In Nigeria hebben ze laatst de subsidie op brandstof afgeschaft. Met begrijpelijke sociale onrust als gevolg.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we er dan subsidie op gaan geven zoals ze in venezuela doen.
Juist door de hoge benzineprijzen hebben we in NL maar eigenlijk in heel europa al een stuk zuiniger wagenpark als men in de VS heeft, en hierdoor ook weer minder problemen met een stijging van de energieprijzen.
quote:The price increases in 2011 reflected tightness in the global crude oil market that began in 2010 and marked the highest crude oil prices since 2008. Key factors affecting crude prices in 2011 included:
• Arab Spring. The Arab Spring and the civil war in Libya roiled oil markets during the first half of the year. Prices quickly escalated when protests in Libya intensified in late February. The spot price of Brent increased $15 per barrel from February 18 to March 2 as the market coped with the loss of 1.5 million barrels per day (bbl/d) of exports from Libya. With low spare production capacity, this sudden supply loss challenged the ability of the Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC) producers to provide incremental supplies to an already tight market.
• Demand. Demand growth in emerging markets, notably China and the Middle East, drove crude oil prices higher in 2011 as well. During the first six months of 2011, the demand for petroleum products in countries not part of the Organization for Economic Cooperation and Development (non-OECD) grew by almost 4%, just as the market was coping with the loss of Libyan exports. Even with declining OECD country demand in 2011, overall global demand rose by 1.2% (1.1 million bbl/d).
• Transportation Bottlenecks. Brent's price strength in the first half of 2011 was not matched by WTI, which became dislocated from the global crude oil market due to transportation bottleneck issues in the U.S. Midwest (see chart below). Amid fast-rising crude oil production from the Bakken Shale formation and Canadian oil sands, prices for U.S. inland crude benchmark WTI weakened relative to those of broadly traded coastal or imported crude oil grades, such as Brent or Louisiana Light Sweet (LLS). Brent's premium to WTI reached a record level of almost $30 per barrel in September 2011. Between October and November the premium fell almost $20 per barrel, most likely as a result of signs that transportation constraints out of the U.S. Midwest, the main market for WTI, were easing. However, the spread ended the year close to $10 per barrel, still wide by historical standards.
De vraag is wie wat harder nodig heeft: wij die olie, of zij ons geld...quote:Op maandag 23 januari 2012 12:03 schreef stbabylon het volgende:
EU komt met olieboycot tegen Iran
Hoe slim...
Wij die olie. Wat wij niet afnemen, gaat desnoods met korting, gewoon naar China en Ruslandquote:Op maandag 23 januari 2012 12:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De vraag is wie wat harder nodig heeft: wij die olie, of zij ons geld...
Idd, die krijgen het wel op hoor. En op deze manier maken we het voor onszelf nog veel moeilijker, de oliemarkt is voor de afnemers al veel krapper dan iedereen wil doen geloven. Van olie boven de 150 dollar per barrel wordt onze Europese economie, die toch al niet zo happy is momenteel, ook niet heel blij.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wij die olie. Wat wij niet afnemen, gaat desnoods met korting, gewoon naar China en Rusland
En uiteindelijk met een omweg via bedrijven als Trafigura gewoon naar Europa.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wij die olie. Wat wij niet afnemen, gaat desnoods met korting, gewoon naar China en Rusland
En naar Israël, die hebben graag een vaatje Iraanse zoete.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En uiteindelijk met een omweg via bedrijven als Trafigura gewoon naar Europa.
Iran en Israel hebben in het verleden zelfs samen een pijpleiding geëxploiteerd.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:36 schreef waht het volgende:
[..]
En naar Israël, die hebben graag een vaatje Iraanse zoete.
quote:Oil Supply as a Strategic Risk
In an opinion piece released on Wednesday by the journal Nature, James Murray of the University of Washington and David King of the University of Oxford point out that global oil production appeared to hit a cap of about 75 million barrels a day in 2005. Since then, they note, small supply bumps have caused big price gyrations, yet even when prices spike above $100 a barrel, supply appears incapable of rising to meet the demand.
