Een waarschuwing dat de prijs van de F-35 niet omhoog mag zegt mij al dat Japan geen vaste prijs heeft afgesproken anders maakten ze zich daar niet druk om. (althans, niet publiekelijk) Dit is wat mij betreft overduidelijk een voorbeeld van een bestelling waar nog geen definitieve prijs aan hangt. Of Japan dan met zicht heeft laten sollen.. nee, waarschijnlijk hebben ze geen andere keuze gekregen, maar eerder een aanbod met daaronder: Graag of niet.quote:Op zondag 4 maart 2012 16:26 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ja en nee. Lockheed heeft zijn contract gewoon goed uitonderhandeld, en dat kan je ze vanuit een bedrijfsstandpunt niet aanrekenen. Aan de andere kant zitten er gewoon een slechte programma manager en een hele reeks aan slechte projectmanagers op, zowel van de fabrikant als van het Amerikaanse MinDef. En Lockheed doet zichzelf en het programma geen plezier door geen goede contracten af te sluiten met hun leveranciers. Het gros van de dingen die fout gaan komt door onderdelen die niet doen wat er van verwacht wordt. Lockheed ontwikkelt/maakt die maar voor een heel klein deel zelf, het overgrote deel wordt aangeleverd door onderaannemers.
Je kunt je trouwens afvragen of de andere JSF deelnemer (Boeing) het beter had gedaan. Er zitten nu eenmaal enorm veel technologische revoluties in het toestel. Je kunt je afvragen of ze niet beter een deel revolutie hadden kunnen vervangen door een deel evolutie.
De Amerikanen hanteren (al jaren) de strategie "Als het puntje bij het paaltje komt betalen ze toch wel" en dat werkt nog altijd. Van alle landen die F-35's willen is er nog niemand die helemaal afgehaakt heeft, alleen zijn her en der de aantallen wat omlaag. Maar dat doen de Amerikanen zelf ook, dus ik zie het probleem niet echt. Natuurlijk wordt niemand blij als de prijs omhoog gaat maar het is gewoon de prijs die je dan moet betalen. Elk land heeft zo'n beetje al wel z'n zorgen geuit over elk aspect van het programma, inlcusief de prijzen/kosten. Dit bericht van Japan nu zo op de voorgrond brengen wil niet zeggen dat Japan als enige serieus commentaar durft te leveren.quote:Op maandag 5 maart 2012 19:15 schreef sp3c het volgende:
naja Amerika kan het zich gewoon niet veroorloven dat F35 klanten afhaken op dit moment!
als een rijk land als Japan nu nadat het wereldkundig is gemaakt dat ze aan boord toch voor de concurrent gaat vanwege de prijs (meest gehoorde argument tegen het toestel) dan is dat een flinke klap in het gezicht van het F35 programma ... dan is het misschien wel goedkoper om een hele grote strik om die 45 toestellen heen te binden en ze (in het geheim) cadeau te doen aan Japan
Het programma heeft al schade. Nog los van wat we allemaal in de krant lezen, heeft de RAF/RN al besloten om geen STOVL-toestellen te kopen, maar de minder gecompliceerde carrier variant. Dus voor de F-35B zijn er in ieder geval al afzeggingen. Alle landen gaan sowieso voor minder (tenminste: bijna alle landen hebben al gemeld dat ze die optie aan het bekijken zijn). En belangrijkste argument is steeds weer: de prijs die maar niet onder controle komt.quote:Op maandag 5 maart 2012 19:32 schreef M5 het volgende:
[..]
De Amerikanen hanteren (al jaren) de strategie "Als het puntje bij het paaltje komt betalen ze toch wel" en dat werkt nog altijd. Van alle landen die F-35's willen is er nog niemand die helemaal afgehaakt heeft, alleen zijn her en der de aantallen wat omlaag. Maar dat doen de Amerikanen zelf ook, dus ik zie het probleem niet echt. Natuurlijk wordt niemand blij als de prijs omhoog gaat maar het is gewoon de prijs die je dan moet betalen. Elk land heeft zo'n beetje al wel z'n zorgen geuit over elk aspect van het programma, inlcusief de prijzen/kosten. Dit bericht van Japan nu zo op de voorgrond brengen wil niet zeggen dat Japan als enige serieus commentaar durft te leveren.
Zelfs al zou er een land nu opeens helemaal afhaken dan nog heeft dat nauwelijks invloed op het programma. Dat geeft dan alleen aan dat het betreffende land er gewoon niet alles voor over heeft om een F-35 te vliegen.
Schade aan het programma of het imago als iemand na een bestelling toch afhaakt? Nauwelijks, misschien voor het beeld dat het publiek er van heeft, maar daar blijft het dan wel bij. Je hoeft echt geen domino effect te verwachten.
Ik heb niet gezegd dat het progamma geen schade op gelopen heeft. Ik zeg alleen dat een eventuele annulering van Japan wenig uit zal maken voor het programma. Al was het maar omdat Japan geen officiele deelnemer van het ontwikkelingsprogramma is. Als Japan uit eindelijk de toestellen geleverd krijgt is dat mooi en gunstig voor de F-35, maar er is vooraf geen rekening mee gehouden. Valt Japan toch nog weg is er geen ramp gebeurd.quote:Op maandag 5 maart 2012 20:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het programma heeft al schade. Nog los van wat we allemaal in de krant lezen, heeft de RAF/RN al besloten om geen STOVL-toestellen te kopen, maar de minder gecompliceerde carrier variant. Dus voor de F-35B zijn er in ieder geval al afzeggingen. Alle landen gaan sowieso voor minder (tenminste: bijna alle landen hebben al gemeld dat ze die optie aan het bekijken zijn). En belangrijkste argument is steeds weer: de prijs die maar niet onder controle komt.
Das waar. Japan is een relatieve nieuwkomer.quote:Op maandag 5 maart 2012 20:42 schreef M5 het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat het progamma geen schade op gelopen heeft. Ik zeg alleen dat een eventuele annulering van Japan wenig uit zal maken voor het programma. Al was het maar omdat Japan geen officiele deelnemer van het ontwikkelingsprogramma is. Als Japan uit eindelijk de toestellen geleverd krijgt is dat mooi en gunstig voor de F-35, maar er is vooraf geen rekening mee gehouden. Valt Japan toch nog weg is er geen ramp gebeurd.
Ik ben het niet eens dat de prijs de hoofdreden niet is. Ik heb meer het idee dat de kleinere defensiebudgetten als excuus worden gegeven. Net zoals het vroegtijdig aan de kant zetten van vliegtuigen om geld uit te sparen voor de aanschaf van F-35s. Want alle personeel en de bijbehorende ervaring die daarmee overbodig wordt zijn ze permanent kwijt, en dat weten de beleidsmakers best. Het gaat niet lang meer duren voor de mededeling komt dat er minder toestellen aangeschaft zullen worden, zogenaamd omdat ze het bijbehorende personeel toch niet hebben.quote:De prijs is overigens nergens de hoofdreden voor de besluiten om misschien minder F-35's aan te schaffen. Keer op keer komt dat neer op kleiner defensie budget waar men het mee moet doen. Dat de verwachte prijs invloed uitoefend op de aantallen is zeker, maar niet de hoofdreden. Zie de bezuinigingsrondes in de UK, Italië en Australië.
Momenteel zijn er trouwens maar een paar echte harde orders buiten de U.S.: 20 voor Israel, 14 voor Australië en 4 voor Japan (afgezien van enkele test toestellen voor de UK en NL)
bronquote:Norway upbeat on F-35; Florida test flight set
* Norway finalizing plans to order about 50 fighters
* Official does not see big change in price
* F-35 to fly at Florida training site on Tuesday
March 5 (Reuters) - Norway's No. 2 defense official said he was more upbeat about the F-35 Joint Strike Fighter program than in a long time after visiting a test site in California last week and meeting with the eight other partners on the program.
Defense State Secretary Roger Ingebrigsten said on Monday that Norway was finalizing its plans to buy "approximately 50 fighters," but did not expect any significant cost increases to its order.
Lockheed Martin Corp is developing three variants of the radar-evading, supersonic fighter jet for the United States and eight partner countries - Canada, Britain, Australia, Turkey, Denmark, Norway, Italy and the Netherlands.
