abonnement Unibet Coolblue
pi_92570273
Ik worstel al enige tijd met een vraag, en hopelijk hebben jullie hierop een heldere kijk.
Ik denk sinds een paar maanden dat ik mogelijk hoogbegaafd ben, al weet ik dit niet zeker aangezien ik nooit aan een IQ test heb gedaan, en dat weiger ik ook te doen omdat ik dit vraagstuk liever niet voor 100% zeker weet dan dat ik met een stempel verder moet leven.

Al sinds mijn prilste kindertijd heb ik vreemde obsessies, vooral voor geschiedenis.
toen ik 5 jaar oud was kon ik al vertellen over de kruistochten, toen ik 8 was hield ik een spreekbeurt over antiek Egypte en toen ik 9 was maakte ik een werkstuk over Britse en Duitse jachtvliegtuigen tijdens de slag om Engeland.
School is over het algemeen een makkie voor mij en ik hoef aan de meeste vakken amper tijd te besteden terwijl ik wel fraaie gemiddeldes behaal.
dit soort dingen zijn een rode draad in mijn leven, maar in andere zaken die mij niet interesseren ben ik dan ook vaak weer niet goed (bijvoorbeeld wiskunde of spelling).
Dat was voor mij altijd het signaal dat er niks vreemds aan de hand was.Maar de laatste tijd is er toch iets gaan knagen, ik merk dat ik nu(op mijn 17de) geestelijk veel verder ben op veel terreinen dan mijn vrienden en dat er daardoor weleens miscommunicatie ontstaat tussen ons.
Zou ik nu toch hoogbegaafd zijn, of is het toch gewoon iets anders?
pi_92570812
quote:
Ik denk sinds een paar maanden dat ik mogelijk hoogbegaafd ben, al weet ik dit niet zeker aangezien ik nooit aan een IQ test heb gedaan, en dat weiger ik ook te doen omdat ik dit vraagstuk liever niet voor 100% zeker weet dan dat ik met een stempel verder moet leven.
Ok, dus wat wil je nou precies weten?
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
pi_92570829
Ik denk niet dat je hoogbegaafd bent. Ik heb ook enorme interesse in geschiedenis, en ik kon dat ook allemaal. Maar ik ben zeker niet hoogbegaafd, al doe ik wel vwo.
pi_92570868
En o ja, veel kennis hebben is niet hetzelfde als 'geestelijk ver zijn'.
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:46:50 #5
205891 Nithosm
alles komt goed
pi_92570900
Wellicht is het niet dat je lijdt/ geniet aan/van hoogbegaafdheid maar dat het 't fenomeenhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken Beeldenken is.

Ikzelf heb ook altijd een scherpe waarneming gehad ( onbewust veel informatie uit je omgeving meekrijgen) en ook het sterk inbeelden/visualiseren van handelingen.

Hiermee leg ik snel verbanden, zie ik snel relaties, maar ik kan het niet altijd uitleggen - miscommunicatie.
pi_92570945
met geestelijk ver bedoel ik in wezen niet veel kennis hebben, maar vooral andere dingen zoals en gezonde interesse in de wereld en filosofische vragen, die andere totaal niet lijken te interesseren
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:48:42 #7
101809 BObNL
Je bent top!
pi_92571025
quote:
Maar de laatste tijd is er toch iets gaan knagen, ik merk dat ik nu(op mijn 17de) geestelijk veel verder ben op veel terreinen dan mijn vrienden en dat er daardoor weleens miscommunicatie ontstaat tussen ons.
Al je vrienden willen bier nuecken en games en jij wil leren werken en trouwen ofzo? :')
Leuter mee!!
pi_92571061
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Poespas het volgende:
met geestelijk ver bedoel ik in wezen niet veel kennis hebben, maar vooral andere dingen zoals en gezonde interesse in de wereld en filosofische vragen, die andere totaal niet lijken te interesseren
Spelling is inderdaad niet je sterkste punt. Maar goed, zolang je het zelf gezonde interesse vindt is er niets aan de hand. Op wat voor een school zit je? Op mijn middelbare school was je bijzonder als je geen speciale interesses had namelijk, en daar was echt niet iedereen hoogbegaafd.
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
pi_92571063
sociaal gezien gaat het dan wel weer prima(veel vrienden) maar die geschiedenis zaken zijn echt tamelijk obsessief te noemen, ik doe overigens Gymnasium
pi_92571096
Herkenbaar. In de vakken waar ik geïnteresseerd in was, blonk ik ook zwaar uit.

En dat waren ook "saaie" vakken als geschiedenis, economie en aardrijkskunde. In andere vakken waar ik geen interesse in had (talen en wiskunde) faalde ik hopeloos.

Maar dat wil niet zeggen dat je hoogbegaafd bent. Enkel dat je uitstekend kan concerteren op datgene wat je interessant vind.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_92571217
Hoofdbegaafdheid en geen natuurprofiel op gym gaat natuurlijk niet echt samen he :')
Wat voor een punten heb je dan allemaal?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_92571238
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:35 schreef Poespas het volgende:
Ik worstel al enige tijd met een vraag, en hopelijk hebben jullie hierop een heldere kijk.
Ik denk sinds een paar maanden dat ik mogelijk hoogbegaafd ben, al weet ik dit niet zeker aangezien ik nooit aan een IQ test heb gedaan, en dat weiger ik ook te doen omdat ik dit vraagstuk liever niet voor 100% zeker weet dan dat ik met een stempel verder moet leven.

Al sinds mijn prilste kindertijd heb ik vreemde obsessies, vooral voor geschiedenis.
toen ik 5 jaar oud was kon ik al vertellen over de kruistochten, toen ik 8 was hield ik een spreekbeurt over antiek Egypte en toen ik 9 was maakte ik een werkstuk over Britse en Duitse jachtvliegtuigen tijdens de slag om Engeland.
School is over het algemeen een makkie voor mij en ik hoef aan de meeste vakken amper tijd te besteden terwijl ik wel fraaie gemiddeldes behaal.
dit soort dingen zijn een rode draad in mijn leven, maar in andere zaken die mij niet interesseren ben ik dan ook vaak weer niet goed (bijvoorbeeld wiskunde of spelling).
Dat was voor mij altijd het signaal dat er niks vreemds aan de hand was.Maar de laatste tijd is er toch iets gaan knagen, ik merk dat ik nu(op mijn 17de) geestelijk veel verder ben op veel terreinen dan mijn vrienden en dat er daardoor weleens miscommunicatie ontstaat tussen ons.
Zou ik nu toch hoogbegaafd zijn, of is het toch gewoon iets anders?
ik kan hieruit niet concluderen dat je hoogbegaafd zou zijn en hoogbegaafdheid is ook niet zo makkelijk in een hokje te proppen gezien het gedrag en verloop van je leven. Het kan goed zijn dat je gewoon slim bent en slimmer dan het gros van het volk, maar dat maakt je dus niet meteen hoogbegaafd :) Als je zeker wilt weten of je hoogbegaafd bent, neem dan eens contact op met vereniging Mensa en doe een IQ-test via Mensa voor een paar tientjes of regel dat via een psycholoog :)
pi_92571371
Je bent niet hoogbegaafd, je kunt gewoon goed leren en hebt een bovengemiddelde interesse in een bepaald vakgebied.

Als jij hoogbegaafd bent op basis van wat je hier schrijft, dan ben ik het ook, en ik ben niet hoogbegaafd. :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
pi_92571390
quote:
Hoofdbegaafdheid en geen natuurprofiel op gym gaat natuurlijk niet echt samen he :')
Wat voor een punten heb je dan allemaal?
Ik leer principieel vakken als geschiedenis en economie nooit en daar heb ik op repetities en tentamens regelmatig tienen gehaald
pi_92571483
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:54 schreef Poespas het volgende:

[..]

Ik leer principieel vakken als geschiedenis en economie nooit en daar heb ik op repetities en tentamens regelmatig tienen gehaald
Ik bedoelde juist de punten buiten je profiel. Wiskunde en technische vakken.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_92571508
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:54 schreef Poespas het volgende:

[..]

Ik leer principieel vakken als geschiedenis en economie nooit en daar heb ik op repetities en tentamens regelmatig tienen gehaald
maar je leert dus wel?
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:56:30 #17
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92571548
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:54 schreef Poespas het volgende:

[..]

Ik leer principieel vakken als geschiedenis en economie nooit en daar heb ik op repetities en tentamens regelmatig tienen gehaald
Je leert er helemaal niets voor en haalt daarmee tienen? Dan kan ik niet anders dan concluderen dat jouw uitgebreide kennis van geschiedenis en economie aangeboren is.
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:56:51 #18
101809 BObNL
Je bent top!
pi_92571575
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:56 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

Je leert er helemaal niets voor en haalt daarmee tienen? Dan ik niet anders dan concluderen dat jouw uitgebreide kennis van geschiedenis en economie aangeboren is.
:')
Leuter mee!!
pi_92571633
Alleen zaken als woordjes leren bij talen, en afgezien van wiskunde heb ik niet echt een bèta-vak in mijn profiel.
Voor wiskunde sta ik bijna een zeven terwijl ik nooit huiswerk maak, ik moet hier wel bij opmerken dat het mijn zwakste vak is
pi_92571644
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:35 schreef Poespas het volgende:
Ik worstel al enige tijd met een vraag, en hopelijk hebben jullie hierop een heldere kijk.
Ik denk sinds een paar maanden dat ik mogelijk hoogbegaafd ben, al weet ik dit niet zeker aangezien ik nooit aan een IQ test heb gedaan, en dat weiger ik ook te doen omdat ik dit vraagstuk liever niet voor 100% zeker weet dan dat ik met een stempel verder moet leven.

Al sinds mijn prilste kindertijd heb ik vreemde obsessies, vooral voor geschiedenis.
toen ik 5 jaar oud was kon ik al vertellen over de kruistochten, toen ik 8 was hield ik een spreekbeurt over antiek Egypte en toen ik 9 was maakte ik een werkstuk over Britse en Duitse jachtvliegtuigen tijdens de slag om Engeland.
School is over het algemeen een makkie voor mij en ik hoef aan de meeste vakken amper tijd te besteden terwijl ik wel fraaie gemiddeldes behaal.
dit soort dingen zijn een rode draad in mijn leven, maar in andere zaken die mij niet interesseren ben ik dan ook vaak weer niet goed (bijvoorbeeld wiskunde of spelling).
Dat was voor mij altijd het signaal dat er niks vreemds aan de hand was.Maar de laatste tijd is er toch iets gaan knagen, ik merk dat ik nu(op mijn 17de) geestelijk veel verder ben op veel terreinen dan mijn vrienden en dat er daardoor weleens miscommunicatie ontstaat tussen ons.
Zou ik nu toch hoogbegaafd zijn, of is het toch gewoon iets anders?
Als ik dat vetgedrukte zo lees, dan denk ik niet dat je hoogbegaafd bent.
pi_92571674
Maak gewoon die verdomde IQ test.

Je vraagt het je nu toch af. Het is geen stempel, het is gewoon bevestiging.
pi_92571700
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Als ik dat vetgedrukte zo lees, dan denk ik niet dat je hoogbegaafd bent.
dat had ik ook, middelbare school was een crime :D
pi_92571772
Een zeven voor Wiskunde A is wel matig ja. Als je echt hoogbegaafd bent dan steek je ook bij zulke vakken boven de rest uit.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_92571791
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Als ik dat vetgedrukte zo lees, dan denk ik niet dat je hoogbegaafd bent.
Mwah ik ken persoonlijk een hoogbegaafd persoon die heel slecht was op school en in de vakken die hem niet interesseerden, maar wel een hoogbegaafd IQ had. Dus het zegt niet altijd wat.
pi_92571806
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:00 schreef Seam het volgende:
Een zeven voor Wiskunde A is wel matig ja. Als je echt hoogbegaafd bent dan steek je ook bij zulke vakken boven de rest uit.
dat hoeft helemaal niet :)
pi_92571857
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:00 schreef Seam het volgende:
Een zeven voor Wiskunde A is wel matig ja. Als je echt hoogbegaafd bent dan steek je ook bij zulke vakken boven de rest uit.
Niet per sé. Hoogbegaafde leerlingen kunnen juist ook verveeld zijn op school. Maar als je er wel hard voor leert en toch maar een 7 haalt voor wisk, lijkt mij ook niet dat je hoogbegaafd bent.
pi_92571860
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:00 schreef Misan het volgende:

[..]

dat hoeft helemaal niet :)
Heb je wiskunde A wel eens gezien dan :') Dat is me toch een treurig niveau hoor :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_92571871
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Als ik dat vetgedrukte zo lees, dan denk ik niet dat je hoogbegaafd bent.
Dit dus
pi_92571900
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:01 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Niet per sé. Hoogbegaafde leerlingen kunnen juist ook verveeld zijn op school. Maar als je er wel hard voor leert en toch maar een 7 haalt voor wisk, lijkt mij ook niet dat je hoogbegaafd bent.
Het mooie van wiskunde en intelligentie is juist dat je daar geen moeite voor hoeft te doen als je bijzonder intelligent bent.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_92571957
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:01 schreef Seam het volgende:

[..]

Heb je wiskunde A wel eens gezien dan :') Dat is me toch een treurig niveau hoor :')
ja, bijzonder oninteressante meuk waar je in de rest van je leven geen fuck aan hebt
pi_92571970
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:01 schreef Seam het volgende:

[..]

Heb je wiskunde A wel eens gezien dan :') Dat is me toch een treurig niveau hoor :')
En mensen die slecht zijn in Wiskunde A moeten wel een laag IQ hebben?
pi_92571982
Inderdaad, wat ik hoorde is dat je bij hoogbegaafdheid niet altijd hoeft uit te blinken in bèta, het is gewoon dat het me weinig interesseert en dat ik er daarom waarschijnlijk lage cijfers voor haal.Want als ik er wat meer voor zou doen, zou het misschien veel hoger liggen
pi_92572018
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En mensen die slecht zijn in Wiskunde A moeten wel een laag IQ hebben?
Laag wil ik niet zeggen, maar meestal wel lager dan diegenen die het wel makkelijk kunnen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 9 februari 2011 @ 23:04:53 #34
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_92572052
Voor iemand die geen label wil ben je behoorlijk hard bezig een label te zoeken...
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_92572055
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:02 schreef Seam het volgende:

[..]

Het mooie van wiskunde en intelligentie is juist dat je daar geen moeite voor hoeft te doen als je bijzonder intelligent bent.
zonder oefening kon ik iig mijn wiskunde b tentamens niet afmaken, daar redde ik het niet met alleen naar lessen gaan een geen huiswerk maken :)
pi_92572087
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:03 schreef Poespas het volgende:
Inderdaad, wat ik hoorde is dat je bij hoogbegaafdheid niet altijd hoeft uit te blinken in bèta, het is gewoon dat het me weinig interesseert en dat ik er daarom waarschijnlijk lage cijfers voor haal. Want als ik er wat meer voor zou doen, zou het misschien veel hoger liggen
Zo geredeneerd is iedereen hoogbegaafd.
  woensdag 9 februari 2011 @ 23:05:38 #37
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92572098
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:00 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Mwah ik ken persoonlijk een hoogbegaafd persoon die heel slecht was op school en in de vakken die hem niet interesseerden, maar wel een hoogbegaafd IQ had. Dus het zegt niet altijd wat.
Klopt, sterker nog: ik ken een zwakbegaafd iemand die juist heel goed was op school omdat hij zo gemotiveerd was, maar na schooltijd mocht hij bij wijze van spreken weer tussen de triangeljosties plaatsnemen omdat het leven buiten school hem niet interesseerde.
pi_92572116
quote:
Voor iemand die geen label wil ben je behoorlijk hard bezig een label te zoeken...
Ik begin het zelf ook een beetje te merken :')
pi_92572166
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:02 schreef Seam het volgende:

[..]

Het mooie van wiskunde en intelligentie is juist dat je daar geen moeite voor hoeft te doen als je bijzonder intelligent bent.
Over het algemeen zal dit wel opgaan inderdaad.

Ik was zelf niet zo goed in wiskunde, maar deed er ook geen flikker voor. Heb wel een IQ van 124, maar dat is dan ook niet hoogbegaafd. Wel een stuk hoger dan gemiddeld.
pi_92572250
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:04 schreef Seam het volgende:

[..]

Laag wil ik niet zeggen, maar meestal wel lager dan diegenen die het wel makkelijk kunnen.
Hmmja, misschien.
Wat eigenlijk toch vreemd is aangezien IQ van meer afhankelijk is dan enkel wiskundig inzicht.
pi_92572298
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Over het algemeen zal dit wel opgaan inderdaad.

Ik was zelf niet zo goed in wiskunde, maar deed er ook geen flikker voor. Heb wel een IQ van 124, maar dat is dan ook niet hoogbegaafd. Wel een stuk hoger dan gemiddeld.
zo'n IQ zegt trouwens meer over de test die je gemaakt hebt dan over je daadwerkelijke IQ. Bij elke IQ-test is de schaal anders ingedeeld door de vragen die gesteld worden :)
pi_92573044
Ik denk dat ik wel genoeg weet, bedankt voor de goede reacties
pi_92574249
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:08 schreef Misan het volgende:

[..]

zo'n IQ zegt trouwens meer over de test die je gemaakt hebt dan over je daadwerkelijke IQ. Bij elke IQ-test is de schaal anders ingedeeld door de vragen die gesteld worden :)
Meerdere tests, op verschillende leeftijden. Maar sowieso heeft het niet veel zin om er een getal aan te hangen. Vaak weet je van jezelf wel of je slim bent of niet.
pi_92574347
Owja, krijgen we die rare term hoogbegaafdheid weer.. net alsof er een grens is.. Jantje is wel hoogbegaafd en Pietje nét niet :')

Sommige mensen zijn nu eenmaal wat scherper dan anderen en het is mens eigen om zelfs in zoiets positiefs soms nog een reden tot klagen te vinden..

Je bent misschien slimmer dan gemiddeld Nederland. Neem er je profijt van en verspil je tijd niet met zitten afvragen of je hoogbegaafd bent of niet. Ik heb/had zelf ook altijd goede scores, hoefde geen reet te doen op VWO, maar daar ga ik me echt niet mee van anderen onderscheiden of over twijfelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door rijsttafel op 09-02-2011 23:58:31 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_92576300
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:47 schreef Poespas het volgende:
met geestelijk ver bedoel ik in wezen niet veel kennis hebben, maar vooral andere dingen zoals en gezonde interesse in de wereld en filosofische vragen, die andere totaal niet lijken te interesseren
Dat heb ik al jaaaren. Ben inmiddels 21, en soortgelijke mensen zijn moeilijk te vinden op deze leeftijd, behalve in mijn directe familie-omgeving.

Niets mis mee in ieder geval. Misschien wat oudere vrienden zoeken, maar isoleer jezelf niet van de lol van het uitgaan en 'chillen', alleen dan wellicht in mindere maten dan leeftijdsgenoten. Later merk je dat deze vrienden je ook veel helpen in je sociale leven, ook al delen ze niet perse dezelfde interesses.

quote:
Een zeven voor Wiskunde A is wel matig ja. Als je echt hoogbegaafd bent dan steek je ook bij zulke vakken boven de rest uit.
Een hoogbegaafd, of simpelweg intelligent kind, blinkt op school snel uit in... verveling. Alles is te makkelijk, onder zijn/haar niveau. Daardoor wordt het saai en oninteressant om energie in te steken. Deze kinderen moeten een speciale aanpak krijgen, wil je überhaupt een deel van de potentie uit het kind halen.
pi_92576398
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:52 schreef rijsttafel het volgende:
Owja, krijgen we die rare term hoogbegaafdheid weer.. net alsof er een grens is.. Jantje is wel hoogbegaafd en Pietje nét niet :')
Wel degelijk:

quote:
Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het IQ genomen; men spreekt meestal van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid
Dat neemt inderdaad niet weg dat er snel met deze term wordt gesmeten, voornamelijk door ouders die graag willen dat hun kind intelligent is.

Het neemt ook niets weg aan de potentie van succes bij iemand, aangezien de definitie van succes een ruim begrip is. Naar mijn mening iets in de lijn van: je maximum potentieel uit jezelf halen, zonder daarbij een vergelijking met anderen te trekken.

Zo is iemand met een relatief laag IQ vele malen succesvoller wanneer deze de universiteit afrond, dan TS die dat op z'n sloffen doet. Voor TS ligt de lat misschien hoger, of juist totaal ergens anders.
pi_92576673
:)
pi_92577355
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef JohnSpek het volgende:
:)
Goede post! Wel interessant... kun je misschien iets dieper op de materie ingaan voor mij?
pi_92577617
Ik ben zelf hoogbegaafd geconstateerd (alsof het een ziekte is :') ) en zit op het Gymnasium. Mijn cijfers zijn daar echter helemaal niet naar. Eigenlijk heeft dit te maken met het feit dat ik me in de eerste schooljaren zo chronisch verveeld heb dat alle motivatie die er was voor school compleet weggeebt is.
Op bepaalde vlakken ben ik, gelijk met een vriend van me (ook hoogbegaafd, enigen uit ons jaar), anders dan jaargenoten. We leggen heel snel vreemde verbanden in gesprekken die weinigen snappen, waardoor het moeilijk te volgen valt voor anderen. Ook hebben wij een bovenmatige interesse in de mystiek en psychedelische drugs: het onbekende.
Ik zou overigens me er niet zo druk om maken. Je bent wat je bent.

Ik realiseer me dat dit over kan komen als opschepperij oid, is dit het geval, dan heb je de kern van dit verhaal niet begrepen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
pi_92577639
Ik hoop het niet voor je
pi_92577657
Ik ben autist en hoogbegaafd tegelijk, dat is soms best lastig.
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 03:07:16 #52
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_92578032
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 02:00 schreef Dubbr het volgende:
Op bepaalde vlakken ben ik, gelijk met een vriend van me (ook hoogbegaafd, enigen uit ons jaar), anders dan jaargenoten. We leggen heel snel vreemde verbanden in gesprekken die weinigen snappen, waardoor het moeilijk te volgen valt voor anderen. Ook hebben wij een bovenmatige interesse in de mystiek en psychedelische drugs: het onbekende.
Dit herken ik wel van mezelf. Dat verbanden en associaties die anderen niet altijd volgen voor mij een
logisch gedachtegang is. Zeker op drugs, en helemaal op bv 2c-i en andere 2c's neemt je vermogen om verbanden te leggen en logisch na te denken en zo toe.
Ik heb ook altijd al dieper over dingen nagedacht en een filosofische en open minded manier van denken gehad. Echter is sinds ik ben begonnen met drugs mijn open manier van denken en het afvragen van dingen/filosoferen erover sterk toegenomen. Zeker toen ik begon met trippen ging ik erg filosoferen.

Ik ben en zie mezelf ook echter niet als hoogbegaafd. Ik heb een paar maanden terug nog wel een soort van intelligentietest gedaan die onderdeel was van een beroepskeuzetest maar het beroepskeuzegedeelte hebben we overgeslagen omdat ik al wist wat ik wilde. Daar kwam uit dat ik bij verbale intelligentie niet onder het gemiddelde heb gescoord en de meerderheid van de testen bij die schaal had ik boven gemiddeld. Echter ben ik wat betreft performale intelligentie weer gemiddeld en bij bepaalde subtests van die schaal beneden het gemiddelde.

Het verbale IQ is 117, significant hoger dan het performale IQ wat 90 is volgens de WAIS-III test. Dus ik ben globaal gewoon een gemiddeld mens maar blink uit in bepaalde vaardigheden en ben weer matig in anderen. Ik zie mezelf en heb mezelf ook altijd wel gezien als bovengemiddeld bij dingen die bij de verbale schaal horen en weet ook van mezelf dat de punten van de performale schaal mijn zwakkere kanten zijn.

Verder heb ik als klein kind al een hele sterke behoefte aan het willen begrijpen van dingen, opsteken van veel informatie over allerlei zaken, vragen stellen aan volwassenen en daar weer op doorvragen en daar weer op etc(Mijn eerste woordje was net niet waarom maar het komt erg dicht in de buurt. :+.)
Ik denk graag na en hou van logica(En onlogische dingen staan me weer nogal tegen.), wil veel weten en vind het ook leuk om te discussiëren en mensen dingen te leren/uit te leggen.
pi_92578099
nee je bent niet hoogbegaafd.

als je heel slecht mee kunt komen met wiskunde (ook al is het niet je interesse) dan betekent het dat er een tekort is aan je vermogen om abstract te denken. Dat wordt niet gecompenseerd met je feitenkennis (geschiedenis).

Ik zelf heb op verscheidene tests tussen de 142 en de 160 gescoord. Dit vermogen uit zich vooral in het kunnen opnemen van veel informatie in weinig tijd en het zien van verbanden tussen deze zaken, zowel wiskundig als in concrete zaken. Dit is een keer nog tot het uiterste getest toen ik door omstandigheden niet meer dan 3 uur had om een tentamen te leren (met een studie boek van circa 300 pagina's). Hierbij had ik net een 6 gehaald en mijn collegastudenten hadden 2 weken zittn ploeteren en die haalde net een 5.4. Nou dan worden ze pissig, kan ik je vertellen. Heb het nog weken moeten aanhoren.

Afijn de anecdote daargelaten. Je voelt je zo op de middelbare school maar dat kan ook gewoon een vereenvoudig perceptie zijn. Mensen denken vaak beter te zijn dan anderen, ook al ligt dit niet in lijn met de werkelijkheid. Ik zie daar enkele voorbeelden van, je wil geen test maken. Je scoort laag op wiskunde maar zegt dat je daar geen interesse in hebt en dus maar laag scoort en zo zijn er een aantal van dat soort voorbeelden.

In eerste instantie zou ik niet zeggen dat je hoogbegaafd bent. Maar ook al zou je dat zijn. Het gemiddelde IQ ligt op een universiteit (zeker beta vakken) aanzienlijk hoger dan op een middelbare school. ik denk dat het geen grapje zou zijn als ik zou schatten dat het IQ 115 of hoger zou zijn.

Ook is het de vraag wat je gaat doen met die capaciteit. Je kunt de slimste persoon in de wereld zijn, als je communicatief niet alles in orde hebt, en/of je kunt geen nuttige bijdrage leveren dan heb je niets aan die capaciteit.
  donderdag 10 februari 2011 @ 04:03:12 #54
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_92578136
IQ is een allround score. Als je blinde vlekken of hiaten hebt, ben je dus niet hoogbegaafd, dat drukt de score namelijk.

Ik maakte dezelfde werkstukken als jij op jonge leeftijd.. bij mij is er een officiele diagnose Asperger later uitgerold, die die preoccupaties verklaart. Zelf heb ik een aantal blinde vlekken, waardoor ik wel goed scoor op deelterreinen, maar niet hoogbegaafd ben. Ik zit er niet mee. :)
pi_92578143
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 04:03 schreef Perico het volgende:
IQ is een allround score. Als je blinde vlekken of hiaten hebt, ben je dus niet hoogbegaafd, dat drukt de score namelijk.

Ik maakte dezelfde werkstukken als jij op jonge leeftijd.. bij mij is er een officiele diagnose Asperger later uitgerold, die die preoccupaties verklaart. Zelf heb ik een aantal blinde vlekken, waardoor ik wel goed scoor op deelterreinen, maar niet hoogbegaafd ben. Ik zit er niet mee. :)
je kan wel zodanig hoog scoren op bepaalde vlakken dat dat het gemiddelde omhoog trekt.
pi_92578466
quote:
Op donderdag 10 februari 2011 03:46 schreef jstrike het volgende:
als je heel slecht mee kunt komen met wiskunde (ook al is het niet je interesse) dan betekent het dat er een tekort is aan je vermogen om abstract te denken. Dat wordt niet gecompenseerd met je feitenkennis (geschiedenis).
niet helemaal waar, ik ben in 3 havo blijven zitten op onder andere wiskunde. Ik begreep het allemaal wel, alleen omdat ik niet geoefend was kon ik de tentamens niet af krijgen doordat ik te lang bezig was met beredeneren hoe je een bepaalde opgaves op moest lossen waardoor ik het niet af kreeg in de meeste gevallen. Daarnaast ben ik toen blijven hangen op Frans, Duits en geschiedenis omdat ik de kennis gewoon niet paraat had toen (geen interesse in deze vier vakken).

Heb door desinteresse de havo ook niet afgemaakt en dat zie je vaker bij hoogbegaafden :)
pi_92579064
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 07:23 schreef Misan het volgende:

[..]

niet helemaal waar, ik ben in 3 havo blijven zitten op onder andere wiskunde. Ik begreep het allemaal wel, alleen omdat ik niet geoefend was kon ik de tentamens niet af krijgen doordat ik te lang bezig was met beredeneren hoe je een bepaalde opgaves op moest lossen waardoor ik het niet af kreeg in de meeste gevallen. Daarnaast ben ik toen blijven hangen op Frans, Duits en geschiedenis omdat ik de kennis gewoon niet paraat had toen (geen interesse in deze vier vakken).

Heb door desinteresse de havo ook niet afgemaakt en dat zie je vaker bij hoogbegaafden :)
dat is echt complete onzin. Havo wiskunde daar hoef je echt niet voor te leren. Dat kan je met 2 vingers in je neus als je hoogbegaafd bent.
pi_92579079
Slecht zijn in wiskunde op school betekent niet dat je dit bent. Was van 1e t/m 3e van atheneum langdurig ziek (maanden per jaar), problemen met leraren. Ben toen naar HAVO gegaan omdat ik vwo niet kon blijven doen, en geen zin had om te blijven zitten (nutteloos). Heb toen wel een IQ test en interesse test gedaan, ik stond voor wiskunde altijd een 3 of lager. Uit deze test bleek dat ik begaafd / hoogbegaafd was op wiskunde - had op de havo een andere leraar (ging B,12 doen) en had geloof ik het hoogste (of bijna het hoogste) cijfer van de school op het centraal examen, denk niet dat ik langer dan 2 uur buiten de lessen om aan wiskunde bezig geweest over het totaal van 2 jaar havo gezien. Voor het centraal examen had ik voor helemaal niks geleerd. (NT profiel, hoef je ook echt niets te leren)
Op de havo was ik overigens niet meer langdurig ziek en volgde dus wel meer lessen.

Op het puntje structuur scoorde ik lager dan laag overigens.
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 08:58:45 #59
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_92579353
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 07:23 schreef Misan het volgende:

[..]

niet helemaal waar, ik ben in 3 havo blijven zitten op onder andere wiskunde. Ik begreep het allemaal wel, alleen omdat ik niet geoefend was kon ik de tentamens niet af krijgen doordat ik te lang bezig was met beredeneren hoe je een bepaalde opgaves op moest lossen waardoor ik het niet af kreeg in de meeste gevallen. Daarnaast ben ik toen blijven hangen op Frans, Duits en geschiedenis omdat ik de kennis gewoon niet paraat had toen (geen interesse in deze vier vakken).

Heb door desinteresse de havo ook niet afgemaakt en dat zie je vaker bij hoogbegaafden :)
Ik had zelf, ondanks psychische problemen, in groep 8 de cito in een apart lokaal gemaakt in 2 dagen ipv de standaard 3 en had 545 score, advies havo/vwo. Toen ik eenmaal naar een Speciaal Onderwijs school kon na al een tijd niet naar school te zijn geweest moest ik eerst nog wachten tot er bij het Voorgezet Speciaal Onderwijs op die school plek was en bij de middenbouw een tijd in de klas zitten... Toen ik eenmaal kon beginnen aan het eerste jaar aan middelbare stof had ik zo lang geen schoolwerk meer gehad waardoor mijn werktempo echt dramatisch was, zodat ik uiteindelijk maar de helft van de stof af had in een jaar tijd. Toen werd mij aangeraden om vmbo-t te gaan doen omdat ik dit tempo nog niet van het vwo zou zijn als ik al eigenlijk allang zou studeren. Toen hem ik de 4e van het vmbo-t gedaan op een reguliere middelbare school. Ik vond het echt zo belachelijk makkelijk. :'). Zonder moeite en altijd maar voor tentamens en zo wat globaal doornemen in de nacht voor de test of in de ochtend ff snel.

Ik had een tijd wat wroeging tegen de leraren en zo die op het VSO mij vmbo-t hadden aangeraden omdat ik ook een betere opleiding had kunnen doen maar ik ben nu achteraf wel blij dat ik binnen 4 jaar klaar kon zijn ipv pas na 6. Na vmbo-t eerst een weekje naar albeda gegaan voor een MBO ICT beheer niveau 3. Op de open dag zeiden ze dat ik die moest hebben toen ik zei dat ik graag websites code en aanverwante webdingen produceer... Dat was dus een opleiding die alleen maar over de hardware gaat en een OS onderhouden/installeren voor eindgebruikers... Totaal niet wat ik zocht dus. We zouden wel ergens tijdens de opleiding een keer een cursus HTML krijgen. :'). Dat kon ik toen al wel een aantal jaren uit mijn hoofd. :{.

Toen na een tijdje de MBO niveau 4 Media Technologie opleiding op het Grafisch Lyceum geprobeerd. Bij de intake zeiden ze al tegen mij dat ze aan de hand van mijn ervaring die ik op het inschrijfformulier netjes vermeld had, dat ik de eerste 2 jaar waarschijnlijk niet echt wat nieuws zou leren. Nou oké, ik dacht van ik krijg sowieso ook les in illlustrator, photoshop en flash en daar ben ik nog niet echt bedreven in. Ook zal ik wel bedrijfsmethodes en dergelijke leren die ik nog niet beheers.

Nou, deze opleiding was dus echt zo simpel. Echt gemaakt voor mensen die denken hey leuk, laat ik eens een multimedia technologie opleiding doen en websites en zo leren maken maar er absoluut 0,0% ervaring in hebben. :'). Nu is dat niet echt erg want dat hadden ze me verteld, en ik dacht dat ik na het 2e jaar wel nieuwe dingen zal leren en ook wat uitdaging geboden krijgen. Maar ik koos er toch voor om na een paar maanden te stoppen met deze flutopleiding. Dit omdat:
• Voorbeelden van leraren werden door mij en een paar andere leerlingen die ook al meer ervaring hadden voorzien van commentaar en kritiek in de klas hoe het beter kan/wat de leraar fout deed. :').
• Als ik vragen had over mijn code bijvoorbeeld wist de leraar geen antwoord. :'). Zei hij omdat ik code op het niveau dat ik al gewend was dat ik maar zelf moest googlen als ik al verder wilde zijn/'moeilijk' wilde gaan doen... :')...
• Ik weer een een tijd thuis zat door psychische klachten waardoor ik niet meer naar school wilde/durfde, maar dan kon ik niet bewust een echte reden bedenken/ontdekken. Ik denk echter dat ik onbewust al wist dat ik deze opleiding niet meer voort wilde zetten maar ook niet weer wilde stoppen met een opleiding. Toen ze een ultimatum gaven voor wanneer ik weer lessen moest gaan volgen of dat ik moest stoppen met de opleiding, ben ik ermee gestopt.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik op zich wel kan pokeren(De variant razz)en heb na een leercurve nu een aantal maanden waarin ik al wat leuke prijzen heb binnengehaald achter de rug. Mijn plan is nu om een aantal maanden voor mezelf te bewijzen dat ik van mijn pokerwinsten kan eten, vaste lasten betalen en zo. Dan wil ik als ik een buffer heb opgebouwd voor een eventuele maand met weinig winst of zelfs verlies, een betaalbaar huisje buiten de groten steden(Die duur zijn)in Engeland gaan bewonen omdat in dit koude kikkerlandje je over je winst 29 fucking procent moet betalen en daar komt nog bovenop dat je je verliezen daar niet vanaf mag trekken. :{.
Dus als je in een maand bijvoorbeeld in totaal aan prijzen 2500 dollar hebt gewonnen maar door de verloren toernooien nog maar 750 dollar winst hebt. Dan moet je dus 29% betalen over die 2500 terwijl je nog maar 750 dollar over hebt... :r.

In Engeland is het dus 0%, oftewel geen pokerbelasting. _O_! Dus sowieso dat als ik die stap kan nemen met financiële zekerheid dat ik niet meer hiero blijf wonen om mijn winst grotendeels of helemaal met verlies te moeten inleveren aan de belastingdienst.

Uiteindelijk ben ik dus blij dat ik geen extra jaren aan vwo en een vervolgstudie heb besteed om dan in een baan te zitten terwijl ik ook al mijn leven kon leiden als pokerpro. *O*.

In de wijze (Enige in het Nederlands bij hem bekende) woorden van de vader van Najib Amhali: Allesch komt goed. :s).
pi_92579362
Alleen OP gelezen. Poespas, er zijn verschillende soorten leeftijden; biologische leeftijd, kalenderleeftijd; psychologische leeftijd e.d. Wat ik uit jouw post opmaak is dat jouw psychologische leeftijd hoger is dan die van jouw leeftijdsgenoten, maar de verschillen trekken wel weer bij naarmate je ouder wordt. De psychologische leeftijd is de leeftijd van het denken/ervaren om het kort door te bocht te zeggen.

Als je echt wil weten of je hoog begaafd bent moet je dit laten testen, maar eerlijk gezegd, wat zou je dan doen met die informatie? Het is maar wat je belangrijk acht. Overigens zou ik uitkijken met de weging die jullie geven aan IQ tests, de huidige theorieën zijn eigenlijk zo dat intelligentie uit meer factoren bestaat dan dat de huidige IQ testen meten (omdat sociale aspecten hier ook in voorkomen nu). Maw, stel jezelf de vraag, meet die test wel wat die moet meten of meet die gewoon iemands vermogen om bepaalde vraagstukken op te lossen?
  donderdag 10 februari 2011 @ 09:14:39 #61
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_92579628
Ah, Musyn was me al voor. :)
pi_92587527
Gewoon IQ test doen als je 't wilt weten.
Ik dacht altijd dat ik niet hoogbegaafd was, maar mijn IQ test wees uit dat dat wel 't geval was.

Na een IQ test heb je ipv twijfels, duidelijkheid.

Enige reden om 't niet te doen is als je bang bent dat je niet hoogbegaafd blijkt te zijn :P

Ik had ook altijd matige cijfers, maar ik deed dan ook nooit m'n huiswerk. Alleen in de bus en onder de les dan.
Ik ging pas echt goed scoren toen ik bleef zitten.

Naja, of hoogbegaafdheid echt zo belangrijk is, weet ik niet hoor.
Kan wel verdomde handig zijn als je er goed gebruik van weet te maken (zoals al je goeie eigenschappen).
pi_92587899
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:35 schreef Poespas het volgende:

Dat was voor mij altijd het signaal dat er niks vreemds aan de hand was.Maar de laatste tijd is er toch iets gaan knagen, ik merk dat ik nu(op mijn 17de) geestelijk veel verder ben op veel terreinen dan mijn vrienden en dat er daardoor weleens miscommunicatie ontstaat tussen ons.

Iedereen die 17 is denkt dat ie veel verder is dan zijn vrienden.

Zo, nu serieus het topic doorlezen.
pi_92590740
Doe dan niet die Mensa test. Daarop ben ik hoogbegaafd getest (qua IQ) terwijl ik dat dus echt niet ben.

En inderdaad rond de 17 is de variatie tussen mensen nog groot wat betreft hun interesses. Daar kan je niet veel uit afleiden.

Ik denk wel dat je het IQ hebt van iemand die hoogebegaafd is. Vaak is dat wel zo bij mensen die denken dat het zo is en daarbij ook Gymnasium doen. Het feit dat wiskunde je slechtste vak is zegt niets. Dat je goed bent in geschiedenis is juist de reden dat wiskunde minder gaat. Mensen die hoogbegaafd zijn zijn niet altijd perse overal goed in, dat hangt er maar vanaf waar hun interesses liggen.

Hoogbegaafdheid zelf vind ik trouwens een nutteloos concept. An sich levert het namelijk geen problemen op. Het is meer dat zulke mensen soms op andere faculteiten niet goed ontwikkeld zijn, maar hé, dat komt voor bij alle mensen.
Don't go quietly into the night.
pi_92593227
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 08:38 schreef jstrike het volgende:

[..]

dat is echt complete onzin. Havo wiskunde daar hoef je echt niet voor te leren. Dat kan je met 2 vingers in je neus als je hoogbegaafd bent.
is goed knul :*
pi_92593759
Ik heb Havo Wiskunde B gedaan. Op de oude manier, geen studiehuis of B1 of B2. Een grafische rekenmachine was verboden.

Voor zover ik weet ben ik niet hoogbegaafd (IQ zit ergens rond de 125, ooit op een serieuze test gemeten.. niet van internet, want daar haal je zonder moeite 148).

Wiskunde B was voor mij aan het begin van het jaar het boek doorbladeren in 1 middag en dan was ik klaar. Rest van het jaar alleen maar achten, negens en tienen gehaald tot en met het eindexamen.

Dus het kan zeker wel :)

Maar Havo is eigenlijk ook wel een erg makkelijke opleiding en het zegt dus weinig. Op WO niveau heb ik namelijk nogal moeten ploeteren. Dat lukt uiteindelijk ook prima met hoge cijfers, maar dan moet ik toch echt wel gaan leren :)

Ik heb wel hoogbegaafde mensen gekend. En dan merk je toch wel een serieus verschil. Die zijn op hun 15e met dingen bezig die je normaal leert op een universitaire studie.

[ Bericht 0% gewijzigd door LostInSpace op 10-02-2011 16:46:19 ]
There is a long line down from heaven.
  donderdag 10 februari 2011 @ 17:15:53 #67
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92595467
Dat anderen volslagen idioten zijn maakt jou nog niet slim(mer).
pi_92596779
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 17:15 schreef fs180 het volgende:
Dat anderen volslagen idioten zijn maakt jou nog niet slim(mer).
:')
  vrijdag 11 februari 2011 @ 01:39:03 #69
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_92622065
Hoogbegaafdheid dient men aan zoveel meer zaken af te leiden dan enkel schoolresultaten.
Ik ben zelf hoogbehaafd, maar presteer niet bijzonder hoog op het hbo. Staat tegenover dat ik er ook niet veel voor doe en ontzettend veel dingen daarnaast doe. Voor zaken die er in mijn ogen daadwerkelijk toe doen, stages en zo, scoor ik dan wel weer maximaal.

Voor mijn eindexamens heb ik ook niet echt geleerd. Ben er gewoon aan begonnen, heb onthouden wat er in de klas werd uitgelegd en tijdens de les een paar opgaven gemaakt om er feeling mee te krijgen, en scoorde daar ook goede resultaten mee.

Maar zoals gezegd: enkel je schoolresultaten zijn niet zo'n goede graadmeter. Er zijn meer aspecten, zo spreidt je intelligentie zich namelijk uit over een zeer breed vlak, en kan een hoogbegaafde eigenlijk diep ingaan op zo goed als de meeste onderwerpen (inlevingsvermogen, dieper denken, dat soort zaken).

Wikipedia geeft wel een mooie samenvatting.
quote:
Franz Mönks, oprichter van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in Nijmegen (Nederland) en Antwerpen (België), noemt voor hoogbegaafde kinderen onder meer de volgende kenmerken:[bron?]