The professors make only a glancing mention of the term “peak oil,” a widely promoted and widely attacked concept, but their argument resembles some of the less feverish versions of the peak oil case.
They essentially argue that oil supply now represents a large strategic risk to global economic growth, and that smart governments ought to be developing comprehensive plans and pushing hard to move their citizens into more efficient cars, onto public transit and so forth – a greener energy path that would also be good for the climate.
quote:We've hit "peak oil"; now comes permanent price volatility
Since 2005, the global production of oil has remained relatively flat, peaking in 2008 and declining since, even as demand for petroleum has continued to increase. The result has been wild fluctuations in the price of oil as small changes in demand set off large shocks in the system.
In today's issue of Nature, two authors (the University of Washington's James Murray and Oxford's David King) argue that this sort of volatility will be all we can expect from here on outand we're likely to face it with other fossil fuels, as well.
Als er iets een verspilling van olie is, is het wel die 50 bussen met 1 tot 4 passagiers die hier per dag door de wijk denderen...quote:Op woensdag 25 januari 2012 22:10 schreef bascross het volgende:
Nederland is in ieder geval niet bezig mensen het OV in te krijgen. Wat een faal.
Bussen kunnen inderdaad per passagier-kilometer meer verbranden dan auto's doen. Treinen zijn weer iets efficiënter (en die rijden sowieso niet op olie).quote:Op donderdag 26 januari 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als er iets een verspilling van olie is, is het wel die 50 bussen met 1 tot 4 passagiers die hier per dag door de wijk denderen...
Dit dus. Je ziet echt enorm vaak van de roetende stink bussen die nog voor geen 10% gevuld zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als er iets een verspilling van olie is, is het wel die 50 bussen met 1 tot 4 passagiers die hier per dag door de wijk denderen...
Oh? Waar komt de stroom wel vandaan dan?quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:47 schreef waht het volgende:
[..]
Bussen kunnen inderdaad per passagier-kilometer meer verbranden dan auto's doen. Treinen zijn weer iets efficiënter (en die rijden sowieso niet op olie).
Gas, steenkool, uranium, enz.quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Oh? Waar komt de stroom wel vandaan dan?
Aardolie is veelzijdiger qua toepassingen. Het voordeel van transport op elektriciteit is dat die elektriciteit met vrijwel elke energiedrager/-bron kan worden opgewekt.quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:51 schreef stbabylon het volgende:
[..]
olie, gas, steenkool, 1 pot nat
Oh dat ben ik helemaal met je eensquote:Op donderdag 26 januari 2012 12:52 schreef waht het volgende:
[..]
Aardolie is veelzijdiger qua toepassingen. Het voordeel van transport op elektriciteit is dat die elektriciteit met vrijwel elke energiedrager/-bron kan worden opgewekt.
Wat waht zegt idd. Windenergie, zonne-energie, etc.. Dat kun je allemaal inzetten voor gebruik door elektromotoren. En electromotoren zijn sowieso een stuk efficienter dan verbrandingsmotoren. Ze hebben een rendement van 80-85%, een verbrandingsmotor maar zo'n 30-40% en de rest gaat ongebruikt verloren als warmte.quote:
Je vergeet het rendement van de energieopwekker.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat waht zegt idd. Windenergie, zonne-energie, etc.. Dat kun je allemaal inzetten voor gebruik door elektromotoren. En electromotoren zijn sowieso een stuk efficienter dan verbrandingsmotoren. Ze hebben een rendement van 80-85%, een verbrandingsmotor maar zo'n 30-40% en de rest gaat ongebruikt verloren als warmte.
Voor hernieuwbare bronnen is dat niet zo heel interessant..quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Je vergeet het rendement van de energieopwekker.
En aangezien we op dit moment nog 95% van onze energie uit niet herwinbare bronnen halen, is het nog wel van belang.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor hernieuwbare bronnen is dat niet zo heel interessant..
Als je fossiele brandstoffen gaat verbranden om elektriciteit op te wekken voor een elektromotor weer wel, idd. Hoewel een centrale wel efficienter werkt dan de motor in een auto. En dan heb je ook nog eens de netverliezen bij het transport van de elektriciteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |