abonnement Unibet Coolblue
pi_93970914
Vandaag meegekeken bij een mede-student die een hoorcollege neuro gaf aan eerstejaars HBO V, leuk om eens te zien wat zij aan theorie krijgen. Ging nog redelijk diep! (y)
pi_93971211
Hoe diep precies? Ben ook altijd benieuwd hoe diep de fysiologie/pathologie gaat bij Verpleegkunde
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_93980860
Heel diep :+

:@
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  vrijdag 11 maart 2011 @ 23:50:53 #279
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_93984811
28cm zeker?
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_93998254
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 19:55 schreef MaxC het volgende:
Hoe diep precies? Ben ook altijd benieuwd hoe diep de fysiologie/pathologie gaat bij Verpleegkunde
Anatomie van de meningen ed, de verschillende soorten bloedingen, functie basale kernen (hetzij vluchtig). Het was geen eerstejaars gnk-stof, maar het viel me echt alleszins mee.
pi_93998964
Jammer dat ze het alleen meteen vergeten. De gemiddelde vpk kan me echt niet het verschil uitleggen tussen een sdh en sab. We hebben regelmatig een 'sab' op de afdeling...
I feel kinda Locrian today
pi_93999368
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:39 schreef starla het volgende:
Jammer dat ze het alleen meteen vergeten. De gemiddelde vpk kan me echt niet het verschil uitleggen tussen een sdh en sab. We hebben regelmatig een 'sab' op de afdeling...
Laatst met een verpleegkundige:
vpk: Die patiënt met iekérus.....
Ik: wattes? :?
vpk: Je weet toch wel dat dat geelzucht betekend
Ik: :')
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_93999898
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:39 schreef starla het volgende:
Jammer dat ze het alleen meteen vergeten. De gemiddelde vpk kan me echt niet het verschil uitleggen tussen een sdh en sab. We hebben regelmatig een 'sab' op de afdeling...
De gemiddelde verpleegkundige is dan ook geen HBO-Ver.
pi_94000066
Dat vind ik altijd wel opmerkelijk, op de gemiddelde verpleegafdeling doen HBO-V en de verschillende niveaus MBO-V verpleegkundigen grotendeels hetzelfde werk.

Heb tijdens interne trouwens ook nurse practitioners gezien, ik zie daar de voordelen wel van in hoor. De neurologen in het ziekenhuis waar ik zat hebben een NP in plaats van arts-assistenten. Als wij dan de neurologen in consult vragen, komt eerst de NP die echt 4 A4'tjes aan neurologische anamnese en LO opschrijft en dan overlegt ze met de neurologen. Zij was echt wel goed in precies die taak.

Op de MDL stond echter een NP die ook echt co-schappen volgde in het ziekenhuis, dus ook neuro of heelkunde. Dat vond ik wat zinloos, als je een arts wilt, moet je ook gewoon een arts aannemen, niet een verpleegkundige.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 12-03-2011 14:34:53 ]
pi_94001766
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:39 schreef starla het volgende:
Jammer dat ze het alleen meteen vergeten. De gemiddelde vpk kan me echt niet het verschil uitleggen tussen een sdh en sab. We hebben regelmatig een 'sab' op de afdeling...
Ja, de vraag was ook een beetje in hoeverre het aankwam. Het staat iig allemaal wel in hun boeken, maar het leek niet echt te blijven hangen.

Overigens vroeg tijdens mijn co-schap neuro één van de poli-assistenten die brieven aan het uittypen was wat zo'n "Sap" waar de neuroloog het over had nu eigenlijk was :')
pi_94003303
Toch wel gek eigenlijk. Vpk'en die jaren op dezelfde afdeling werken en dan niet de meest basale ziektebeelden begrijpen.
I feel kinda Locrian today
pi_94010601
Bah, bah! Patienten die maanden geleden zijn ontslagen en een vergeten ECG-plakker telkens netjes hebben terug geplakt :r :P
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:10:37 #288
208890 June.
Seriously?
pi_94011914
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 14:58 schreef starla het volgende:
Toch wel gek eigenlijk. Vpk'en die jaren op dezelfde afdeling werken en dan niet de meest basale ziektebeelden begrijpen.
Ik moet wel zeggen dat de Neuro vpk daar in uitblinken hoor :') In het radboud prikken ze nog niet eens infusen..
Shine bright like a diamond.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 21:57:40 #289
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_94019433
Ik heb even gelurkt naar de discussie die jullie hebben deze pagina over het niveau anatomie/pathologie op de HBO-V's. Ik heb zelf HBO V in Rotterdam gedaan, maar dat was nou niet echt top onderwijs. :') Zeg maar gerust totaal niet. Kijk, we krijgen heus wel wat anatomie, maar bij mij was dat vooral het 1e jaar. Daarna mochten we dingen zelf uitzoeken. En dat is opzich niet een slecht principe, maar ik vind wel dat je basis qua anatomie/pathologie gewoon goed moet zijn. Toen we het 3e jaar stage gingen lopen (je hebt in de eerste 2 jaar twee keer zorgstage van 10 weken, maar vanaf het 3e jaar loop je continue stage), vond ik niet dat we voldoende onderlegd waren qua basiskennis.
Dus instellingen waar wij stage liepen gingen ook opdrachten instellen om ziektebeelden uit te werken, gewoon omdat de theorie tekortschoot.. Bizar hoor.
En inderdaad, of je nu MBO of HBO doet, je wordt hetzelfde betaald en doet dezelfde taken. Het enige voordeel van HBO is dat je wellicht wat eerder door kan stromen naar een leidinggevende functie en inderdaad nurse practicioner of physician assistent kan doen als vervolg.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_94020554
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 19:10 schreef June. het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat de Neuro vpk daar in uitblinken hoor :') In het radboud prikken ze nog niet eens infusen..
Nu heeft infusen prikken weinig met kennis te maken, ik begrijp wat je bedoelt. Ze doen geen infusen, geen centrale lijnen verwijderen, hell, ik moest zelf vorige week telkens rivotril toedienen bij een pte met een status partialis continua.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 12 maart 2011 @ 22:58:32 #291
208890 June.
Seriously?
pi_94022148
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 22:23 schreef starla het volgende:

[..]

Nu heeft infusen prikken weinig met kennis te maken, ik begrijp wat je bedoelt. Ze doen geen infusen, geen centrale lijnen verwijderen, hell, ik moest zelf vorige week telkens rivotril toedienen bij een pte met een status partialis continua.
Nee, klopt, het heeft er weinig mee te maken maar het zegt wel iets over de insteling. Ik bedoel, het is toch veel leuker als je zelf dingen kan en mag doen?
Shine bright like a diamond.
pi_94023280
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:58 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, klopt, het heeft er weinig mee te maken maar het zegt wel iets over de insteling. Ik bedoel, het is toch veel leuker als je zelf dingen kan en mag doen?
Verschilt per instelling.. in het Jeroen Bosch ziekenhuis werd het infuus prikken ook gedaan door assistenten.. geen idee waarom. In de andere ziekenhuizen waar ik gewerkt/stage heb gelopen werd dit wel gewoon door VPK'en gedaan. Beetje raar waarom dit niet gewoon overal door VPK'en wordt gedaan.. je bent gewoon bevoegd om het te doen.

Werk momenteel op neurochirurgie en moet bij meer dan de helft van opnames toch echt een infuus prikken bij opname, zou lastig zijn als ik daar een paar keer per dag de arts bij zou moeten halen :')

*edit.. overigens ergert mijn zus (anios interne) zich ook vaak aan de kennis van sommige VPK'en.. vind het zelf ook soms beschamend (en zo krijgen alle VPK'en een "slechte naam"). Het verschil tussen een SAB en SDH niet weten is gewoon diep en diep triest.. dat hoor je als student te weten, dus al helemaal als gediplomeerd verpleegkundige, mbo of hbo opgeleid.
pi_94024839
Hoe vaak ik al niet bij een patiënt ben geroepen met: 'je moet nu komen, patiënt Jansen is echt heel erg benauwd!!'
Dus ik met redelijke spoed erheen, ligt er een patiënt plat op de rug rustig in bed. Ik vraag: 'zoo, ik hoorde dat u benauwd was?' Patiënt: 'ja, dat zei de verpleegkundige..'
Wtf..
pi_94025949
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:57 schreef Honeymooner het volgende:
Hoe vaak ik al niet bij een patiënt ben geroepen met: 'je moet nu komen, patiënt Jansen is echt heel erg benauwd!!'
Dus ik met redelijke spoed erheen, ligt er een patiënt plat op de rug rustig in bed. Ik vraag: 'zoo, ik hoorde dat u benauwd was?' Patiënt: 'ja, dat zei de verpleegkundige..'
Wtf..
Inderdaad :'). Waren ze helemaal boos dat ik en niet de assistent kwam, terwijl er echt niets aan de hand was.
pi_94028051
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 00:18 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Inderdaad :'). Waren ze helemaal boos dat ik en niet de assistent kwam, terwijl er echt niets aan de hand was.
Beter dat je een keer te veel komt dan te weinig he.. Volg dit topic sinds een week ofzo maar valt me wel op dat er fokkers zijn hier die pas een jaar co-schappen lopen meer kennis denken te hebben dan de meeste VPK'en..

Maar ik zal het bij deze reactie laten en gewoon zachtjes lachen om sommige opmerkingen hier :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Ace1 op 13-03-2011 01:05:50 ]
  zondag 13 maart 2011 @ 01:21:20 #296
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_94029118
Ik denk dat het wel zo is. Met 10 jaar verpleegkundige ervaring leer je geen pathofysiologie en pharmacotherapie. Met 4 jaar geneeskunde en 1 jaar coschappen wel.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_94029487
Vind dat trouwens op de SEH wel eens lastig. SEH-verpleegkundigen weten echt heel veel, maar ik moet ze (namens de assistent) wel opdrachten geven. Staat soms zo raar :')
pi_94029981
quote:
Op zondag 13 maart 2011 01:21 schreef gohan16 het volgende:
Ik denk dat het wel zo is. Met 10 jaar verpleegkundige ervaring leer je geen pathofysiologie en pharmacotherapie. Met 4 jaar geneeskunde en 1 jaar coschappen wel.
Come-on... er is zo veel meer dan wat jij nu noemt.. 10 jaar praktijkervaring is wat meer waard dan jij denkt..

Maar ok, dit is niet mijn topic en ik denk er klaarblijkelijk gewoon wat anders over. Bedtijd ;)
pi_94040427
Vanaf a.s. dinsdag 'De echte co-assistent' bij de AVRO.

http://www.avro.nl/pages/player.aspx?maid=tcm:8-244229.

"Bloedvoorziening van de maag?"
"Volgens mij de arteria lienalis?"

_O- _O-

Helaas zonder Anna en Hanna ;(
pi_94040857
Oeh, bijna vol.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')