abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 1 september 2012 @ 12:08:17 #126
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_116265630
*O* :Y Lekker bezig Bitlord, leuk om allemaal te zien en te lezen!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 11 september 2012 @ 11:49:45 #127
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_116638007
Het is 9/11 en welke trams botsen op elkaar? Juist.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_116704752
Den Haag gaat ook flink klussen aan het tramnet. Zie

en http://haaglanden.nl/ovtoekomst
dag
pi_117054080
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.

Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.

Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.

Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.

Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.



Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.



Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.



Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.



Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.


Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.


Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.

Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.



Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.

Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.


En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.


Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.


Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.


Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.



Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.




Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.




Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.






Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.




Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.




Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.





Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
pi_117064712
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 01:06 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.
Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord.

Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren
Bij de infoavond werd gezegd dat eind 2013 hele delen van lijn 9 klaar moeten zijn :Y.
dag
pi_117064742
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 03:11 schreef Bitlord het volgende:
Toekomst voor de tram van Lódz? Lagevloertrams maar ook nog echte buurtspoorwegen in deze lelijke Poolse stad.

Enkele dagen na mijn bezoek aan de grote Poolse Krakau was ik vanuit Warschau vertrokken naar Lódz om daar in een dag het tramnet te bekijken. Lódz ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Warschau en leek mij een interessant uitstapje. Vantevoren was mij bekend dat Lódz nog een aantal echte buitenlijnen in dienst heeft. Aangezien ik dat fenomeen alleen ken uit (foto)boeken van vroeger was ik benieuwd hoe dit was.

Lódz heeft 17 reguliere stadstramlijnen en daarnaast een drietal regionale lijnen, allen op meterspoor (nee, de PCC's kunnen hier geen tweede leven slijten!). Het stadstramnet wordt geëxploiteerd door het vervoerbedrijf van Lódz, op één van de buitenlijnen rijdt de MKT met een allergaartje aan materieel.

Aangezien ik bij een vriend kon slapen die in de ochtend vroeg naar zijn werk moest, kon ik met hem meerijden naar een voorstadstation van Warschau. Hij en zijn vader gingen richting de hoofdstad, en ik ging met de boemel de andere kant op. Een halfuur later kon ik overstappen op de sneltrein richting Lodz, die gelukkig aangenaam rustig was. Bij aankomst op station Lódz Fabryczna (het oostelijke hoofdstation) viel het mij al op dat de tramsporen er heel wat slechter bij liggen dan in Krakau. Hoewel ik later op de dag zag dat er trajectgedeeltes zijn die er wel als nieuw bijliggen, hebben de grote stukken slecht spoor m.i. een grote invloed op de rijsnelheid.

Op de foto komt een koppelstel met Konstal trams (in verschillende uitvoeringen zijn er maar liefst 850 trams van dit type in de stad) over de Jana Kilinkskiego langs het station rijden. Hoewel het niet goed te zien is is het spoor hier erg slecht en rijdt de tram niet harder dan 20 kilometer per uur.

[ afbeelding ]

Samen met lijn 4 wordt deze tak met lijn 1 weer door twee lijnen bediend. Elk apart met een frequentie van elke 20 minuten, wordt dit trajectdeel elke 10 minuten bediend.

[ afbeelding ]

Na een slecht engelssprekende Pool gevraagd te hebben hoe een dagkaartje hier heet kon ik richting een van de zes ogenschijnlijke zelfde kiosken die in een rij staan bij het station gaan, om daar bij zo'n typisch kioskvrouwtje voor ik meen E3 een dagkaart te kopen. Deze verkocht ook koffie en ik heb mogen ervaren hoe oploskoffie smaakt als de korrels niet goed oplossen in het water. Gadverdamme. Met een dagkaart in de hand liep ik weer richting de tramhalte om een beetje de stad verder in te gaan. Met een gereviseerde Konstal-tram ging de reis twee haltes in zuidelijke richting, om uit te stappen bij de kruising met de Aleja Marzalska Jozefa Pilsudskiego. Aangezien de tram op de weg stopt tussen het andere verkeer en deze weg geen prioriteit kon krijgen voor de drukke Aleja Marzalska had ik tijd genoeg om nog even een foto te maken van voorgenoemde tram.

