 #12
91830 MaximusTG
pi_92593119
Oh, viel het op :+ . Ook wat andere kleine dingetjes erin gezet die in vorige topics volgens mij wel vaker naar boven kwamen. Hoeven we niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden. :P
pi_92593197
Als het buiten weer warmer wordt ga ik ook weer pizza's maken. :Y Nu staat mijn Bestron-oventje nogal wat stof te verzamelen.. :@
Let me see you stripped down to the bone
pi_92593212
Mag ik zeggen dat ik die van Freddeh meer op een soort foccacia vind lijken? :@
pi_92593264
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 15:52 schreef Flurry het volgende:
oooh! zo'n zin om dit weer te doen! Iemand een idee of het open zakje gedroogde gist van 3 weken geleden (daarna goed dicht geplakt) nog werkt of kan ik beter een nieuwe pakken?
Ik los de gist altijd eerst op in een beetje lauw water (met een heel klein beetje suiker). Als het na tien minuten begint te schuimen dan is het goed. Als het 'dood' blijft, dan een nieuw zakje pakken!
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 10 februari 2011 @ 17:20:11 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_92595656
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 16:29 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik los de gist altijd eerst op in een beetje lauw water (met een heel klein beetje suiker). Als het na tien minuten begint te schuimen dan is het goed. Als het 'dood' blijft, dan een nieuw zakje pakken!
kijk! dat zijn goede tips! dankje :)
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 10 februari 2011 @ 19:28:57 #17
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92601751
*volgt :9

Binnenkort weer proberen *O*
heitieh
  donderdag 10 februari 2011 @ 19:33:27 #18
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92602005
Er ligt weer vers deeg in de keuken O+ .
  vrijdag 11 februari 2011 @ 03:16:25 #19
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92623201
Wat ook lekker is, is voordat je de bodem gaat beleggen je handen invetten met een flinke scheut zonnebloemolie en dan de bovenkant van de bodem daarmee insmeren. Dan wordt de rand rijker van kleur, knapperiger en voller van smaak.
pi_92629493
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 16:27 schreef LieLie het volgende:
Mag ik zeggen dat ik die van Freddeh meer op een soort foccacia vind lijken? :@
Oeh, pizzasnob :D Ik zou zeggen dat het meer een american-style pizza is ;)
pi_92629903
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 11:27 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Oeh, pizzasnob :D Ik zou zeggen dat het meer een american-style pizza is ;)
Oja, dat kan ook nog :P
pi_92633363
Deeg staat er sinds gister in, mijn moeder maakt zodalijk de saus want ik ben daar niet zo goed in.. :D en dan beleggen.

Ben benieuwd!
If not now, then when.
pi_92633383
Zo gister deeg gemaakt naar het recept van MaximusTG en lukte allemaal wel aardig! Ik wou eigenlijk volgens het pdf-je deeg maken voor 2 pizza's maar ik eindigde uiteindelijk met deeg voor 4 pizza's omdat er een foutje? in de pdf staat.
Namelijk in de tabel voor de 2 pizza's heb je alle gewichten netjes door tweeėn gedeeld behalve de hoeveelheid bloem.


Ik heb nu de 2 bolletjes in de vriezer gedaan, dat is toch niet erg?
Vanavond pizza dus! :)
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_92633527
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:09 schreef MarcoD het volgende:
Zo gister deeg gemaakt naar het recept van MaximusTG en lukte allemaal wel aardig! Ik wou eigenlijk volgens het pdf-je deeg maken voor 2 pizza's maar ik eindigde uiteindelijk met deeg voor 4 pizza's omdat er een foutje? in de pdf staat.
Namelijk in de tabel voor de 2 pizza's heb je alle gewichten netjes door tweeėn gedeeld behalve de hoeveelheid bloem.
[ afbeelding ]

Ik heb nu de 2 bolletjes in de vriezer gedaan, dat is toch niet erg?
Vanavond pizza dus! :)
Waarom niet in koelkast?
If not now, then when.
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2011 @ 13:53:08 #25
91830 MaximusTG
pi_92635118
@Marco: Ow wat stom! Dat heb ik nu altijd.. Wat heb je nu precies gedaan dan? Zelf de bloem door twee gedeeld? Moet haast wel, anders wordt het te droog.. Zal het zsm veranderen!
pi_92636088
Maximus ik heb nu die saus van tomaat he, maar er zit ook veel olie doorheen, die eruit halen want ik neem aan dat de pizza dan helemaal vochtig wordt?

Of is het zo goed?

If not now, then when.
pi_92636187
Die saus ziet er echt héél anders uit dan die van mij :o
  vrijdag 11 februari 2011 @ 14:16:36 #28
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_92636264
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 14:12 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Maximus ik heb nu die saus van tomaat he, maar er zit ook veel olie doorheen, die eruit halen want ik neem aan dat de pizza dan helemaal vochtig wordt?

Of is het zo goed?

[ afbeelding ]
zie ik daar bruine bonen? :P
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_92636820
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 14:16 schreef Flurry het volgende:

[..]

zie ik daar bruine bonen? :P
UI
If not now, then when.
pi_92637275
Mijn pizzasaus:

pi_92637435
Lie, ben je nou ook om wat betreft de tomatenpuree met ketchup en oregano? >:)

Mijn saus ziet er hetzelfde uit als de jouwe, min of meer. Ik laat 'm altijd flink lang sudderen, dat 'ie lekker zoetig wordt :9
pi_92638122
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 14:39 schreef LieLie het volgende:
Mijn pizzasaus:

[ afbeelding ]
Kun je uitleggen hoe je die hebt gemaakt want ik heb nog 2 pizzas over dus dan even iets beter doen.
If not now, then when.
pi_92638459
Hier mijn 1ste pizza:

If not now, then when.
pi_92638467
Mijn saus recept, lekker simpel:

Driekwart ui (in kleine stukjes)
1 blik tomatenblokjes (even de mixer erdoorheen)
1 eetlepel pesto (ongeveer na 10-15 minuten toevoegen)
1 theelepel suiker
2 theelepels zout
2 teentjes knoflook

Doe wat olie in de pan (ongeveer 1 eetlepel, niet te veel!), fruit de ui en knoflook, doe de saus erbij en laat het zo'n 10-15 inkoken op laag vuur. Doe daarna een eetlepel pesto erbij en nog even 10 minuutjes laten inkoken. En dan heb je een lekkere saus.

Je kan er ook voor kiezen om verse kruiden te gebruiken of om pesto zelf te maken. Maar ik koop gewoon een potje uit de supermarkt. :P
pi_92638529
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hier mijn 1ste pizza:

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit. Eetsmakelijk.
pi_92638976
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 14:42 schreef ColdFeet het volgende:
Lie, ben je nou ook om wat betreft de tomatenpuree met ketchup en oregano? >:)

Mijn saus ziet er hetzelfde uit als de jouwe, min of meer. Ik laat 'm altijd flink lang sudderen, dat 'ie lekker zoetig wordt :9
:Y ;)
pi_92639075
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 14:57 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Kun je uitleggen hoe je die hebt gemaakt want ik heb nog 2 pizzas over dus dan even iets beter doen.
Ik gebruik:

Ui (heel fijn gesnipperd)
Knoflook
Tomatenpulp (pomodori) (ze hebben hier in de winkel nu ook pomodori passato, dan heb je nog minder stukjes)
Tomatenpuree
Parmezaanse kaas
Peper/Zout
Chilipoeder
Worchestersaus
Olijfolie
Oregano

En dan eerst de ui met knoflook fruiten, tomaten erbij, andere ingrediėnten en lekker een paar uur laten sudderen.
pi_92639107
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hier mijn 1ste pizza:

[ afbeelding ]
Ziet er dan goed uit!
Hoe vond je hem zelf qua smaak/structuur?
pi_92640904
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Waarom niet in koelkast?
Nou omdat ik vanavond dus een pizza maak van één bolletje deeg om te wennen aan het deeg, en dan zondagavond weer een pizza maken (vanavond alleen saus+beetje kaas).
En van de week wordt het niks omdat ik geen tijd heb om pizza te maken, dus ik eet wel gewoon wat de pot schaft :D en ik heb nog geen idee of ik volgende week zin heb in pizza of dat ik wat anders eet :) .

Dus leek me verstandiger om het gewoon in te vriezen en eruit te halen als ik denk dat ik over een paar dagen trek heb in pizza ofzo.

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:53 schreef MaximusTG het volgende:
@Marco: Ow wat stom! Dat heb ik nu altijd.. Wat heb je nu precies gedaan dan? Zelf de bloem door twee gedeeld? Moet haast wel, anders wordt het te droog.. Zal het zsm veranderen!
Nou ik vond het deeg inderdaad wel wat droog (understatement) dus toen ben ik even goed naar dat pdfje gaan kijken en gewoon van alles het dubbele erbij gedaan (was het makkelijkst :7 ).
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2011 @ 16:02:41 #40
91830 MaximusTG
pi_92641151
Haha, dus nu heb je 4 bollen in de koelkast? Ach, te veel bestaat niet als het om pizza's gaat!
pi_92642962
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:02 schreef MaximusTG het volgende:
Haha, dus nu heb je 4 bollen in de koelkast? Ach, te veel bestaat niet als het om pizza's gaat!
Nee er staat er nog één in de koelkast voor zondag en nog twee in de vriezer voor een andere keer *O* .
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_92643793
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:20 schreef LieLie het volgende:

[..]

Ziet er dan goed uit!
Hoe vond je hem zelf qua smaak/structuur?
Het deeg was in het midden te dun, verder is het deeg echt lekker (Maximus recept).
De kaas was wat krokant geworden wat de smaak erg verpestte, het was gewoon kant en klare geraspe kaas, ik weet niet of ik beter andere kaas kan gebruiken?

Verder heb ik net even tomaten in blokjes gekocht en pesto om die andere saus te proberen, ik heb alleen nog geen staafmixer dus even kijken hoe ik dat ga doen.
If not now, then when.
pi_92644148
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:59 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Het deeg was in het midden te dun, verder is het deeg echt lekker (Maximus recept).
De kaas was wat krokant geworden wat de smaak erg verpestte, het was gewoon kant en klare geraspe kaas, ik weet niet of ik beter andere kaas kan gebruiken?

Verder heb ik net even tomaten in blokjes gekocht en pesto om die andere saus te proberen, ik heb alleen nog geen staafmixer dus even kijken hoe ik dat ga doen.
Ligt ook aan de kaassoort. Maar ik denk dat kant en klaar geraspte kaas van zichzelf wat droger is. Ik gebruik zelf verschillende kaassoorten, de vorige keer bijvoorbeeld gruyere, parmezaanse kaas en nagelkaas, en die heb ik zelf geraspt. 'Gebakken' kaas heb ik dan niet.
pi_92652848
Zo de pizza was best lekker, er zat alleen een beetje los meel aan de onderkant wat ik er even af moest vegen maar daarna was het goed te eten!

De ovensteen eerst een uur onder het gril element gelegen op de hoogste stand en met het grill element aan.
Daarna onderin de oven geplaatst en snel de pizza klaar maken en op de steen geschoven.

Ik had hier nog een klein zakje met parmezaanse kaas die ik over de pizza heen heb gestrooid misschien niet het meest ideale ervoor (gebruik normaal (nep)mozzarella) en verder had ik nog een plakje ham gesneden en verdeeld en ik had nog een klein blikje ananas stukjes die ik er voor de helft op heb gedaan.
De pizza was lekker dun en krokant aan de onderkant maar ook weer niet te krokant.

En het deeg (MaximusTG) vindt ik echt top werken, andere recept wat ik altijd gebruikte was altijd weer een drama om uit te rekken tot een ronde pizza en dat was nu totaal niet het geval :) .
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2011 @ 20:26:38 #45
91830 MaximusTG
pi_92653318
Gelukkig is je pizza nog gelukt! Zal zo eens kijken of ik bij de bronbestanden van de pdf kan om em aan te passen ;) (ben niet thuis). Parmezaan is idd niet ideal, is nogal een droge kaas en die smelten niet zo mooi boven op een pizza. Ik zou het deeg goed op tijd uit de vriezer halen, en in de koelkast zetten, dan kan het nog lekker meer smaak vormen.

@Yuri_Boyka: Pizza is idd best mooi geworden, maar je moet me toch eens vertellen hoe/wat je gedaan hebt om tomaten er zo uit te laten zien:P.
Persoonlijk focus ik altijd het meeste op de smaak van de bodem, en ik vind pure tomaat altijd het lekkerste daarbij smaken. Ik kook mn saus dus ook niet.
pi_92654104
leuk, een pizza-topic!

ik heb vandaag ook pizza gemaakt:


was erg lekker :9
ik gebruik altijd dit recept voor het deeg, gebruik alleen minder gist, laat het deeg langer rijzen (evt een nacht in de koelkast) en meestal maak ik het half/driekwart volkoren. Heb nu weer de helft in de vriezer gelegd voor een volgende keer!
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
  zaterdag 12 februari 2011 @ 00:36:26 #47
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_92665794
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 20:46 schreef Blurred86 het volgende:
leuk, een pizza-topic!

ik heb vandaag ook pizza gemaakt:
[ afbeelding ]

was erg lekker :9
ik gebruik altijd dit recept voor het deeg, gebruik alleen minder gist, laat het deeg langer rijzen (evt een nacht in de koelkast) en meestal maak ik het half/driekwart volkoren. Heb nu weer de helft in de vriezer gelegd voor een volgende keer!
In dat recept gooien ze meteen het zout en de gist in wat water met honing. Vaag, ik heb altijd geleerd dat de gist dan dood gaat door het zout, maar voor jou werkt het dus?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_92665916
quote:
Op zaterdag 12 februari 2011 00:36 schreef Flurry het volgende:

[..]

In dat recept gooien ze meteen het zout en de gist in wat water met honing. Vaag, ik heb altijd geleerd dat de gist dan dood gaat door het zout, maar voor jou werkt het dus?
Ik meng altijd eerst gist, zout en suiker met de bloem, en daar komt dan water bij. Werkt prima!
pi_92670062
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 00:36 schreef Flurry het volgende:

[..]

In dat recept gooien ze meteen het zout en de gist in wat water met honing. Vaag, ik heb altijd geleerd dat de gist dan dood gaat door het zout, maar voor jou werkt het dus?
jep! als je het zout eerst oplost in water dan kan het geen kwaad, gaat hier in ieder geval altijd goed :)
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
pi_92680270
Weer een pizza geprobeerd, helaas heb ik teveel saus gebruikt, dus de bodem was te nat.
Wel een mooie korst :)
Er zit op: teveel tomatensaus, courgette (daar komt ook vocht af), spekjes en mozarella. De smaak was erg goed in elk geval :9
pi_92680545
vanavond weer pizza :9 voor de verandering eens met buffel mozarella :9

O+ ga dit keer ook weer 's proberen met de hand de bodem te vormen :9
Ja doei.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 17:34:24 #52
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92684666
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 15:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hier mijn 1ste pizza:

[ afbeelding ]
Mooie eerste pizza hoor!!!

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:02 schreef MaximusTG het volgende:
Haha, dus nu heb je 4 bollen in de koelkast? Ach, te veel bestaat niet als het om pizza's gaat!
Ik doe altijd 4 bollen in de koelkast. Jouw recept voor 1 pizza x3 en dan in 4 stukken :s) . Lekker 4 dagen pizza eten.

Mijn pizza van vanavond:

Hij's een beetje kaal, had alleen mozzarella (en nog wat saus over, en kruiden natuurlijk).

Mijn ervaring is trouwens dat handgekneed deeg fijner is dan met de machine gekneed deeg. Maar dat kan natuurlijk ook aan de machine liggen...

[ Bericht 23% gewijzigd door Zoheetik op 12-02-2011 18:12:35 ]
  † In Memoriam † zondag 13 februari 2011 @ 16:04:08 #53
91830 MaximusTG
pi_92720742
Mooie pizza! Persoonlijk vind ik pizza's met weinig (maar wel smaakvolle) ingredienten erop altijd het lekkerst. Moet er wel veel smaak aan de bodem zitten natuurlijk.
Maar dan bedoel je dus mn oude PDF? Volgens mij is de nieuwe al oude recept x 3, en dan voor 4 bollen. Zag laatst wat pizzahumor op pizzamaking.com :p; Als de straal van je pizza 'z' is, en de dikte 'a', dan is het volume 'pi*z*z*a' _O- .

