abonnement Unibet Coolblue
pi_91711903
Ik heb dwergpapegaaien, en ik lees overal op internet dat wilgentakken goed voor ze is. Nu weet ik niet hoe wilgenbomen eruit zien. Als ik op google wilgenboom intyp krijg ik allemaal plaatjes van bomen, het ziet er voor mij eruit als een gewone boom, hoe zie ik nou precies hoe het een wilgenboom is? naar welke eigenschappen moet ik kijken om het verschil te zien tussen wilgenbomen en andere soort bomen?
Sisco Certified
pi_91712097
Datzijn die bomen waar je haast onmogelijk een tak van kan afbreken. Die kan je er alleen afsnijden
pi_91712176
Is toch echt niet zo moeilijk



En het is idd zeer goed voor dwergpapagaaien/valkparkieten/agaporiden. Er zitten stoffen in de nodig zijn voor hun groei.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_91714315
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 17:33 schreef Sakura het volgende:
Is toch echt niet zo moeilijk

[ afbeelding ]

En het is idd zeer goed voor dwergpapagaaien/valkparkieten/agaporiden. Er zitten stoffen in de nodig zijn voor hun groei.
Als ik google naar Wilgenboom, krijg ik allerlei soorten bomen te zien, ook dezelfde boom als jou plaatje. Bestaan er dus verschillende soorten?
Sisco Certified
pi_91719270
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 18:17 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Als ik google naar Wilgenboom, krijg ik allerlei soorten bomen te zien, ook dezelfde boom als jou plaatje. Bestaan er dus verschillende soorten?
Knotwilgen zijn het makkelijkst om wat mooie takken vanaf te halen.
pi_91723457
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 18:17 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Als ik google naar Wilgenboom, krijg ik allerlei soorten bomen te zien, ook dezelfde boom als jou plaatje. Bestaan er dus verschillende soorten?
Er bestaan inderdaad vele soorten wilgen, maar ik beperk me voor onze vogel tot knotwilgen en treurwilgen, dan weet ik tenminste zeker dat het de juiste zijn. Vele boomsoorten zijn namelijk giftig voor vogels.
Wilgenhout en fruitbomen hout is in ieder geval geen enkel probleem en zoals gezegt, wilgenhout is gezond en veelal zelfs onontbeerlijk voor ze gezien de voedingsstoffen die erin zitten..
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_91723652
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 21:28 schreef Sakura het volgende:

[..]

Er bestaan inderdaad vele soorten wilgen, maar ik beperk me voor onze vogel tot knotwilgen en treurwilgen, dan weet ik tenminste zeker dat het de juiste zijn. Vele boomsoorten zijn namelijk giftig voor vogels.
Wilgenhout en fruitbomen hout is in ieder geval geen enkel probleem en zoals gezegt, wilgenhout is gezond en veelal zelfs onontbeerlijk voor ze gezien de voedingsstoffen die erin zitten..
Hoe zit het dan met al het afval die op de bomen gesproeid wordt? Tegen ziektes/insecten enzo..
Kan ik zomaar een wilgentak plukken en in de kooi leggen of moet er eerst een en ander aan gedaan worden voordat het in de kooi mag?
Sisco Certified
pi_91723922
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 18:17 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Als ik google naar Wilgenboom, krijg ik allerlei soorten bomen te zien, ook dezelfde boom als jou plaatje. Bestaan er dus verschillende soorten?
My god, je algemene ontwikkeling: ;(

Hoe dan ook, er zijn verschillende soorten. Treurwilg opzoeken is het makkelijkst want die takken hangen naar de grond. En veel wilgen vind je aan de kant van een sloot of ander water.
Resistance is futile.
pi_91724002
quote:
9s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 21:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

My god, je algemene ontwikkeling: ;(

:?

Ik heb geen verstand van bomen, is dat erg?
Sisco Certified
  zaterdag 22 januari 2011 @ 21:47:14 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_91724442
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 21:39 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

:?

Ik heb geen verstand van bomen, is dat erg?
Kun je wel een kerstboom onderscheiden van een conifeer?
Resistance is futile.
pi_91724571
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 21:47 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kun je wel een kerstboom onderscheiden van een conifeer?
Ik wist wat een kerstboom is, en na het googlen weet ik ook wat een conifeer is.

Bedankt ^O^
Sisco Certified
pi_91724648
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 21:47 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kun je wel een kerstboom onderscheiden van een conifeer?
een kerstboom is een conifeer, alle spar achtige vallen binnen de groep Coniferae nederlandse naam conifeer
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_91724877
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 21:50 schreef densmee het volgende:

[..]

een kerstboom is een conifeer, alle spar achtige vallen binnen de groep Coniferae nederlandse naam conifeer
Ik denk dat het een strikvraag was van haar ;)
Sisco Certified
pi_91725193
Momenteel word er weer veel gesnoeid .
Het ligt dus voor het oprapen.
Als je ze in een bak water of de vriezer bewaard drogen ze niet uit .
pi_91731551
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 21:32 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met al het afval die op de bomen gesproeid wordt? Tegen ziektes/insecten enzo..
Kan ik zomaar een wilgentak plukken en in de kooi leggen of moet er eerst een en ander aan gedaan worden voordat het in de kooi mag?
Inderdaad wel even kijken waar die boom staat, en je gebruikt toch alleen maar jonge scheuten, dus veel "sproeien" zullen die takjes niet meegemaakt hebben :)
Wel eerst alle bladeren er af strippen, dus alleen de kale tak gebruiken. Bladeren kunnen weer veel insecten bijvoorbeeld inzitten.
Uiteraard kan het nooit kwaad om bij twijfel de tak even af te spoelen.

Ik gebruik zelf gewoon een papierklem en gebruik die om de tak bovenin de kooi te hangen

zo'n ding dus

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zondag 23 januari 2011 @ 00:16:20 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_91732602
Trouwens, de wilgen die mijn vader heeft, kwestie van tak afsnijden en in vochtige grond steken. Jaar later is het al een kleine boom. Die van mijn ouders staan nu 5 jaar meen ik, zijn al zeker 10 meter hoog.
Resistance is futile.
pi_91745994
Misschien is het een idee om nog even te wachten tot het voorjaar.
Wilgenkatjes (uitlopers per zaden) zijn namelijk zeer eenvoudig te herkennen door hun pluizig uiterlijk. Je weet dan welke bomen in je omgeving wilgen zijn.
  zondag 23 januari 2011 @ 15:28:43 #18
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_91751726
wtf er blijkt een laantje 500 meter van mijn huis te liggen gemaand ''wilgenlaantje''

lol

Ik denk dat ik daar wel wat kan vinden :P
Sisco Certified
  zondag 23 januari 2011 @ 16:48:44 #19
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_91755662
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 23:54 schreef Sakura het volgende:

[..]

Inderdaad wel even kijken waar die boom staat, en je gebruikt toch alleen maar jonge scheuten, dus veel "sproeien" zullen die takjes niet meegemaakt hebben :)
Wel eerst alle bladeren er af strippen, dus alleen de kale tak gebruiken. Bladeren kunnen weer veel insecten bijvoorbeeld inzitten.
Uiteraard kan het nooit kwaad om bij twijfel de tak even af te spoelen.

Ik gebruik zelf gewoon een papierklem en gebruik die om de tak bovenin de kooi te hangen

zo'n ding dus

[ afbeelding ]
Ik ben net langs wilgenlaantje geweest, het zat vol met wilgenbomem. Er zaten geen bladeren eraan. En hoe bedoel je dat ik jonge scheuten gebruik? Heeft het iets te maken met het moment waarop ik het pluk?

En is een afspoelbeurt genoeg?

Ik woon trouwens in boskoop, een gebied die door de aziatische boktor bedreigt was, dus hebben ze niet extra veel sproeibeurten gehad? Aan de ene kant van de laantje waren alle takken van de boom erafgesneden, aan de andere kant niet, waarom?
Sisco Certified
pi_91757258
bomen in stad en dorp als laan of solitair krijgen in nederland "nooit" bestrijdingsmiddelen over zich heen.
bomen bij mensen in tuinen soms wel

en wilg is zo een taaie soort dat je niet bang hoeft te zijn dat deze tegen luizen is behandeld
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_91761633
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 16:48 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Ik ben net langs wilgenlaantje geweest, het zat vol met wilgenbomem. Er zaten geen bladeren eraan. En hoe bedoel je dat ik jonge scheuten gebruik? Heeft het iets te maken met het moment waarop ik het pluk?

En is een afspoelbeurt genoeg?

Ik woon trouwens in boskoop, een gebied die door de aziatische boktor bedreigt was, dus hebben ze niet extra veel sproeibeurten gehad? Aan de ene kant van de laantje waren alle takken van de boom erafgesneden, aan de andere kant niet, waarom?
De voedingstoffen zitten vooral in de bast van de jonge dunne takken. Takken die je nu zou plukken zijn al veel te veel verhout, en daar hebben ze niet zoveel aan, anders dan als speelgoed.

Je zal dus nog even op het voorjaar moeten wachten voor nieuwe takken.

Je kan overigens wel de dikkere takken gebruiken als zitstokken voor in de kooi. Standaard zitten vaak van die dunne stokken in een kooi, vaak zelfs van plastic.
Uiteraard is het voor elk formaat vogel anders, maar voor onze valkparkiet heb ik voornamelijk takken van 2 tot 3 cm doorsnee. Voordeel daarvan is dat ze minder snel kramp in hun pootjes krijgen door te dunnen stokken, en dat hun nagels vanzelf afslijten en je ze niet hoeft te knippen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_91814417
Ik heb altijd begrepen dat je een treurwilg niet mag geven aan je vogel, alleen de knot en krulwilg zijn veilig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')