quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 21:30 schreef RonaldV het volgende:[..]
Alhoewel de beide experts valide punten aandragen is er wel een heel belangrijk verschil met de tijd waarin zij de hot-shots waren. De vliegtuigen waar zij fan van zijn (niks ten nadele van die toestellen overigens, ik ben er ook gek op) zijn inmiddels 40 jaar geleden ontworpen. Om je een idee te geven: dat is het verschil tussen een Spitfire (eind jaren 30) en een F-18 (eind jaren 70). In die tijd verandert er nogal wat. Zo moest je vroeger je bommen op de juiste plaats afleveren, tegenwoordig levert die bom zichzelf op de juiste plaats af. "Twee bommen en vier kleintjes", smaalt hij op een zeker moment. Als je het zo zegt is het inderdaad ruk. Wat hij er NIET bij vertelt is dat die bommen allemaal met precisie geleide systemen werken, waardoor je tegenwoordig met één klein bommetje dat kunt doen met vrijwel geen nevenschade, wat je vroeger moest doen met een heel vliegtuig aan bommen, en enorme risicos voor de omgeving.
Dus ja, ze hebben een aantal punten, maar nee, ze overtuigen me niet. En mij daarom wegzetten als een niet-geïnformeerde.. sja
Ik ben het zeker met je eens, dat beide experts hele valide punten aandragen, maar zet een aantal vraagtekens bij jouw opmerking dat deze ideeën verouderd zouden zijn.
Ja, er is ondertussen een hoop veranderd. En precisie is zeker belangrijk. Ik zou hier ook aan toe willen voegen, dat de belangrijkste verandering in de hedendaagse oorlogvoering de informatievoorziening is, waar zij waarschijnlijk geen goed zicht op hebben.
Echter, omdat veel van de aangedragen punten valide zijn, kun je hun opinie niet zomaar afwimpelen als verouderd, want dan waren het geen valide punten. En het met precisie kunnen droppen van bommen is geen "ground support" (zie ook verder).
Het belangrijkste verschil van mening zit hem bijna zeker in het "Beyond Visual Range" concept, en daardoor de noodzaak voor dogfights. Als SAM's ineffectief zijn doordat ze te groot en log zijn, maakt dat lange-afstand AAM's ook ineffectief. Minder, want ze zijn kleiner en wendbaarder, maar nog steeds ineffectief, als je in een heel wendbaar vliegtuig vliegt.
Als je in een vliegtuig vliegt dat slecht wendbaar is, zijn ze wel effectief. En een gewone, kleine, snelle (hypersonic) en wendbare AAM maakt er simpelweg gehakt van.
En dat is meteen het grootste probleem met vliegtuigen zoals de JSF: BVR, maar slecht wendbaar en heel kwetsbaar tegen een BVR AAM die dichtbij ontploft.
Om dat op te vangen hebben we natuurlijk stealth, maar dat gaat voorbij aan de drastisch verbeterde informatievoorziening en de mogelijkheid om zo'n AAM af te vuren en bij te sturen vanuit allerhande andere stations, zoals passieve radar en AWACS.
Kortom, het verkoopargument dat een JSF veilig is door stealth en BVR is meteen ook zijn achilleshiel, want dat is ook precies wat hem zo kwetsbaar maakt.
Laten we dit eens uitsplitsen, en beginnen met de belangrijkste taak die gevechtsvliegtuigen de laatste decennia moesten vervullen: grondsteun.
Nou ja, dat is natuurlijk een open deur: een A-10 maakt brandhout van een Apache helikopter. Gewoon omdat die A-10 veel wendbaarder is, en zwaarder bewapend voor dat doel. En beide maken ze brandhout van een tank, maar een tank met SAM's heeft een veel betere kans die Apache uit te schakelen dan die A-10. Voor een statisch doel geldt hetzelfde.
Nou kunnen we geen A-10's aanschaffen, dus als we die rol willen vervullen hebben we de keuze uit Apache (of vergelijkbare helikopters) en drones (kom ik op terug).
De volgende taak die vervuld moet worden en bovenaan de specificaties staat, is die van het neerschieten van vijandelijke jagers en bombarderen van SAM installaties boven vijandelijk grondgebied. Het probleem hiermee is, dat de vijand een enorm voordeel heeft in de informatievoorziening (behalve bij kreupelhout-oorlogjes, maar dan is alles wat we hebben toch overkill).
Stealth is dan leuk voor de eerste slag, maar daarna maakt het weinig meer uit (behalve als je meteen met die eerste slag al zijn sensors en/of luchtverdediging uit kunt schakelen). En BVR is nutteloos, omdat je te weinig informatie hebt. Of je moet gewoon alle vliegtuigen uit de lucht proberen te schieten, de meerderheid lijntoestellen. En als je dat doet, heb je meteen verloren.
Ok, alleen vliegtuigen die harder gaan dan Mach 1? Of opstijgen van militaire bases? Of op je schieten? Of... Dat gaat dus niet werken.
Het volgende item is dan de informatievoorziening. Je wilt zo snel mogelijk, zo veel mogelijk, krachtige radars en andere sensors boven het grondgebied van de vijand, zodat je weet waar je op kunt en moet schieten (of er bommen op moet gooien). Het lijkt een open deur om daar je jachtvliegtuigen voor te gebruiken, die hebben de beste penetratie en overlevingskansen.
Echter, dan vraag je om hele andere specs dan de radar van een gemiddeld jachtvliegtuig: IR, radar sensors, grote en krachtige radars of veel passieve zijn dan beter dan de richtradars van jachtvliegtuigen. Je kunt dan waarschijnlijk het beste bijvoorbeeld een heleboel AWACS en helikopters uitsturen, en die jagers gebruiken ter bescherming. Of spyplanes, als je ze hebt.
Maar een JSF is niet geschikt voor al die rollen: het heeft niet de juiste sensors om er alleen op uit te gaan, en het kan niet langzaam en/of lang genoeg vliegen als escort. Tuurlijk, gooi er FLIR, camera's met digitale upload en night-vision in, etc, en je bent je kanon kwijt, een paar bommen en de krachtigste radar past niet meer. Wat was ook weer de rol van dat vliegtuig?
De Amerikaanse oplossing is dan veel spionage vooraf, een heel ruim gebruik van kruisraketten tijdens de opening van de vijandelijkheden om alle vliegvelden met vliegtuigen en alle overige defensie-installaties te bombarderen, daarna wat setjes bommenwerpers die te hoog vliegen voor afweergeschut om die plat te gooien, en DAN pas ga je er in met de rest.
Er komt dus geen gevechtsvliegtuig aan te pas bij de initiële opruiming van de luchtverdediging.
Nou kan een land als Nederland zo'n strategie wel vergeten, want daar hebben we de middelen niet voor. Behalve als we drones zouden gebruiken.
De laatste taak die we vragen van een jachtvliegtuig is het uitschakelen van vijandige vliegtuigen die zich op ons grondgebied begeven. Dan hebben we een superieure informatievoorziening, kunnen alle inkomende lijnvluchten cancellen en BVR schieten op wat er overblijft. De jager is dan een AAM platform, behalve als we eerst een visuele identificatie vereisen.
En ook dan komt dogfighting weer om de hoek kijken (net als met de inval op vijandelijk terrein): gaan we eerst kijken, of gaan we eerst schieten? Een foutje hierin kan de publieke wereldopinie laten omslaan in het voordeel van de vijand, en dan kunnen we de oorlog verliezen.
Dus hebben we toch een categorie "dogfighting", ookal zouden we technisch in staat zijn om alles plat te schieten voordat het eventueel gevaarlijk zou kunnen worden.
En dan heb ik liever een Eurofighter, Rafale of Gripen (in die volgorde, het Russische aanbod negerend) dan een F-35. Of zelfs een F-16. Want die F-35 legt het loodje tegen de eerste drie, en is vergelijkbaar met de F-16 (afhankelijk van de modificaties/type/blok).
Kortom, Ik zie
nog steeds geen meerwaarde van een JSF tegenover een gemoderniseerde F-16.
Het drone-verhaal zet ik in de volgende post, want deze is all veel te lang.