[ afbeelding ]

Op de kruising kwam na een sigaretje een dienstwagen van lijn 14 aangereden, waarmee ik op weg ging naar het hoofddoel van deze dag. Hoewel het spoor er ogenschijnlijk beter bij lag dan in de voorgenoemde straat, werd ook hier vrij langzaam gereden.

[ afbeelding ]

Enkele haltes verder in westelijke richting stapte ik uit om naar een tram van lijn 46 te lopen. Op de achtergrond komt er al een tram van die lijn langs, maar eerst een foto van de deels op hetzelfde traject rijdende lijn 15.
[ afbeelding ]

Lijn 46 was het hoofddoel van de dag, maar waarom die lijn? Omdat het de langste lijn van Polen is en ook een van de langste in de wereld. Oke, de Kusttram in Belgi� is met 67 kilometer nog veel langer, maar lijn 46 is met 38 kilomter ook geen kleintje. Vanaf de in het zuiden in de stad gelegen shopping mall (wat lelijk is zoiets) rijdt de lijn door de hele stad Lodz richting het noorden. Vanaf daar rijdt de tram verder richting het plaatsje Zgierz om vervolgens nog verder te rijden naar het dorpje Ozorkow.
[ afbeelding ]

Waar de Kusttram 67 kilometer aflegt in 203 minuten (volgens Wikipedia) en dus een Vgem heeft van bijna 29 kilometer per uur, lijn 46 is een stuk langzamer want deze doet 115 minuten over 38 kilometer (Vgem 19km/h). Dit komt door slechte conditie van de sporen en het grote deel enkelspoor, waardoor op elkaar gewacht moet worden. De trams rijden overdag elke 20 minuten.

Waar de stadstram van Lodz afgezien van de vele varianten aan Konstal-trams een redelijk beperkte varieteit aan materieel heeft (er zijn nog twee lagevloertramtypes), wordt lijn 46 gereden met een allegaartje aan materieel. Er rijden nog enkele Konstal-trams op, ditmaal een door het trambedrijf gereviseerde 6-assige serie.

[ afbeelding ]

Daarnaast bestaat het uit 36 stellen bestaande materieelpark voor lijn 46 uit veel tweedehands materieel, voornamelijk Duits.

Op de foto een achtassige tram uit Freiburg bij de zuidelijke keerlus IKEA.
[ afbeelding ]

En op de stalling, die volgens mij alleen voor de trams van lijn 46 werd gebruikt, kwam ik deze tweerichtingswagens nog tegen waarvan mij niet bekend is waar in Duitsland deze gereden hebben.
[ afbeelding ]

Zelf ben ik in deze tram ingestapt, volgens mij afkomstig uit Mannheim.
[ afbeelding ]

Hoewel ik het korte tijd probeerde vanachter de bestuurdersplaats, lukte het mij het door de trillingen en de drukte niet om vanaf daar fatsoenlijk foto's en filmpjes te maken naar voren. Daarom heb ik na enkele haltes in de tram gevraagd of er iemand was die Engels sprak. Na mijn wensen te hebben uitgesprokenn was zij zo aardig om aan de bestuurder te vragen of ik bij hem in de cabine kon plaatsnemen. Dat was geen probleem, en zo had ik mogelijkheid om te proberen wat ik wilde, namelijk een trajectvideo maken van de hele lijn 46. Het resultaat staat hieronder. Aangezien ik van de bestuurder in gebrekkig engels te horen kreeg dat het nog wel erg lang duurde voor het eindpunt bereikt heb, ben ik halverwege gestopt met het filmen van het hele traject en heb ik alleen nog de interessante dingen gefilmd. Desalniettemin ben ik van mening dat het resultaat niet onaardig is.


