abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 januari 2011 @ 08:35:39 #1
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_91977713
Nou ja, titel lijkt me duidelijk ;)

Wij hebben twee openingen van de centrale afzuiging in de keuken zitten (eentje boven de kookplaat) en helaas geen mogelijkheid om een afvoer naar buiten te realiseren.

Wat werkt nu beter? Een motorloze aansluiten op de centrale afzuiging, of een recirculatie ding?

Ik heb het idee dat dit centrale ding niet zo geweldig afzuigt, maar een recirculatie-ding is volgens mij geen oplossing tegen vochtige dampen die uit je pannen komen.

Welke moet ik nemen? en waarom?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_91977769
Is inderdaad een lastige keuze. Op je centrale ventilatie mag je geen motorsysteem aansluiten, dus moet je vertrouwen op de motor van die centrale ventilatie. Zuigt inderdaad voor geen meter. Maargoed, die recirculatiekap haalt lang niet alles weg, zoals een afzuigkap met uitvoer naar buiten.

Keukenzaak adviseerde in mijn geval een recirculatiekap, dat is in elk geval beter dan een motorloze. Maar verwacht niet dat je in huis helemaal niks ruikt van het koken. Mijn ervaring (nu 3 maanden) is dat er niets gaat boven een afvoer naar buiten ;)

Overigens kun je de meeste recirculatiekappen later nog ombouwen naar een kap-met-afvoer-naar-buiten, zodat je alleen de afvoer hoeft aan te leggen. Ik overweeg om het misschien nog een keer te doen, over een jaar of wat.
pi_91977871
Hoewel de capaciteit van de cenrtale afzuiging in de meeste gevallen te wensen overlaat, zou ik toch kiezen voor de motorloze afzuigkap
Bij de motorloze kap bestaat het onderhoud alleen uit het regelmatig schoonmaken van het filter en bij de recirculatie kap zit je vast aan het tijdig verwisselen van de filters om geen nare luchtjes in de keuken te krijgen en daar komt wel bij dat de geproduceerde warmte in de keuken blijft, wat in sommige gevallen een voordeel is, maar meestal als nadeel word ervaren
  vrijdag 28 januari 2011 @ 09:33:27 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_91978707
Zou het eigenlijk nog uitmaken als ik het tweede afzuigpunt in de keuken dichtmaak? Gaat het andere gat dan harder zuigen?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 09:36:13 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_91978766
Uiteindelijk gaat er niets boven een afvoer naar buiten, maar als dat echt niet kan, zou ik ook zeker voor een motorloze op de centrale afzuiging gaan, zelfde redenen die exlurker aangeeft.
Het is uiteindelijk toch schoner dan een recirculatiekap.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_91979064
Zijn alletwee die openingen wel daadwerkelijk aangesloten op de mechanische ventilatie, of is 1 van de twee gewoon een aansluitpunt voor een afzuigkap?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_91979334
Nee, beiden zijn aangesloten. Zo'n beetje elk nieuwbouwhuis heeft dat, met de gedachte dat als je er één gebruikt voor de afzuigkap, er nog één overblijft voor 'reguliere' ventilatie in de keuken.

Eén van de twee zit ook altijd tegen de keukenwand aan, zodat de schouw daaroverheen valt, de ander wat meer in het midden van het plafond.
pi_91979736
Motorloos is inderdaad niets..

Recirculatiekap met 2 koolstoffilters is de oplossing.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 10:54:23 #9
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_91981031
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 10:15 schreef Gardo het volgende:
Motorloos is inderdaad niets..

Recirculatiekap met 2 koolstoffilters is de oplossing.
waarom? Wat is je motivatie?

Hier in de keuken zijn beide punten voor de centrale afzuiging inderdaad aangesloten, dus vandaar mijn gedachtengang om er eentje dicht te maken (en misschien die in de wc ook wel ;) )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 11:45:01 #10
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_91982845
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 09:33 schreef E.T. het volgende:
Zou het eigenlijk nog uitmaken als ik het tweede afzuigpunt in de keuken dichtmaak? Gaat het andere gat dan harder zuigen?
heb je meerdere standen vwb centrale afzuiging?
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_91987191
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 10:54 schreef E.T. het volgende:

[..]

waarom? Wat is je motivatie?

Hier in de keuken zijn beide punten voor de centrale afzuiging inderdaad aangesloten, dus vandaar mijn gedachtengang om er eentje dicht te maken (en misschien die in de wc ook wel ;) )
Ik heb zelf een appartement, met een centraal afzuigingssysteem. Bij de aankoop van de keuken werd ons een afzuigkap met motor aangeraden. Omdat dit niet aangesloten mag zijn op het centrale systeem is er dus een recirculatiekap gekozen met koolstoffilters (deze filteren de luchtjes eruit).

Onze buren hebben een motorloze afzuigkap maar dit zuigt erg slecht af. Als je bijv. veel frituurt o.i.d. wordt het al heel snel 'pekkig' in de keuken!
pi_91987322
hier ook moterloze afzuigkap. de kooklucht in de keuken word oke afgevoerd op de hoogste stand.
maar die kooklucht in de wc...
pi_91989566
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:46 schreef Gardo het volgende:

Onze buren hebben een motorloze afzuigkap maar dit zuigt erg slecht af. Als je bijv. veel frituurt o.i.d. wordt het al heel snel 'pekkig' in de keuken!
Wat denk je wat er gebeurd als je niet regelmatig je koolstoffilters vervangt?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 14:48:34 #14
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_91989855
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 11:45 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

heb je meerdere standen vwb centrale afzuiging?
yep :)
gewoon 3 standen met een draaischakelaar in de keuken :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:46 schreef Gardo het volgende:

[..]

Ik heb zelf een appartement, met een centraal afzuigingssysteem. Bij de aankoop van de keuken werd ons een afzuigkap met motor aangeraden. Omdat dit niet aangesloten mag zijn op het centrale systeem is er dus een recirculatiekap gekozen met koolstoffilters (deze filteren de luchtjes eruit).

Onze buren hebben een motorloze afzuigkap maar dit zuigt erg slecht af. Als je bijv. veel frituurt o.i.d. wordt het al heel snel 'pekkig' in de keuken!
Mjah, met een recirculatiekap blaast ie wel de 'natte' lucht gewoon weer je keuken in, alleen zonder luchtjes en de vet door een filter geblazen.

Nou frituren wij 1x per half jaar ofzo, wij doen 'gewoon' aan ouderwets, hollands, gezinskoken ;)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_91990304
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 14:42 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wat denk je wat er gebeurd als je niet regelmatig je koolstoffilters vervangt?
Die moeten uiteraard 1x per jaar vervangen worden!

quote:
6s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 14:48 schreef E.T. het volgende:

Mjah, met een recirculatiekap blaast ie wel de 'natte' lucht gewoon weer je keuken in, alleen zonder luchtjes en de vet door een filter geblazen.

Nou frituren wij 1x per half jaar ofzo, wij doen 'gewoon' aan ouderwets, hollands, gezinskoken ;)
Of je frituurt of niet, de luchten ben je in ieder geval wel kwijt!
"Natte lucht" merk je niet veel van.. bij ons blaast hij tegen een witte muur aan aan de zijkant (50cm afstand?) en na 9 maanden nog geen spoor van verkleuring o.i.d.
pi_91990423
Er is ook een groot verschil bij afzuigsystemen van opbouw
Bij een eensgezinwoning heb je een eigen ventilatorbox die je zelf kan regelen met meestal een driestandenschakelaar in de keuken
Bij appartementen is er meestal en centraal afzuigsysteem welke op bepaalde tijden een verhoogde afzuigcapaciteit hebben
pi_91990479
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 14:58 schreef Gardo het volgende:

[..]

Die moeten uiteraard 1x per jaar vervangen worden!

[..]

Of je frituurt of niet, de luchten ben je in ieder geval wel kwijt!
"Natte lucht" merk je niet veel van.. bij ons blaast hij tegen een witte muur aan aan de zijkant (50cm afstand?) en na 9 maanden nog geen spoor van verkleuring o.i.d.
maar 1x per jaar? ik dacht elke 3 à 4 maanden.
pi_91990564
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 15:02 schreef loecje het volgende:

[..]

1x per jaar? ik denk eerder aan elke 3 à 4 maanden.
1x per jaar is ruim voldoende. Dat werd ons ook verteld bij de keukenboer.

Die filters zijn 40 euro per stuk ofzo (2 nodig per afzuigkap), dus anders zou het een dure aangelegenheid worden!
  vrijdag 28 januari 2011 @ 15:04:58 #19
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_91990574
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 15:01 schreef exlurker het volgende:
Er is ook een groot verschil bij afzuigsystemen van opbouw
Bij een eensgezinwoning heb je een eigen ventilatorbox die je zelf kan regelen met meestal een driestandenschakelaar in de keuken
Bij appartementen is er meestal en centraal afzuigsysteem welke op bepaalde tijden een verhoogde afzuigcapaciteit hebben
hier gewoon de eigen ventilatorbox op zolder :Y

@Gardo, ik doelde meer op het 'pekkig' worden van de keuken na vaak frituren ;)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_91990603
Het vervangen van de filters hangt natuurlijk wel samen met de duur van het verbruik ,maar een keer per jaar vind ik ook weinig, als ik kijk bij mijn motorlozeafzuigkap met afwasbare RVS filters
pi_91991950
Ik heb zelf een afzuigkap aangesloten op het centrale ventilatiesyteem en dat bevalt een stuk beter dan verwacht! In de keuken heb ik zo draadloze afstandsbediening om het systeem te bedienen en vaak hoef ik hem niet eens voluit te zetten.

Frituren kan ik niks over zeggen om dat ik nooit frituur.
pi_91992566
Naast de koolstoffilters 1x per jaar vervangen moeten de RVS roosters uiteraard ook enkele keren per jaar (1x per maand het liefst) in de vaatwasser!

Maar dat leek mij evident.

@ E.T. De keuken wordt natuurlijk ook pekkig door alleen al het bakken en braden. Frituren haalde ik aan omdat het daaarmee alleen maar sneller gebeurt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')