Hoewel het niet echt een klusblunder is; maar meer een beroepsblunder

is hij zeker wel het noemen waard, ik garandeer mijzelf ook dat ik die fout niet weer zal gaan maken

tjeszus wat schrok ik vorige week
Enfin, even een situatie schets, bestaande verdeelkast in een utiliteitsinstallatie moesten wegens uitbreiding van de installatie een meterkastje bij geplaatst worden met 10 aardlekautomaten.
Installatie kon niet de gehele dag spanningsloos gemaakt worden en dat was vanwege de aard van de werkzaamheden ook niet nodig.
Bedoeling was om eerst de nieuwe verdeelkast te monteren, de nieuwe groepen aan te sluiten en dan later op de dag even de spanning er af te doen om dat kastje op het bestaande railveld in de meterkast aan te sluiten.
Vonkenboer plaatst nieuwe kast boven de oude verdeler, sluit de nieuwe groepen aan en hoort in één keer tijdens het monteren het geluid van iets wat in de meterkast valt

*tik* *tik* whoem *VONK* *VONK* *KNETTER ... *PATS*
*TS in één klap in het donker*
*TS een hartverzakking*
Tjezus !, bleek er een heel klein schroefje of boutje die schijnbaar ergens achter een leiding zat precies DOOR DE OPENING die ik zelf gemaakt had om de nieuwe kast straks aan te sluiten op het railveld tussen de fasen en de nul te zijn komen liggen met een dikke vette sluiting als gevolg !
Gelukkig was het "maar" een hoofdzekering met een mespatroon van 3 x 63 A

En had ik nog niet alle kappen van de meterkast verwijderd; anders had het ook heel anders af kunnen lopen

Resultaat :Hoofdzekering erdoor
Verlichting in het gebouw uit
in één keer 10 man aan medewerkers bij de meterkast hebben staan
En één verbrande en na die tijd herstelde kabelschoen / verschroeide bedrading
Het schroefje in kwestie hebben we nooit weer gevonden
Een leven met electriciteit, onder hoogspanning opstaan, met weerstand naar je werk,
tegen de stroom inwerken, geladen naar huis gaan, Contact zoeken met je partner ...
en dan een opsodemieter krijgen !