abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 december 2010 @ 14:45:08 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90677093
quote:
Banken mogen crisis-obligaties vervroegd aflossen - media

AMSTERDAM (Dow Jones)--Nederlandse banken mogen vanaf 2011 de obligaties die in de financiele crisis konden worden uitgegeven met staatsgarantie vervroegd aflossen, schrijft minister Jan Kees de Jager van Financien volgens Het Financieel Dagblad aan de Tweede Kamer.

De situatie bij de banken is volgens de minister zodanig verbeterd dat deze versnelde aflossing een serieuze optie is. Er staat voor ongeveer EUR50 miljard aan door de staat gegarandeerde leningen in de markt.

De banken zouden zelf om de vervroegde aflossing hebben gevraagd, om af te komen van de hoge premies die ze moeten betalen voor de staatsgarantie. Het gaat daarbij jaarlijks om honderden miljoenen premiebetaling, aldus het FD. Bovendien is deze verkapte vorm van staatssteun niet goed voor het imago van banken, stelt een bankier.

Bron: RTLZ
De topictitel lijkt misschien misleidend maar is dat niet.

Tijdens het dieptepunt van de financiele crisis werden de banken gered met door de staat gegarandeerde leningen. De overheid nam daarmee een enorm risico op zich, wat gedeeltelijk werd gecompenseerd met een relatief hoge rente op die leningen.

Nu het dieptepunt even is gepasseerd worden banken kennelijk in de gelegenheid gesteld om die leningen vervroegd af te lossen. Daarmee geeft de overheid de vergoeding die zij ontving voor het dragen van de risico's weer terug aan de banken. Je kunt het ook zo zien: het geld dat de overheid ontvangt voor a-pari aflossen van die leningen ligt ver onder de marktwaarde van die leningen. Met andere woorden: dit is opnieuw een subsidie aan de banken.

Dus de eerste keer kregen de banken subsidie doordat de overheid leningen verstrekte beneden de marktwaarde en nu krijgen de banken opnieuw subsidie door de leningen te laten aflossen onder de marktwaarde.

Wat logischer zou zijn is wanneer banken in de gelegenheid zouden worden gesteld om de leningen tegen marktwaarde terug te kopen. In dat geval is er geen sprake van een staatssubsidie. Maar natuurlijk zou dat voor de banken geen enkel financieel voordeel hebben (want geen subsidie). Echter, als zij oprecht zijn over dat ook gaat om het "imago van het bankwezen", dan zou terugkopen tegen marktwaarde een optie moeten zijn. Een beter imago zonder dat het de staat geld kost.

Het zal me niks verbazen als deze zoveelste ronde staatssteun weer zonder slag of stoot zal passeren :{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90677550
quote:
Het zal me niks verbazen als deze zoveelste ronde staatssteun weer zonder slag of stoot zal passeren
Maakt niet uit, wij betalen wel weer als we de blauwe envelopjes weer krijgen.
pi_90677840
De staat had vanaf het begin moeten hameren op een converteerbare obligatie / preferente aandelen als optie voor vervroegde aflossing. Aflossen? Prima maar dan wel aandelen leveren voor de situatie dat het reddingsplan niet was doorgegaan, zeg 25% van de bodem op 2009. Als je nu solvent genoeg bent dan moet je dat wel kunnen ophoesten. Net zoals GS Warren Buffet probeert uit te kopen voor een vooraf besproken realistisch bedrag.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  vrijdag 31 december 2010 @ 15:05:41 #4
37248 BertV
Klei indiaan
pi_90677930
...moet je 's als consument bij een bank proberen.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  vrijdag 31 december 2010 @ 15:06:21 #5
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_90677955
quote:
13s.gif Op vrijdag 31 december 2010 14:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

De topictitel lijkt misschien misleidend maar is dat ook.

Wat logischer zou zijn is wanneer banken in de gelegenheid zouden worden gesteld om de leningen tegen marktwaarde terug te kopen. In dat geval is er geen sprake van een staatssubsidie.
Dat gebeurt ook en daarnaast betalen ze natuurlijk een boete.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_90678047
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 15:06 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook en daarnaast betalen ze natuurlijk een boete.
quote:
De banken zouden zelf om de vervroegde aflossing hebben gevraagd, om af te komen van de hoge premies die ze moeten betalen voor de staatsgarantie.
Die langdurig betaalde premies staan dus blijkbaar niet in contrast met een vervroegde aflossing inclusief boete. Ik heb verder geen zicht op de exacte cijfers maar als er geen direct voordeel zou zijn voor de banken dan zouden ze immers niet aflossen.
Greece
  vrijdag 31 december 2010 @ 15:20:39 #7
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_90678580
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 15:08 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

[..]

Die langdurig betaalde premies staan dus blijkbaar niet in contrast met een vervroegde aflossing inclusief boete. Ik heb verder geen zicht op de exacte cijfers maar als er geen direct voordeel zou zijn voor de banken dan zouden ze immers niet aflossen.
Geen enkel bedrijf zit op politieke bemoeienis te wachten, dat is gewoon dodelijk en het mag wel iets kosten om daar vanaf te komen.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_90678614
Voordeel is juist dat de banken dat geld nu gaan terugbetalen voordat ze alsnog instorten.
pi_90678710
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 15:20 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Geen enkel bedrijf zit op politieke bemoeienis te wachten, dat is gewoon dodelijk en het mag wel iets kosten om daar vanaf te komen.
Het is geen politieke bemoeienis maar een zakelijke deal in de vorm van een lening met alleen betalingsverkeer als interactie waar de banken nu nog meer uit proberen te halen dan het voordeel dat ze al gehad hebben. Als de staat terzijnertijd preferente aandelen had geclaimed zoals Warren Buffet dat deed bij GS dan had je nog een punt maar dat is nu niet het geval.
Greece
pi_90688193
quote:
13s.gif Op vrijdag 31 december 2010 14:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het zal me niks verbazen als deze zoveelste ronde staatssteun weer zonder slag of stoot zal passeren :{
Er is volgens mij ook bijna geen kamerlid die het op de manier ziet zoals jij het stelt, vanuit die hoek is weinig weerstand te verwachten. helaas.
Afgezien van een enkele fokker of bankier zal het gros van de Nederlanders het ook niet snappen.

Mooie financiele wikileak b.t.w. ;)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 31 december 2010 @ 19:34:22 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90688568
Ik ga dit weekend wel weer even een paar mailtjes sturen naar de linksen.
Kunnen ze kamervragen stellen.
Mijn reisverslagen
pi_90688578
Inderdaad, het kan heel makkelijk positief worden verkocht aan de burger door Kees Jan. De leningen worden versneld afbetaald.

Waarschijnlijk moet het nu betaald worden omdat ze straks meer nodig hebben ;)
pi_90688678
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 19:34 schreef SeLang het volgende:
Ik ga dit weekend wel weer even een paar mailtjes sturen naar de linksen.
Kunnen ze kamervragen stellen.
Ik heb een tijdje terug al preventief wat gestuurd zodat ze zich niet laten peoplen als die faalposities van ING in Spanje weer eens inmens fout gaan.

Niks noemenswaardigs teruggehad overigens, misschien was ik te voorbarig :+
  vrijdag 31 december 2010 @ 19:44:27 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90688867
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 19:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje terug al preventief wat gestuurd zodat ze zich niet laten peoplen als die faalposities van ING in Spanje weer eens inmens fout gaan.

Niks noemenswaardigs teruggehad overigens, misschien was ik te voorbarig :+
Nou ja, dan heb je in elk geval je burgerplicht gedaan.
Mijn reisverslagen
pi_90691597
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 15:21 schreef dvr het volgende:
Voordeel is juist dat de banken dat geld nu gaan terugbetalen voordat ze alsnog instorten.
Daar is weinig voordeel aan want als ze weer op instorten dreigen te staan krijgen ze gewoon weer steun.
pi_90692825
SeLang, heb je wel eens een kamervraag horen stellen aan de hand van een mail die je gestuurd hebt?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')