abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 22 januari 2011 @ 12:53:10 #1
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_91701522
quote:
Onderwijsbezuinigingen en langstudeerboetes

Het kabinet Rutte-Verhagen wil bezuinigen op het Hoger Onderwijs.
Onderdeel van de harde bezuinigingen is een ‘boete’ (¤3000) voor studenten die langer dan één jaar uitlopen op hun bachelor- of masteropleiding. In dat geval moet de universiteit of hogeschool in kwestie ook nog eens ¤3000 betalen aan het Rijk. Met de “Halbeheffing" bezuinigt de overheid ¤370 miljoen.

Het voornemen van het kabinet is om deze plannen in te voeren per collegejaar 2011-2012. Het kabinet wil dat de nieuwe regelingen ook voor de al studerende studenten gaan gelden. Heb jij nu een jaar extra besteed aan je huidige bachelor/masterstudie? Dan betaal je vanaf 1 september ¤3000 collegegeld extra als het aan de regering ligt.

Waarom bezuinigen zo niet gaat

Stel dat iedere student binnen de gestelde cursusduur (plus maximaal één jaar) de studie afrondt. Dan krijgt het Rijk geen boetegelden binnen, maar moet wel nog steeds de gestelde ¤370 miljoen binnen het hoger onderwijs worden bezuinigd. Deskundigen zijn het erover eens dat een betere onderwijskwaliteit hand in hand gaat met investeringen in onderwijs. Nederland raakt verder verwijderd van de geambieerde plek in de wereldtop-5 kenniseconomieën (regeerakkoord, p. 31) wanneer ¤370 miljoen word bezuinigd.
quote:
Wat er mis is met de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs, op een rij:

1) Langstudeerders hoeven inderdaad niet door de staat ondersteund te worden, maar dat was al niet zo. De studiefinanciering geldt alleen voor nominale studieduur en bij veel studies dekt het collegegeld van 1700 euro al de kosten van het onderwijs: dwz. 1700 euro dekt de hoor- en werkcolleges (bij ons, natuurkunde, letterlijk 1 docent die voor 20-50 studenten een bord vol schrijft), stages en practica kunnen duurder zijn, maar die moet een nominaalstudent ook doen en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een stage of practicum opnieuw moest doen: studievertraging komt zover ik weet altijd door niet-gehaalde tentamens. Langstudeerders betalen nu al collegegeld over hun extra jaren zonder dat ze studiefinanciering krijgen. Dus zij betalen hun extra studietijd nu al zelf. Een boete is gewoon het heffen van belasting, niet het terugvorderen van kosten! Als door de boete studenten sneller gaan studeren kunnen we aankijken tegen een andere vorm van bezuiniging, dan wordt het geld ergens anders opgehaald, eigenlijk een beetje zoals bij politieboetes: als er minder overtredingen worden begaan verhoogt men gewoon de boete per overtreding, bij roken wordt de belasting per pakje ook gewoon verhoogd als er minder mensen roken, want het gaat eigenlijk om de inkomsten voor de staat, niet om het ontmoedigen van gedrag, deze inkomsten worden veilig gesteld zodat politici Henk en Ingrid niet voor het hoofd hoeven te stoten met een verhoging van bv. de inkomensbelasting.

2) Het kabinet doet alsof studeren 8000 euro per jaar kost, maar je komt alleen aan zulke bedragen als je de kosten van stages en practica ook meerekent (die je maar een keer doet, hoe lang je ook studeert) en dan nog wat sjoemelt door bv. alleen naar de duurste studies te kijken en de docentensalarissen te delen door het aantal studenten (docenten besteden in werkelijkheid maar een paar uur per week aan doceren, de rest van de tijd zijn zij gewoon onderzoekers).

3) Dan is het nog zeer de vraag of de kosten van hoor- en werkcolleges wel lineair toenemen met het aantal studenten, maw. maken 5 langstudeerders, die bij een college aanschuiven bij 40 nominaalstudeerders, het college eigenlijk wel 1/8 duurder? Ook nu al krijgen universiteiten slechts geld per student voor de nominale studieduur: de kosten van langstuderen zijn dus sowieso niet voor de belastingbetaler.

4) Alle maatregelen die nu genomen worden gelden voor alle studies: dat het bij een studie van 4 jaar een stuk makkelijker is om die studie in 4+1 of 4+2 jaar te halen dan bij een 5 of 6-jarige studie (die vaak ook nog eens moeilijkere studies zijn) wordt compleet vergeten.

5) Zittende studenten worden met terugwerkende kracht genaaid. Wie 3 jaar geleden begon deed dat misschien in de veronderstelling dat hij/zij alleen maar kon studeren omdat er studiefinanciering in de master bestaat, pech gehad dan... Ook gaat er niet echt een waarschuwende werking uit van een boete voor mensen die die boete nu al te pakken hebben, want ze kunnen niet terug in de tijd om zichzelf te waarschuwen dat ze harder moeten studeren. Stoppen voor je bachelor af is is geen optie, want dan zit je met een grote schuld bij DUO, geen master doen is bij sommige opleidingen (bv. geneeskunde of natuurkunde) ook geen optie omdat je dan geen werk kunt vinden, dus je zit dan in de val en wordt uitgeknepen.

6) Dat er straks geen studiefinanciering meet bestaat voor masters zien we niet terug in een belastingverlaging. Dit is dus gewoon een belastingverhoging voor mensen die studeren, degenen die niet studeren betalen trouwens nog steeds evenveel belasting, hoe rijmt dat met de uitspraken dat de arbeider de studie van de advocaat betaalt en dat dat maar eens afgelopen moest zijn?

7) Waarom krijgen universiteiten en hogescholen ook een boete voor langstudeerders en krijgen zij nog steeds betaald per afgestudeerde student? Dat moedigt juist genadezesjes aan wat juist voor een verslechtering van het onderwijs zorgt.

8) Tenzij er enorm veel (en duur, met veel ambtenaren) toezicht komt zullen de hogere kosten voor studeren gewoon doorgerekend worden aan de samenleving. Dit is te zien in de VS waar studenten alles zelf betalen of lenen, waardoor zij meer geld voor hun diensten vragen. Zo is een doktersbezoek onbetaalbaar in de VS. Als gevolg hiervan komt de rekening juist meer bij de armen te liggen (belasting die je betaalde voor de studiefinanciering is inkomensafhankelijk, ligt dus vooral bij afgestudeerden, de hogere kosten bij de dokter die alles zelf moest lenen zijn voor iedere patient, arm of rijk).

9) De bezuinigingen worden gecompenseerd met extra investeringen, zo werd ons beloofd. Helaas, gaan de bezuinigingen nu in, de investeringen pas rond 2015, voor een volgend kabinet dus. Bij dit soort plannen is het vaak zo dat men hoopt dat de beloften vergeten worden en de uitvoering ervan dus kan verwateren. Reken maar dat het volgende kabinet zal zeggen dat het niet kan worden gehouden aan beloften van een vorig kabinet. De bezuinigingen zijn dus al binnen, maar de investeringen, die zullen we waarschijnlijk in sterk verkleinde versie terugzien, misschien zelfs wel helemaal niet.
Vorige topic:
Nieuwe wet omtrent langstudeerders

Game on.

[ Bericht 18% gewijzigd door Dekatria op 22-01-2011 13:09:09 ]
pi_91701570
*O* ook in dit topic ben ik nog steeds de lul *O*
Ja doei.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 12:56:52 #3
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91701667
Ook in dit topic zjin we nog steeds alleen maar belastingkoeien van de overheid:

quote:
*O*

Verder hoop ik echt dat alle mensen die hierdoor getroffen worden zich per 1 september uitschrijven. Dan zal Zijlstra lelijk op zijn neus kijken. _O-
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91701822
kan helaas niet -O- tenminste, kán wel, maar ik MOET dit afmaken.. :)
Wel vertrek ik naar 't buitenland. Sta dit jaar nog hier ingeschreven (en in de UK, waar de verhoging van de bachelor-collegegelden pas vanaf 2012 gaan gelden) en daarna de master (die in kosten niet verhoogd wordt) ook in de UK. Betaal ik daar net wat meer als in Nederland inclusief de boete.. maar soit, dat heb ik er voor over :)
Ja doei.
pi_91701880
Begrijp ik het goed dat je én collegegeld in Nederland én collegegeld in Engeland én een boete betaalt?
pi_91701923
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:02 schreef Deliah het volgende:
Begrijp ik het goed dat je én collegegeld in Nederland én collegegeld in Engeland én een boete betaalt?
volgend jaar wel ja... :X maar het is voor mijn opleiding gewoon beter als ik daar een jaar studeer, ik zie er grote meerwaarde in, vooral voor mijn interessegebied.. :)
Ja doei.
pi_91701978
3200GBP + 1700 euro + 3000 euro :')

oh, en dan m'n boeken nog ^O^
Ja doei.
  Moderator zaterdag 22 januari 2011 @ 13:05:13 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91701982
http://www.ru.nl/usr/

Klopt die info nog?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_91702000
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:03 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

volgend jaar wel ja... :X maar het is voor mijn opleiding gewoon beter als ik daar een jaar studeer, ik zie er grote meerwaarde in, vooral voor mijn interessegebied.. :)
Uit interesse, wat voor opleiding doe je? :)
pi_91702132
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:05 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Uit interesse, wat voor opleiding doe je? :)
Engelse Taal en Cultuur
Wil richting (Post)coloniale geschiedenis en literatuur om vanuit deze kennis iets met politiek en journalistiek onderzoek te doen, of les te gaan geven op universitair niveau (waar dan ook). Ben nog zoekende, maar wil het in die hoek gaan zoeken.
De vakken omtrent (post)colonialisme in Nederland in de Bachelorfase zijn schrijnend, in de UK (vanwege hun voormalig Brits Rijk) ontelbaar zo ongeveer...
Ja doei.
pi_91702185
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:08 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Engelse Taal en Cultuur
Wil richting (Post)coloniale geschiedenis en literatuur om vanuit deze kennis iets met politiek en journalistiek onderzoek te doen, of les te gaan geven op universitair niveau (waar dan ook). Ben nog zoekende, maar wil het in die hoek gaan zoeken.
De vakken omtrent (post)colonialisme in Nederland in de Bachelorfase zijn schrijnend, in de UK (vanwege hun voormalig Brits Rijk) ontelbaar zo ongeveer...
Kijk, dan snap ik dat het jaar in de UK erg belangrijk voor je is. Heb er respect voor dat je ondanks de financiele consequenties (UK en hier) toch ervoor kiest om het te doen. ^O^
  zaterdag 22 januari 2011 @ 13:10:50 #12
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_91702224
Heb even die goeie uiteenzetting uit het vorige topic ook even in de OP gezet :)
pi_91702337
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:09 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Kijk, dan snap ik dat het jaar in de UK erg belangrijk voor je is. Heb er respect voor dat je ondanks de financiele consequenties (UK en hier) toch ervoor kiest om het te doen. ^O^
Het wordt een financiele hel, maar gelukkig steunt m'n man me door dik en dun O+ en hebben mn ouders aangeboden ook wat geld bij elkaar te schrapen (nee, da's voor hen niet zo makkelijk, heb alles zelf bekostigd tot nu toe).... Dus het komt goed :)
Ja doei.
pi_91702342
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:10 schreef Dekatria het volgende:
Heb even die goeie uiteenzetting uit het vorige topic ook even in de OP gezet :)
puik ^O^
Ja doei.
pi_91702443
Ik hoop voor je en anderen en voor mezelf dat het nog goedkomt.
pi_91702603
Ik reken er maar niet meer op, dan kan 't alleen maar meevallen.

Eigenbelang: als ze het maar een jaartje opschorten heb ik er geen last meer van :@

máár, dat betekent niet dat ik het er mee eens zal zijn.

Nogmaals, in 't kort: meer betalen als je langer studeert/wilt studeren, prima. Dit in de vorm van een kleine verhoging van het collegegeld (naar 2000 ofzo) of beperking stufi, soit, valt mee te leven. Dát was ook waar ik voor gestemd heb deze verkiezingen. Had dan ook best wat meer willen betalen (als daardoor de kwaliteit van 't onderwijs zou verbeteren)..

Maar deze boetes voor zowel zittende studenten als onderwijsinstellingen die de studenten hebben aangemoedigd om bestuurswerk te doen, om naar het buitenland te gaan, etc.

Volgend jaar wordt het bij ons bij Engels VERPLICHT om in het 3e jaar naar het buitenland te gaan. Dat betekent dat iedereen die in 2011 begint in 2013 naar het buitenland moet, MOET, met als gevolg dat er dus in Nederland vakken gemist worden waardoor studievertraging opgelopen kan worden als men zich bij terugkomst niet de tering werkt en dus meer dan 30EC in een semester moet gaan halen om bij te blijven.

:')!
Ja doei.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 13:20:31 #17
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_91702659
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:16 schreef Deliah het volgende:
Ik hoop voor je en anderen en voor mezelf dat het nog goedkomt.
Hmja, ik hoop het ook. Ik zit nu in m'n 5e jaar, en als ik dus niet afstudeer binnen n half jaar ben ik dus de lul. Geen idee wat ik dan moet, gezien ik het gewoon niet kan betalen.
pi_91702704
Het is toch ook gewoon van de zotte dat de regering die vol zit met langstudeerders (! :')) studenten van nu willen aanpakken omdat ze zo nodig 320 miljoen moeten bezuinigen. Maar niet de ballen hebben om andere zaken zoals een JSF, een missie van Afghanistan (die >320 miljoen kost) af te lasten. Wat een sukkels :')

En maar blijven claimen dat de overheid voor een betere kennis economie wil gaan terwijl 1/3e van alle profs gisteren meededen. :')

Hulde aan Henk en Ingrid voor dit fantastische kabinet :')

En Zijlstra is ook een wazig figuur. Ik ergerde me al behoorlijk aan die andere VVDer die de Zorg naar de tievus hielp maar Zijlstra doet dat dus voor het onderwijs. VVD :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91702731
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:20 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Hmja, ik hoop het ook. Ik zit nu in m'n 5e jaar, en als ik dus niet afstudeer binnen n half jaar ben ik dus de lul. Geen idee wat ik dan moet, gezien ik het gewoon niet kan betalen.
Stuur een brief naar de 2e kamer

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 22-01-2011 13:31:19 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  Moderator zaterdag 22 januari 2011 @ 13:28:09 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91702998
Hmmmhmmm...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_91703053
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:21 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Stuur een brief naar alle 2e kamers.
Hoeveel 2e kamers hebben we in Nederland dan? :P
pi_91703090
8,5 :)
Ja doei.
pi_91703176
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:29 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Hoeveel 2e kamers hebben we in Nederland dan? :P
Een hele boel :'). Maar je snapt mn punt wel. :Y)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 13:35:53 #24
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_91703331
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Stuur een brief naar de 2e kamer
Zal ik 'm in Jip en Janneke taal opstellen, anders krijg ik 'm nog retour ook ;)
  zaterdag 22 januari 2011 @ 13:36:02 #25
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91703339
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:19 schreef motorbloempje het volgende:
Volgend jaar wordt het bij ons bij Engels VERPLICHT om in het 3e jaar naar het buitenland te gaan. Dat betekent dat iedereen die in 2011 begint in 2013 naar het buitenland moet, MOET, met als gevolg dat er dus in Nederland vakken gemist worden waardoor studievertraging opgelopen kan worden als men zich bij terugkomst niet de tering werkt en dus meer dan 30EC in een semester moet gaan halen om bij te blijven.
Je kunt betogen dat dit de studeerbaarheid van het programma in de weg staat. De universiteit dient in zo'n geval financiële ondersteuning te bieden bij uitloop (ter hoogte van studiefinanciering).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')