abonnement Unibet Coolblue
pi_92266787
100513_112545_haaktopic.gif


Handige sites:
Haakpatronen poppen en knuffels
Hobbydoos.nl - Haken
HobbyGigant.nl
Stitch Diva's Crochet Tutorial (Engelstalig, met foto's )
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 1
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 2
Amigurumi leren haken (incl. linkjes naar deel 2 en 3)
Handige tips om (bijna onzichtbaar) te meerderen en minderen
Haaknaalden
Hier kun je je werk bijhouden
Bloemen haken
Zpagetti bollen kun je hier vinden
Ravelry, een grote Engelstalige handwerkcommunity. Er is zelfs een FOK!groep!
Gratis Nederlandse patronen
Heuse blogpost over onze eigen Wampi aan het haken in de trein!
Voor een indicatie van de gemiddelde afmetingen van babyvoetjes, kom maar op met de slofjes!



Vorige delen:
01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 -
25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 -33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65

>>Doodle voor het kiezen van een datum voor een volgende meeting <<

Ook gaan we weer een swap doen. Het plan is om half februari de lootjes te trekken en rond april de werkjes bij de ontvanger te laten bezorgen. Het thema is Voorjaar en het budget is vastgesteld op maximaal 15, incl. verzenden.

Wil je meedoen? Stuur dan een PM naar StefanieV.
Deelnemers:
StefanieV
Spiegelei
Daste
EsseEi
Muck
Lyssa
mijsje
antartica

De laatste haaksels:

Het begin van Klaproosje:


Krokodillenhoofd van Herfstblad:


De ondertussen welbekende duckies van Lyssa:


De zoon van Eska is een heel eind op weg:




Deken van Eska:


Tunische haaksel van Daste:


[ Bericht 49% gewijzigd door Lutte op 05-02-2011 20:22:19 ]
pi_92266978
Een keer let ik niet op de postaantallen en ja hoor, en er dan ook nog te laat achter komen dat open nieuw deel er stond, ik wist wel dat t er was, maar kon t niet vinden. Nu nog even haaksel.
pi_92267654
Whoop: hier vind je uitleg en flimpjes van tunisch haken. Ik heb de meeste informatie uit een boek 'Creatief Haken' uit de serie 'Creatief bezig zijn voor de vrouw (1982)' :r Maar goed, wel een duidelijk boek, dus.

cool, voor het eerst dat ik een link op deze manier schrijf!
"An unfortunate thing about this world is that the good habits are much easier to give up than the bad ones."
W. Somerset Maugham
pi_92268783
Ik heb m'n Jack Russeltje af! Heb ook alles tot nu toe op Ravelry gezet.

  donderdag 3 februari 2011 @ 13:02:56 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_92269471
Vraagje... Ik ben op zoek naar een patroon voor een knuffeltje dat vrij simpel te maken is (want ik ben nog niet zo lang aan het haken :P ). Bestaat dit of is het maken knuffeltjes sowieso lastig?
Ze zien er namelijk als ze af zijn (in mijn ogen) meestal uit alsof het vrij lastig was om te maken.
pi_92269722
Hihi die foto van mij bovenaan, had je niet beter een mooi lippenbalsemhouder versie 2 kunnen plaatsen? Die leek nog wat
Leef je eigen leven en laat de ander in zijn waarde, geloof dat je dan best een tof leven leidt!
pi_92269808
Ik wilde er een lachende smiley achter zetten, maar drukte ergens op :$

Maar goed, ik zou graag die NL versie willen lezen, erg lief van je! Vind die eendjes namelijk supergrappig.. en wat voor oogjes zijn dat dan? Kan je dat bij een fourniturenzaakje halen?
Leef je eigen leven en laat de ander in zijn waarde, geloof dat je dan best een tof leven leidt!
pi_92271211
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:02 schreef kwiwi het volgende:
Vraagje... Ik ben op zoek naar een patroon voor een knuffeltje dat vrij simpel te maken is (want ik ben nog niet zo lang aan het haken :P ). Bestaat dit of is het maken knuffeltjes sowieso lastig?
Ze zien er namelijk als ze af zijn (in mijn ogen) meestal uit alsof het vrij lastig was om te maken.
Ik vond Gorge wel makkelijk. Dan hoef je niet te priegelen met beentjes/armpjes. Ik heb de puntjes destijds wel 2 keer gedaan voor ik tevreden was, maar het lijfje is erg makkelijk.

Een vergelijkbaar patroon is Totoro, maar die heeft iets meer onderdelen.
pi_92271616
Gorge is cute!!

Mijn eerste haaksel was Eggy die was prima te doen!

Je kan ook vanavond de Nederlandse versie van de duckies proberen!
pi_92271700
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:53 schreef Lyssa het volgende:
Gorge is cute!!

Mijn eerste haaksel was Eggy die was prima te doen!

Je kan ook vanavond de Nederlandse versie van de duckies proberen!
Eggy is O+ , die ga ik eens proberen samen met de duckies. :D
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:07:15 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_92272243
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:53 schreef Lyssa het volgende:
Gorge is cute!!

Mijn eerste haaksel was Eggy die was prima te doen!

Je kan ook vanavond de Nederlandse versie van de duckies proberen!
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 13:53 schreef Lyssa het volgende:
Gorge is cute!!

Mijn eerste haaksel was Eggy die was prima te doen!

Je kan ook vanavond de Nederlandse versie van de duckies proberen!
Die zien er allemaal leuk uit :D En inderdaad ook niet al te moeilijk. Ik ga er vanavond eens even voor zitten :9
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:07:26 #12
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_92272255
Allereerst petje af voor alle haaksters hier... In één woord WOUW!!

Eigenlijk vond ik het tijd om ook eens haken te leren. Maar zelfs met de meest simpele handleiding/tutorial/filmpje op Pippi en Kokki niveau kom ik er niet uit :@ Ik snap de ballen van de termen en gun mijzelf niet de tijd om nu precies uit te zoeken wat er wordt bedoeld. Ik zie alle aanwijzingen en vertalingen v.w.b. steken in de OP wel, maar ik snap er gewoon niets van. Het werkje uit mijn handen ziet er niet uit, heel onregelmatig en volgens mij steek ik vanaf de tweede rij ook verkeerd in. En dan heb ik het nog over de meest simpele steek uit het meest simpele filmpje dat ik kon vinden.

Waar ik volgens mij mee knoei is de naalddikte t.o.v. het garen. Heeft iemand een goede tip voor kleuterschoolniveau-beginners? Welke naald en welk garen werkt het fijnst als je écht écht niet kunt haken? En zijn er ook NL-talige patronen? Ik loop ook vast in het Engels, hoe simpel het ook is, mijn hersens hebben moeite met haak-vertalen :') en ik heb de HAVO echt cum laude afgemaakt, dus daar ligt het niet aan. ;)
pi_92272591
Mijn eerste haakwerkje was een varkentje, ook heel makkelijk, hij had geen pootjes. Wel oren, maar die waren een paar lossen en dan dubbelvouwen en het staartje was gewoon een gedraaid touwtje.

Tan, dat onregelmatige wordt vanzelf wel minder als je de slag te pakken hebt (als je het wel goed doet natuurlijk). Ik ben begonnen met soft van zeeman en dan op naald 3 of 3,5. Bij mij ging dat prima. Let er in elk geval op dat de dikte van de naald past het garen. Op het label van het garen staat welke naald erbij geadviseerd wordt.
pi_92272957
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:07 schreef Tan het volgende:
Allereerst petje af voor alle haaksters hier... In één woord WOUW!!

Eigenlijk vond ik het tijd om ook eens haken te leren. Maar zelfs met de meest simpele handleiding/tutorial/filmpje op Pippi en Kokki niveau kom ik er niet uit :@ Ik snap de ballen van de termen en gun mijzelf niet de tijd om nu precies uit te zoeken wat er wordt bedoeld. Ik zie alle aanwijzingen en vertalingen v.w.b. steken in de OP wel, maar ik snap er gewoon niets van. Het werkje uit mijn handen ziet er niet uit, heel onregelmatig en volgens mij steek ik vanaf de tweede rij ook verkeerd in. En dan heb ik het nog over de meest simpele steek uit het meest simpele filmpje dat ik kon vinden.

Waar ik volgens mij mee knoei is de naalddikte t.o.v. het garen. Heeft iemand een goede tip voor kleuterschoolniveau-beginners? Welke naald en welk garen werkt het fijnst als je écht écht niet kunt haken? En zijn er ook NL-talige patronen? Ik loop ook vast in het Engels, hoe simpel het ook is, mijn hersens hebben moeite met haak-vertalen :') en ik heb de HAVO echt cum laude afgemaakt, dus daar ligt het niet aan. ;)
Anders eerst gewoon iets rechts haken b.v. een hoesje voor je telefoon of zo zodat je de slag te pakken krijgt. Verder gewoon glad garen gebruiken b.v. de wol van de Wibra (Saskia) haakt erg makkelijk.
Filmpjes op You Tube zijn erg fijn om iets te leren omdat je het daar voorgedaan krijgt (ook al moet je soms meerdere keren kijken :') )

[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 03-02-2011 14:41:13 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:27:23 #15
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_92273290
Ik heb hier een een naald 4.0 met vrij dun katoen, dat is volgens mij niet ideaal om het regelmatig te krijgen :') Ik zal eens haakgaren kopen in de winkel, want ik werk nu met restjes en daar zit geen wikkel om zodat ik kan kijken naar het advies.

Ik heb wel gemerkt dat meerkleurig garen erg fijn werkt (loopt over van rozetinten naar groentinten) daardoor zie ik de steken beter :P

Ach.. oefening baart kunst hoop ik.
pi_92273294
quote:
Op donderdag 3 februari 2011 13:11 schreef Klaproosje het volgende:
Maar goed, ik zou graag die NL versie willen lezen, erg lief van je! Vind die eendjes namelijk supergrappig.. en wat voor oogjes zijn dat dan? Kan je dat bij een fourniturenzaakje halen?
Dat zijn veiligheids oogjes of safety eyes. De pipoos had ze niet. Ik bestel ze altijd online vanuit Amerika, maar er zijn ook Nederlandse of Belgische online verkooppunten.
pi_92274053
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:27 schreef Tan het volgende:
Ik heb hier een een naald 4.0 met vrij dun katoen, dat is volgens mij niet ideaal om het regelmatig te krijgen :') Ik zal eens haakgaren kopen in de winkel, want ik werk nu met restjes en daar zit geen wikkel om zodat ik kan kijken naar het advies.

Ik heb wel gemerkt dat meerkleurig garen erg fijn werkt (loopt over van rozetinten naar groentinten) daardoor zie ik de steken beter :P

Ach.. oefening baart kunst hoop ik.
Katoen is inderdaad niet het garen om met haken te beginnen. :P Gewoon een paar bollen basiswol kopen bij de Wibra of de Zeeman voor 0,99 per bol van 100 gram en oefenen maar. *O*

Deze dame geeft een aardige instructie hoe je moet haken.

Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:45:10 #18
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92274154
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:27 schreef Tan het volgende:
Ik heb hier een een naald 4.0 met vrij dun katoen, dat is volgens mij niet ideaal om het regelmatig te krijgen :') Ik zal eens haakgaren kopen in de winkel, want ik werk nu met restjes en daar zit geen wikkel om zodat ik kan kijken naar het advies.

Ik heb wel gemerkt dat meerkleurig garen erg fijn werkt (loopt over van rozetinten naar groentinten) daardoor zie ik de steken beter :P

Ach.. oefening baart kunst hoop ik.
dat is echt zo hoor tan! je merkt gaandeweg echt beter hoe de steken eruit (horen te) zien en waar je dan in moet steken. haakgaren is niet per se nodig, ik vind het altijd wat raar dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen haakgaren en breigaren. volgens mij stamt dat nog uit de tijd dat haken alleen maar gebruikt werd voor van die witte ronde kleedjes van heel dun wit katoen ofzo. wat wel prettig is, vooral als je net begint, is om garen te kiezen dat niet te erg splijt. verder moet je gewoon even op de wikkel kijken en je een beetje houden aan de naalddikte die daar wordt aangegeven. de haak moet wel goed om 't garen passen, anders haak je steeds mis.
heb je de filmpjes over een rondje haken gezien op deze site uit de OP? die vind ik altijd heel helder.
kijk verder goed naar je steken, zie je dat ze bovenop een soort v-tjes vormen? meestal moet je onder beide delen van zo'n V-tje heen steken met je naald (tenzij er expliciet bij vermeld wordt dat je alleen onder de voorste of de achterste 'loop' door moet haken). haak niet te strak, probeer gewoon wat uit met meerderen en minderen en dan zul je merken dat 't langzamerhand steeds netter wordt. het fijne is dat dan in no time ook echt van alles mogelijk is, omdat het in feite echt maar om een paar steken gaat die doorgaans nodig zijn. succes!!

oja en die tweede tour, waarin je dus in de eerste ketting van lossen moet haken, die is ook verreweg het lastigst. omdat het daar veel minder duidelijk is waar je nou precies in moet steken. elke volgende toer is makkelijker, hopelijk biedt dat wat hoop? :)
in de haak.
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:52:21 #19
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92274476
ik vind softfun van scheepjeswol heel fijn om te haken, dat verkopen ze bijvoorbeeld hier (wol > zomerwol > scheepjes > softfun). het is een mengsel van acryl en katoen, en niet zo splijtgevoelig.
in de haak.
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:52:36 #20
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_92274486
karin je jack russel is geweldig!
in de haak.
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:18:41 #21
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_92278744
*O* jullie zijn geweldig *O* dat zijn wel fijne aanwijzingen.

Dit lijkt er al meer op toch? Tocherdetochtochtoch?



Oké, ik ben ergens onderweg wat steken verloren geloof ik :@, maar ik herken er iets hakerigs in.
pi_92279826
Wat gaat het snel :o

quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:48 schreef Whoopdidoo het volgende:
Herfstblad, het is goed dat je er even bij deed wat het moest worden :P is het patroontje al te koop dan?

Ja, het patroon is sinds vorige week te koop of zo :P

Leuke Jack Russell, Karin! :)

@Tan: Ik herken er ook wel wat in, ja.
Mooi garen trouwens :)

Mijn gedropte eendje is trouwens gevonden! Kreeg er vanmiddag een reactie van :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Herfstblad op 03-02-2011 16:49:26 ]
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:43:30 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_92279974
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef Tan het volgende:
*O* jullie zijn geweldig *O* dat zijn wel fijne aanwijzingen.

Dit lijkt er al meer op toch? Tocherdetochtochtoch?

[ afbeelding ]

Oké, ik ben ergens onderweg wat steken verloren geloof ik :@, maar ik herken er iets hakerigs in.
Leuk garen hé zo met die kleurtjes :D Waar heb je dat vandaan?
  donderdag 3 februari 2011 @ 16:56:50 #24
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_92280602
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:43 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Leuk garen hé zo met die kleurtjes :D Waar heb je dat vandaan?
Gewoon bij ons plaatselijke stoffenwinkeltje :) Wel al een paar jaar geleden, maar volgens mij verkopen ze het wel in een gewone brei- en stoffenzaak.
pi_92283776
Sowieso goede tip: http://www.planetjune.com/blog/amigurumi-help/

Eendjes:

Ronde 1: 6 steken in een magische ring (6)
Ronde 2: 2 steken in elke vaste (12)
Ronde 3: *1 vaste in de volgende vaste en 2 vasten in de daarop volgende vaste* 6 keer (18)
Ronde 4 t/m 7: 1 vaste in elke vaste (18)
Ronde 8: 2 vaste in elke 9 volgende vasten, daarna 1 vaste in elke 9 volgende vasten (27)
Ronde 9: 1 vaste in elke 6 vasten, 2 vasten in de 6 volgende vasten, 1 vaste in de volgende 15 vasten (33)
Ronde 10 t/m 12: 1 vaste in elke vaste (33)
Ronde 13: 1 vaste in elke 9 volgende vasten, 3 x een vermindering, 1 vaste in de 18 volgende vasten. (30)
Ronde 14: *1 vaste in de 4 volgende vasten, 1x verminderen* 5x herhalen (25)
Ronde 15: *1 vaste in de 3 volgende vasten, 1 x verminderen* 5x herhalen (20)
Ronde 16: *1 vaste in de volgende vaste, 1x verminderen* 6x nog 1 vaste in de laatste 2 vasten (14)

Ogen vast maken,
Vullen

Ronde 17: 7x verminderen.

Hou langere draad over en gebruik dit draad om het eendje dicht te maken
(Ik doe altijd het draadje aan een naald en dan door elke buitenste lus halen en dan aantrekken).

Laat maar even weten of het duidelijk is (en of de nummers kloppen _O-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')