* Grote nieuwsgierigheid en leergierigheid
* Veel energie
* Zich met meerdere taken tegelijk bezig kunnen houden
* Buitengewoon goed geheugen
* Breed scala van interesses
* Bijzonder gevoel voor humor
* Hoge mate van empathie en betrokkenheid
* Denken in veel gevallen al op buitengewoon jonge leeftijd (bijvoorbeeld drie jaar oud) na over de zin van het leven

Tessa Kieboom, promovenda van Franz Mönks, directeur van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek en verbonden aan de Universiteit Antwerpen, noemt de volgende kenmerken:[3]

* Een snelle taalontwikkeling die al opvalt op jonge leeftijd (al in de kleuterschool bijvoorbeeld).
* Wiskundig inzicht dat al op jonge leeftijd merkbaar is (al in de kleuterschool of het lager onderwijs).
* Een goed ontwikkeld geheugen.
* Een sterk concentratievermogen dat hoogbegaafden toestaat om meerdere dingen tegelijk te doen.
* Interesse in complexe onderwerpen op vroege leeftijd.
* Perfectionisme en het (kunnen) stellen van hoge verwachtingen aan zichzelf. Dat betekent niet dat hoogbegaafden perfecte studenten zijn, wel dat zij hoge verwachtingen (kunnen) stellen aan prestaties die zij zelf belangrijk vinden. Dit kan leiden tot grote faalangst, wanneer ze niet kunnen beantwoorden aan de eisen die ze aan zichzelf stellen.[4]
* Een kritische ingesteldheid tegenover volwassenen (leraren inbegrepen). Vaak zijn hoogbegaafde kinderen niet in staat om die kritiek op een goede manier te verpakken en over te brengen, waardoor het 'brutaal' over kan komen.
* Sommige hoogbegaafden zijn ook hoogsensitief . Zij nemen dan bijvoorbeeld bepaalde (subtiele) nuances waar in de lichaamstaal van anderen of ze zijn zeer gevoelig voor bepaalde textielsoorten of geluiden. Deze hoogsensitiviteit kan leiden tot een verschil tussen wat het hoogbegaafde kind kan begrijpen en wat het emotioneel kan verwerken, en dat kan leiden tot angstgevoelens. Dit zou het dagelijks functioneren van een hoogbegaafde kunnen belemmeren.
Het artikel stelt ook verschillende "IQ-drempels" voor hoogbegaafdheid bij verschillende tests.
Zelf heb ik de Wechsler-test gehad (WAIS), met score 155. Hoewel de afnemer en ik er wel redelijk zeker van zijn dat ik erg hoog heb gescoord weten we niet 100% zeker of enkele kleine onderdelen van de test zijn doorlopen op de manier zoals het moest, dus het kan enkele punten schelen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 11 februari 2011 @ 02:10:25 #70
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_92622582
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
The more debt, the better
pi_92622675
Obsessies kan ook zijn dat je bordeline hebt, of een compulsive disorder of zo, zelfs vmbo-achtigen met adhd hebben dat..niet meteen dat je hoogbegaafd bent. Kijk ff bij de mensa.nl of zo.
Definitely not CIA
pi_92622692
quote:
Op vrijdag 11 februari 2011 02:10 schreef flyguy het volgende:
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
Nee, het zijn 'nieuwe-tijds-kinderen' ... LOL
Definitely not CIA
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2011 @ 02:27:17 #73
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_92622791
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 02:10 schreef flyguy het volgende:
Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd...
Vergeleken met de meeste mensen van 2 a 3 generaties terug geld dat zeker wel. De definities van hoogbegaafdheid worden ook om de x tijd bijgeschaafd zodat de nieuwere generatie volgens dezelfde puntentelling kunnen worden beoordeeld.
pi_92622846
quote:
Op vrijdag 11 februari 2011 02:27 schreef badtripbob het volgende:

[..]

Vergeleken met de meeste mensen van 2 a 3 generaties terug geld dat zeker wel. De definities van hoogbegaafdheid worden ook om de x tijd bijgeschaafd zodat de nieuwere generatie volgens dezelfde puntentelling kunnen worden beoordeeld.
De hele discussie over IQ blijft apart. 100 zou gemiddeld zijn. Maar ik zeg je, 120 is tegenwoordig normaal voor jongeren.
Zijn ze dan opeens intelligenter dan vroeger? nee. Maar ze maken de test wel beter....ik vraag me dus af wat er gemeten wordt bij zo'n test.
Zelf heb ik het antwoord wel. Maar helaas denkt de wereld simpeler.
Definitely not CIA
pi_92622886
Zelfde
Definitely not CIA
pi_92623104
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 02:32 schreef capricia het volgende:

[..]

De hele discussie over IQ blijft apart. 100 zou gemiddeld zijn. Maar ik zeg je, 120 is tegenwoordig normaal voor jongeren.
Zijn ze dan opeens intelligenter dan vroeger? nee. Maar ze maken de test wel beter....ik vraag me dus af wat er gemeten wordt bij zo'n test.
Zelf heb ik het antwoord wel. Maar helaas denkt de wereld simpeler.
IQ testen zijn bekender, dus wordt er al in de jonge jaren meer mee geoefend? Immers oefening baart kunst.
pi_92623477
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 02:32 schreef capricia het volgende:

[..]

De hele discussie over IQ blijft apart. 100 zou gemiddeld zijn. Maar ik zeg je, 120 is tegenwoordig normaal voor jongeren.
Zijn ze dan opeens intelligenter dan vroeger? nee. Maar ze maken de test wel beter....ik vraag me dus af wat er gemeten wordt bij zo'n test.
Zelf heb ik het antwoord wel. Maar helaas denkt de wereld simpeler.
Ik denk dat het wel meevalt. ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die onder de 100 scoren.
pi_92623612
quote:
Op vrijdag 11 februari 2011 03:03 schreef Adames het volgende:

[..]

IQ testen zijn bekender, dus wordt er al in de jonge jaren meer mee geoefend? Immers oefening baart kunst.
Dat sws.. Boekjes bij de Slegte waardoor je minimaal 10 punten meer haalt (tis mijn vakgebied..), negers én vrouwen die standaard al beginnen met een punten voorsprong om gemiddeld hetzelfde te kunnen halen als de 28e jarige blanke man...
Wie weet wat er nou eigenlijk gemeten wordt?
Definitely not CIA
  vrijdag 11 februari 2011 @ 04:29:07 #79
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92623632
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 04:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat sws.. Boekjes bij de Slegte waardoor je minimaal 10 punten meer haalt (tis mijn vakgebied..), negers én vrouwen die standaard al beginnen met een punten voorsprong om gemiddeld hetzelfde te kunnen halen als de 28e jarige blanke man...
Wie weet wat er nou eigenlijk gemeten wordt?
een correlatie? :P

Heel flauw, weet ik.
pi_92623718
Weet je wat vooral de vraag is?

Wat als je het bent of niet bent? Wat dan?
pi_92623771
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 04:54 schreef Kandijfijn het volgende:
Weet je wat vooral de vraag is?

Wat als je het bent of niet bent? Wat dan?
ga naar de mensa.nl.
Definitely not CIA
pi_92624091
quote:
Op vrijdag 11 februari 2011 03:53 schreef jstrike het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel meevalt. ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die onder de 100 scoren.
Klopt, al worden we wel steeds slimmer. Vergeleken met 100 jaar terug is het iig een wereld van verschil. Daarnaast is er ook een gemiddeld verschil per land. In het ene land is een IQ van 100 hoger dan het IQ van 100 in een ander land :)
  vrijdag 11 februari 2011 @ 08:22:54 #83
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_92624713
"Ik wil je knuffelen en zoenen en al die poespas... Ik wil weten of mijn dolloh in je poes pas"
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_92624801
Wat ik vooral niet begrijp aan deze hele discussie is de relevantie voor het leven.

Het is geen ziekte ofzo en het heeft voor de rest geen betekenis. Dus je kunt je afvragen of het wel zin heeft om je druk te maken om het feit of je nou wel of niet hoogbegaafd bent.

Daarnaast zullen mensen die een IQ hebben boven de 120 al snel denken dat ze hoogbegaafd zijn, omdat ze merken dat er een serieus niveau verschil is met de gemiddelde sterveling, terwijl ze gewoon een stukje boven het gemiddelde zitten.

Nogmaals, er zijn maar heel weinig mensen echt hoogbegaafd en die hebben geen IQ test nodig om daar achter te komen.
There is a long line down from heaven.
pi_92628579
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 08:28 schreef LostInSpace het volgende:
Wat ik vooral niet begrijp aan deze hele discussie is de relevantie voor het leven.

Het is geen ziekte ofzo en het heeft voor de rest geen betekenis. Dus je kunt je afvragen of het wel zin heeft om je druk te maken om het feit of je nou wel of niet hoogbegaafd bent.

Daarnaast zullen mensen die een IQ hebben boven de 120 al snel denken dat ze hoogbegaafd zijn, omdat ze merken dat er een serieus niveau verschil is met de gemiddelde sterveling, terwijl ze gewoon een stukje boven het gemiddelde zitten.

Nogmaals, er zijn maar heel weinig mensen echt hoogbegaafd en die hebben geen IQ test nodig om daar achter te komen.
Precies.

Ik snap de hele zucht naar hoogbegaafdheid wel van al die onzekere pubertjes. Je wil op een bepaalde manier opvallen in de groep, maar je hebt geen talent voor sport, muziek of sociale vaardigheden. Je cijfers vallen tegen, maar je vindt jezelf toch slimmer dan al die andere oppervlakkige mensen in de klas en het universum draait immers om jou.
Dan is het toch mooi dat er naast het hokje incompetente nietsnut het hokje hoogbegaafd is, waar je in past.

hoogbegaafdheid =/= kennis

Als je op het vwo/gymnasium nooit hebt hoeven leren, dan ben je niet heel slim. Je bent niet genoeg uitgedaagd door je leraren en je hebt kostbare tijd verspilt waarin je meer had kunnen leren. Als je nooit huiswerk hoeft te maken op school ben je dus eigenlijk heel dom bezig.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_92630391
quote:
14s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:01 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Dit dus.
Ik had zelf op de middelbare school de laatste 3 jaar ook lage cijfers voor wiskunde (ben met exact een 5,5 geslaagd voor m'n examen), en daardoor het idee dat ik het "niet kon" en "geen aanleg voor wiskunde had". Achteraf was het gewoon een enorm gebrek aan interesse, waardoor het als een behoorlijke muur werd ervaren. Bovendien vond ik muziek maken toen veel belangrijker, en heb ook toelating gedaan voor het conservatorium. Omdat ik ook goed in talen was, bestempelde ik mezelf maar als een alfa.

Op de universiteit bleek, na een wat moeizaam eerste jaar, dat die aanleg er wel degelijk was en is mijn interesse enorm aangewakkerd. Ondertussen heb ik theoretische natuurkunde gestudeerd en nu aan het promoveren op snaartheorie gerelateerd onderzoek.

Dus uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet zo zwart-wit is :)
-
  vrijdag 11 februari 2011 @ 11:57:19 #87
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_92630557
quote:
7s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:04 schreef Seam het volgende:

[..]

Laag wil ik niet zeggen, maar meestal wel lager dan diegenen die het wel makkelijk kunnen.
Mwoah mijn IQ is officieel getest en kwam wel degelijk uit hoog boven gemiddeld, toch heb ik destijds vooral de alfa vakken gedaan, puur omdat dat destijds het vakkenpakket was voor het beroep wat ik had willen uitoefenen :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_92630724
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 11:57 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Mwoah mijn IQ is officieel getest en kwam wel degelijk uit hoog boven gemiddeld, toch heb ik destijds vooral de alfa vakken gedaan, puur omdat dat destijds het vakkenpakket was voor het beroep wat ik had willen uitoefenen :)
en dat was?
pi_92630745
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 11:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik had zelf op de middelbare school de laatste 3 jaar ook lage cijfers voor wiskunde (ben met exact een 5,5 geslaagd voor m'n examen), en daardoor het idee dat ik het "niet kon" en "geen aanleg voor wiskunde had".
Ik heb dat idee ook heel lang gehad. Bij wiskunde vragen zag ik de oplossing niet. Ook na 5 minuten staren niet.

Ik had geen idee wat ik moest doen. Later bleek dat als je iets niet meteen snapt je het kunt oplossen door het probleem te analyseren. Wat heb ik? Wat wil ik weten? Hoe kom ik daaraan?

Voor sommigen een doodgewone werkwijze. Maar ik had dat nooit geleerd, omdat ik bij andere dingen de oplossing wel meteen zag of kon beredeneren.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:03:03 #90
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_92630773
Doe een test mien jong!

quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:48 schreef Flixxy het volgende:

Dat neemt inderdaad niet weg dat er snel met deze term wordt gesmeten, voornamelijk door ouders die graag willen dat hun kind intelligent is.
Dat dus. Neem dan ook niemand serieus die beweert wellicht hoogbegaafd te zijn.
AFC AJAX
pi_92630809
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:03 schreef msnk het volgende:
Doe een test mien jong!

[..]

Dat dus. Neem dan ook niemand serieus die beweert wellicht hoogbegaafd te zijn.
Waarom niet? Het is gewoon een indicatie dat je meer dan bovengemiddeld intelligent bent op meerdere vlakken.

Als iemand zegt dat hij/zij buitengewoon goed is in iets, dan kan dat arrogantie zijn of een gebrek aan zelfinschatting. Het kan ook gewoon waar zijn, natuurlijk :)
-
pi_92630941
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 11:02 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

Precies.

Ik snap de hele zucht naar hoogbegaafdheid wel van al die onzekere pubertjes. Je wil op een bepaalde manier opvallen in de groep, maar je hebt geen talent voor sport, muziek of sociale vaardigheden. Je cijfers vallen tegen, maar je vindt jezelf toch slimmer dan al die andere oppervlakkige mensen in de klas en het universum draait immers om jou.
Dan is het toch mooi dat er naast het hokje incompetente nietsnut het hokje hoogbegaafd is, waar je in past.

En dat natuurlijk. Geeft niks TS, zo was ik ook. :Y

En over de ouders.

Bij kinderen van 4 scheppen ze op over hoogbegaafdheid, omdat die kinderen nog te jong zijn om een dure studie te volgen of een auto van de zaak te hebben.

Mijn Egggberrrrrt Jan..
pi_92630963
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 08:28 schreef LostInSpace het volgende:
Nogmaals, er zijn maar heel weinig mensen echt hoogbegaafd en die hebben geen IQ test nodig om daar achter te komen.
Nee, je kunt natuurlijk prima aanvoelen wat je IQ-score is :')

"Hoogbegaafd zijn" betekent een IQ>130 hebben. De enige manier om daar achter te komen, is zo'n test te doen. Tenzij je paranormale gaven hebt, natuurlijk.
-
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:08:41 #94
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_92630971
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:01 schreef jstrike het volgende:

[..]

en dat was?
docent Engels en frans, helaas door allerlei andere omstandigheden niet van gekomen, maar goed.. vroegah had je ook niet de profielen van nu etc. :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_92631027
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, je kunt natuurlijk prima aanvoelen wat je IQ-score is :')

Ik weet vrij zeker dat ik rij-begaafd ben. Want ik erger me altijd enorm aan al die andere sukkels op de weg.. :P
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:11:01 #96
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_92631062
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:10 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Ik weet vrij zeker dat ik rij-begaafd ben. Want ik erger me altijd enorm aan al die andere sukkels op de weg.. :P
Ja dat zegt elke chauffeur die zich ergert :+ misschien zijn die anderen juist wel competent en jij niet!1
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_92631139
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:11 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Ja dat zegt elke chauffeur die zich ergert :+ misschien zijn die anderen juist wel competent en jij niet!1
;)
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:27:33 #98
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_92631659
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 04:54 schreef Kandijfijn het volgende:
Weet je wat vooral de vraag is?

Wat als je het bent of niet bent? Wat dan?
Precies. Verandert je leven als je het weet? Je weet zelf toch wel of je iets makkelijk oppikt of begrijpt.

Lekker boeiend allemaal.
Gourmetten of steengrillen?
pi_92632027
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:27 schreef Silenus het volgende:

[..]

Precies. Verandert je leven als je het weet? Je weet zelf toch wel of je iets makkelijk oppikt of begrijpt.

Lekker boeiend allemaal.
Andere kant van het verhaal:

Als je een 40 jarige bouwvakker bent die zich afvraagt waarom hij toch altijd zo 'vaag denkt' en waarom hij zich altijd eenzaam voelt, zelfs als ie bij zijn maten is, waarom het toch altijd zo stroef loopt met bazen die hem maar eigenwijs vinden..

Dan kan het wel degelijk een openbaring zijn.
pi_92632113
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 11:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik had zelf op de middelbare school de laatste 3 jaar ook lage cijfers voor wiskunde (ben met exact een 5,5 geslaagd voor m'n examen), en daardoor het idee dat ik het "niet kon" en "geen aanleg voor wiskunde had". Achteraf was het gewoon een enorm gebrek aan interesse, waardoor het als een behoorlijke muur werd ervaren. Bovendien vond ik muziek maken toen veel belangrijker, en heb ook toelating gedaan voor het conservatorium. Omdat ik ook goed in talen was, bestempelde ik mezelf maar als een alfa.

Op de universiteit bleek, na een wat moeizaam eerste jaar, dat die aanleg er wel degelijk was en is mijn interesse enorm aangewakkerd. Ondertussen heb ik theoretische natuurkunde gestudeerd en nu aan het promoveren op snaartheorie gerelateerd onderzoek.

Dus uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet zo zwart-wit is :)
Zo kan het ook natuurlijk :) . Maar ik denk dat over het algemeen spelling en wiskundige vaardigheden vaak wel vrij veel over je IQ zeggen. Als je het allebei goed kan, heb je waarschijnlijk een hoog IQ. Als je het allebei niet goed kan, dan heb je of een laag IQ of je hebt het nooit goed geleerd. Maar als je hoogbegaafd bent en je hebt spelling nooit goed geleerd, dan lees je dus ook niet of nauwelijks boeken/kranten, wat me bij een hoogbegaafd iemand onwaarschijnlijk lijkt.

Anyway, ik sta nu ook hoger voor mijn wiskunde op de uni dan op de middelbare school, puur omdat ik er nu ook veel meer energie in steek omdat de stof veel boeiender is. Dus een middelbare school cijfer zegt zeker niet alles, dat ben ik met je eens ;)
  vrijdag 11 februari 2011 @ 12:46:14 #101
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_92632487
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:35 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Andere kant van het verhaal:

Als je een 40 jarige bouwvakker bent die zich afvraagt waarom hij toch altijd zo 'vaag denkt' en waarom hij zich altijd eenzaam voelt, zelfs als ie bij zijn maten is, waarom het toch altijd zo stroef loopt met bazen die hem maar eigenwijs vinden..

Dan kan het wel degelijk een openbaring zijn.
Als je daar pas op je 40e echt achterkomt ben je ook nogal onnozel, lijkt me.
Gourmetten of steengrillen?
pi_92633064
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:46 schreef Silenus het volgende:

[..]

Als je daar pas op je 40e echt achterkomt ben je ook nogal onnozel, lijkt me.
Genoeg mensen die door een inadequaat onderwijssysteem op een zijspoor gezet worden. Nog niet zo lang geleden gingen arbeiderskinderen automatisch naar de LTS.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 13:03:31 #103
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_92633152
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:01 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Genoeg mensen die door een inadequaat onderwijssysteem op een zijspoor gezet worden. Nog niet zo lang geleden gingen arbeiderskinderen automatisch naar de LTS.
Klopt, mijn ouders ook. Maar je weet van jezelf toch wel of je slim bent of niet? Ik bedoel, zeker als je 40 bent heb je wat levenservaring en weet je wel of je vaker naar de NOS of SBS kijkt. En of je IQ dan 115, 125 of 135 is....maakt in the end niet zoveel uit.
Gourmetten of steengrillen?
pi_92649228
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:03 schreef Silenus het volgende:

[..]

Klopt, mijn ouders ook. Maar je weet van jezelf toch wel of je slim bent of niet? Ik bedoel, zeker als je 40 bent heb je wat levenservaring en weet je wel of je vaker naar de NOS of SBS kijkt. En of je IQ dan 115, 125 of 135 is....maakt in the end niet zoveel uit.
Ik weet niet hoor. Juist slimme mensen weten heel goed wat ze niet weten. En dat ze de indruk die ze van mensen hebben maar een indruk is.

Ze zien wel clues van een grotere ontwikkeling bij zichzelf, maar dan denken ze bij zichzelf 'ja ik denk wel dat ik slimmer ben, maar iedereen denkt dat'.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 19:28:33 #105
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_92650706
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:03 schreef Silenus het volgende:

[..]

Klopt, mijn ouders ook. Maar je weet van jezelf toch wel of je slim bent of niet? Ik bedoel, zeker als je 40 bent heb je wat levenservaring en weet je wel of je vaker naar de NOS of SBS kijkt. En of je IQ dan 115, 125 of 135 is....maakt in the end niet zoveel uit.
Dat zie je toch verkeerd, door inadequaat onderwijs, etc. kun je een dusdanig gevoel van slecht zelfbeeld krijgen, en je wel degelijk denken dat je dom bent.. zeker als je in je directe omgeving mensen hebt die anders denken en zulks als jij zelf doet.
En die zelfde figuren dan zeggen ach jij weet er niks van, dan kan je dat gevoel wel degelijk krijgen!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 12 februari 2011 @ 01:14:39 #106
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92666998
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 12:46 schreef Silenus het volgende:

[..]

Als je daar pas op je 40e echt achterkomt ben je ook nogal onnozel, lijkt me.
Een hele tijd terug heb ik anders nog een artikel gelezen (ik denk in de lokale krant) van een schilder van boven de 40 die precies gegeven ondervond.

Toegelaten bij mensa en al zelfs. (IQ was 140 nog wat, dacht ik)

IQ heeft weinig te maken met wereldlijke kennis, inzicht in onbekende gebieden, politieke voorkeur of andere complexere zaken. En mijn IQ is niet zo denderend aangezien ik hier nu in wezen vier keer hetzelfde heb genoemd, zie ik nu. :')
pi_92667285
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 01:14 schreef Frith het volgende:

[..]

