Gewoon je ding doen alsof het een rijles is zoals ieder andere. Goed laten zien dat je kijkt en de situatie ook gezien hebt cq. overziet en er naar handelen. Dode hoek nooit vergeten bij het wisselen van baan, achterrem gebruiken, de ruimte zoeken, zorg dat je wat bijzondere details over je lesmotor weet, zoals het aantal PK's bijvoorbeeld, dat is al een goede binnenkomer als het BRAVOK verhaal ter sprake komt. Uiteindelijk is het belangrijk dat je alle situaties zo veilig mogelijk oplost en dat hoeft niet te zijn door als een opa te rijden. Even naar de ruimte toe speren wordt meer gewaardeerd dan je twijfelend in een klein gaatje proberen te proppen. Succes in ieder geval! Ben benieuwdquote:Op woensdag 19 januari 2011 00:13 schreef daantje1044 het volgende:
donderdag heb ik examen avd, ging de laatste lessen best wel goed, paar kleine puntjes alleen.
iemand nog tips voor mijn examen?
Succesquote:Op woensdag 19 januari 2011 00:43 schreef daantje1044 het volgende:
Bedankt voor je tips! Zal ze in mijn achterhppfd houden.
Op zich heb ik een gunstige tijd om examen te doen, 9.45 uur, dan is er hier in zeeland niet zo heel veel meer te beleven op de weg. En voor het examen heb ik nog een les.
dank je wel!quote:
Hoeveel lessen heb jij gehad als ik vragen mag ?quote:Op woensdag 19 januari 2011 00:13 schreef daantje1044 het volgende:
donderdag heb ik examen avd, ging de laatste lessen best wel goed, paar kleine puntjes alleen.
iemand nog tips voor mijn examen?
pardon?quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:02 schreef beantsje het volgende:
Ik ben gewoon geen talent en heb veel lessen nodig gehad voor mijn AVB, stuk of 15. Ben de tel kwijtgeraakt...maar goed, in 2 pogingen toch gehaald. En ach, ik ben 45 én vrouw
Haha, ik zat ook al te kijken. Zoveel zal dat toch niet uitmaken, eerder met je leeftijd. Als je ouder bent, schijn je nou eenmaal minder snel te lerenquote:
ik snap de gevolgtrekking uit deze zin niet?quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:21 schreef ArnosL het volgende:
De auto gaat altijd naar de garage, dit is alleen voor de motoren denk ik.
Tja, ik kan het niet ontkennen; gemiddeld hebben vrouwen meer lessen nodig dan mannen. Maar ze slagen wel vaker in 1 x.quote:
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:18 schreef Yreal het volgende:
AVB gehaald na 12 lessen !
En nog foutloos ook
gefeliciteerd!!!quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:18 schreef Yreal het volgende:
AVB gehaald na 12 lessen !
En nog foutloos ook
Congratzquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:15 schreef daantje1044 het volgende:
[..]
ik heb ook goed nieuws! kom net van het gemeentehuis om mijn A bij te laten schrijven!!
met andere woorden, ben geslaagd vanmorgen!!!
Feli Daantje Goed gedaan. Nu maar een mooie fiets halenquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:15 schreef daantje1044 het volgende:
[..]
gefeliciteerd!!!
ik heb ook goed nieuws! kom net van het gemeentehuis om mijn A bij te laten schrijven!!
met andere woorden, ben geslaagd vanmorgen!!!
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:15 schreef daantje1044 het volgende:
[..]
gefeliciteerd!!!
ik heb ook goed nieuws! kom net van het gemeentehuis om mijn A bij te laten schrijven!!
met andere woorden, ben geslaagd vanmorgen!!!
Zodan, zijn de wachttijden zo langquote:Op zaterdag 22 januari 2011 15:59 schreef Anne het volgende:
Ik had extra het examen nog niet in laten plannen want "het was toch niet druk".
Vanmiddag toch maar wel gedaan.. kan ik pas in maart terecht!
Boe Ik had gehoopt het aankomende maand te gaan halen..
Nu heb ik voortaan ook maar één les in de week ingepland, want anders wordt het imho te duur.
heb jij trouwens licht of zwaar gedaan?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 01:42 schreef daantje1044 het volgende:
ff snel een verslagje van mijn examen.
na een kort gesprekje met de examinator, gaan we naar de motor, en de enige vraag die ik kreeg was hoeveel cilinders heeft de motor. dus daar kwam ik al makkelijk vanaf.
Daarna zijn we gaan rijden eerst richting de snelweg, dat ging goed, een paar vrachtwagens ingehaald, en ik kon de volgende afslag er weer af. Daarna een stuk 80 weg en toen een klein dorpje in. Daar een stukje door heen gereden en toen waren we alweer op weg naar Goes.
Door de stad heen terug naar het CBR en dat was mijn examen al.
al met al nog geen 20 minuten gereden!
ik heb licht gereden hoezo?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:01 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
heb jij trouwens licht of zwaar gedaan?
valt nog mee, mijn CBF250 hield het voor gezien bij 115quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:42 schreef densmee het volgende:
vanmorgen voor het eerst de snelweg op, zonder ruitje.
ik had vandaag de 25kw motor en die gaf het bij 135kmh op.
die heeft echt niks over ook bij het invoegen is het volle gas
ik had met lessen een cb250 gereden, die kreeg ik met heel veel moeite op de 120 haha.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:46 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
valt nog mee, mijn CBF250 hield het voor gezien bij 115
Is het ook niet, vind het wel een beetje twijfel maatregel, want als je veel tweewieler ervaring hebt zoals ik toen beroepsmatig, vind ik het niet echt nodig, maar goed toon dat maar aan. Voor iemand die niet weet wat een brommer of motor is, is het prima, eerst maar eens flink ervaring op doen. Eigenlijk zou de regeling 125 cc rijbewijs (ultra light) vanaf 16 moeten gaan gelden als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:23 schreef daantje1044 het volgende:
[..]
ik had met lessen een cb250 gereden, die kreeg ik met heel veel moeite op de 120 haha.
maar ja klopt eerst 2 jaar op een lichte, maar vind het niet zo erg!
ik ben wel oud genoeg om gelijk een zware te mogen rijden, maar aangezien het zo ontzettend slecht ging op de zware, heb ik het een lesje op de lichte geprobeerd, en dat voelde zo veel beter dat ik besloten heb om daarop examen te doen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:37 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Is het ook niet, vind het wel een beetje twijfel maatregel, want als je veel tweewieler ervaring hebt zoals ik toen beroepsmatig, vind ik het niet echt nodig, maar goed toon dat maar aan. Voor iemand die niet weet wat een brommer of motor is, is het prima, eerst maar eens flink ervaring op doen. Eigenlijk zou de regeling 125 cc rijbewijs (ultra light) vanaf 16 moeten gaan gelden als je het mij vraagt.
ben je zelf toevallig niet handig(genoeg)? 450euro is een normale prijs, maar blijft een hoop geld! enigste waarvoor je langs motorzaak moet is nieuwe band om je wiel te laten zettenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:11 schreef HeetBoven het volgende:
mijn eerste banden en oliewissel gaan een feit worden. Nu 6000 km zelf gereden binnen 4 maanden . Achterband was redelijk toen ik de broem kocht, maar nu is hij echt kaler en gladder dan de schedel van Pim Fortuyn. Voor komende vrijdag een afspraak gemaakt voor een beurtje. Vervangen worden: achterband, bougies, olie, oliefilter, luchtfilter, en mogelijk de remblokjes. Totaal bijna ¤450
Ik zou misschien best handig genoeg zijn, alleen moet je de faciliteiten ook hebben. Om het allemaal op straat te gaan doen gaat me een beetje te ver. Bovendien moet je er ook nog zin in hebben. En als er nu iets aan mankeert kan ik nog terug...quote:Op zondag 23 januari 2011 08:49 schreef Spro het volgende:
[..]
ben je zelf toevallig niet handig(genoeg)? 450euro is een normale prijs, maar blijft een hoop geld! enigste waarvoor je langs motorzaak moet is nieuwe band om je wiel te laten zetten
Ik heb les op een Yamaha Fazer naked, alleen die kapt er met wind tegen ook mee bij de 120 / 130quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:46 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
valt nog mee, mijn CBF250 hield het voor gezien bij 115
Priveberichtje gestuurdquote:Op zondag 23 januari 2011 11:49 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
Ik zou misschien best handig genoeg zijn, alleen moet je de faciliteiten ook hebben. Om het allemaal op straat te gaan doen gaat me een beetje te ver. Bovendien moet je er ook nog zin in hebben. En als er nu iets aan mankeert kan ik nog terug...
