abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:51:35 #126
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_98296696
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 15:11 schreef Landysh het volgende:

[..]

Een luxe? Ja. Maar hoezo overbodig? Ieder zo zijn ding, toch?
Ik zag het toevallig in de quest, en moest aan dit topic denken. Dit was hun conclusie, maar ik heb het ondertussen gelezen.

Wat er stond was dat het gedeelte over de afkomst voornamelijk leuk is voor de Amerikaanse klanten. (die komen ook echt van over de hele wereld) De Europeanen komen vrijwel altijd gewoon uit Europa en dat is dus minder interessant.

Het gedeelte over de ziektes kon je volgens de schrijver en een professor in de genetica vaak wel zien door naar de familie te kijken. Daarnaast waren bij veel ziektes de omgevingsfactoren vele malen belangrijker. Hierdoor is een verhoogt risico alsnog heel erg klein. bijv een verhoging van 1% naar 1,8%. Het werd dus schuiven met cijfers terwijl je redelijk rond het gemiddelde blijft hangen.

Daarnaast was het de vraag wat je met die info doet. Zo haalde ze het voorbeeld van longkanker en roken aan. Stel je weet door deze test dat je een verhoogd risico hebt voor longkanker. Hoeveel mensen stoppen daardoor toch met roken? Terwijl dat het risico vele malen vergroot itt tot de genetische aanleg.

Het enige waren de echte verhogingen bijvoorbeeld voor genen die de kans op borstkanker Parkinson naar 80% brengen. Maar hierbij was het de vraag of je het echt wilt weten, en of de rest van de familie het wil weten. Want jouw uitslag geldt deels ook voor hun.

Dus het was wel grappig maar de schrijver voelde toch lichte teleurstelling. en zijn laatste zin is dus: "Uitzonderingen daargelaten, lijkt het er toch op dat een DNA-analyse overbodige luxe is."

Maar dit zijn dus de woorden en uitleg van de quest schrijvers. Ik heb zelf nooit zo'n test aangevraagd en weet dus niet hoe tof ik het zelf zou vinden. Maar ik begrijp zijn kritiek op zich wel.
pi_98442902
Over het ziektes gedeelte kan ik niet veel kwijt. Ik heb deze test om andere redenen laten doen, namelijk voor Y en mtDNA, autosomale DNA en voor mijn raw data. Dat stuk over de ziektes heb ik dan ook nooit echt serieus genomen - dat lees je ook op de eerste pagina van dit topic.

Verder, tja, als je uit West-Europa komt, en dan vooral Nederland, dan hoef je inderdaad niks spectaculairs te verwachten wat betreft afkomst en DNA. Dat weet je al voordat je zo'n test laat doen, toch? Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle volken. Ik ben al een tijdje actief op DNA en (amateur) antropologie sites/forums en maar weinig mensen zijn echt verbaasd over hun resultaten, ongeacht afkomst. Maar het is gewoon leuk! Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar ik vind het gewoon leuk om te weten hoeveel procent Aziatisch, Midden-Oosters, Europees, Zuid-Aziatisch en wat nog meer ik wel niet ben. Natuurlijk ziet mijn DNA profiel er iets diverser uit dan dat van een gemiddelde Europeaan, maar verder waren veel dingen eigenlijk al te verwachten. Alleen de % waren iets anders dan ik had verwacht.

De meeste dingen ben ik trouwens niet via 23andme maar door andere amateur DNA projecten op het internet te weten gekomen. 23andme gaat inderdaad niet heel erg gedetailleerd in op je afkomst. Ze maken maar onderscheid tussen drie rassen, Aziatisch (Mongolide), Afrikaans (Negroide) en Europees (Kaukasisch). Zo zie je bijvoorbeeld dat een gemiddelde Arabische Bedouin ook 100% Europees scoort. :')

Maar om mee te doen met die projecten of om een gratis analyse van McDonald te krijgen (een Amerikaanse professor), heb je je DNA data/DNA test nodig. Dus voor die 224 euro die ik heb betaald voor twee testen (ik had er ook een voor mijn vader besteld omdat ik ook 'mijn' Y-DNA wilde weten) ben ik behoorlijk wat te weten gekomen over mijn afkomst. Al was het allemaal niet via 23andme zelf.

Er zijn nog wel meer dingen die ik kwijt wil over dit onderwerp maar daar over later meer haha. :P
pi_99144565
Ik heb zojuist een kit besteld om wat meer over mezelf te weten te komen en mijn steentje bij te dragen aan de wetenschap.

Ben erg benieuwd naar de uitkomsten! Iemand die weet hoe lang shipping ect. duurt op het moment?

De kosten vind ik goed te doen, zeker na het demo-account bekeken te hebben krijg je toch echt wel veel informatie en een jaar aan updates voor evt. nieuwe verbanden.
De totale kosten liggen dit moment op c.a. 190,- (275$) inclusief een jaar subscription (die overigens wel verplicht is).
pi_99147189
Je had ook op de verzendkosten kunnen besparen door het via iemand uit de US te laten sturen, genoeg sites daarvoor. Waar ik helaas later pas achter kwam. :')

Maar tof dat je een kit hebt besteld! Ik had het de vorige keer in een paar dagen binnen, wat lang duurt is het onderzoeken van je spuug :P dat duurt zeker een paar weken.

Ben je gewoon Nederlands?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2011 12:19:05 ]
pi_99148597
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2011 12:18 schreef Ayca het volgende:
Je had ook op de verzendkosten kunnen besparen door het via iemand uit de US te laten sturen, genoeg sites daarvoor. Waar ik helaas later pas achter kwam. :')

Maar tof dat je een kit hebt besteld! Ik had het de vorige keer in een paar dagen binnen, wat lang duurt is het onderzoeken van je spuug :P dat duurt zeker een paar weken.

Ben je gewoon Nederlands?
Voor zover ik weet wel :P ik ben hier op gekomen voornamelijk voor het medische gedeelte al ben ik na het lezen van dit topic ook wel nieuwsgierig geworden naar wat er uit mijn achtergrond info gaat komen :)
pi_100234175
Kreeg net een mailtje met een kortingscode:
quote:
Dear Ayca,

Thanks to you we've made some pretty amazing DNA discoveries - from fun findings on curly hair and detached earlobes you can share at parties, to groundbreaking health-related discoveries about DNA and Parkinson's disease.

We'd like to thank you for your participation in research. Every survey question you answer allows us to push for new discoveries. The more people who participate, the more cool stuff we can find, and the more we can share with you and the rest of the world!

To show our appreciation and to encourage others to join in this research revolution we are giving you a $50 coupon that you can share with as many people as you like. This coupon expires in 7 days (August 9, 2011) so make sure you get the word out fast.

Thanks a million! You rock!

The 23andMe Team

To use this coupon, visit our online store and add an order to your cart. Click "I have a discount code" and enter the code below.

BG6HQY
Dus als iemand erover nadacht om een test te doen, hij is nu nog goedkoper. :9

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2011 15:23:03 ]
pi_100234604
Hahaha, ik wou 'm ook kicken.

Bij dezen mijn code:
quote:
Coupon code: BG6HQY
Share with your friends! (Valid for new customers only)
Oh, de code is hetzelfde.

:').

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2011 15:32:42 ]
pi_100234646
Dat is dezelfde code. :')
pi_100235950
De kortingsode is overigens BG6HQY.

[ Bericht 86% gewijzigd door Sena op 02-08-2011 16:13:31 ]
pi_100283226
Ohh dit vind ik wel erg interessant :D Helaas heb ik op dit moment het geld nog niet om een kit te kopen, maar misschien dat ik dat in de toekomst zeker wel ga doen :D
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_100308163
Mijn kortingscode: B8KYDH

(geldig tot 9 augustus)
pi_100934780
De verwerking is erg snel gegaan bij mij, 22 Jul verzonden en 18 Aug resultaten beschikbaar, nog minder dan 4 weken dus.
pi_100937949
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:48 schreef Stokkie_ het volgende:
De verwerking is erg snel gegaan bij mij, 22 Jul verzonden en 18 Aug resultaten beschikbaar, nog minder dan 4 weken dus.
En? Krijgen we nog resultaten te zien?

En zullen we 'sharen'? :P
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:14:22 #139
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_100972828
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:13 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

En? Krijgen we nog resultaten te zien?

En zullen we 'sharen'? :P
Hij bedoelt september...
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_101111840
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:13 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

En? Krijgen we nog resultaten te zien?

En zullen we 'sharen'? :P
Wat wil je weten?

quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 15:14 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Hij bedoelt september...
nee.. denk daarom ook de coupon actie, die komt als ze het rustig hebben.

Verder wel een hoop geleerd van mijn genen ^O^
pi_101112567
Y-DNA, mtDNA, resultaten van ancestry finder, interessante cousins? :P
pi_101112913
quote:
10s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 00:30 schreef Ayca het volgende:
Y-DNA, mtDNA, resultaten van ancestry finder, interessante cousins? :P


1e en 2e kloppen 100% die heb ik, kwa ancestry tja.. 3e tm 5e cousins komen niet voor in mijn onderzochte stamboom die teruggaat tot 1700 dus daar heb ik niet zo veel mee.

Verder veel reduced risks en wat weetjes over waarom o.a. cafeïne vrijwel niks met met doet. Leuk en nuttig om te weten. Verder is er ook een hoop terug te vinden bij http://www.snpedia.com/index.php/SNPedia

Ook nog handig is verminderde/geen reactie op medicijnen, dit kan behoorlijk wat verschil maken als je een van die ziekten op loopt en je medicatie nodig hebt.
pi_101113340
Ja, dat interesseert ons (Ayca en ik) niet zo veel - toch bedankt dat je het met ons wil delen, hoor. Maar we willen je Y- en mtDNA, ancestry painting en global similarity zien. Dat hele 'ancestry' gedeelte zeg maar. B-)
pi_101113446
quote:
6s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 00:50 schreef Bortecinem het volgende:
Ja, dat interesseert ons (Ayca en ik) niet zo veel - toch bedankt dat je het met ons wil delen, hoor. Maar we willen je Y- en mtDNA, ancestry painting en global similarity zien. Dat hele 'ancestry' gedeelte zeg maar. B-)
Waar vind ik die? die moeten wel te linken zijn d.m.v. 23andme. Wil ze best wel posten n.m.l. maar heb geen idee..
pi_101113510
Je hebt ze zelf nog niet gezien?

Ga naar 'My ancestry' en klik op:

Maternal Line
Paternal Line
Relative Finder
Ancestry Painting
Global Similarity
Ancestry Labs

Bijvoorbeeld, dit is een deel van mijn global similarity (Ik heb wel even mijn naam weggedaan)

pi_101113586
quote:
11s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 00:55 schreef Bortecinem het volgende:
Je hebt ze zelf nog niet gezien?

Ga naar 'My ancestry' en klik op:

Maternal Line
Paternal Line
Relative Finder
Ancestry Painting
Global Similarity
Ancestry Labs
Ja, wel. maar:

Maternal Haplo; T2b
Paternal Haplogroup: R1b1b2a1a

Is geen Y-, mtDNA toch?
pi_101113714
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 00:57 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Ja, wel. maar:

Maternal Haplo; T2b
Paternal Haplogroup: R1b1b2a1a

Is geen Y-, mtDNA toch?
Jawel! :Y

Paternal line = Y-DNA
Maternal line = mtDNA

Ben je alleen R1b1b2a1a of is 'ie iets langer? :P
pi_101113794
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 01:01 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Jawel! :Y

Paternal line = Y-DNA
Maternal line = mtDNA

Ben je alleen R1b1b2a1a of is 'ie iets langer? :P
Dat is alles bij paternal line, dit is global:

pi_101113983
Je bent waarschijnlijk R1b1b2a1a1 (typisch voor Nederlanders). Maar goed, welkom bij de R1b club. zarGon en mijn vader zijn ook R1b, maar dan wel de 'Oosterse R1b', namelijk R1b1b2a.

Trouwens, als je een iets gedetailleerdere analyse van je DNA wil dan raad ik je aan om je raw data te downloaden en naar dit email adres te sturen: mcdonald@scs.uiuc.edu

Doug McDonald is een Amerikaanse professor die je data gratis analyseert. En hij antwoord meestal meteen binnen een dag.

http://chemistry.illinois.edu/faculty/Douglas_McDonald.html
pi_112152814
Ayça wees mij op het volgende:

quote:
Free DNA Tribes SNP analysis for Eurogenes project members

I just got this e-mail from DNA Tribes, offering a free analysis for selected Eurogenes Project members who are willing to become part of their reference pool...

For free DNA Tribes SNP analysis, interested Eurogenes participants can fill out our grandparent form (http://dnatribes.com/snpdiscount.html) and email their zipped genome file to snpsubmit@dnatribes.com between now and June 1, 2012. Eurogenes participants will not need to enter an order through our website after submitting grandparent information.

The latest SNP analysis at DNA Tribes doesn't look too shabby at all. I urge all of my eligible project members - in other words, those of a single ethnicity, to try it. Why the hell not? But please state your Eurogenes project ID when sending your genome. This will help to eliminate non-members trying to claim the free analysis.

Bron: http://bga101.blogspot.co(...)np-analysis-for.html.
Ik had mijn gegevens eerder opgestuurd naar Eurogenes en kon hier dus gebruik van maken.

De resultaten:








SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2012 00:34:30 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')