abonnement Unibet Coolblue
  maandag 7 februari 2011 @ 00:45:50 #1
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_92442483


quote:
Surfen (of golfsurfen) is de meest oorspronkelijke vorm van boardsporten die er is. Sporten als skimboarden, windsurfen, kitesurfen, maar ook skateboarden, snowboarden en wakeboarden zijn hieruit ontstaan.

Golfsurfen is het principe van voortstuwing op een plank door gebruik te maken van de golfslag van de zee. Tijdens een storm op de oceaan zal wind die over het wateroppervlak waait, de aanwezige rimpels verder versterken tot wat wij golven noemen. Er vindt een gedeeltelijke energieoverdracht plaats van wind naar golf. Dit wil zeggen dat naarmate de wind over het wateroppervlak blijft aangrijpen in de tijd, de golfenergie verder zal toenemen (=grotere golven). De ontstane golven verlaten het stormgebied en rangschikken zich in pakketten van golven. Een matige demping van de golven zal plaatsvinden door onder andere inwendige wrijving. Echter is het verlies van de energie in de golven zeer klein. Dergelijke golven noemt men ook wel deininggolven ofwel deining.

Als deze deining het ondiepe gedeelte van de kust tegemoet komt, zal de golf naarmate het ondieper wordt, steiler worden en uiteindelijk breken in de brandingzone. Dit komt doordat de golf een bepaalde diepte en snelheid heeft. Het teveel aan water, dat door de bodem wordt opgestuwd, moet ergens naartoe. Dit resulteert in de watermassa die omhoog komt, (het omhoog komen van de golf). Tevens zal de onderkant van de golf vertragen door contact met de bodem, de bovenkant van de golf echter niet, waardoor de zogenaamde krul in de golf ontstaat. Afhankelijk van snelheid, richting, kracht van de golfbeweging en het type van de bodem kunnen verschillende soorten golven ontstaan die variëren in vorm en kracht.

Een golfsurfer gebruikt de steilheid van de voorzijde van de golf om snelheid en drijfkracht te creëren en door de ontstane vrijheid in beweging dat gedeelte van de golf te kunnen opzoeken waar nog meer snelheid te behalen valt. Hierbij worden verschillende bewegingen, oftewel trucjes, gebruikt. De manier waarop de bewegingen gemaakt worden past vaak bij een surfstijl, die de surfer zelf lief heeft. Dit heeft ook te maken met het type plank waarmee gesurft wordt. Longboarders die gebruikmaken van langere en bredere planken maken vaak sierlijke bewegingen, terwijl shortboarders vaak agressiever bewegen om veel water te doen opspatten.

Het golfsurfen is waarschijnlijk duizenden jaren geleden ontstaan in Polynesië. Deze sport is door de Polynesiërs meegenomen naar Hawaï en is daar bekend geworden bij het grote volk. Nu nog altijd wegens daar de grote golven. Vooral de Olympisch zwemmer Duke Kahanamoku heeft de sport enorm bekend gemaakt.

De sport is in de loop der jaren veel veranderd. De massieve balsahouten planken werden eerst vervangen door holle planken en vandaag de dag bestaat een plank uit polyurethaan of polystyreenschuim met daarom heen een glasvezeldoek en een kunstharslaag (polyester of epoxy). Ook worden er kleinere boards gemaakt waardoor de bewegingsvrijheid enorm wordt vergroot.

Er zijn verschillende surfstijlen, dit heeft te maken met de plank en de golven waarop gesurft wordt.
Longboarden
Shortboarden
Big Wave Surfing
Tow-in Surfing
Standup paddle surfing
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 7 februari 2011 @ 00:46:52 #2
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_92442525
HoI! Aangezien ik tegenworodig in een surfbaar land woon (Australië), leek het me leuk om deze prachtige sport op te pakken. Ik heb een oud bord op de kop getikt en ben aan het leren. Zijn er hier meer golfsurfers? Zo ja, waar woon je? Ben je ervaren? Hoe vaak surf je?
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 7 februari 2011 @ 01:06:00 #3
261627 sciter
The world is my playground.
pi_92443159
Ik heb deze zomervakantie leren golfsurfen in Marokko, de golven kwamen niet boven de 2 meter uit maar het is mij gelukt om een paar golven te pakken. Deze zomer maar eens naar een wat surfbare plek :D
  maandag 7 februari 2011 @ 01:41:40 #4
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_92444117
quote:
2s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:06 schreef sciter het volgende:
Ik heb deze zomervakantie leren golfsurfen in Marokko, de golven kwamen niet boven de 2 meter uit maar het is mij gelukt om een paar golven te pakken. Deze zomer maar eens naar een wat surfbare plek :D
Ik vond Mimizan en Biarritz (beide Frankrijk) erg leuk vorig jaar. Golven zijn niet extreem, de stroming is goed te doen en het was niet te druk.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:08:52 #5
261627 sciter
The world is my playground.
pi_92465758
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:41 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Ik vond Mimizan en Biarritz (beide Frankrijk) erg leuk vorig jaar. Golven zijn niet extreem, de stroming is goed te doen en het was niet te druk.
Dat was eigenlijk mijn doel wel ja. Gewoonlijk ga ik niet zo toeristisch, maar daar ontkom je niet aan als je wilt surfen.

De golven in Essaouira verschilden heel veel, de ene dag werd het aardig hoog en onrustig terwijl de dag daarna nauwelijks golven verschenen.

Wel een geweldige stad trouwens, hele aardige inwoners (heel anders dan Marokkanen in andere delen van het land (no offense)).
  maandag 7 februari 2011 @ 23:13:53 #6
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_92483435
quote:
2s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:08 schreef sciter het volgende:
Wel een geweldige stad trouwens, hele aardige inwoners (heel anders dan Marokkanen in andere delen van het land (no offense)).
Je bedoelt Nederland? :')

Portugal schijnt ook goed te zijn voor relatief onontdekte breaks. Misschien moet je dat proberen!
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 7 februari 2011 @ 23:20:09 #7
261627 sciter
The world is my playground.
pi_92483733
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 23:13 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Je bedoelt Nederland? :')

Portugal schijnt ook goed te zijn voor relatief onontdekte breaks :)
Haha, nee, ik bedoelde andere delen van Marokko. De mensen in Essaouira zijn veel relaxter dan mensen in bijvoorbeeld Marrakech.
quote:
Due to it's geographical position, Portugal is blessed with some seriously sweet swells throughout most of the year, You can drive up the coast along 600km+ of open beachbreake and concealed bays. The whole coast is teaming with unknown spots begging to be found. You don't even have to go very far from famous/crowded beaches to find yourself alone with possibly an even better wave than 20-40 people are fighting for five minutes down the road. All you need in portugal is a car and a little spirit and you'll be rewarded. The best swells come in late winter early spring.
http://www.wannasurf.com/spot/Europe/Portugal/

Klinkt wel lekker ^O^ Misschien dat maar eens opperen als potentieel vakantierichting.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 01:07:07 #8
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_92487540


Mijn plank _O_ 100 dollar :')

Overweeg wel een nieuwe traction pad aan te brengen; er zat er ooit één op, maar die is lichtelijk verweerd zoals je kunt zien.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 14 februari 2011 @ 13:55:52 #9
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_92766520
Geen surfers verder?
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 14 februari 2011 @ 15:38:54 #10
261627 sciter
The world is my playground.
pi_92771000
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 01:07 schreef star_gazer het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn plank _O_ 100 dollar :')

Overweeg wel een nieuwe traction pad aan te brengen; er zat er ooit één op, maar die is lichtelijk verweerd zoals je kunt zien.
Zo'n plank past niet meer bij ons in de auto :(
Anders had ik er ook een op de kop getikt :P
  zondag 20 februari 2011 @ 11:01:18 #11
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_93047480
Lol. Ik kan intussen wel een golf pakken, maar nu moet ik nog leren opstaan. Op zich lukt dat ook wel, maar mijn bord zinkt gewoon keihard :') Tips? :D
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  maandag 28 februari 2011 @ 00:22:27 #12
329177 Suli
Den skiten är!
pi_93423262
heb vorige zomer in Frankrijk (Bordeaux) gesurft. Veel lesuren en na de les het board voor de hele dag gehuurd. Lukte best aardig :)
Je moet het zien als een uitdaging
  maandag 28 februari 2011 @ 01:16:33 #13
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_93424832
Woohoo! Afgelopen zaterdag voor t eerst in tijden 'echt' gesurft. Had de golf van begin tot eind te pakken :D
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  woensdag 21 december 2011 @ 14:36:06 #14
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_105867077
Hoi :) Zal eens kicken met twee foto's:





Mijn nieuwe plank. 6'4". Lekker dik en breed, dus voldoende drijfvermogen voor een beginner van 80kg :D Gratis via een klant van m'n werk geregeld. Woon tegenwoordig vlakbij Bondi Beach, dus ga regelmatig surfen. Meer liefhebbers?
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_106631228
*kick*

Goed om te zien dat je een verstandigere keuze hebt gemaakt qua board. Dat eerste was geen succes voor een beginner. :') Hoe gaat het nu met de voortgang?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 23:00:19 #16
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_106664543
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 08:06 schreef ElDinosaur het volgende:
*kick*

Goed om te zien dat je een verstandigere keuze hebt gemaakt qua board. Dat eerste was geen succes voor een beginner. :') Hoe gaat het nu met de voortgang?
Kan al een beetje opstaan in het witte water. heb helaas erg weinig tijd gehad om te oefenen, maar ga privéles krijgen van mijn baas ^O^ Niet veel vooruitgang in een jaar, maar het gaat beter :')
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_106673286
Zoveel mogelijk doen is het enige advies wat ik je kan geven. :) Ik neem aan dat je daar zowel 's ochtends voor werk en 's avonds na werk wel even het water in zou kunnen?