Een hele tijd terug heb ik anders nog een artikel gelezen (ik denk in de lokale krant) van een schilder van boven de 40 die precies gegeven ondervond.

Toegelaten bij mensa en al zelfs. (IQ was 140 nog wat, dacht ik)

IQ heeft weinig te maken met wereldlijke kennis, inzicht in onbekende gebieden, politieke voorkeur of andere complexere zaken. En mijn IQ is niet zo denderend aangezien ik hier nu in wezen vier keer hetzelfde heb genoemd, zie ik nu. :')
WTF, IQ van 140 en dan je hele leven schilder zijn? Dan moet je je toch kapot vervelen tijdens je werk :D
  zaterdag 12 februari 2011 @ 01:41:03 #108
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92667532
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 01:28 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

WTF, IQ van 140 en dan je hele leven schilder zijn? Dan moet je je toch kapot vervelen tijdens je werk :D
Schilder juist niet, "vreemd" genoeg.
pi_92669639
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 01:28 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

WTF, IQ van 140 en dan je hele leven schilder zijn? Dan moet je je toch kapot vervelen tijdens je werk :D
Waarom? Het kan toch ook zijn passie zijn?
signatuurloos
pi_92670133
quote:
Op zaterdag 12 februari 2011 01:14 schreef Frith het volgende:

[..]

Een hele tijd terug heb ik anders nog een artikel gelezen (ik denk in de lokale krant) van een schilder van boven de 40 die precies gegeven ondervond.

Toegelaten bij mensa en al zelfs. (IQ was 140 nog wat, dacht ik)

IQ heeft weinig te maken met wereldlijke kennis, inzicht in onbekende gebieden, politieke voorkeur of andere complexere zaken. En mijn IQ is niet zo denderend aangezien ik hier nu in wezen vier keer hetzelfde heb genoemd, zie ik nu. :')
Klopt helemaal :) IQ staat niet in verhouding tot kennis, hoogbegaafdgeid dus ook niet. IQ staat in verhouding tot hoe snel iemand begrijpt :)
pi_92670595
Ja, dat kan inderdaad gemakkelijk. Mijn vriend is een klassiek geval van een ADHD-er met een hoge intelligentie die zich op school niet kon concentreren en eigenlijk vooral verstorend gedrag vertoonde. Leraren maar ook ouders hebben dan de neiging je structureel te onderschatten; er was toen ook nog niet zoveel bekend over ADHD. Hij was gewoon een ongeleid projectiel, met energie die alle kanten opging.

Omdat zijn beide dochters heel intelligent blijken te zijn (dat had hij helemaal niet verwacht want hij vreesde juist dat zij dezelfde leerproblemen als hij zouden hebben en 'dus' niet zo slim zouden zijn..), heeft hij zelf toch ook maar eens een test gedaan. En de uitkomst was nogal een schok voor hem. Hij is eveneens 40. Het heeft best een grote emotionele impact als je later in je leven beseft dat je helemaal niet dom bent, maar zelfs erg slim. Dan staat je zelfbeeld op z'n kop.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 13:12:40 #112
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92676321
Heerlijk hoe mensen bevooroordeeld zijn over hoogbegaafden. Echt het enige wat het uiteindelijk betekent is dat je makkelijker dingen kan snappen/leren/onthouden etc. Wat je er uiteindelijk mee doet is helemaal aan jou persoonlijk. Dat is echt alles hoor.. verder kan je er eigenlijk helemaal niets over zeggen.

En opscheppen over hoogbegaafdheid is het meest kansloze wat er is :') Zie mij eens geboren zijn met wat extra mogelijkheden, paupers.
WFPB!
  zaterdag 12 februari 2011 @ 13:20:09 #113
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92676597
Hoogbegaafdheid kan als een vloek ervaren worden.

Maar als je op je plekkie zit is het een zegen. Het kan zo ontzettend gezellig zijn om met superslimme mensen het over de vaagste dingen te hebben. Je helemaal dubbel liggen om een 'grap' die soms niet meer dan wenkje of knikje is, maar door iedereen begrepen wordt. Die ervaring, dat het allemaal 'klikt' maakt het het voor mij al waard.

En daarnaast heb je veel meer tools om meester te worden over je eigen leven. Ik ben zelf nogal een kansloos type. Maar in tegenstelling tot andere kansloze types heb ik nog de mogelijkheid het roer om te gooien. Ik kan er voor kiezen te excelleren. Heb me nu op een studie gestort waarmee ik hoop alsnog een min of meer succesvolle carrière op te bouwen.

Die kansen nemen wel af met leeftijd trouwens.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:12 schreef Dizorn het volgende:
Heerlijk hoe mensen bevooroordeeld zijn over hoogbegaafden. Echt het enige wat het uiteindelijk betekent is dat je makkelijker dingen kan snappen/leren/onthouden etc. Wat je er uiteindelijk mee doet is helemaal aan jou persoonlijk. Dat is echt alles hoor.. verder kan je er eigenlijk helemaal niets over zeggen.

En opscheppen over hoogbegaafdheid is het meest kansloze wat er is :') Zie mij eens geboren zijn met wat extra mogelijkheden, paupers.
Mensen willen gewoon praten over hoe ze hun situatie ervaren. Dat doen expats, jonge ouders en kankerpatiënten toch ook?
pi_92677511
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:12 schreef Dizorn het volgende:
Heerlijk hoe mensen bevooroordeeld zijn over hoogbegaafden. Echt het enige wat het uiteindelijk betekent is dat je makkelijker dingen kan snappen/leren/onthouden etc. Wat je er uiteindelijk mee doet is helemaal aan jou persoonlijk. Dat is echt alles hoor.. verder kan je er eigenlijk helemaal niets over zeggen.

En opscheppen over hoogbegaafdheid is het meest kansloze wat er is :') Zie mij eens geboren zijn met wat extra mogelijkheden, paupers.
Volgens mij is hoogbegaafdheid iets wat je in je vroege jeugd ontwikkelt, maar niet iets waarmee je geboren wordt.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 14:58:53 #115
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_92679504
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:49 schreef thabit het volgende:

[..]

Volgens mij is hoogbegaafdheid iets wat je in je vroege jeugd ontwikkelt, maar niet iets waarmee je geboren wordt.
Uhrm erfelijkheid speelt wel degelijk een grote rol :) dus dan is het wel degelijk een aangeboren iets.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_92680400
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:49 schreef thabit het volgende:

[..]

Volgens mij is hoogbegaafdheid iets wat je in je vroege jeugd ontwikkelt, maar niet iets waarmee je geboren wordt.
Anders verdiep je je even in de materie.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 15:31:55 #117
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92680599
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:25 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Anders verdiep je je even in de materie.
Als iemand er anders over denkt dan jij betekent het nog niet dat ie zich niet ingelezen heeft.

Misschien is de mogelijkheid om hoogbegaafd te worden erfelijk bepaald. Maar als je als hongerneger in Darfur geboren wordt, dan denk ik niet dat je een begaafdheid ontwikkelt.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 15:49:11 #118
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92681146
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 13:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Mensen willen gewoon praten over hoe ze hun situatie ervaren. Dat doen expats, jonge ouders en kankerpatiënten toch ook?
Ja dat snap ik wel, maar wat er gebeurt is dat mensen dingen gaan roepen wat weinig met 'hun situatie' te maken heeft. Alsof iemand niet hoogbegaafd kan zijn als ie geen wiskunde kan, bijvoorbeeld, dat soort dingen.

Nou moet ik toegeven dat ik me ook niet ontzettend in de theorie heb verdiept maar ik denk dat mensen meerdere dingen hierbij vaak door elkaar halen. Hoogbegaafdheid voor zover ik weet is puur de POTENTIE om dingen de leren/begrijpen/onthouden/etc. Dit zegt dus eigenlijk verder helemaal niets over wat je er mee doet. Dat negertje in afrika zal deze potentie kunnen hebben, maar inderdaad nooit zijn intelligentie/niveau kunnen ontwikkelen, omdat hij daar de middelen niet toe heeft.

Dit betekent dus niet dat iemand die hoogbegaafd is alles kan of weet. Betekent alleen dat het voor hem/haar makkelijker zal zijn om iets te leren. Maar als iets je niet interesseert, zal je dit ook niet snel leren/willen leren, dus je kan best weinig van iets afweten. Mensen gaan er soms echt vanuit dat je alles gewoon automatisch zou weten ofzo.. was het maar zo'n feest.

En natuurlijk opscheppen en erover praten zijn 2 verschillende dingen, maar dat lijkt me nogal duidelijk. Ik doel niet op iemand specifiek hier ofzo maar er zijn genoeg mensen die 'trots' zijn op hun hoogbegaafdheid of het erg stoer vinden het aan mensen te vertellen; Zo ken ik iemand die zich ooit nog heeft voorgesteld als "Hoi ik ben x en ik ben hoogbegaafd". :')
WFPB!
pi_92681341
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 14:58 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Uhrm erfelijkheid speelt wel degelijk een grote rol :) dus dan is het wel degelijk een aangeboren iets.
Dat slimme ouders vaak ook slimme kinderen hebben, is helemaal waar. De oorzaak hiervan moet echter hoofdzakelijk in de opvoeding gezocht worden; slimme ouders voeden hun kinderen nu eenmaal wat intelligenter op dan domme ouders.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 15:58:19 #120
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92681463
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:55 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat slimme ouders vaak ook slimme kinderen hebben, is helemaal waar. De oorzaak hiervan moet echter hoofdzakelijk in de opvoeding gezocht worden; slimme ouders voeden hun kinderen nu eenmaal wat intelligenter op dan domme ouders.
Not sure if serious. Ja slimme ouders zullen hun kinderen 'slimmer' opvoeden. Betekent dit dat de kinderen zelf SLIMMER worden? Nee. Ze zullen ongetwijfeld meer leren nadenken over dingen, en uberhaubt meer weten, maar is dat slimmer? Rationeler zou ik het noemen. Dan zou je elk willekeurig kind bij een stel slimme ouders neer kunnen zetten en dan zou het kind automatisch slim worden. En dat ga je mij niet wijsmaken :)
WFPB!
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:02:41 #121
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92681606
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:49 schreef Dizorn het volgende:

.

En natuurlijk opscheppen en erover praten zijn 2 verschillende dingen, maar dat lijkt me nogal duidelijk. Ik doel niet op iemand specifiek hier ofzo maar er zijn genoeg mensen die 'trots' zijn op hun hoogbegaafdheid of het erg stoer vinden het aan mensen te vertellen; Zo ken ik iemand die zich ooit nog heeft voorgesteld als "Hoi ik ben x en ik ben hoogbegaafd". :')
Dat zijn vooral de pubertjes die toch ergens mee op willen vallen.
pi_92681677
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:58 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Not sure if serious. Ja slimme ouders zullen hun kinderen 'slimmer' opvoeden. Betekent dit dat de kinderen zelf SLIMMER worden? Nee. Ze zullen ongetwijfeld meer leren nadenken over dingen, en uberhaubt meer weten, maar is dat slimmer? Rationeler zou ik het noemen. Dan zou je elk willekeurig kind bij een stel slimme ouders neer kunnen zetten en dan zou het kind automatisch slim worden. En dat ga je mij niet wijsmaken :)
In de eerste jaren zijn je hersenen een spons, denk aan hoe snel een kind een taal machtig maakt. Als je hem in de vroege jaren al stimuleert in rekenen, dan zal die een grote voorsprong hebben en zullen zijn hersenen getraind zijn in dat wat hij heeft geleerd.
Slim is nou eenmaal niet een basisgetal aan slimheid, wat je dan in je leven kan gebruiken of iets dergelijks. Het is iets wat je moet trainen, en in de jonge jaren trainen kan veel meer effect hebben.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:12:08 #123
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92681930
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:04 schreef Adames het volgende:

[..]

In de eerste jaren zijn je hersenen een spons, denk aan hoe snel een kind een taal machtig maakt. Als je hem in de vroege jaren al stimuleert in rekenen, dan zal die een grote voorsprong hebben en zullen zijn hersenen getraind zijn in dat wat hij heeft geleerd.
Slim is nou eenmaal niet een basisgetal aan slimheid, wat je dan in je leven kan gebruiken of iets dergelijks. Het is iets wat je moet trainen, en in de jonge jaren trainen kan veel meer effect hebben.
Natuurlijk heeft de omgeving invloed, maar je kan geen wonderen verrichten. Je kan uit ieder kind halen wat er in zit, maar je kan niet ieder kind zomaar even een hoogbegaafd maken.
pi_92682250
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft de omgeving invloed, maar je kan geen wonderen verrichten. Je kan uit ieder kind halen wat er in zit, maar je kan niet ieder kind zomaar even een hoogbegaafd maken.
Je kan de meeste kinderen van 4 denk ik wel hoogbegaafd maken, bij kinderen van 12 lukt dat waarschijnlijk niet meer.
pi_92683360
Tot op bepaalde hoogte zul je het vast kunnen trainen, maar ieder mens heeft een plafond. Ook kinderen hebben dat. En dat is toch wel afhankelijk van de genen, lijkt me zo. Daarnaast spelen andere factoren natuurlijk een rol: persoonlijkheidsfactoren die ook in de genen vastliggen. Lees meneer Swaab er maar op na. Zo zal een kind met ADHD lastiger te trainen zijn op het gebied van concentratie, zoals ook bleek uit mijn voorbeeld hier, of kinderen die andere persoonlijkheidskenmerken hebben zoals autisme. En dan bedoel ik niet meteen de extreme varianten, maar ook kinderen die met milde vormen van deze stoornissen behept zijn. Dat zijn obstakels voor de ontwikkeling van de intelligentie.

Sommige kinderen zullen zich meer leergierig tonen of meer doorzettingsvermogen laten blijken dan anderen. Iedereen die met jonge kinderen werkt, ziet en weet dus dat zulke individuele verschillen zich al op heel jonge leeftijd manifesteren. Ook zulke zaken kun je uiteraard trainen, maar niet alle kinderen bereiken daarmee hetzelfde (positieve) resultaat. Bovendien zal het ene kind veel meer training nodig hebben dan het andere.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 17:35:44 #126
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92684723
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:53 schreef mane het volgende:
of kinderen die andere persoonlijkheidskenmerken hebben zoals autisme. En dan bedoel ik niet meteen de extreme varianten, maar ook kinderen die met milde vormen van deze stoornissen behept zijn. Dat zijn obstakels voor de ontwikkeling van de intelligentie.

Ik denk juist dat licht autisme de begaafdheid soms bevordert. Juist autisten kunnen heel obsessief met iets bezig zijn. En talent ontwikkel je pas echt door er heel veel mee bezig te zijn.
pi_92686400
Hoe zeg ik dit netjes zonder dom over te komen? Als je het mij vraagt ligt de lijn tussen slim of dom niet zo - heel - ver uit elkaar. Iedereen kan bijvoorbeeld bepaalde kennis in zich opnemen. De een is alleen wat sneller.

Ook moet je, jezelf afvragen: wat is slim zijn? Dan kom je weer bij het verhaaltje aangeboren en aangeleerd. Iemand kan van zichzelf erg slim zijn, maar als zijn omgeving geen ruimte biedt om zich te ontwikkelen of heel demotiverend is, denk aan achterstandswijken, kan dat ervoor zorgen dat je slecht presteert op school en opgroeit tot iemand met weinig kennis, maar wel de aangeboren potentie had om uit te groeien tot een "intelligent" persoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door trekeennummertje op 12-02-2011 18:51:38 ]
  zaterdag 12 februari 2011 @ 19:24:37 #128
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92688460
Maar die aangeboren potentie om "intelligent" te worden verlies je niet voor zover ik weet. Echter is het wel zo hoe ouder je wordt hoe minder sponzig je wordt en het wordt voor iedereen lastiger om dingen te leren. Toch zal je met intelligentie tests oid verschil zien tussen de mensen in achterstandswijken ondanks dat ze "gelijk" lijken.

Overigens lijkt me niet dat autisme begaafdheid bevordert; Autisten focussen zich inderdaad wel heel erg, maar dit is slechts op zeer beperkte gebieden. Betekent dat ze andere dingen links laten liggen en dus zullen ze gemiddeld gezien niet "slimmer" zijn.
WFPB!
pi_92690491
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:35 schreef Poespas het volgende:
Ik worstel al enige tijd met een vraag, en hopelijk hebben jullie hierop een heldere kijk.
Ik denk sinds een paar maanden dat ik mogelijk hoogbegaafd ben, al weet ik dit niet zeker aangezien ik nooit aan een IQ test heb gedaan, en dat weiger ik ook te doen omdat ik dit vraagstuk liever niet voor 100% zeker weet dan dat ik met een stempel verder moet leven.

Al sinds mijn prilste kindertijd heb ik vreemde obsessies, vooral voor geschiedenis.
toen ik 5 jaar oud was kon ik al vertellen over de kruistochten, toen ik 8 was hield ik een spreekbeurt over antiek Egypte en toen ik 9 was maakte ik een werkstuk over Britse en Duitse jachtvliegtuigen tijdens de slag om Engeland.
School is over het algemeen een makkie voor mij en ik hoef aan de meeste vakken amper tijd te besteden terwijl ik wel fraaie gemiddeldes behaal.
dit soort dingen zijn een rode draad in mijn leven, maar in andere zaken die mij niet interesseren ben ik dan ook vaak weer niet goed (bijvoorbeeld wiskunde of spelling).
Dat was voor mij altijd het signaal dat er niks vreemds aan de hand was.Maar de laatste tijd is er toch iets gaan knagen, ik merk dat ik nu(op mijn 17de) geestelijk veel verder ben op veel terreinen dan mijn vrienden en dat er daardoor weleens miscommunicatie ontstaat tussen ons.
Zou ik nu toch hoogbegaafd zijn, of is het toch gewoon iets anders?
Ik ben ook hoogbegaafd. Ik ben erachter gekomen toen ik een puzzel oploste, binnen drie maanden, terwijl op de verpakking stond 3 - 6 jaar.
pi_92694659
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 18:20 schreef trekeennummertje het volgende:Ook moet je, jezelf afvragen: wat is slim zijn?
Tsja, zelf stel ik me niet de vraag "Is die persoon slim?" maar "Is die persoon slim genoeg".
Ik merk toch wel duidelijk dat bijna iedereen die ik spreek, qua intelligentie niet of met moeite met me mee kan komen.
In sociale conflicten is dit (hoogbegaafdheid) wel verdomde handig, omdat ik gewoon met brute intelligentie/brute logica zo iemand bijna altijd verbaal kan aftroeven.

En nog iets anders, je hebt ook van die jaloerse types die met opmerkingen als "Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd" en zo komen. Heb dit vaker meegemaakt. Meestal (of eigelijk gewoon altijd) zijn dat mensen die 't je niet gunnen...gewone jazoerzie dus.
Ik heb gewoon de mazzel bij de bovenste 2% te zitten, blijkbaar hebben velen van de overige 98% daar moeite mee, vooral als 't van die haantjes zijn :P.
Ik ben 't zelfs leuk gaan vinden als zo'n haantje de uitdaging met me aangaat, ik zie dat als een spelletje tegenwoordig, ben 't zelfs leuk gaan vinden, maar zoek dit soort confrontaties zelf nooit op. Of 't moet voor de goede sport zijn of zo, dan is 't echt lachen met z'n allen :P
Voor mij is dit 1 van de voordelen dat ik hoogbegaafd ben. Aangezien ik ook autistisch ben heb ik 't niet zo op drukte en al helemaal niet op dat (achterlijke) haantjesgedrag, maar blijkbaar vinden velen dat wel belangrijk...naja, als zo iemand zo graag de kaarten wilt delen, speel ik maar wel weer mee, want ik weet dat ik 't toch wel win.
Klinkt echt super arrogant, maar heb al vele tientallen van die 'alpha-male' egotrippers op hun plek gezet, allemaal stuk voor stuk mensen die zichzelf fantastisch geweldig vonden, van domineren hielden. En ik stop pas zodra zij stoppen (als ik zin heb).

Om de 1 of andere reden vind ik 't fascinerend om zo'n egotripper te zien spartelen. Soms worden ze zelfs wanhopig (inclusief luide stem, beetje alsof ze dronken zijn of zo) zodra bij hun 't kwartje valt dat 't niet zo gaat zoals zijzelf gewend zijn. En dat weet ik. En 't enge is, ik geniet daar gewoon van.
Ik geniet er van om zo'n klootzakkerige egotripper te zien kronkelen, langzaam te zien 'instorten', dat ik zie dat ze 't proberen en alles uit de kast beginnen te halen met weet ik wat voor truukjes allemaal. En 't werkt gewoon niet. Niet voor hun. Ze hebben dan ook niet door dat 't voor mij maar een spelletje is, dat ik met ze toy.
Ik leer er alleen maar van, van dat sociale gedrag en zo. Ben daar nooit goed in geweest (stomme autisme, LOL).
En op een gegeven moment laten dat soort mensen mij met rust. Blijkbaar kan een pestkop toch wel stoppen? Maar als je 't ze gewoon vraagt, lachen ze alleen maar.

Heb ik trouwens ook al eens gedaan, vragen of ze SVP willen stoppen met die pesterijen. Natuurlijk maakt dat 't alleen maar erger, maar dat is ook de bedoeling. Ik WIL dat ze alles uit de kast halen, anders heb ik geen uitdaging aan ze.
Ik WIL namelijk dat ze denken dat ik zwak ben.
Dit is eigelijk wat "De eerste indruk" voor impact op NT'ers heeft. Hebben ze eenmaal een idee van wat je bent (en zoals iedereen weet is je 1e indruk nogal moeilijk te corrigeren) dan zijn ze daar moeilijk van af te brengen.
Dit is vreemd voor mij, daar ik helemaal niet zo in elkaar zit.
Als ik er achter kom dat iemand die ik 10 jaar ken dus ECHT een klootzak is, kan ik zo iemand VEEL makkelijker droppen dan de meeste anderen. Dit wil niet zeggen dat ik niet trouw ben, ik ben juist heel trouw aan de mensen die me lief zijn!
Maar die eerste indruk...dat snap ik dus gewoon niet. En naarmate de pestkoppen steeds meer gefrustreerd raken lijkt 't alsof ze in gevecht zijn met hun eigen ideeen, met zichzelf eigelijk.
Ze gaan twijfelen aan zichzelf en dan is 't voor mij alleen maar kwestie van inkoppen.
Easy money :D

Soms beginnen ze te zeggen dat ze geen hoogte van me kunnen krijgen (ja balen voor jou man, mij een zorg....heb je 't al door?). Dit is een beetje apart, want dit is noch onderwerping, nog erkenning (=ze zien zichzelf nog steeds als 't alfa-mannetje/vrouwtje). Ze gaan dan meer naast je staan en al naar gelang ik wat aan ze heb ga ik door of niet. Maar alleen als ik zin heb.
't gekke is, ik vind dit soort dingen (met die pesterijen en zo) emotioneel wel lastig (ik kan van dit soport dingen echt gaan piekeren etc) maar tegelijkertijd weet ik dat ik zo iemand uiteindelijk wel onder de mat ga vegen, gewoon omdat ik weet dat ik slimmer ben dan 't gros daarbuiten. Dit geeft me zekerheid.

En uiteindelijk laten ze me met rust, of ze knorrepotten stilletjes door. Of ze worden je vrienden haha :P.
Mij een zorg, zolang ik maar geen last van ze heb :P.
Ik wil gewoon geen last van dit soort mensen hebben. In eerste instantie ga ik me lichtjes ergeren, tot er ineens een moment komt waarop ik me uitgedaagt voel of zo. Dan gaat er een knop om of zo, maar van buiten zie je dus gewoon niks aan mij. Ik heb dan ineens weer een uitdaging, want elk andere mens is weer anders. Onvoorspelbaar en lastig te begrijpen.
Maar in de loop van tijd word ik er wel steeds beter in, in dat sociale gedoe. Hoort er blijkbaar bij. Naja, 't is zoals 't is.

Lol, misschien moet ik 's wat anders gaan doen dan op fok rondhangen! :P

Wat IQ betreft, 100 is 't gemiddelde. Zodra 't gemiddelde omhoog gaat, wordt 't gemiddelde (of beter gezegd, alle scores) dusdanig aangepast dat 't gemiddelde weer 100 is. tenminste, zo zou 't moeten zijn.
pi_92698229
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 21:40 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wat IQ betreft, 100 is 't gemiddelde. Zodra 't gemiddelde omhoog gaat, wordt 't gemiddelde (of beter gezegd, alle scores) dusdanig aangepast dat 't gemiddelde weer 100 is. tenminste, zo zou 't moeten zijn.
Dat klopt en ik ben ook nieuwsgierig hoe dat in praktijk gedaan wordt. Niet iedereen heeft een IQ-test gedaan, maar er is wel een gemiddelde nodig om afwijkende scores te bereken.
signatuurloos
pi_92698467
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 13:03 schreef Silenus het volgende:

[..]

Klopt, mijn ouders ook. Maar je weet van jezelf toch wel of je slim bent of niet? Ik bedoel, zeker als je 40 bent heb je wat levenservaring en weet je wel of je vaker naar de NOS of SBS kijkt. En of je IQ dan 115, 125 of 135 is....maakt in the end niet zoveel uit.
Ik denk niet dat iemand in staat is om zijn/haar eigen IQ te bepalen, omdat het gewoon lastig is om je eigen intelligentie met die van een ander te meten. Je zult alleen merken wanneer iemand dommer of slimmer (naar jouw mening) is, maar dat zegt nog vrij weinig.
signatuurloos
pi_92698496
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 22:59 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Dat klopt en ik ben ook nieuwsgierig hoe dat in praktijk gedaan wordt. Niet iedereen heeft een IQ-test gedaan, maar er is wel een gemiddelde nodig om afwijkende scores te bereken.
voor zover ik weet moeten opstellers van een IQ-test rekening houden met de scores van anders tests
pi_92699653
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:04 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Ik denk niet dat iemand in staat is om zijn/haar eigen IQ te bepalen, omdat het gewoon lastig is om je eigen intelligentie met die van een ander te meten. Je zult alleen merken wanneer iemand dommer of slimmer (naar jouw mening) is, maar dat zegt nog vrij weinig.
Mee eens. Je kunt ook niet weten dat je slim bent, voor jezelf ben je normaal. opvallend voor hoogbegaafden is alleen dat vrijwel alle anderen dommer zijn.
Een onafhankelijke test is dan ook de beste manier om je IQ te bepalen. Dus TS, gewoon IQ test doen!
pi_92699809
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:30 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Mee eens. Je kunt ook niet weten dat je slim bent, voor jezelf ben je normaal. opvallend voor hoogbegaafden is alleen dat vrijwel alle anderen dommer zijn.
Een onafhankelijke test is dan ook de beste manier om je IQ te bepalen. Dus TS, gewoon IQ test doen!
klopt als een bus :D ik kon nooit begrijpen dat sommige mensen bepaalde zaken gewoon niet begrepen of inzagen
pi_92699983
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:33 schreef Misan het volgende:

[..]

klopt als een bus :D ik kon nooit begrijpen dat sommige mensen bepaalde zaken gewoon niet begrepen of inzagen
Dat mensen je niet begrijpen, zegt meer over jou dan over die mensen... je behoort meestal iets zodanig uit te leggen dat diegene met wie je spreekt het ook begrijpt, Just sayin' :{w
pi_92700003
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 21:40 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Tsja, zelf stel ik me niet de vraag "Is die persoon slim?" maar "Is die persoon slim genoeg".
Ik merk toch wel duidelijk dat bijna iedereen die ik spreek, qua intelligentie niet of met moeite met me mee kan komen.
In sociale conflicten is dit (hoogbegaafdheid) wel verdomde handig, omdat ik gewoon met brute intelligentie/brute logica zo iemand bijna altijd verbaal kan aftroeven.

En nog iets anders, je hebt ook van die jaloerse types die met opmerkingen als "Iedereen is tegenwoordig hoogbegaafd" en zo komen. Heb dit vaker meegemaakt. Meestal (of eigelijk gewoon altijd) zijn dat mensen die 't je niet gunnen...gewone jazoerzie dus.
Ik heb gewoon de mazzel bij de bovenste 2% te zitten, blijkbaar hebben velen van de overige 98% daar moeite mee, vooral als 't van die haantjes zijn :P.
Ik ben 't zelfs leuk gaan vinden als zo'n haantje de uitdaging met me aangaat, ik zie dat als een spelletje tegenwoordig, ben 't zelfs leuk gaan vinden, maar zoek dit soort confrontaties zelf nooit op. Of 't moet voor de goede sport zijn of zo, dan is 't echt lachen met z'n allen :P
Voor mij is dit 1 van de voordelen dat ik hoogbegaafd ben. Aangezien ik ook autistisch ben heb ik 't niet zo op drukte en al helemaal niet op dat (achterlijke) haantjesgedrag, maar blijkbaar vinden velen dat wel belangrijk...naja, als zo iemand zo graag de kaarten wilt delen, speel ik maar wel weer mee, want ik weet dat ik 't toch wel win.
Klinkt echt super arrogant, maar heb al vele tientallen van die 'alpha-male' egotrippers op hun plek gezet, allemaal stuk voor stuk mensen die zichzelf fantastisch geweldig vonden, van domineren hielden. En ik stop pas zodra zij stoppen (als ik zin heb).

Om de 1 of andere reden vind ik 't fascinerend om zo'n egotripper te zien spartelen. Soms worden ze zelfs wanhopig (inclusief luide stem, beetje alsof ze dronken zijn of zo) zodra bij hun 't kwartje valt dat 't niet zo gaat zoals zijzelf gewend zijn. En dat weet ik. En 't enge is, ik geniet daar gewoon van.
Ik geniet er van om zo'n klootzakkerige egotripper te zien kronkelen, langzaam te zien 'instorten', dat ik zie dat ze 't proberen en alles uit de kast beginnen te halen met weet ik wat voor truukjes allemaal. En 't werkt gewoon niet. Niet voor hun. Ze hebben dan ook niet door dat 't voor mij maar een spelletje is, dat ik met ze toy.
Ik leer er alleen maar van, van dat sociale gedrag en zo. Ben daar nooit goed in geweest (stomme autisme, LOL).
En op een gegeven moment laten dat soort mensen mij met rust. Blijkbaar kan een pestkop toch wel stoppen? Maar als je 't ze gewoon vraagt, lachen ze alleen maar.

Heb ik trouwens ook al eens gedaan, vragen of ze SVP willen stoppen met die pesterijen. Natuurlijk maakt dat 't alleen maar erger, maar dat is ook de bedoeling. Ik WIL dat ze alles uit de kast halen, anders heb ik geen uitdaging aan ze.
Ik WIL namelijk dat ze denken dat ik zwak ben.
Dit is eigelijk wat "De eerste indruk" voor impact op NT'ers heeft. Hebben ze eenmaal een idee van wat je bent (en zoals iedereen weet is je 1e indruk nogal moeilijk te corrigeren) dan zijn ze daar moeilijk van af te brengen.
Dit is vreemd voor mij, daar ik helemaal niet zo in elkaar zit.
Als ik er achter kom dat iemand die ik 10 jaar ken dus ECHT een klootzak is, kan ik zo iemand VEEL makkelijker droppen dan de meeste anderen. Dit wil niet zeggen dat ik niet trouw ben, ik ben juist heel trouw aan de mensen die me lief zijn!
Maar die eerste indruk...dat snap ik dus gewoon niet. En naarmate de pestkoppen steeds meer gefrustreerd raken lijkt 't alsof ze in gevecht zijn met hun eigen ideeen, met zichzelf eigelijk.
Ze gaan twijfelen aan zichzelf en dan is 't voor mij alleen maar kwestie van inkoppen.
Easy money :D

Soms beginnen ze te zeggen dat ze geen hoogte van me kunnen krijgen (ja balen voor jou man, mij een zorg....heb je 't al door?). Dit is een beetje apart, want dit is noch onderwerping, nog erkenning (=ze zien zichzelf nog steeds als 't alfa-mannetje/vrouwtje). Ze gaan dan meer naast je staan en al naar gelang ik wat aan ze heb ga ik door of niet. Maar alleen als ik zin heb.
't gekke is, ik vind dit soort dingen (met die pesterijen en zo) emotioneel wel lastig (ik kan van dit soport dingen echt gaan piekeren etc) maar tegelijkertijd weet ik dat ik zo iemand uiteindelijk wel onder de mat ga vegen, gewoon omdat ik weet dat ik slimmer ben dan 't gros daarbuiten. Dit geeft me zekerheid.

En uiteindelijk laten ze me met rust, of ze knorrepotten stilletjes door. Of ze worden je vrienden haha :P.
Mij een zorg, zolang ik maar geen last van ze heb :P.
Ik wil gewoon geen last van dit soort mensen hebben. In eerste instantie ga ik me lichtjes ergeren, tot er ineens een moment komt waarop ik me uitgedaagt voel of zo. Dan gaat er een knop om of zo, maar van buiten zie je dus gewoon niks aan mij. Ik heb dan ineens weer een uitdaging, want elk andere mens is weer anders. Onvoorspelbaar en lastig te begrijpen.
Maar in de loop van tijd word ik er wel steeds beter in, in dat sociale gedoe. Hoort er blijkbaar bij. Naja, 't is zoals 't is.

Lol, misschien moet ik 's wat anders gaan doen dan op fok rondhangen! :P

Wat IQ betreft, 100 is 't gemiddelde. Zodra 't gemiddelde omhoog gaat, wordt 't gemiddelde (of beter gezegd, alle scores) dusdanig aangepast dat 't gemiddelde weer 100 is. tenminste, zo zou 't moeten zijn.
Wat een arogante onzin. Je bent intelligent en hebt het met allerlei mensen aan de stok. Je gaat de strijdt aan en speelt machtspelletjes. Laat me niet lachen.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 23:40:01 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_92700080
Dan doe je even de thuistest van Mensa, en dan krijg je aan het eind vd test hoogstwaarschijnlijk de melding dat je voor het vaststellen van hoogbegaafdheid de geijkte test moet doen, en die kun je dan (waarschijnlijk nog steeds in Utrecht) op een zaterdagmorgen een keer maken.
Het is niet gratis, maar een officiële IQ-test bij een psycholoog kost nog veel meer.

Mocht blijken dat je idd hoogbegaafd bent, dan mag je daarna lid worden van Mensa.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_92700254
jazoerzie
pi_92700261
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:40 schreef Leandra het volgende:
Dan doe je even de thuistest van Mensa, en dan krijg je aan het eind vd test hoogstwaarschijnlijk de melding dat je voor het vaststellen van hoogbegaafdheid de geijkte test moet doen, en die kun je dan (waarschijnlijk nog steeds in Utrecht) op een zaterdagmorgen een keer maken.
Het is niet gratis, maar een officiële IQ-test bij een psycholoog kost nog veel meer.

Mocht blijken dat je idd hoogbegaafd bent, dan mag je daarna lid worden van Mensa.
niet alle hoogbegaafden mogen lid worden, je moet bij het 98e percentiel horen als je lid wilt worden van Mensa ;)
  zaterdag 12 februari 2011 @ 23:44:27 #141
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92700269
Als je écht slim bent dan snap je dat andere mensen NIET (zo snel) alles begrijpen :p en magnetronkoffie, mooi voorbeeld ben je :')

Wat is trouwens het nut van Mensa precies?
WFPB!
pi_92700317
gezelligheidsvereniging met mensen die een gemeenschappelijke factor hebben
pi_92700369
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:38 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Wat een arogante onzin. Je bent intelligent en hebt het met allerlei mensen aan de stok. Je gaat de strijdt aan en speelt machtspelletjes. Laat me niet lachen.
Nog een keer lezen, alleen maar als iemand zelf machtsspelletjes met mij begint te spelen. Niet andersom. Niet alleen vind ik 't zwak om iemand de grond in te trappen die 1)zwakker is dan jij en 2)'t gewoonweg niet verdient zo behandeld te worden.
En je bent laaang niet de eerste die me om jouw reden arrogant vind.
Ik heb echt wel een geweten, hoor!

trouwens, waarom vind je het door mij geschreven arrogant? Ben ik best benieuwd naar ;)
p.s., als je niet wilt lachen, jammer dan.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:43 schreef Gedoetje het volgende:
jazoerzie
't zal niet m'n laatste spelfout zijn. Nederlands was m'n allerslechtste vak.
Vooral lange en korte ij/ei...sjezus...soms weet ik effe niet meer of 't nou "bij" of "bei" is, I kid you not! :P
pi_92700462
Magnetronkoffie is niet alleen intelligent, maar ook enorm narcistisch.

Of hij is zoals Sheldon in the big bang theory. Een genie, maar vind zichzelf net iets te geweldig.
pi_92700503
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:49 schreef -Strawberry- het volgende:
narcistisch.
Narcisme en autisme worden wel meer door elkaar gehaald

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:49 schreef -Strawberry- het volgende:Of hij is zoals Sheldon in the big bang theory. Een genie, maar vind zichzelf net iets te geweldig.
En een genie ben ik zeker niet, daar ben ik gewoon te dom voor :P
pi_92700544
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:50 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Narcisme en autisme worden wel meer door elkaar gehaald
Ik heb niets door elkaar gehaald. Maar autistisch dus?

Dan was mijn tweede edit toch juist. Sheldon heeft ook asperger in die serie.
pi_92700594
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:51 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Autistisch dus?

Dan was mijn tweede edit toch juist. Sheldon heeft ook asperger in die serie.
Maar ik heb zelfs 2x 't woordje autisme in m'n lange (door sommigen als arrogant kut)verhaal genoemd

p.s., ik kijk die serie niet. Eigelijk kijk ik sowiezo niet veel tv. veel te saai lol, ga ik liever gamen of de afwas doen :P
pi_92700660
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:31 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als iemand er anders over denkt dan jij betekent het nog niet dat ie zich niet ingelezen heeft.
Ja, zo kun je het afwijken van feiten ook noemen.

quote:
Misschien is de mogelijkheid om hoogbegaafd te worden erfelijk bepaald. Maar als je als hongerneger in Darfur geboren wordt, dan denk ik niet dat je een begaafdheid ontwikkelt.
Neemt niet weg dat het erfelijk bepaald is. Een dom iemand zal in welke omstandigheid dan ook, dom blijven. Die slimme jongen in Darfur was beter tot zijn recht gekomen in een westers land, ja dat lijkt mij ook. Maar die slimheid is wel aangeboren.

Als je verstand hebt van erfelijkheid en intelligentie, dan weet je gewoon dat dit een onjuiste uitspraak is:

quote:
Volgens mij is hoogbegaafdheid iets wat je in je vroege jeugd ontwikkelt, maar niet iets waarmee je geboren wordt.
Want als je niet hoogbegaafd geboren wordt, zou dus iedereen in zijn/haar jeugd zich tot een hoogbegaafd persoon kunnen ontwikkelen, wat gewoon niet zo is. Het moet er in aanleg al zijn, de potentie, anders is het gewoonweg onmogelijk hoogbegaafd te 'worden'.

[ Bericht 11% gewijzigd door -Strawberry- op 13-02-2011 00:01:34 ]
pi_92700718
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar ik heb zelfs 2x 't woordje autisme in m'n lange (door sommigen als arrogant kut)verhaal genoemd

p.s., ik kijk die serie niet. Eigelijk kijk ik sowiezo niet veel tv. veel te saai lol, ga ik liever gamen of de afwas doen :P
Dan waren dat net de delen van je lange 'kut'verhaal die ik niet heb gelezen. :P
  zaterdag 12 februari 2011 @ 23:56:17 #150
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92700740
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:44 schreef Dizorn het volgende:
Als je écht slim bent dan snap je dat andere mensen NIET (zo snel) alles begrijpen :p en magnetronkoffie, mooi voorbeeld ben je :')

Wat is trouwens het nut van Mensa precies?
Wat is het nut van de club voor lange mensen? Een studentencorps? Een Oranjevereniging? De Rotary?
pi_92700760
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja, zo kun je het afwijken van feiten ook noemen.

[..]

Neemt niet weg dat het erfelijk bepaald is. Een dom iemand zal in welke omstandigheid ook dom blijven. Die slimme jongen in Darfur was beter tot zijn recht gekomen in een westers land, ja dat geloof ik wel. Maar die slimheid is wel aangeboren.
erfelijkheid in combinatie met de omgeving waarin je opgroeit :)
pi_92700777
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:56 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wat is het nut van de club voor lange mensen? Een studentencorps? Een Oranjevereniging? De Rotary?
seks?
pi_92700990
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:56 schreef Misan het volgende:

[..]

erfelijkheid in combinatie met de omgeving waarin je opgroeit :)
Iemand geboren met lage intelligentie zal nooit intelligent worden, in welk milieu dan ook.
  zondag 13 februari 2011 @ 00:02:48 #154
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92701013
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:56 schreef Misan het volgende:

[..]

seks?
Je kan het zo gek niet bedenken of er is in Nederland een club voor, maar mensen vragen altijd naar het nut van Mensa.

Het nut is hetzelfde als bij andere vereniging, het delen van iets wat de leden gemeen hebben. Maar kennelijk mogen lange mensen praten over lang zijn, en Oranjefans over de koningin, maar is een clubje voor hoogbegaafden ineens 'elitair'.
pi_92701044
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:02 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Iemand geboren met lage intelligentie zal nooit intelligent worden, in welk milieu dan ook.
klopt, maar als je een kind van twee hoogbegaafden in de goot tussen alleen maar domme mensen laat opgroeien dan zal het kind ook nooit hoogbegaafd worden
pi_92701076
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:55 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dan waren dat net de delen van je lange 'kut'verhaal die ik niet heb gelezen. :P
Haha!

Het is trouwens niet alleen maar een kwestie (heb 't over dat lange stuk van mij) van slim zijn of niet. iemand die slim is kan ook dom doen, en (geloof 't of niet) iemand die dom is kan ook slim doen.
mensen die arrogant zijn, haantjesgedrag vertonen en ander dat soort voor mij storende gedrag, hebben vaak van die vastgeroeste gewoontes, strategieen en onveranderbare denkbeelden. Daar kun je ze op pakken.
Het ding met autisme is, je denkt heel anders, maar dat betekend dus ook dat de meeste anderen dus anders denken dan ik. Dit gebruik ik in mijn voordeel (zou dom zijn om dat niet te doen).
het is ook veel makkelijker om een leugenaar te ontmaskeren dan om iemand die de waarheid achter zich heeft staan te "breken" (kan effe niet zo snel een netter woord bedenken).

1 van die dingen is "De magische eerste indruk".
Waarom die eerste indruk zo moeilijk van je af te schudden is, begrijp ik niet, ik ben zelf nooit zo geweest.
't enige dat ik wel weet is dat anderen er maar niet van af kunnen komen...alsof ze zichzelf hersenspoelen of zo.
Zo iemand draait pas weer bij zodra die persoon als 't ware begint te verbrokkelen, en wat is er nou zo lekker (behalve dat ene ja :P) als een pestkop te zien ploeteren in z'n eigen achterlijkheid?

Edit:
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:02 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Iemand geboren met lage intelligentie zal nooit intelligent worden, in welk milieu dan ook.
Ben ik 't niet helemaal mee eens. Wel voor groot gedeelte. Een mens is namelijk meer dan alleen zijn intelligentie.
pi_92701106
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Je kan het zo gek niet bedenken of er is in Nederland een club voor, maar mensen vragen altijd naar het nut van Mensa.

Het nut is hetzelfde als bij andere vereniging, het delen van iets wat de leden gemeen hebben. Maar kennelijk mogen lange mensen praten over lang zijn, en Oranjefans over de koningin, maar is een clubje voor hoogbegaafden ineens 'elitair'.
ach, same old, same old :) diezelfde vragen kreeg ik toen ik lid werd van mensa, toen ik lid werd van een studentenvereniging, etc :)
pi_92701202
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:03 schreef Misan het volgende:

[..]

klopt, maar als je een kind van twee hoogbegaafden in de goot tussen alleen maar domme mensen laat opgroeien dan zal het kind ook nooit hoogbegaafd worden
Nee klopt, maar dan nog is erfelijkheid belangrijker. Het is niet voor niets dat intelligente ouders vrijwel altijd intelligente kinderen krijgen, en andersom ook. Uitzonderingen als een hoogbegaafd kind in darfur doen daar niets aan af.

Als je specialisten naar de genen van een baby laat kijken kunnen zij aan de hand daarvan weten of het een intelligent of minder intelligent kind is, bij wijze van spreken. Alleen hoeft dit in de verkeerde omstandigheden, in de goot bijv., niet tot uiting te komen. Maar bij een dom geboren kind zal het sowieso niet tot uiting komen, in welke omgeving dan ook.
pi_92701298
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:03 schreef Misan het volgende:

[..]

klopt, maar als je een kind van twee hoogbegaafden in de goot tussen alleen maar domme mensen laat opgroeien dan zal het kind ook nooit hoogbegaafd worden
Kan niet kloppen. Hoe zit dat dan met die schilder van in de 40 die ineens als hoogbegaafd werd getest?
pi_92701339
Hoogbegaafd en gek liggen dicht bijelkaar.
pi_92701351
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:09 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Kan niet kloppen. Hoe zit dat dan met die schilder van in de 40 die ineens als hoogbegaafd werd getest?
geen idee, dat verhaal ken ik niet. ik ben ook pas op mijn 25e hoogbegaafd getest
pi_92701430
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:09 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Kan niet kloppen. Hoe zit dat dan met die schilder van in de 40 die ineens als hoogbegaafd werd getest?
Ik vraag me eigenlijk af of hoogbegaafdheid niet gewoon 'in' iemand zit.

Kijk als iemand (jongen in darfur) nooit scholing heeft gehad, zal hij/zij niet goed scoren op een IQ test. Maar betekent dit dat die persoon niet hoogbegaafd is? Ik denk dat hoogbegaafdheid wel in meer dingen duidelijk wordt dan enkel dat wat is aangeleerd door het onderwijs, zoals rekenen e.d.

Misschien dat zo iemand toch altijd 'anders' is dan leeftijdsgenoten, maar dan van zijn leeftijdsgenoten in darfur. Daar is hij alsnog hoogbegaafd, alleen niet in het westen.
pi_92701441
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hoogbegaafd en gek liggen dicht bijelkaar.
Define gek.
  zondag 13 februari 2011 @ 00:13:44 #164
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92701496
Ik bedoelde het niet denigrerend ofzo, van de Mensa. Ik snap alleen zelf het nut niet zo precies en ik wil niet zeggen dat ze elitair zijn of iets. Net als ik niet de drang heb om naar de oranjeclub te gaan of iets dergelijks. Maargoed, als ik erover nadenk dan zullen de mensen die bij de Mensa zitten het wel een relatief belangrijk deel van hun leven vinden :) Niets voor mij persoonlijk, maar doe je nog iets bijzonders daar of is het puur in contact komen met elkaar?
WFPB!
pi_92701524
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af of hoogbegaafdheid niet gewoon 'in' iemand zit.

Kijk als iemand nooit scholing heeft gehad, zal hij/zij niet goed scoren op een IQ test. Maar betekent dit dat die persoon niet hoogbegaafd is? Ik denk dat hoogbegaafdheid wel in meer dingen duidelijk wordt dan enkel dat wat is aangeleerd door het onderwijs, zoals rekenen e.d.

Misschien dat zo iemand toch altijd 'anders' is dan leeftijdsgenoten, maar dan van zijn leeftijdsgenoten in darfur. Daar is hij alsnog hoogbegaafd, alleen niet in het westen.
Nieuwetijdskinderen zeg maar?
pi_92701554
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:13 schreef Dizorn het volgende:
Ik bedoelde het niet denigrerend ofzo, van de Mensa. Ik snap alleen zelf het nut niet zo precies en ik wil niet zeggen dat ze elitair zijn of iets. Net als ik niet de drang heb om naar de oranjeclub te gaan of iets dergelijks. Maargoed, als ik erover nadenk dan zullen de mensen die bij de Mensa zitten het wel een relatief belangrijk deel van hun leven vinden :) Niets voor mij persoonlijk, maar doe je nog iets bijzonders daar of is het puur in contact komen met elkaar?
weekendjes weg, uitjes, mailen, borrelen, etc :)
pi_92701565
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af of hoogbegaafdheid niet gewoon 'in' iemand zit.
Voelde je je als kind al anders dan anderen? Zo ja, dan is 't niet opleiding bepaald

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:15 schreef Misan het volgende:

[..]

weekendjes weg, uitjes, mailen, borrelen, etc :)
Ik heb al eens zitten denken om daar lid van te worden, maar twijfelde of 't wel wat voor mij zou zijn.
Moet je dan trouwens weer opnieuw een test doen? Of is een oude(re) voldoende?
Hoe hoog is de contributie?
pi_92701628
-dubbel-
pi_92701647
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:14 schreef thabit het volgende:

[..]

Nieuwetijdskinderen zeg maar?
Nee, gewoon een hoogbegaafde jongen in Darfur. In vergelijking met zijn leeftijdgenoten daar is hij hoogbegaafd, maar niet in vergelijking met ons in het westen.

Net zoals mensen die vroeger getest werden met een hoger dan gemiddeld IQ, nu gemiddeld zouden zijn. Mensen worden steeds 'slimmer', maar neemt niet weg dat de mensen in hun tijd hoogbegaafd waren, alleen nu niet meer volgens onze nieuwe maatstaven.

Ik denk dat het zo werkt.
pi_92701681
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb al eens zitten denken om daar lid van te worden, maar twijfelde of 't wel wat voor mij zou zijn.
Moet je dan trouwens weer opnieuw een test doen? Of is een oude(re) voldoende?
Hoe hoog is de contributie?
als je een oude test hebt dan kun je ook lid worden: http://mensa.nl/lid-worden/ben-je-al-getest
contributie is 36 euro per jaar :) http://mensa.nl/lid-worden/wat-kost-lidmaatschap
pi_92701704
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:17 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat het zo werkt.
Dat klopt wel, het gemiddelde wordt immers niet voor niets altijd op 100 gesteld.
pi_92701719
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Define gek.
Anders in de manier van denken.
pi_92701723
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:15 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Voelde je je als kind al anders dan anderen? Zo ja, dan is 't niet opleiding bepaald

Nou je anders voelen dan anderen kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk. Als jij autistisch bent en hoogbegaafd, dan zal je je sowieso wel anders hebben gevoeld denk ik. Dat kan dan zowel met je hoogbegaafdheid als autisme te maken hebben gehad. Of een van twee, maar dat kan je dan niet met zekerheid vaststellen.
pi_92701729
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:17 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, gewoon een hoogbegaafde jongen in Darfur. In vergelijking met zijn leeftijdgenoten daar is hij hoogbegaafd, maar niet in vergelijking met ons in het westen.

Net zoals mensen die vroeger getest werden met een hoger dan gemiddeld IQ, nu gemiddeld zouden zijn. Mensen worden steeds 'slimmer', maar neemt niet weg dat de mensen in hun tijd hoogbegaafd waren, alleen nu niet meer volgens onze nieuwe maatstaven.

Ik denk dat het zo werkt.
Hoogbegaafdheid is iets waar je mee geboren wordt. Je kunt 't zelfs al merken nog voor 't kind naar school gaat.
Hoogbegaafdheid heeft dus niets met opleiding te maken, maar is bijna 100% aanleg.

Pure logica.

quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:18 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Anders in de manier van denken.
Ik denk anders, dus jij zal wel gek zijn :P
pi_92701743
-dubbel-

Heh jongens, typ es snellar!!1
pi_92701768
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:18 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Anders in de manier van denken.
Dan ben je dus ook gek als je een IQ lager dan 90 hebt bijvoorbeeld?
En als je IQ 100 is dan heb je een normale manier van denken, mits je geen stoornis hebt?

Veel te zwart wit. :P
pi_92701802
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:20 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dan ben je dus ook gek als je een IQ lager dan 90 hebt bijvoorbeeld?
En als je IQ 100 is dan heb je een normale manier van denken, mits je geen stoornis hebt?

Veel te zwart wit. :P
Nee, ik denk anders ivm autisme, niet vw hoogbegaafdheid.

Edit:oeps, je reageerde op een ander! :D
pi_92701820
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid is iets waar je mee geboren wordt. Je kunt 't zelfs al merken nog voor 't kind naar school gaat.
Hoogbegaafdheid heeft dus niets met opleiding te maken, maar is bijna 100% aanleg.

Pure logica.
Ja, dat denk ik ook. Daarom vond ik het een absurde uitspraak van de user op vorige pagina.

Maar de 'eis' voor hoogbegaafdheid is een hoog IQ. Als je niet goed scoort op een IQ test, dan ben je dus volgens onze maatstaven niet hoogbegaafd. Terwijl er echt wel hoogbegaafde kinderen zijn in dus Afrika, die alleen niet goed scoren op een IQ test omdat ze nooit hebben leren rekenen, spellen e.d.
pi_92701856
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook. Daarom vond ik het een absurde uitspraak van de user op vorige pagina.
Zal wel jaloerzie zijn? :P
pi_92701883
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid is iets waar je mee geboren wordt. Je kunt 't zelfs al merken nog voor 't kind naar school gaat.
Hoogbegaafdheid heeft dus niets met opleiding te maken, maar is bijna 100% aanleg.

Pure logica.
http://www.hoogbegaafdheid.net/index.php?page=5§ion=1
pi_92701902
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:20 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dan ben je dus ook gek als je een IQ lager dan 90 hebt bijvoorbeeld?
En als je IQ 100 is dan heb je een normale manier van denken, mits je geen stoornis hebt?

Veel te zwart wit. :P
Hoogbegaafdheid heeft niets met IQ te maken.
pi_92701922
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]
Maar de 'eis' voor hoogbegaafdheid is een hoog IQ. Als je niet goed scoort op een IQ test, dan ben je dus volgens onze maatstaven niet hoogbegaafd. Terwijl er echt wel hoogbegaafde kinderen zijn in dus Afrika, die alleen niet goed scoren op een IQ test omdat ze nooit hebben leren rekenen, spellen e.d.
Daar heb je wel gelijk in ;)

Maar uiteindelijk is "hoogbegaafdheid" een label, niet de keiharde waarheid ;)
pi_92701937
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:23 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid heeft niets met IQ te maken.
verklaar je nader, heb in geen tijden zo'n dom klinkende opmerking gelezen
pi_92701977
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nee, ik denk anders ivm autisme, niet vw hoogbegaafdheid.

Edit:oeps, je reageerde op een ander! :D
Als je hoogbegaafd bent, denk je ook anders dan de gemiddelde mens. Niet omdat je gek bent, maar omdat het gros van de mensen gewoon niet zo slim is als jij bent. Maar dan ben je toch niet gek? Alleen anders, als in afwijkend van de norm.

En gelukkig maar dat we zulke 'gekke' mensen hebben, die dingen kunnen uitvinden waar de hele mensheid baat bij heeft.
pi_92701996
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:23 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid heeft niets met IQ te maken.
De meting van hoogbegaafdheid is IQ. Hoe wil je het anders meten/vaststellen?
pi_92702042
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:17 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, gewoon een hoogbegaafde jongen in Darfur. In vergelijking met zijn leeftijdgenoten daar is hij hoogbegaafd, maar niet in vergelijking met ons in het westen.

Net zoals mensen die vroeger getest werden met een hoger dan gemiddeld IQ, nu gemiddeld zouden zijn. Mensen worden steeds 'slimmer', maar neemt niet weg dat de mensen in hun tijd hoogbegaafd waren, alleen nu niet meer volgens onze nieuwe maatstaven.

Ik denk dat het zo werkt.
Maar dan is het toch niet echt aangeboren, want je kunt mij niet wijsmaken dat hersenen zo snel evolueren.
pi_92702066
Lees de link van Misan en je snapt waarom IQ er niets met te maken heeft.
pi_92702082
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in ;)

Maar uiteindelijk is "hoogbegaafdheid" een label, niet de keiharde waarheid ;)
Het is wel een indicatie dat je intelligenter bent dan menig ander persoon. Maar verder zijn er ook hoogbegaafde mensen die erg domme uitspraken doen of ideeën hebben, dus wat dat betreft...
pi_92702086
quote:
Wouw, flashback!!
Bij dat stukje over dat meisje met die vraag over zonnestralen herinner ik me ineens dat ik als 5 jarige geprobeert heb de diameter van de zon uit te rekenen dmv een A4-tje aan een raam vastgeplakt met bekende afstand raam-A4.
Ik liep alleen vast omdat ik toen nog niet wist wat de afstand aarde-zon was -_-
pi_92702100
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Lees de link van Misan en je snapt waarom IQ er niets met te maken heeft.
Wat is volgens jou de definitie van hoogbegaafdheid dan?

quote:
Hoogbegaafdheid is uitzonderlijke intelligentie, niet op een specifiek terrein maar in het algemeen. Hoogbegaafden zijn op het cognitieve vlak sterk, maar ook andere zaken spelen een belangrijke rol. De term wordt gebruikt om aan te geven dat ze opvallende vermogens of vaardigheden hebben, zowel voor kinderen als voor volwassenen.

Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het IQ genomen; men spreekt meestal van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130 (getest volgens David Wechsler; dit correspondeert met 136, 140 of 142 in andere tests). Dit komt erop neer dat degenen van de hoogste twee percentielen hoogbegaafd worden genoemd
pi_92702117
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Lees de link van Misan en je snapt waarom IQ er niets met te maken heeft.
dat haal ik niet uit die tekst iig :D
pi_92702125
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:25 schreef -Strawberry- het volgende:
De meting van hoogbegaafdheid is IQ. Hoe wil je het anders meten/vaststellen?
Mja, één van de. EQ is een andere. Veel autisten hebben bijvoorbeeld ook een hoog IQ, maar door hun beperking zijn ze ook weer niet echt hoogdbegaafd te noemen. IQ alleen is echt niet zaligmakend. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2011 00:29:56 ]
pi_92702200
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:29 schreef Techno het volgende:

[..]

Mja, één van de. EQ is een andere. Veel autisten hebben bijvoorbeeld ook een hoog IQ, maar door hun beperking zijn ze ook weer niet echt hoogdbegaafd te noemen. IQ alleen is echt niet zaligmakend. ;)
Dit is eigelijk wel grappig, want ik heb wel vele raakvlakken met NT-hoogbegaafden.
Als voorbeeld: Anders dan de meeste mensen met autisme heb ik een breed interesse-gebied.
pi_92702209
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:24 schreef Misan het volgende:

[..]

verklaar je nader, heb in geen tijden zo'n dom klinkende opmerking gelezen
Hoogbegaafdheid heeft meer te maken met het vermogen om dingen snel op te nemen en hebben ook vaak soort van fotografisch geheugen.
pi_92702226
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:31 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid heeft meer te maken met het vermogen om dingen snel op te nemen en hebben ook vaak soort van fotografisch geheugen.
Ok, en waar heeft IQ dan mee te maken? :P
pi_92702259
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:31 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid heeft meer te maken met het vermogen om dingen snel op te nemen en hebben ook vaak soort van fotografisch geheugen.
en snel verbanden zien en dingen begrijpen, wat je nodig hebt in ongeveer alle IQ-tests :)
pi_92702408
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:29 schreef Techno het volgende:

[..]

Mja, één van de. EQ is een andere. Veel autisten hebben bijvoorbeeld ook een hoog IQ, maar door hun beperking zijn ze ook weer niet echt hoogdbegaafd te noemen. IQ alleen is echt niet zaligmakend. ;)
Iemand met een hoog EQ wordt niet hoogbegaafd genoemd. Althans dat is niet echt gangbaar. Hoogbegaafd is mijns inziens gewoon een begrip bedacht voor mensen met een hoog IQ. Al heb je gelijk dat hoogbegaafde kinderen met bijvoorbeeld asperger wel hun gebreken kennen op sociaal/emotioneel vlak. Maar hoogbegaafd is dan ook niet een begrip dat in oorsprong gelinkt is aan EQ, al zou dat misschien wel moeten. Beide is immers belangrijk, EQ zelfs belangrijker.
pi_92702428
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:32 schreef Misan het volgende:

[..]

en snel verbanden zien en dingen begrijpen, wat je nodig hebt in ongeveer alle IQ-tests :)
Wanneer je zo'n test saai vind, ga je nooit hoog scoren.
pi_92702462
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:26 schreef thabit het volgende:

[..]

Maar dan is het toch niet echt aangeboren, want je kunt mij niet wijsmaken dat hersenen zo snel evolueren.
IQ kan je trainen. Als je vaker oefent, dan kan je steeds hoger scoren. Het is geen perfecte maatstaf voor hoogbegaafdheid, maar wel een goede indicatie. Met beter onderwijs zijn we dus ook beter getraind in het maken van IQ tests. Maar ik denk dat de schaal nu niet meer erg zal veranderen, omdat iedereen nu recht heeft op goed onderwijs in het westen. Dat weet ik alleen niet zeker, is een vermoeden.
pi_92702539
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Wanneer je zo'n test saai vind, ga je nooit hoog scoren.
Vreemd, ik vond die testS namelijk juist heel leuk :D

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:37 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

IQ kan je trainen. Als je vaker oefent, dan kan je steeds hoger scoren. Het is geen perfecte maatstaf voor hoogbegaafdheid, maar wel een goede indicatie. Met beter onderwijs zijn we dus ook beter getraind in het maken van IQ tests. Maar ik denk dat de schaal nu niet meer erg zal veranderen, omdat iedereen nu recht heeft op goed onderwijs in het westen. Dat weet ik alleen niet zeker, is een vermoeden.
Klopt min of meer.
Je kunt de IQ test trainen, maar feitelijk is beter onderwijs al een soort training voor een IQ test.
Iemand die helemaal geen onderwijs heeft genoten zal dan ook brak laag scoren op zo'n IQ test...tis lastig als je niet kunt lezen en schrijven.

Ik was verrast door de uitkomst van m'n test omdat ik 1)al jaren geen onderwijs meer genoten had en alleen maar kutbaantjes had gehad en 2)omdat ik indertijd medicatie gebruikte die een IQ test negatief beinvloeden.
pi_92702594
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Wanneer je zo'n test saai vind, ga je nooit hoog scoren.
AD(H)Ders dus? ;)

Het gaat vooral om concentratie kunnen opbrengen. Ik denk dat niet veel mensen het maken van een IQ test echt heel leuk vinden. Vind het zelf ook niet leuk, maar ik scoor wel hoog. De uitslag is wat ik wel boeiend vind.
pi_92702597
iq van 140 is hoogbegaafd toch? Wat houdt dit in (ik heb zelf een lager iq hoor) qua hoe die persoon is? Je bent dan niet meteen autistisch neem ik aan.

Zelf heb ik een iq tussen de 114-120. ietsje boven gemiddeld denk ik.

Iemand zei dat het iq van studenten op de universiteit gemiddeld 120 is, maar ik denk niet dat dat klopt, ik denk dat dat iets lager ligt.
pi_92702658
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:40 schreef Egeltje92 het volgende:
iq van 140 is hoogbegaafd toch? Wat houdt dit in (ik heb zelf een lager iq hoor) qua hoe die persoon is? Je bent dan niet meteen autistisch neem ik aan.

Zelf heb ik een iq tussen de 114-120. ietsje boven gemiddeld denk ik.

Iemand zei dat het iq van studenten op de universiteit gemiddeld 120 is, maar ik denk niet dat dat klopt, ik denk dat dat iets lager ligt.
Heel verschillend. Sommige hoogbegaafde mensen blinken uit op school, halen erg hoge cijfers, doen speciale programma's etc. Andere hoogbegaafden scoren juist heel slecht op school bij gebrek aan motivatie. Ze vinden het saai, geen uitdaging. Er is niet één type hoogbegaafd persoon, het enige wat ze gemeen hebben is dat hun IQ hoog is.
pi_92702696
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:36 schreef -Strawberry- het volgende:
Iemand met een hoog EQ wordt niet hoogbegaafd genoemd. Althans dat is niet echt gangbaar. Hoogbegaafd is mijns inziens gewoon een begrip bedacht voor mensen met een hoog IQ. Al heb je gelijk dat hoogbegaafde kinderen met bijvoorbeeld asperger wel hun gebreken kennen op sociaal/emotioneel vlak. Maar hoogbegaafd is dan ook niet een begrip dat in oorsprong gelinkt is aan EQ, al zou dat misschien wel moeten. Beide is immers belangrijk, EQ zelfs belangrijker.
Een persoon met een handicap als autisme of asperger én een hoog IQ maar verder niets kan in de regel niet zo goed functioneren in de maatschappij. Dus iemand die op slechts één bepaald ding hoog scored zou ik toch niet hoogbegaafd durven noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2011 00:44:45 ]
pi_92702710
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:40 schreef Egeltje92 het volgende:
iq van 140 is hoogbegaafd toch? Wat houdt dit in (ik heb zelf een lager iq hoor) qua hoe die persoon is? Je bent dan niet meteen autistisch neem ik aan.

Zelf heb ik een iq tussen de 114-120. ietsje boven gemiddeld denk ik.

