Alleen in zoverre wat het totale gewicht van het toestel en de kracht van de motor ten opzichte van dat gewicht betreft. Daarom praat men over de vleugeldruk en de verhouding van het aantal kN dat de motor kan leveren ten opzichte van het gewicht.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 07:33 schreef Lightning_NL het volgende:De grootte van het vleugeloppervlak alleen heeft echt héél weinig te maken met manouevreerbaarheid.
Je kunt een auto maken voor 1000 Euro (kijk naar de goedkope Indiase), of voor 100,000 Euro. Dat je die Indiase hier niet kunt kopen heeft niets met techniek, maar alles met politiek te maken. En dat geldt vele malen meer voor wapens.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 18:55 schreef sp3c het volgende:
een uav die alles wil doen wat jij wil dat het doet kost niet 1 miljoen euro max hoor
volgens mij gaan onze sperwers al voor meer dan het dubbele over de toonbank en die doen het niet eens zo goed
ik snap je punt niet echt maar euhm ... ok?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je kunt een auto maken voor 1000 Euro (kijk naar de goedkope Indiase), of voor 100,000 Euro. Dat je die Indiase hier niet kunt kopen heeft niets met techniek, maar alles met politiek te maken. En dat geldt vele malen meer voor wapens.
F16 is een wapenplatformquote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tussen haakjes: een Spitfire heeft heel weinig kans om een F-16 uit de lucht te schieten, maar het omgekeerde geldt ook. Wapens worden gemaakt om een specifiek doel te counteren. En in luchtgevechten werkt "platbombarderen" niet.
Als je niet naar wapens maar naar modelbouw kijkt, dan is een miljoen een enorme berg geld. Ik (en een heleboel modelbouwers) maken zo'n drone, voor een ton of zo. Want technisch hoeft het niet meer te kosten. Kijk bijvoorbeeld hier voor kleine straalmotoren, en ik heb laatst een ontwerp gemaakt voor een autopiloot met de standaard sensors voor 440 Euro (exclusief firmware). En een frame is relatief goedkoop (in metaal voor kleine series, of kunststof voor grote).quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik snap je punt niet echt maar euhm ... ok?
toch krijg je geen uav die kan doen wat jij wil voor 1 miljoen max
sommige dingen kosten gewoon geld, dat kosten ze hier, in China en in Duitsland en dat kosten ze in India ook
Vertel mij eens in detail hoe je die Spitfire neer gaat schieten. Je raketten homen in op een straalmotor. En probeer hem maar eens voor je kanon te krijgen, als jij een draaicirkel hebt van kilometers, terwijl die Spitfire dat in minder dan 100 meter doet.quote:F16 is een wapenplatform
je kunt er wapens onder hangen waar je makkelijker propellorvliegtuigjes mee stuk kunt schieten,doe je dit niet dan maak je het jezelf lastig. Wat je nu zegt is net zoiets als roepen dat een tank weinig kans heeft tegen een YPR omdat de vekeerde munitie er niet doorheen gaat
kom nou zeg!quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je niet naar wapens maar naar modelbouw kijkt, dan is een miljoen een enorme berg geld. Ik (en een heleboel modelbouwers) maken zo'n drone, voor een ton of zo. Want technisch hoeft het niet meer te kosten. Kijk bijvoorbeeld hier voor kleine straalmotoren, en ik heb laatst een ontwerp gemaakt voor een autopiloot met de standaard sensors voor 440 Euro (exclusief firmware). En een frame is relatief goedkoop (in metaal voor kleine series, of kunststof voor grote).
Nou wil je natuurlijk met die bedrijven om tafel gaan zitten en een groter model maken dat je ook in grote aantallen kunt fabriceren. Dat maakt het een stuk duurder voor een enkel model, maar veel goedkoper in massaproductie.
Hetzelfde geldt ook voor raketten: vaste brandstof of een kleine straalmotor werkt prima voor de voortstuwing, en de elektronica voor de drone kun je hergebruiken.
