abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 19 december 2010 @ 18:17:04 #1
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90133646
Beste FOK!kers,

Gedurende een tijd beleg ik al via een beleggingsrekening van mijn vader. Nu is het zo, dat ik graag onder eigen naam zou willen beleggen. Probleem is alleen mijn leeftijd; ik ben namelijk 16. Bij veel brokers moet men namelijk 18 zijn om een rekening te kunnen openen.

Nu is mijn vraag of het toch mogelijk is om als 16-jarige bij een dergelijke broker een rekening te kunnen openen? Kan dit door bijv. een handlichting van de rechter?

Ik beschik over een vermogen van plusminus EUR 3300,- wat ik zou kunnen beleggen. Daarnaast heb ik een maandelijks – vast – inkomen van ongeveer EUR 300,-. Bij voorkeur wil ik gebruik maken van een online broker als Lynx of Today's Brokers (Interactive Brokers). Mocht het nog van enig belang zijn: ik zit nu bij ING. Ik wil echter liever niet handelen via een (groot)bank.

Alvast bedankt!
  zondag 19 december 2010 @ 18:18:03 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_90133697
16 jarigen die volledig beschikking krijgen over een bedrag van 33honderd euro. Dit is het eindsignaal mensen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_90134009
quote:
7s.gif Op zondag 19 december 2010 18:18 schreef SpecialK het volgende:
16 jarigen die volledig beschikking krijgen over een bedrag van 33honderd euro. Dit is het eindsignaal mensen.
Deze 16-jarige kan meer kennis en visie hebben dan een volwassen iemand.

OT: zover ik weet kan je bij bepaalde brokers met toestemming van je ouders gaan beleggen. Wat de voorwaarde ervan zijn verschilt per broker. Waarom begin je niet bij binck of alex, is veel gebruiksvriendelijker voor de beginnende belegger?
  zondag 19 december 2010 @ 18:26:09 #4
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90134079
Alex of Binck is een optie. Echter: beperkt.

En daarmee bedoel ik dat ze relatief weinig mogelijkheden bieden.
pi_90134194
Waar wil je dan in beleggen?
pi_90134240
quote:
7s.gif Op zondag 19 december 2010 18:18 schreef SpecialK het volgende:
16 jarigen die volledig beschikking krijgen over een bedrag van 33honderd euro. Dit is het eindsignaal mensen.
Had ik ook. :*
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zondag 19 december 2010 @ 18:31:04 #7
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90134315
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:28 schreef piepeloi55 het volgende:
Waar wil je dan in beleggen?
In een mix van voornamelijk aandelen en wat obligaties. In de nabije toekomst wil ik mogelijk ook wel in opties beleggen, hoewel ik dat niet direct wil doen in verband met het risico.
pi_90134617
Aandelen zijn zwaar overgewaardeerd momenteel en de rente op veilige obligaties vaak amper hoger dan je spaarrekening/deposito maar kennen wel een neerwaarts risico. Als ik jou was zou ik wachtten met beleggen en in de tussentijd investeren in een paar goede boeken die hier worden aangeraden.
  zondag 19 december 2010 @ 18:37:56 #9
132191 -jos-
Money=Power
pi_90134677
Waarom wil je per se onder je eigen naam beleggen, via je vader gaat het toch net zo goed?

Ik zie ook niet echt in wat je vaste inkomen hier nou mee te maken heeft, je wil toch niet zeggen dat je die 300 euro per maand ook gaat beleggen.

Zo te lezen heb jij je wel goed ingelezen maar gezien je leeftijd zou ik je aanraden niet al je geld te gaan beleggen. En inderdaad, aandelen zijn momenteel overgewaardeerd, het is slechts wachten op de volgende crash.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_90134706
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:17 schreef Belicoso het volgende:
Beste FOK!kers,

Gedurende een tijd beleg ik al via een beleggingsrekening van mijn vader. Nu is het zo, dat ik graag onder eigen naam zou willen beleggen. Probleem is alleen mijn leeftijd; ik ben namelijk 16. Bij veel brokers moet men namelijk 18 zijn om een rekening te kunnen openen.

Nu is mijn vraag of het toch mogelijk is om als 16-jarige bij een dergelijke broker een rekening te kunnen openen? Kan dit door bijv. een handlichting van de rechter?

Ik beschik over een vermogen van plusminus EUR 3300,- wat ik zou kunnen beleggen. Daarnaast heb ik een maandelijks – vast – inkomen van ongeveer EUR 300,-. Bij voorkeur wil ik gebruik maken van een online broker als Lynx of Today's Brokers (Interactive Brokers). Mocht het nog van enig belang zijn: ik zit nu bij ING. Ik wil echter liever niet handelen via een (groot)bank.

Alvast bedankt!
Sjezus via ING zie je je geld verdampen. Dat komt oa door de transactiekosten. Lynx is niet aan te raden en Todays ken ik alleen van naam. Ik had zelf destijds gekozen voor Binck bank vanwege de vele mogelijkheden. Ik had een rekening geopend die op mijn naam stond, maar je moet toestemming van je ouders hebben en bepaalde risico-functies zijn dan uitgeschakeld. Geen probleem want die zijn op dat moment iig toch zo ingewikkeld moeilijk dat je je er niet aan zou gaan branden. Ik zeg doen!
http://www.binck.com/nl/welkom/

edit:
In tegenstelling tot anderen raad ik het wel aan. Of je verdampt je hele vermogen, of je maakt redement en verdampt daarna al je vermogen ^O^
Het punt is, als je het leert nu met een bedrag dat je toch niet nodig hebt, dan is het minder erg dan dat dat gebeurd later als je een groter vermogen fout belegd.
En het heeft me ziekelijk geholpen met M&O(Management en organisatie) en het algemeneen financieel nieuws.

edit edit:
Mocht je geintresseerd zijn in turbo's en sprinters, dan kan ik je RBS Marketindex aanraden.
Oh, Binck en RBS marketindex zijn beide nederlands en het is mogelijk om eerst fictief een rekening te openen met geld. Zeker voor RBS is het een enorme aanrader aangezien het een soort van broertje is van beleggen met gewoon aandelen.

[ Bericht 7% gewijzigd door TMartina op 19-12-2010 18:45:59 ]
pi_90135406
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:38 schreef TMartina het volgende:
edit:
In tegenstelling tot anderen raad ik het wel aan. Of je verdampt je hele vermogen, of je maakt redement en verdampt daarna al je vermogen ^O^
Het punt is, als je het leert nu met een bedrag dat je toch niet nodig hebt, dan is het minder erg dan dat dat gebeurd later als je een groter vermogen fout belegd.
En het heeft me ziekelijk geholpen met M&O(Management en organisatie) en het algemeneen financieel nieuws.
De meeste worden inderdaad door schaam en schande en vooral ervaring wijs, maar dat hoeft niet. Van nature ben ik vrij skeptisch/voorzichtig en heb al die avonturen vanaf de zijkant meegekregen waardoor ik uiteindelijk zelf de juiste beslissingen neem. Dat heeft me de zeeperds doen missen, maar wel de kennis opgedaan die nodig is om een goede belegger te zijn. Dat is natuurlijk altijd te prefereren, al denk ik dat ik daar een uitzondering in ben.

Dat staat los van het feit dat ik niet af en toe een gokje maak, maar ik weet zelf dat het een gok is en daarom zit er altijd maar een klein/miniem deel van het vermogen in. Spanning en sensatie is ook wel eens leuk.
pi_90135534
Je kan je wel inschrijven als minderjarige, maar dan moeten je ouders garant staan. Dus als jij schulden maakt door margin moeten je ouders gaan betalen. En je ouder sgaan daar waarschijnlijk niet mee akkoord. Ik zou wachten tot mn 18 en 10.000 sparen, zodat je naar de goedkoopste broker kan. Sowieso is 2 jaar een goed tijd om te wachten, omdat dan waarschijnlijk de markt aan het toppen is bij AEX 500-600.
pi_90135773
Ja kan prima via Binck! Alleen moeten je ouders toestemming geven.
  zondag 19 december 2010 @ 19:09:21 #14
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90136173
Oké, ik heb alles nog even nagelezen, en als ik het goed begrijp zeggen jullie dus het volgende:

• Wacht nog twee jaar met beleggen. Dan topt de markt waarschijnlijk.
• Aandelen zijn overgewaardeerd; hier niet in beleggen. Tenminste, niet op dit moment.
• Beleg niet al je vermogen (maar dat was ik dan ook niet van plan).
• BinckBank en Alex zijn prima brokers voor de beginnende belegger; Lynx is niet aan te raden (waarom niet?)
  zondag 19 december 2010 @ 19:16:48 #15
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_90136533
WIl je veel gaan handelen of gewoon wat kopen en dan er niet echt meer aan komen de eerst komende tijd?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zondag 19 december 2010 @ 19:34:08 #16
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90137343
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:16 schreef AQuila360 het volgende:
WIl je veel gaan handelen of gewoon wat kopen en dan er niet echt meer aan komen de eerst komende tijd?
Ik was toch wel van plan om redelijk wat te handelen. Maar als een soort mix: rond de 30% in aandelen welke ik voor langere tijd vasthoud, en de overige 70% in aandelen welke ik actief verhandel.
pi_90137642
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:38 schreef TMartina het volgende:

[..]

Sjezus via ING zie je je geld verdampen. Dat komt oa door de transactiekosten. Lynx is niet aan te raden en Todays ken ik alleen van naam.
Lynx en Todays zijn toch beid eop het platform van Interactive Brokers? Dat is nl. toch wel een goede (en goedkope, wel minimaal ¤10k storten)
pi_90137726
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:34 schreef Belicoso het volgende:

[..]

Ik was toch wel van plan om redelijk wat te handelen. Maar als een soort mix: rond de 30% in aandelen welke ik voor langere tijd vasthoud, en de overige 70% in aandelen welke ik actief verhandel.
Gewoon goed inlezen en beginnen. En er rekening mee houden dat je (grote) verliezen kunt gaat maken
  zondag 19 december 2010 @ 19:46:41 #19
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90138036
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:39 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Lynx en Todays zijn toch beid eop het platform van Interactive Brokers? Dat is nl. toch wel een goede (en goedkope, wel minimaal ¤10k storten)
¤10.000? In de voorwaarden van Lynx staat geloof ik ¤3.500, en voor Today's Broker geldt volgens mij zelfs ook maar ¤4.000.

Bronnen:
http://www.todaysgroep.nl/over-todays/veelgesteldevragen/4-zelf-beleggen/200-zelf-beleggen-hoeveel-bedraagt-de-minimale-storting-bij-Today%E2%80%99s-Brokers?
http://www.lynx.nl/minimumeisen.php
  zondag 19 december 2010 @ 19:50:00 #20
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90138199


[ Bericht 100% gewijzigd door Belicoso op 19-12-2010 19:50:20 ]
pi_90138431
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:46 schreef Belicoso het volgende:

[..]

¤10.000? In de voorwaarden van Lynx staat geloof ik ¤3.500, en voor Today's Broker geldt volgens mij zelfs ook maar ¤4.000.

Bronnen:
http://www.todaysgroep.nl/over-todays/veelgesteldevragen/4-zelf-beleggen/200-zelf-beleggen-hoeveel-bedraagt-de-minimale-storting-bij-Today%E2%80%99s-Brokers?
http://www.lynx.nl/minimumeisen.php
Die 10k (trouwens ook dollars zie ik niet) is voor IB. M
  zondag 19 december 2010 @ 20:00:08 #22
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90138799
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:54 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Die 10k (trouwens ook dollars zie ik niet) is voor IB. M
Oh, vandaar. Dus ik heb ¤4.000 nodig om te kunnen traden via Today's Brokers, plus nog eens $(?)10.000 voor Interactive Brokers?
pi_90138963
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:00 schreef Belicoso het volgende:

[..]

Oh, vandaar. Dus ik heb ¤4.000 nodig om te kunnen traden via Today's Brokers, plus nog eens $(?)10.000 voor Interactive Brokers?
Todays maakt gebruik van IB platform maar is toch echt een zelfstandige broker. Een account bij today's is voldoende ;) die 4k kun je als je wilt er ook gewoon weer afhalen na openen van account.
pi_90139134
quote:
Lynx en Today's Brokers zijn Nederlandse ondernemingen die samenwerken met een Amerikaanse beursgenoteerde online discount broker, zie ook . Een soort Lidl van de brokers, zeg maar. Zie ook wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Interactive_Brokers .
Lynx en Today's bieden hun online broker diensten aan via het platform van Interactive Brokers. Ze zijn dus tussenpersoon (reseller). Alle transacties lopen via Interactive Brokers. Het voornaamste wat Lynx en Today's doen is het aanbrengen van nieuwe klanten en het verlenen van service. Het hele handelen bij Interactive Brokers is sterk geautomatiseerd. Op de Engelstalige website van IB is erg gedetailleerde informatie te vinden over het handelsplatform, cursussen, webinars, de commissies etc. Iedereen met een redelijke kennis van beleggen en van de Engelse taal moet hier naar mijn mening goed mee uit de voeten kunnen. We kunnen de volgende voordelen weergeven van Lynx en Today's Brokers boven Interactive Brokers:

- Minimum storting is 5.000 USD i.p.v. 10.000 USD bij Interactive Brokers. Na storten kan het geld echter gewoon weer opgenomen worden. Het is dus niet nodig dit geld permanent als minimum op de rekening te hebben.
- Nederlandstalige klantenservice
- Voor Lynx geldt niet de minimale transactiekosten van 10 USD per maand, dit geldt wel voor Today's Brokers en Interactive Brokers

Maar wat zijn de nadelen?
Qua veiligheid, bescherming e.d. is er geen extra toegevoegde waarde van Today's Brokers en Lynx boven Interactive Brokers aangezien alles via hen verloopt.
Het grootste nadeel van Today's Brokers en Lynx zijn de commissies, juist de reden waarom mensen overstappen naar Today's Brokers en Lynx. Ik probeer hieronder te schetsen wat het verdienmodel is.
Per transactie ontvangen beide partijen het verschil tussen de fee die ze vragen aan klanten en de fee die Interactive Brokers in rekening zou hebben gebracht als ze rechtstreeks via IB zouden beleggen. Hierbij ontvangen Lynx en Today's Brokers nog zeer grote kortingen als ze veel transacties genereren.
Ik wil hieronder graag een tariefvergelijking laten zien tussen Lynx / Today's Brokers en Interactive Brokers. Ik zal ook de kosten bij Binck als vergelijking weergeven. In de genoemde commissies zijn alle kosten opgenomen, dus ook clearing fees, exchange fees en regulatory fees.

Aandelenorder Philips ¤ 1.000
Interactive Brokers ¤ 1,30 (Turqoise/Chixen) ¤ 2,55 (AEB)
Lynx/Today's ¤ 6
Binck ¤ 10

Aandelenorder Philips ¤ 4.000
Interactive Brokers ¤ 3,35 (Turqoise/Chixen) ¤ 4,50 (AEB)
Lynx/Today's ¤ 6
Binck ¤ 10,50

Aandelenorder Philips ¤ 100.000
Interactive Brokers ¤ 30,30 (AEB)
Lynx/Today's ¤ 45
Binck ¤ 106,50

Aandelenorder VS 10 aandelen bijv. Apple ad $ 250
Interactive Brokers tussen $ 0,67 en $ 0,77 (afhankelijk van soort order en beurs)
Lynx/Today's $ 5
Binck ¤ 9,50 + $ 3,75

Aandelenorder VS 150 aandelen bijv. Coca Cola ad $ 50
Interactive Brokers tussen $ 0,30 en $ 1,31
Lynx/Today's $ 5
Binck ¤ 9,50 + $ 11,25

Aandelenorder VS 2500 aandelen (aankooporder) bijv. Citi Group ad $ 4
Interactive Brokers tussen $ 2,01 en $ 16,36
Lynx / Today's $ 25
Binck ¤ 9,50 + $ 25

1 optie NL / Eurex / Monep (Frankrijk)
Interactive Brokers ¤ 2 / ¤ 1,10 / ¤ 0,30
Lynx/Today's ¤ 2 / ¤ 2 / ¤ 2
Binck ¤ 2,90 / NA / NA

3 opties VS
Interactive Brokers +/- $ 2,70
Lynx/Today's $ 7,20
Binck NA

1 future AEX
Interactive Brokers ¤ 2
Lynx/Today's ¤ 3
Binck ¤ 4

Exercise/assignment aandelenoptie
Interactive Brokers gratis
Lynx/Today's gratis
Binck ¤ 2,90 - minumum ¤ 11

Effectenkrediet
Interactive Brokers Eonia + 1,5%
Lynx/Today's Eonia + 2,5%
Binck 1mnd-Euribor + 4%

Bewaarloon portefeuille ¤ 50.000
Interactive Brokers ¤ 0
Lynx/Today's ¤ 0
Binck ¤ 100

Zoals gezegd gelden de commissies voor de unbundled prijzen. Klanten die grote volumes verhandelen, krijgen kortingen bij Interactive Brokers en Binck. Deze zijn niet verwerkt in het overzicht.

Zoals te zien geldt voor alle voorbeelden dat Interactive Brokers goedkoper is dan Lynx, Today's Brokers en Binck.

Koersen van alle blue chip aandelen (alle AEX en AMX aandelen zitten hierin) in Europa zijn trouwens gratis te ontvangen via IB, Lynx en Today's Brokers via een apart abonnement. Dit is een abonnement op beursdata van de elektronische beursen Chixen en Turqoise.

Zoals je kunt lezen, zou het fijn zijn als de consumentenbond volgende keer in haar test ook Interactive Brokers meeneemt en dat ze rekening houden met de inactivity fee.

Kent iemand trouwens nog een goedkopere broker dan Interactive Brokers? Ben benieuwd of deze bestaan.
http://www.consumentenbond.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=11347
  zondag 19 december 2010 @ 20:11:01 #25
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90139433
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Todays maakt gebruik van IB platform maar is toch echt een zelfstandige broker. Een account bij today's is voldoende ;) die 4k kun je als je wilt er ook gewoon weer afhalen na openen van account.
Oh, dat is dan wel relaxt. Dan kan ik evt. even de ¤700 die ik tekort kom voor het openen, lenen van mijn vader, en na het openen weer bij hem terugstorten. Zodoende kan ik dan alsnog met mijn eigen vermogen handelen. Maar dan blijft het probleem alsnog het openen van een account als minderjarige. Ik zal misschien deze week Lynx en Today's eens benaderen en het simpelweg vragen.

Dank voor die uitleg met de transactiekosten; geeft mij wel een duidelijk beeld van de verschillen tussen de brokers!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 19 december 2010 @ 20:38:33 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90140947
Het is sterk de vraag of dit nu het moment is om met beleggen te beginnen, de beurs is momenteel super duur, historisch gezien.



Zelf zit ik zowel bij Binck als bij Interactive Brokers. Die tweede is het goedkoopste als je veel handelt, maar hou er rekening mee dat je een inactivity fee hebt van $10/maand en dat je extra moet betalen voor koersinformatie. Dus het is maar de vraag of je met een kapitaaltje van ¤3300 goedkoper uit gaat zijn bij IB.

Binck heeft momenteel een actie waarbij je de eerste ¤100 transactiekosten niet hoeft te betalen, maar dan moet je je opgeven via iemand die al een account bij Binck heeft (dus als je belangstelling hebt, stuur me maar een berichtje O-) ). Die actie loopt nog tot 14 januari. Persoonlijk zou ik gewoon zo'n rekening openen, desnoods met maar ¤1 erop. Dan heb je die ¤100 credit alvast binnen (daar zit geen tijdslimiet aan).

Maar goed, ik ben zo iemand die ook een maandje ¤10k bij MoneYou zet om die gratis Bol.nl waardebon van ¤75 te beuren :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 19 december 2010 @ 20:47:39 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90141528
Btw, een 16-jarige die gaat beleggen met ¤3300. Vroeger was dus niet alles beter. Toen ik 16-jr was bestond mijn "beleggen" eruit dat ik bij het GWK een biljet van $100 had gekocht en dat ging vasthouden totdat het in waarde was gestegen. :')

(Dat was in de tijd dat Reagan president was en dollars automatisch omhoog gingen. Nu hebben we Obama }:| )
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 19 december 2010 @ 21:07:25 #28
325232 Belicoso
Scribo ergo sum.
pi_90143038
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:38 schreef SeLang het volgende:
Het is sterk de vraag of dit nu het moment is om met beleggen te beginnen, de beurs is momenteel super duur, historisch gezien.
Oké, maar hoe lang zou ik dan nog moeten wachten met beleggen? Zou ik mijn geld in de tussentijd op een deposito moeten zetten?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 19 december 2010 @ 21:54:51 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90146661
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:07 schreef Belicoso het volgende:

[..]

