Gisteren gewoon in de IC Maastricht - Amsterdam CS gezeten hoor?quote:Op zondag 26 december 2010 16:58 schreef Boschkabouter het volgende:
Iemand enig idee hoe lang de NS nog van plan is enkel stoptreinen in het Zuiden te laten rijden?
Er is al een redelijke tijd geen sneeuw gevallen, en aangezien men niet heeft nagedacht over het laten aansluiten van de treinen uit het Zuiden op de rest van het spoornet, zit zit je een uur extra in de kou.
Hoe snel zouden ze weer stil staan?quote:Op maandag 27 december 2010 15:54 schreef Peterselieman het volgende:
De SLeTjes komen langzaam maar zeker weer op de baan. Het materieeltekort wordt minder nijpend.
Behalve dan dat-ie niet verder rijdt dan Amsterdam...quote:Op maandag 27 december 2010 14:57 schreef greavy het volgende:
De IC Maastricht-Alkmaar rijdt gewoon.
Bron: De Volkskrantquote:'Het is nu al zeker dat de NS ook na 2015 de dienst uitmaakt'
AMSTERDAM - Geen wc's, software-storingen, treinen die niet tegen sneeuw kunnen. Het geduld van de politiek met de NS begint op te raken. In 2015 loopt het contract met de NS voor het vervoer van reizigers in Nederland af. Dan kunnen politici hun dreigementen waarmaken en voor een concurrent kiezen. Toch?
In principe zou de Staat er voor kunnen kiezen om het reizigersvervoer per spoor door een andere aanbieder te laten doen. Maar niet veel bedrijven hebben toestemming om in Nederland mensen te vervoeren. Op dit moment zijn dat alleen Connexxion, Arriva en Veolia. De toelating geldt niet automatisch voor de bedrijven achter deze Nederlandse spelers, Deutsche Bahn en het Franse Transdev.
Onrealistisch
De drie vervoerders hebben absoluut niet de capaciteit om het stokje van de NS over te nemen, zegt spoorwegdeskundige en jurist Richard Latten. 'Zo'n bedrijf zou dan ergens personeel, treinen en een hele regelstructuur vandaan moeten halen. Dat is op korte termijn volstrekt onrealistisch.'
Maar kunnen de treinen van de Deutsche Bahn dan niet gewoon bij de grens doorrijden? 'De Duitse treinen rijden op 15.000 volt wisselspanning, de Nederlandse op 1.500 volt gelijkspanning. Je hebt treinen nodig die speciaal voor het Nederlandse spoor zijn gemaakt of voor zijn gemaakt voor beide systemen, zoals de Duitse ICE. Maar die is ongeschikt voor binnenlandse intercity's of stoptreinen.'
Grootste aandeelhouder
Het tweede scenario is dat een buitenlandse vervoerder de NS overneemt. Maar ook die kans acht Latten nihil. 'De Nederlandse overheid zou dan het reizigersvervoer uit handen geven aan één buitenlands bedrijf. Dat gaat nooit gebeuren. Er is geen land in Europa waar dat het geval is.' De Staat is de enige aandeelhouder van de NS.
Een derde mogelijkheid is dat het spoorwegnet in stukken wordt gehakt. Die stukken worden dan aan verschillende bedrijven toegewezen. Dat is de situatie in Groot-Brittannië. Sommige van die mootjes zijn indirect zelfs in buitenlandse handen.
Ster
Maar ook dit zit er in Nederland niet in. 'Het Britse spoor is heeft de vorm van een ster, met Londen als centrum. Treindiensten vanuit Londen naar het westen zijn uit te voeren los van treindiensten vanuit Londen naar het noorden.
Het Nederlandse net is een soort web. Alles is met elkaar verbonden. Als je dat zou opknippen, zouden treinen niet meer op elkaar aan kunnen sluiten. En reizigers zouden veel meer moeten overstappen dan nu het geval is.'
Hoe je het ook went of keert, Nederland zit aan de NS vast. Ook na 2015. 'Je zou hooguit in het nieuwe contract strengere eisen kunnen stellen of een stringentere boeteclausule inbouwen', zegt Latten. Maar een erg sterke onderhandelingspositie heeft de overheid niet: het is de NS of niks.
Hoezo dan? Gewoon lekker 160 kunnen rijden? Rondborstige stewardessen aan je stoel die vragen welk merk biertje ze voor je mogen openmaken?quote:Op maandag 27 december 2010 16:29 schreef Sandrvich het volgende:
Na een jaar toch maar eens gebruik gemaakt van de Fyra vandaag, al met al moet ik bekennen dat het beter beviel als DAN verwacht.
Wees maar niet bang, morgen gaat het weer sneeuwen.quote:Op maandag 27 december 2010 15:54 schreef Peterselieman het volgende:
De SLeTjes komen langzaam maar zeker weer op de baan. Het materieeltekort wordt minder nijpend.
160? Welnee, wegens winterse omstandigheden en minder reizigers ( ) rijdt-ie nog maar 140km/h.quote:Op maandag 27 december 2010 17:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hoezo dan? Gewoon lekker 160 kunnen rijden? Rondborstige stewardessen aan je stoel die vragen welk merk biertje ze voor je mogen openmaken?
Ik stond vandaag ook al raar te kijken op Amsterdam Zuid toen ik een geel-wit-blauw gevaarte aan zag komen. Ik wreef nog maar eens extra in mijn ogen, maar het was echt waar: SGMm als IC naar Eindhoven. Onderweg heb ik volgens mij zo ongeveer alles zien langsrijden: DD-AR, ICMm, ICRm, VIRM, Plan V, SLT (ja, echt! ).quote:Op maandag 27 december 2010 14:35 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Gisteren gewoon in de IC Maastricht - Amsterdam CS gezeten hoor?
Zit nu overigens in een SGMM als IC Ehv - Shl .
Hoezo, waarom zouden ze dat weigeren? NSFSC (het Ierse leasebedrijf dat eigenaar is van het meeste NS-materieel) zal in dat geval alleen maar blij zijn als wie dan ook ze wil kopen/leasen. Wat moeten ze er anders mee?quote:Op maandag 27 december 2010 16:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
DB kan bij NS aankloppen om het materieel over te kopen / te leasen, maar als NS dit weigert
Bahn.de. only movequote:Op dinsdag 28 december 2010 00:04 schreef Brembo het volgende:
Welke site is het handigst voor internationale reizen naar Frankrijk, want tgv-europe stuurt mij over Amsterdam. Ns-hispeed wil geen binnenlandse vertrektijden zien :s.
Daar kan ik dus wel de reisplannen maar geen kaarten kopen voor buitenlandse reizen ; nou kijk er morgen nog eens even naar!quote:
ik moet het zeggen, www.treinreiswinkel.nl, maar ik zou 100 keer liever naar een NS internationaal balie gaan. Het enige wat ik zal missen als ik van Ut naar Dv verhuis. Maar als je zin hebt om je in je kont te laten naaien: www treinreiswinkel punt nlquote:Op dinsdag 28 december 2010 00:16 schreef Brembo het volgende:
[..]
Daar kan ik dus wel de reisplannen maar geen kaarten kopen voor buitenlandse reizen ; nou kijk er morgen nog eens even naar!
Oh jawel hoor. En strikt genomen hoeven onze ervaringen niet eens strijdig te zijn. Maar goed, jij vindt het normaal dat je zelf alles tot op het bot moet uitkauwen en TRW PRECIES moet vertellen wat ze moeten boeken. Okee, onder die omstandigheden kan ik me voorstellen dat het inderdaad werktquote:Op dinsdag 28 december 2010 00:32 schreef bork het volgende:nog vriendjes Fles?
Vorig jaar geprobeerd, maar ik ben er wel snel doorheen gekomen...quote:Op dinsdag 28 december 2010 00:17 schreef James1988 het volgende:
Sowieso is de website van NS Hispeed een enorme FAIL, je kunt ze beter bellen, of de Treinreiswinkel raadplegen.
Ik vraag me af waarom de Nederlandse overheid niet voor het Zweedse model ging: regionale spoorwegen openbaar aanbesteden, bij langere trajecten enkele ritten uitbesteden aan privévervoerders...quote:Op maandag 27 december 2010 16:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron: De Volkskrant
Een duidelijk verhaal, maar ik ben het niet met de auteur eens. Mocht de overheid kiezen voor een openbare aanbesteding, dan vindt die bijvoorbeeld in 2012 plaats. Als bijvoorbeeld Deutsche Bahn deze aanbesteding binnenhaalt, hebben ze nog een aantal jaar de tijd om treinen te regelen.
DB kan bij NS aankloppen om het materieel over te kopen / te leasen, maar als NS dit weigert kan DB dan alsnog een mega-order plaatsen bij Bombardier / Siemens / Alstom om per 1/1/2015 een gigantische berg aan rijtuigen en locomotieven te hebben.
Granted, ik had dat ook wel iets handiger kunnen doen inderdaad. Sand darüberquote:Op dinsdag 28 december 2010 00:57 schreef Ofyles2 het volgende:
@Dr_Flash: Ik bied mijn excuses aan voor mijn recentelijke gedrag. Ik was toen onredelijk...
Ja, dat vraag ik me ook af. Dat model zou ook in België goed kunnen werken, zoals het in Zwitserland ook al doet. Het OV in de regio verbeteren terwijl de nationale spoorwegmaatschappij van die 'last' af is.quote:Op dinsdag 28 december 2010 00:56 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom de Nederlandse overheid niet voor het Zweedse model ging: regionale spoorwegen openbaar aanbesteden, bij langere trajecten enkele ritten uitbesteden aan privévervoerders...
Mee eens. Hopelijk betrekken ze er mensen bij die goed weten wat er in een PvE moet.quote:Verder zie ik het nut van de openbare aanbesteding in 2012 niet als het ministerie van Infrastructuur en Milieu niet met een ambitieus Programma van Eisen komt...
Oké, kunnen we als één verder...quote:Op dinsdag 28 december 2010 01:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Granted, ik had dat ook wel iets handiger kunnen doen inderdaad. Sand darüber
Sterker nog: in België, Duitsland en Oostenrijk wordt dit model toegepast in het busvervoer, met subondernemers (zowel mkb-bedrijven als buitenlandse dochterbedrijven)...quote:Op dinsdag 28 december 2010 01:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja, dat vraag ik me ook af. Dat model zou ook in België goed kunnen werken, zoals het in Zwitserland ook al doet. Het OV in de regio verbeteren terwijl de nationale spoorwegmaatschappij van die 'last' af is.
Onzin, pro-rail bezit een deel van de informatie die NS helemaal niet zelf kan genereren, ze kunnen er dus niet om heen. Daarnaast kan de NS zelf ook nog een hele berg aan de informatievoorziening doen. Je site eruit laten knallen op het moment dat het fout gaat bijvoorbeeld. Zo'n site als NS.nl heeft gewoon een back-up server nodig. 112 tyft er toch ook niet uit als er teveel ongelukken zijn.quote:Op dinsdag 28 december 2010 10:21 schreef Ireyon het volgende:
Ze mogen het van mij best proberen, slechter dan de huidige combinatie met Prorail kan het toch niet worden.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 | Utrecht-Baarn-Amersfoort-Almelo-Hengelo- Deventer/Goor-Zutphen-Nijmegen-Venlo-Eindhoven-Utrecht Ut v 10.35 SLT Brn a 11.08 5535 Brn v 11.15 SGMm Amf a 11.23 5835 Amf v 11.37 Pimpel Aml a 12.42 145 =/=/=/=/=/ Aml v 12.48 DM90 Hgl a 13.03 7935 Hgl v 13.16 Lint Zp a 13.53 31248 === OF === Aml v 12.43 Pimpel Hgl a 12.54 145 Hgl v 13.06 Pimpel Dv a 13.41 148 Dv v 13.44 ICRm Zp a 13.56 3651 \=\=\=\=\= Zp v 13.57 ICRm Nm a 14.44 3651 Nm v 15.08 GTW Vl a 16.01 32253 Vl v 16.19 VIRM Ehv a 17.00 1960 Ehv v 17.02 VIRM Ut a 17.52 860 |
bronquote:Noch in jier as fjouwer en dan rydt it Dokkumer Lokaaltsje wer at it oan ûndernimmer Chris Rijff leit. Rijf hat in bedriuw yn Hilversum, mar komt fan Dokkum. It Dokkumer Lokaaltsje is de namme fan it treintsje dat tsientallen jierren lang tusken Ljouwert en Dokkum ried. Troch ferlinging fan it spoar oant yn Esonstęd by Eastmahorn soe it foaral foar toeristen oantreklik węze kinne.
Ik heb lekker een groter reisjequote:Op dinsdag 28 december 2010 11:49 schreef dennistd het volgende:
Ik heb eens even een opzetje voor het treintopicrondje (3x woordwaarde) op 15 januari gemaakt:
[ code verwijderd ]
Schiet er maar op los!
Een ICE heb ik naar zitten kijken maar daar kwam ik niet goed mee uit. En welke route via Zutphen bedoel je, ze gaan beiden via Zutphen namelijkquote:Op dinsdag 28 december 2010 12:13 schreef KapiteinT het volgende:
Leuk rondje. Wat mij betreft doen we de versie via Zutphen. Dat houdt het was afwisselender. Maar ergens een ice tussendoor zou nog leuker zijn. Misschien ga ik straks ook nog even puzzelen.
Die met overstap in Zutphen. Dus de route via Goor.quote:Op dinsdag 28 december 2010 12:45 schreef dennistd het volgende:
[..]
Een ICE heb ik naar zitten kijken maar daar kwam ik niet goed mee uit. En welke route via Zutphen bedoel je, ze gaan beiden via Zutphen namelijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |