Een reisje voor het goede doel
Vrijdag avond, 19:15. Het vertrek vindt eerder plaats dan gepland. Ik ga van Zwijndrecht via Dordrecht naar Rotterdam. Vanaf daar kies ik de 1977 IC naar Eindhoven/Venlo, zoals mijn schema al aangeeft. Waarom ik eerder op pad ging? Ik verveelde mij, en ben toen maar vertrokken! Sebastiaan zit al in de trein die uit Den Haag komt, daar komt hij vandaan. Ik moest even zoeken, hij zat in de vierde rijtuig, maar ik stapte net bij de verkeerde deur in, dus de hele coupé doorlopen. Samen reizen wij af naar Eindhoven. De trein was best druk. Na Tilburg leek het wel half uitgestorven.. In Eindhoven stond de Olympische VIRM 9525 ons al op te wachten voor de reis naar Sittard. Om die tijd word er niet meer gecombineerd/gesplitst in Sittard Daar moesten wij overstappen naar Heerlen. Ondertussen was Bart in Roermond er al bijgekomen.
De overstap in Sittard was super. Geen problemen gehad. De reis naar Heerlen verloopt spoedig en volledig volgens schema. Wanneer wij in Heerlen aankomen stond Martin ons al op te wachten. Hij had nog wat geld gedoneerd en de reis ging toen met ons vieren naar Maastricht. Onderweg was het erg gezellig. Er werd over vanalles gebabbeld. In Maastricht ging Martin weer naar zijn auto (en met de auto naar België terug), en wij gingen naar onze trein. VIRM 9401 stond klaar voor ons. Onderweg was het erg gezellig. Slapen was er niet bij. De reis verliep in totaal oogpunt gezien prima. Onderweg nog kleine vertragingen gehad. Wij kwamen iets te laat in Den Bosch. Daar konden wij niet op tijd vertrekken want een rangeer ritje SLT kreeg voorrang. Hierdoor vertrokken wij met een kleine plus. Nog voordat wij voorbij Lunetten waren, was de vertraging al -1! In Utrecht stonden wij met -3 aan het perron. Opweg naar Amsterdam reden wij ver voor op schema, ruim 15 minuten. Het laatste stukje werd de tijd die wij voorliepen weer terug gebracht door langzaam te rijden. Te Amsterdam kwamen wij met -4 aan. De reis verliep tot aan Rotterdam verder zonder problemen.
In Rotterdam zonder problemen de overstap gehaald op de volgende trein, trein 2413 naar Utrecht van 4:05. Dit betrof ICMm-IV 4219. OBIS en Wifi, althans, zou je denken. OBIS schermen stonden aan, maar waren niet ingesteld. WiFi werkte ook niet. Verbinden lukte, alleen kreeg je geen internet toegang. Dat was wel jammer! Dan maar even via de mobiele telefoon verbinden met de laptop. Konden we tenminste even wat aan de blog werken en actuele reisinformatie bekijken.
In Utrecht waren wij nog even langs de Kiosk gelopen. Die is in het weekend in de hal open van 0:00 t/m 0:00. 24 uur lang dus. Vanaf daar door naar spoor 3. De trein mocht je pas betreden nadat je je kaartje had laten zien, DDAR 7838. Dus die lieten wij ook zien, en omdat er maar één deur in het midden open was, en wij in de mDDM wouden zitten, terug lopen. In Weesp gewacht op de volgende trein. Dit werd SGMm-III 2938. Het leek net een NS personeelstrein, de eerste klas zat vol met NS personeel. Maar wij konden nog plaats bemachtigen!
Aangekomen in Amsterdam de SLT opgezocht naar Alkmaar. Ook hier was toegangscontrole vereist. Een nadeel was wel dat de treeplank bij de deur niet uitgeschoven was (want de deuren waren niet allemaal ontgrendeld). Het betrof hier SLT-VI 2612. Aankomst te Alkmaar was -3.
Enfin, in Alkmaar nog even bij Café-T een kop thee gehaald voor mij, Bart en Sebastiaan namen chocolademelk. Toen op de trein gewacht, die met een kleine plus (2 minuten) vertrok. Het personeel kwam wat laat aanlopen.. Ach, het is nog vroeg! Zolang jullie onze overstap niet verkloten vinden wij het niet erg, zeiden wij tegen elkaar. In Hoorn waren we wel weer exact op tijd. Vanaf Hoorn een iets andere planning als gepland. Daar namen wij de Intercity naar Amsterdam CS van 7:51, maar wij gingen tot Sloterdijk. Daar laadde ik even geld op mijn OV-Chipkaart, en gingen met de metro van 8:21 richting Amsterdam Zuid. Waarom? Omdat wij de overstap op de Berlijntrein niet wouden missen. Dat gebeurde ook niet als wij via deze route gingen. De Stoptrein wil namelijk wel eens te laat op Schiphol arriveren, en dat bleek achteraf ook zo te zijn. Nu zaten wij tenminste in de Berlijntrein, eerste klas en wel!
Enfin, in Amsterdam Zuid kwam bijna als enige trein de Berlijntrein op tijd. De trein naar Leeuwarden vertrok met +15 ongeveer, dus die zagen wij ook nog net wegrijden. De Berlijntrein miste de eerste klas, rijtuig 12. Barbistro zat er wel in. Daar hadden wij nog plaats kunnen vinden, maar bij Duivendrecht was elke zitplaats afgegeven. Opvallend is wel dat het personeel rustig blijft en iedereen uitlegt dat er een rijtuig mist, je een alternatieve zitplaats geeft e.d. Sebastiaan haalde daar een ontbijt en ik later nog een simpele baguette (of hoe je het ook maar schrijft). In Amersfoort aangekomen bleek onze trein naar Groningen met +10 aangekondigd te zijn, nog wel op spoor 2. Maar dit werd spoor 1. Dat is ook niet erg, zelfde perroneiland. De Stoptrein naar Zwolle mocht als eerst vertrekken. Onze trein kwam toen binnen. ICMm-III 4038 en ICMm-IV 4219 met nog een ongereviseerde ICM-IV(voor Leeuwarden) en ICMm(Tot Zwolle) erachter. De 4038 zonder OBIS/Wifi en de 4219 wederom met niets werkend.. Vertrok vrij snel uit Amersfoort, en wij kachelden achter de stoptrein aan, tot Putten. Daar stond de Stoptrein op een zijspoortje. Toen ging de snelheid er weer op, en werd hoogstens 5 minuten goed gemaakt. In Zwolle vertrokken wij zeer snel, maar de Stoptrein naar Groningen was al weg. Hier hebben wij tot Groningen achter gezeten, dus iets meer vertraging gekregen. Dit zorgde uiteindelijk niet voor problemen, want wij hadden 39 minuten overstap in Groningen gepland. Dat kwam in dit geval erg goed uit!
In Groningen werden wij opgewacht door Martijn, Jeroen en Pim. Daar nog even mee gebabbeld. Pim vertrok iets eerder om onze trein nog te platen. Martijn en Jeroen wachtten op ons tot wij ook weg waren, maar om 15:00 waren ze nog op Groningen.. In Leeuwarden werd volgens schema gearriveerd. Onderweg moesten wij nog wachten op een verlate stoptrein uit Leeuwarden, maar dat leverde dus geen problemen op. Daardoor was de +3 toen dus alweer ingelopen in Leeuwarden.
In Leeuwarden stond de volgende ICMm-III ons al op te wachten, met Wifi werkend. Dat was wel relaxed. Drie minuten te vroeg in Zwolle aangekomen, de Stoptrein naar Kampen kwam ook op tijd binnen. Betrof NSR stel 3429, dus niet een Zwolle-Kampen stel. Terug in Zwolle stond een solo Plan V gereed voor de Stoptrein naar Emmen, stel 963. In Mariënberg waren wij netjes op tijd. Wij zijn niet via Hardenberg gegaan, want het wachten was toch niet zo erg.
Er waren 2 jongens bezig met over de sporen te lopen. Sebastiaan heeft daarop de Spoorwegpolitie gebeld. Die hebben het gelijk doorgegeven aan de machinisten om Rijden Op Zicht af te geven. Er was ook een klein brandje gesticht in de berm. Hoe het exact afgelopen is, weet ik niet. Wij vertrokken later in Lint 45 naar Almelo. In Almelo kwamen er 3x ICMm-III binnen voor Den Haag/Rotterdam. Wij gingen in het middelste stel. Wifi erbij, dus gelijk wat aan de blog werken. In Deventer werd er nog een ICMm-IV bijgeplaatst. Wij reden dus met 13 bakken! Lekkere lengte.
In Amersfoort aangekomen kwamen de mensen van de Stichting DE-III ons verwelkomen. Hun vonden het ook een leuke prestatie! Tijdens het babbelen doorgelopen naar de Smullers voor wat eten. Eten hadden wij, door naar de Protos. Nadeel van de Protos is dat er zo weinig ruimte is in de eerste klas.. Weinig ruimte voor je benen en dergelijke. Wel een voordeel is het Wifi en de stopcontacten.
In Ede-Wageningen door rennen net de IC van 17:48 naar Arnhem gehaald. Die kwam iets te laat binnen, terwijl wij iets te vroeg aankwamen. Toen door naar Arnhem voor de IC naar Roosendaal. Die reed ook netjes op tijd. In Den Bosch gingen Sebastiaan en Bart elk de trein uit. Bart ging richting Roermond, Sebastiaan richting Schiphol. Ik ging door naar Roosendaal. In Roosendaal nam ik de Benelux trein naar Amsterdam, waarin ik tot Dordrecht meeging. De omroep meldde dat wij 6 minuten te vroeg in Dordrecht waren, en de overstap op de Sneltrein naar Amsterdam nog gehaald kon worden. Netjes! Is dus ook snel doorgereden onderweg.
Ik nam de Stoptrein van 21:07 naar Den Haag. Mijn eindpunt lag bij Zwijndrecht, 1 halte. De Stoptrein ging over het 3e spoor op de brug. De buitenste 2 sporen waren buiten gebruik ivm herstelwerkzaamheden van de spoorstaafbruik en de ES-lassen. Wij kwamen dus aan op spoor 3 in Zwijndrecht. De afhandeling over 2 sporen leek netjes te gaan, want er waren geen treinen opgeheven. Er was erg weinig gecontroleerd. Dit was op twee handen zeker te tellen.
Hierbij het einde van mijn reisverslag.
Foto's worden later nog toegevoegd. Ik ben ze nog aan het bewerken en dergelijke.