En @motorbloempje; Gelukt met het met de hand vormen? Fotootje gemaakt? :)
pi_92720780
wel foto (na hardlopen even uploaden), maar geen mooie rand, wederom -O-
Ja doei.
  zondag 13 februari 2011 @ 16:05:44 #55
229513 Blurred86
Live Positive
pi_92720813
hoe vorm je het normaal dan Mo? met een deegroller? dan krijg je juist een hele platte rand lijkt me toch?
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
pi_92720841
met de hand :)
Ja doei.
pi_92720869
ze waren wel lekker, overigens :9 :P
Ja doei.
pi_92724414
Ben al een tijdje een lezer maar ga nu toch even om een tipje vragen.

Ik heb een klein heteluchtoventje met zo'n draaischijf aan de onderkant die tot 250graden kan. Heeft iemand een tip voor me om het deeg wat luchtiger te krijgen? Ik gebruik typo 00 maar toch hebben pizza's bij mij meer weg van rijkelijk belegde focaccia's..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  † In Memoriam † zondag 13 februari 2011 @ 17:44:09 #59
91830 MaximusTG
pi_92725676
Dan moet je toch even eerst posten welk recept/werkwijze je nu gebruikt? Tipo 00 is waarschijnlijk niet de beste bloem voor zo'n oven (wordt waarschijnlijk niet zo bruin), maar zou wel luchtig moeten kunnen worden. Meestal is het probleem met pizza's die niet luchtig zijn dat ze te weinig/verkeerd rijzen, maar vooral dat de meeste mensen hun deeg te droog maken.
  maandag 14 februari 2011 @ 01:25:51 #60
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_92753711
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:04 schreef MaximusTG het volgende:
Mooie pizza! Persoonlijk vind ik pizza's met weinig (maar wel smaakvolle) ingredienten erop altijd het lekkerst. Moet er wel veel smaak aan de bodem zitten natuurlijk.
Maar dan bedoel je dus mn oude PDF? Volgens mij is de nieuwe al oude recept x 3, en dan voor 4 bollen. Zag laatst wat pizzahumor op pizzamaking.com :p; Als de straal van je pizza 'z' is, en de dikte 'a', dan is het volume 'pi*z*z*a' _O- .

En @motorbloempje; Gelukt met het met de hand vormen? Fotootje gemaakt? :)
_O- Leuke formule :D.

Ik vind pizza's met weinig beleg ook lekkerder. Al had bij deze wel wat geraspte kaas bij gemogen.
Bij je oude PDF had je een recept staan voor 1 pizza, zo uit m'n hoofd. Heb zelf x3 gedaan en dan 4 bollen. :)

Ik gebruik trouwens nog steeds cheapass lidl-bloem, of de AH eigenmerk :s) .
  † In Memoriam † maandag 14 februari 2011 @ 16:40:06 #61
91830 MaximusTG
pi_92773869
Ja, moest zo lachen toen ik die zag staan! Klopt wel hoor, dat die bloem ook goede resultaten geeft. Vooral in een gewone oven. Belangrijkste is eigenlijk dat je bloem genoeg eiwitten (gluten) bevat. Maar helaas kan je dat in NL niet zien op de verpakking.
Het is iig niet zo dat als je met gewone bloem een dikke, compacte pizza maakt, het gebruik van farina di grano tenero tipo 00 er magisch voor zorgt dat ie beter wordt.
Motorbloempje heeft onderhand de marathon wel gelopen trouwens, of niet :+ ?
pi_92779263
Wat is dan precies het verschil tussen een foccacia en een pizza?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_92779377
Ik las laatst een artikel van Ton Ijsseldijk (maakt brood in een takkenbos gestookte oven) dat als je het deeg een nachtje laat staan, de hoeveelheid gluten er minder toe gaat doen. Ik zal eens kijken of ik het artikel kan scannen en posten.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92780403
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:44 schreef MaximusTG het volgende:
Dan moet je toch even eerst posten welk recept/werkwijze je nu gebruikt? Tipo 00 is waarschijnlijk niet de beste bloem voor zo'n oven (wordt waarschijnlijk niet zo bruin), maar zou wel luchtig moeten kunnen worden. Meestal is het probleem met pizza's die niet luchtig zijn dat ze te weinig/verkeerd rijzen, maar vooral dat de meeste mensen hun deeg te droog maken.
La tua farina.

Ik laat hem iets natter en laat hem wat langer staan de volgende keer. Anders zoek ik andere bloem.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92780494
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 18:25 schreef Naamah het volgende:
Wat is dan precies het verschil tussen een foccacia en een pizza?
Foccacia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Focaccia

pizza
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pizza
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 14 februari 2011 @ 18:53:58 #66
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_92780585
Krijg het echt niet rond of in een vorm... dan vallen er weer gaten in... Heb het geduld niet voor!
Deze was van gisteren:
Met tonijn, knoflook, ui, paprika, champignons, chorizo, ham en ei

Erg lekker
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_92780717
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 18:53 schreef uniekhoorn het volgende:
Krijg het echt niet rond of in een vorm... dan vallen er weer gaten in... Heb het geduld niet voor!
Deze was van gisteren:
Met tonijn, knoflook, ui, paprika, champignons, chorizo, ham en ei
[ afbeelding ]
Erg lekker
Wat ik meestal doe is vanuit het midden werken. Heel veel trekken hem als het ware uit elkaar, ik duw het deeg naar buiten. Zelden of nooit komen er scheuren in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92781758
Iemand ervaring met Turkse pizza's bakken? Iemand een goed recept?
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  † In Memoriam † dinsdag 15 februari 2011 @ 00:10:47 #69
91830 MaximusTG
pi_92801979
Hmm, nog nooit gedaan. Is niet alleen de vulling anders? Zo ja, dan kan je toch het deegrecept nemen dat je het beste lijkt, en voor de vulling is volgens mij genoeg te vinden op internet. Ik heb wel het idee dat het deeg voor Turkse pizza wordt uitgerold, maar ik kan me vergissen.
pi_92807133
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 00:10 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, nog nooit gedaan. Is niet alleen de vulling anders? Zo ja, dan kan je toch het deegrecept nemen dat je het beste lijkt, en voor de vulling is volgens mij genoeg te vinden op internet. Ik heb wel het idee dat het deeg voor Turkse pizza wordt uitgerold, maar ik kan me vergissen.
Ik zag vanmorgen heel toevallig op de kindertv (zat samen met m'n dochter te kijken) een kindje die een turkse pizza maakte. Het was inderdaad dun uitrollen van het deeg.en dan een prutje er op smeren. Zag er lekker uit, ook maar eens proberen.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_92830340
Op Turkse pizzas smeren ze gehakt met wat er in er overheen en daarmee wordt het in de oven gedaan.

Als het klaar is sla, feta en uien erbij met knoflook saus en sambal!
If not now, then when.
pi_92830660
Lahmacun recept met foto's.

Lahmacun
pi_92834360
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 19:02 schreef Landysh het volgende:
Lahmacun recept met foto's.

Lahmacun
Hmmm, yummie dat ga ik ook eens proberen. Terug naar de italiaanse pizza.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † dinsdag 15 februari 2011 @ 21:05:54 #74
91830 MaximusTG
pi_92837747
Jep! Heb bij wijze van test vanavond twee ballen deeg gemaakt. Heb weer de Soezie broodbloem gebruikt ipv de Antimo Caputo. Ik heb sowieso het idee dat die bloem minder goed water opneemt; denk dat die wat minder water nodig heeft. Had namelijk het idee dat het deeg van tipo 00 te slap was. Heel zacht, maar rekt net iets te makkelijk uit.
Met de werkwijze die ik nu gebruik is het het beste om het deeg na het rijzen in de koelkast in het bakje verder te laten rijzen buiten de koelkast. Dan behoud je meer gas in het deeg. Alleen werd het deeg te slap als ik het niet eerst weer opbolde voor het rijzen. Dan verlies je echter wat luchtigheid. Ook kwam het deeg wat lastig (zonder aan zichzelf te plakken/vouwen) uit de bakjes. Heb nu een betere maat bakje gevonden die ook nog eens rond is:



De yoghurtbakjes van de AH :p. Zijn ongeveer 600 ml, en perfect voor de pizzabollen uit mijn recept.
Morgen lekker een lunchpizza! Niet teveel erop, tomatensaus, mozzarella en misschien een beetje salami.
pi_92980637
Na de hele topicreeks door te hebben gebladerd op het werk, toch ook maar eens zelf begonnen. Men eerste pizza viel uit elkaar doordat alles op de schep bleef plakken... Maar de volgende lukte het wat beter en smaakte verrekte goed! (ik ben niet zo veeleissend :))

Resultaat:
  zaterdag 19 februari 2011 @ 11:46:54 #76
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93006710
Het pizzadeeg ligt te rijzen *O*
heitieh
pi_93011248
Die ongeglazuurde tegels uit de OP hč, waar ga ik die vinden in de bouwmarkt? Dwz: waar gebruik je die dingen normaal voor?

En de bloem e.d, kan ik daar gewoon standaard supermarktspullen voor gebruiken of moet ik toch iets anders zoeken?
  zaterdag 19 februari 2011 @ 14:19:52 #78
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93011530
Gewoon stoeptegels denk ik, maar die zijn 30x30cm dus dan moet je het formaat van je pizza daarop aanpassen... (mijne zijn meestal 32cm als ik ze maak, in de oven krimpen ze nog wat).

Wat betreft bloem zou ik gewoon beginnen met supermarktbloem, die van de Lidl werkt hier prima, of de iets duurdere van AH eigenmerk. Je kneedtechniek is het belangrijkst! Gist gewoon zo'n zakje van dr Oetker en water... uit de kraan :).

Als je vaker gist gaat gebruiken kun je instant gist halen bij de reformzaak, zijn grotere verpakkingen van. Daarna gewoon luchtdicht in een bakje doen, blijft maanden goed.
  zondag 20 februari 2011 @ 13:43:04 #79
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_93053759
Ik heb een elektrische pizzapan te koop! :)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_93053797
ik niet!
Ja doei.
  zondag 20 februari 2011 @ 14:05:08 #81
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93054756
De pizza was gisteren zeer geslaagd :9

Eindelijk tevreden met 2 heerlijke pizza's. *O*

De bodem was zoiets als de pizza's van dr. oetker (bijv. de tonno) qua dikte, structuur en knapperigheid.

Eigenlijk zou ik graag zo'n bodem willen maken als bij de pizzeria. Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven, maar dat is toch nog heel anders. Waar zit het verschil?
heitieh
  zondag 20 februari 2011 @ 14:06:39 #82
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93054812
Ga misschien eens vragen bij de pizzeria naar het recept. Misschien geven ze dat wel :P
heitieh
  zondag 20 februari 2011 @ 14:20:05 #83
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_93055554
quote:
99s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:06 schreef Joooo-pi het volgende:
Ga misschien eens vragen bij de pizzeria naar het recept. Misschien geven ze dat wel :P
Wedden van niet. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_93056469
Vandaag ook weer eens pizza gemaakt, nu bij vriendlief. In een gewone elektrische oven gaat het al beter dan in mn combimagnetron. Maar deze keer ook uitgetrokken in plaats van gerold, ging goed! ^O^
  † In Memoriam † zondag 20 februari 2011 @ 14:54:28 #85
91830 MaximusTG
pi_93057266
Leuk he, als er vooruitgang in zit? Foto gemaakt toevallig? Je pizza had vast genoeg 'puff' ;).
pi_93063156
quote:
Op zondag 20 februari 2011 14:54 schreef MaximusTG het volgende:
Leuk he, als er vooruitgang in zit? Foto gemaakt toevallig? Je pizza had vast genoeg 'puff' ;).
Deze keer niet :) , volgende keer weer!
  zondag 20 februari 2011 @ 20:08:50 #87
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93071233
quote:
99s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:06 schreef Joooo-pi het volgende:
Ga misschien eens vragen bij de pizzeria naar het recept. Misschien geven ze dat wel :P
Geven ze vast niet ;).
Je kunt er hooguit gaan werken.

Of alleen vragen wat voor kaas ze gebruiken bijvoorbeeld. Of ingrediėntenlijst of zo. Dat moeten ze afgeven.
pi_93071516
Jumjum. Net weer pizza gegeten. Saus was wat zoet uitgevallen, maar dat was eigenlijk best lekker voor een keer, volgende keer weer wat pittiger. Qua beleg houd ik het nu meestal bij saus, mozzarella en ui, lekker simpel is eigenlijk het lekkerst.

Met de Bestron begin ik ook steeds meer vriendjes te worden. Lang voorverwarmen, na een tijdje de pizza draaien en gewoon continue in de gaten houden blijkt zo'n beetje de truck te zijn.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 20 februari 2011 @ 21:23:34 #89
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93075749
Draaien? Op de kop? :D
pi_93080207
quote:
Op zondag 20 februari 2011 21:23 schreef Zoheetik het volgende:
Draaien? Op de kop? :D
Zo lang het een calzone was, moet dat geen probleem zijn :D
Ik zal hier morgen een fototje tussen plakken van mijn lunchpizza van afgelopen vrijdag. Die was ook yummie







[ Bericht 14% gewijzigd door reclamedoos op 21-02-2011 10:09:56 ]
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 20 februari 2011 @ 23:11:38 #91
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93083028
Maar een calzone kan weer niet in de Bestron ;).

Ik heb ook alweer zin in pizza... }:|
Maar ik heb alleen maar extra belegen kaas (en deeg en tomatensaus) in huis.
  † In Memoriam † zondag 20 februari 2011 @ 23:28:34 #92
91830 MaximusTG
pi_93083940
quote:
Op zondag 20 februari 2011 14:05 schreef Joooo-pi het volgende:
De pizza was gisteren zeer geslaagd :9

Eindelijk tevreden met 2 heerlijke pizza's. *O*

De bodem was zoiets als de pizza's van dr. oetker (bijv. de tonno) qua dikte, structuur en knapperigheid.

Eigenlijk zou ik graag zo'n bodem willen maken als bij de pizzeria. Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven, maar dat is toch nog heel anders. Waar zit het verschil?
Het is echt wel mogelijk om zelf een pizza te maken in je gewone oven thuis die zeker mee kan met de middenklasse pizzeria. Is allemaal een kwestie van de juiste bloem voor het gewenste resultaat, de verhoudingen tussen de ingredienten, en het fermentatieschema (weinig gist, lange koude rijs), voor de smaak.
Welke werkwijze gebruik je nu?
pi_93093791
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 23:11 schreef Zoheetik het volgende:
Maar een calzone kan weer niet in de Bestron ;).

Ik heb ook alweer zin in pizza... }:|
Maar ik heb alleen maar extra belegen kaas (en deeg en tomatensaus) in huis.
Neehee, was gewoon een gewone. Alleen even een halve slag draaien, zodat de voorkant achterin ligt en andersom, Bestron doet het niet zo heel gelijkmatig.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 21 februari 2011 @ 12:30:24 #94
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93096754
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 23:28 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Het is echt wel mogelijk om zelf een pizza te maken in je gewone oven thuis die zeker mee kan met de middenklasse pizzeria. Is allemaal een kwestie van de juiste bloem voor het gewenste resultaat, de verhoudingen tussen de ingredienten, en het fermentatieschema (weinig gist, lange koude rijs), voor de smaak.
Welke werkwijze gebruik je nu?
ff nadenken :9

Recept:
• 2 dl lauw water + 5.5g droge gist + kleine tl suiker. Dit 10 minuten laten staan.
• 350g bloem (gewoon bij de molen gehaald) + 2 el olijfolie + tl zout + bovenstaand mengsel samengevoegd.
• ruim 10 minuten gekneed
• ca. 1,5 uur in een kom laten rijzen met vochtige doek afgedekt. Kamertemperatuur.

Daarna lucht eruit gekneed en ca. 3 uren in de koelkast laten staan.

