01-05-2011
Vol in de aanval tegen ome Charles
Darwin is de baas bij biologie, maar streng-christelijke scholen blijven zagen aan zijn stoelpoten. Of dat nu mag van Den Haag of niet.
De strijd tegen Darwin gaat voort. Opgetogen berichtte de streng-christelijke Stichting Oude Wereld onlangs dat het ‘fouten’ in biologieboeken mag corrigeren van het ministerie van Onderwijs. Waarbij dé fout natuurlijk de gehate evolutieleer is.
Woordvoerder Charlotte Geurink van minister Van Bijsterveldt bevestigt dat scholen de vrijheid hebben om de lesstof te behandelen ‘op een wijze die overeenkomt met hun identiteit’. Het liefst had voorzitter Jan-Rein de Wit van de Urker stichting – die zich hard maakt voor ‘fair science’en die vindt dat de evolutieleer voor ‘miljarden euro’s schade’ zorgt – ook nog gezien dat Darwins theorie niet meer als enige verklarende theorie geldt in de examenstof, maar daarin ving hij bot.
Eind dit jaar wordt namelijk het nieuwe examenprogramma voor biologie vastgesteld. Volgens Geurink staat daarin alléén de evolutietheorie, omdat dit de in de wetenschap dominante opvatting is. Maar scholen mogen wel degelijk ook ‘andere opvattingen’ behandelen, met lesmiddelen naar keuze.
Vrijheid van onderwijs
Vrijheid van onderwijs immers. Een snel onderzoek wijst uit dat die vrijheid nog steeds ruim genomen wordt. Zoals op het Ichthus College in Veenendaal, een middelbare school op reformatorische grondslag met 2.100 leerlingen.
‘Wat in de examenstof staat, behandelen we natuurlijk’, vertelt directielid Leo Schuurman. ‘Maar we benadrukken dat de evolutieleer ook maar een theorie is, zoals alle reformatorische scholen dat doen.’
En die ‘foutjes’ dan, waar de Oude Wereld tegen tekeergaat? Schuurman: ‘Het is niet zo dat we passages over de evolutieleer uit lesboeken scheuren of zwartmaken. Wel laat ik onze leerlingen soms iets overslaan. Bijvoorbeeld een tabel die miljoenen jaren teruggaat, dat hoeft een tweede klas van mij niet te leren.’
Want voor wie vasthoudt aan de Bijbel als het letterlijke Woord van God is de aarde slechts zo’n zesduizend jaar oud, een fractie van de vier miljard waar de moderne wetenschap op uitkomt.
Voor de eigen kijk op het ontstaan van de aarde wordt elders ruimte gemaakt, aldus Schuurman. ‘We hebben eigen lesmateriaal voor biologie ontwikkeld, waarin het scheppingsverhaal uitgebreid aan bod komt.’
Andere reformatorische scholen kiezen hun eigen oplossing. Zo laat het Calvijn College in Goes leerlingen uit vwo 6 een ‘Praktische Opdracht’ maken. Leerlingen moeten ‘bepaalde facetten van het evolutiemodel verder uitdiepen en proberen daar het scheppingsmodel tegenover te zetten’, aldus een docent.
Die vwo’ers geven daar een oordeel over, én de opdracht maakt deel uit van de toetsstof. Oftewel: telt mee voor het eindcijfer voor biologie.
Intussen staat die onderwijsvrijheid regelmatig ter discussie. Toen oud-minister Maria van der Hoeven een pleidooi hield voor de theorie van Intelligent Design, een alternatief voor Darwins leer, werd ze weggehoond. D66 probeerde al eens (vergeefs) om de scheppingsleer te verbannen uit de biologieles.
Schuurman is bepaald niet onder de indruk van al die Haagse discussies. ‘Of het nu mag of niet, wij doen dit gewoon, omdat we het belangrijk vinden dat onze leerlingen dit zo leren. We leggen overal de bijbelse beginselen naast.’
En niet alleen bij biologie. ‘Toevallig viel ik vandaag in bij aardrijkskunde. Ging het over de grote brokken steen die afkomstig zouden zijn uit de IJstijd. Maar dan vertel ik er wél bij dat het natuurlijk net zo goed resten van de Zondvloed kunnen zijn…’
(depers.nl)