Iemand zei dat het iq van studenten op de universiteit gemiddeld 120 is, maar ik denk niet dat dat klopt, ik denk dat dat iets lager ligt.
Ik meen me te kunnen herinneren dat 't gemiddelde IQ van een VWO'er 120 is (correct me if I'm wrong...lekker wat plat engels tussendoor).
En aangezien de meeste VWO'ers WO gaan doen...;)
pi_92702739
maar hoogbegaafde mensen hebben soms minder inlevingsmogen? Klopt dit?
pi_92702762
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:43 schreef Techno het volgende:

[..]

Een persoon met een handicap als autisme of asperger én een hoog IQ maar verder niets kan in de regel niet zo goed functioneren in de maatschappij. Iemand die op slechts één bepaald ding zou ik toch niet hoogbegaafd durven noemen.
Maar dan bedenk jij dus eigen definities voor hoogbegaafdheid, terwijl het volgensmij gewoon een begrip is dat is bedacht om mensen met een hoog IQ of intelligentie aan te duiden. :)

Al ben ik het verder wel met je eens. Wat betreft EQ zijn ze dan niet erg begaafd.
pi_92702765
Een kenmerk van hoogbegaafdheid is bijv. dat je al weet wat een ander gaat zeggen voordat deze zijn zin heeft afgemaakt.
pi_92702807
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:43 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik meen me te kunnen herinneren dat 't gemiddelde IQ van een VWO'er 120 is (correct me if I'm wrong...lekker wat plat engels tussendoor).
En aangezien de meeste VWO'ers WO gaan doen...;)
Dat lijkt me érg sterk. In mijn VWO klas zaten nogal wat domkoppen....

En je hebt ook mensen die goed kunnen leren, of heel hard leren, maar niet intelligent zijn.
pi_92702811
quote:
Op zondag 13 februari 2011 00:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een kenmerk van hoogbegaafdheid is bijv. dat je al weet wat een ander gaat zeggen voordat deze zijn zin heeft afgemaakt.
Nee, dat is zeker geen kenmerk.
pi_92702813
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:45 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar dan bedenk jij dus eigen definities voor hoogbegaafdheid, terwijl het volgensmij gewoon een begrip is dat is bedacht om mensen met een hoog IQ of intelligentie aan te duiden. :)

Al ben ik het verder wel met je eens. Wat betreft EQ zijn ze dan niet erg begaafd.
Dat is zeer zeker geen 'eigen' definitie. Zoals ik al zei, IQ is slechts een onderdeel ervan. ;)
pi_92702837
Ik heb trouwens wel wat geleerd (in dat stukje over hoogbegaafdheid), namelijk dat hoogbegaafdheid dominant erfelijk lijkt te zijn.
Ik heb altijd gezegd: Mijn vader is hoogbegaafd...m'n moeder is uhmmm dat niet!
Dus ben ik half hoogbegaafd en half idioot! :D :D :D

Blijkt dus niet te kloppen -_-

Nu wil ik met valentijn al helemaal aan de drank haha!
BREEZAHH

Gordijnen dicht, alle telefoons uit, naja, vast wel herkenbaar voor enkelen hier hehe :P
Na afloop misschien nog een jonko en een cocktail met 20mg comazepam, want daar slaap ik lekker van :D

quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een kenmerk van hoogbegaafdheid is bijv. dat je al weet wat een ander gaat zeggen voordat deze zijn zin heeft afgemaakt.
Is dat zo? Naja, is tenminste wel herkenbaar.
geldt trouwens ook voor mijn eigen zinnen, m'n tong is gewoon veeelste sloom voor m'n gedachten.
pi_92702873
-dubbeldebubbel-
pi_92702888
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een kenmerk van hoogbegaafdheid is bijv. dat je al weet wat een ander gaat zeggen voordat deze zijn zin heeft afgemaakt.
Dat heb ik heel vaak (niet dat ik hoogbegaafd ben). :')
Ik moet mezelf inhouden om mensen hun zinnen niet af te maken. Ik weet dat het aso is, maar het is heel vermoeiend om naar iemand te luisteren waarvan je al lang weet wat hij/zij wil zeggen. Ik weet alleen niet of iedereen dat niet kan aanleren. Als je maar vaak genoeg onder de mensen bent, ken je alle standaard interacties wel. En dus ook wat mensen in de meeste gevallen willen gaan zeggen.

Of denk je als hoogbegaafd persoon gewoon sneller, waardoor je dat soort dingen kan voorspellen? idk
pi_92702891
comazepam :')
pi_92702910
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:47 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik heb trouwens wel wat geleerd (in dat stukje over hoogbegaafdheid), namelijk dat hoogbegaafdheid dominant erfelijk lijkt te zijn.
Ik heb altijd gezegd: Mijn vader is hoogbegaafd...m'n moeder is uhmmm dat niet!
Dus ben ik half hoogbegaafd en half idioot! :D :D :D

Blijkt dus niet te kloppen -_-

Nu wil ik met valentijn al helemaal aan de drank haha!
BREEZAHH

Gordijnen dicht, alle telefoons uit, naja, vast wel herkenbaar voor enkelen hier hehe :P
Na afloop misschien nog een jonko en een cocktail met 20mg comazepam, want daar slaap ik lekker van :D

[..]

Is dat zo? Naja, is tenminste wel herkenbaar.
geldt trouwens ook voor mijn eigen zinnen, m'n tong is gewoon veeelste sloom voor m'n gedachten.
Klopt echt niet?

Mijn vader heeft een IQ van 132 meen ik. Mijn moeder van rond de 100. Ik van 124.

Toch grappig eigenlijk.
pi_92702939
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:47 schreef Misan het volgende:

[..]

Nee, dat is zeker geen kenmerk.
Dat is jouw mening.
pi_92702953
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:47 schreef Techno het volgende:

[..]

Dat is zeer zeker geen 'eigen' definitie. Zoals ik al zei, IQ is slechts een onderdeel ervan. ;)
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen zowel een hoog IQ als EQ hebben. Zeldzaam, no?
pi_92702972
quote:
Op zondag 13 februari 2011 00:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klopt echt niet?

Mijn vader heeft een IQ van 132 meen ik. Mijn moeder van rond de 100. Ik van 124.

Toch grappig eigenlijk.
Mijn ouders en broers zijn het niet, ben de enige thuis :D
  zondag 13 februari 2011 @ 00:51:37 #220
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92702978
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:09 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Kan niet kloppen. Hoe zit dat dan met die schilder van in de 40 die ineens als hoogbegaafd werd getest?
Waarover gesproken: de bron was blijkbaar een interview in NRC Handelsblad, wat ik dan bij toeval heb gelezen tijdens een proefperiode daarop.

Via google had ik echter al even 'mensa schilder' als zoekopdracht gegeven en kreeg meteen een pagina van mensa zelf waarin dat verhaal reeds verteld werd. Maar dat stemt alweer uit 2003.
http://www.mensa.nl/hoogb(...)erview-henk-blokzijl

Het NRC artikel is echter uit 2008:
http://www.brigitkooijman(...)v-henk-blokzijl1.pdf

En blijkbaar had ik me correct herinnerd dat het 142 was, maar blijkbaar is hij al op de leeftijd van 33 als hoogbegaafd uit de test gekomen. Ik denk dat we het dan wel alleen over de testen die mensa gebruikt hebben.
pi_92702994
quote:
12s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:50 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat is jouw mening.
Zoiets als een kenmerk van hoogbegaafdheid is natuurlijk geen mening.

Een van jullie heeft feitelijk gelijk. Ik weet alleen niet wie. :P
pi_92703016
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]
Of denk je als hoogbegaafd persoon gewoon sneller, waardoor je dat soort dingen kan voorspellen? idk
Dit denk ik wel. Ik merk 't bijvoorbeeld als ik zit te gamen. Sorrie als ik alweer arrogant overkom, maar ik ben altijd al een goeie gamer geweest. 't relevante van dit icm deze topic is dat het meer een kwestie is van kunnen voorspellen wat de anderen gaan doen dan dat ik zo geweldig goed kan aimen...
Ik kan heeel snel van rol switchen en kan binnen een ogenblik zien wat de ander gaat doen.
Weet niet hoe ik dat uit moet leggen.
Vind 't ook leuk om steeds nieuwe dingen te proberen, al zijn ze nog zo dom, vaak werkt 't ook nog! :P (maar niet altijd trouwens :P)
pi_92703023
quote:
Op zondag 13 februari 2011 00:51 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen zowel een hoog IQ als EQ hebben. Zeldzaam, no?
Waar kun je een EQ test doen? Ik ben sociaal ook behoorlijk vaardig namelijk :)
pi_92703068
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:51 schreef Misan het volgende:

[..]

Mijn ouders en broers zijn het niet, ben de enige thuis :D
Je bent gewoon een mutatie joh.
pi_92703083
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:52 schreef Misan het volgende:

[..]

Waar kun je een EQ test doen? Ik ben sociaal ook behoorlijk vaardig namelijk :)
Google kan je vast helpen. :P
pi_92703092
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:51 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen zowel een hoog IQ als EQ hebben. Zeldzaam, no?
Ik denk dat dit wel meevalt.
Er zijn ongetwijfelt mensen met een super aanleg en een super opleiding die gewoonweg super zijn.
Hoogbegaafdheid is geen garantie voor succes...kijk maar naar mij :P -_-
pi_92703096
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat heb ik heel vaak (niet dat ik hoogbegaafd ben). :')
Ik moet mezelf inhouden om mensen hun zinnen niet af te maken. Ik weet dat het aso is, maar het is heel vermoeiend om naar iemand te luisteren waarvan je al lang weet wat hij/zij wil zeggen. Ik weet alleen niet of iedereen dat niet kan aanleren. Als je maar vaak genoeg onder de mensen bent, ken je alle standaard interacties wel. En dus ook wat mensen in de meeste gevallen willen gaan zeggen.

Of denk je als hoogbegaafd persoon gewoon sneller, waardoor je dat soort dingen kan voorspellen?
Hoogbegaafdheid heeft vele facetten, het is simpelweg niet in 1 begrip te vatten.
pi_92703112
quote:
Het direct beantwoorden van vragen is soms moeilijk omdat ze even tijd nodig hebben om een antwoord te formuleren. Er gaan zoveel gedachten door hun hoofd dat het niet makkelijk is daar direct de juiste uit te pikken. Regelmatig beginnen anderen dan alvast de zin voor ze af te maken... Dit werkt erg demotiverend waardoor zij zich terugtrekken uit gesprekken of discussies.


Zo herkenbaar, dacht juist eerder dat het 'dom' was omdat anderen in een groepsdiscussie altijd sneller zijn met argumenten. :P
pi_92703120
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:55 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid heeft vele facetten, het is simpelweg niet in 1 begrip te vatten.
jawel, namelijk een IQ van 130 of hoger (en misschien op geen enkel vlak onder de 130 of zo??)

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:55 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Het direct beantwoorden van vragen is soms moeilijk omdat ze even tijd nodig hebben om een antwoord te formuleren. Er gaan zoveel gedachten door hun hoofd dat het niet makkelijk is daar direct de juiste uit te pikken. Regelmatig beginnen anderen dan alvast de zin voor ze af te maken... Dit werkt erg demotiverend waardoor zij zich terugtrekken uit gesprekken of discussies.


Zo herkenbaar, dacht juist eerder dat het 'dom' was omdat anderen in een groepsdiscussie altijd sneller zijn met argumenten. :P
Is misschien ook weer een soort haantjesgedrag.
Is me opgevallen dat dit vaak dezelfde soort mensen zijn die dit doen.

je kunt dit stoppen
Er is hoop!
Ja, ook jij...kunt 't! Echt!

Sorrie, ben een beetje melig. Misschien moet ik maar koffie gaan zetten of zo.
pi_92703192
bladiebladiebladie bla bla bla
bladiebladiebladie bla
pi_92703210
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit denk ik wel. Ik merk 't bijvoorbeeld als ik zit te gamen. Sorrie als ik alweer arrogant overkom, maar ik ben altijd al een goeie gamer geweest. 't relevante van dit icm deze topic is dat het meer een kwestie is van kunnen voorspellen wat de anderen gaan doen dan dat ik zo geweldig goed kan aimen...
Ik kan heeel snel van rol switchen en kan binnen een ogenblik zien wat de ander gaat doen.
Weet niet hoe ik dat uit moet leggen.
Vind 't ook leuk om steeds nieuwe dingen te proberen, al zijn ze nog zo dom, vaak werkt 't ook nog! :P (maar niet altijd trouwens :P)
Ah movements voorspellen ja, daar ben ik ook goed in.
Maar dat kun je ook trainen. Een ander neerschieten hangt erg af van reactievermogen, timing en inderdaad het rationele vermogen om je in een ander te verplaatsen en te voorspellen waar die persoon heen zal gaan.

Soms hebben mensen in games ook een bepaalde manier van ontwijken, een patroon. Als je slimmer bent zal dat je eerder opvallen en zal je ook eerder kunnen voorspellen waar hij/zij nu heen zal bewegen. Immers ken jij het patroon van bewegen sneller.

Ik ben een gamenerd. :')
pi_92703226
Volgens mij is het vraagstuk van TS erg gemakkelijk op te lossen. Ik ben er van overtuigd dat niet TS, maar zijn sociale omgeving het al lang op was gevallen dat er duidelijk "iets" anders aan TS is. Hoogbegaafdheid uit zich op verschillende manieren, die niet altijd gelijk duidelijk zijn, maar voor mensen die dicht bij een hoogbegaafde staan erg duidelijk en bijzonder.
60 HRC
pi_92703267
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:55 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid heeft vele facetten, het is simpelweg niet in 1 begrip te vatten.
Mwah het begrip wordt op veel manieren gebruikt. Ik hanteer het voor mensen met een hoog IQ (zoals de meeste mensen), anderen hanteren het voor mensen die in veel dingen goed zijn (bovengemiddeld EQ en IQ). En mensen die uitblinken in een sport of bijvoorbeeld muziek worden op dat terrein hoogbegaafd genoemd.
pi_92703283
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:55 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

jawel, namelijk een IQ van 130 of hoger (en misschien op geen enkel vlak onder de 130 of zo??)

[..]

Is misschien ook weer een soort haantjesgedrag.
Is me opgevallen dat dit vaak dezelfde soort mensen zijn die dit doen.

je kunt dit stoppen
Er is hoop!
Ja, ook jij...kunt 't! Echt!

Sorrie, ben een beetje melig. Misschien moet ik maar koffie gaan zetten of zo.
Uh, wat? Laten we het maar hierop houden: "Ze hebben meestal een "apart" soort humor."
pi_92703284
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:58 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ah movements voorspellen ja, daar ben ik ook goed in.
Maar dat kun je ook trainen. Een ander neerschieten hangt erg af van reactievermogen, timing en inderdaad het rationele vermogen om je in een ander te verplaatsen en te voorspellen waar die persoon heen zal gaan.

Soms hebben mensen in games ook een bepaalde manier van ontwijken, een patroon. Als je slimmer bent zal dat je eerder opvallen en zal je ook eerder kunnen voorspellen waar hij/zij nu heen zal bewegen. Immers ken jij het patroon van bewegen sneller.

Ik ben een gamenerd. :')
M'n reactievermogen is echt goed, dat weet ik al sinds ik kind ben. Alleen m'n concentratie is vaak nogal brak.

Dan kom ik met "de perfecte move!", m'n tegenstander volkomen verrast! Inkoppen maar!...en weer mis -_-
naja, kep tenminste wel lol, en daar gaat 't bij gamen om ;)

quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:00 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Uh, wat? Laten we het maar hierop houden: "Ze hebben meestal een "apart" soort humor."
Sorrie, ik ben een beetje moe :P
pi_92703294
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:55 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

jawel, namelijk een IQ van 130 of hoger (en misschien op geen enkel vlak onder de 130 of zo??)
Dat IQ zegt niets, zo zijn er bijv. geen vragen over dingen die nog niet uitgevonden zijn. :)
pi_92703354
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:00 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat IQ zegt niets, zo zijn er bijv. geen vragen over dingen die nog niet uitgevonden zijn. :)
Klopt niet echt.
Bij een IQ test krijg je namelijk vragen waar je van tevoren 't antwoord niet op weet.
pi_92703371
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:58 schreef HardMetal het volgende:
Volgens mij is het vraagstuk van TS erg gemakkelijk op te lossen. Ik ben er van overtuigd dat niet TS, maar zijn sociale omgeving het al lang op was gevallen dat er duidelijk "iets" anders aan TS is. Hoogbegaafdheid uit zich op verschillende manieren, die niet altijd gelijk duidelijk zijn, maar voor mensen die dicht bij een hoogbegaafde staan erg duidelijk en bijzonder.
Mja ik kan niet zo goed tegen nieuwetijdskinderen die zichzelf hoogbegaafd of speciaal noemen, enkel omdat ze anders zijn, maar niet de intelligentie hebben wat eigenlijk een vereiste is voor hoogbegaafdheid.

Je bent gewoon een weirdo, live with it!
pi_92703407
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Mja ik kan niet zo goed tegen nieuwetijdskinderen die zichzelf hoogbegaafd of speciaal noemen, enkel omdat ze anders zijn, maar niet de intelligentie hebben wat eigenlijk een vereiste is voor hoogbegaafdheid.
Jaloerzie :P

Edit: haha, zeg anders maar tegen die kinderen dat onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met een gemiddeld hoger IQ gemiddeld later ontmaagd worden :P

[ Bericht 7% gewijzigd door magnetronkoffie op 13-02-2011 01:05:28 (kut toetsenbord -_-) ]
pi_92703483
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:00 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat IQ zegt niets, zo zijn er bijv. geen vragen over dingen die nog niet uitgevonden zijn. :)
Hoe bedoel je? Het is niet dat je gevraagd wordt hoe het internet werkt en wie de tv heeft uitgevonden. Algemene kennis is dat, specialisaties. Dingen die je duidelijk aan kan leren, waarvoor je niet slim hoeft te zijn.

Zoiets als inzicht is het meest belangrijke in een IQ test. Dat kan je niet echt aanleren. Je hebt inzicht, of je hebt het niet.
  zondag 13 februari 2011 @ 01:05:37 #241
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92703488
quote:
6s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Je bent gewoon een mutatie joh.
Ook zoiets leuks: het idee dat alles in de wereld meerdere gevallen kent en dat er daarom geen unieke gevallen kunnen zijn. Terwijl er geen reden is waarom een schijnbaar kwantitatief gegeven niet singulier (uniek, enkelvoudig) kan zijn.

Het is bijzonder treurig dat we geen informatie hebben over de vader van Christopher Langan, een man die een IQ zou hebben (volgens IQ-testen voor bijzonder hoge IQ's) tussen de 190 en 210.

Wel zegt hij zelf dan weer dat Einstein 180 had, terwijl Malcolm Gladwell in Outliers dezelfde Einstein op 150 zet, waarmee Langan uiteraard extremer overkomt dan dat hij wellicht is. Dat bekent echter niet dat hij geen anomalie kan zijn, al lijkt me dat op basis van IQ als normaalverdeling weer niet erg aannemelijk.

Wie wilt weten hoe het schrijfwerk van zo'n kerel er uit ziet:
http://www.megafoundation(...)ngan_CTMU_092902.pdf

en de man zelf aan het woord:
deel 2:
deel 3:
pi_92703525
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:02 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Klopt niet echt.
Bij een IQ test krijg je namelijk vragen waar je van tevoren 't antwoord niet op weet.
Niet iedere vraag is interessant, dat is precies waar een IQ test de mist ingaat.
pi_92703574
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:06 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Niet iedere vraag is interessant, dat is precies waar een IQ test de mist ingaat.
Interesse heeft niets te maken met of dingen al uitgevonden zijn of niet.
Als je de test te moeilijk vind, mag je langer nadenken of de vraag gewoon overslaan hoor. Ik wist ook niet meteen alles.
pi_92703602
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:05 schreef Frith het volgende:

[..]

Ook zoiets leuks: het idee dat alles in de wereld meerdere gevallen kent en dat er daarom geen unieke gevallen kunnen zijn.
Wie denkt dat dan? In feite is iedereen uniek natuurlijk. In ieder geval in DNA. Met uitzondering van tweelingen, die dan wel weer uniek zijn in hun gedrag en persoonlijkheid.
pi_92703636
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 00:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit denk ik wel. Ik merk 't bijvoorbeeld als ik zit te gamen. Sorrie als ik alweer arrogant overkom, maar ik ben altijd al een goeie gamer geweest. 't relevante van dit icm deze topic is dat het meer een kwestie is van kunnen voorspellen wat de anderen gaan doen dan dat ik zo geweldig goed kan aimen...
Ik kan heeel snel van rol switchen en kan binnen een ogenblik zien wat de ander gaat doen.
Weet niet hoe ik dat uit moet leggen.
Vind 't ook leuk om steeds nieuwe dingen te proberen, al zijn ze nog zo dom, vaak werkt 't ook nog! :P (maar niet altijd trouwens :P)
Ik ben opzicht ook wel een goeie gamer, alleen raak ik snel afgeleid bij dingen die in een game niet belangrijk zijn. :+ Vandaar dat F-Zero X nog steeds mijn favoriete game is.

Sowieso ben ik geen sociale gamer. ;)
signatuurloos
pi_92703651
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:06 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Niet iedere vraag is interessant, dat is precies waar een IQ test de mist ingaat.
Interessant volgens jou of voor de uitslag?
pi_92703652
Hoogbegaafdheid wordt teveel geassocieerd met hoog IQ, het zijn echt 2 verschillende dingen.
pi_92703694
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hoogbegaafdheid wordt teveel geassocieerd met hoog IQ, het zijn echt 2 verschillende dingen.
Dingen blijven herhalen maakt ze nog niet waar.
Nog zoiets wat ik niet snap aan de meeste anderen...naja zal wel aan mij liggen
pi_92703730
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hoogbegaafdheid wordt teveel geassocieerd met hoog IQ, het zijn echt 2 verschillende dingen.
Dit wordt nogal welles niettes zo. Ik vind dat je het nog niet aannemlijk hebt gemaakt dat dat zo is.
pi_92703788
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Interesse heeft niets te maken met of dingen al uitgevonden zijn of niet.
Als je de test te moeilijk vind, mag je langer nadenken of de vraag gewoon overslaan hoor. Ik wist ook niet meteen alles.
De uitdaging ontbreekt om te nadenken.
pi_92703854
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:13 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De uitdaging ontbreekt om te nadenken.
Geen zin hebben de koe bij de hoorns te vatten is vaak een zichtbaar verschijnsel van iemand voor wie het betreffende vraagstuk te moeilijk is.
pi_92703856
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:10 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Interessant volgens jou of voor de uitslag?
Ok je scoort hoog in een IQ test, ben je dan hoogbegaafd of gewoon slim?
pi_92703884
quote:
5s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:15 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ok je scoort hoog in een IQ test, ben je dan hoogbegaafd of gewoon slim?
Ligt er aan hoe hoog.

quote:
5s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:15 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ok je scoort hoog in een IQ test, ben je dan hoogbegaafd of gewoon slim?
Piet, we draaien in cirkels rond. Misschien moet je dit maar 's gaan lezen, daar staat alles in!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid
pi_92703912
-buddel-
pi_92703936
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:13 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De uitdaging ontbreekt om te nadenken.
Als jij echt je IQ zou willen weten, dan kon je er de motivatie wel voor opbrengen.

Een IQ test pretendeert ook niet 'leuk' te zijn. Dat is niet de functie.
pi_92703937
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Interesse heeft niets te maken met of dingen al uitgevonden zijn of niet.
Als je de test te moeilijk vind, mag je langer nadenken of de vraag gewoon overslaan hoor. Ik wist ook niet meteen alles.
Het juiste antwoord bij een vraag is belangrijk. De redenatie is echter interessanter.

Wordt er bij een test daar rekening mee gehouden?
signatuurloos
pi_92703951
quote:
5s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:15 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ok je scoort hoog in een IQ test, ben je dan hoogbegaafd of gewoon slim?
Hoe hoog is hoog?
Boven de 130 heeft de definitie hoogbegaafd.
pi_92703952
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:17 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Het juiste antwoord bij een vraag is belangrijk. De redenatie is echter interessanter.

Wordt er bij een test daar rekening mee gehouden?
Geen idee, ik deed maar wat :P
  zondag 13 februari 2011 @ 01:18:25 #259
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92703967
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Wie denkt dat dan? In feite is iedereen uniek natuurlijk. In ieder geval in DNA. Met uitzondering van tweelingen, die dan wel weer uniek zijn in hun gedrag en persoonlijkheid.
DNA heeft juist een vrij aannemelijke statistische kans om binnen de gehele menselijke populatie gelijk te zijn, naast de situatie van eeneiige tweelingen. Er zijn maar zoveel permatuties mogelijk op het niveau van DNA. Heel veel, maar niet genoeg. De complexe uiting daarvan, met invloed van alles wat er in een uniek leven gebeurd, is daarentegen wel uniek te noemen of in elk klein geval qua kans zo klein dat je de gelijke samenstelling daarvan niet bij toeval gaat vinden in de beschikbare populatie. De wand van een cel, en de structuur daarvan, is daarmee volstrekt uniek. Ook bij eeneiige tweelingen.

Verder dan dat was het niet zo 'dat iemand dat zegt', maar dat dit een redeneertrant is mensen relatief lijken te vertonen, vanuit mijn perspectief.
pi_92703976
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Geen zin hebben de koe bij de hoorns te vatten is vaak een zichtbaar verschijnsel van iemand voor wie het betreffende vraagstuk te moeilijk is.
Bij veel hoogbegaafden zie je ook verregaande luiheid omdat ze er gewoon met wegkomen.
pi_92703992
quote:
5s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:15 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ok je scoort hoog in een IQ test, ben je dan hoogbegaafd of gewoon slim?
quote:
De indeling van IQ waarden volgens Resing & Blok:

> 130 Hoogbegaafd
120 - 130 Begaafd
110 - 120 Bovengemiddeld
90 - 110 Gemiddeld
80 - 90 Benedengemiddeld
70 - 80 Zwakbegaafd
quote:
De indeling van IQ-waarden volgens Wechsler WAIS-III [4] is als volgt:

> 130 Zeer hoogbegaafd
120-130 Hoogbegaafd
110-120 Bovengemiddeld
90-110 Normaal
80-90 Benedengemiddeld
70-79 Lichte verstandelijke beperking
50-70 Matige verstandelijke beperking
25-50 Ernstige verstandelijke beperking
< 25 Zeer ernstige verstandelijke beperking
pi_92704012
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:18 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Bij veel hoogbegaafden zie je ook verregaande luiheid omdat ze er gewoon met wegkomen.
Of omdat de uitdaging gewoon ontbreekt.
Hoogbegaafdheid wordt dan ook vaak met luiheid verward
pi_92704077
Tegelijkertijd staat er dit:

quote:
Door middel van factoranalyse van de uitslagen van grote groepen personen op een groot aantal verschillende intelligentie-tests, of onderdelen daarvan, heeft men volgende factoren (deelgebieden) in de intelligentie leren kennen. De volgorde hieronder is die van de grootte van de "lading" of bijdrage tot de algemene intelligentie-uitslag:

Algemene intelligentie (g-factor)
Verbale intelligentie
Numeriek, logisch (Logical-Mathematical)
Ruimtelijk inzicht-technisch inzicht
Geheugen
Sociale intelligentie
Emotionele intelligentie
pi_92704168
Een hoog IQ is dus een onderdeel van hoogbegaafdheid.
signatuurloos
pi_92704191
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:24 schreef Captain_Maximum het volgende:
Een hoog IQ is dus een onderdeel van hoogbegaafdheid.
Eigenlijk is dat raar, want de definitie van hoogbegaafdheid in datzelfde wiki artikel is: een IQ van 130 of hoger.
  zondag 13 februari 2011 @ 01:25:21 #266
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92704198
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:17 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Het juiste antwoord bij een vraag is belangrijk. De redenatie is echter interessanter.

Wordt er bij een test daar rekening mee gehouden?
Goede vraag. In Outliers zie ik genoemd worden dat een persoon X bijvoorbeeld "zoveel vragen goed had" en dan vraag ik me ook af of het verstandig is om een dergelijke collectie vragen voor te stellen als een stel 'goed/fout' vragen. Men zal de logica wel als gesloten en daarmee bindend beschouwen, maar logica is natuurlijk maar een enkel aspect van wat een menselijk brein kan doen.
Gladwell noemt daarna creativiteit, bijvoorbeeld.

Ik zou zweren dat het er verder in dat boek nog een vraag stond waar hij daarna het goede antwoord bij gaf, maar die lijk ik niet te kunnen vinden. Zal wel een ander boek zijn van hem.

Al staat er wel eentje als voorbeeld in een noot op p. 71, uit 'the super IQ test' van Ronald K. Hoeflin:

"Teeth is to Hen as Nest is to ?"
pi_92704259
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Of omdat de uitdaging gewoon ontbreekt.
Hoogbegaafdheid wordt dan ook vaak met luiheid verward
Genoeg hoogbegaafde kinderen die op de basisschool al ontsporen daardoor.
pi_92704287
Opvallend dat precies dit topic zo actief is op een zaterdagnacht _O-
pi_92704299
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:24 schreef Captain_Maximum het volgende:
Een hoog IQ is dus een onderdeel van hoogbegaafdheid.
Klopt
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:25 schreef Frith het volgende:

[..]
Bij een IQ test (of misschien kunnen we 't beter een hoogbegaafdheids-test noenem?) worden dingen als "toevallig" goed gokken al ingecalculeerd.

Goede vraag. In Outliers zie ik genoemd worden dat een persoon X bijvoorbeeld "zoveel vragen goed had" en dan vraag ik me ook af of het verstandig is om een dergelijke collectie vragen voor te stellen als een stel 'goed/fout' vragen. Men zal de logica wel als gesloten en daarmee bindend beschouwen, maar logica is natuurlijk maar een enkel aspect van wat een menselijk brein kan doen.
Gladwell noemt daarna creativiteit, bijvoorbeeld.

Ik zou zweren dat het er verder in dat boek nog een vraag stond waar hij daarna het goede antwoord bij gaf, maar die lijk ik niet te kunnen vinden. Zal wel een ander boek zijn van hem.

Al staat er wel eentje als voorbeeld in een noot op p. 71, uit 'the super IQ test' van Ronald K. Hoeflin:

"Teeth is to Hen as Nest is to ?"
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:28 schreef BasementDweller het volgende:
Opvallend dat precies dit topic zo actief is op een zaterdagnacht _O-
Nja, ik volg half dit topic en voor de andere helft een site met blote borsten. En ik ben al op pagina 107! :D
pi_92704304
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:24 schreef Captain_Maximum het volgende:
Een hoog IQ is dus een onderdeel van hoogbegaafdheid.
De manier van testen, heb ik zo mijn vraagtekens bij.
pi_92704341
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:27 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Genoeg hoogbegaafde kinderen die op de basisschool al ontsporen daardoor.
Niet alleen door de stof, maar ook vanwege het feit dat hoogbegaafde kinderen vaak slimmer zijn dan hun docent, waardoor er een vreemde verhouding ontstaat. Met het gevolg het kind vraagt iets waar de docent geen antwoord om weet, dus doet de docent maar net alsof het een domme vraag is.
signatuurloos
pi_92704371
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:30 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Niet alleen door de stof, maar ook vanwege het feit dat hoogbegaafde kinderen vaak slimmer zijn dan hun docent, waardoor er een vreemde verhouding ontstaat. Met het gevolg het kind vraagt iets waar de docent geen antwoord om weet, dus doet de docent maar net alsof het een domme vraag is.
Ja, achterlijk...en niet alleen maar leerkrachten doen dit hoor.
pi_92704423
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:29 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De manier van testen, heb ik zo mijn vraagtekens bij.
Dat had ik al eerder aangegeven. Zelf heb ik nooit zo'n test gemaakt, maar ik mag hopen dat het geen multiple choice vragen zijn. Daarmee wordt alleen gefocust op het juiste antwoord en niet naar de redenatie.
signatuurloos
pi_92704454
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:33 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Dat had ik al eerder aangegeven. Zelf heb ik nooit zo'n test gemaakt, maar ik mag hopen dat het geen multiple choice vragen zijn. Daarmee wordt alleen gefocust op het juiste antwoord en niet naar de redenatie.
Een deel is multiple choice, maar 't was geloof ik niet een kwestie van alle goeie antwoorden bij elkaar optellen.
Sommige tests hadden vragen die steeds moeilijker werden.
pi_92704462
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:30 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Niet alleen door de stof, maar ook vanwege het feit dat hoogbegaafde kinderen vaak slimmer zijn dan hun docent, waardoor er een vreemde verhouding ontstaat. Met het gevolg het kind vraagt iets waar de docent geen antwoord om weet, dus doet de docent maar net alsof het een domme vraag is.
Mijn engels leerkracht vroeg aan mij regelmatig tijdens de les "hoe je ook alweer in het Engels zegt dat...", ik betrapte hem op een invulopdracht waarbij alle mogelijkheden niet grammaticaal correct waren, etc ;(

Op de basisschool was ik al beter in rekenen dan die stagaires, maar da's ook niet zo moelijk.

Maar om nou te zeggen dat ik hoogbegaafd ben... ik denk het eigenlijk niet. Maar wat maakt het ook uit... ;)
pi_92704503
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:30 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Niet alleen door de stof, maar ook vanwege het feit dat hoogbegaafde kinderen vaak slimmer zijn dan hun docent, waardoor er een vreemde verhouding ontstaat. Met het gevolg het kind vraagt iets waar de docent geen antwoord om weet, dus doet de docent maar net alsof het een domme vraag is.
Ik was een keer bijdehand en vertelde aan leraar dat 't veel simpeler kon.
Mocht het uitleggen op het bord.
Resultaat de leraar met de bek los en de klasgenoten snapte er nog steeds geen reet van. :')
  zondag 13 februari 2011 @ 01:38:34 #277
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92704555
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:30 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Niet alleen door de stof, maar ook vanwege het feit dat hoogbegaafde kinderen vaak slimmer zijn dan hun docent, waardoor er een vreemde verhouding ontstaat. Met het gevolg het kind vraagt iets waar de docent geen antwoord om weet, dus doet de docent maar net alsof het een domme vraag is.
Heerlijk herkenbaar, ben altijd blij verrast als ik een pientere docent voor de klas heb staan
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_92704698
quote:
11s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:36 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik was een keer bijdehand en vertelde aan leraar dat 't veel simpeler kon.
Mocht het uitleggen op het bord.
Resultaat de leraar met de bek los en de klasgenoten snapte er nog steeds geen reet van. :')
Haha!
Mijn leraar duits gebruikte mijn antwoorden van tekstverklaren (met multiple choice) als "voorlopige antwoordvellen" :P
pi_92704737
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:38 schreef n8n het volgende:

[..]

Heerlijk herkenbaar, ben altijd blij verrast als ik een pientere docent voor de klas heb staan
Die zijn op basisscholen wel zeldzaam. Op de middelbare had ik nog wel wat fatsoenlijke docenten.
signatuurloos
  zondag 13 februari 2011 @ 01:47:13 #280
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92704783
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:45 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Die zijn op basisscholen wel zeldzaam. Op de middelbare had ik nog wel wat fatsoenlijke docenten.
Ik had er 1 op mijn vervolgopleiding, daar drink ik nu 2 jaar later nog met enige regelmaat een biertje mee :D
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_92704789
Veel hoogbegaafden passen zich ook aan en verdwijnen daardoor in de grote massa.
  zondag 13 februari 2011 @ 01:48:09 #282
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92704813
quote:
3s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
Veel hoogbegaafden passen zich ook aan en verdwijnen daardoor in de grote massa.
Flinke kluif, heb veel 'sociale normen' moeten bestuderen als het ware :')
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_92704840
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Haha!
Mijn leraar duits gebruikte mijn antwoorden van tekstverklaren (met multiple choice) als "voorlopige antwoordvellen" :P
Ik was niet zo goed in talen. Sterker nog, bij mijn toetsten Nederlands gebruikte ik Duitse woorden. 8)7 Achteraf bleek ik gewoon dyslexie te hebben. Sowieso was ik meer van de exacte vakken. ;)
signatuurloos
pi_92704886
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:48 schreef n8n het volgende:

[..]

Flinke kluif, heb veel 'sociale normen' moeten bestuderen als het ware :')
Een beetje hoogbegaafde kan na wat oefening ook daar zijn voordeel halen. ;)
  zondag 13 februari 2011 @ 01:50:47 #285
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_92704887
quote:
11s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:36 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik was een keer bijdehand en vertelde aan leraar dat 't veel simpeler kon.
Mocht het uitleggen op het bord.
Resultaat de leraar met de bek los en de klasgenoten snapte er nog steeds geen reet van. :')
Het is maar wat je simpeler noemt, hè.
WFPB!
pi_92704956
quote:
7s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:48 schreef n8n het volgende:

[..]

Flinke kluif, heb veel 'sociale normen' moeten bestuderen als het ware :')
Sociale normen vind ik iets subjectiefs wat afhankelijk is van je omgeving/milieu/cultuur.
signatuurloos
  zondag 13 februari 2011 @ 01:53:46 #287
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92704982
quote:
14s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:50 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Een beetje hoogbegaafde kan na wat oefening ook daar zijn voordeel halen. ;)
Dat idee krijg ik steeds meer, of ik begin het meer zo te ervaren. Er zijn nog een hoop dingen waar ik tegenaan loop, maar daar leer ik mee om te gaan. oO<

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:53 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Sociale normen vind ik iets subjectiefs wat afhankelijk is van je omgeving/milieu/cultuur.
Dat begin ik ook in te zien, is niet zo lang geleden begonnen, ben wellicht een laatbloeier. Cognitief is er bij mij een hoop veranderd de afgelopen 2 jaar O+
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_92705045
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:49 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Ik was niet zo goed in talen. Sterker nog, bij mijn toetsten Nederlands gebruikte ik Duitse woorden. 8)7 Achteraf bleek ik gewoon dyslexie te hebben. Sowieso was ik meer van de exacte vakken. ;)
Ik ook, maar duits en engels lagen me ook wel. Ik ben nog van voor de basisvorming en kon zelf m'n eigen vakkenpakket kiezen. Daar zat dan ook van alles en nog wat in!
Ik kan moeilijk kiezen en vind alles eigelijk wel leuk...ergens :P
pi_92705112
Ik verveel me eigenlijk dood, meeste dingen intresseren me niet.
pi_92705132
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:55 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ook, maar duits en engels lagen me ook wel. Ik ben nog van voor de basisvorming en kon zelf m'n eigen vakkenpakket kiezen. Daar zat dan ook van alles en nog wat in!
Ik kan moeilijk kiezen en vind alles eigelijk wel leuk...ergens :P
Ik heb ook op de ouderwetse manier examen gedaan, alleen omdat ik mavo deed kon ik gelijk de vakken Duits en Frans laten vallen. Het kiezen vond ik niet moeilijk. Het werd vanzelfsprekend een pakket met tekenen, wiskunde, natuurkunde en scheikunde.
signatuurloos
pi_92705152
quote:
11s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:59 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik verveel me eigenlijk dood, meeste dingen intresseren me niet.
Autist!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 13 februari 2011 @ 02:01:31 #292
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92705163
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:35 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Maar om nou te zeggen dat ik hoogbegaafd ben... ik denk het eigenlijk niet. Maar wat maakt het ook uit... ;)
Een paar terug zou ik dezelfde argwaan en deels rancune hebben gedeeld, maar het is me ondertussen vrij duidelijk geworden dat er groot verschil bestaat tussen niveau's van intelligentie.

Iemand die hoogbegaafd is, zal simpelweg andere behoeften hebben dan een kind die dat niet is. Als die niet vervult worden, krijg je de 'typische kenmerken' / kwalen van hoogbegaafde kinderen.

Tevens is 'doe maar normaal' als verwijt een pure drogreden. Immers, er wordt een zogenaamde wederzijdse aanpassing voorgesteld, terwijl het hier om eenrichtingsverkeer gaat. Als mensen echt eerlijk zouden zijn, dan zouden ze moeten zeggen: "pas je aan mij aan, want anders kan ik je niet begrijpen". Maar dat hoor je niet vaak. Zeker niet in de huidige tijd.

Afgezien daarvan citeer ik maar even uit Outliers (p. 78-79):

quote:
Over the years, an enormous amount of research has been done in an attempt to determine how a person's performance on an IQ test like the Raven's translates te real-life succes. People at the bottom of the scale - with an IQ below 70- are considered mentally disabled. A score of 100 is average; you probably need to be just above that mark to be able to handle college. To get into and succeed in a reasonable competitive graduate program, meanwhile, you probably need an IQ of at least 115. In general, the higher your score, the more education you'll get, the more money you're likely to make, and -believe it or not- the longer you'll live.
But there's a catch. The relationship between success and IQ works only up to a point. Once someone has reached an IQ of somewhere around 120, having additional IQ points doesn't seem to translate into any measurable real-world advantage.
Waarmee het duidelijk mag zijn dat extra begeleiding van hoogbegaafden om iets anders gaat dan het realiseren van succes.
Het gaat dan eerder om een omgeving die dat soort denken kan begrijpen en dus geen sociaal isolement oplevert.
  zondag 13 februari 2011 @ 02:01:51 #293
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92705175
Voordeel was wel dat ik altijd mijn boeken op school kon laten liggen, had mijn huiswerk tussen het ouwehoeren door al tijdens de lesuren gedaan
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_92705180
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:28 schreef BasementDweller het volgende:
Opvallend dat precies dit topic zo actief is op een zaterdagnacht _O-
Studenten gaan meestal uit op donderdagavond. :{w
  zondag 13 februari 2011 @ 02:02:12 #295
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92705183
quote:
6s.gif Op zondag 13 februari 2011 02:00 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor het geval dat het waar blijkt te zijn? :D
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_92705211
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 01:33 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Dat had ik al eerder aangegeven. Zelf heb ik nooit zo'n test gemaakt, maar ik mag hopen dat het geen multiple choice vragen zijn. Daarmee wordt alleen gefocust op het juiste antwoord en niet naar de redenatie.
Bij sommige vragen is überhaupt geen redenatie mogelijk. Het is of goed, of fout. Geen in betweens.
pi_92705269
quote:
10s.gif Op zondag 13 februari 2011 02:01 schreef n8n het volgende:
Voordeel was wel dat ik altijd mijn boeken op school kon laten liggen, had mijn huiswerk tussen het ouwehoeren door al tijdens de lesuren gedaan
Huiswerk? Pff, huiswerk is voor de lager begaafden onder ons.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 13 februari 2011 @ 02:06:04 #298
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92705271

Vond ik wel interessant, ergens tegengekomen in een andere topic.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  zondag 13 februari 2011 @ 02:06:30 #299
230788 n8n
Pragmatisch
pi_92705282
quote:
6s.gif Op zondag 13 februari 2011 02:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Huiswerk? Pff, huiswerk is voor de lager begaafden onder ons.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lang verhaal ;(
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_92705296
Mijn schoolcarriere is wel redelijk divers.
Een moderne lagere school waar mijn ouders al moesten komen omdat ik de boel opgelicht had. :P
Daarna van Gymnasium naar Mavo. O-)
pi_92705299
quote:
10s.gif Op zondag 13 februari 2011 02:01 schreef n8n het volgende:
Voordeel was wel dat ik altijd mijn boeken op school kon laten liggen, had mijn huiswerk tussen het ouwehoeren door al tijdens de lesuren gedaan
Ik had niet eens een kluisje.
signatuurloos
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')