Zoals in de video naar voren komt, is het trajectdeel buiten Lodz geheel enkelsporig met enkele kruisingsplekken. Het was dan ook elke tien minuten een verassing welke materieeltype er nu weer om de hoek kwam zetten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Na meer dan anderhalf uur in een erg krappe ruimte kwam de tram eindelijk aan op het eindpunt in Ozorkow, waar ik nogmaals mijn tram en de gereedstaande wagen richting Lodz op de foto zetten.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Na een pauze van een klein uur in Ozorkow, waar ik na enig zoeken een pizzaria vond die een onverwacht lekkere tre-formaggi voorschotelde (en het erg apart vond daar een Nederlander tegen te komen), was ik weer klaar voor de terugreis. Eerst ben ik nog een halte met de lijn teruggelopen om daar nog twee trams te kunnen fotograferen in een dorpse omgeving.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met de laatstgetoonde tram ben ik teruggereisd richting Lodz, om bij de stalling van lijn 46 uit te stappen. Hoewel het mij uiteraard niet lukte om de stalling op te komen, kon ik vanaf de buitenkant toch een goed zicht krijgen op de grote diversiteit aan dienst- en werkmaterieel.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Aldaar kwamen ook de twee types lagevloertrams langs, de Cityrunner en die nieuwe van Pesa.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met een tram van lijn 11 ben ik naar het eindpunt van lijn 46 bij de IKEA gereden, om daar over te stappen op een andere interlokale lijn, de 41 richting Pabianice. Deze werd met stadstrammaterieel gereden en was iets minder interessant. Ik heb dan ook alleen op beide eindpunten een foto genomen, waar ik overigens niet de enige was.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hierna werd het langzaamaan tijd om terug te keren richting Warschau, maar niet om een van de dronkaards van de stad richting de tram te zien waggelen, op straat te zien neervallen, vervolgens met de trambestuurder omhoog te helpen om laatstgenoemde in onverstaanbaar, doch duidelijk Pools te horen zeggen dat meneer maar naar huis mocht lopen en niet welkom was in de tram.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Lodz is een leuke dagje om met de tram te bezoeken, al ziet de stad er verder niet mooi uit. Ik heb mijn twijfels of buitenlijn 46 nog lang zal bestaan, aangezien er een goede weg langs ligt waarover bussen zoveel sneller kunnen rijden. Het zou mooi zijn als de lijn eens een grootschalige baanvernieuwing zou krijgen, maar of hier ook de middelen en intenties voor zijn?
Leuke serie, leuk verslag!
dag
pi_117105159
Nog wat filmpes uit mijn archief:

Augustus 2012, een tram uit Charleroi in Anderlues:

De tunnel Noailles in Marseille:

Een CR4000 van de Croydon Tramlink, London.
pi_117128065
En de eerste twee filmpjes uit Saint-Étienne, later misschien meer:



In de stalling daar staan nog PCC-trams!
  zaterdag 22 september 2012 @ 21:23:37 #134
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_117128865
Echt gaaf dat verslag van Lódz (Woodz)! Ik ben zelf ook een superliefhebber van Überlandstraßenbahn, door jouw buitenlijnen genoemd en volgens wikipedia Interurban. Ik zal ook snel moeten zijn denk ik zoiets wordt vast snel opgeheven. Ik was dinsdag in Brussel met de 44 naar Tervuren en daarvan naar de 39 gelopen in Ban Eik die me weer naar Stokkel bracht, gaaf metro station! twee keer Überlandstraßenbahn, echt zo dicht langs bomen dat de tram ze raakte (bladeren) top, zoiets hebben wij volgens mij niet. Ik las trouwens dat er morgen op de museumlijn in Amsterdam een oude Utrechtse tram rondjes rijdt, maar ik kan er niet echt iets over vinden.

[ Bericht 6% gewijzigd door bork op 22-09-2012 22:06:17 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_117129686
Leuk he, die buitenlijn in Lodz. Ik had ook graag eens rondgekeken in Katowice, Polen. Daar kon ik alleen even kort kijken bij het halen van een pizza op doorreis van Poznan naar Krakow. In Katowice is er nog sprake van een echt buitenlijnennet. Ik heb nu geen tijd om er op verder te Googlen, zou je zelf moeten doen. Ik wil er nog eens naar toe.....:)
  vrijdag 2 november 2012 @ 14:25:18 #136
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_118741764
Trams in Marokko :)

Casablanca




Rabat



Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?

[ Bericht 3% gewijzigd door Vaatwastablet op 02-11-2012 15:47:22 ]
  vrijdag 2 november 2012 @ 21:12:52 #137
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118755536
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 14:25 schreef Vaatwastablet het volgende:
Trams in Marokko :)

Had dit niet verwacht eerlijk gezegd :)
Wat mij trouwens opvalt dat het echt ontzettend lange trams zijn met een hoog frequentie tijdens de spits. Gaat dat niet eens een keer fout?
Nice!!!! :Y
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118756180
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg.

Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen.
pi_118756273
In Algiers rijden trouwens ook trams, net zoals in Tunesië. Daar hebben ze sinds kort ook Citadis, maar er rijden ook afgeleiden van de Hannoverse Üstra-trams.
  zondag 4 november 2012 @ 12:47:35 #140
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_118802662
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 21:26 schreef Bitlord het volgende:
het zal allicht veiliger zijn dan de honderden bussen op de weg die er eerst reden. Daarnaast minder autos op de weg.

Waar ik wel bang voor ben bij gekoppelde trams in dit soort landen is de koppeling tussen beide trams waar kinderen op gaan hangen, of mensen die er ff snel tussendoor willen lopen.
Zal wel meevallen. Heb net Wiki gechecked en ze rijden buiten het centrum met name op vrije baan als een sneltram.

Wiki van de tram van Casablanca:
quote:
Dit tramsysteem is te vergelijken met een Nederlandse sneltram; het heeft op sommige trajecten veel weg van een metro; qua haltes en ongelijkvloerse kruisingen.
  dinsdag 6 november 2012 @ 18:03:18 #141
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118897635
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118940305
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden.


  woensdag 7 november 2012 @ 21:31:57 #143
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118955257
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 16:20 schreef Bitlord het volgende:
En weer een tramstad voor mij erbij: gister na een bezoek aan Hamburg nog even een tussenstop kunnen maken in Bremen, waar deze mooie trams rijden.

nice, ik probeer altijd ergens wel een lijntje uit in Duitsland, het zijn er alleen zo verrekte veel!
Plauen bijvoorbeeld, wanneer kom je daar nou?

26 down

Bad Schandau
Berlijn
Bonn
Bremen
Dessau
Dresden
Duisburg
Düsseldorf
Erfurt
Frankfurt am Mainz
Freiburg
Görlitz
Halle
Hamburg
Hannover
Jena
Karlsruhe
Köln
Leipzig
Magdeburg
München
Naumburg
Oberhausen
Rostock
Schwerin
Wüppertal (Schwebebahn)

39 to do :( :o :P

[ Bericht 52% gewijzigd door bork op 07-11-2012 21:44:51 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 10 november 2012 @ 22:00:58 #144
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119068111
Uit Plzen:



Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 19 november 2012 @ 15:39:06 #145
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119386541
Nice Duvel, was je daar voor of na Como? :P

Wie heeft het onderstaande ritje wel eens gedaan?



102 kilometer 4 uur en 16 minuten.

Ik ga begin februari een poging wagen

uit: http://mitglied.multimania.de/stadtbahnen/index.htm
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 19 november 2012 @ 18:33:45 #146
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119394081
quote:
10s.gif Op maandag 19 november 2012 15:39 schreef bork het volgende:
Nice Duvel, was je daar voor of na Como? :P
Voor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 23 november 2012 @ 13:44:40 #147
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119536501
Sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein gaat weer rijden op 1 december, aldus het BRU zojuist.

En morgen ga ik het Nieuwe stukkie T2 In parijs Proberen :) *O*
pi_119538324
Nog even tussendoor: de tram in Groningen is van de baan. Het gemeentebestuur bleek te laf om uiteindelijk de knoop door te hakken, waardoor er weinig tot geen kans meer is op een modern tramsysteem in de Martinistad.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 6 december 2012 @ 09:49:46 #149
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120008634
Al wat nieuws over de Groningse tram?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')