Vervolgens weer de lucht eruit gehaald en het deeg in tweeen gedeeld. Beide stukken vervolgens met de hand platgedrukt op een pizzabodembakplaatding ( :D ) om de bodem te maken.

Een van de pizza's had ik belegd met:
• mensel van gezeefde tomaten + kruiden (knoflookpoeder, tijm, basilicum, oregano, rozemarijn)
• iets minder dan een blikje tonijn (op olie)
• gewone uiringen
• mozarellastukjes
• paar champignons
• basilicumkruiden

De oven op "conventioneel" gezet (onder en boven) en op 250 graden voorverwarmd.

De pizza's een voor een onder in de oven 13 a 14 minuten laten bakken op 220 graden.
heitieh
  † In Memoriam † maandag 21 februari 2011 @ 13:19:23 #95
91830 MaximusTG
pi_93098666
Waarom haal je de lucht er uit na het rijzen in de koelkast? Ik neem trouwens aan dat je het deeg in de koelkast zet ivm planning? Want 3 uur is erg kort om iets van invloed op de smaak te hebben. Als je het deeg nu vanuit de koelkast in tweeėn verdeelt, opbolt, en dan nog laat rijzen tot ze iets in volume zijn toegenomen, en dan uitrekt/zachtjes uitdrukt in je pizzavorm (waarbij je dus oplet niet teveel lucht eruit te drukken) zal je pizza al een stuk meer op pizzeria-pizza lijken.

Edit: Eet morgen ook weer pizza! Nu mn zuurdesemcultuur eindelijk gelukt lijkt heb ik twee bollen deeg gemaakt met zowel zuurdesemcultuur en een klein beetje instant gist. Bloem is combinatie van Soezie bloem en Caputo 00.



[ Bericht 29% gewijzigd door MaximusTG op 21-02-2011 14:25:20 ]
  maandag 21 februari 2011 @ 16:06:41 #96
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93106119
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 13:19 schreef MaximusTG het volgende:
Waarom haal je de lucht er uit na het rijzen in de koelkast? Ik neem trouwens aan dat je het deeg in de koelkast zet ivm planning? Want 3 uur is erg kort om iets van invloed op de smaak te hebben. Als je het deeg nu vanuit de koelkast in tweeėn verdeelt, opbolt, en dan nog laat rijzen tot ze iets in volume zijn toegenomen, en dan uitrekt/zachtjes uitdrukt in je pizzavorm (waarbij je dus oplet niet teveel lucht eruit te drukken) zal je pizza al een stuk meer op pizzeria-pizza lijken.

Edit: Eet morgen ook weer pizza! Nu mn zuurdesemcultuur eindelijk gelukt lijkt heb ik twee bollen deeg gemaakt met zowel zuurdesemcultuur en een klein beetje instant gist. Bloem is combinatie van Soezie bloem en Caputo 00.

[ link | afbeelding ]
ik dacht dat dat moest, die lucht eruit drukken :D
heitieh
  maandag 21 februari 2011 @ 16:12:35 #97
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93106399
Mijn mooiste pizza tot nog toe net gemaakt, dus ik dacht ik maak er ook even een wat betere foto van:

  † In Memoriam † maandag 21 februari 2011 @ 16:17:47 #98
91830 MaximusTG
pi_93106624
@Joooo-pi
Nee hoor, dat hoeft sowieso niet altijd, bij het bakken van brood wordt het meestal wel een keer gedaan. Maar zeker niet na de tweede rijs. Redenen om de lucht er uit te drukken:

- Teveel CO2 zorgt ervoor dat de gist doodgaat
- Het ontspant het glutennetwerk
- De temperatuur aan de binnenkant en buitenkant van het deeg wordt weer gelijk
- Voedingstoffen voor de gist in het deeg worden herverdeeld, zodat de gist opnieuw kan 'eten'.

Als je de lucht eruit drukt vlak voor het bakken dan heb je alleen de luchtbellen die de gist maakt tijdens de eerste (korte) periode als het brood/de pizza net in de oven zit. Dan blijft ie dus compact.
Afhankelijk van het gewenste eindresultaat kan je meer of minder lucht eruit halen. Bij Frans brooddeeg is het vaak al genoeg om het deeg onder zn eigen gewicht te laten uitzakken.

@Zoheetik: Das wel gek, zo'n pizza aan de muur ;). Maar hij ziet er goed uit hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door MaximusTG op 21-02-2011 16:43:59 ]
  maandag 21 februari 2011 @ 19:02:14 #99
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93114407
oké, thanks ^O^

Volgende keer weer een uitdaging :D
heitieh
  † In Memoriam † dinsdag 22 februari 2011 @ 21:04:17 #100
91830 MaximusTG
pi_93170071
Vanavond weer pizza gebakken; geen foto helaas, omdat ik er maar 1 had gebakken (en anders wordt ie koud he ;) ). Had combinatie zuurdesem + instant gist + 50% tipo 00 en 50% Soezie Surfina gebruikt. Resultaat was erg lekker, maar narijs in de oven viel tegen. Deeg voelde wel goed aan. Voor morgen een nieuwe batch gemaakt, zelfde bloem, maar dan de alleen gist versie. Heb ook wat broodbloem besteld bij een molen en ook 5 kg Amerikaanse patentbloem. Allebei vrij hoog eiwitgehalte (+-12%). Ben benieuwd :D.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 21:07:24 #101
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93170265
Ik kan via m'n werk trouwens makkelijk aan allemaal verschillende soorten bloem komen. Daar kan ik in de toekomst ook nog mee experimenteren :P

Welke eigenschappen zijn goed bij het maken van een pizzabodem?
heitieh
  † In Memoriam † dinsdag 22 februari 2011 @ 21:16:43 #102
91830 MaximusTG
pi_93170878
Waar werk je dan als ik vragen mag?
Die eigenschappen is juist wat het zo lastig maakt. Traditioneel wordt idd. farina di grano tenero tipo 00 gebruikt, voor de Napoletaanse pizza dan. Maar als je b.v. New York Style wil maken, met een bollere rand (vind ik persoonlijk erg lekker), zijn andere eigenschappen weer belangrijk. Daarnaast is het ook mogelijk om met verschillende soorten bloem hetzelfde resultaat te bereiken door verschillende werkwijzes te gebruiken.
Vind het daarom best jammer dat het in Nederland zo lastig is om goede bloem in de supermarkt te krijgen.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 21:24:12 #103
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93171449
Bij een vrij grote industrele bakkerij waar diverse soorten bloem worden gebruikt. Tipo 00 zit er trouwens echt niet tussen ;)

Ik kan bij r&d vragen naar bloem met specifieke eigenschappen en dan weten zij wel wat daar het beste bij past :D Ik heb ook al even gevraagd en wat tips gehad, maar ze hebben geen verstand van pizza's natuurlijk :P
heitieh
  † In Memoriam † woensdag 23 februari 2011 @ 15:10:45 #104
91830 MaximusTG
pi_93201754
Oke, bij voorbaat excuses voor de hoeveelheid foto's, maar dit moest ik gewoon even posten; Vanavond komt er een vriendin van mn vriendin eten. Nu zouden we pizza gaan eten, maar voor meer dan 2 personen wordt het zo lang wachten op elkaar (en het is niet zo gezellig), dus bedacht ik me gisteravond dat we onze oude grilloven wel op tafel konden zetten... Dus heb ik het deeg wat ik eigenlijk voor vanavond had bedoeld maar in de koelkast laten staan, kan die lekker lang fermenteren, en heb ik een simpele 1-dags deeg gemaakt, maar dan in hele kleine bolletjes. Op de terugweg van de supermarkt nog even langs de Hubo voor een stukje multiplex (50 cent :D), en zie hier het resultaat van de eerste test:






pi_93202435
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 15:10 schreef MaximusTG het volgende:
Ziet er weer lekker uit! Ik moet dat deeg van jou ook maar 'ns uitproberen.

Zelfde koffieapparaat ook :P
pi_93218082
Zojuist ook maar weer eens geprobeerd om een beetje pizza te maken. Weer volgens het recept van MaximusTG.. deze keer wel met instant gist ;)



Denk dat dit de laatste keer is dat ik pizza degen ga maken want het lukt gewoon niet, van de 4 bollen maar 2 bollen een beetje uitgerekt gekregen. Elke keer schuurt mijn deeg of is de bodem zo dun dat je erdoorheen kan kijken. En mijn pizza moet minimaal 20minuten in mijn Breston oventje wil die een beetje kleuren. Zodra die gekleurd is, is die zo droog als sinterklaas zijn klote (zoals we dat in Limburg zeggen). Gelukkig smaakt die daar wel niet na ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door AkTje op 23-02-2011 21:02:17 ]
pi_93218757
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 20:22 schreef AkTje het volgende:
Zojuist ook maar weer eens geprobeerd om een beetje pizza te maken. Weer volgens het recept van MaximusTG.. deze keer wel met instant gist ;)

[ afbeelding ]

Denk dat dit de laatste keer is dat ik pizza degen ga maken want het lukt gewoon niet, van de 4 bollen maar 2 bollen een beetje uitgerekt gekregen. Elke keer schuurt mijn deeg of is de bodem zo dun dat je erdoorheen kan kijken. En mijn pizza moet minimaal 20minuten in mijn Breston oventje wil die een beetje kleuren. Zodra die gekleurd is, is die zo droog als sinterklaas zijn klote (zoals we dat in Limburg zeggen). Gelukkig smaakt die daar wel niet na ;)
:D :9~

Al die pizza's zien hier zo ontzettend lekker uit. En dan kom ik aan met m'n "creatie". :')
pi_93219401
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 20:22 schreef AkTje het volgende:
Zojuist ook maar weer eens geprobeerd om een beetje pizza te maken. Weer volgens het recept van MaximusTG.. deze keer wel met instant gist ;)

[ afbeelding ]

Denk dat dit de laatste keer is dat ik pizza degen ga maken want het lukt gewoon niet, van de 4 bollen maar 2 bollen een beetje uitgerekt gekregen. Elke keer schuurt mijn deeg of is de bodem zo dun dat je erdoorheen kan kijken. En mijn pizza moet minimaal 20minuten in mijn Breston oventje wil die een beetje kleuren. Zodra die gekleurd is, is die zo droog als sinterklaas zijn klote (zoals we dat in Limburg zeggen). Gelukkig smaakt die daar wel niet na ;)
Ah, wat jammer! Misschien een keer het andere recept proberen? Daar werk ik altijd mee en nooit bovengenoemde gehad. Niks ten nadele van het recept van Maximus, maar dit werkt gewoon voor mij. Als je bodem scheurt of erg dun wordt, kun je ook prima dat stukje even dubbel doen. Vast niet de manier waarop het hoort, maar je proeft er niks van :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  † In Memoriam † donderdag 24 februari 2011 @ 09:48:50 #109
91830 MaximusTG
pi_93243711
@AkTje, dat is wel jammer zeg. Had je de tip in de OP al gelezen over het opendoen van de deksel kort nadat de pizza in de bestron ligt? Dan kan er extra stoom ontsnappen. Wel weer dichtdoen daarna ;). Want 20 minuten is wel heel lang zeg, vooral in zo'n oventje. Die zou toch heel warm moeten worden?
Welk type bloem gebruik je trouwens? En kneed je met de hand of een mixer? Want het hydratatiepercentage in mijn PDF is gebaseerd op een bloem die qua gluten een broodbloem/hoog glutenbloem is. Heb het zelf ook al een aantal keer met 100% tipo 00 gedaan, maar dan is het deeg té rekbaar. Maar scheuren doet het eigenlijk nooit. Juist door te kneden als niet alle bloem er bij zit krijg je een sterk glutennetwerk, waardoor je het deeg zo dun kan trekken dat je er door heen kan kijken.
Gebruik ik 50/50 tipo 00/broodbloem, of 100% broodbloem dan gedraagt het deeg zich weer heel anders.
pi_93246216
Ik zal het van het weekend eens proberen in mijn pizzaoven met deeg dat minder vochtig is gemaakt. Ik weet wel bijna zeker dat het probleem van het niet bruin worden in de "luchtvochtigheid" in de oven zit. Dit komt voor een gedeelte natuurlijk uit het deeg.
Ik gebruik meel van de lidl, wat op zich prima is. Je weet natuurlijk niet of de samenstelling van dit meel altijd hetzelfde is (van dezelfde fabriek, op dezelfde manier gemalen, van dezelfde akker/boer). Hoe goedkoper het meel, hoe groter de kans dat ze er van alles doorheen mikken lijkt me zo. Daar kopen ze grote partijen meel/graan op om dit vervolgens te verpakken in een lidl-pak.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_93248026
Ik word zo iebelig van dit topic, ik wil ook weer pizza's bakken! :9~ Ik krijg al sinds september een pizzaoven van mijn tante, nadat ik lyrisch was over de hare die ik een tijdje heb geleend. Maar ik heb hem nog steeds niet want hij was een hele tijd niet leverbaar.
Het werkt echter zo fijn dat ik geen zin meer heb in klooien in mn gewone oven ;( ik mis eigengemaakte pizza's... :'(

In dat oventje duurde het trwns echt enkele minuten voor de pizza perfect klaar was. O+
  † In Memoriam † donderdag 24 februari 2011 @ 12:15:36 #112
91830 MaximusTG
pi_93248991
Net een pizza gebakken van 2 dagen oud deeg! Dat proef je echt zeg!
Deeg kleurt ook anders:


pi_93249143
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 12:15 schreef MaximusTG het volgende:
Net een pizza gebakken van 2 dagen oud deeg! Dat proef je echt zeg! Deeg kleurt ook anders:
Heeft dat een voordeling of nadelig effect op de smaak? Je pizza ziet er wel goed uit.
  † In Memoriam † donderdag 24 februari 2011 @ 12:19:58 #114
91830 MaximusTG
pi_93249189
Haha, voordelig natuurlijk, anders had ik em wel al eerder gebakken ;).
pi_93357597
Net een hele grote faal van mijn kant :')
Had bij de AH zo'n pizzadeeg + saus pakket gekocht. Het deeg zit in zo'n rol. Dus ik haal het uit de verpakking en knal het op een werkblad en begin te rollen.. maar het deeg was zo stug als wat en er kwamen alleen maar gaten in het deeg. Uiteindelijk na een half uur kneden met water en bloem er nog 'iets' van weten te breien, maar later bleek dat het heel anders moest :(
  † In Memoriam † zondag 27 februari 2011 @ 00:31:28 #116
91830 MaximusTG
pi_93373547
Ja, dat kan je gewoon afrollen of zo he? Maar is die zooi niet op basis van bakpoeder ipv gist? Vind ik toch altijd een beetje jammer.
In Nederland kan je niet echt 'echt', op basis van gist, diepvries deeg halen volgens mij..
Toch kan zelf deeg maken net zo snel zijn, je moet het alleen goed plannen. Bv met mijn 3 dagen koud gefermenteerde deeg, zag je dat ie toch flink was gerezen in de koelkast. Ik denk dat ie met een half uur opwarmtijd ook wel gebakken had kunnen worden.
  maandag 28 februari 2011 @ 03:22:24 #117
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93426970
Ja hoor kan prima snel. Als je gewoon een boel deeg maakt (voor 4 pizza's) en het dan in de koelkast doet heb je de volgende dag binnen een half uur een pizza op tafel.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 17:23:33 #118
296595 foodlover
live and learn
pi_93497448
Morgen ga ik weer eens deeg maken, donderdag pizza bakken. Ik rol normaal het deeg uit met een deegroller.
Ga weer eens proberen een pizza met de hand te vormen, zal mijn bevindingen posten!
pi_93501018
Voor mij is het morgen ook pizza-dag, ik heb eindelijk een paar pakjes Caputo meel weten te bemachtigen. Eens kijken of het wat is, ik ben erg benieuwd.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 20:31:33 #120
117107 MarcoD
.........
pi_93507572
Heb zondag een ingevroren bolletje deeg uit de vriezer gehaald deze ligt nu lekker in een afgesloten bakje te rijzen, donderdag of vrijdag dus pizzadag :) ! Ik ben benieuwd hoeveel het voor de smaak uitmaakt.
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  † In Memoriam † woensdag 2 maart 2011 @ 23:24:48 #121
91830 MaximusTG
pi_93570149
En, NutKees, hoe beviel de Caputo? MarcoD, heeft het deeg het vriezen overleefd?
  woensdag 2 maart 2011 @ 23:45:08 #122
117107 MarcoD
.........
pi_93571384
Ik denk het wel morgen ga ik dus de proef op de som nemen. Het lijkt er in ieder geval wel op dat het deeg een beetje gerezen is.

Nog een vraag trouwens, ik had hier volgens mij gelezen dat je het beste semolinameel kan gebruik als meel voor op je pizzaschep omdat het minder fijn is dan tarwebloem waar kan je dat het beste halen?

[ Bericht 45% gewijzigd door MarcoD op 02-03-2011 23:51:22 ]
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  † In Memoriam † woensdag 2 maart 2011 @ 23:59:25 #123
91830 MaximusTG
pi_93572346
Hmm, mijn semolina en maismeel komt van een toko. Je kan ook een pakje griesmeel halen bij de supermarkt. Das hetzelfde.
pi_93580862
Caputo meel is merkbaar beter van structuur als het eenmaal gerezen is, maar ik heb het vermoeden dat mijn Bestron oventje zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb het ding pas een jaar maar volgens mij draait hij nog maar op half vermogen. Pizza's moeten er veel langer in en het deeg wordt niet meer zo luchtig en knapperig, maar komt er als een harde platte koek uit.
  donderdag 3 maart 2011 @ 15:12:04 #125
296595 foodlover
live and learn
pi_93593344
Pizza uit planning is verschoven, wordt vervolgd!
  donderdag 3 maart 2011 @ 18:59:11 #126
117107 MarcoD
.........
pi_93602434
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 23:45 schreef MarcoD het volgende:
Ik denk het wel morgen ga ik dus de proef op de som nemen. Het lijkt er in ieder geval wel op dat het deeg een beetje gerezen is.

Nog een vraag trouwens, ik had hier volgens mij gelezen dat je het beste semolinameel kan gebruik als meel voor op je pizzaschep omdat het minder fijn is dan tarwebloem waar kan je dat het beste halen?
Nou de pizza is niet echt gelukt, het deeg plakte echt als de ziekte. Het is dus een soort van calzone geworden. Het was nog wel redelijk te eten maar de vorige keer dat ik het deeg had gebruikt werkte het beduidend beter.
Nu weet ik alleen niet waarom het zoveel meer plakt, komt het door het invriezen? komt het door de lange koude rijs?.
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2011 @ 19:12:24 #127
91830 MaximusTG
pi_93603053
Het kan komen door de lange koude rijs ja, omdat het glutennetwerk in je deeg langzaam gaat afbreken naarmate het deeg langer staat. Daardoor kan het minder goed water vasthouden. Maar wanneer plakte het dan, tijdens het vormen, of bleef het plakken aan je schieter? Wat ik altijd doe is het deeg na het opwarmen buiten de koelkast met container en al op de kop een bebloemd oppervlak zetten. Dan zakt het deeg op het oppervlak. Container weghalen, en bovenkant goed wat bloem over strooien. Dan het deeg aan de kant het verst van je verwijderd voorzichtig oppakken (er onder werken) met je vingers, en omklappen naar je toe. Afhankelijk van de gebruikte bloemsoort in het deeg kan ik dan de pizza een beetje plat drukken en op mn knokkels verder vormen, of het de pizza in zn geheel op het werkvlak vormen, en dan op de schieter trekken/leggen.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:00:36 #128
117107 MarcoD
.........
pi_93636804
Tijdens het vormen plakte het nogal en ook op de schieter. Zal bij het volgende bolletje wel wat meer bloem gebruiken, ik had ook een hele kleine hoeveelheid bloem op de werkplek gedaan en op de schieter had ik wat griesmeel gestrooid.
Zal de volgende keer wel een verslagje uit brengen of het beter gelukt is.
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  zaterdag 5 maart 2011 @ 12:31:11 #129
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93681224
Ga straks weer pizzadeeg maken voor vanavond.

Ik ga jouw tip volgen, MaximusTG :P

Dus als ik het deeg straks klaar heb, haal ik de lucht eruit na het rijzen en dan zet ik het in de koelkast voor vanavond.

Dan vanavond deeg uit de koelkast (is weer 2x zo groot), niet kneden, maar gewoon in tweeen doen en proberen een bodem te maken dmv uitrekken... Heb ik dat zo goed begrepen dan??
heitieh
pi_93696165
ik heb geen bakplaat in mn combimagnetron.
in de folder van de xenos staat nu een pizza bakvorm. is dat wat voor een simpele zelfmaak pizza?

op een rooster met bakpapier was geen succes. met steen is natuurlijk helemaal mooi maar dat wil ikk nu nog ff niet.
  † In Memoriam † zaterdag 5 maart 2011 @ 20:31:20 #131
91830 MaximusTG
pi_93699960
@Joooo-pi; Nou ja, je zal ze ondertussen al wel op hebben, maar mijn tip was een simpele manier om met jouw werkwijze luchtigere pizza's te maken. Idee is dus dat je zo veel mogelijk lucht in je deeg laat. Als je mijn tip goed leest zeg ik je je deeg na het uit de koelkast hebt gehaald in 2en verdeeld, en afgedekt laat rijzen (beetje bloem eronder/erop). Als je deeg al zo hard rijst al in de koelkast, zou ik het daarvoor al in stukken doen. Als je het wel pas vlak voor het vormen verdeelt, dan iig wel met een mes snijden. Niet in stukken scheuren.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:21:18 #132
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_93705220
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:31 schreef MaximusTG het volgende:
@Joooo-pi; Nou ja, je zal ze ondertussen al wel op hebben, maar mijn tip was een simpele manier om met jouw werkwijze luchtigere pizza's te maken. Idee is dus dat je zo veel mogelijk lucht in je deeg laat. Als je mijn tip goed leest zeg ik je je deeg na het uit de koelkast hebt gehaald in 2en verdeeld, en afgedekt laat rijzen (beetje bloem eronder/erop). Als je deeg al zo hard rijst al in de koelkast, zou ik het daarvoor al in stukken doen. Als je het wel pas vlak voor het vormen verdeelt, dan iig wel met een mes snijden. Niet in stukken scheuren.
Net te laat.. ;)

Maar goed, dan heb ik nog wat verbeterpuntjes voor de volgende keer (snijden ipv scheuren, of van te voren delen) :D

In ieder geval weer heerlijk pizza gegeten. De bodem was nu best wel goed (luchtig). Maar al met al nog steeds geen pizzeriabodem. Ik heb wel heel anders de bodem gemaakt nu: dmv uitrekken van het deeg. Daar moet ik nog iets handiger in worden :P

Het resultaat is dus prima, maar ik ben nogal kritisch :D Nou ja, ik vind het gewoon leuk om te verbeteren :)
heitieh
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:24:08 #133
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93705381
Zo'n klein blikje tomatenpuree
is nog best goed te doen als snelle saus :)
pi_93705777
Misschien een rare vraag, zijn er webshops waar je (pizza) ingredienten kunt bestellen. Kan hier in de buurt nergens goede meel, buffel mozarella etc. vinden.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 22:42:28 #135
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93706476
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:31 schreef Rhytmbox het volgende:
Misschien een rare vraag, zijn er webshops waar je (pizza) ingredienten kunt bestellen. Kan hier in de buurt nergens goede meel, buffel mozarella etc. vinden.
Heb je geen een molen of kaaswinkel in de buurt?
  † In Memoriam † zaterdag 5 maart 2011 @ 23:22:33 #136
91830 MaximusTG
pi_93708576
Buffelmozzarella hebben ze bij de AH. Bloem; tja, zolang je niet in een hele hete (hout)oven bakt (en wat ik gezien heb van die Ferrari oventjes is dat het ook net niet), heb je in een gewone oven meer nadeel dan voordeel aan 'echte' pizzabloem. Probeer eens wat goede witbroodbloem van bv de Welkoop.
Heb pas nog wat soorten bloem besteld op www.de-zuidmolen.nl. En een tijdje terug op www.pastaetc.nl.
pi_93720970
Het eerste pizzadeeg van tarwegries staat te rijzen bij de verwarming :)
Dit is wel wat lastiger te verwerken dan gewone bloem. Heb in ieder geval gemerkt dat met verse pasta, het makkelijker een goede 'bite' houdt dan met gewoon meel ^O^
Ben benieuwd hoe de pizza wordt.
  zondag 6 maart 2011 @ 16:09:12 #138
159909 -Peach
Prunus persica
pi_93729550
:9~ Deze reeks ga ik eens goed doorlezen! Krijg er honger van :D
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
  zondag 6 maart 2011 @ 19:17:55 #139
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_93736484
quote:
14s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:09 schreef -Peach het volgende:
:9~ Deze reeks ga ik eens goed doorlezen! Krijg er honger van :D
Ha! heb ik ook gedaan en daarstraks een deegje gezet, ben reuze benieuwd, kijk er rond 21uur weer naar, staat heerlijk te rijzen..
Daarna als ik weer luchtig heb gekneed dan doe ik die bollen in de koelkast, weet alleen niet of ik het morgen of overmorgen ga gebruiken..
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_93744589

Dit is het resultaat van vandaag. Goed gelukt, luchtig en dun. :9
Om eerlijk te zijn, vind ik dit meel maar weinig meerwaarde hebben voor pizza's. Als het op is, gebruik ik weer lekker gewoon tarwemeel.
pi_93746507
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:16 schreef loecje het volgende:
ik heb geen bakplaat in mn combimagnetron.
in de folder van de xenos staat nu een pizza bakvorm. is dat wat voor een simpele zelfmaak pizza?

op een rooster met bakpapier was geen succes. met steen is natuurlijk helemaal mooi maar dat wil ikk nu nog ff niet.
iemand?
het gaat om deze:
pi_93747232
Ik denk dat dat ook best wel werkt, zolang ie ook maar goed heet is?
pi_93747392
quote:
Op zondag 6 maart 2011 22:03 schreef loecje het volgende:

[..]

iemand?
het gaat om deze:
[ afbeelding ]
Onderop mijn combimagnetron ligt zon soort ding. Gaat prima ^O^
pi_93747941
dan ga ik er toch eentje halen. als ze er zaterdag nog zijn tenminste.
  zondag 6 maart 2011 @ 22:23:57 #145
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93747974
Ik doe het gewoon op een stoeptegel :P
pi_93748159
dat klinkt toch nog niet zo fris... en gaat ook niet passen want mijn combimagnetron blijft draaien in oven stand.
pi_93748257
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 22:23 schreef Erasmo het volgende:
Ik doe het gewoon op een stoeptegel :P
Ben jij hiervoor verantwoordelijk?! :(
  maandag 7 maart 2011 @ 09:44:45 #148
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93759456
Stoeptegel is toch eigenlijk te klein?

Ik heb zo'n vorm als hierboven maar dan met gaatjes in de bodem :).
Alsnog wordt de bodem niet zo mooi als op een steen... Bodem is heel licht en niet zo knapperig.

De bodem waar je je pizza op gooit/legt moet heet zijn, dan schroeit de pizza eraan vast. Ik vind dat teveel geknoei (gewoon op de ovenplaat deed ik eerst), dus vandaar zo'n vorm. Maar beter is het dus niet.
  maandag 7 maart 2011 @ 09:46:54 #149
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93759493
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 22:26 schreef loecje het volgende:
dat klinkt toch nog niet zo fris... en gaat ook niet passen want mijn combimagnetron blijft draaien in oven stand.
Er zijn ook nieuwe stoeptegels te koop ;).
  maandag 7 maart 2011 @ 09:56:57 #150
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93759729
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2011 09:44 schreef Zoheetik het volgende:
Stoeptegel is toch eigenlijk te klein?

Ik heb zo'n vorm als hierboven maar dan met gaatjes in de bodem :).
Alsnog wordt de bodem niet zo mooi als op een steen... Bodem is heel licht en niet zo knapperig.

De bodem waar je je pizza op gooit/legt moet heet zijn, dan schroeit de pizza eraan vast. Ik vind dat teveel geknoei (gewoon op de ovenplaat deed ik eerst), dus vandaar zo'n vorm. Maar beter is het dus niet.
Mijn oplossing is om kleinere pizza's te bakken :P En hij komt bij de Gamma vandaag, voor de hoofdprijs van wel 99 cent.
pi_93761395
LOL, er zijn ook betontegels voor op de stoep van 60x40. Even met de haakse slijper op maat maken voor je oven :)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  maandag 7 maart 2011 @ 11:22:07 #152
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93762155
Ja oke maar standaard stoeptegels zijn 300x300 tochhh.
  maandag 7 maart 2011 @ 11:30:43 #153
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93762432
Pizza met een diameter van 30 cm is prima te doen hoor, desnoods bak je er 2.
  maandag 7 maart 2011 @ 11:41:16 #154
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93762872
Mijne zijn altijd 32cm, anders worden ze heel dik. Oke dan moet ik de verhouding aanpassen van de ingredienten.

Goed, in de oven schieten is me ook nog nooit gelukt.
  † In Memoriam † maandag 7 maart 2011 @ 12:24:01 #155
91830 MaximusTG
pi_93764349
Niet zo moeilijk hoor, om de verhoudingen aan te passen: Gebruik gewoon de pizzadeeg tool:
http://pizzamaking.com/dough_calculator.html

Of je doet het zelf, simpelweg de verhouding tussen de oppervlaktes bepalen en je bent er eigenlijk al.
In de oven schieten is een kwestie van genoeg bloem/maismeel/semolina op je schieter. Als je je deeg op je schieter belegt moet je gewoon vaak een 'microshake' geven, zodat het deeg los blijft. Je ziet ook wel eens dat ze de belegde pizza op de schieter schuiven. Dat vind ik persoonlijk een beetje eng. Laatst wel gedaan met de onbelegde bodem. Voorzichtig aan de randen gepakt en er zo op geschoven. Dat was met deeg dat als je het opppakte, zo naar beneden ging hangen. Ging op zich goed.

Betontegels/stenen vind ik toch niet zo'n goed idee in de oven... Je weet nooit wat er allemaal in dat beton zit, en je hebt veel meer kans op scheuren van de steen in de oven. Dat soort stenen worden immers niet gebakken.
  maandag 7 maart 2011 @ 16:51:56 #156
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93775444
Leuk die pizzadeegtool!
Alleen... de thicknesfactor, wat bedoelen ze precies? :D Als NY pizza's al 0.1 zijn...

Wat betreft de schuiver, ik heb nog niet goed genoeg m'n best gedaan. Geen maismeel gebruikt om de bodem eraf te "rollen" en nog geen schieter gemaakt.

Je weet inderdaad niet wat precies de samenstelling van die betontegel is. Maar is het erg dat die barst? Dan koop je weer een nieuwe (trial and error). Tenzij 't echt "knapt" natuurlijk.
Of anders een andere ongeglazuurde steensoort. Heb nog niet in de bouwmarkt gekeken.
pi_93777704
Gebruik alsjeblieft geen betontegels, knappen en scheuren. Zoek gewoon een gladdere maar vooral poreuze steen bij de bouwmarkt.

De bodems van de echte pizzaovens is trouwens bedekt met chamottesteen.
Ikzelf gebruik een mooie granieten steen, tevreden mee.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  † In Memoriam † maandag 7 maart 2011 @ 18:07:24 #158
91830 MaximusTG
pi_93778294
@zoheetik; de thickness factor is in inches volgens mij. ;). 0.1 is dan 2,5 mm. Valt best mee ;)
  maandag 7 maart 2011 @ 18:09:10 #159
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_93778361
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 17:50 schreef Dionysius85 het volgende:
Gebruik alsjeblieft geen betontegels, knappen en scheuren. Zoek gewoon een gladdere maar vooral poreuze steen bij de bouwmarkt.

De bodems van de echte pizzaovens is trouwens bedekt met chamottesteen.
Ikzelf gebruik een mooie granieten steen, tevreden mee.
Die hadden ze hier niet (was ff bij de gamma @utrecht ) komt wel een keer, ik ga het morgen gewoon op mijn plaat doen ( das wel een hele zware kwaliteit plaat) lukt vast wel. En de perfectie komt ook uiteindelijk ;)
Misschien bij het tuincentrum? hmm ideeen iemand?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 9 maart 2011 @ 07:51:33 #160
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93848626
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 18:07 schreef MaximusTG het volgende:
@zoheetik; de thickness factor is in inches volgens mij. ;). 0.1 is dan 2,5 mm. Valt best mee ;)
Ohh zo ja natuurlijk. En dat valt inderdaad wel mee :). Thanks.

Graniet is wel duur he? Of valt een klein stuk wel mee... Maar eens een keer kijken.
pi_93852102
Ik vrees dat mijn Bestron oven kaduuk is, en heb helaas nog niet zo lang geleden mijn ovenstenen (kachelstenen) weggegooid. Ik zou dus ook wel eens graag willen weten wie een betaalbare steen(soort) voor in de oven kan aanbevelen.
  † In Memoriam † woensdag 9 maart 2011 @ 12:12:16 #162
91830 MaximusTG
pi_93854861
Dat is niet zo mooi! Heb het hier al vaker gepost; bestel er nu gewoon zo een:
http://pizzastein.com/
Dat is een steen van chamotte-klei, die er voor bedoeld is, hittebestendig is, niet duur, en poreus (absorbeert dus water uit je pizzabodem). Gratis op maat gemaakt, inclusief schieter. (tip van mij; bestel meteen twee schieters, en voor dat beetje extra zou ik die snijder er ook maar bij nemen ;) ).
En nee, ik heb er geen aandelen in :P.
pi_93855177
Ik heb deze http://www.barbecueswinke(...)er-pizzasteen/34772/
en het werkt echt geweldig. In een pakketje met pizzames en zo'n opschepding. :D
  † In Memoriam † woensdag 9 maart 2011 @ 13:16:39 #164
91830 MaximusTG
pi_93856893
Overigens ga ik morgen een pizza bakken zonder mn steen. Heb namelijk mn recept iets aangepast, namelijk omgerekend voor een bakplaat van +- 35x35, met iets minder water. Dit ivm mn topic over koken voor 11 man. Hebben daar nl. toch twee grote ovens, kan ik mooi een aantal batches deeg maken die er precies oppassen. Omdat het deeg wat minder nat is, is het wat praktischer uit te rekken op zo'n oppervlak. Maak em ook iets dikker, zodat ie wat minder snel zompig is. Dan is er genoeg tijd voor iedereen om wat dingen op de pizza te leggen (want dat willen ze dan toch wel), en de pizza's zijn bijna allemaal tegelijk klaar. Maakt het wat gezelliger.
pi_93859504
Met zo'n grote groep kan je wel een volgende plaat in de oven schuiven op het moment dat de eerste er uit komt. Is die weer klaar als de eerste plaat op is :)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:06:41 #166
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93860795
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:22 schreef _Loki het volgende:
Ik heb deze http://www.barbecueswinke(...)er-pizzasteen/34772/
en het werkt echt geweldig. In een pakketje met pizzames en zo'n opschepding. :D
Dat is een vriendelijk prijsje!
Jammer dat er dan weer Jamie Oliver op staat (anders was ie nog goedkoper geweest), maar goed.
Waar heb je die gekocht? Of daar gewoon besteld?
  † In Memoriam † woensdag 9 maart 2011 @ 15:45:45 #167
91830 MaximusTG
pi_93862350
Maar ik geloof niet dat de dikte van de steen zelf 4 cm is! Hoe dik is de steen zelf?
pi_93862418
Geen 4 cm :') Ik denk 2.
De mijne is trouwens ook niet van Jamie Oliver (hekel aan zulke 'merken'). ik zal het merk even opzoeken.

Edit: Taiwan zal vast geen merk zijn :') Op de steen staat niks, de doos heb ik niet meer.
  † In Memoriam † woensdag 9 maart 2011 @ 15:57:40 #169
91830 MaximusTG
pi_93862879
Haha, nee, dat zal vast niet. Koop ook liever niet zulke dingen, vaak way overpriced, en niet zo 'goed' als ze je willen doen geloven.
Mijn steen is trouwens wel best 'vies'. Laatst probeerde ik bij de tweede pizza om eens wat minder semoline/maismeel te gebruiken, om een beetje naar het minimale te gaan. Dat was dus iets te weinig, want die bleef vreselijk plakken aan de schieter. Kwam er allemaal kaas op en zo. Ach ja, meeste er af gehaald, raampje in de keuken open en vervolgens lekker dicht bij het element in de oven gezet en die op zn max. Mooi schoonschroeien. Maar je krijgt nooit alles weg. Daarna toen ie grotendeels was afgekoeld met een verse schuurspons nog wat meer verwijderd. Maar ik ga me dr niet druk om maken. Zulke vlekken horen nu eenmaal bij zo'n steen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 15:58:44 #170
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_93862934
Eindelijk weer eens pizza gemaakt, had nog een bolletje in de vriezer liggen. Het was echter een ramp om het deeg in model te krijgen. Het was erg rubberachtig en scheurde snel, uiteindelijk moeten rollen met de deegroller. Daarnaast was het erg sticky, dus veel bloem/meel nodig om het in bedwang te houden, wat de pizza ook niet echt optimaal maakte. Ondanks alles was ik redelijk tevreden over het resultaat.

Zoals bijna altijd in huize Redcoon wordt de pizza gebruikt om de voorraadkast te legen. Dus nu wat tonijn op olie uit blik, simpele geblende tomaten, kaas en wat rode uien. Excuus voor de crappy foto's.


  woensdag 9 maart 2011 @ 17:10:10 #171
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93866226
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 15:46 schreef _Loki het volgende:
Geen 4 cm :') Ik denk 2.
De mijne is trouwens ook niet van Jamie Oliver (hekel aan zulke 'merken'). ik zal het merk even opzoeken.

Edit: Taiwan zal vast geen merk zijn :') Op de steen staat niks, de doos heb ik niet meer.
Taiwan :').
Inderdaad zijn die merken altijd overpriced, betaal je voor de naam en een beetje schroot.
Weet je nog wel waar je 'm gekocht hebt?
  † In Memoriam † donderdag 10 maart 2011 @ 12:47:54 #172
91830 MaximusTG
pi_93901203
De plaatpizza werd toch uitgesteld naar vanavond, omdat mn vriendin weer een keer wou koken :p. Kon ie mooi een dagje langer rijpen. Ben benieuwd hoe ie gaat smaken! Lang geleden dat ik pizza zonder steen gebakken heb :p. (als je de minipizza's niet meetelt). Hoop dat het wat wordt, scheelt me een hoop werk wanneer ik het voor die groep van 11 doe. (stuk of 5 grote ballen, of minder, maar dan zijn de ballen groter ipv allemaal losse balletjes). Had vorig jaar deeg in stuk of 16/17 losse balletjes in plastic zakjes in de koelkast laten rijzen, dat zat natuurlijk de dag erop helemaal vast aan die zakjes, dus die toen binnenstebuiten gekeerd en het deeg weer gebald en op het aanrecht afgedekt laten rijzen. Dat lag helemaal vol!

@Redcoon: Was je deeg misschien uitgedroogd in de vriezer?
pi_93901571
quote:
2s.gif Op woensdag 9 maart 2011 17:10 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

Taiwan :').
Inderdaad zijn die merken altijd overpriced, betaal je voor de naam en een beetje schroot.
Weet je nog wel waar je 'm gekocht hebt?
Gekocht bij een kookwinkeltje in Waalwijk, in de aanbieding want het waren dacht ik de laatste twee.
pi_93931846
Zaterdag weer pizza! :9

Nog even over de Maximusmethode ;) :
De vorige keer was het deeg supermooi soepel en goed te vormen, maar naarmate de bolletjes langer lagen begonnen ze enorm vast te plakken aan het aanrecht en het folie.

Tips?
  donderdag 10 maart 2011 @ 22:29:41 #175
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93932309
Dikke laag bloem eronder.
Folie doe ik er niet overheen, blijft er inderdaad aan plakken.
pi_93934029
quote:
2s.gif Op donderdag 10 maart 2011 22:29 schreef Zoheetik het volgende:
Dikke laag bloem eronder.
Folie doe ik er niet overheen, blijft er inderdaad aan plakken.
Droogt het dan niet uit?
  † In Memoriam † donderdag 10 maart 2011 @ 22:58:02 #177
91830 MaximusTG
pi_93934305
Dan moet je
Of
- Meer bloem op aanrecht
- Kant van folie op pizzadeeg van te voren invetten met wat olie.

Of

De bollen in de afgedekte containers waarin ze in de koelkast stonden op het aanrecht zetten om verder te rijzen/op temperatuur te komen. Dan daarvandaan uit storten wanneer je em gaat vormen op een bebloemd werkblad. Let dan wel op dat de containers goed ingevet waren, anders plakken ze.

Overigens moet je ook opletten dat je, wanneer je zoveel pizzas maakt dat de laatsten significant langer buiten de koelkast staan, dat je die dan wat later eruit haalt.

[ Bericht 8% gewijzigd door MaximusTG op 10-03-2011 23:16:34 ]
pi_93956990
Even een semi zijsprongetje:
Ik had deeg uit de vriezer gehaald (had voor het invriezen al 3 dagen in de koelkast gestaan) om pizza te maken. Maar door een ziek kind, kon ik er niet echt de tijd voor vrij maken. Deeg was al uit de koelkast, dus ik besloot om de (gewone) oven even voor te verwarmen op 200 c.
Daarna het deeg op het aanrechtuitgetrokken tot een lap van ongeveer 1 cm dik en weer een paar keer gevouwen (niet aangedrukt, gewoon losjes over elkaar heen leggen) zodat het een pakketje werd van ongeveer 6 cm dik. Hieroverheen een beetje olijfolie met wat zeezout gedaan en 25 minuten gebakken. Man, dat was me toch een lekker broodje! Deeg was overigens gemaakt met het recept van MaximusTG. Echt van genoten, zeker omdat ik hem warm heb opgegeten met lekkere spaanse salami (in de aanbieding bij de Lidl) er op. Yummie yummie.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  vrijdag 11 maart 2011 @ 14:43:28 #179
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93957437
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 22:54 schreef LieLie het volgende:

[..]

Droogt het dan niet uit?
Ik doe aan de bovenkant geen/weinig bloem, anders droogt het inderdaad uit.
Of wat MaximusTG zegt natuurlijk.
  † In Memoriam † vrijdag 11 maart 2011 @ 15:24:37 #180
91830 MaximusTG
pi_93959473
Zou het toch wel afdekken hoor! Anders zet je er een kom overheen?
@reclamedoos: Een soort foccacia dus? Klinkt goed iig! Nog laten rijzen voor het bakken?
Lekker he, dat gerijpte deeg? Krijg spontaan honger :p.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:29:33 #181
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94006407
Ik ben pizza-verwend en kieskeurig. Diepvriespizza waag ik me niet meer aan, new york-pizza ook niet lekker en nu durf ik geen pizza te bestellen bij een andere pizzaria dan ik normaal doe (bestel eigenlijk nooit, maar wel eens een pizza van daar gehad).
pi_94007304
Ik heb de bolletjes in ingevette kleine schaaltjes gelegd. Met een beetje ingevet folie erover.
Volgens mij kan er nu niets mee gebeuren! ^O^
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:19:32 #183
211016 Cocktailprikker
Cocktailprikker
pi_94010138
Wat mij opvalt he, is dat de meeste van jullie de pizza niet zo vol beleggen? Dat vind ik persoonlijk wel lekker, als dat ding vol met groente en vlees ligt O+
pi_94010442
Zo, ik heb net mijn lekkerste Caputo meel pizza gemaakt, ik heb de vorige keer toch echt iets verkeerd gedaan bij het maken van het deeg. Nu was hij lekker luchtig en krokant, de vorige pizza was plat en hard. Waarschijnlijk te weinig gist of te warm water gebruikt want het deeg was op sterven na dood. Er ligt gelukkig nog een bolletje in de koelkast, kan ik er morgen nog eentje maken.
pi_94016994
Ik maak altijd heerlijke pizza's weet je, met een dunne bodem, krokante rand. Ik doe er alleen maar kaas, ham, rode versnipperde uitjes, een stuk of twee in schijfjes gesneden champignons en 1 į 2 eetlepels olijfolie op. :)
pi_94035701
Ik heb overigens de kant en klare Pizza Sauce van Mutti geprobeerd en ik vind de smaak wat te sterk eerlijk gezegd. De saus is vrij geconcentreerd en kwa structuur beter dan mijn eigen saus, maar hij heeft geen natuurlijke zachte smaak. Het is wel vreselijk makkelijk natuurlijk, als je weinig tijd hebt of lui bent.
  zondag 13 maart 2011 @ 10:30:56 #187
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_94037190
Vraagje, ik wil binnenkort deeg naar het "recept nr 2" in de OP maken, genoeg voor circa twee stuks (tabel 3). Maar kan hier in de regio zo 123 geen desem vinden. Is hier een internetshop voor of kan ik de desem misschien achterwege laten?
  † In Memoriam † zondag 13 maart 2011 @ 11:55:13 #188
91830 MaximusTG
pi_94039291
In het brood uit de oven topic is laatst een link gepost naar een webshop die een desemcultuur verkoopt. Ook zie je vaak een ander soort potjes, maar dat zorgt alleen voor de smaak, niet het rijzen.
De gist in dat recept is heel weinig, maar zorgt ervoor dat het deeg voorspelbaarder rijst. Het ligt ook aan de kracht van je cultuur; Maar het kan goed zo zijn dat je deeg dan 2 dagen in de koelkast nodig heeft. Beetje experimenteren dus :).
Zo'n desemcultuur bestellen heeft wel een risico, het kan zijn dat ie dood is als ie aankomt. Schijnbaar verkopen ze ook culturen in poedervorm, maar daar heb ik nog geen NL webshop van gezien.
  maandag 14 maart 2011 @ 00:14:09 #189
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94077376
Waar was nou zo'n handmixertje in de aanbieding? Van philips voor €19,99... Is dat een goede? En weet iemand in welk foldertje die stond?
  maandag 14 maart 2011 @ 09:07:10 #190
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94082595
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:14 schreef Zoheetik het volgende:
Waar was nou zo'n handmixertje in de aanbieding? Van philips voor �19,99... Is dat een goede? En weet iemand in welk foldertje die stond?
Bij grote elektronicaboeren zoals MediaMarkt enzo heb je standaard simpele mixers van rond de ¤20. Heb er zelf ook een en hij bevalt me prima.
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2011 @ 09:12:08 #191
91830 MaximusTG
pi_94082681
Bij de blokker hebben ze een Philips mixer voor 20 euro in de aanbieding. Maar ze hebben een andere Philips mixer voor 34.95. En die is 350 Watt, tegenover de 175 Watt van die van 20 euro..
  maandag 14 maart 2011 @ 09:51:17 #192
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_94083607
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:55 schreef MaximusTG het volgende:
In het brood uit de oven topic is laatst een link gepost naar een webshop die een desemcultuur verkoopt. Ook zie je vaak een ander soort potjes, maar dat zorgt alleen voor de smaak, niet het rijzen.
De gist in dat recept is heel weinig, maar zorgt ervoor dat het deeg voorspelbaarder rijst. Het ligt ook aan de kracht van je cultuur; Maar het kan goed zo zijn dat je deeg dan 2 dagen in de koelkast nodig heeft. Beetje experimenteren dus :).
Zo'n desemcultuur bestellen heeft wel een risico, het kan zijn dat ie dood is als ie aankomt. Schijnbaar verkopen ze ook culturen in poedervorm, maar daar heb ik nog geen NL webshop van gezien.
Thanks! Ik zal binnenkort wat bestellen. In het geval dat mijn vriendin (ik kook altijd voor twe ;) ) geen fan is van zuurdesem pizza's, voldoet het dan om het gist gehalte in recept 2 te verhogen naar 1,5 gr?
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2011 @ 10:19:23 #193
91830 MaximusTG
pi_94084366
Je kan dan toch gewoon het recept zonder zuurdesem volgen :P? Ik heb die PDF gemaakt omdat ik ooit het recept van Varasano gevonden had, maar geen desemcultuur had. Toen heb ik dus gekeken naar de verhoudingen in het recept van Peter Reinhart, om een pizza te maken met een zelfde vochtgehalte, maar alleen maar instant gist. Nu ik wel een desemcultuur heb, kan ik het het oorspronkelijke recept van Varasano maken. Daarom staan beide versies in de PDF.
pi_94085933
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:14 schreef Zoheetik het volgende:
Waar was nou zo'n handmixertje in de aanbieding? Van philips voor €19,99... Is dat een goede? En weet iemand in welk foldertje die stond?
de hema heeft een budget selectie voor 10 euro
  maandag 14 maart 2011 @ 11:19:44 #195
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_94086163
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:19 schreef MaximusTG het volgende:
Je kan dan toch gewoon het recept zonder zuurdesem volgen :P? Ik heb die PDF gemaakt omdat ik ooit het recept van Varasano gevonden had, maar geen desemcultuur had. Toen heb ik dus gekeken naar de verhoudingen in het recept van Peter Reinhart, om een pizza te maken met een zelfde vochtgehalte, maar alleen maar instant gist. Nu ik wel een desemcultuur heb, kan ik het het oorspronkelijke recept van Varasano maken. Daarom staan beide versies in de PDF.
Klopt, maar die is voor 4 pizza's. Kijk als ik gewoon alles door de helft kan doen dan is er geen probleem. :P
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2011 @ 11:29:05 #196
91830 MaximusTG
  maandag 14 maart 2011 @ 11:41:04 #197
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_94086989
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:29 schreef MaximusTG het volgende:
Dat kan :P.
Mooi! Binnenkort lekker aan de bak, ik ben benieuwd. :P
  maandag 14 maart 2011 @ 11:41:12 #198
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94086994
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:13 schreef piepkuiken21 het volgende:

[..]

de hema heeft een budget selectie voor 10 euro
Ja klopt zag ik, maar geen idee welke beter is. Denk dan investeer ik liever 10 euro meer voor eentje die beter is/meer kracht heeft/langer meegaat.
Heb jij die van de Hema toevallig?
pi_94089239
Die van de Hema is heel fijn, en heeft flink wat kracht. Het enige dat ik heel jammer vind is dat stand 1 al vreselijk hard gaat, en van 1 t/m 6 is er amper verschil te merken tussen de standen. Dus rustig doorroeren kun je er niet mee.
Maar krachtig issie zeker, heb binnen 2 min slagroom opgeklopt. :D
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2011 @ 12:40:08 #200
91830 MaximusTG
  maandag 14 maart 2011 @ 14:49:09 #201
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94094138
Ja punt is dat het wattage niks zegt. Je kunt er ook 600W in gooien en uiteindelijk maar profijt hebben van 200W.

Jammer dat ze bij die van de Hema zo stoer doen met 6 standen. Ik had daar altijd last van bij mijn MP3speler, die kon loeihard... maar zacht ho maar :D.

Maar ja denk dat ik die van de Hema maar koop, 35 euro wat jij zei Maximus is me weer te duur.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:03:25 #202
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94094682
En die turboknop ook altijd :')
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2011 @ 15:49:07 #203
91830 MaximusTG
pi_94096643
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:49 schreef Zoheetik het volgende:
Ja punt is dat het wattage niks zegt. Je kunt er ook 600W in gooien en uiteindelijk maar profijt hebben van 200W.

Jammer dat ze bij die van de Hema zo stoer doen met 6 standen. Ik had daar altijd last van bij mijn MP3speler, die kon loeihard... maar zacht ho maar :D.

Maar ja denk dat ik die van de Hema maar koop, 35 euro wat jij zei Maximus is me weer te duur.
Nou ja, denk dat het wel een redelijke leidraad is hoor.. Je weet idd niet alles van de motor, maar goed. Blijft dat zo'n mixer niet 'bedoeld' is om er regelmatig deeg mee te kneden. Maar met zo'n nat deeg valt het qua zwaarte wel weer mee voor de mixer. Vraag wordt dan of de mixer van 10 euro meer dan 1/3 van de tijd van die duurdere meegaat ;).
Woensdag komt er een andere vriendin van mijn vriendin eten; Dan worden het weer mini-pizza's!
  maandag 14 maart 2011 @ 15:52:04 #204
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_94096765
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:03 schreef Erasmo het volgende:
En die turboknop ook altijd :')
Handig, racet de mixer meteen de prullenbak in. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2011 @ 16:11:32 #205
91830 MaximusTG
pi_94097650
Zou best graag zo'n standmixer willen hebben, maar ja.. Die zijn zo duur..
Overigens was ik een tijdje terug bij mn ouders, en mn vader leek een leemoventje wel leuk :p. Dus wie weet, kan ik hen mooi als proefkonijnen gebruiken. Naja, eerst maar eens afstuderen :(.
pi_94098733
quote:
Op maandag 14 maart 2011 16:11 schreef MaximusTG het volgende:
Zou best graag zo'n standmixer willen hebben, maar ja.. Die zijn zo duur..
Overigens was ik een tijdje terug bij mn ouders, en mn vader leek een leemoventje wel leuk :p. Dus wie weet, kan ik hen mooi als proefkonijnen gebruiken. Naja, eerst maar eens afstuderen :(.
Doe gewoon net als ik en vraag voor je afstuderen een kitchenaid :D
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  maandag 14 maart 2011 @ 16:43:10 #207
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_94099324
Ik heb geloof ik nog ergens een broodoven staan, zit vast ook een kneedfunctie in. :D
  maandag 14 maart 2011 @ 19:27:06 #208
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94107079
Ik heb zo'n pizzasteen van Jamie Oliver besteld *O*
heitieh
pi_94131142
quote:
99s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:27 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb zo'n pizzasteen van Jamie Oliver besteld *O*
Ik ben benieuwd naar je ervaringen ermee. Ik zit er ook over te twijfelen. Maar ja ik heb al genoeg van die keukenspullen, dus om er nou nog meer bij te kopen.... Dan wil ik wel eerst even weten of het echt goed werkt.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 08:34:54 #210
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94131178
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 08:32 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen ermee. Ik zit er ook over te twijfelen. Maar ja ik heb al genoeg van die keukenspullen, dus om er nou nog meer bij te kopen.... Dan wil ik wel eerst even weten of het echt goed werkt.
Dat is bij mij ook wel zo, maar voor die 15 euro kon ik het niet laten.

Het is toch een beetje de hobby om de pizza steeds beter te krijgen :D
heitieh
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:45:23 #211
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94152976
Precies, hobby. En oefening baart kunst :D.

Kan ook een stuk glad graniet als pizzasteen dienen? Niet dat de gladde kant dan vocht opneemt... Maar zou dat werken?

Geen verstand van stenen hier :D. Hoewel graniet is misschien geen handige oplossing, omdat 't nog wel duur is. Ik wil iets voor ongeveer 10 pleuro hihihi. Vraag ik iets onmogelijks? :')
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:57:06 #212
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94153487
De pizzasteen is binnen :P

Waarschijnlijk zaterdag uitproberen. :9
heitieh
pi_94155487
Net weer pizza gemaakt. Wederom superlekker. Ik heb alleen elke keer ruzie met deeg dat ingevroren is geweest. Het wordt heel stevig (stevig als in niet-soepel) en het blijft aan m'n handen plakken. Een beetje kauwgomachtig. Het lukt wel om er een pizza mee te maken, maar echt lekker gaat dat niet, smaak is overigens prima. Met het deel wat niet ingevroren is geweest, gaat het prima, niks op aan te merken.

Iemand een idee wat ik daar aan kan doen? Bloem toevoegen helpt niet tegen de plakkerigheid en daar wordt het alleen maar nog steviger van.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 15 maart 2011 @ 19:55:55 #214
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_94156843
Vandaag pizzadag :P ik was ook al bezig, had het receptje uit de op gemaakt en vanaf 16.45 lag het te rijzen tot net voor 7, toen verdeeld en meteen gebruikt en moet zeggen, heerlijk!
Had mijn oven op 300, bak het met een bakpapiertje eronder op de gloeiende ijzeren plaat (we; dikke plaat) en moet zeggen voor een 2e keer waren ze heerlijk!, mooie korst, niet te mega crispy precies goed, en super leuk om te doen en och tis zo gemaakt eigenlijk.
Dit blijft dus met regelmaat terugkomen vrees ik hehe.
Ik zou ook graag een steen willen, had laatst al wat zaakjes bezocht van tuincentrum tot tegelhandel naar kookwinkels... maar valt me vies tegen, ik denk dat ik voor die steen uit (wat is het> duitsland die site? ) ga dat lijkt me nog de beste optie.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:00:22 #215
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94157142
Hoeft niet in Duitsland, zie deze post.

Die heb ik ook besteld. Ik heb em nog niet geprobeerd :)
heitieh
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 20:03:40 #216
91830 MaximusTG
pi_94157345
Ja pfff, dat stelt dus niks voor dat steentje (nofi). Persoonlijk vind ik dat zonde van het geld. Voor relatief weinig meer heb je een veel dikkere steen die echt van chamotteklei is!
Hier is ook een NLse site: http://www.3-2-1-pizza.eu/index.html?target=front.html&lang=nl
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:10:45 #217
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94157809
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:03 schreef MaximusTG het volgende:
Ja pfff, dat stelt dus niks voor dat steentje (nofi). Persoonlijk vind ik dat zonde van het geld. Voor relatief weinig meer heb je een veel dikkere steen die echt van chamotteklei is!
Hier is ook een NLse site: http://www.3-2-1-pizza.eu/index.html?target=front.html&lang=nl
't is maar ¤15,00 ;)
heitieh
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:27:05 #218
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_94158982
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:03 schreef MaximusTG het volgende:
Ja pfff, dat stelt dus niks voor dat steentje (nofi). Persoonlijk vind ik dat zonde van het geld. Voor relatief weinig meer heb je een veel dikkere steen die echt van chamotteklei is!
Hier is ook een NLse site: http://www.3-2-1-pizza.eu/index.html?target=front.html&lang=nl
Ja zoiets lijkt me wel wat, maar dat heb ik ergens anders gezien voor nog veel minder.. exact zelfde steen, maar kom niet meer op die sit ff zo snel.
nu komt het toch op 60 euro.. en ik dacht dat ik dan 35 a 40 max kwijt was inclusief verzenden op die andere site.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 20:29:39 #219
91830 MaximusTG
pi_94159198
Ja, je hebt gelijk, die NLse is veel duurder! Dat was dan www.pizzastein.com.
Daar is een pizzasteen met twee schieters en een snijder 31,90 + 11,50 verzendkosten.
Maar voor meer stenen kost het nog maar 3 euro extra verzendkosten (tot 4 stenen). Dus misschien iets om samen met wat mensen te bestellen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:32:24 #220
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_94159432
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:29 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, je hebt gelijk, die NLse is veel duurder! Dat was dan www.pizzastein.com.
Daar is een pizzasteen met twee schieters en een snijder 31,90 + 11,50 verzendkosten.
Maar voor meer stenen kost het nog maar 3 euro extra verzendkosten (tot 4 stenen). Dus misschien iets om samen met wat mensen te bestellen.
Thanks
Ja dat is hem *O* en bizar eigenlijk dat verschil he?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 20:47:48 #221
91830 MaximusTG
pi_94160667
Ja, stond er van te kijken :P. Had die 1-2-3 al vaker gezien, dacht dat het hetzelfde bedrijf was :p.
Heb er zelf ook een van pizzastein, bevalt goed :). Had laatst dus die plaatpizza gemaakt; nou, dat verschil proefde je goed (ergens goed, anderszins jammer :p). Veel slapper, omdat de bodem niet genoeg warmte krijgt. Nu twijfel ik heel erg of ik voor de groep waar ik pizza voor ga bakken losse of toch een plaatpizza ga bakken.. Denk iig voorbakken met alleen een beetje tomatensaus.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 21:42:05 #222
117107 MarcoD
.........
pi_94165116
Ik had vorig jaar mei bij 3-2-1 een pizzasteen + scheppen besteld en toen was ik 50 euro kwijt met 2 scheppen en verzending. Het is trouwens echt aan te raden zo'n steen, zeker als je ook veel broden maakt het is gewoon zoveel beter en dus zeker het geld waard en daarnaast gaat de steen (als je deze niet laat vallen) heel wat jaartjes mee!
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_94165268
Hier waren de pizza's zaterdag weer :9
Het deeg was superzacht en goed te vormen!
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 23:08:47 #224
91830 MaximusTG
pi_94172321
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:34 schreef Naamah het volgende:
Net weer pizza gemaakt. Wederom superlekker. Ik heb alleen elke keer ruzie met deeg dat ingevroren is geweest. Het wordt heel stevig (stevig als in niet-soepel) en het blijft aan m'n handen plakken. Een beetje kauwgomachtig. Het lukt wel om er een pizza mee te maken, maar echt lekker gaat dat niet, smaak is overigens prima. Met het deel wat niet ingevroren is geweest, gaat het prima, niks op aan te merken.

Iemand een idee wat ik daar aan kan doen? Bloem toevoegen helpt niet tegen de plakkerigheid en daar wordt het alleen maar nog steviger van.
Kun je anders eens precies omschrijven wat je doet vanaf het moment dat je het deeg voor de eerste keer maakt (dus kneden, rijzen, hoe vaak rijzen, wanneer ingevroren, waarin ingevroren, hoe ontdooien, en hoe lang daarna rijzen etc.). Overigens lijkt bloem me toch prima tegen plakkerigheid? Je moet het er niet doorheen kneden nee, alleen erover heen, in kleine hoeveelheden tegelijk.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:40:47 #225
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94185465
Hmm ja is natuurlijk wel beter een echte pizzasteen te kopen. Je kunt er vanalles op bakken en gaat jaren mee. Dan nog de verzendkosten delen :D. Ofwel meerdere bestellen met een paar menschen. Maar dat is alleen maar handig met mensen uit de buurt anders betaal je alsnog verzendkosten :P.

Dus, iemand uit Twente die een pizzasteen wil?
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:55:32 #226
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94185936
Oh wat ook schijnt te kunnen is een terracotta onderschaal van 't tuincentrum. Nadeel is de opstaande rand maar als je 'm op de kop kan gebruiken is er weer niks aan de hand...
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:00:19 #227
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_94186079
Ik speel vanavond vals, er zaten twee pizza bodems en een potje saus in t kerst pakket, die gaan we vanavond op maken. Het zal mij benieuwen of t een beetje te eten is!
  † In Memoriam † woensdag 16 maart 2011 @ 12:24:42 #228
91830 MaximusTG
pi_94186830
"woensdag 16 maart 2011" <-> "kerstpakket" :+ .
Gek idee altijd, dingen die zo lang houdbaar zijn..
Zo was ik altijd in de veronderstelling dat kerststollen heel lang meegingen. Krijg er altijd een met kerst op het werk, maar weet nooit wanneer ik em op moet eten. Hij lag een beetje op een plek waar ik niet vaak kom. Was ie toch niet onbeperkt houdbaar :+ .

Bij ons staan de mini-pizzaballen alweer in de koelkast!
pi_94189224
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:08 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Kun je anders eens precies omschrijven wat je doet vanaf het moment dat je het deeg voor de eerste keer maakt (dus kneden, rijzen, hoe vaak rijzen, wanneer ingevroren, waarin ingevroren, hoe ontdooien, en hoe lang daarna rijzen etc.). Overigens lijkt bloem me toch prima tegen plakkerigheid? Je moet het er niet doorheen kneden nee, alleen erover heen, in kleine hoeveelheden tegelijk.
Oke, komt ie. Ik gebruik het eerste recept uit de OP. Kneed een minuut of twintig, laat het dan rijzen, kneed het nog een keer door en maak twee bolletjes. Beide gaan in diepvrieszakjes de koelkast in. Ene bolletje gebruik ik een dag of paar dagen later en is perfect, ook om mee te werken. Bolletje 2 gaat na een paar dagen koelkast naar de vriezer. Als ik 'm wil gebruiken laat ik het ontdooien in de koelkast, en een uurtje voor gebruik haal ik het eruit om op kamertemperatuur te komen. Dan plakt het dus heel erg aan m'n handen, wat vervelend is met doorkneden, en het is heel hard/stevig. Echt een beetje kauwgomachtig.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  † In Memoriam † woensdag 16 maart 2011 @ 14:11:31 #230
91830 MaximusTG
pi_94190646
Hmm, je zou eens kunnen proberen om het deeg in te vriezen meteen na de eerste rijs. Dus je maakt het deeg, laat het rijzen, vormt er ballen van, en dan laat je ze of in de koelkast rijzen of je vriest ze in. Als je ze dan wil gebruiken haal je ze de dag ervoor uit de koelkast en laat ze ontdooien/rijzen in de koelkast en gebruik je ze de dag erop of nog een dag later. In beide gevallen nog steeds eerst een uurtje of langer buiten de koelkast op temperatuur laten komen.

Ik denk dat het dus mis gaat bij het invriezen als het deeg eigenlijk al klaar is met rijzen. Als je het juist invriest omdat je het deeg dan 'meteen' kan gebruiken kan je denk ik beter de pizza's zelf invriezen.
pi_94192764
Goeie! Ga ik proberen!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_94198869
Zou zo'n pizzasteen ook kunnen in een combi-oven? Of heeft dat geen zin?
Dan bedoel ik niet dat ik de steen leg op het draairooster, maar op een rooster dat je er in schuift. Zoals deze universeel rooster. Op de inschuifbakplaat lijkt me niet zo handig.
pi_94199155
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:13 schreef tikaa het volgende:
Zou zo'n pizzasteen ook kunnen in een combi-oven? Of heeft dat geen zin?
Dan bedoel ik niet dat ik de steen leg op het draairooster, maar op een rooster dat je er in schuift. Zoals deze universeel rooster. Op de inschuifbakplaat lijkt me niet zo handig.

Bij de gebruiksaanwijzing op internet staat dat het niet kan.
pi_94199276
Jammer. Ik had gehoopt dat het wel mogelijk zou zijn als ik alleen de ovenfunctie aanzet.
pi_94201040
Ik heb na de mislukking met Jumbo pizzamix van vorig topic, dit keer voor het eerst zelf mijn deegmengsel gemaakt. Nu had ik enorme moeite in de supermarkt gist te vinden. Niet te vinden bij het bakmeel en dergelijke. Uiteindelijk bedacht dat dat spul misschien wel koud moest staan, en toen een blokje van 42 gram gist (42? :?) gevonden bij het bladerdeeg in blik in het koelvak. Heb ik dus dat maar meegenomen.

Ik begin dus te mengen volgens het recept in de OP. Doe ik het gist in het water, staat er "laat een kwartiertje borrelen" ... :? Dat borrelde bij mij heul niet :p Op het pakketje staat bakkersgist, en in de beschrijving zie ik nu "instant gist" staan. Heb ik dus nog de verkeerde gehaald ook. Nu heb ik dus twee vragen. Ten eerste: waar vind ik in hemelsnaam instant gist als de lokale Jumbo (grootste supermarkt van de stad) het niet heeft (en in welk vak moet ik het zoeken)? En de tweede: is het deegmengsel met verkeerde gist dat nu in de koelkast staat wel geschikt voor de pizza van morgenavond?
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:08:50 #236
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94201439
Instant gist ligt bij de zoete bakspullen. Het zijn zulke zakjes:

Iets groter dan theezakjes.

---

Ik heb een pizza met jonge Edammer kaas en een klein beetje mozzarella. Lekker :D.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:19:26 #237
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94204987
Ik heb gist bij de molenaar (we hebben een molen in de buurt :D ) gehaald.

11g per zakje. Ik gebruik daarvan de helft per recept (2 pizza's)
heitieh
pi_94215736
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:59 schreef Pulsy het volgende:
Ik heb na de mislukking met Jumbo pizzamix van vorig topic, dit keer voor het eerst zelf mijn deegmengsel gemaakt. Nu had ik enorme moeite in de supermarkt gist te vinden. Niet te vinden bij het bakmeel en dergelijke. Uiteindelijk bedacht dat dat spul misschien wel koud moest staan, en toen een blokje van 42 gram gist (42? :?) gevonden bij het bladerdeeg in blik in het koelvak. Heb ik dus dat maar meegenomen.

Ik begin dus te mengen volgens het recept in de OP. Doe ik het gist in het water, staat er "laat een kwartiertje borrelen" ... :? Dat borrelde bij mij heul niet :p Op het pakketje staat bakkersgist, en in de beschrijving zie ik nu "instant gist" staan. Heb ik dus nog de verkeerde gehaald ook. Nu heb ik dus twee vragen. Ten eerste: waar vind ik in hemelsnaam instant gist als de lokale Jumbo (grootste supermarkt van de stad) het niet heeft (en in welk vak moet ik het zoeken)? En de tweede: is het deegmengsel met verkeerde gist dat nu in de koelkast staat wel geschikt voor de pizza van morgenavond?
Verse gist is prima, lekker! Wel ongeveer het dubbele qua gewicht nemen. Als het niet gaat schuimen, probeer eens een beetje suiker in het water op te lossen, dan heeft de gist wat voeding.

Edit: ik zie nu dat je het deeg al hebt gemaakt. Rees het wel voldoende? Dan gewoon gebruiken. Anders zou je kunnen proberen het deeg wat langer de tijd te geven om volume te krijgen. Maar je deegje zou opzich goed bruikbaar moeten zijn hoor!

[ Bericht 6% gewijzigd door mjan op 16-03-2011 22:29:21 ]
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  † In Memoriam † donderdag 17 maart 2011 @ 00:10:02 #239
91830 MaximusTG
pi_94222164
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 19:19 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb gist bij de molenaar (we hebben een molen in de buurt :D ) gehaald.

11g per zakje. Ik gebruik daarvan de helft per recept (2 pizza's)
Laat me raden, zakjes van Bruggeman zeker?

Die 42g is een overblijfsel van vroeger. Gist werd in die hoeveelheid verdeeld. Dat noemen ze in Duitsland een würfel hefe.
  donderdag 17 maart 2011 @ 08:25:30 #240
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94227100
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 00:10 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Laat me raden, zakjes van Bruggeman zeker?

....
Zou kunnen. Ik weet het niet uit m'n hoofd.

Ik weet wel dat er 2 soorten waren, waar ik het verschil niet tussen zag :P
heitieh
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:15:03 #241
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94240068
Blauw zakje?
pi_94262815
Hier liggen ook nog wat bolletjes deeg in de koeling sinds vanmiddag. Ik denk dat ik ze zondag pas ga gebruiken, ik heb er nu al zin in.
Ik ga hier ook eens bij de Jumbo kijken of ze vers gist hebben. Lijkt me ook wel weer eens leuk om te kijken hoe dat smaakt.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_94266750
Yes, pizza oven komt eraan, de nieuwe bestron word de mijne :)
  vrijdag 18 maart 2011 @ 00:09:28 #244
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94271886
Hm als ik een bolletje uit de koelkast haal en dan opbol zitten er harde stukjes in.
Ik doe ze in een ingevet boterhamzakje, dat ging voorheen goed, maar nu komen er harde stukken in van ik denk te koude olijfolie...

Iemand tips?
pi_94277012
Hier zijn de pizzaatjes naar binnen gewerkt :D Werkte prima met dat niet-instant-gist-spul, het deeg was makkelijk dubbel zo groot geworden in de koelkast.

Vriendin en ik konden niet beslissen wat het zou worden, dus hebben we er maar minipizza's van gemaakt met vanalles erop. Eerst een grote hawai van 1/3de van het deeg, en van de rest vier kleintjes. Voor de saus had ik gewoon een pakje gezeefde tomaten genomen en daar wat knoflook en vier soorten kruiden doorheen gegooid.

Het uitrollen van de pizzabodem heeft me wel nog veel moeite gekost. De eerste klomp deeg bleef hard aan de deegrol plakken, en ik heb er veel te veel mee lopen klooien en kneden voor het de oven in ging, en er alle luchtigheid weer uitgedrukt. Het gevolg was dat het een hele dunne, harde koek geworden was. De saus was wel okee, maar daar zit nog een hoop ruimte voor verbetering. Hamblokjes, mozarella en ananas maakten het een doorsnee hawai pizza. Lekker, maar dat vind ik van de hawai pizza uit het diepvriesvak van de supermarkt ook. Ik vond m niet zo heel bijzonder dus.

Daarna werd het beter. Ik had door dat ik gewoon wat bloem op de deegrol moest gooien, en meteen gaan rollen, niet gaan kneden en duwen. Twee luchtige bodems, eentje met tomatensaus en mozarella en verse basilicumblaadjes, en eentje met hele kleine plakjes salamiworst, champignons, hamblokjes, mozzarella en tomatensaus. Een minimale en een overvolle dus, en allebei heerlijk! Vooral die minimalistische verbaasde me, normaal ben ik wel van het rijkelijk belegd maar dit was echt heel lekker :D

Voor de laatste twee mini's ben ik voor een hamblokjes, saus, mozarella en schijfjes verse tomaat gegaan. Ook erg lekker, maar niet beter dan die vorige met vlees, en de laatste is een kopie van die minimale geworden omdat die zo erg beviel. Heerlijk!

Wat ik nu wel heb, is heel veel toppings in mijn koelkast. Ik had er nooit zo bij stilgestaan, maar eigenlijk ligt er niet zo veel op een pizza. Ik heb nu een bakje champignons waar er maar 1 uit gebruikt is, een blik ananas waar 1 schijfje uit opgegeten is, een doosje mini-worstjes waar er maar 3 uit gegaan zijn, een pak hamblokjes (de enige die op ging, maar het was een duo pak :S), en een hele struik verse basilicum... En dan heb ik nog niet eens die set van drie paprika's gekocht die ik er eigenlijk ook op wilde hebben. Hoe doen jullie dat dan? Gelijk een week lang alleen pizza eten?

Voor volgende keer (die komt er nu wel zeker!) ga ik voor meer soorten kaas en een "echt" sausrecept, moet ie nog beter worden! Gelijk ook eens zoeken naar die instant gist :)
pi_94278661
Klinkt goed pulsy!
Wat je met de restjes kan doen:
Champignons kunnen wmb overal bij: pasta, aziatische gerechten, in de stoof en de sauzen en soepen...
Ananas is lekker op een tosti, met pittige kip en rijst, of door de yoghurt.
Hamblokjes kan je ook in pastagerechten gebruiken, of bijv. met nasi goreng.
Basilicum zou ik ook in pasta gebruiken, of je doet het door de zelfgemaakte pesto :)
Hoop dat je zo wat ideetjes opdoet.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 09:09:23 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94279004
Vervang die hamblokjes door een paar plakken rauwe ham :9
  vrijdag 18 maart 2011 @ 10:46:37 #248
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94281933
Als ik nou morgen pizza met blokjes kip wil maken, moet ik die kip dan eerst in de pan bakken, of bakt het genoeg in de oven?
heitieh
  vrijdag 18 maart 2011 @ 10:54:07 #249
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94282207
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 10:46 schreef Joooo-pi het volgende:
Als ik nou morgen pizza met blokjes kip wil maken, moet ik die kip dan eerst in de pan bakken, of bakt het genoeg in de oven?
Wat voor stuk kip?
  † In Memoriam † vrijdag 18 maart 2011 @ 11:16:25 #250
91830 MaximusTG
pi_94282982
Ligt aan je oven. In een echte pizzaoven wordt de pizza zo kort gebakken dat de kip van binnen nog rauw kan zijn. Maar ik zou de kip gewoon garen van te voren. Je zou em kunnen pocheren in de bouillon, of in bbqsaus.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 09:44:08 #251
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94325898
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:15 schreef Zoheetik het volgende:
Blauw zakje?
Het is Bruggeman idd. Is dat goed? :P
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 11:16 schreef MaximusTG het volgende:
Ligt aan je oven. In een echte pizzaoven wordt de pizza zo kort gebakken dat de kip van binnen nog rauw kan zijn. Maar ik zou de kip gewoon garen van te voren. Je zou em kunnen pocheren in de bouillon, of in bbqsaus.
Pocheren :+

Dat ga ik dan maar proberen, vanavond. Voor de eerste keer :X
heitieh
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:04:54 #252
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_94516950
Gisteren voor het eerst zelf een pizza gemaakt. Uiteraard op de BBQ met een pizzasteen op een Weber keteltje (OTG57). Ik vond het resultaat verbluffend lekker, vooral de korst. Uiteraard had ik er weer veel te veel op gedaan, dus dat ga ik de volgende keer anders doen. Als deeg een kant en klare deeg van de jumbo gebruikt. Pastasaus was simpelweg een blik gepelde tomaten, 2 tenen knoflook en veel Italiaanse kruiden. BBQ flink opgestookd en branden die hap. Resultaat was een heerlijke pizza met teveel beleg, dus we zaten erg snel vol. Qua uiterlijk was hij ook niet moeders mooiste.. Maar erg tevreden met deze eerste keer en zeker voor herhaling vatbaar!!

Lang verhaal hier











Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_94656235
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 08:48 schreef MevrouwPuff het volgende:
Wat je met de restjes kan doen:[...]
Is nog best goed gelukt zo. De basilicum is half over de spaghetti heen gegaan, en de rest was helaas een paar dagen later al verdord. De mozzarella is ook in die spaghetti beland, best een goeie combinatie trouwens. De tomatensaus is gewoon weggegooid, dat was een half pak gezeefde tomaten van 27 cent met wat kruiden erin, dus niet zo heel boeiend. De hamblokjes zijn in een omelet gegaan, net als de helft van de overige champignons. De andere helft heeft men vriendin rauw opgesnoept o.O Bedankt voor de tips! :)
pi_94759881
Ik meld me. Op marktplaats een tweedehands bestron 9016 gekocht voor 8 euri. Hij ziet er helemaal nieuw uit, ben er superblij mee.



En mijn eerste deegje is net aan het rijzen. Heb niet een recept van hier gebruikt (zag dit topic later pas), maargoed op hoop van zegen :). Zie toch dat je het eerst een paar keer moet proberen.



Als ik morgen geen pics post, zijn de pizza's mislukt :P
Wordt de bestron warm aan de onderkant (moet hij op een houten plank of zoiets staan??)
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2011 @ 14:42:05 #255
91830 MaximusTG
pi_94761782
Nou, daar kan je dan geen buil aan vallen nee! Voor 8 euro wil ik er ook wel zo een ;). Welk recept heb je nu gebruikt dan? Al ideeen wat je voor saus/toppings gaat gebruiken?
Mocht je je nog afvragen hoeveel deeg je per pizza nodig hebt kan je met wat gemeet (van de steen) en gereken (mbv de dough tool : http://pizzamaking.com/dough_calculator.html) wel uitkomen.

Zoals ik al in mn topic over koken voor 11 man geschreven had, was dat een succes. Heb daar dus ook pizza gemaakt. Vorig jaar had ik voor ieder losse pizza's gebakken/orders opgeschreven wat betreft toppings, en dat was me toch een beetje teveel werk. Daarom had ik dit jaar bedacht om plaatpizza's te maken. Ik had toch 2 ovens. Had mn rolmaat meegenomen, en heb mn eigen recept gewoon geschaald naar het oppervlak. Vervolgens er van uit gegaan dat mn vriendin en ik meestal wel 3 pizza's eten met zn tweeen (conservatief belegd) en zo op een getal uitgekomen voor de hoeveelheid deeg. Dit deeg in twee kommen gemaakt. Ruim tijd voor autolyse genomen. Doordat het gewone goedkope tarwebloem was, was het deeg van zichzelf al wat droger dan normaal. Beetje met de hand gekneed en toen met een mixer, langzaam. Opgebold en in de ingevette kommen een dag in de koelkast.
Dag erop 2 uur voor tijd eruit gehaald, elke bol in 5en, en laten rijzen, afgedekt. Saus gemaakt. (helaas had de boodschappenploeg 4 ipv 8 blikken gepelde tomaten gehaald, maar wel extra tomatenpuree) Heb nog geprobeerd wat te maken van die puree icm wat water, kruiden, ketchup, maar ik ging er persoonlijk van over mn nek.
Pizza's met de hand gevormd, met saus ingesmeerd (zeer weinig, moest zuinig zijn) en een paar minuten voorgebakken. Daarna eruit en door de rest laten beleggen. Wat sommige mensen er veel opgooien! Hele zakjes geraspte kaas, handen vol mozzarella..
Maar ze waren wel erg lekker!
pi_94762601
Dat is echt leuk zo met z'n allen pizza maken. Wij hadden ook al zoiets van met kinderen & pizza maken en daarna gaan gamen ofzo :). Ik ga dat ook een keer proberen, het langzame rijzen van deeg. Heb een keer deeg ingevroren en daarna was het veel elastischer.

Het recept had ik hiervandaan: http://klarykoopmans.blogspot.com/2006/10/lucht-en-geduld-de-beste-pizza.html

Qua toppings vind ik dun gesneden champs altijd lekker (die dan een beetje indrogen) en sucuk (turkse worstjes). En kaas. Voor de saus neem ik voor nu even een pot kant&klaar. Het blijft proberen vandaag. Als het goed lukt, ga ik ook m'n eigen saus maken, heb hier al wat lekkere recepten gezien.

Deze worstjes:
pi_94762784
Afgelopen weekend voor het eerst ook de bodems met de hand gevormd. Wat een verschil met de deegroller. :D Dit gaf echt een veel beter resultaat!
Al waren ze nog niet helemaal mooi rond, maar dat komt nog wel. :P
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2011 @ 16:03:08 #258
91830 MaximusTG
pi_94764843
Precies, oefening baart kunst ;).

@mascarpone:
Pizza's zullen vast lekker smaken, maar dat ze dat het beste thuispizzarecept noemt.. :p. Oke, de hoeveelheid water kan variėren, maar 150-300 ml is wel een heel grote marge. Hoeveel heb jij uiteindelijk gebruikt? Vind er ook wel erg veel suiker ingaan. Dat is juist zonde, omdat ze het wel in de koelkast zet, om 'langzaam' te rijzen. Terwijl de gist juist erg actief wordt door die warmte en suiker.
pi_94772899
Pizza's waren heerlijk. Voor het eerst dat ik bubbels zag in het deeg. Maaar, top! Bijna zoals bij de pizzaria. :Y)
Geen idee hoeveel water, heb het op gevoel gedaan. Het deeg was van alles, maar zeker niet elastisch. En ik had minder suiker idd. Dus met veel wurgen de eerste met de hand gedaan, stond eerder in dit topic. Maar ik vond de onderkant toch te dik dus de tweede met de deegroller gedaan. Volgende keer beter deeg (hoewel de smaak goed was) :P
Er is uiteindelijk pikante bolognesesaus, champignons, suclum, veel knoflook en kaas. Heerlijk!
Oven moet ik nog leren (de ene kant was verbrand en de andere mocht nog even) en volgende keer neem ik het recept van maximusTG
En foto's komen nog, zit nu in m'n after-pizza :)

Oh, super cool om je eigen pizza te maken, voel me net een pro nu
  dinsdag 29 maart 2011 @ 19:36:40 #260
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94774023
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 09:44 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Het is Bruggeman idd. Is dat goed? :P

[..]

Ja hoor, prima, gebruik ik ook altijd.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 19:44:51 #261
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_94774462
Is het vandaag pizza dag ofzo, hier ook al pizza;s gemaakt :P
En er zullen nog vele volgen, vind het heerlijk en elke keer lukt het weer wat beter.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 3 april 2011 @ 20:35:20 #262
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_94993197
Voor:

na:

Eerste rondje in mn nieuwe bestron :D het ging niet vlekkeloos maar het was erg lekker! En al doende leert men... ;)
pi_94993274
oh, hier ook maar even:

Pizza 1: tomatensaus, mozarella, gorgonzola, spinazie, rode ui, wat champs en wat vers geraspte grana padano


Pizza 2: tomatensaus, mozarella, salami, gele paprika, rode ui, champignons en ook vers geraspte grana padano


wordt tijd om meer te gaan variėren, maargoed, dit zijn zulke lekkere combinaties :@ :9
Ja doei.
  zondag 3 april 2011 @ 22:13:00 #264
335357 HenkvonAnnie
Barplakkert
pi_95000946
Ziet er allemaal heerlijk uit hier, krijg spontaan zin om een plaatpizza'tje in elkaar te gaan schroeven :D
Bis vincit, qui se vincit in victoria.
pi_95001089
Hmm, binnenkort even weer pizza maken!

En eens wat nieuwe toppings proberen, alleen nog verzinnen wat :)
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 14:01:17 #266
91830 MaximusTG
pi_95021734
Hier wordt er woensdag weer pizza gebakken! Is alweer een tijdje geleden dat ik pizza op de steen gebakken heb. Mijn favoriete topping-combinatie is een beetje tomatensaus, salami, rode paprika, champignons, ui en dunne ringetjes rode peper.
pi_95038775

Creatie van gister
Hij was superlekker! :9
  maandag 4 april 2011 @ 22:03:39 #268
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_95047485
Wat een prachtige pizza's allemaal :o! krijg er trek van!

Ik heb vanmiddag een pizzadeeg gedraaid enne na de 1e rijs (hij rees letterlijk onder mijn beslagkom uit _O- ) staat ie in 2 porties verdeeld in de koelkast, heb er dit keer wat rozemarijn aan toegevoegd.
Dinsdag wordt de pizza dag tegenwoordig :P dus morgen heerlijk aan de bak.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:45:34 #269
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_95076120
En mijn pizzadeegje (met kruiden) die ik gister gemaakt heb staat ff bij te komen om vervolgens zo lekker belegd te worden.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:19:15 #270
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_95082802







was weer erg mjammie :9
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:28:54 #271
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95083408
Leuke foto's ^O^

:9~
heitieh
  † In Memoriam † dinsdag 5 april 2011 @ 20:29:28 #272
91830 MaximusTG
pi_95087387
Hier staan er ook alweer 4 pizzabolletjes in de koelkast! Morgen 3 bakken, en de 4de met alleen tomatensaus. Die gaat als test gebakken de vriezer in!
pi_95128968
Ik heb ook het recept uit het PDFje gevolgt, alleen ipv instant gist verse gist gebruikt (2,5x hoeveelheid als de instant gist). Ik heb de gist ook op laten lossen in warmig water met suiker en bloem, totdat het ging borrelen

Hij is nu ongeveer 1,5 uur uit de koelkast, maar echt rijzen doet het niet....
Iemand die weet hoe dat komt, of moet ik gewoon nog meer geduld hebben?
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2011 @ 18:44:07 #274
91830 MaximusTG
pi_95130200
Hoe lang heeft het deeg in de koelkast gestaan? Hoe koud staat je koelkast. Kortom, wat heb je nu precies gedaan met je deeg? Dit deeg is best nat, waardoor het niet als een bol blijft liggen, en dus uitzakt. Dat maakt niet uit voor het eindresultaat, maar je krijgt een minder 'opbollend' effect zoals je wel eens ziet bij ander deeg.
Zit het in een bakje buiten de koelkast, of afgedekt op het aanrecht? Als het in een doorzichtig bakje zit, zie je dan wel luchtbellen aan de onderkant van het bakje?

Edit:

Kijk, dit is het deeg dat ik gisteravond (rond 1800 uur) in de koelkast heb gezet Dit is ongeveer 1,5x zo groot als dat het in het begin was, en dit is nog zonder dat het uit de koelkast is geweest:




[ Bericht 38% gewijzigd door MaximusTG op 06-04-2011 18:52:38 ]
pi_95130642
Deeg heeft een dag in de koelkast gestaan, net was het 17graden. Ik heb het nu rustig op laten warmen tot 26 graden.
Staat nu afgedekt in de oven op 27graden.

Ik heb net gekeken en het is nu denk ik 1,5x zoveel uitgezet :)
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2011 @ 18:56:20 #276
91830 MaximusTG
pi_95130720
Oh, nou, dan denk ik dat je er wel al een pizza van kan bakken hoor :). Als je het veel langer uit de koelkast laat dan wordt het steeds slapper (en dus lastiger te verwerken). Dan zou ik het er nu uithalen, de oven voorverwarmen en gaan bakken. Hoeveel bollen heb je gemaakt?
Ik zou trouwens voor de volgende keer gewoon instant gist gebruiken, dat is betrouwbaarder.

Straks wel foto's posten van het resultaat he!

[ Bericht 5% gewijzigd door MaximusTG op 06-04-2011 19:07:59 ]
pi_95131588
Heb 4 bollen gemaakt, waarvan er 3 in de vriezer liggen.
Het deeg is inderdaad vrij slap nu, en erg kleverig (lastig uitrollen).

Ik ben nog geen echte italiaan dus mijn pizza is niet mooi rond, maar hoop dat ie lekker is!.
Post straks een plaatje.
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2011 @ 19:19:06 #278
91830 MaximusTG
pi_95131771
Neeeee! Niet rolllleeeeeeennnnn! :o Bloem eronder, bloem erover (niet té veel), handen beetje bloem. Licht plat drukken (deeg is nu 1,5 cm dik). Hand eronder, andere hand er bovenop, en dan terwijl je het deeg een beetje draait in je handen, steeds eerst de linker, dan de rechter naar boven bewegen. Als het dan wat groter is leg je het weer neer. Beetje meer bloem op je handen, vooral bovenkant. Werk je handen dan weer onder het deeg, en begin in het bovenop je handen langzaam rond te draaien. Werk het met je handen/knokkels groter. Duw je vingers er niet in, dan krijg je gaten/ongelijk verdeeld deeg.
pi_95132119
Ga ik de volgende keer proberen, hij ligt nu al in de oven ;)
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2011 @ 19:30:08 #280
91830 MaximusTG
pi_95132982
Prachtig deeg, moet toch een steen kopen ;)
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2011 @ 11:08:54 #282
91830 MaximusTG
pi_95159931
Fijn dat het goedgekomen is! Smaakte ie ook lekker?
Hier vanavond ook pizza, heb er nu al zin in!
Mijn deeg is trouwens een stuk meer dan normaal gerezen in de koelkast, en ik denk dat ik wel weet waarom. Normaal gesproken meng ik de ingredienten, behalve een deel van de bloem. Ik pak water dat ik eerst in een beker doe die in de diepvries staa, met zo'n dubbele wand. Daardoor wordt het water ijskoud. Dan laat ik dat 10-15 minuten staan en ga vervolgens kneden met de mixer. Langzaam rest bloem erbij tot deeg klaar is. Dan laat ik dat ook 10-15 minuten staan, en dan verdelen in ballen en in bakjes de koelkast in. Echter maakte ik het deeg dinsdag terwijl ik aan het koken was. Het heeft toen wat langer gestaan waardoor het denk ik wat actiever was voordat het de koelkast inging. Grappig om te zien dat dat nog zo'n effect heeft!
pi_95160607
Hij was heerlijk!

Wat ik me afvraag, kun je ook de pizza laten rijzen, beleggen en daarna invriezen?
Soort van diepvriespizza idee?
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2011 @ 11:36:06 #284
91830 MaximusTG
pi_95160914
Nee, dat kan volgens mij niet, omdat dan:

- het deeg te nat wordt
- het deeg verder gaat rijzen tijdens het ontdooien

Wat wel kan (en ik ga proberen) is de pizza vormen, bedekken met alleen tomatensaus, en dan bakken tot de pizza maximaal gerezen is in de oven, maar nog niet bruin is. Dat ga ik dan invriezen, en dan de volgende keer ontdooien, beleggen, en afbakken.
pi_95161049
Goed idee, laat maar even weten hoe het gaat!
Is altijd handig om zon ding in de vriezer te hebben als je een keer echt geen zin hebt in koken.

Maar opzich zou je de piza niet te hoeven ontdooien, maar kun je hem meteen in de oven smijten lijkt me. (Zoals een vieze diepvriespizza)

/Edit
Maakt ook niet uit, ik ga het gewoon proberen ;)
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2011 @ 11:43:04 #286
91830 MaximusTG
pi_95161165
Hmm, ja, ik denk dat dat op zich wel kan, omdat het toch om dunne pizza's gaat. Maar als je de pizza een paar minuten van te voren uit de diepvries haalt (terwijl je je verse toppings snijdt) dan is ie al ontdooit als ie de oven ingaat.
Als je de pizza volledig belegd voorbakt en invriest zou ik de oventemperatuur niet te hoog zetten, anders heb je kans dat de rand al helemaal bruin is, voordat de pizza warm is van binnen.
pi_95161391
Ik laat wel even weten hoe het verhaal afloopt. Deeg ligt nu te rijzen in het zonnetje.
  † In Memoriam † donderdag 7 april 2011 @ 19:49:30 #288
91830 MaximusTG
pi_95181873
Nou dit is wat ik vandaag in de vriezer gedaan heb:




En deze heb ik opgegeten:

Had iets langer gemogen, maar vriendin zat al aan haar pizza en vond het zo niet gezellig :p.
Smaakte wel erg goed! Deeg was superzacht. 2 dagen in de koelkast gestaan. Was duidelijk dat er wat minder gist in had gekund omdat het zo lang in de koelkast stond. Maar dat was niet gepland van te voren.
pi_95197995
En bedankt, nu heb ik weer honger. Ik loop even naar de vriezer om er een bolletje uit te halen voor lunchpizza voor morgen. Wat is pizza toch nog steeds een kick ass lekker voedsel.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_95244879
Morgen weer lekker zelf pizza maken *O*
  zaterdag 9 april 2011 @ 00:04:39 #291
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95245373
Zaterdag deeg maken en zondag pizza bakken. *G*
heitieh
  zaterdag 9 april 2011 @ 10:20:22 #292
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95251857
heitieh
  zaterdag 9 april 2011 @ 10:25:29 #293
80382 manny
30 is best veel
pi_95251964
Mjam mjam, dat ziet er goed uit allemaal. Leuk topic. Mijn pizza-afwijking is dat ik banaan er erg lekker op vindt, dus als je een keer in een uithoek van je pizza wil experimenteren: ik zeg banaan...
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_95280245
Vanavond gegeten, simpel, maar lekker :) (tomatensaus, champignons, paprika, geraspte kaas en voor mij grillham en voor vriendlief salami erop)



  zondag 10 april 2011 @ 16:35:56 #295
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95304937
vanavond pizza :9~
heitieh
  zondag 10 april 2011 @ 20:03:11 #296
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95313354
Deze keer echt superbodems *G*





edit: op de foto lijkt het alsof de tweede pizza nog iets langer had gemoeten, maar dat was me niet opgevallen tijdens het eten :D

[ Bericht 39% gewijzigd door Joooo-pi op 10-04-2011 20:08:52 ]
heitieh
pi_95313922
ziet er goed uit! O+
Ja doei.
pi_95407273
Er ligt nu een bol met deeg te rusten voor 1 uur. Wat een kleverige bende was het op het begin, heel mijn handen onder :') Iemand tips hoe je kan zorgen dat je handen nog een beetje schoon blijven?

Ik weet nog niet waar dit heen gaat. Straks wat tomatensaus en kaas erover en daarna nog een pizza met alleen de saus afbakken en dan de diepvries in. Ghehe.
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_95407390
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 april 2011 19:30 schreef deepart het volgende:
Er ligt nu een bol met deeg te rusten voor 1 uur. Wat een kleverige bende was het op het begin, heel mijn handen onder :') Iemand tips hoe je kan zorgen dat je handen nog een beetje schoon blijven?
Je handen even door de bloem heen halen :)
pi_95407647
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 19:32 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Je handen even door de bloem heen halen :)
:@ Dat had ik niet gedaan
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:54:08 #301
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95408911
Aan het begin van het kneden (als het deeg nog plakkerig is) telkens even je handen schoon wrijven, zodat het deeg wat op je handen plakt op het werkblad valt. Dit vervolgens weer in de deegbol opnemen.
heitieh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')