abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_127746175
Deze documentaire moet je echt even zien. De Familie Flodder meets My Super Sweet 16...
The Queen of Versailles

De film volgt de familie Siegel voor en na de financiele crash eind 2008. David Siegel is een self-made miljardair als oprichter van de grootste time-sharing organisatie in de VS, Westgate Resorts. Dankzij zijn time-sharing concept kunnen vakantiegangers zich deels inkopen in een apartement, waarna zij het recht hebben op een x aantal dagen per jaar verblijf in dat apartement (tot in de eeuwigheid). Uit de documentaire kunnen we opmaken dat dit een 'subprime' doelgroep aantrekt. Het probleem voor Siegel/Westgate is dat de banken de time-share aankopen voorfinancieren. Met de kredietcrisis eind 2008 komt daar abrupt een einde aan en het fortuin van de organisatie Westgate en de familie Siegel raakt snel in verval.

David Siegel is getrouwd met de 30 jaar jongere (je verwacht het niet!) voormalige Miss America Jackie Siegel waarmee hij 7 kinderen heeft. Hij heeft er ook nog 6 uit eerdere huwelijken en nog een geadopteerd. Jackie Siegel is koopziek en zorgt voor de meest hilarische momenten in de documentaire. Ze zijn bezig het grootste particuliere huis in de VS te bouwen en in te richten volgens een wanstaltig Versailles thema. De kinderen zijn out of control en rennen door het huis samen met een halve dierentuin aan huisdieren. De film laat je heerlijk ergeren aan deze omhooggevallen mensen, die uiteindelijk ook wel weer eerlijk zijn en het goed bedoelen.

Er circuleert een BBC uitzending van deze documentaire op de bekende 'netwerken'. Dit is een goede kopie inclusief ondertiteling.
pi_127747104
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 12:28 schreef jaco het volgende:
Deze documentaire moet je echt even zien. De Familie Flodder meets My Super Sweet 16...
The Queen of Versailles

De film volgt de familie Siegel voor en na de financiele crash eind 2008. David Siegel is een self-made miljardair als oprichter van de grootste time-sharing organisatie in de VS, Westgate Resorts. Dankzij zijn time-sharing concept kunnen vakantiegangers zich deels inkopen in een apartement, waarna zij het recht hebben op een x aantal dagen per jaar verblijf in dat apartement (tot in de eeuwigheid). Uit de documentaire kunnen we opmaken dat dit een 'subprime' doelgroep aantrekt. Het probleem voor Siegel/Westgate is dat de banken de time-share aankopen voorfinancieren. Met de kredietcrisis eind 2008 komt daar abrupt een einde aan en het fortuin van de organisatie Westgate en de familie Siegel raakt snel in verval.

David Siegel is getrouwd met de 30 jaar jongere (je verwacht het niet!) voormalige Miss America Jackie Siegel waarmee hij 7 kinderen heeft. Hij heeft er ook nog 6 uit eerdere huwelijken en nog een geadopteerd. Jackie Siegel is koopziek en zorgt voor de meest hilarische momenten in de documentaire. Ze zijn bezig het grootste particuliere huis in de VS te bouwen en in te richten volgens een wanstaltig Versailles thema. De kinderen zijn out of control en rennen door het huis samen met een halve dierentuin aan huisdieren. De film laat je heerlijk ergeren aan deze omhooggevallen mensen, die uiteindelijk ook wel weer eerlijk zijn en het goed bedoelen.

Er circuleert een BBC uitzending van deze documentaire op de bekende 'netwerken'. Dit is een goede kopie inclusief ondertiteling.
Die vrouw heeft echt een koopziekte. Die kinderen hebben al honderden fietsen toch moet ze nog even 10 nieuwe fietsen voor ze kopen.
pi_127760461
Ik vond het ook mooi om die salespitch (deels) te zien, hoe die gasten verleid werden :D
pi_127808473
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 19:17 schreef tjoptjop het volgende:
Ik vond het ook mooi om die salespitch (deels) te zien, hoe die gasten verleid werden :D
Ja, en dan ook nog die pep talk voor die sales mensen waarbij verkopen gebombardeerd werd tot een heldendaad...
pi_130705697
The Company Men (2010)

Er zijn niet veel speelfilms die een statement maken over de economie. The Company Men doet dat wel. De hoofdpersonen werken bij een scheepsbouw onderdeel van een conglomeraat, waar bezuinigd moet worden vanwege de kredietcrisis. Een aantal van hen verliest daarbij z'n baan en we volgen met name hoe Bobby Walker (Ben Affleck) hier mee om gaat. Z'n dagelijkse uitgaven blijken al snel te hoog en de hypotheek van z'n huis staat onder water. Ook de Porsche gaat de deur uit. Z'n leven valt langzaam uit elkaar. Ondertussen blijven er bij de scheepswerf een aantal managers achter die miljoenen verdienen. De film schetst dit schrille contrast.

Een aantal kijkers zullen The Company Men als saai ervaren. Er gebeurt weinig qua verhaal. Het gaat meer om herkenbare emoties van gewone mensen. Rustig en subtiel in beeld gebracht met goed acteerwerk. Ik vond het zelf de moeite waard, maar de film had niet heel veel langer moeten duren.
pi_130735007
Film is al diverse keren op FILM 1 geweest. Goede,onderhoudende film.

Wat ook de moeite waard is als je toch van dit soort films houdt is een oudje van weleer.



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 10:10:30 ]
  maandag 2 september 2013 @ 13:05:50 #107
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_130739256
Die moest ik nog een keer lezen/zien ^O^

Vanavond tegenlicht: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/griekenland.html

Waarin wordt beargumenteerd dat Griekenland voorloopt op Europa. Ben benieuwd.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 2 september 2013 @ 13:07:31 #108
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_130739294
Een groot deel van de eurozone zit in een recessie en de Europese Centrale Bank doet helemaal niets, constateert Paul De Grauwe, hoogleraar Europese economische politiek aan de London School of Economics.

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_131320714
Een Australische speelfilm die speelt binnen een bank. De titel is dan ook The Bank.

Een whizkid heeft een wiskundig systeem ontworpen om beurskoersen te voorspellen met behulp van Mandelbrot fractals. Ok, lach maar even. Gelukkig draait de film niet om dit gegeven maar om de implementatie en uitvoering van het systeem. Een nationale bank neemt de whizkid aan en geeft hem de computers en een team om de software te ontwikkelen. De bank is in allerlei onfrisse zaken verwikkeld en de film gaat over de diverse ethische dilemma's daaromheen.

Geen film met een groot budget. Deze voelt daardoor meer aan als een tv film. Het acteer werk is middelmatig, maar als geheel is het acceptabel genoeg om ruim anderhalf uur geamuseerd te worden. Zeker als je enige interesse in de materie hebt. Ik geef het een 6,5 zoals IMDB ook doet.

Deze film circuleert op diverse 'netwerken', waar ook een Nederlandse ondertiteling rondslingert. Die raad ik aan omdat het Australische engels soms niet goed te verstaan is.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 september 2013 @ 19:10:21 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131322146
Hieronder een filmpje van 12 minuten over de grootste huizenbubble in de geschiedenis: China.
Must see!

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50142079n

Note: dit filmpje is een half jaar oud. Na een korte poging tot beteugeling is de overheid inmiddels weer begonnen met verder opblazen van de bubble uit angst voor wat er gebeurt als de bubble uiteindelijk barst.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_131372063
Ik heb het gevoel dat dit goed gaat worden ....

  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 september 2013 @ 09:45:00 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131374130
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 12:28 schreef jaco het volgende:
Deze documentaire moet je echt even zien. De Familie Flodder meets My Super Sweet 16...
The Queen of Versailles

De film volgt de familie Siegel voor en na de financiele crash eind 2008. David Siegel is een self-made miljardair als oprichter van de grootste time-sharing organisatie in de VS, Westgate Resorts. Dankzij zijn time-sharing concept kunnen vakantiegangers zich deels inkopen in een apartement, waarna zij het recht hebben op een x aantal dagen per jaar verblijf in dat apartement (tot in de eeuwigheid). Uit de documentaire kunnen we opmaken dat dit een 'subprime' doelgroep aantrekt. Het probleem voor Siegel/Westgate is dat de banken de time-share aankopen voorfinancieren. Met de kredietcrisis eind 2008 komt daar abrupt een einde aan en het fortuin van de organisatie Westgate en de familie Siegel raakt snel in verval.

David Siegel is getrouwd met de 30 jaar jongere (je verwacht het niet!) voormalige Miss America Jackie Siegel waarmee hij 7 kinderen heeft. Hij heeft er ook nog 6 uit eerdere huwelijken en nog een geadopteerd. Jackie Siegel is koopziek en zorgt voor de meest hilarische momenten in de documentaire. Ze zijn bezig het grootste particuliere huis in de VS te bouwen en in te richten volgens een wanstaltig Versailles thema. De kinderen zijn out of control en rennen door het huis samen met een halve dierentuin aan huisdieren. De film laat je heerlijk ergeren aan deze omhooggevallen mensen, die uiteindelijk ook wel weer eerlijk zijn en het goed bedoelen.

Er circuleert een BBC uitzending van deze documentaire op de bekende 'netwerken'. Dit is een goede kopie inclusief ondertiteling.
Ik heb deze gisteren gekeken. Echt een aanrader!

"The bailout was supposed to help the ordinary people...that's us right?" _O-

En dan zit die Siegel helemaal in de put omdat hij zo goed als failliet is en z'n vrouw zit naast hem een blik kaviaar leeg te eten. "What does this cost? $2000 ? " _O-

Toch voelde ik wel sympathie voor Siegel hoe hij in de loop van de tijd weer met beide benen op de grond komt.

Verder voelde ik medelijden met de kinderen. In de oude situatie dan, want zij zijn nu veel beter af imo. "Now they will have to go to college and make their own money". Good for them! dacht ik toen.

Maar dan nu de twist in het plot: Siegel maakt in juni 2013 alweer record winsten en hij is alweer verder aan het bouwen aan Versailles: http://www.cnbc.com/id/100810973

De nieuwe ZIRP bubble?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_131428069
In t begin leek de docu me een beetje saai maar hij was toch wel erg tof. Je krijgt een prima beeld van een deel van de oorlogsviering tijdens de eerste wereldoorlog.

De Duitsers en de geallieerden hebben enorme gangenstelsels gegraven onder elkaars loopgraven netwerk om zo met explosieven elkaars posities ondergronds proberen op te blazen.

In de docu gaan ze de gangenstelsels verkennen en je krijgt een heel goed gevoel voor hoe verschrikkelijk deze manier van oorlogsvoering moet zijn geweest:

"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_131429323
AEX?
pi_132950585
VPRO's Tegenlicht heeft de derde aflevering in haar trilogie rondom HFT/Algo trading uitgezonden en online gezet: http://tegenlicht.vpro.nl(...)all-street-code.html

De documentaire is opgebouwd rondom de grieven van een voormalige high frequency trader Haim Bodek over een geheim ordertype. Dit is een ietwat mager gegeven imho, maar toch is de documentaire interessant genoeg als je in de beurswereld geinteresseerd bent.

Als je klant bent van Interactive Brokers: de oprichter/directeur Thomas Peterffy wordt ook geinterviewd. Leuk om te zien wat voor een huis hij van jouw commissies heeft kunnen kopen :)
pi_132950685
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 september 2013 23:59 schreef tjoptjop het volgende:
AEX?
Oh wacht, ik zit nu ook te kijken waarom ik de docu over WO I hier heb geplaatst :P
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_132953309
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 05:11 schreef jaco het volgende:
VPRO's Tegenlicht heeft de derde aflevering in haar trilogie rondom HFT/Algo trading uitgezonden en online gezet: http://tegenlicht.vpro.nl(...)all-street-code.html

De documentaire is opgebouwd rondom de grieven van een voormalige high frequency trader Haim Bodek over een geheim ordertype. Dit is een ietwat mager gegeven imho, maar toch is de documentaire interessant genoeg als je in de beurswereld geinteresseerd bent.

Als je klant bent van Interactive Brokers: de oprichter/directeur Thomas Peterffy wordt ook geinterviewd. Leuk om te zien wat voor een huis hij van jouw commissies heeft kunnen kopen :)
Gisteren gekeken. Zeer boeiend onderwerp, maar vrij warrig gebracht moet ik eerlijk zeggen. Vooral het aanpassen van de ordertypes was vrij complex. Uiteindelijk probeerde Haim het uit te leggen door een Metallica concert als voorbeeld te nemen, maar het werd mij niet echt duidelijk hoe andere high frequency traders nu exact sneller konden zijn (voordringen) mbv hun algo's. Al zou dat waarschijnlijk ook wel de key zijn die niemand wil weggeven.

Anyway, vanavond maar even de andere 2 delen van deze trilogie kijken.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  woensdag 6 november 2013 @ 10:27:47 #118
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_132953445
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 10:21 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Gisteren gekeken. Zeer boeiend onderwerp, maar vrij warrig gebracht moet ik eerlijk zeggen. Vooral het aanpassen van de ordertypes was vrij complex. Uiteindelijk probeerde Haim het uit te leggen door een Metallica concert als voorbeeld te nemen, maar het werd mij niet echt duidelijk hoe andere high frequency traders nu exact sneller konden zijn (voordringen) mbv hun algo's. Al zou dat waarschijnlijk ook wel de key zijn die niemand wil weggeven.

Anyway, vanavond maar even de andere 2 delen van deze trilogie kijken.
Snelheid krijgen ze toch - naast goed programmeren - door de computerhardware waarop de algoritmes draaien zo dicht mogelijk tegen de computers die het beursverkeer regelen te zetten? Colocatie in hetzelfde serverpark enzo?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_132955260
Maar Haim Bodek gaf zelf aan dat hij de snelste was met Trading Machines. Zijn bedrijf is uiteindelijk gevallen doordat hij niet meer als eerste was, echter zei hij zelf dat dat niet lag aan zijn algoritme maar aan zijn ordertype (dat zei die ene kerel op een feestje).

Oftewel, in dat voorbeeld met Metallica, legde hij uit dat bepaalde traders voorkeur kregen door iets aan het ordertype toe te voegen waar ze vroegen om voorrang, bijv. omdat ze voor veel volume zorgde of omdat ze goede connecties hadden. Wordt daarmee dan geimpliceerd dat beurzen direct ook frauderen of is dat gewoon een legitiem onderdeel binnen het algoritmische ordertype? Want volgens Haim zelf had hij er zelf nooit achter gekomen...


Wat trouwens ook wel interessant is, is het feit dat High Frequency Trading blijkbaar alweer aan het afnemen is.
http://www.nytimes.com/20(...)orithmictrading&_r=0

[ Bericht 19% gewijzigd door ThePlaneteer op 06-11-2013 11:35:59 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_132956286
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 11:29 schreef ThePlaneteer het volgende:
Oftewel, in dat voorbeeld met Metallica, legde hij uit dat bepaalde traders voorkeur kregen door iets aan het ordertype toe te voegen waar ze vroegen om voorrang, bijv. omdat ze voor veel volume zorgde of omdat ze goede connecties hadden. Wordt daarmee dan geimpliceerd dat beurzen direct ook frauderen of is dat gewoon een legitiem onderdeel binnen het algoritmische ordertype? Want volgens Haim zelf had hij er zelf nooit achter gekomen...
De beurs heeft om HFT traders te faciliteren op hun verzoek nieuwe ordertypes aangemaakt. In principe is daar niets frauduleus aan, ware het niet dat ze dit niet openbaar bekend hebben gemaakt.
Het is niet voor niets dat er al zolang een onderzoek naar loopt bij de SEC.
pi_132956879
Toch hangt er dan wel een waas van oneerlijke competitie boven HFT..
Zie ook dit interessante artikel:
http://www.nytimes.com/2009/07/24/business/24trading.html
Hier wordt bijv. beweerd dat HFT standaard een voorsprong heeft van 30 milliseconden..
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  donderdag 7 november 2013 @ 10:54:24 #122
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_132995748
Waarom moet Tegenlicht 3 afleveringen maken in Amerika terwijl Amsterdam een belangrijke speler is?
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_133006843
Ze hebben Amerika gekozen omdat daar blijkbaar een paar oude HFT'ers wilde praten.
In Nederland is er blijkbaar geen ingang.

Trouwens, de EU wil flitshandel tegengaan: http://nl.quoteweb.com/nl(...)r-aanpak-flitshandel
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_133032646
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 03:59 schreef jaco het volgende:
Ik heb het gevoel dat dit goed gaat worden ....

Er is een tweede trailer voor deze film ( http://www.thewolfofwallstreet.com ) en er is iets meer informatie vrijgegeven rondom het verhaal. De film is gebaseerd op het leven van Jordan Belfort , een aandelenhandelaar die veroordeeld werd wegens het runnen van een boiler room.

De film zou daarom kunnen lijken op de eerdere film Boiler Room (2000) , maar deze nieuwe versie lijkt mij iets meer over the top. Ik kijk er in ieder geval naar uit (release tijdens kerstdagen).

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 08-11-2013 07:17:06 ]
  vrijdag 8 november 2013 @ 12:10:11 #125
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_133038759
Het leven van Jordan Belfort was ook vrij over de top. Ik heb het boek gelezen. Ongeveer 90% gaat over vrouwen/hoeren, drugs en alcohol. Wel erg vermakelijk om te lezen.
Bedankt Hans.
pi_133170251
Nu op Ned 2 weer 1 van Frans Bromet.

"Veelbelovend, startup van een internet bedrijf"
pi_133173169
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 23:19 schreef Terrorizer het volgende:
Nu op Ned 2 weer 1 van Frans Bromet.

"Veelbelovend, startup van een internet bedrijf"
Was het wat?

Vind Bromet altijd wel een mooie kerel :Y
pi_133174049
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 00:31 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Was het wat?

Vind Bromet altijd wel een mooie kerel :Y
Was wel okay, een kijkje achter de schermen van een startup met een mooi verhaal.

Ging over een internet startup met behulp van investeerders, met name het traject na het vinden van de eerste investeringskapitaal en wat vervolgens te doen met het geld.

Volgende week deel 2 en begint het geld op te raken...
pi_133174785
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 23:19 schreef Terrorizer het volgende:
Nu op Ned 2 weer 1 van Frans Bromet.

"Veelbelovend, startup van een internet bedrijf"
Het staat inmiddels ook online: http://www.npo.nl/ncrv-do(...)11-2013/NCRV_1648555

Het is geen typische Frans Bromet rapportage, waar deze mensen uit hun tent lokt met cynische en zeurende vragen. De uitzending is echter wel de moeite waard. Investeringsgelden, prijzen en loftuitingen gaan naar een internet bedrijfje dat weinig bijzonders presteert (imho). Het is weer eventjes 1999 !
pi_133292433
Hellaas sommige links down:(
Geniet van het leven:):)
pi_133401982
Type 'veelbelovend' in de search box van http://www.npo.nl

Inmiddels staat deel 2 ook online. Meer drama als in deel 1. Het geld begint op te raken bij Gidsy.com en je voelt de spanning bij de oprichters. Als interessante noviteit komt Frans Bromet zelf een aantal malen in beeld als interviewer.
  vrijdag 20 december 2013 @ 08:59:02 #132
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_134479444

Best interessante info, en redelijk vermakelijk verteld.
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_134496788
Erg leuke docu van de BBC over Warren Buffett.

pi_135309083
De volgende documentaire gaat over insider trading en de opsporing daarvan. De focus is met name op de recente cases rondom SAC Capital (Steven Cohen) en Galleon Group (Raj Rajaratnam)

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/to-catch-a-trader/

PBS Frontline heeft tevens een aantal aanvullende clips, artikelen en een quiz aan de documentaire toegevoegd.
pi_135506245
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 11:07 schreef jaco het volgende:
De volgende documentaire gaat over insider trading en de opsporing daarvan. De focus is met name op de recente cases rondom SAC Capital (Steven Cohen) en Galleon Group (Raj Rajaratnam)

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/to-catch-a-trader/

PBS Frontline heeft tevens een aantal aanvullende clips, artikelen en een quiz aan de documentaire toegevoegd.
Ik heb hem helemaal gezien (gedownload) maar was zeker leuk! Wel een aanrader. Deed me ook nog denken toen ik op kantoor zat in Londen en die Raj Rajejejajajejajaejaram er weer voor bij kwam op tv :').
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_135512290
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 11:07 schreef jaco het volgende:
De volgende documentaire gaat over insider trading en de opsporing daarvan. De focus is met name op de recente cases rondom SAC Capital (Steven Cohen) en Galleon Group (Raj Rajaratnam)

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/to-catch-a-trader/

PBS Frontline heeft tevens een aantal aanvullende clips, artikelen en een quiz aan de documentaire toegevoegd.
Wat ik nou altijd zo apart blijf vinden is dat men al dit soort zaken documenteert en toont maar dat uiteindelijk er op den lange duur ook geen vervolg aan wordt gegeven middels een update.

Ik vind het altijd wel interessant hoe zaken ervoor staan zoveel jaar na dato.
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:05:34 #137
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_135516488
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb hem helemaal gezien (gedownload) maar was zeker leuk! Wel een aanrader. Deed me ook nog denken toen ik op kantoor zat in Londen en die Raj Rajejejajajejajaejaram er weer voor bij kwam op tv :').
hoe bedoel je 'helemaal' ? dit filmpje (53 min) is niet compleet ofzo?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  dinsdag 18 februari 2014 @ 23:54:20 #138
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_136878270
Er was vanavond op BBC 2 een docu over China, "How China Fooled The World' - Nu was ik het vergeten en zat ik voetbal te kijken. Maar iemand die toevallig gezien? Zo ja; terugkijken waard?
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
  woensdag 19 februari 2014 @ 00:36:16 #139
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_136879399
Niet echt. Als je de discussies over de Chinese economie op dit forum een beetje hebt gevolgd dan weet je al alles wat er verteld werd.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_137835464
Een redelijke documentaire serie over de financiele crisis gebracht door Al Jazeera:

http://www.aljazeera.com/programmes/meltdown/

Als je de financiele crisis enigszins hebt gevolgd, dan zul je waarschijnlijk niet zoveel nieuws leren. Echter, voor diegene die een 'opfrisser' of introductie wensen in de 2008 crisis en de nasleep daarvan is deze serie naar mijn mening redelijk compleet. Er wordt getracht een wereldwijd overzicht te geven, dus niet alleen de US of de EU, maar ook Dubai, IJsland, etc.
  zaterdag 22 maart 2014 @ 13:19:57 #141
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_138037799
Interessant verhaal over het shadow banking system: http://lexhoogduin.com/ep(...)aal-remco-schrijvers

En een wat toegankelijkere podcast van this american life (sowieso een aanrader) over de kredietcrisis (uit 2008): http://www.thisamericanli(...)-giant-pool-of-money
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 23 maart 2014 @ 05:09:58 #142
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_138065197
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 13:19 schreef JimmyJames het volgende:
Interessant verhaal over het shadow banking system: http://lexhoogduin.com/ep(...)aal-remco-schrijvers
Zeker interessant. Heb hierover nog college gehad van Klaas Knot. Die kon daar ook prima over vertellen.

In China hebben ze het ook regelmatig over shadowbanking. Is dat precies hetzelfde als wat er in de aanloop naar 2008 gebeurde?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  dinsdag 25 maart 2014 @ 12:42:19 #143
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_138152180
Hij heeft trouwens ook een blog met een serie artikelen over het shadow banking system: http://www.money-for-noth(...)kredietintermediatie

Verder denk ik dat je zeker parallellen kunt trekken met China qua omvang van de schuldenbubbel en de rol die de vastgoed- en bouwsectoren daarin spelen. Maar ook zijn ook tal van verschillen natuurlijk. Zo heb je in China kapitaalcontroles waardoor allerlei trucjes worden uitgehaald om 'hot money' het land binnen te krijgen (ook erg interessante materie trouwens) en de overheid heeft een veel grotere vinger in de pap: alle(?) banken zijn in handen van de staat. Mogelijk valt het uiteenspatten van de bubbel hierdoor beter in goede banen te leiden (althans dat is de optimistische lezing).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_138154159
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:42 schreef JimmyJames het volgende:
en de overheid heeft een veel grotere vinger in de pap: alle(?) banken zijn in handen van de staat.
Toevallig heeft de Chinese overheid onlangs een aantal buitenlandse banken toestemming gegeven om de Chinese markt te betreden en als private ondernemingen te concurreren met de Chinese staatsbanken.
  zondag 6 april 2014 @ 00:34:39 #145
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138558243
Zeer interessant interview met Michael Tellinger. Dat is de man die de banken aan het aanklagen is in Zuid-Afrika. Hij wordt geinterviewd door Anthony Migchels, de oprrichter van de Gelre.

Feyenoord!
pi_142035012
De ontmaskering van de Vastgoedfraude (2013)

Deze mini-serie is begin 2013 door de VPRO uitgezonden, maar is nu nog beschikbaar op DVD en online via bepaalde netwerken. Het onderwerp is de werkelijk gebeurde vastgoedfraude die zich afspeelde rondom het Bouwfonds en die in 2007 aan het licht kwam. Over de zaak is eerder het boek De Vastgoedfraude geschreven, waarop deze VPRO serie is gebaseerd.

Aangezien ik het boek gelezen heb, was ik nieuwsgierig hoe deze serie de gebeurtenissen in beeld zou brengen. Dit is geen eenvoudige opgave aangezien een fraude zaak in essentie draait om bedrog, illegale geldstromen, vervalste fakturen en het witwassen van zwart geld: elementen die niet of nauwelijks te verfilmen zijn. De serie concentreert zich dan ook op de arrestaties, verhoren en rechtszaken van de hoofdverdachten. Door middel van flash-backs komen we te weten hoe de fraude zich door de jaren ontwikkelde tot deze uiteindelijk in de miljoenen euro's liep.

Zoals ik in mijn review destijds aangaf, is het boek De Vastgoedfraude nogal droge kost. Deze serie is gelukkig veel makkelijker te behappen. De makers hebben de zaak goed teruggebracht tot de essentie en het acteer werk van de hoofdpersonen is redelijk. Verwacht echter geen James Bond achtige scenes. We zien vooral verbale confrontaties tussen de hoofdpersonen, vergelijkbaar met een toneelstuk. De scenes zijn op lokatie gefilmd, maar het budget was hierbij duidelijk beperkt.

De IMDB rating van deze serie is een magere zeven en dit cijfer zou ik ook geven. Als drama of cinema liefhebber kun je de serie overslaan. Als je echter wilt weten wat de vastgoedfraude ongeveer behelste, dan is deze serie geschikt om je hierover te informeren.
pi_142038444
Ken het. Maar waar ik mij nog steeds over verbaas is dat onze overheid met dit VVD kabinet en MP,nog steeds weigert allerlei regels op te stellen die het reilen en zeilen van die vastgoed jongens eens aan banden leggen,waarschijnlijk omdat ze dan een deel van hun eigen achterban raken. :{
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:55:27 #148
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_142040004
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 10:56 schreef Iwanius het volgende:
Ken het. Maar waar ik mij nog steeds over verbaas is dat onze overheid met dit VVD kabinet en MP,nog steeds weigert allerlei regels op te stellen die het reilen en zeilen van die vastgoed jongens eens aan banden leggen,waarschijnlijk omdat ze dan een deel van hun eigen achterban raken. :{
Omdat die lobby clubjes te veel macht hebben. Waarom denk je dat de banken nog steeds lekker hun gang kunnen gaan?
Feyenoord!
pi_142045464
Aan het eind van de serie probeert Theo Frijn (personage voor Nico Vijsma in de echte zaak) een antwoord te vinden op een dergelijke vraag. Hij loopt een kledingzaak binnen waar de assistente van de procureur generaal een jurk staat te passen en stelt ...

quote:
Het is zo willekeurig. Veertien verdachten. Terwijl tientallen toezichthouders hun verantwoordelijkheid hebben verzaakt. Terwijl talloze nietsnutten en raden van bestuur hun zakken hebben gevuld. Notarissen, bankiers hebben meegewerkt. Zelfs gemeenteambtenaren. Waarom staan die niet terecht?
Een antwoord blijft uit. Ik geloof zelf niet dat politieke invloed van achterban of lobbyclubjes hier een belangrijke rol spelen.

Eerder in de serie loopt Frijn een besloten bijeenkomst binnen om Hugo Grootebroer, die gelieerd is aan het Philips Pensioenfonds, te confronteren....

quote:
Ger en ik staan binnenkort terecht voor waar u gewoon mee weg komt. Hoe komt dat denkt u? Wie zijn die mensen die ik ook moet leren kennen? Is het een politicus? Een bankier?
Hoewel het antwoord ook hier niet volgt, raakt de vraag aan de kern van de zaak. Als je eenmaal deel uitmaakt van een zekere elite groep, dan ben je untouchable.

Gerrit Zalm faalde immers ook als bestuurder van de DSB Bank? Hij is daarvoor nooit gestraft. Sterker nog: hij kon daarna gewoon als direkteur van ABN AMRO aan de slag.
pi_142081925
Link in de verkeerde reeks gepost. :P

[ Bericht 75% gewijzigd door heiden6 op 09-07-2014 06:23:54 ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_142082026
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 04:32 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb net "The Institute" gezien... zeer hoog wtf-gehalte maar wel de moeite waard vond ik.
Dit is misschien wel een aardige film, maar dit is het Centraal docu/film topic van het Beurs & Economie forum. Deze film heeft daar niets mee te maken.
pi_142082062
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 05:54 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit is misschien wel een aardige film, maar dit is het Centraal docu/film topic van het Beurs & Economie forum. Deze film heeft daar niets mee te maken.
Oh, ik zat niet goed op te letten (beide topics staan in mijn active topics). :P
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 9 juli 2014 @ 09:45:04 #153
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_142083727
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:03 schreef jaco het volgende:
Aan het eind van de serie probeert Theo Frijn (personage voor Nico Vijsma in de echte zaak) een antwoord te vinden op een dergelijke vraag. Hij loopt een kledingzaak binnen waar de assistente van de procureur generaal een jurk staat te passen en stelt ...

[..]

Een antwoord blijft uit. Ik geloof zelf niet dat politieke invloed van achterban of lobbyclubjes hier een belangrijke rol spelen.

Eerder in de serie loopt Frijn een besloten bijeenkomst binnen om Hugo Grootebroer, die gelieerd is aan het Philips Pensioenfonds, te confronteren....

[..]

Hoewel het antwoord ook hier niet volgt, raakt de vraag aan de kern van de zaak. Als je eenmaal deel uitmaakt van een zekere elite groep, dan ben je untouchable.

Gerrit Zalm faalde immers ook als bestuurder van de DSB Bank? Hij is daarvoor nooit gestraft. Sterker nog: hij kon daarna gewoon als direkteur van ABN AMRO aan de slag.
Klopt dat is het oudemannenclubje wat elkaar de hand boven het hoofd houdt. Waar bv ook een Wim Kok nu deel vanuit maakt. Is ook gezwicht voor het geld.

Maar als je wereldwijd kijkt dan is het gewoon heel simpel. Punt 1 Iedereen en alles is afhankelijk van banken. Punt 2 Banken bezitten enorme geldbedragen en dus (lobby) macht. Punt 3 Banken kunnen zelf geld creeeren. En dat zijn dus de redenen dat er nooit ECHT iets verandert in het systeem, het is ten eerste politieke zelfmoord als je dat aan wilt pakken en ten tweede is de kans heel klein dat je er in zal slagen aangezien de meeste mensen die nu bij de elite horen daar prima zitten en er alles aan zullen doen om dat plekje te behouden. En dat geld net zo goed voor politici die bang zijn voor hun baan.
Feyenoord!
pi_142379869
Econoshock 2.0 op Canvas bezig.

Meer info:
http://www.canvas.be/prog(...)61-af43-e5d4808ac5c4

[ Bericht 76% gewijzigd door Terrorizer op 17-07-2014 13:20:16 ]
pi_142461151
Vanavond om 00:15 komt op Nederland 1 de film Win/Win (2010), een Nederlandse film over een beurshandelaar aan de Zuidas. Vond het zelf niet zo'n leuke film, maar wilde jullie de tip niet onthouden.
pi_142497862
De huidige bezuinigingen en lasten verzwaringen doet mij erg denken aan een aflevering van een tekenfilm die ik ooit langs zag komen in mijn jongere jaren.

Alice in Wonderland (1983) - Episode 23: The Foot…:
pi_142929853
Hier een aantal video's waarvan ik denk dat ze erg interesant en leerzaam kunnen zijn.
Misschien niet altijd de meest makkelijke materie, maar ik denk zeker als je meer wilt weten over investeren en fundamentele analyse je er zeker wat aan gaat hebben.

Audiobook - The Intelligent Investor - Benjamin Graham

Audiobook - Security Analysis - Benjamin Graham

en hier een 23 delige lecture van Prof.Robert Shiller (Yale university) over de Financial Markets.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 31 juli 2014 @ 19:26:34 #158
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_142930152
Goede toevoegingen. Audioboeken zijn ideaal als ik onderweg ben naar mijn werk.
Bedankt Hans.
pi_142932698
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 19:18 schreef Nimtex het volgende:
Hier een aantal video's waarvan ik denk dat ze erg interesant en leerzaam kunnen zijn.
Misschien niet altijd de meest makkelijke materie, maar ik denk zeker als je meer wilt weten over investeren en fundamentele analyse je er zeker wat aan gaat hebben.

Audiobook - The Intelligent Investor - Benjamin Graham

Audiobook - Security Analysis - Benjamin Graham

en hier een 23 delige lecture van Prof.Robert Shiller (Yale university) over de Financial Markets.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die laatste, dwz in de spoiler, kan je denk ik ook nog in ander format op coursera terugvinden :) Incluis de sheets en additionele literatuur. Dat is namelijk die cursus :)

Deze dus https://www.coursera.org/course/financialmarkets
so long and thanks for all the fish
pi_142945841
Ik zie dat de opname van Security Analysis 4 uur en 25 minuten is. Dit moet een samenvatting of bloemlezing zijn. Het oorspronkelijke boek heeft 700 bladzijden en kan dus onmogelijk in zo'n korte tijd worden (voor) gelezen. Ook The Intelligent Investor in 2.45 uur lijkt mij een samenvatting.

Dit voor de puristen :)
pi_142959590
quote:
Die laatste, dwz in de spoiler, kan je denk ik ook nog in ander format op coursera terugvinden :) Incluis de sheets en additionele literatuur. Dat is namelijk die cursus :)

Deze dus https://www.coursera.org/course/financialmarkets
Had hem zo nog niet eens gevonden,
Het is teggenwoordig toch wel echt geweldig om te zien hoe gemakkelijk het is geworden is om ergens een cursus of een lecture in te volgen, gewoon via internet.

quote:
Ik zie dat de opname van Security Analysis 4 uur en 25 minuten is. Dit moet een samenvatting of bloemlezing zijn. Het oorspronkelijke boek heeft 700 bladzijden en kan dus onmogelijk in zo'n korte tijd worden (voor) gelezen. Ook The Intelligent Investor in 2.45 uur lijkt mij een samenvatting.

Dit voor de puristen :)
Dat is ook wel een goed punt idd.
Weet het niet helemaal zeker maar denk dat die tussen stukken met extra voorbeelden en commentaar op de hoofdstukken er uit gelaten zijn.
pi_143471722
The Prize: The Epic Quest for Oil, Money & Power (1992)

Een goede documentaire over de geschiedenis van olie (8.4/10 op IMDB). Geproduceerd door een Amerikaanse omroep (PBS), maar de wereldwijde geschiedenis van olie wordt verteld. Het verhaal begint rond 1850 wanneer olie alleen nog als brandstof voor lampen gebruikt wordt en gaat van Standard Oil (Rockefeller) via Royal Dutch Shell en BP naar het Midden Oosten.

De documentaire is uit 1992, maar dit maakt voor een geschiedenis project niet zoveel uit. De makers hebben veel historisch beeldmateriaal weten te vergaren. Er zijn acht afleveringen van ruim 50 minuten, die met enige moeite als XviD online te downloaden zijn. De documentaire staat ook in z'n geheel op Youtube. Een hele zit dus, maar ik vond het nuttig voor de uitbreiding van mijn algemene kennis.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:07:43 #163
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_143474985


[ Bericht 100% gewijzigd door Kaas- op 18-08-2014 01:52:04 (lezingen en interviews mogen elders) ]
Feyenoord!
  zondag 17 augustus 2014 @ 00:15:10 #164
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_143497597


[ Bericht 100% gewijzigd door Kaas- op 18-08-2014 01:52:26 (lezingen en interviews mogen elders) ]
Feyenoord!
pi_143508688
Hier nog wel een leuke 4 delige docu over The men who built America.
Gemaakt door History channel, normaal niet echt de meest briljante zender, maar deze docu is wel goed, en bevat een aantal zeer bekende gast sprekers. Ook geeft het denk ik een leuk inzicht in een aantal histories boom bust cycle.




  zaterdag 23 augustus 2014 @ 07:30:46 #166
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_143733608
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 07:55 schreef jaco het volgende:
The Prize: The Epic Quest for Oil, Money & Power (1992)

Een goede documentaire over de geschiedenis van olie (8.4/10 op IMDB). Geproduceerd door een Amerikaanse omroep (PBS), maar de wereldwijde geschiedenis van olie wordt verteld. Het verhaal begint rond 1850 wanneer olie alleen nog als brandstof voor lampen gebruikt wordt en gaat van Standard Oil (Rockefeller) via Royal Dutch Shell en BP naar het Midden Oosten.

De documentaire is uit 1992, maar dit maakt voor een geschiedenis project niet zoveel uit. De makers hebben veel historisch beeldmateriaal weten te vergaren. Er zijn acht afleveringen van ruim 50 minuten, die met enige moeite als XviD online te downloaden zijn. De documentaire staat ook in z'n geheel op Youtube. Een hele zit dus, maar ik vond het nuttig voor de uitbreiding van mijn algemene kennis.
zag tijdje terug een docu van al jazeera over olie. die begon te vertellen vanaf dat shell, bp, en rd dat verbond sluiten in dat huis in schotland. hele interessante docu ook
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 12:54:47 #167
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_143737949
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 07:30 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

zag tijdje terug een docu van al jazeera over olie. die begon te vertellen vanaf dat shell, bp, en rd dat verbond sluiten in dat huis in schotland. hele interessante docu ook
Dat zal vast niet dezelfde zijn aangezien deze door een amerikaanse omroep was geproduceerd en die zullen niet zo snel met kritiek (of een eerlijke versie) komen van de geschiedenis rondom olie. Al Jazeera is wat dat betreft een veel objectievere bron.
Feyenoord!
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:22:51 #168
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_143738574
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 07:55 schreef jaco het volgende:
The Prize: The Epic Quest for Oil, Money & Power (1992)

Een goede documentaire over de geschiedenis van olie (8.4/10 op IMDB). Geproduceerd door een Amerikaanse omroep (PBS), maar de wereldwijde geschiedenis van olie wordt verteld. Het verhaal begint rond 1850 wanneer olie alleen nog als brandstof voor lampen gebruikt wordt en gaat van Standard Oil (Rockefeller) via Royal Dutch Shell en BP naar het Midden Oosten.

De documentaire is uit 1992, maar dit maakt voor een geschiedenis project niet zoveel uit. De makers hebben veel historisch beeldmateriaal weten te vergaren. Er zijn acht afleveringen van ruim 50 minuten, die met enige moeite als XviD online te downloaden zijn. De documentaire staat ook in z'n geheel op Youtube. Een hele zit dus, maar ik vond het nuttig voor de uitbreiding van mijn algemene kennis.
Het boek is ook een aanrader.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 12:54 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat zal vast niet dezelfde zijn aangezien deze door een amerikaanse omroep was geproduceerd en die zullen niet zo snel met kritiek (of een eerlijke versie) komen van de geschiedenis rondom olie. Al Jazeera is wat dat betreft een veel objectievere bron.
Al-Jazeera = Qatar. Die zijn in deze kwestie ook niet bepaald belangeloos.

==

Goede MOOC over finance van het MIT:


Het cursusmateriaal staat hier: http://ocw.mit.edu/course(...)-theory-i-fall-2008/ (slides etc)

Ik vind dit de beste collegereeks over financiële theorie die ik tot nu toe online ben tegengekomen (die van Shiller heb ik ook gevolgd). Onderwerpen zoals bijv het CAPM en opties worden uitvoerig en helder behandeld. Ook leuk is dat het is opgenomen in 2008, en dat de docent regelmatig verwijst naar dingen die toen speelden in de financiële wereld.

[ Bericht 14% gewijzigd door JimmyJames op 23-08-2014 16:23:55 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_143741739
Uit diverse topicreports blijkt dat er wat onduidelijkheid is over wat wel en niet geplaatst mag worden in dit topic. Lezingen werden bijvoorbeeld verwijderd, terwijl er tegelijkertijd wel collegereeksen etc. gepost worden. Dat is inderdaad wat tegenstrijdig, dus ik stel voor dat iedereen vrij is beeldmateriaal te posten dat relevant voor beurs & economie ongeacht of het een film/documentaire/college/interview/whatever is.

Wel graag altijd incl. bron en toelichting waarom het interessant zou moeten zijn voor andere gebruikers (i.p.v. lukraak wat linkjes te droppen) en BNW-propaganda wordt verwijderd.

Evt. reacties hierop (zou niet weten waarom) svp in het feedback-topic en niet hier.
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:32:35 #170
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_143755359
Briljant nieuw filmpje over de opzet van een nieuw financieel systeem.

Feyenoord!
  maandag 15 september 2014 @ 15:42:42 #171
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_144552191
EconomieDocu twitterde op maandag 15-09-2014 om 15:27:47 Vanavond 22.00 op BBC 2 deel 1 van een documentaire die het leven van traders uit NY, London, Amsterdam laat zien http://t.co/fdrYwFtmVc reageer retweet
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_144557590
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 15:31 schreef Kaas- het volgende:
Uit diverse topicreports blijkt dat er wat onduidelijkheid is over wat wel en niet geplaatst mag worden in dit topic. Lezingen werden bijvoorbeeld verwijderd, terwijl er tegelijkertijd wel collegereeksen etc. gepost worden. Dat is inderdaad wat tegenstrijdig, dus ik stel voor dat iedereen vrij is beeldmateriaal te posten dat relevant voor beurs & economie ongeacht of het een film/documentaire/college/interview/whatever is.

Wel graag altijd incl. bron en toelichting waarom het interessant zou moeten zijn voor andere gebruikers (i.p.v. lukraak wat linkjes te droppen) en BNW-propaganda wordt verwijderd.

Evt. reacties hierop (zou niet weten waarom) svp in het feedback-topic en niet hier.
^O^
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 15 september 2014 @ 18:29:45 #173
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_144557687
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 15:42 schreef F.Begbie het volgende:
EconomieDocu twitterde op maandag 15-09-2014 om 15:27:47 Vanavond 22.00 op BBC 2 deel 1 van een documentaire die het leven van traders uit NY, London, Amsterdam laat zien http://t.co/fdrYwFtmVc reageer retweet
Die ga ik opnemen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 24 september 2014 @ 08:51:29 #175
78918 SeLang
Black swans matter
  woensdag 24 september 2014 @ 20:37:08 #176
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_144869452
Je ziet het bij die vrouw oa zo hard aankomen he.
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_144882551
Op zich wel een leuke docu.over trading, zeker deel 1 waar je ook actie ziet van af de trading pit, altijd cool om te zien.

Maar wat ik echt niet snap dat sommige mensen er echt zo'n persoonlijke verhaal van maken.
ze zeggen niet voor niks dat je zaken en prive vaak het best gescheiden kunt houden, denk dat wat traden betreft niet anders is.
Hoe meer je er persoonlijk en ook psycholochische mee verbonden word, hoe moeilijker het word om objectief te blijven.

En dan hebben ze het nog niet eens over echt fat tail risico, zo als bijv dit soort dingen.


Maar wel erg mooi om het contrast te zien, zeker als je hier na dan bijv een docu over Warren Buffett bekijkt. Het contrast kan echt niet groter zijn, zou persoonlijk wel weten waar waar ik voor zou kiezen....
  zaterdag 27 september 2014 @ 18:18:08 #178
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_144960248
Iemand Inequality for All al gezien?

Erg goede docu waarin de kleine sympathieke Robert Reich (o.a. staatssecretaris onder Clinton) uitlegt over de huidige inkomensongelijkheid in Amerika en wat voor gevolgen dit heeft op de economie en democratie. Aanrader.
  zaterdag 27 september 2014 @ 23:38:50 #179
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_144969920
Margin Call is nu op BBC2 voor de liefhebber/thuisblijver
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_144974940
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2014 20:37 schreef F.Begbie het volgende:
Je ziet het bij die vrouw oa zo hard aankomen he.
Terwijl die vrouw eerst een virtuele portfolio wist te verviervoudigen: van 300.000 naar 1,2 miljoen als ik het me goed herinner.

Op verschillende beleggingsfora zijn er trouwens beleggers die vergelijkbare successen melden met gratis simulatie accounts aangeboden door bepaalde brokers. Uit de vervolgdiscussie blijkt vervolgens vaak dat deze beleggers geen handels strategie volgen en soms de elementaire kennis rondom beleggen niet eens beheersen. Hierdoor onstaat bij mij het vermoeden dat sommige brokers een simulatie spel aanbieden dat niet gebaseerd is op werkelijke marktprijzen, maar dat ontworpen is om de deelnemer altijd te laten winnen en deze enthousiast te maken voor het openen van een betaald account.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 28 september 2014 @ 08:49:57 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144975134
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 07:48 schreef jaco het volgende:

[..]

Terwijl die vrouw eerst een virtuele portfolio wist te verviervoudigen: van 300.000 naar 1,2 miljoen als ik het me goed herinner.
Als iemand dat doet in een paar maanden tijd in een "normale" markt (dus niet een eenmalig geluk zoals een bijna failliet aandeel dat een spectaculaire turnaround maakt) dan weet je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat die persoon gaat falen omdat er dan kennelijk veel te veel leverage wordt gebruikt.
(dit verhaal: AEX / Trading: meer leverage = meer winst?)

Neemt niet weg dat jouw vermoeden best kan kloppen (het zou me iig niet verbazen).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 29 september 2014 @ 15:06:46 #182
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_145020287
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 07:48 schreef jaco het volgende:

[..]

Terwijl die vrouw eerst een virtuele portfolio wist te verviervoudigen: van 300.000 naar 1,2 miljoen als ik het me goed herinner.

Op verschillende beleggingsfora zijn er trouwens beleggers die vergelijkbare successen melden met gratis simulatie accounts aangeboden door bepaalde brokers. Uit de vervolgdiscussie blijkt vervolgens vaak dat deze beleggers geen handels strategie volgen en soms de elementaire kennis rondom beleggen niet eens beheersen. Hierdoor onstaat bij mij het vermoeden dat sommige brokers een simulatie spel aanbieden dat niet gebaseerd is op werkelijke marktprijzen, maar dat ontworpen is om de deelnemer altijd te laten winnen en deze enthousiast te maken voor het openen van een betaald account.
Kreeg bij haar al meteen het idee dat er weinig idee achter zat. Daarnaast het verschil tussen virtueel en echt je eigen geld. Maar het laatste zou mij weinig verbazen.
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
pi_147396158
The Rise and Rise of Bitcoin (2014)
The Rise and Rise of Bitcoin (2014) - IMDb

Bitcoin wordt al vanaf het prille begin gevolgd in diverse FOK! topics, alwaar de moderatoren worstelen om de discussies in goede banen te leiden. Er circuleert nu ook een documentaire over de virtuele munteenheid. Een computernerd wordt door zijn broer, een semi-professionele filmer, gevolgd tijdens zijn rondgang door de wereldwijde Bitcoin scene.

De documentaire komt wat stuntelig op gang. De voice-over blijkt van de computernerd te zijn, niet van de filmende broer, wat ik even verwarrend vond. Bovendien zijn de gefilmde aktiviteiten aanvankelijk niet zo boeiend. Maar na enige tijd verbetert het camerawerk wat en worden de geinterviewde personen interessanter. De mensen achter Mt. Gox worden gevolgd, we zien de Winklevoss tweeling en ontmoeten een aantal op Bitcoin georienteerde startup ondernemers. De regulerings autoriteiten komen aan het woord, als ook een drugsdealer die zijn handel deels via The Silk Road afwikkelt.

Deze documentaire werd 10 october 2014 uitgebracht. Aan het einde zien we nog enkele ontwikkelingen die begin 2014 plaatsvonden, zoals de ondergang van Mt. Gox. Door de vele gebeurtenissen rondom Bitcoin is de documentaire eigenlijk al verouderd. Mocht Bitcoin je interesseren, of geldsystemen en innovatie in het algemeen, dan raad ik aan de documentaire binnenkort even te bekijken, voordat deze nog verder achterhaald raakt.

De documentaire biedt een overzicht van Bitcoin en de consequenties daarvan. Verwacht dus geen diepgravende technische of economische analyses. De documentaire is voor een breed publiek bedoeld. De uitvoering is niet al te geweldig, maar het is allemaal net interessant genoeg.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 09-12-2014 06:02:40 ]
pi_151022727
BBC Storyville: The 1.7 Billion Dollar Fraud

Dit is een documentaire over de fraude bij Olympus Corporation. Deze Japanse producent van camera's en medische apparatuur benoemde in 2011 een Westerse president, hetgeen vrij ongebruikelijk is binnen het Japanse bedrijfsleven. De nieuwe president, Michael Woodford, stuit direkt na zijn aanstelling op een grote accounting fraude binnen het bedrijf. Woodford dringt aan op het vertrek van de bestuursvoorzitter, maar wordt zelf ontslagen. Vervolgens ontrolt het schandaal zich in de publieke media.

In een interview kijkt Michael Woodford terug op de hele affaire. Hij is nogal een drama-queen, dus dit werkt goed op beeld. Er zijn aanvullende interviews met journalisten en andere betrokkenen. Er wordt ook een poging gedaan de aard van de fraude uit te leggen, maar die beschouw ik als mislukt. Het geschreven woord is daar een beter medium voor, dus misschien dat ik het boek van Michael Woodford zelf ook nog eens lees.

De documentaire is te vinden op de BBC iPlayer en via bepaalde andere media.
  maandag 15 juni 2015 @ 22:16:26 #185
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_153564027
Margin Call (2011) - IMDb
Momenteel ben ik het boek van Joris Luyendijk (Dit kan niet waar zijn) aan het lezen en dat is echt bere-interessant. Hoe hij de financiële wereld beschrijft, komt goed overeen met wat Margin Call de kijker schetst: hoger management die geen ruk snapt van hun eigen supercomplexe producten, overwerken tot onchristelijke tijdstippen en een totaal verziekte werksfeer op de vloer. Eigenlijk best schokkend allemaal en ook hoe realistisch het ook overkomt.

Een jonge medewerker van een bank komt er achter dat de bank op het punt van omklappen staat door een hoop financiële junk dat ze in bezit hebben. In het begin verwachtte ik dat deze film nog een of andere ongeloofwaardige truuk zou toepassen, maar niets van dat. Wel jammer dat de daadwerkelijke uitvoering van het plan gauw er doorheen gejast wordt. Maar daarvoor krijg je wel een indringend drama te zien met diverse karakters en hun onderlinge hiërarchieën. Bizar boeiend vond ik dat! Cijfer: 8
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_165052387
Kick!

Zijn er nog recente docu's die het bekijken waard zijn?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zaterdag 3 september 2016 @ 13:29:16 #187
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_165055670
quote:
19s.gif Op zaterdag 3 september 2016 09:05 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Kick!

Zijn er nog recente docu's die het bekijken waard zijn?
Docu's van Tegenlicht zijn altijd wel goed.
Feyenoord!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 november 2016 @ 16:36:19 #188
862 Arcee
Look closer
pi_166934667
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:29 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Docu's van Tegenlicht zijn altijd wel goed.
Ja, zoals die van vanavond:

quote:
Geldscheppers

Waar blijft de 80 miljard euro die iedere maand door de ECB met behulp van een muisklik uit het niets geschapen wordt?

zondag 27 november, 21.05 uur op NPO2
  zondag 27 november 2016 @ 22:44:59 #189
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166946420
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2016 16:36 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, zoals die van vanavond:

[..]

O dat klinkt wel heel erg goed. Ik heb zelf vanavond een docu in het filmhuis gezien. Down to Earth. Enorme aanrader! Gaat over een familie die 5 jaar lang heeft rond getrokken en verbleven bij allerlei oude stammen (indianen, aboriginals, Ecuador, India) en de wijsheid van allerlei stamoudsten over de huidige tijd. Toppertje
Feyenoord!
pi_166946594
Iemand nog een tip voor een interssante historische docu? (Zolang het maar niet over ww1/ww2 gaat.) ^O^
  zondag 27 november 2016 @ 23:24:43 #191
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166947388
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 22:49 schreef 6star6lord6 het volgende:
Iemand nog een tip voor een interssante historische docu? (Zolang het maar niet over ww1/ww2 gaat.) ^O^
Down to Earth.
Feyenoord!
  zondag 27 november 2016 @ 23:42:14 #192
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_166947684
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 22:49 schreef 6star6lord6 het volgende:
Iemand nog een tip voor een interssante historische docu? (Zolang het maar niet over ww1/ww2 gaat.) ^O^
Apocalypse: WWI & WWII
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 november 2016 @ 00:08:12 #193
862 Arcee
Look closer
pi_166948015
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 22:44 schreef Japie77 het volgende:

[..]

O dat klinkt wel heel erg goed.
Hier terug te kijken: http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/27-11-2016/VPWON_1257590
pi_168474627
Hier moest ik om lachen, over het gefaalde """""hedgefund""""" Arete Caerus.
Mooie posers.

http://www.npo.nl/teledoc-campus/10-01-2016/VPWON_1245933

Emotieloos handelen zonder manueel ingrijpen (16:40):

pi_169710165
RTL Z heeft een leuke doc nu.

Waarom we blijven kopen.
pi_170131096
Libor: Bank of England implicated in secret recording

quote:
The Big Bank Fix Panorama
Following the acquittal of two former Barclay's traders last week, Panorama asks if the right people are being blamed for what has been called the biggest financial fix of all time. Piecing together explosive new evidence, which calls into question the safety of other convictions, Panorama reporter Andy Verity reveals that manipulation of the world's most important interest rate, Libor, was allowed and even ordered by people at the highest levels of the financial establishment
Vanavond BBC 1 20:30
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 13 juni 2017 @ 11:29:35 #197
256829 Sokz
Livin' the life
pi_171662219
Betting on Zero (2016) - IMDb
Staat momenteel op Netflix. Docu over de queste van Bill Ackman tegen Herbalife, welke hij ervan beschuldigt een piramidespel te zijn. Staat hierin lijnrecht tegenover een ander hedgefund legende Carl Icahn. Bij tijden wat langdradig (hadden van mij wel wat stukjes van met name die 'protestors' kunnen skippen) maar bijzonder interessant omdat het zich nu langzaam aan het ontplooien is. Zo zijn er steeds meer signalen dat het zich in allerlei boekhoudkundige bochten wringt om het stoppen van de muziek maar zolang mogelijk te doen blijven uitstellen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')