Senior U.S. officials last week met with partner countries and sought to reassure them that Washington remains committed to the program, despite its own plans to postpone orders for 179 planes for five years.
That decision, driven by U.S. budget pressures, could delay cost savings that will be realized once production is ramped up.
"We think that we are going to pay close to what we said we would in 2008," Ingebrigsten told Reuters by telephone after returning from his U.S. visit. "The main approach will be the same as it has been since 2008."
He declined to provide details ahead of the Norwegian government's submission to parliament in two weeks. Previous plans called for Norway to buy 56 aircraft for 61 billion Norwegian crown ($10.89 billion), in undiscounted 2011 crowns, or 72 billion crowns when a greater contingency is counted.
"I can't say we're going to do exactly what we said in 2008 but our plan is to procure approximately 50 fighters," he said.
The slowdown in U.S. orders and budget constraints at home have prompted some of the partners to rethink their own orders. Italy last month cut its planned buy of 131 planes by 30 percent and others may follow suit.
U.S. officials insist Washington still plans to spend $382 billion to buy a total of 2,443 fighters for the Air Force, the Navy and Marine Corps, the costliest weapons program ever.
TEST SITE, FIRST FLIGHT
Ingebrigsten led a Norwegian delegation to Edwards Air Force Base in California last week to visit one of two key test sites for the new fighter.
"I haven't been so optimistic related to the F-35 ... for a long time," Ingebrigsten said.
He said Friday's meeting of officials from the Pentagon, Lockheed, and the eight partner countries was useful, with all sides citing their continued support of the program. Canada hosted the meeting at its embassy in Washington.
He praised U.S. Defense Secretary Leon Panetta and his deputy, Ashton Carter, who made a brief appearance at the meeting, for their willingness to be transparent about the program, and said U.S-Norwegian bilateral ties were strong.
The member countries will finalize their purchase plans ahead of a formal military-level March 14-15 meeting in Australia of representatives from all nine countries.
Ingebrigsten said delays or cuts in orders from the United States and Italy, among others, could be bad news for the program, but they would be partially offset by orders from Japan, and possibly South Korea and Singapore in coming years.
Separately, officials at Eglin Air Force Base in Florida said the F-35A, the conventional takeoff and landing variant developed for the U.S. Air Force, would have its first flight at the base on Tuesday morning.
Test pilots will fly the planes initially as they test out the syllabus for the program that will be used to teach Air Force and Marine Corps pilots to fly the new plane.
Hoe godverdomme achterlijke droogkloot ben je dan. Kuthippie.quote:Als we ooit een opvolger van de F-16 nodig hebben
Geen excuus.quote:
Als?quote:Op maandag 26 maart 2012 13:17 schreef Cobra4 het volgende:
Als we ooit een opvolger van de F-16 nodig hebben
Met als impliceren die gasten dat zij eigenlijk vinden dat er helemaal geen straaljagers meer nodig zijn. SP kenende uberhaupt geen nationale defensie. Kan ik best wel pissig over worden, over mensen die gewoon echt ignorant zijn en dan ons land willen besturen.quote:
Inderdaad..quote:Op maandag 26 maart 2012 20:33 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Met als impliceren die gasten dat zij eigenlijk vinden dat er helemaal geen straaljagers meer nodig zijn. SP kenende uberhaupt geen nationale defensie. Kan ik best wel pissig over worden, over mensen die gewoon echt ignorant zijn en dan ons land willen besturen.
bronquote:"The difference between the key performance parameter for distance versus the estimate for performance was five miles [8km]," said USAF Chief of Staff Gen Norton Schwartz during his testimony before the House of Representatives' Committee on Appropriations. "The question to me is: How much do we want to invest in order to recover that five miles margin?"
"It was a judgement call," Schwartz said. "And not an unreasonable one."
Juist. De F-35A haalde het beoogde vliegbereik niet, 8km op een totaal van 1100km... Opgelost door door het vliegpatroon dat men daarvoor gebruikt iets aan te passen. Niet dat ik dat een chique oplossing vind om toch een target te halen, maar dan nog... dat daar kamervragen over gesteld moeten worden....quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |