zet mij evt. ook maar in de OP; ik lees hier vaak mee vanwege de vele herkenbare situaties.
ik ben na lang ploeteren bezig met een verhaal waar eigenlijk geen enkel plot o.i.d. in zat, en nu samen met mijn beste maat bezig om het rammelende verhaal om te vormen tot een toneelstuk (wat we ooit nog eens willen uitvoeren, liefst lekker crappy met multimediale ondersteuning om moeilijke scenes toch vorm te kunnen geven)
De samenwerking houdt in dat ik veelal schrijf, en hij de boel enigszins structureert dmv deadlines, maakt het proces allemaal wat minder 'eenzaam'.
Ik ben nu bezig om personages e.d. uit te werken. Omdat ik er hier over las heb ik ywriter (5.0) gedownload. Het is op zich een goed progammaatje om alle zij-info (personages, bio, setting) overzichtelijk op te slaan. Wellicht ken ik alle mogelijkheden van het programma nog niet helemaal, maar ik vind de mogelijkheden nog betrekkelijk karig. Het storyboard had ik graag veel uitgebreider gezien, de ontwikkelingen per scene had ik graag per persoon gezien met 'goal', 'conflict' en 'outcome' en ik mis een overzichtelijke tijdlijn bijv.
Maar dit doe ik dan wel buiten het programaatje om. De opzet van ywriter geeft nl wel eenvoudig en duidelijk aan wat er globaal zoal komt kijken bij de opzet van een verhaal. En dat is heel wat.
Ik heb nu op zich een redelijk plot, maar het is een heel karwei om de redelijk gecompliceerde verhaallijnen kloppend te houden. Elke kleine wijziging heeft immers gevolgen voor ALLE verhaallijnen, en motieven per personage.
Het stuk wordt nu dus wellicht wat te gecompliceerd, waardoor de sleutelscene ook steeds lastiger wordt om de juiste accenten te leggen, ...omdat nu inmiddels bijna alle situaties op al dan niet debiele wijze (
) verband houden met elkaar.
De moeilijkheid is nu vooral de complexe onderlinge verhoudingen, en de tijdslijn waarin voor mij (en later ook de lezer) duidelijk moet worden wie wanneer wat van elkaars geheimen weet, en wat de oorzaken en gevolgen daarvan zijn.
Verder is het stuk deels historisch onderbouwd, maar dan zonder de nodige bullshitfactor in het verhaal uit het oog te verliezen
Er zit imiddels ook al een soort thematiek in het verhaal waarin (geschieds)vervalsing, persoonsverwisseling, en enkele namen omdopen een onderdeel van zijn.
Lastig dus om sommige dingen voor de lezer op de juiste momenten duidelijk te maken, en om sommige motieven (deels) te verklappen, omdat 3 personen afwisselend een prominente rol in het verhaal hebben....
inspiratie of fantasie is mijn probleem niet, maar naast een drukke baan mis ik nu eenmaal het heilie vuur om elke avond eraan te werken...
mochten jullie dat wel hebben, koester dat!
ehm... tvp derhalve