abonnement Unibet Coolblue
pi_92523280
Momenteel heb ik op mijn werk last van een hoge werkdruk. Ik werk in de administratie en doe dus veel ondersteunende taken. In het begin kreeg ik vooral van mijn directe leidinggevende taken toegeschoven, maar inmiddels weten meer mensen binnen de organisatie me te vinden voor allerlei dingen. Dat is op zich niet erg, ware het niet dat niemand meer echt zicht heeft op hoe druk ik het heb.

Ik heb best een groot verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionistische instelling, wat me in deze ook niet bepaald helpt. Ik heb structureel overgewerkt de laatste maanden om toch dingen af te krijgen die binnen mijn reguliere werktijd gewoonweg niet haalbaar waren. Ik ben me ervan bewust dat mijn eigen gedrag in deze het probleem in stand houdt en dat ik grenzen zal moeten aangeven wil ik iets veranderen. Maar ik vind het best moeilijk om dit op een constructieve, niet-afbrekende manier te doen. Ik wil de sfeer op mijn werk wel goed houden namelijk.

Mbv de zoekfunctie zag ik dat hier al eerder topics over geweest zijn. O.a. las ik de tip om op een bord met gele briefjes alle binnenkomende taken in drie kolommen te verdelen, namelijk "te doen" "onderhanden" en "klaar". Zodat leidinggevenden desgewenst taken toe kunnen voegen en inzicht hebben in waar ik mee bezig ben en hoe druk het is. Ze kunnen dan zelf prioriteiten stellen door dingen bovenaan danwel onderaan te hangen. Taken waar je niet aan toe komt schuiven automatisch door naar de volgende dag.

Bovenstaande vind ik op zich een hele goede tip, maar omdat ik de administratie alleen doe vraag ik me af of het niet een beetje overdreven is. Zo van "kijk mij eens druk zijn". :@

Herkenbaar anyone? En hoe gaan anderen hiermee om? Tips zijn erg welkom.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:08:35 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92523379
Als ik jou directe chef was dan zou ik het niet goedvinden als anderen jou werk gaven zonder dat ik daar iets vanaf wist. Je 'moet' immers voor mij werken!
Spreek met je directe chef erover en zeg ook wat jouw probleem is. Spreek af dat als anderen taken voor je hebben, dit altijd via jouw chef moet gebeuren. Die kan dan ook 'nee' zeggen als hij het niet belangrijk vindt of als er overige prioriteiten zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_92523569
Dit boek heeft mij heel goed geholpen, daarna nooit meer last ervan gehad (toen ik het opgelost had en met de nieuwe methode ging werken):

quote:
Titel:
Nee! : hoe een enkel woord je leven kan veranderen

Auteur:
Jana Kemp

Uitgave
Zaltbommel : Thema, bedrijfswetenschappelijke en educatieve uitgeverij, 2005

Collatie 192 p.: bijl.

Met lit. opg., tab. - Vert. van: No! : How One Simple Word Can Transform Your life. -New York : AMACOM, 2005

ISBN 9058710068

Theorie en praktijk om op assertieve wijze nee te kunnen zeggen. Recensie: De ondertitel van dit boek zou ook 'de kunst van het nee-zeggen' geweest kunnen zijn. In verschillende hoofdstukken geeft de auteur aan hoe moeilijk het kan zijn om nee te zeggen, wat het belang is om het wel te kunnen (onder andere zelfbescherming), de ethiek en de gevolgen van nee zeggen, en de valkuil van twijfelend nee zeggen. De laatste hoofdstukken gaan vooral in op het oefenen met nee-zeggen; oefenen met dagelijkse beslissingen, in veilige situaties en met voet bij stuk houden. Het laatste hoofdstuk bevat vijftig stelregels en tips voor de praktijk. Elk hoofdstuk bevat oefeningen; in de bijlagen zitten een zelfbeoordelingstest, oefeningen voor gevorderden en een inspirerende longlist van nee-uitdrukkingen. Het boek is helder van opzet, leest gemakkelijk en is daarmee bruikbaar voor een groot publiek.
Ik heb alleen geen last van perfectionisme en werk ook niet over omdat ik thuis een gezin met kinderen heb, de situatie is dus wel iets anders.

Mijn vrouw heeft op haar werk een Ciep training gevolgd, zie bijvoorbeeld deze site: http://www.ciep.nl/index.(...)/ciep-audit-training , de site is wat algemeen zo op het 1e oog, maar ze pakten jouw situatie aan in die cursus. Je krijgt ook training op de werkvloer.

Verder ken ik nog iemand die ook last van haar perfectionisme heeft en die praat er met een psycholoog over, die geeft ook veel tips en helpt haar een betere balans te krijgen.
pi_92523878
@LXIV: daar heb je wel een punt. Alleen werkt mijn chef ook op andere locaties en heeft vaak vergaderingen etc. Dus ik voel me dan een beetje miereneukerig als ik tegen anderen zeg dat ze het eerst via haar moeten spelen, terwijl ze vaak bezet is. Maar dat is ook wel deels het probleem, dat ik het gewoon moeilijk vind om assertief te reageren en ook iets van anderen te vragen, als ze wat van mij willen.

@Snoekiesnoeksnoek: Bedankt voor de boekentip! Nee zeggen is inderdaad geen sterk punt van me.
pi_92524058
Het staat ook op Google books zie ik :P In elk geval deels.
pi_92524170
Het heeft inderdaad met assertiviteit te maken, samen met je perfectionisme is dat een wat gevaarlijke combinatie, je hebt het in iedergeval nu door en wilt het aanpakken, zijn genoeg mensen die er pas achterkomen dat het niet goed gaat als het al te laat is en een oplossing veel verder weg van huis is.

Je chef kan voor het eerste begin gelijk een heel stuk verlichting geven. Maar voor de langere duur zal je hierin beter moeten worden, bijv. door te leren nee zeggen (en natuurlijk veel meer).

Dat boek is leuk omdat er oefeningen in staan en die zijn echt lastig. Het gaat namelijk niet alleen over je werk, maar ook over je prive leven en ik heb ze met vrienden en mijn vrouw nagespeeld en dat viel niet mee. Maar als je het veel oefent en het dan een paar keer op het werk probeert zal je heel snel resultaat zien.
pi_92524235
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:19 schreef Ciske- het volgende:
Het staat ook op Google books zie ik :P In elk geval deels.
Deels? Volgens mij helemaal :o

linkje

Dat is vreemd, maarja, doe er je voordeel mee.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:25:52 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92524443
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:16 schreef Ciske- het volgende:
@LXIV: daar heb je wel een punt. Alleen werkt mijn chef ook op andere locaties en heeft vaak vergaderingen etc. Dus ik voel me dan een beetje miereneukerig als ik tegen anderen zeg dat ze het eerst via haar moeten spelen, terwijl ze vaak bezet is. Maar dat is ook wel deels het probleem, dat ik het gewoon moeilijk vind om assertief te reageren en ook iets van anderen te vragen, als ze wat van mij willen.

@Snoekiesnoeksnoek: Bedankt voor de boekentip! Nee zeggen is inderdaad geen sterk punt van me.
Ja, je wil natuurlijk ook niet als moeilijk of lui overkomen. Je kunt ook uitleggen dat je het best wil doen, maar dat je nog X andere zaken hebt en dat dit voor jou geen prioriteit heeft.
En verder is werkdruk ook voor een heel groot deel perceptie. De een ervaart het gewoon heel anders dan de ander, terwijl ze allebei misschien net zo veel uren werken en produceren.
Het is vaak niet dat je fysiek te weinig tijd hebt om alles te doen, maar dat je alles door elkaar heen gaat doen en het gevoel krijgt door de bomen het bos niet meer te zien.

Zelf doe ik alles volgens de inbox van mijn computer. (dingen die ik mezelf opdraag mail ik aan mezelf). Ik kijk gewoon wat de prioriteit is en begin daaraan. Net zolang tot ik klaar ben of niet verder kan. Dan ga ik iets anders doen.
Sommige zaken zijn gewoon niet belangrijk genoeg om ooit gedaan te worden. Die delete ik dan na vier weken. Vraagt nooit iemand meer om.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_92524518
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:25 schreef LXIV het volgende:
Sommige zaken zijn gewoon niet belangrijk genoeg om ooit gedaan te worden. Die delete ik dan na vier weken. Vraagt nooit iemand meer om.
Ik doe dat ook, werkt heel goed, bizar eigenlijk :o
Heel heel soms vraagt er iemand om en dan zeg ik: dat had ik toch voor je gedaan? En dan doe ik het even snel tussendoor. Maar volgens mij kan je dit niet doen als je perfectionistisch bent, lijkt me een onmogelijke opgave (weet ik uit ervaring met een familielid die dit heeft).
pi_92524588
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:06 schreef Ciske- het volgende:
Mbv de zoekfunctie zag ik dat hier al eerder topics over geweest zijn. O.a. las ik de tip om op een bord met gele briefjes alle binnenkomende taken in drie kolommen te verdelen, namelijk "te doen" "onderhanden" en "klaar". Zodat leidinggevenden desgewenst taken toe kunnen voegen en inzicht hebben in waar ik mee bezig ben en hoe druk het is. Ze kunnen dan zelf prioriteiten stellen door dingen bovenaan danwel onderaan te hangen.
Dit vind ik een slechte tip. Iedereen die met een taak komt aanzetten, vindt dat zelf altijd het meest belangrijke en zal het bovenaan de prioriteiten hangen. Ook vermindert dit de totale hoeveelheid werk natuurlijk niet.

Dit klinkt ook als een oplossing van iemand die het basis probleem niet aan durft te kaarten. Ik denk echt dat je richting je direkte baas moet aangeven dat een en ander teveel aan het worden is. Als het goed is, luistert hij daar naar, al is het maar omdat iemand die overwerkt in de ziektewet terecht komt hem veel geld en sores gaat kosten.
pi_92524743
@Snoek: Ik hoop het, soms is het zo dat als je een x aantal pagina's hebt doorgenomen je geen toegang meer hebt tot de rest.

En bij mij heeft het ook even geduurd voor ik wist dat het probleem bij mij lag hoor. ;) Maar als je altijd ja zegt en nooit klaagt kun je eigenlijk ook niet van anderen verwachten dat ze doorhebben dat het je eigenlijk teveel is en je het anders wilt. Nu nog daadwerkelijk veranderen, das toch een stuk ingewikkelder, pfff.

LXIV: Dat is ook een manier, ik werk zelf met lijstjes en probeer zo min mogelijk door elkaar te doen. Op zich heb ik wel een redelijk overzicht van wat ik moet doen, maar er komen net zo hard dingen bij als dat er klaar zijn. En alles is uiteraard "echt heel belangrijk en moet liefst vandaag af" en dan ga ik dat tussendoor doen. Wat ik dus niet moet doen idd, gewoon onderop de lijst en niet af is niet af, hadden ze er maar eerder mee moeten komen. (maar zoiets hardop zeggen durf ik dus niet).
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:30:45 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92524747
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:27 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Ik doe dat ook, werkt heel goed, bizar eigenlijk :o
Heel heel soms vraagt er iemand om en dan zeg ik: dat had ik toch voor je gedaan? En dan doe ik het even snel tussendoor. Maar volgens mij kan je dit niet doen als je perfectionistisch bent, lijkt me een onmogelijke opgave (weet ik uit ervaring met een familielid die dit heeft).
Ik zeg gewoon dat ik het gedelete heb omdat ik het onbelangrijk vond. Maar dat ik er nog wel eens naar wil kijken.
Ik doe dit trouwens ook met dingen die wel belangrijk zijn maar die ik niet leuk vind. Dan stel ik het gewoon uit totdat het niet relevant meer is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:32:26 #13
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_92524854
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:22 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Deels? Volgens mij helemaal :o

linkje

Dat is vreemd, maarja, doe er je voordeel mee.
Blz 45 t/m 192 staan er niet in ;)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_92524889
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Blz 45 t/m 192 staan er niet in ;)
Hè verdorie -O-
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:33:43 #15
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_92524919
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:33 schreef Ciske- het volgende:

[..]

Hè verdorie -O-
Ja, was ook al enthousiast tot ik dat zag ;(
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:35:33 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92525037
En wat trouwens ook goed werkt als je het druk hebt: de 80-20 regel.

Die zegt dat het 20% van de tijd kost om 80% van het werk te doen en 80% van de tijd om de resterende 20% af te maken. (te perfectioneren).
Als iets dan snel moet gebeuren zeg je: ik kan het heel vlug, vanmiddag nog, maar dan is het niet 100%. Dat vindt iedereen dan altijd wel begrijpelijk en goed. Door het dan meteen af te ronden gebruik je maar 1/5e van de tijd die je zou gebruiken over langere termijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_92525060
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit vind ik een slechte tip. Iedereen die met een taak komt aanzetten, vindt dat zelf altijd het meest belangrijke en zal het bovenaan de prioriteiten hangen. Ook vermindert dit de totale hoeveelheid werk natuurlijk niet.

Dit klinkt ook als een oplossing van iemand die het basis probleem niet aan durft te kaarten. Ik denk echt dat je richting je direkte baas moet aangeven dat een en ander teveel aan het worden is. Als het goed is, luistert hij daar naar, al is het maar omdat iemand die overwerkt in de ziektewet terecht komt hem veel geld en sores gaat kosten.
Het idee hierachter was volgens mij dat het stellen van prioriteiten dan ligt bij de mensen bij wie het hoort (het management). Maar zo'n bord is ook wel een heel gedoe en ik los het ook liever op door het erover te hebben idd.
pi_92525203
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Blz 45 t/m 192 staan er niet in ;)
Bij mij wel????? Serieus, zit er wat in te lezen en echt alles staat erin.
pi_92525240
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:
En wat trouwens ook goed werkt als je het druk hebt: de 80-20 regel.

Die zegt dat het 20% van de tijd kost om 80% van het werk te doen en 80% van de tijd om de resterende 20% af te maken. (te perfectioneren).
Als iets dan snel moet gebeuren zeg je: ik kan het heel vlug, vanmiddag nog, maar dan is het niet 100%. Dat vindt iedereen dan altijd wel begrijpelijk en goed. Door het dan meteen af te ronden gebruik je maar 1/5e van de tijd die je zou gebruiken over langere termijn.
Dat is ook een goede tip idd, thanks.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:39:06 #20
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_92525288
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:37 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Bij mij wel????? Serieus, zit er wat in te lezen en echt alles staat erin.
Je kunt er zeker geen pdf document van maken? :o :P Ik zie echt maar t/m blz 44
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:40:52 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92525406
En je moet jezelf bewust maken (maar dat kost veel tijd) dat het allemaal maar relatief is wat je doet. Stel dat je vanaf morgen helemaal nooit meer op je werk zou verschijnen. Wat zou er mis gaan in de wereld, wat zou er zelfs maar mis gaan in jouw bedrijf?
Je komt er snel achter dat er helemaal niks fout gaat.

Ik heb meegemaakt dat mensen die altijd ' heel druk' waren opeens twee maanden ziek thuis waren. Wat veranderde er? Eigenlijk niks. Na een week was het verschil al niet merkbaar meer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_92525444
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:39 schreef Maraca het volgende:
Je kunt er zeker geen pdf document van maken? :o :P Ik zie echt maar t/m blz 44
Dat kan toch niet vanuit die pagina's van google? Ik krijg alleen een lege pagina in mijn pdf.

Maar zo zie ik het:



Maar ik zou het boek bij een bieb lenen, vanaf het scherm lezen is erg lastig hoor, zeker met dit soort hulptheorieboeken.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:44:20 #23
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_92525610
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 22:41 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Dat kan toch niet vanuit die pagina's van google? Ik krijg alleen een lege pagina in mijn pdf.

Maar zo zie ik het:

[ afbeelding ]
Ha, vreemd :o

Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_92526783
Ik heb wel even de vraag: wat is nou precies hoge werkdruk?

Ik vul al sinds enige tijd 3 FTE's (projectleider, en 2 constructeurs plekken). Op zich geen probleem: ik kan het met gemak aan want de afwisseling en het snelle schakelen is wel iets wat ik echt nodig heb anders ga ik me kapot vervelen. De downside is dat ik structureel minimaal 48 uur per week werk (netto, zonder 17 uur reistijd per week, en dire kwartier pauze per dag eraf). Het voordeel van zoveel druk is wel dat ik heel snel NEE heb leren zeggen. Je moet wel want anders wordt je overspoeld.

Ik vraag me alleen af of het normaal is :P
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 23:59:50 #25
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_92529350
Je geeft aan regelmatig te moeten overwerken om dingen af te krijgen én dat je dingen 'op je bord krijgt' die niet je (primaire) taak zijn.

Ten eerste moet je de prioriteit bij je primaire taak leggen, daar ben je voor in dienst. Praat met je chef, die van je overwerk op de hoogte is naar ik aanneem, en / of met degenen die je dat extra werk bezorgen; je moet terug naar een normale werktijd / druk / hoeveelheid.

NEE verkopen is moeilijk maar je MOET dat, in je eigen belang en in het belang van je (primaire) functie doen; lukt je dat niet zelf, vraag je chef dan om je daar bij te helpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')