quote:
Op donderdag 2 februari 2012 15:31 schreef YazooW het volgende:[..]
Je moet het niet als iets vanzelfsprekends zien dat Facebook door blijft groeien en dat alle users trouw blijven aan Facebook. Dat is de afgelopen 10 jaar ook wel gebleken bij andere netwerk sites, zowel nationaal als internationaal. Daarnaast gaat de focus met een beursgang steeds meer liggen op geld verdienen, meer reclame dus, het is maar de vraag of gebruikers (nog meer) reclame gaan accepteren.
Ik voorspel dat niemand het meer over Facebook heeft over 2 jaar.
Paar voorbeeldjes
Ooit waren besturingssystemen slechts een bijproduct en met velen.
Ken je Microsoft jarenlang een complete hegonomie nu pas komt wat concurentie van Apple.
Zoekmachine's waren ook ooit met velen, Altavista, Yahoo, Ilse, etc?
Toen kwam Google, liet zien het moest en doet dit inmiddels al 10 jaar.
Hetzelfde telt voor sociale netwerken. Je zal nooit zeker weten als het Facebook wordt en zal blijven. Maar er zijn wel signalen die dit doen vermoeden.
1) Facebook is niet zomaar een sociale website het is een platform. Extreem veel apps draaien het FB-platform. Met zeer veel website's kan je inloggen met je FB. Alle grote mobiele platformen hebben goede intergratie met FB.
Om dit zomaar te vervangen en/of over te schakelen is veel lastiger dan toendertijd Friendster, Myspace, Hyves etc.
2) Facebook blijft innoveren, als je nu voor of tegen de vele veranderingen bent. Facebook blijft zichzelf constant aanpassen, zichzelf vernieuwen en verbeteren en ze blijven nieuwe markten aanboren.
3) Mensen geven allemaal het argument dat mensen zooooooo vaak zijn overgestapt. Maar hoeveel is dat nu echt in de praktijk? De meeste mensen komen of van Myspace of van een national sociale website.
Friendster had iets van 110 miljoen leden? Myspace iets van 240 miljoen? Facebook 800 miljoen op dit moment. Conclusie 560 leden die hooguit 1 keer waarschijnlijk 0 keer eerder op een sociale website gezeten. Dus het hele argument van mensen stappen zomaar over durf ik te betwijfelen.
Facebook overgewaardeerd? Oké, Facebook een trend die zomaar overwaait geloof ik eigenlijk niet in. Facebook is here to stay.