Met een miljoen kun je veel doen! Het is ook allemaal niet zo ingewikkeld, technisch. Je hebt vele malen meer geld nodig aan steekpenningen, verkoop organisatie en reclame/naamsbekendheid om het allemaal verkocht te krijgen, en investeringen als je het op grote schaal wilt gaan verkopen. En dan moet je nog voldoen aan alle wetjes en regels die daar in de laatste 100 jaar over zijn bedacht...
radar geleide raketten?quote:[..]
Vertel mij eens in detail hoe je die Spitfire neer gaat schieten. Je raketten homen in op een straalmotor. En probeer hem maar eens voor je kanon te krijgen, als jij een draaicirkel hebt van kilometers, terwijl die Spitfire dat in minder dan 100 meter doet.
Wat is duur aan de elektronica?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 20:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
kom nou zeg!
de doelaanwijsapparatuur alleen al kost je meer dan een ton
maar als jij het goedkoper kan dan geloof ik je op je woord
Zien die hout en zeildoek? Of een vliegtuig dat geen radar heeft?quote:radar geleide raketten?
Die Spitfire beweegt als een vlinder, jouw jet als een kogel. Tegen dat jij een draai hebt gemaakt om hem in het vizier te krijgen, is hij naar een heel andere locatie gedwarreld.quote:maar ik denk dat ze het met het kanon idd ook wel moeten kunnen
de ontwikkeling is duurquote:Op vrijdag 11 februari 2011 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat is duur aan de elektronica?
1. AESA radar elements (1000+ Euro per stuk, en je hebt er duizenden nodig voor een radar, net als met de ogen van een insect). Maar je wilt zo'n radar omdat die niet snel in zijn geheel kapot gaat, en meerdere doelen kan bestrijken. Voor een drone is een hele simpele en goedkope radar voldoende. Je hebt toch Area Coverage, right?
2. Firmware. De programma's die de zaak aansturen. The sky is the limit! En daar betaal je ook voor. Maar simpel en functioneel werkt ook, en is goedkoop. (Dit doe ik als beroep, onder andere.)
3. Opleiding van derden, zoals subcontractors. Dit is lastig.
Je zou mijn CV eens moeten zien.
zelfs ultralights kun je spotten met de radarquote:[..]
Zien die hout en zeildoek? Of een vliegtuig dat geen radar heeft?
lol, zo groot is het verschil nu ook weerquote:[..]
Die Spitfire beweegt als een vlinder, jouw jet als een kogel. Tegen dat jij een draai hebt gemaakt om hem in het vizier te krijgen, is hij naar een heel andere locatie gedwarreld.
Vergeet het maar.
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 21:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
de ontwikkeling is duur
dat geld moet terugverdiend worden en daarom is die apparatuur zo duur
er is no way dat je een operationeel toestel kunt bouwen voor 1 miljoen die de dingen kan die jij ervan verwacht ... ja 1'tje ... misschien ... als je een heleboel dingen gratis aangeleverd krijgt
maar dat is nog niet hetzelfde als een productietoestel
Mee eens. Ook een JSF zal geen probleem opleveren. Maar of een missile ze ziet?quote:zelfs ultralights kun je spotten met de radar
zware gepantserde bakken als spitfires moeten geen probleem zijn
Kijk maar eens naar de draaicirkels. Je zult verbaasd zijn.quote:lol, zo groot is het verschil nu ook weer
F16 heeft een topsnelheid die 'slechts' 3 of 4x zo hoog is als spitfire voor zover ik weet
punt is, wat veel mensen als jij vergeten. Is dat je bij Defensie aangelegenheden en de oorlogsvoering niet moet kijken naar het verleden, maar juist moet gaan gissen naar de situatie in de toekomst...quote:Op vrijdag 11 februari 2011 22:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tussen haakjes, als we eens kijken naar de primaire rollen waar gevechtsvliegtuigen de laatste decennia voor gebruikt worden, dan heb ik een interessante invulling van die taken:
1. Informatie verzamelen: geef iedere locale troepenmacht een commando-voertuig waarmee ze ook drones kunnen besturen, en enkele drones. Die kunnen rondvliegen en kijken wat er aan de hand is. De meeste commandanten in Afghanistan maak je hier heel blij mee. En dat vereist slechts heel simpele drones, met alleen een camera.
2. Ground support: geef die drones ook een setje (armor piercing) dumb-fire raketten, zodat ze op een veilige manier een aanval kunnen afslaan.
3. Anti-air: Geef die troepenmacht ook een paar AA raketten per drone, zodat ze ook vijandelijke vliegtuigen en helikopters uit de lucht kunnen schieten.
Dat alles is met een bereik van hoogstens enkele kilometers, dus heel simpel.
Zijn er hier ook soldaten met ervaring in zulke omstandigheden? Wat is jullie mening?
*eens is.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 10:22 schreef Lightning_NL het volgende:
SymbolicFrank, ik lees effe wat van je posts, en moet toch effe ingrijpen.
Wat lul jij een poep. Ik weet vrijwel 99% zeker dat je een IR missile ook gewoon kunt afvuren op een toestel als een Spitfire (waarom hebben we het hier over? ) En een draaicirkel van een jet van kilometers? Wat een fucking onzin.
Een spitfire heeft een kruissnelheid van 220 knopen. Op zo'n snelheid kan een F16 ook gewoon z'n ding doen.
Net zoals je elk langzaamvliegend apparaat uit de lucht schiet: van een afstandje. Of denk je dat een helikopter ook niet te raken is voor een F-16?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 19:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vertel mij eens in detail hoe je die Spitfire neer gaat schieten. Je raketten homen in op een straalmotor. En probeer hem maar eens voor je kanon te krijgen, als jij een draaicirkel hebt van kilometers, terwijl die Spitfire dat in minder dan 100 meter doet.
De Nederlandse F16 heeft erg veel moeite met helikopters uit de lucht te schieten. Dit omdat helikopters vaak laag vliegen.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 20:05 schreef Nobu het volgende:
[..]
Net zoals je elk langzaamvliegend apparaat uit de lucht schiet: van een afstandje. Of denk je dat een helikopter ook niet te raken is voor een F-16?
Vooral erg traag, dus moet het snel gaanquote:Op zaterdag 12 februari 2011 22:55 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
De Nederlandse F16 heeft erg veel moeite met helikopters uit de lucht te schieten. Dit omdat helikopters vaak laag vliegen.
Nee... Heeft er niks mee te maken. Het gaat erom dat helikopters over het algemeen laag vliegen, dus hebben missiles, maar vooral de radar van de F16, last van de 'ground clutter'.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:12 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
Vooral erg traag, dus moet het snel gaan
Als de radar ze op tijd spot worden ze met de 20mm uitgeschakeld. Maar omdat ze niet traag kunnen vliegen is de reactie tijd heel kort.quote:Op zondag 13 februari 2011 09:56 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Nee... Heeft er niks mee te maken. Het gaat erom dat helikopters over het algemeen laag vliegen, dus hebben missiles, maar vooral de radar van de F16, last van de 'ground clutter'.
Dat is het 'm juist, de radar in de F16 ziet laagvliegende helikopters amper. En een helikopter manouevreert een F16 er natuurlijk gemakkelijk uit, waarna de F16 de heli kwijt is. Waar het op neerkomt is dat de F16 allesbehalve effectief is tegen helikopters in een tactisch scenario.quote:Op zondag 13 februari 2011 09:59 schreef Cousin_Eddy het volgende:
[..]
Als de radar ze op tijd spot worden ze met de 20mm uitgeschakeld. Maar omdat ze niet traag kunnen vliegen is de reactie tijd heel kort.
Ze hangen bij wijze van spreken ook gewoon in de lucht. Sitting ducks, zoals ze zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |