abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_99832174
Dat het in de praktijk minder romantisch is dan het lijkt, ben ik me van bewust.

Ik begrijp dat je dus zelf geen 'zin' hebt in een pleegkind, maar vind je het an sich wel goed dat er mensen zijn die pleegkinderen opvangen? Sta je daar achter? En ben je overtuigd van de juiste intenties van deze mensen?
pi_99832370
Jazeker, waar moeten ze anders naartoe :)? en ik geloof echt wel dat er duizenden perfecte pleeggezinnen zijn, ik had alleen wel erg veel pech :D

maar ik hoef er geen, ik heb liever the real deal.

en ik zou absoluut onderscheid maken tussen mijn eigen kind en die van een ander.
ik ken mijzelf :P
pi_99832670
Ik denk dat mensen liegen wanneer ze zeggen geen onderscheid te maken tussen hun eigen en een pleegkind. Vooral als het maar kort bij hen is. Me het handig is om het richting het kind uit te spreken is een ander verhaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 23-07-2011 12:15:00 ]
pi_99832711
haha nee dat is niet handig nee.
Maar dat bedoel ik, ik zou eerder kiezen voor een pleegkind als ik zelf geen kinderen zou hebben. Kinderen houden dat gevoel ook wel, je bent altijd tweede keus..
pi_99832826
Interessante informatie heb je gevonden, Ssserpente. Ik kan me goed voorstellen dat je pleegzorg niet ziet zitten. Zelf sta ik er dubbel in. Voor nu is het nog niets voor ons, niet zolang we zelf nog proberen kinderen te krijgen (of -- als dat helemaal niet lukt -- als we nog niet gewend zijn aan het idee dat we zelf geen kinderen krijgen). Misschien dat we het dan later wel willen maar dat is echt iets heel anders dan een kind krijgen of adopteren. Als pleegouder ben je meer hulpverlener; daar moet je op een heel andere manier instaan, naar mijn idee. Daarom begrijp ik heel goed dat je dat niet ziet zitten.
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
pi_99833175
Wat een verhaal kleurdoos... heftig hoor!

Ook in de pleegzorg zijn trouwens kinderen die geen contact hebben met hun biologische ouders en 'voorgoed' bij het pleeggezin gaan wonen.
Ik ben zelf opgegroeid met een pleegbroertje en zusje (beide wel met een verstandelijke handicap) en aangezien ze allebei zijn afgestaan door hun ouders zijn ze gewoon voor altijd bij ons komen wonen. Mijn broertje kwam één dag voor zijn eerste verjaardag (ik was toen bijna 3) en mijn zusje toen ze 2,5 maand oud was (ik was toen 11). Mijn broertje woont inmiddels in een kleinschalige woonvorm voor verstandelijk gehandicapten, mijn zusje (nu 20) woont nog bij mijn ouders. Voor zover ik het ervaren heb, voelen mijn ouders dezelfde liefde voor hun biologische kinderen (ik heb ook nog een biologische zus) als voor hun pleegkinderen en voor mij voelt dat ook zo.
Mijn zusje is trouwens, toen ze een jaar of 10 was, uiteindelijk geadopteerd door mijn ouders. Daar werden haar biologische ouders toen wel over ingelicht en daar mochten ze nog wel bezwaar tegen aantekenen (dat was dus nog wel even spannend), maar dat hebben ze niet gedaan.
pi_99833372
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 10:57 schreef Ssserpente het volgende:
Ik vind het zo opvallend dat mensen die zijn geadopteerd of zijn opgevangen als pleegkind later zelf nauwelijks de behoefte lijken te hebben om kinderen op dezelfde manier te 'helpen'. Zou dat komen omdat ze het zelf destijds niet als 'hulp' hebben ervaren?
Zou dat ook niet te maken kunnen hebben met dat er toch nog een behoefte is aan een bepaalde hechtingsvorm? Een hechting die je dan dus krijgt met je eigen kind (als het goed is).
pi_99833447
Interessante, maar heftige verhalen hier trouwens.

Er zullen vast ook een heleboel goede verhalen zijn van adoptiekinderen. Ik hoor hier helaas meestal ook alleen de negatieve verhalen, maar dat ligt aan m'n werk binnen de psychiatrie.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 13:16:47 #109
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_99835167
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 11:54 schreef Ssserpente het volgende:
Ik denk dat mensen liegen wanneer ze zeggen geen onderscheid te maken tussen hun eigen en een pleegkind. Vooral als het maar kort bij hen is. Me het handig is om het richting het kind uit te spreken is een ander verhaal.
Mijn vriendin had eerst een pleegkind (vanaf 6 wkn bij haar) voordat haar eigen kindje geboren werd (toen was pleegkind ruim 2,5jaar).
Toen ze zwanger was, heeft ze altijd gezegd dat ze als ze op dát moment moest kiezen tussen beide kinderen, dat ze dan had gezegd dat het ongeboren kind weg moest.
Nu haar eigen kindje er is, zegt ze dat ze wel een wezenlijk innerlijk verschil voelt. Ze zou voor beide kinderen echt álles doen en geven, maar het gevoel voor haar eigen kind gaat veel dieper (zegt zij), veel basaler.

Ow en zij heeft ook zelf in een pleeggezin gezeten. Zij heeft nog heel goed contact met haar pleegmoeder.
pi_99835639
maar dat is ook gewoon logisch, ik heb nog nooit een sterkere band gehad met iemand dan de band die ik heb met Elin en waarschijnlijk met Polle straks.
ik heb mijzelf nooit kunnen herkennen in iemand, geen karaktertrekje of eigenschap, ik hoorde nooit ergens bij. net als verjaardagen bijv. ik kreeg op de kindertehuizen en internaten NOOIT bezoek op mijn verjaardag..want familie heb je gewoonweg niet.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 14:56:20 #111
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_99838218
Ik heb een pleegbroer die ik eigenlijk nooit zo, maar gewoon m'n broer noem... Hij was 13 toen hij bij ons kwam, ik vond dat toen nog wel spannend kan ik mezelf herinneren. Gewoon zomaar ineens een broer erbij... (en ik had er al 4 :') )

Zelf heb ik onlangs ook een informatiepakket opgevraagd over pleegzorg, dit nadat we het plan om eventueel een kind te adopteren hebben laten varen. Beweegredenen eigenlijk hetzelfde als die van ssserpente. Het doorlezen van alle sites die er zo'n beetje over te vinden zijn heeft me echter wel een beetje doen terugschrikken. Ik dacht altijd dat er heel erg veel weeskinderen waren en dat je een kind zo ook echt iets kon bieden, maar de werkelijkheid is eigenlijk dat je in steeds meer landen alleen nog kinderen met een handicap mag adopteren en de wachtlijsten steeds langer worden. Ik heb absoluut geen problemen met handicaps, maar als de wachtlijsten al zo lang zijn wil ik, nu ik al een gezond kind heb, niet zomaar 'voordringen'... Aangezien het gevoel dat we iemand iets mee willen geven wel blijft bestaan dus een informatiepakket pleegzorg opgevraagd. Binnenkort ook nog naar een bijeenkomst en dan bepalen of het echt iets voor ons is.

Mijn broer is er erg goed door terecht gekomen, hij heeft kansen gekregen die hem anders voorbij gegaan waren. (heeft ook slechte opvangadressen gehad voor hij bij ons kwam) Ik heb zelf ook nooit het idee gehad dat m'n ouders ons voortrokken ten opzichte van hem. Soms was het zelfs andersom vond ik... (maar hey, ik was toen aan het puberen, ik vond de hele wereld onéérlijk... :+ )

Enfin, nog geen definitieve keus hier dus....
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
Willem
Piet(er)
  vrijdag 29 juli 2011 @ 12:53:13 #112
105850 Fuente
mamamuts
pi_100084409
Wij verwachten eind dit jaar de rekening van de VIA cursus voor adoptie.

Wij zijn ons heel erg bewust van de 'negatieve' kanten van adoptie. Nu wil ik wel aangeven dat naar mijn mening niet alle informatie klopt. Dat er bijvoorbeeld meer wensouders dan adoptiekinderen zijn is volgens mij niet waar. De reden dat de wachtlijsten enorm oplopen heeft veel te maken met o.a. bureaucratie in land van afkomst, meer aanbod van special needs kinderen (en vraag naar gezonde kinderen). Ik weet van een aantal landen dat de kindertehuizen uitpuilen met kinderen, maar dat door de lange procedures de adopties niet goed doorlopen. Daarbij komt nog dat Nederland weer andere regels hanteert dan bijvoorbeeld de VS, waardoor een bepaalde special need wel naar de VS geadopteerd mag worden, maar niet naar Nederland, zelfde kan gelden voor leeftijden.

Zelf kiezen wij bewust voor een special needs kind. Reden hiervoor is dat juist deze kinderen heel veel baat hebben bij adoptie. Ik denk dat wij redelijk openstaan voor zwaardere SN's, maar hoe of wat zal denk ik pas duidelijk worden na de VIA en de raadsgesprekken.

Afgelopen week hebben wij ook informatie over pleegzorg opgevraagd, maar vanwege de adoptie schuiven we dit wel op de lange baan, omdat het nog wel eens voorkomt dat het problemen geeft voor je adoptieprocedure.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_100089900
Mijn moeder heeft ook in een pleeggezin gewoond zonder contact met haar eigen ouders.
Dat is nog heel wat jaren terug en de kindertehuizen waren toen nog een hel. Haar pleegmoeder behandelde haar net zo als haar eigen kinderen alleen haar eigen kinderen waren redelijk jaloers ze waren al in de puberteit en toen kwam er ineens een kleuter bij.
  maandag 10 oktober 2011 @ 18:52:32 #114
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_102924199
Hallo,
ouderlijkgezag fok.

Ik heb mijn hele leven al in mijn hoofd gehad dat ik een kind wil adopteren,
maar nu ik op een leeftijd ben dat kinderen een meer voorkomend gespreks onderwerp is bij vrienden word ik natuurlijk vreemd aan gekeken door bosjes vriendinnen als ik mijn wens voor niet een eigen kind, maar een adoptie kind van 1-4 jaar, uit.

Hoe dan ook ben ik niet van mijn stuk gebracht,
maar wil ik wel graag vragen of er mensen op fok zijn met een adoptie kind of kinderen en wat hun verhaal is.
Hoe is het allemaal gelopen en hoe is het met het kind? Hoe reageren vrienden en familie?
Het gebruikelijke...
pi_102924351
Wat is de aanleiding als ik vragen mag?
Is het de vrees om zwanger te zijn?
Regardant au tour de moi sur ce site, toujours partout continuellement, c'est moi qui tente de trouver ceux qui me veulent répondre tout ce que je me demande pendant ma randonnée de survie en grandissant.
pi_102924375
-

[ Bericht 100% gewijzigd door schommelstoel op 10-10-2011 20:34:22 ]
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  maandag 10 oktober 2011 @ 19:07:44 #117
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_102924774
Tussen mijn 4e en 6e gingen wij op vakantie naar dezelfde camping in Frankrijk,
waar ik bevriend raakte met een meisje die geadopteerd was samen met haar zusje uit India.
Ik, nou ja, ben een intelligent persoon en als 4 jarige natuurlijk hotel de botel nieuwsgierig over dit onderwerp en heb gepraat met haar moeder.

En daar was ik kennelijk zo onder de indruk van dat ik zelf van mening was, dat ik ook wilden adopteren. En dit gevoel heeft me nooit verlaten.
Daarbij, en ik ben echt geen wereld reddende veganist, ben ik best wel van mening.. dat er geen reden is nog een kind op de wereld te zetten als er al vele kinderen zonder zijn.

Ik heb wel een paar vriendinnen die vinden dat ik wel een mooi kindje zou krijgen en dus van mening zijn dat ik mijn genen zou moeten door zetten, maar dat vind ik zelf een beetje zwakke reden [heb ik tenslotte een zus voor]
pi_102924842
[Adoptie] Waar blijft die ooievaar nou...? deel 3

Hier zitten al wat mensen verzameld. ^O^
All in all it's just another brick in the wall.
All in all you're just another brick in the wall.
  maandag 10 oktober 2011 @ 19:09:31 #119
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_102924869
quote:
2s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:08 schreef Pvoesss het volgende:
[Adoptie] Waar blijft die ooievaar nou...? deel 3

Hier zitten al wat mensen verzameld. ^O^
Ah, nou die heb ik echt helemaal gemist >:/
Ik nog zoeken.

Ty

edit:
zie wel dat dat topic al behoorlijk lang niet actief is,
dus ik hoop dat de mods deze gerichte vraag nog even laten staan.
pi_102928554
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 19:07 schreef LolaLovesYou het volgende:
Tussen mijn 4e en 6e gingen wij op vakantie naar dezelfde camping in Frankrijk,
waar ik bevriend raakte met een meisje die geadopteerd was samen met haar zusje uit India.
Ik, nou ja, ben een intelligent persoon en als 4 jarige natuurlijk hotel de botel nieuwsgierig over dit onderwerp en heb gepraat met haar moeder.

En daar was ik kennelijk zo onder de indruk van dat ik zelf van mening was, dat ik ook wilden adopteren. En dit gevoel heeft me nooit verlaten.
Daarbij, en ik ben echt geen wereld reddende veganist, ben ik best wel van mening.. dat er geen reden is nog een kind op de wereld te zetten als er al vele kinderen zonder zijn.

Ik heb wel een paar vriendinnen die vinden dat ik wel een mooi kindje zou krijgen en dus van mening zijn dat ik mijn genen zou moeten door zetten, maar dat vind ik zelf een beetje zwakke reden [heb ik tenslotte een zus voor]
Om precies dezelfde reden was ik ook voornemens om te adopteren. Maar een hoop speurwerk vertelde mij dat het (helaas?) niet zo in elkaar steekt. Er zijn namelijk meer wensouders dan adoptiekinderen. De vraag houdt het aanbod dus in stand. Bovendien wordt er, doordat er zoveel wensouders zijn, onvoldoende geïnvesteerd in het geven van zorg ter plekke. En uit onderzoek blijkt dat dat toch echt het beste is; de gevolgen van een kind uit z'n eigen cultuur halen worden vaak onderschat.

Deze, en veel andere argumenten die voor mij de doorslag gaven om niet te adopteren, vind je in het ooievaarstopic. Ik raad je echt aan om het even door te lezen.

Edit: Dit stuk was voor mij de eye-opener en it deze post leg ik uit waarom we van adoptie afzien.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ssserpente op 10-10-2011 20:30:42 ]
  woensdag 12 oktober 2011 @ 02:32:43 #121
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_102986842
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 20:24 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Om precies dezelfde reden was ik ook voornemens om te adopteren. Maar een hoop speurwerk vertelde mij dat het (helaas?) niet zo in elkaar steekt. Er zijn namelijk meer wensouders dan adoptiekinderen. De vraag houdt het aanbod dus in stand. Bovendien wordt er, doordat er zoveel wensouders zijn, onvoldoende geïnvesteerd in het geven van zorg ter plekke. En uit onderzoek blijkt dat dat toch echt het beste is; de gevolgen van een kind uit z'n eigen cultuur halen worden vaak onderschat.

Deze, en veel andere argumenten die voor mij de doorslag gaven om niet te adopteren, vind je in het ooievaarstopic. Ik raad je echt aan om het even door te lezen.

Edit: Dit stuk was voor mij de eye-opener en it deze post leg ik uit waarom we van adoptie afzien.
Ik heb nog niet tijd genomen je links te lezen,

maar ik denk dat ik al een vermoeden heb van waar deze over gaan.
Ik ben niet iemand die de illusie heeft dat ik een perfect ,heel en gezond kind krijg als ik adopteer,
helemaal omdat ik het liefst een kind tussen de 4 en 8 zou willen adopteren.
Dus een kind wat bewust wat heeft mee gemaakt, bewust is dat hij of zij geadopteerd is en weet dat ik niet zijn "echte" ouder ben.

Ik verwacht ook niet een kind wat geen antwoorden wil of gaat zoeken. Dat zou ik niet eens willen!
En ik verwacht al helemaal niet dat het kind zijn eigen, echte ouders nooit meer zou willen zien.
En ik verwacht ook niet dat het kind zijn/haar eigen ouders niet ook als zijn/haar ouders ziet of gaat zien.

Ik heb genoeg mee gemaakt ook met vrienden en jongere zusjes en broertjes van vrienden om te weten wat voor kinderen dat zijn.
Waaronder ik er nog 2 half in mijn huis heb wonen als het thuis raar loopt.
Dus de keus is wel heel bewust voor een probleem kind een rustige plek te geven.

klinkt misschien raar,
maar toch.
pi_102987174
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 02:32 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Zo te lezen is je vermoeden verkeerd, misschien toch maar even de linkjes lezen voor je reageert. Als je een probleemkind een rustige plek wil geven kun je beter pleegouderschap overwegen, pleegouders zijn namelijk wel ontzettend hard nodig.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 10:42:25 #123
11682 Moonah
Jolie femme
pi_102990281
quote:

Ik heb genoeg mee gemaakt ook met vrienden en jongere zusjes en broertjes van vrienden om te weten wat voor kinderen dat zijn.
quote:
klinkt misschien raar,
maar toch.
Ja, dat klinkt raar ja. :o

Bovendien vind ik het ook nogal pedant overkomen om (terwijl je nota bene vraagt om info en ervaringen) de gegeven linkjes in het adoptietopic zo maar aan de kant te schuiven. Het is zeer interessante materie die Ssserpente ter overweging geeft. Als je werkelijk over wil gaan tot adoptie mag ik hopen dat je genuanceerder en weloverwogener een keuze maakt en je bewust bent van je onderliggende motieven. :{
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_102995748
quote:

[..]

Ik ben niet iemand die de illusie heeft dat ik een perfect ,heel en gezond kind krijg als ik adopteer,
helemaal omdat ik het liefst een kind tussen de 4 en 8 zou willen adopteren.
Dus een kind wat bewust wat heeft mee gemaakt, bewust is dat hij of zij geadopteerd is en weet dat ik niet zijn "echte" ouder ben.

Ik verwacht ook niet een kind wat geen antwoorden wil of gaat zoeken. Dat zou ik niet eens willen!
En ik verwacht al helemaal niet dat het kind zijn eigen, echte ouders nooit meer zou willen zien.
En ik verwacht ook niet dat het kind zijn/haar eigen ouders niet ook als zijn/haar ouders ziet of gaat zien.

Waaronder ik er nog 2 half in mijn huis heb wonen als het thuis raar loopt.
Dus de keus is wel heel bewust voor een probleem kind een rustige plek te geven.

klinkt misschien raar,
maar toch.
Ik heb het niet over special need-kinderen. Als je de moeite had genomen om de links te lezen ipv te reageren op iets dat je niet gelezen hebt, had je dat kunnen weten.

Ik heb het erover dat adoptie niet in het belang is van het kind. Er is namelijk sprake van een vraaggestuurde markt. En een vraaggestuurde markt draait om geld. Met alle gevolgen van dien.

In een onderzoek van Justitiële Verkenning (Adoptie onder Vuur) staat het volgende:

quote:
• Vraag en aanbod worden door professionele partijen op elkaar afgestemd. Door een stijgende vraag en dalend aanbod van beschikbare kinderen, groeien de wachtlijsten en ontstaat een opwaartse druk op de economische waarde per adoptiekind. Op deze manier komen economische krachten in het spel die, ondanks de oprechte bedoelingen van de meeste adoptieouders en een gewetensvol toezicht door overheden, onvermijdelijk tot onwenselijke effecten leiden. De commissie-Kalsbeek, die in opdracht van de minister van Justitie onderzoek heeft gedaan naar interlandelijke adoptie, constateert in haar rapport een groeiende discrepantie tussen het aantal potentiële adoptieouders en het aantal kinderen dat voor adoptie in aanmerking komt. De vraag uit het rijke westen lokt telkens nieuw aanbod van adoptiekinderen uit arme landen uit. Daarbij is adoptie een industrie geworden waarbij de belangen van het kind ondergeschikt kunnen raken aan de commerciële belangen van bemiddelaars en andere dienstverleners.
Voordat ik mij in adoptie verdiepte, was ik er ook heilig van overtuigd iets goeds te willen. Ik had veel liefde te geven en waarom zou ik nog een kindje op de wereld zetten terwijl ze aan de andere kant van de wereld verhongerden? Maar ik ben erop teruggekomen, puur door het simpele feit dat er te weinig adoptiekinderen zijn om in de vraag te voorzien.

Om een kind te redden hoef je het dus niet te doen; dus raad ik je aan om, zoals Moonah al adviseert, goed na te denken over je onderliggende motieven. :)

En echt, het is droge kost, maar neem iig even de moeite om Adoptie onder Vuur te lezen. Wmb verplichte kost wanneer je je wilt verdiepen in adoptie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ssserpente op 12-10-2011 13:53:07 ]
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:58:51 #125
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_102998193
Ik gw toch even een merge aanvrwgen, want oud of niet, dat is hét adoptie-topic en dat loopt prima als er opnieuw in gepost wordt.
Dus jouw gerichte vraag past daar prima. :Y
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')