Dat is ongeveer zo hard als dat ik hem krijg met het gas vol open in zijn 6quote:Op zondag 23 januari 2011 15:02 schreef ArnosL het volgende:
Weet iemand hoe hard een CB500 gaat op de snelweg? Volgens 25kilowatt.nl moet ie rond de 150 gaan, maar als ik deze verhalen zo lees zal dat ook wel flink toeren maken worden op de snelweg.
Heb jij hem op 25kw of vol vermogen?quote:Op zondag 23 januari 2011 21:37 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat is ongeveer zo hard als dat ik hem krijg met het gas vol open in zijn 6
quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:18 schreef Yreal het volgende:
AVB gehaald na 12 lessen !
En nog foutloos ook
Allebei gefeliciteerd!quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:15 schreef daantje1044 het volgende:
ik heb ook goed nieuws! kom net van het gemeentehuis om mijn A bij te laten schrijven!!
met andere woorden, ben geslaagd vanmorgen!!!
Op 25kw , maar 150 is opzich nog hard zat hoor. Je gaat er geen Audi's mee boeken op de snelweg maar bijblijven lukt prima en buiten de snelweg is het heerlijk rijdenquote:Op zondag 23 januari 2011 21:54 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Heb jij hem op 25kw of vol vermogen?
Dan hoop ik dat de lesmotor dat ook haalt, dan hoef ik tenminste niet hele tijd hoog in toeren te rijden op de snelwegquote:Op zondag 23 januari 2011 22:17 schreef Yreal het volgende:
[..]
Op 25kw , maar 150 is opzich nog hard zat hoor. Je gaat er geen Audi's mee boeken op de snelweg maar bijblijven lukt prima en buiten de snelweg is het heerlijk rijden
Reken maar op een bak ellende. Snelweg op een cb250, dat was pas leukquote:Op zondag 23 januari 2011 22:42 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat de lesmotor dat ook haalt, dan hoef ik tenminste niet hele tijd hoog in toeren te rijden op de snelweg
Ik rij 50> altijd met vizier dicht, anders vind ik het te irritant. Eronder vind ik het juist lekker om 'm open te hebben, dan hebbie de wind een beetje in je kopquote:Op maandag 24 januari 2011 16:49 schreef Usert het volgende:
verder voor het eerst met vizier dicht gereden (leek me noodzakelijk op de snelweg) vooral vervelend dat hij als je voor een stoplicht staat weer beslaat... verder lekker rustig aan je hoofd
En ik schijnbaar aan .quote:Op maandag 24 januari 2011 20:09 schreef beantsje het volgende:
Had 'm altijd op een kier, want ik draag een bril en die beslaat. Alleen heb ik nu op de motorbeurs Groningen een goedje voor mijn bril gekocht dat heet Klar-Pilot en het werkt fantastisch! Voor het eerst mijn vizier helemaal kunnen sluiten, ook voor het verkeerslicht. Zelfs als ik door mijn mond uitadem, beslaat hij niet! Je kunt het ook op je vizier doen trouwens.
Vandaag weer wegles gehad; ging goed. Alleen vergeet ik nog weleens mijn richtingaanwijzer weer uit te zetten, blijf ik maar hardnekkig voorsorteren bij linksaf en maak ik soms de bochten naar rechts nog te ruim, als ik er niet om denk. En ik rijd te 'stevig'. is op zich goed, maar ik mag het niet te gek maken.
als ik ping hoor dan weet ik dat ik weer op het knopje moet drukken.quote:
Ping ? Wut?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:28 schreef densmee het volgende:
[..]
als ik ping hoor dan weet ik dat ik weer op het knopje moet drukken.
dus als je je rijbewijs hebt, kijk je nooit meer in je spiegels?quote:Op maandag 24 januari 2011 21:33 schreef 12345r het volgende:
Zijn er hier trouwens nog meer mensen die het rijlessen stiekum een beetje saai beginnen te vinden ?
Ik vind motorrijden echt geweldig, maar ik vind dat telkens spiegelen en zo geconcentreerd op de motor zitten wel een beetje vervelend worden eigenlijk...
de instructeur zegt dan een keer ping door de headsetquote:
het tegenovergestelde is juist het geval meestal, als het goed is, aangezien je zonder oortje niet meer dat extra paar ogen hebt om je voor gevaren te waarschuwen, maar je leven echt alleen maar van jou zelf af hangtquote:Op maandag 24 januari 2011 21:40 schreef daantje1044 het volgende:
[..]
dus als je je rijbewijs hebt, kijk je nooit meer in je spiegels?
ik heb nog niet gereden sinds ik mijn rijbewijs heb, bij gebrek aan een motor. ( morgen mijn rijbewijs ophalen trouwens!)quote:Op maandag 24 januari 2011 22:13 schreef Spro het volgende:
mm, mijn instructeur had de "nare" gewoonte om meerdere keren te zeggen "Controleer je richting aanwijzer nog een keer jongens." ook als hij keurig uitstond, tsja, na een keer of tien controleer je hem standaard, en denk je zodra hij het zegt "Das niet voor mij, die staat al uit!"
@daantje ik weet niet hoe het met jou zit, maar op een lange rechte weg, zonder zijwegen en al kilometers lang geen andere verkeersdeelnemer te zien, controleer ik (in de auto in ieder geval niet meer) niet zo heel grondig(zoals je geleerd wordt) mijn spiegels meer... binnen de bebouwde kom, of zijwegen, of als ik simpelweg twijfel weer consequent wél...
Je bent nu gewoon nog veel te bewust met dingen bezig omdat je bezig bent om het jezelf aan te leren, over een tijdje denk je niet eens meer na bij wat je handen en voeten doen, je kijkt vanzelf in je spiegels, knipperen gaat als vanzelf; dan zit je heel anders op die motor, dan heb je tijd voor ontspanningquote:Op dinsdag 25 januari 2011 00:09 schreef 12345r het volgende:
Nee, zo bedoel ik dat niet...
Ik heb alleen het idee dat je tijdens het lessen een beetje 'geforceerd' aan het rijden ben.
Je zit de hele tijd na te denken wat je allemaal moet doen waardoor je andere dingen misschien weer over het hoofd ziet.
Maarja, ik verlang er gewoon naar dat ik het roze pasje binnen heb en lekker kan gaan toeren
Jammer dat je niet terug kan praten.. "Pong!". Wheheheh.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:47 schreef densmee het volgende:
[..]
de instructeur zegt dan een keer ping door de headset
Ping pong Hahahaquote:Op dinsdag 25 januari 2011 07:15 schreef Anne het volgende:
[..]
Jammer dat je niet terug kan praten.. "Pong!". Wheheheh.
af en toe is het ook maar goed dat hij niet alles kan horen wat ik in mijn helm roepquote:Op dinsdag 25 januari 2011 07:15 schreef Anne het volgende:
[..]
Jammer dat je niet terug kan praten.. "Pong!". Wheheheh.
Bij mij ook ja heb me al wat afgescholden zeg, niet normaalquote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:45 schreef densmee het volgende:
af en toe is het ook maar goed dat hij niet alles kan horen wat ik in mijn helm roep
woonwijk rijden is inderdaad zwaaaaar klote.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:23 schreef beantsje het volgende:
Haha, ik ook, ik spreek hem soms ook grondig tegen of ik geef het commentaar dat ik van hem verwacht, vast zelf maar....'t is maar goed dat hij me niet kan horen!
Ik ben rijles op zich nog niet zat maar kan langzamerhand geen woonwijk meer zien...
Tegenvaller...nog steeds geen examendatum, CBR-systeem ligt weer 'ns dwars.
Als ik de diverse fora moet geloven, is dat nogal eens het geval bij het CBR. Prutsers!
balen van die examendatum! wel vreemd en regioverschillend dan volgens mij.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:23 schreef beantsje het volgende:
Haha, ik ook, ik spreek hem soms ook grondig tegen of ik geef het commentaar dat ik van hem verwacht, vast zelf maar....'t is maar goed dat hij me niet kan horen!
Ik ben rijles op zich nog niet zat maar kan langzamerhand geen woonwijk meer zien...
Tegenvaller...nog steeds geen examendatum, CBR-systeem ligt weer 'ns dwars.
Als ik de diverse fora moet geloven, is dat nogal eens het geval bij het CBR. Prutsers!
Sommige rijscholen kopen vast meerdere data in, waarop ze zeker weten dat er wel iemand kan afrijden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:35 schreef daantje1044 het volgende:
[..]
balen van die examendatum! wel vreemd en regioverschillend dan volgens mij.
Mijn vader heeft afgelopen donderdag ook examen gedaan en was gezakt, maar hij kan 10 februari al weer op.
Stadsverkeer kan leuk zijn, vooral stoplichtsprintjes tegen opgevoerde scooters die denken dat ze snel zijn enzoquote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:00 schreef Yreal het volgende:
[..]
woonwijk rijden is inderdaad zwaaaaar klote.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 07:38 schreef James-Hetfield het volgende:
Sommige rijscholen kopen vast meerdere data in, waarop ze zeker weten dat er wel iemand kan afrijden.
Sommige rijscholen doen dit niet en dus zit je dan vast aan een wachttijd.
quote:CBR schrijft het volgende:
Op zich kan dat niet echt meer omdat ze ingekochte data voor over minder dan 7 weken echt aan een persoon moeten koppelen. Examens binnen 7 weken voor de examendatum kunnen alleen nog maar op naam van de kandidaat kunnen worden gereserveerd. Mocht de leerling plotseling toch niet kunnen, mag er maximaal één keer gewisseld worden. Hierbij wordt een andere leerling aan het examen gekoppeld. Boven de 7 weken kunnen rijscholen nog maximaal 10 procent van hun jaarlijkse aantal eerste examens blanco kopen, bijvoorbeeld voor spoedopleidingen in de zomer.
Op zich kan dat niet echt meer omdat ze ingekochte data voor over minder dan 7 weken echt aan een persoon moeten koppelen. Maar ach, mijn wachttijd is 4 1/2 week, dus ik zeur niet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 07:38 schreef James-Hetfield het volgende:
Sommige rijscholen kopen vast meerdere data in, waarop ze zeker weten dat er wel iemand kan afrijden.
Sommige rijscholen doen dit niet en dus zit je dan vast aan een wachttijd.
quote:CBR schrijft het volgende:
Examens binnen 7 weken voor de examendatum kunnen alleen nog maar op naam van de kandidaat kunnen worden gereserveerd. Mocht de leerling plotseling toch niet kunnen, mag er maximaal één keer gewisseld worden. Hierbij wordt een andere leerling aan het examen gekoppeld. Boven de 7 weken kunnen rijscholen nog maximaal 10 procent van hun jaarlijkse aantal eerste examens blanco kopen, bijvoorbeeld voor spoedopleidingen in de zomer.
Ik zag eens zo'n scootersjonnie aan de kant worden gezet door een motoragent op een Transalp. Probeerde te ontkomen, werd meteen klemgezetquote:Op woensdag 26 januari 2011 17:51 schreef HeetBoven het volgende:
Stadsverkeer kan leuk zijn, vooral stoplichtsprintjes tegen opgevoerde scooters die denken dat ze snel zijn enzo
Nog geen idee, hebben we het nog niet over gehad. Ik heb ook nog lang niet alle avb oefeningen gedaan, dus dat lijkt mij wel eerst verstandig. Theorie moet ook nog, maar dat maakt niet zoveel uit voor avbquote:Op vrijdag 28 januari 2011 08:08 schreef Anne het volgende:
Al enig idee wanneer je op AVB-examen gaat, ArnosL?
Ik heb mijn 2 lessen voor aankomend weekend afgebeld .
Dan heb ik nog 5 lessen voordat ik op examen mag, leek me wel genoeg namelijk.
Over een weekje ga ik mijn motor die ik ergens gestald had ophalen om hem alvast wat meer in orde te maken, zodat ik er direct op kan rijden zodra ik hopelijk dat roze papiertje binnen heb begin maart .
7 lessen is nog best veel hoor... gaat zeker goedkomen!quote:Op vrijdag 28 januari 2011 19:18 schreef beantsje het volgende:
Nou, ik heb nog 7 lessen in de planning tot mijn examen en ik denk dat ik ze gewoon maar neem want vandaag ging het zo waardeloos....heb 'm neergelegd voor 't stoplicht
Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik op mijn tandvlees loop wegens familieomstandigheden. Had mijn kop er dus niet zo bij.quote:
ah joh, ik ook vandaagquote:Op vrijdag 28 januari 2011 19:18 schreef beantsje het volgende:
Nou, ik heb nog 7 lessen in de planning tot mijn examen en ik denk dat ik ze gewoon maar neem want vandaag ging het zo waardeloos....heb 'm neergelegd voor 't stoplicht
Ah , iedereen heeft wel eens een dag dat het wat minder gaat. En jij hebt er blijkbaar nog een reden voor ook.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:36 schreef beantsje het volgende:
[..]
Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik op mijn tandvlees loop wegens familieomstandigheden. Had mijn kop er dus niet zo bij.
Eerst sloeg ik al een keer zomaar linksaf terwijl dat helemaal niet moest, en ook nog zonder richting aan te geven.
Voor het stoplicht ging een auto wat naar voren en ik dacht'ga even stukje mee' maar dat ging zó langzaam dat ik de balans kwijtraakte, liet de koppeling schieten en ja, toen lag ik.
Toen nog een rotonde met putdeksels waar ik omheen wou en ineens dacht ik 'ik haal het niet' en die heb ik dus echt als een dweil gereden.
Tussenstop gemaakt en instructeur vroeg 'hoe gaat het?' 'Vraag maar niet' zei ik en begon te janken. Lekker genant...
Na een schouderklopje kwam er een afleidingsmanoevre: hij heeft de motor op de grond gelegd en toen kreeg ik eerst een instructie motor overeind zetten. Viel me niet mee, maar het is me gelukt! Vervolgens een leuke toeristische route gemaakt incl. een paar km zandweg.Aan het begin van de zandweg hoorde ik in mijn oor 'en nu een stukje Parijs-Dakar' en hij mocht blij wezen op dat moment dat ik geen terugspreekknop had...maar het viel reuze mee. Was weer een hele nieuwe ervaring. Al met al ging de tweede helft wel een stuk beter dan de eerste helft.
Met de Gs?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:31 schreef motorbloempje het volgende:
oorzaak was overigens een ijsplaat Mr.Mo ging ook bijna, maar zag mij al gaan dus kon er nog op tijd omheen
Bij mij brak het rechterstepje af toen ik 'm tijdens een oefening neerlegde. Dat is zwaar irritant terugrijdenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:36 schreef Anne het volgende:
En het is maar goed dat het nu de lesmotor betreft .
Ik heb mijn eigen motor een keer neergelegd, wat resulteerde in;
[ afbeelding ]
.
putdeksels zijn alleen link met nat weer, cq blaadjes of modder. Als je een brakke band hebt verergert het. Als het helemaal droog is heb je zo goed als net zoveel grip als op asfalt... Maar het is goed dat ze je aanleren ze te ontwijken om zeker te zijn.quote:Op zondag 30 januari 2011 11:07 schreef beantsje het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik nu het verschil weet tussen 'neerleggen' en echt een schuiver maken.
Tijdens mijn AVB-lessen heb ik toch een keer een schuiver gemaakt, waar ik ook best een beetje van geschrokken ben. Toen schuinde ik bij een bocht de motor mooi af, kwam met zo'n schuin voorwiel net over het randje van de pylon die toen weggleed en whoesh....daar ging ik. Spiegel volledig aan gort en het rempedaal volledig dubbelgeklapt. heb me toen ook nog wel bezeerd. Ik was toen ook wel een beetje bang om wéér te vallen. Dat is ook de reden dat ik vrij neurotisch ben wb putdeksels in bochten.
Nu, voor het stoplicht, viel hij gewoon om. Dat gaat nergens over en is alleen maar een kneuzing voor je ego, met alle verkeer om je heen.
Je kent de keukenrol methode niet ??quote:Op zondag 30 januari 2011 20:46 schreef motorbloempje het volgende:
och, ik maakte m'n tank ook wel 's schoon met 'n schuursponsje als ik de vogelpoep die er al maanden op zat er écht niet meer af kreeg zonder
dan spoor ik maar niet maar 't werkt prima voor me
dan is in elk geval de modder sneller opgedroogd dit sleutelt wel iets makkelijker als dat je heel de tijd in de prut zit te vroetenquote:Op zondag 30 januari 2011 21:09 schreef motorbloempje het volgende:
máár, bij de verhuizing deze zomer gaan we hopelijk wel naar een huis met garage kan kan ik iig warm en droog sleutelen als 't moet
Sleutelen is de enige reden waarvoor ik hem schoon spuit met de hogedrukreinigerquote:Op zondag 30 januari 2011 22:10 schreef densmee het volgende:
[..]
dan is in elk geval de modder sneller opgedroogd dit sleutelt wel iets makkelijker als dat je heel de tijd in de prut zit te vroeten
Wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van je eigen brommer; het gewichtquote:Op woensdag 2 februari 2011 23:32 schreef Miriampje het volgende:
Verdorie, gister mijn eerst valpartij op eigen motor, door de ijzel uitgegleden. Niks bezeerd of beschadigd.
Vandaag weer de motor op, brr.. Vond de weg maar eng vooral rotondes. Hopelijk gaat de schrik snel weg.
Omvallen vond ik trouwens minder erg dan de frustratie dat ik zelf mijn motor niet overeind kreeg... Gvd.
Ze hebben er alles liggen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 09:12 schreef rene90 het volgende:
zal eens kijken inderdaad, want wil wel op korte termijn gaan lessen. Krijg je dan een motorpak of moet je zelf nog een helm of iets aanschaffen?
Ik denk dat er weinig motors zijn die ik zonder pijn of moeite zelf kan rechtzetten en dat zal voor meer dames hier gelden. Ik kreeg mijn lesmotor zelfs amper op de bok. Mijn eigen motor gaat beter.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van je eigen brommer; het gewicht
Vraag je instrukteur ook om je te leren hoe je een motorfiets weer overeind krijgt als je niet zo sterk bent, daar zijn foefjes voor die je mooi kunt oefenen met je lesmotor
Ik heb even gekeken bij Paul Lam, en ziet er goed uit en is voor mij erg handig in de buurt. Krijg jij nog een gratis rij les of iets als je iemand daar naar toe stuurt?quote:
Nope, niet dat ik weet . Toch bedankt.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:56 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken bij Paul Lam, en ziet er goed uit en is voor mij erg handig in de buurt. Krijg jij nog een gratis rij les of iets als je iemand daar naar toe stuurt?
gefeliciteerdquote:Op donderdag 3 februari 2011 17:51 schreef wil-bert het volgende:
Om drie uur was het dan zover, ik had mijn AVD-examen. Maar goh, wat valt dat examen echt ontzettend mee zeg. Ik moet best in een drukke omgeving examen rijden (Leusden), maar ik heb me voor niks zo zenuwachtig gemaakt want alles ging soepel. Ben ook zonder grote fouten geslaagd!
Het blijkt ook dat mijn instructeur en mijn examinator dikke vrienden zijn, ik zag ze de hele tijd lachen in mijn spiegel Het was ook wel een fijne gast, hij zei bijvoorbeeld dat ik niet zo overdreven moet uitwijken op de provinciale weg, omdat anders er vast wel een keer een Marrokaan met zijn Golf aankomt die tussen mij en de tegenligger door rijdt. Zoiets verwacht je niet van een examinator
Op je 24e pas op een zware motor.quote:
Inderdaadquote:Op donderdag 3 februari 2011 17:54 schreef BasementDweller het volgende:
Ik ga denk ik ook maar dit jaar mijn motorrijbewijs halen, i.v.m. de vernieuwde regelgeving in 2012
bronquote:Nieuwe regels Europees motorrijbewijs
In 2012 worden de nieuwe Europese regels voor het motorrijbewijs van kracht.
* Er komt een categorie lichte motoren (tot 125 cc) bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd 16 jaar. Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk kiezen voor een hogere minimumleeftijd.
* De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is minimaal 2 jaar hoger dan die voor de lichte motorcategorie. Voor de categorie A-onbeperkt geldt dat u minimaal 2 jaar ervaring moet hebben op een motor in de nieuwe categorie A-beperkt (tot 35 kW). In Nederland is dat al het geval.
* Voor de categorie zware motoren gaat een minimumleeftijd van 24 jaar gelden. In Nederland is de minimumleeftijd voor zware motoren nu nog 21 jaar.
Mijne bij 135 ofzo, maarja met mijn eigen motor heb ik wel eens 165 gereden terwijl het volgens die 25kilowatt site 150 is. Ik ben dan ook erg klein en licht.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:46 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
valt nog mee, mijn CBF250 hield het voor gezien bij 115
1.90 ongeveer, en ik ga zware motor rijden, geen idee of jij ook zwaar rijdt?quote:
Ja, maar dan ga je niet op de 'mijne' rijden.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:31 schreef rene90 het volgende:
[..]
1.90 ongeveer, en ik ga zware motor rijden, geen idee of jij ook zwaar rijdt?
Ik weet eigenlijk niet op hoeveel lessen ik zit.. Ik denk een stuk of 13.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:37 schreef rene90 het volgende:
Dat zal dat er vast niet uitzien als ik daarop rij
Hoeveel lessen zit jij al trouwens? En had jij een pakket genomen?
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:21 schreef Anne het volgende:
Ik zet je er straks, als ik niet meer op mijn telefoon zit, even in .
Klopt wel ongeveer, als ik naar mezelf kijk. Ik ben begonnen als totaal groentje (geen brommer of auto) en heb er nu 16 lessen opzitten, waarvan 3 AVD lessen. Ik kan de meeste oefeningen nu zonder al teveel moeite. Nog een paar lesjes AVB en dan kan het examen aangevraagd worden wat mij betreftquote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:15 schreef Tankiej het volgende:
Mijn instructeur zei dat veel leerlingen toch wel 12 tot 15 lessen hebben voor dat ze het AVB examen gaan doen. Ik doe het sowieso later omdat ik het op een zware motor wil, maar als ik mijn instructeur moet geloven dan is dat heel normaal om het na zo'n 2-3 maanden pas te gaan doen.
Een ruim uur, bij mij.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:34 schreef beantsje het volgende:
En hebben we het dan over lessen van een uur, anderhalf uur of twee uur?
Goede info, bedankt!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:59 schreef beantsje het volgende:
@bascross
vallen hoort er wel een beetje bij, maar dat zijn echt niet allemaal spectaculaire schuivers. De meesten leggen hem hooguit neer tijdens de AVB-lessen, tijdens een langzame oefening. Dat is echt niet spectaculair en heeft geen gevolgen, in de zin van bezeren, blauwe plekken ofzo. Is mijzelf nu 2 x gebeurd; 1 x bijna stilstaand en 1 glijertje bij een snelheid van 15 km/u.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw kunstheup wel of niet kan hebben. maar de impact van zo'n standaardvalletje is minimaal.
Er zijn wel meer motorrijders met een kunstheup.
Het is natuurlijk verstandig om even na te gaan hoe kwetsbaar je nieuwe heup is. Verder zijn er genoeg broeken met protectoren op de heupen, maar het is de vraag of jouw 'lesbroek' dat heeft. In jouw geval zou ik gewoon zelf een broek aanschaffen met (wellicht extra) heupprotectie. Dat scheelt, zeker voor de 'huis, tuin en keukenvalletjes' .
Overigens zal je (als je dat nog niet gedaan hebt) je prothese wel moeten melden bij het CBR wat zal leiden tot een medische keuring. Dit kan een redelijk langdurig verhaal zijn, 2 maand is heel normaal. Als je dus een beetje vlot wilt, zal je daar meteen werk van moeten maken. Zodra je een medische registratie hebt bij het CBR (en dat gebeurt sowieso wanneer je dat bekende roze formuliertje van het gemeentehuis hebt ingevuld), kan je rijschool nl. geen examen meer voor je aanvragen, dat kan pas als je goedgekeurd bent. Je geschiktheidsverklaring blijft een jaar geldig, dus daarna heb je alle tijd nog om je examen te halen.
Ja, en verder? Natuurlijk is motorrijden riskanter dan autorijden.
Ik kies er echter niet voor om zo risicoloos mogelijk te leven, ik kies voor kwaliteit van leven en dat betekent de dingen doen die ik graag wil. En daarbinnen zal ik zeker alles doen om de risico's te beperken maar ik wil niet in mijn manier van leven beperkt worden. Dat er dingen mis kunnen gaan, is inherent aan het leven en dat accepteer ik. Risicoloos leven kan niet. Zelfs thuis in de douchecel glijden mensen soms vreselijk uit...
Tsja, dat kan, en dan haal je je een heel hoop "gezeik" op je hals.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:09 schreef bascross het volgende:
[..]
Goede info, bedankt!
Ik wist trouwens niet dat je dit bij het CBR moest melden, binnenkort dus eens doen.
Overigens hangt het er helemaal van af of je überhaupt beperkingen hebt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:01 schreef Spro het volgende:
[..]
Tsja, dat kan, en dan haal je je een heel hoop "gezeik" op je hals.
Wat je naar eer en geweten moet invullen is dit formulier: http://www.rotterdam.nl/O(...)gen%20Verklaring.pdf
Waarbij mogelijk vraag 9, en zeker vraag 10 voor jou van belang zijn...
Zolang jij normaal kan auto/motor kan rijden zou ik het niet melden. je komt dan in de medische molen van het CBR terecht... en dat blijkt een heel tijdrovende aangelegenheid te zijn...
Zet jezelf er dan ook even bijquote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:21 schreef Anne het volgende:
Ik zet je er straks, als ik niet meer op mijn telefoon zit, even in .
Jouw instructeur is wel heel voorzichtig dan. Ik ben op een maandag begonnen, woensdagmiddag van dezelfde week had ik 12 uur geoefend met de motor in bijzondere verrichtingen .In de namiddag op woensdag mijn AVB gehaald. Nou hoeft het natuurlijk niet in een week, maar als je 4 uur per week lest dan moet je binnen een maand toch wel aan je AVB toe zijn..quote:Op vrijdag 4 februari 2011 21:15 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Valt me trouwens op als ik in dat lijstje kijk, dat toch wel de helft het AVB een maand na de eerste les heeft gehaald. Ben ik dan zo'n uitzondering die het dan zoveel later doet?
Mijn instructeur zei dat veel leerlingen toch wel 12 tot 15 lessen hebben voor dat ze het AVB examen gaan doen. Ik doe het sowieso later omdat ik het op een zware motor wil, maar als ik mijn instructeur moet geloven dan is dat heel normaal om het na zo'n 2-3 maanden pas te gaan doen.
Doe jullie mam een lol en probeer te laten zien dat je in elk geval goed en veilig leert rijden en ook gaat rijden.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Niet heel gek trouwens, want ze is toen ze 16 was een oudere broer verloren die een motor ongeluk had gehad
Binnenkort maar een proefles aanvragen, ik heb mijn keuze gemaakt. Ben over een kleine 4 maanden 21 dus
Mijn moeder is er ook erg op tegen. Haar broertjes hebben vroeger ook veel motor gereden en zijn verschillende keren onderuit gegaan, nooit dodelijk maar toch.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Niet heel gek trouwens, want ze is toen ze 16 was een oudere broer verloren die een motor ongeluk had gehad
Binnenkort maar een proefles aanvragen, ik heb mijn keuze gemaakt. Ben over een kleine 4 maanden 21 dus
En daar ben ik het dus wel mee eensquote:Leef je om je ouders tevreden te houden, of leef je om jezelf tevreden te houden?
Als je de tijd daarvoor hebt en de instructeur heeft dat, dan is dat is dat natuurlijk perfect! Maar ik loop fulltime stage (8.00 - 16.30) dus ik kan niet een hele week vrij nemen hiervoor. En aangezien ik graag op een zware motor examen wil doen, moet ik sowieso wachten tot april. Elke week een lesje en dan zit ik op 12 lessen tegen de tijd dat ik 21 ben!quote:Op zondag 6 februari 2011 08:54 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Jouw instructeur is wel heel voorzichtig dan. Ik ben op een maandag begonnen, woensdagmiddag van dezelfde week had ik 12 uur geoefend met de motor in bijzondere verrichtingen .In de namiddag op woensdag mijn AVB gehaald. Nou hoeft het natuurlijk niet in een week, maar als je 4 uur per week lest dan moet je binnen een maand toch wel aan je AVB toe zijn..
Zware of lichte motor maakte volgens mijn instructeur geen drol uit en ik kan dat ook wel bevestigen aangezien ik één dag perongeluk op een zware heb gereden terwijl ik voor mijn lichte rijbewijs ging
Ja maargoed, hoe laat je dat zien?quote:Op zondag 6 februari 2011 08:57 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Doe jullie mam een lol en probeer te laten zien dat je in elk geval goed en veilig leert rijden en ook gaat rijden.
Ik sta er allang in joh .quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:22 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Zet jezelf er dan ook even bij
Gefeliciteerd voor iedereen die geslaagd is de afgelopen weken
Ik voel de zomer namelijk al weer komen
Ja, klopt, maar ik ga niet zeggen wanneer .quote:Op zondag 6 februari 2011 14:19 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je AVD ook al bekend was?
Vindingrijk zijn. Vertel over kijktechnieken die je leert. Doe een geel hesje aan als je bij je ouders langsgaat. Rijd niet vol gas weg bij je ouders . Zorg dat je altijd goed beschermd bent, dus doe je pak aan. Laat ook zien dat je investeert in een goed pak en een goede helm etc..~~quote:Op zondag 6 februari 2011 13:53 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ja maargoed, hoe laat je dat zien?
Die investering dat zit wel goed. Wil circa 7 tot 9 duizend euro uitgeven aan het hele pakket. Dus rijbewijs, motor, kleding, helm etcetera. Een geel hesje heb ik sowieso al wel, goeie tip !quote:Op maandag 7 februari 2011 14:46 schreef Keuzer het volgende:
[..]
Vindingrijk zijn. Vertel over kijktechnieken die je leert. Doe een geel hesje aan als je bij je ouders langsgaat. Rijd niet vol gas weg bij je ouders . Zorg dat je altijd goed beschermd bent, dus doe je pak aan. Laat ook zien dat je investeert in een goed pak en een goede helm etc..~~
Bang dat je dan te zenuwachtig word omdat iedereen weet wanneer je examen hebt ?quote:Op zondag 6 februari 2011 14:26 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar ik ga niet zeggen wanneer .
Dat. En ik hoef niet aan iedereen te vertellen dat ik gezakt ben, mocht dat gebeuren .quote:Op maandag 7 februari 2011 15:54 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Bang dat je dan te zenuwachtig word omdat iedereen weet wanneer je examen hebt ?
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug had gewoon, als mededelingquote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:17 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zit ook te popelen om te beginnen, alleen moeders ligt dwars. En niet zo'n beetje ook niet!
Ja op zo'n soort manier ben ik het ook van plan te doen. Gewoon eerst zo'n soort proefles aanvragen. Dan vertel ik dat ik die aangevragen heb en dat ik basis daarvan ga bepalen of ik mijn rijbewijs wil halen. En dan plan ik dan meteen vervolg lessen .quote:Op maandag 7 februari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug had gewoon, als mededeling
nee, ze waren niet blij, maar inmiddels zijn ze er wel aan gewend
Is dat te doen dan? Die overstap maken, is dat verschil niet dusdanig dat je heel die motor opnieuw moet leren kennen?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:16 schreef Tankiej het volgende:
Dat heb ik ook gedaan, proefles geregeld en de dag ervoor vertelt dat ik een proefles heb
Je kan wel eerder beginnen, als je dat wil tenminste. Dat doe ik ook, eerst gewoon lessen op een lichte motor, als ik 21 ben nog 2 of 3 op een zware motor en dan de examens doen
Ah oké. Ben jij al lang aan het lessen, wanneer word je 21, hoe gaat het met lessen, hoe ver ben je etc? !quote:Op maandag 7 februari 2011 17:50 schreef Tankiej het volgende:
Volgens mijn instructeur is het goed te doen in ieder geval. Het zal wel even wennen zijn natuurlijk, maar ik denk zelf dat het ook wel moet lukken.. Ik ga het er in ieder geval gewoon op wagen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je het helemaal opnieuw moet leren, maar dat je alleen moet wennen aan het meer vermogen
Ah vet relaxt! Ik kan haast niet wachten om te beginnen man. Denk dat ik alvast theorie aan ga vragen zodat ik die alvast binnen heb.quote:Op maandag 7 februari 2011 19:34 schreef Tankiej het volgende:
Staat in de OP, ik heb 21 januari mijn proefles gehad. Komende donderdag heb ik dus eigenlijk mijn 2e les
Ik word 19 april 21, als ik minimaal elke week les heb ik dan 12-13 lessen gehad. Dus waarschijnlijk heb ik zo'n 15 - 16 lessen voordat ik m'n AVB haal.
De eerste les ging opzich heel erg goed, kreeg ook te horen dat ik de bochten veel beter nam dan een gemiddelde beginner (is al dat scooter rijden toch nog ergens goed voor geweest ) en dat hij het ook wel vertrouwd dat ik gewoon elke keer naar het oefenterrein rij de komende lessen. Het is een kleine rijschool, dat wordt dus gewoon op een verlaten industrieterrein gedaan.
Ja dat schakelen heb je zo onder de knie hoor (letterlijk en figuurlijk 'onder de knie').quote:Op maandag 7 februari 2011 20:01 schreef Tankiej het volgende:
Haha, ik heb nu dat ik niet kan wachten tot de volgende les
Komende les maar eens vragen of ik boeken kan lenen voor theorie. Ik heb wel mijn autorijbewijs, dus voor AVB kan ik die gebruiken maar voor AVD moet ik toch echt opnieuw theorie halen jammer genoeg.. Maar dat duurt nog wel even! Zal op z'n vroegst mei/juni worden
Ik heb hiervoor alleen scooter gereden, had verder geen ervaring met schakelen. Maar dat zit er zomaar in
heel goed, wordt erg gewaardeerd door de rijschool als je je theorie al op zak hebt, doen!quote:Op maandag 7 februari 2011 19:48 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ah vet relaxt! Ik kan haast niet wachten om te beginnen man. Denk dat ik alvast theorie aan ga vragen zodat ik die alvast binnen heb.
Trouwens, ik zit net die filmpjes uit de OP te bekijken van het AVB. Denk niet dat ik veel moeite met die dingen zal hebben (gelukkig!). Zo'n 2 jaar schakelbrommer gereden (Aprilia RS) en rijd regelmatig op zondagmiddag op een crossmotor van een vriend (die er 2 heeft gelukkig!).
Kan echt haast niet wachten om te beginnen
er zitten toch wel echte motor vragen bij zoals plaats op de rijbaan enzoquote:Op maandag 7 februari 2011 20:05 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Ja dat schakelen heb je zo onder de knie hoor (letterlijk en figuurlijk 'onder de knie').
Die theorie zal toch niet al te moeilijk zijn? Heb al B en C rijbewijs dus de regeltjes ken ik wel. Ik zal voor de zekerheid eens wat oefen examens gaan maken.
Veel plezier alvast met je rijles donderdag, lijkt me gaaf ! Les je anderhalf uur of een uurtje?
90% is inderdaad peanuts maar verkijk je er niet op; die laatste 10% zorgt dat het gemiddelde theorie-examen een waar slagveld is. Neem het dus serieus en bereid je terdege voor!quote:Op maandag 7 februari 2011 20:05 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Die theorie zal toch niet al te moeilijk zijn? Heb al B en C rijbewijs dus de regeltjes ken ik wel. Ik zal voor de zekerheid eens wat oefen examens gaan maken.
ja. Toen ik voor de derde keer m'n theorie deed (toen gehaald ) kon je zo degenen eruit pikken die er voor het eerst waren. Meteen drukken als je denkt dat je het weet is erg gevaarlijk, zeker bij voorangssituaties neem gewoon de tijd, hij zal toch geen antwoord registreren totdat de balk loopt.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:58 schreef luciferist het volgende:
[..]
En druk pas nadat de rode balk loopt
zoals ik al eerder zei bij vraag 33 kwam ik er pas achter... daarom ga ik opnieuw..quote:Op dinsdag 8 februari 2011 17:26 schreef Dekatria het volgende:
[..]
ja. Toen ik voor de derde keer m'n theorie deed (toen gehaald ) kon je zo degenen eruit pikken die er voor het eerst waren. Meteen drukken als je denkt dat je het weet is erg gevaarlijk, zeker bij voorangssituaties neem gewoon de tijd, hij zal toch geen antwoord registreren totdat de balk loopt.
Dat lijkt me niet zo moeilijk toch? Afhankelijk van de situatie ter plekke rijd je links van het midden, in het midden of rechts van het midden van je rijbaan.quote:Op maandag 7 februari 2011 21:27 schreef densmee het volgende:
[..]
er zitten toch wel echte motor vragen bij zoals plaats op de rijbaan enzo
Toch maar even een boek doorspitten. Kan nooit kwaad lijkt me.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:14 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo moeilijk toch? Afhankelijk van de situatie ter plekke rijd je links van het midden, in het midden of rechts van het midden van je rijbaan.
Bijvoorbeeld net voor een bocht naar rechts -> links van het midden van je rijbaan.
Zijstraat van rechts -> links van het midden van je rijbaan.
Zoiets?
Right. Eens even aan een maat vragen die zijn A al heeft of ie zijn theorie boek nog heeft, anders bestel ik er wel eentje bij bol.comquote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:40 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Toch maar even een boek doorspitten. Kan nooit kwaad lijkt me.
Een hoop is natuurlijk hetzelfde als bij de auto, maar er zitten veel instinkers bij die specifiek over de motor gaan.
1 mm toch ?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:44 schreef beantsje het volgende:
OK, vraag 1: wat is de wettelijke minimumprofieldiepte voor je banden?
(hint: wijkt af van auto)
Daar is een makkelijk ezelsbruggetje voor Rood van rechts en de andere moet dus wit zijn. Eventueel wit met de i van linksquote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer )
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Ik herinner me van natuurkunde dat F=mv²/r, m en v blijven constant, v 2x zo groot, dus F 4x zo groot?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer )
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Positieve wegverkanting is ook zoiets wat niet in het boek staat - ik heb het nadien echt moet googelenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer )
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Als je er over nadenkt is de vraag niet heel moeilijk, maar als je gespannen in een theorielokaal zit dan moet je het toch wel paar keer overnieuw lezen
Enne, welke kleur hebben de reflectoren aan de rechter zijkant van de weg? Daar raak je ook snel mee in de war hoor!
Ja klopt 4 keer, maar deze vraag heb ik in geen theorieboek gezien moet je toch wel even een paar keer lezen, in die 10 seconden of zo die je hebtquote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:17 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Ik herinner me van natuurkunde dat F=mv²/r, m en v blijven constant, v 2x zo groot, dus F 4x zo groot?
En met die reflectoren ga je toch twijfelen, rood is normaal de kleur van stop/fout/pas op
Of natuurkunde gehad hebbenquote:Op woensdag 9 februari 2011 14:41 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Ja klopt 4 keer, maar deze vraag heb ik in geen theorieboek gezien moet je toch wel even een paar keer lezen, in die 10 seconden of zo die je hebt
Dat is dus 4x zoals hierboven al staat. Ook weer een makkelijke vraag voor mij, want dit werd ook behandeld bij de theorie van de vrachtauto.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:12 schreef wil-bert het volgende:
Ik kreeg ook deze vraag (kan iets afwijken weet hem niet helemaal meer )
Je gaat met 30 km/h door een bocht met een positieve wegverkanting, daarna ga je door de zelfde bocht met 60 km/h. Hoeveel keer groter is de centrifugale kracht?
Positieve wegverkanting -> buitenkant van de bocht ligt hoger dan de binnenkantquote:Op woensdag 9 februari 2011 10:11 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Positieve wegverkanting is ook zoiets wat niet in het boek staat - ik heb het nadien echt moet googelen
gefeliciteerd!quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef luciferist het volgende:
Theorie gehaald 4 foutjes, kreeg nog wel commentaar dat ik het alleen moest doen.. Ik had niet eens door wat hij bedoelde maar ik scheen naar de mensen voor mij te kijken..
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef luciferist het volgende:
Theorie gehaald 4 foutjes, kreeg nog wel commentaar dat ik het alleen moest doen.. Ik had niet eens door wat hij bedoelde maar ik scheen naar de mensen voor mij te kijken..
SAY WHAT?quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:20 schreef BasementDweller het volgende:
Omdat 80% zakt, is het verstandig om juist een ander antwoord te kiezen dan degene bij wie je afkijkt.
Heb een theorieboek rijbewijs A gekocht via Bol.com. Dat valt eerdaags wel in de bus, weten mijn ouders meteen hoe de zaken ervoor staanquote:Op maandag 7 februari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
heb 't mijn ouders pas verteld toen ik de eerste les(sen) achter de rug had gewoon, als mededeling
nee, ze waren niet blij, maar inmiddels zijn ze er wel aan gewend
Goed bezig jonge !quote:Op donderdag 10 februari 2011 19:30 schreef Tankiej het volgende:
Zo, tweede les gehad! Was leuk
Paar oefeningen gedaan, stapvoetsrijden, langzame slalom en halve draai. De langzame slalom is nog behoorlijk lastig.. De andere twee lukten wel na een paar keer oefenen
bull shit, niets moeilijks aan. Je mag in je handjes knijpen als je hem krijgt ipv de halve draai of achtje bij het cluster langzaam.quote:Op donderdag 10 februari 2011 20:02 schreef Tankiej het volgende:
Ok!
Ja, dat is een oefening. Dan rij je op twee pionnen af, de instructeur/examinator staat bij die pionnen en dan moet je na die pionnen het tempo aanhouden van de instructeur/examinator en aan het einde stoppen bij de 3e pion. En dat is moeilijker dan je denkt!
Met slippende koppeling ja? Waarom niet gewoon enkel op het gas?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:37 schreef beantsje het volgende:
Als je maar vooral recht vooruit blijft kijken en je de motor flink laat janken (dus voldoende gas en slippende koppeling) en trekkend houden, en dan bijremmen met de achterrem om het tempo laag te houden.
Als jij dat het makkelijkst vond.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:29 schreef Anne het volgende:
Ik gaf juist helemaal geen gas.
Dus enkel een slippende koppeling en de achterrem .
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:49 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Als jij dat het makkelijkst vond.
Theorie boek inmiddels binnen, begin volgende week examen reserveren en zodra ik de theorie heb ga ik contact opnemen met de rijschool
Ik weet vrijwel zeker dat ik het zelfstandig wel red. Met zowel brommercertificaat als theorie voor het auto rijbewijs geen moeite gehad om het zelf te lerenquote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:52 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.
@Anne, had je het boek nog gevonden?
Ik moet juist wat gas geven, slippende koppeling en voet op de remquote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:29 schreef Anne het volgende:
Ik gaf juist helemaal geen gas.
Dus enkel een slippende koppeling en de achterrem .
Nope, nog niet. Het zit niet bij mijn spullen, dus ligt waarschijnlijk nog in m'n huis in Duitsland.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:52 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ga jij nog een theorie cursus doen of niet? Bij mij gaven ze dat wel als advies maar ik geloof het allemaal wel en denk dat het zelfstandig wel lukt.
@Anne, had je het boek nog gevonden?
Oke tofquote:Op vrijdag 11 februari 2011 20:42 schreef Anne het volgende:
[..]
Nope, nog niet. Het zit niet bij mijn spullen, dus ligt waarschijnlijk nog in m'n huis in Duitsland.
Daar ga ik morgen toevallig even heen .
snelweg+ windkracht 8-9quote:
correct. De voorwaartse kinetische energie corrigeert heel veel. Bij iedere onregelmatigheid op de weg (konijn, gat in de weg, gladheid etc.) en wind, kun je beter (gematigd) gas geven dan op je rem gaan staan.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Als je keiharde windstoten hebt, kan je dan niet van je motor geblazen worden, of blijf je relatief makkelijk in evenwicht vanwege de snelheid?
ik heb nog maar 2 x snelweg gereden. De 1e xstond ik stijf van de adrenaline, dat had ik nu niet, maar vind het nog wel apart hoor. Heb wel beide keren braaf tegen de 130 gereden, dat kost me ook geen moeite. Maar goed, da's dus 2 x 5 minuten. Ik kan me wel voorstellen dat het gauw gaat vervelen, vooral op een naked.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 22:59 schreef motorbloempje het volgende:
gewoon goed tegenhangen
ik vind 't vooral dodelijk saai
eens met HeetBovenquote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:47 schreef BasementDweller het volgende:
Als je keiharde windstoten hebt, kan je dan niet van je motor geblazen worden, of blijf je relatief makkelijk in evenwicht vanwege de snelheid?
niks mis met een beetje regen toch? goede kleding is waterdicht!quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:07 schreef ArnosL het volgende:
Om kwart over 2 rijles en laat het hier nu bijna droog zijn
Ben er vorig jaar toevallig geweest. Je kan wel wat spullen vinden voor een goede prijs als je goed zoekt, maar van wat ik zag vorig jaar was het meeste spul ongeveer dezelfde prijs bij als elk andere motorzaak !quote:Op zondag 13 februari 2011 13:20 schreef rene90 het volgende:
Ik heb dinsdags mijn eerste les, wel echt spannend en zin in . Ga denk ik nog naar de motorbeurs om te kijken of ik daar alvast het één en ander kan kopen. Iemand ervaringen daar? Is het soms ook duurder of altijd wel voor een goede prijs.
Ik vind dat zo lekker onderhand, bij stoplichten. Zo snel mogelijk naar de 50. Ook ideaal als je medeleerling die voor je rijdt niet vooruit te branden isquote:Op zaterdag 12 februari 2011 16:28 schreef ArnosL het volgende:
Vandaag trouwens op de zware motor gereden, omdat de L van de lichte motor verdwenen was. Ik kan wel merken dat die wat sneller optrekt
Beter uit je doppen kijken dan hèquote:Op zondag 13 februari 2011 16:27 schreef Anne het volgende:
Ik trap jammer genoeg nog wel in de kutgeintjes .
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal .quote:Op zondag 13 februari 2011 16:30 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Beter uit je doppen kijken dan hè
Ik heb altijd alleen les, dus van medelessers heb ik geen last, wel van een hard optrekkende instructeurquote:Op zondag 13 februari 2011 16:25 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ik vind dat zo lekker onderhand, bij stoplichten. Zo snel mogelijk naar de 50. Ook ideaal als je medeleerling die voor je rijdt niet vooruit te branden is
Vandaag weer gelest, m'n instructeur probeerde me (zo vertelde hij achteraf) op alle mogelijke manieren op het verkeerde been te zetten met een-richtingswegen, doodlopende straten e.d... maar stoicijns als ik klaarbnlijkelijk ben lukte het 'm niet 1 keer me ergens in te laten rijden waar dat niet mocht. "Wat ben je wakker vandaag, ik word er helemaal happy van!"
Kwestie van je ogen openhouden he
Dat is niet handig . Sneller zijn dan !quote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal .
Verder vooruit kijken helpt vaak al erg veel dan weet je al welke keuzes er liggen, nog voordat je instructeur heeft gezegd of je links of rechts (of geen van beiden) moet.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal .
Tip van Flip:quote:Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]
. Ik heb het meestal wel door hoor, maar te laat. Waardoor ik de handelingen; kijken en het knipperlicht aanzetten eigenlijk niet meer haal .
GMTAquote:Op zondag 13 februari 2011 16:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Tip van Flip:
Verder vooruit kijken waardoor je ook eerder kunt beginnen met bepaalde handelingen.
Dan hou je meer tijd over om op de situatie zelf te letten.
En meer tijd geeft jou ook meer rust, lijkt me nuttig dit eens te proberen.
Helaas, dan heeft minstens één van jullie twee toch geen great mind.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik moest google gebruiken voor GMTA
In de regel staan er vóór zulke situaties borden "verboden links (rechts) af te slaan.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:44 schreef Anne het volgende:
Op sommige plekken kun je niet verder vooruit kijken (denk aan een t-splitsing, waar je rechts dus ineens niet in mag, maar wat je van tevoren nog niet kunt zien ivm een haag die er staat), maar het is fijn dat ze deze routes dus al nemen bij het lessen. Dan weet ik tijdens het examen wat ik daar dus precies moet doen . Want het zijn wel behoorlijke 'instinkers'.
Vooruit kijken heb ik verder wel in me .
iig niet over afkortingen nee.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:48 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Helaas, dan heeft minstens één van jullie twee toch geen great mind.
Die staan er idd niet.quote:Op zondag 13 februari 2011 16:48 schreef vannelle het volgende:
[..]
In de regel staan er vóór zulke situaties borden "verboden links (rechts) af te slaan.
Of een verplichte rijrichting.
Toegegeven, die staan niet overal maar wel enorm vaak en die kunnen je dus helpen bij de situatie verderop.
Echte instinkers dus......quote:Op zondag 13 februari 2011 16:49 schreef Anne het volgende:
[..]
Die staan er idd niet.
Het is ook geen weg die voor iedereen verboden is, volgens mij zelfs enkel voor motoren.
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motorquote:Op zondag 13 februari 2011 16:49 schreef Anne het volgende:
[..]
Die staan er idd niet.
Het is ook geen weg die voor iedereen verboden is, volgens mij zelfs enkel voor motoren.
Die borden bestaan ja, maar buiten het theorieboek heb ik ze eigenlijk nog nergens gezienquote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
http://www.ambcachterveld.nl/uitzet/borden/c/c11.htmquote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
quote:Op zondag 13 februari 2011 16:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wist niet dat dat bestond? Wel met je auto erin mogen, maar niet met de motor
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaanquote:Op zondag 13 februari 2011 16:57 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Die borden bestaan ja, maar buiten het theorieboek heb ik ze eigenlijk nog nergens gezien
Maar je mag dan wel met je SUV over dat terrein raggen?quote:Op zondag 13 februari 2011 16:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaan
als alleen verboden voor motoren is dan wel hahaquote:Op zondag 13 februari 2011 16:59 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Maar je mag dan wel met je SUV over dat terrein raggen?
meer en meer dijkjes krijgen ze ook, wegens de overlast en veel te hard rijden. Ze gooien ze gewoon dicht .quote:Op zondag 13 februari 2011 16:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vooral op zandwegen in bijvoorbeeld de achterhoek, om crossers enzo tegen te gaan
och ja, ik zou het als ik er woonde het ook fucking irritant vinden, al die kolere open uitlaten, asociaal hard rijden.. fijn, dat dat soort lui het ook voor relaxte tourders verpestenquote:Op zondag 13 februari 2011 20:12 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
meer en meer dijkjes krijgen ze ook, wegens de overlast en veel te hard rijden. Ze gooien ze gewoon dicht .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |