abonnement Unibet Coolblue
  maandag 24 januari 2011 @ 12:36:45 #1
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_91792831
Zoals jullie HIER kunnen lezen ben ik lekker aan de klus in een jaren '30 woning. O+

Alles was in orde, tot ik het laminaatje van de vorige bewoner van de vloer af trok, want toen kwam ik een flinke berg vocht (en her en der een beetje schimmel) tegen op de vloerplaten.

Naar nu blijkt was de ventilatie gewoon zwaar gebrekkig, hetgeen dus gezorgd heeft voor optrekkend vocht. Gevolg: voorste en achterste balk van de balkenvloer rot, andere balken her en der een plekje, nat zand als ondergrond, gebobbeld stucwerk op sommige plaatsen.

Om een en ander nu voorgoed de wereld uit te helpen willen we er maar gewoon beton in storten, dan zijn we volgens mij van alle gezeik af, maar om nu te voorkomen dat het dan tussen het beton en de muur alsnog omhoog kruipt en over een paar jaar al het stucwerk van de muur valt, willen we ook de muur injecteren.

Dit blijkt echter nogal een duur rotgeintje te zijn. Offertes van 100 euri de meter zijn vrij normaal, en dat gaat me dan weer net iets te ver voor iets meer dan 30 meter...

Je schijnt het zelf te kunnen doen met behulp van een spulletje genaamd Freezteq (http://en.digo.nl/files/ptb/freezteq_folder.pdf).

Freezteq zou je, volgens een bekende met eigen klusbedrijf, moeten zien als een soort ijslolly. Je legt dat spul 2 dagen in de vriezer, je boort om de 15cm een gat in je muur (liefst zo ver mogelijk aan de onderkant van je muur), propt daar 4 keer in 24 uur zo'n ijslolly in en klaar, je muur is geinjecteerd.

Heeft iemand van jullie ervaring met het zelf behandelen van je muur tegen vocht? Of misschien zelfs met Freezteq? Hoe bevalt dat? Do's? Don'ts? Help mij!
  maandag 24 januari 2011 @ 13:01:11 #2
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_91793821
Wij hebben ook vocht in de muur (eveneens oud huis) en we zijn er ondertussen achter dat het het beste is om het huis (als het ware) te laten ademen. Dus niet behandelen met allemaal anti-vocht maatregelen, want het vocht wil er gewoon uit.

En dat is eigenlijk ook wel logisch, want zolang je je fundering niet vochtvrij krijgt ben je alleen maar lapmiddeltjes aan het toepassen. Dure lapmiddeltjes desalniettemin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  maandag 24 januari 2011 @ 13:26:38 #3
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_91794919
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 13:01 schreef ikke043 het volgende:
Wij hebben ook vocht in de muur (eveneens oud huis) en we zijn er ondertussen achter dat het het beste is om het huis (als het ware) te laten ademen. Dus niet behandelen met allemaal anti-vocht maatregelen, want het vocht wil er gewoon uit.

En dat is eigenlijk ook wel logisch, want zolang je je fundering niet vochtvrij krijgt ben je alleen maar lapmiddeltjes aan het toepassen. Dure lapmiddeltjes desalniettemin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als we de vloer opnieuw storten gaan we ook aan de slag met isolatie inderdaad.
  maandag 24 januari 2011 @ 14:50:33 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_91798819
Injecteren helpt niet (altijd) tegen optrekkend vocht. Beste is dat je het probleem van het vocht bij de bron aanpakt en je ventilatie in de kruipruimte idd goed op orde brengt.
Waarom je overigens beton zou storten mij een raadsel, wat is daar de gedachte achter..?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 24 januari 2011 @ 15:53:48 #5
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_91801950
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:50 schreef error_404 het volgende:
Injecteren helpt niet (altijd) tegen optrekkend vocht. Beste is dat je het probleem van het vocht bij de bron aanpakt en je ventilatie in de kruipruimte idd goed op orde brengt.
Waarom je overigens beton zou storten mij een raadsel, wat is daar de gedachte achter..?
Eeeh... Injecteren helpt juist wèl tegen optrekkend vocht. Uiteraard is het beste om het probleem bij de bron aan te pakken, maar helaas kan ik de grondwaterstand ietwat lastig bepalen.

Ik had er inderdaad voor kunnen kiezen om kruipruimte te voorzien van isolatiemateriaal, de balken te vervangen, er nieuwe platen / planken op te spijkeren en de ventilatie aan te pakken, maar dat doe ik niet.

Een betonvloer is makkelijker in onderhoud, laat geen vocht door en heeft geen behoefte aan ventilatie. Daarbij hoor ik werkelijk van IEDEREEN "joh, als je vloer nou toch open ligt, stort er beton in, dan ben je gelijk overal van af". Er zijn zo drie mensen die ik ken die er spijt van hebben nooit een betonvloer gestort te hebben toen ze wel de kans hadden, die fout wil ik niet maken.
  maandag 24 januari 2011 @ 16:17:36 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_91803214
O, sorry, ik las niet goed... :{
Je bestaande houten balkenvloer vervangen door een (op zand) gestorte betonvloer. Check. Ja, dat is inderdaad wel een optie. Meer een voor het comfort dan tegen vocht, maar je kunt er meteen vloerverwarming in leggen.
Bij injecteren moet een injecteerder vaak 1 of 2 keer terugkomen, omdat er toch nog vochtproblemen blijken te zijn. Dit is niet altijd in een keer duidelijk. Voordeel van een bedrijf is dat je gewoon garantie op waterdichtheid hebt. De vraag is hoe vaak je aan de gang moet met een DHZ-produkt.
Maar goed, mijn ervaring is meer in de kelders met een waterbelasting; jouw muur zit iig boven grondwaterniveau.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 24 januari 2011 @ 17:22:31 #7
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_91807004
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:53 schreef SKa_BoSS het volgende:

[..]

Eeeh... Injecteren helpt juist wèl tegen optrekkend vocht. Uiteraard is het beste om het probleem bij de bron aan te pakken, maar helaas kan ik de grondwaterstand ietwat lastig bepalen.
Helpt is inderdaad het juiste woord. Injecteren is namelijk niet waterdicht!

quote:
Ik had er inderdaad voor kunnen kiezen om kruipruimte te voorzien van isolatiemateriaal, de balken te vervangen, er nieuwe platen / planken op te spijkeren en de ventilatie aan te pakken, maar dat doe ik niet.

Een betonvloer is makkelijker in onderhoud, laat geen vocht door en heeft geen behoefte aan ventilatie. Daarbij hoor ik werkelijk van IEDEREEN "joh, als je vloer nou toch open ligt, stort er beton in, dan ben je gelijk overal van af". Er zijn zo drie mensen die ik ken die er spijt van hebben nooit een betonvloer gestort te hebben toen ze wel de kans hadden, die fout wil ik niet maken.
Beton is niet waterdicht, je zult er DPC-folie onder moeten leggen om de vloer watervrij te houden.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  donderdag 27 januari 2011 @ 11:53:14 #8
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_91934498
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:22 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Helpt is inderdaad het juiste woord. Injecteren is namelijk niet waterdicht!

[..]

Beton is niet waterdicht, je zult er DPC-folie onder moeten leggen om de vloer watervrij te houden.
Ik ben me er van bewust dat het slechts een doekje tegen het bloeden is. Ik wil alleen proberen te voorkomen dat mijn stucwerk binnen nu en drie jaar weer naar beneden komt zetten en dat mijn houten vloer zo krom als een hoepel in de woonkamer ligt. Nu ligt de hele vloer open, dus nu moet het gebeuren.

Zoals je in m'n verbouwtopic ook kunt lezen is de opbouw van de vloer straks als volgt:



Daar met grote letters "FOLIE" (naast de woorden "aangetrild zand"), dus dat komt er inderdaad ook gewoon onder :)
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:40:56 #9
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_91936173
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:53 schreef SKa_BoSS het volgende:

[..]

Ik ben me er van bewust dat het slechts een doekje tegen het bloeden is. Ik wil alleen proberen te voorkomen dat mijn stucwerk binnen nu en drie jaar weer naar beneden komt zetten en dat mijn houten vloer zo krom als een hoepel in de woonkamer ligt. Nu ligt de hele vloer open, dus nu moet het gebeuren.

Zoals je in m'n verbouwtopic ook kunt lezen is de opbouw van de vloer straks als volgt:

[ afbeelding ]

Daar met grote letters "FOLIE" (naast de woorden "aangetrild zand"), dus dat komt er inderdaad ook gewoon onder :)
Oow sorry, ik heb je topic niet gelezen :@ en ik zag dat je het nu 2 keer niet benoemde, dus ik wilde je er ff voor de zekerheid aan herinneren.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  FOK!fotograaf donderdag 27 januari 2011 @ 13:44:25 #10
17893 Forno
pi_91939000
Is gestabiliseerd hetzelfde als getrild zand?

Zou er ook een keer met de tuinslang overheen gaan. Moet je eens kijken hoeveel het zand dan nog inklinkt, zelfs na het trillen. :)
  donderdag 27 januari 2011 @ 15:22:34 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_91943214
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:44 schreef Forno het volgende:
Is gestabiliseerd hetzelfde als getrild zand?
nope, gestabiliseerd zand bevat 10% cement.
pi_91948390
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:22 schreef ikke043 het volgende:
Beton is niet waterdicht, je zult er DPC-folie onder moeten leggen om de vloer watervrij te houden.
Wel dus, vanaf een bepaalde dikte is het dus echt wel waterdicht. Maar dan heb je het wel over een centimeter of 30 :D
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:15:18 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_91953382
quote:
Ik wil alleen proberen te voorkomen dat mijn stucwerk binnen nu en drie jaar weer naar beneden komt zetten
In oude panden met steense muren kun je het beste stuccen met een mortel op cementbasis. Een mortel op kalkbasis trekt vocht aan.
Precies de reden dat al die oude panden die door Polen gestuct worden problemen met hun rotbandmuren hebben. Het scheelt je in ieder geval iets ;)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_91961381
Ga langs je buurtbewoners. Op de foto's te zien woon je in een redelijk bebouwd gebied. Jij bent echt niet de eerste met dit probleem. Ik heb dat ook gedaan toen ik vocht ontdekte in de muur vlakbij de meterkast (woning in Delft, gebouwd in 1910). Sommige buurtbewoners hadden bij mij meer last van vocht in de muur dan anderen, maar over het algemeen viel het in mijn buurt mee. Vraag specifiek naar de vloer zelf en of ze vloerverwarming hebben. En kijk ook even of sommige mensen vochtplekken camoufleren met voorzetmuren en/of tegelwerk.

Ik ben zelf niet zo doel op injecteren en het dichtstoppen van je woning, voor hetzelfde geldt verzuipen de buren opeens in het vocht en heb jij het gedaan. ;)

Vocht vanuit je fundering kan inderdaad op vloerhoogte komen (en dus je houten vloer beschadigen) maar echt veel hoger komt het in de praktijk toch niet. Als het niet (door en door) vochtig is in je woning zal ik zeker zo'n injectie niet doen.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 08:41:33 #15
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_91977796
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:19 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Wel dus, vanaf een bepaalde dikte is het dus echt wel waterdicht. Maar dan heb je het wel over een centimeter of 30 :D
Alles bij elkaar is de betonvloer ongeveer 20cm... Het lijkt me eerlijk gezegd al onwaarschijnlijk dat daar water doorheen komt, maar goed... Ik moet inderdaad eens bij de buren gaan kijken.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 11:09:08 #16
333441 Seolabnl
SEO bedrijf Seolab
pi_91981519
* knip *

Dit is niet de bedoeling op FOK!, indien je commerciële reclame wilt maken en FOK! daarvoor als bron wilt gebruiken dan kun je emaillen naar pr@fok.nl voor alle informatie omtrend de mogelijkheden voor reclame :).

Vonkenboer
Moderator K&W

[ Bericht 85% gewijzigd door Vonkenboer op 28-01-2011 20:03:36 ]
SEO bedrijf Seolab
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')