Een paar lesjes van iemand die het al een tijd doet scheelt iig een hoop. Daarmee pik je toch sneller een aantal zaken op zoals opstaan / positie van je voeten etc. Probeer iig zo snel mogelijk uit het witte water te komen. Het is goed om daar de basis van het opstaan te leren, maar je kan bijna opnieuw beginnen zodra je de echte golven in gaat. :')
pi_106850897
Surfen.. Ben nu al geneigd om alles aan te schaffen op marktplaats oid, eerst maar eens beginnen met een lesjes al het lente wordt. Lijkt me zo leuk om te leren!
pi_116325693
Ik ben van de week twee keer wezen golfsurfen in Scheveningen, erg leuk ook al bakte ik er nog weinig van. Vooraf had ik in gedachte een board tussen 7.0 en 7.6 aan te schaffen omdat ik voorheen veel aan bodyboarding heb gedaan, en daar kon ik met ruiger weer zelfs op staan dus ik dacht dat een surfboard ook wel zou gaan. Goed dat ik eerst een aantal boardjes heb gehuurd (allemaal NSP boards van 6.8 tot 9.2 aan toe) want ik denk er nu toch over om voor een longboard te gaan. En ook omdat ik die surftechniek er eigenlijk ook mooier uit vind zien. Zit al een aantal dagen te zoeken op marktplaats maar ik heb helaas al 2 keer misgegrepen, ze gaan erg snel weg blijkbaar. :P
pi_116455193
Super goed surfweer vandaag. :) Het heeft 24u lang vanuit het noorden/noordwesten gewaaid over de gehele Noordzee en nu valt de wind weg (geen vervelende kitesurfers meer dus en betere golven) en komt de zon er ook nog bij. Ik ga zo maar weer eens op pad. :7

Zie ook deze webcams:
Wijk aan Zee: [url]rtsp://streaming2.webcam.nl:1935/alohabeach/alohabeach.stream[/url]
Scheveningen: http://scheef.mine.nu:80/live/sys3.stream/playlist.m3u8
pi_116819544
Heb twee surflessen gehad op scheveningen. Ging nog niet echt heel goed maar op het eind wel gestaan. Vind het wel cool om te doen. Al zou ik in Australie wonen zou ik ook zeker een board kopen en llekker gaan surfen.
pi_116834262
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 17:26 schreef Bombshell het volgende:
Heb twee surflessen gehad op scheveningen. Ging nog niet echt heel goed maar op het eind wel gestaan. Vind het wel cool om te doen.
Ik heb geen lessen genomen maar surf nu gewoon met een groot longboard (9'2) (wel nog gehuurd). Ruim aan de maat voor mijn gewicht (65 kg) maar je kunt snel staan en dat maakt het echt leuk. Ik heb nu 5 keer gesurft en ik kan nu snel opstaan, stabiel staan en vandaag lukte het ook om bochten te maken. Niet zo scherp als de shortboarders natuurlijk maar andere surfen zigzaggend ontwijken ging goed. Mijn advies dus, neem een lekker groot board.

quote:
Al zou ik in Australie wonen zou ik ook zeker een board kopen en llekker gaan surfen.
Ook het water is natuurlijk veel mooier in Australie. Op Youtube staan wel wat mooie filmpjes van grote golven in Nederland, bijna altijd staat er in de replies wel een Amerikaan ofzo die vraagt wat er mis is men ons bruine water. :P Er zijn inderdaad betere plekken dan in Nederland, maar volgens mij hebben we het nog best goed getroffen. Aan de Oostzee heb je bijna geen golven, en in Noorwegen lig je na twee golven op de rotsen te spartelen. Doe mij dan maar onze zanderige kust als beginner. ;)
  zondag 16 september 2012 @ 05:15:24 #24
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_116838473
Mooi om te zien dat er ook in Nederand gesurft wordt :) HEb begrepen dat het bij Petten goed kan?
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_116839574
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 05:15 schreef star_gazer het volgende:
Mooi om te zien dat er ook in Nederand gesurft wordt :) HEb begrepen dat het bij Petten goed kan?
Iedere plek heeft z'n voor- en nadelen in Nederland en bijna overal kan wel gesurfd worden. Sommige plekken hebben het voordeel om zuidelijk gericht te liggen en andere liggen weer iets meer noordelijk. Wind/golfrichting bepalen dan welke spot het beste is. Wat dat betreft hebben de Zeeuwen de meeste mogelijkheden rondom de verschillende eilanden.. Als het overal in Nederland dikke blowout is hebben zij meestal wel een plek waar een mooie offshore wind staat.

Als je de tijd/flexibiliteit hebt qua werk kan je eigenlijk iedere week wel terecht in het water voor wat golfjes. Ik ben helaas uit m'n wetsuits gegroeid dus surfen zit er even niet in voor mij. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')