Oké, maar hoe lang zou ik dan nog moeten wachten met beleggen? Zou ik mijn geld in de tussentijd op een deposito moeten zetten?
Dat weet niemand. Zelf zit ik in elk geval 100% cash. Die paar % extra die je evt zou kunnen halen met aandelen wegen momenteel niet op tegen de tientallen % verlies risico die je loopt (imo)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 20 december 2010 @ 10:36:07 #30
256829 Sokz
Livin' the life
pi_90166293
Sowieso niet naar een grootbank, die naaien je achteraf.
Sowieso niet lynx want daar moet je (volgens mij) 18 zijn voor normale troep en zelfs 21 voor derivaten etc.
Zit nu bij binck en dat is wel fijn.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 20 december 2010 @ 10:54:57 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90166828
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 10:36 schreef Sokz het volgende:
Sowieso niet naar een grootbank, die naaien je achteraf.
ING was (is?) wel gunstig voor hele grote orders omdat ze een vaste provisie hadden met onbeperkte order grootte. Dat is heel goedkoop (goedkoper dan wie dan ook) bij orders die groter zijn dan een paar ton. Vervolgens boek je die effecten dan vlak voor het einde van het jaar over naar een andere bank om het bewaarloon te ontwijken (ING heeft (had?) maar één peildatum per jaar: 31 dec).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 20 december 2010 @ 12:41:09 #32
256829 Sokz
Livin' the life
pi_90171201
Ik heb persoonlijk een slechte ervaring bij ING. Ze kwamen na een jaar erachter dat ik toch geen 18+ was (was op het moment van aanvragen 16 en op dat moment 17) en toen hebben ze men hele portefeuille stopgezet zonder waarschuwing o.i.d. Hierdoor heb ik ruim 3/4 jaar niks kunnen doen en zodoende heb ik ook mijn portefeuille niet kunnen verkopen (en zag ik mn mittals van 31 naar 22 gaan :P)
pi_90171587
Nee een minderjarige mag niet meedoen aan kansspelen / gokken.
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
  maandag 20 december 2010 @ 13:02:44 #34
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_90172058
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 12:50 schreef ooge het volgende:
Nee een minderjarige mag niet meedoen aan kansspelen / gokken.
Gelukkig is beleggen geen kansspel/gokken.
Bedankt Hans.
pi_90176268
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:38 schreef SeLang het volgende:
Het is sterk de vraag of dit nu het moment is om met beleggen te beginnen, de beurs is momenteel super duur, historisch gezien.

[ afbeelding ]

Zelf zit ik zowel bij Binck als bij Interactive Brokers. Die tweede is het goedkoopste als je veel handelt, maar hou er rekening mee dat je een inactivity fee hebt van $10/maand en dat je extra moet betalen voor koersinformatie. Dus het is maar de vraag of je met een kapitaaltje van ¤3300 goedkoper uit gaat zijn bij IB.

Binck heeft momenteel een actie waarbij je de eerste ¤100 transactiekosten niet hoeft te betalen, maar dan moet je je opgeven via iemand die al een account bij Binck heeft (dus als je belangstelling hebt, stuur me maar een berichtje O-) ). Die actie loopt nog tot 14 januari. Persoonlijk zou ik gewoon zo'n rekening openen, desnoods met maar ¤1 erop. Dan heb je die ¤100 credit alvast binnen (daar zit geen tijdslimiet aan).

Maar goed, ik ben zo iemand die ook een maandje ¤10k bij MoneYou zet om die gratis Bol.nl waardebon van ¤75 te beuren :D
Komtie nu mee ;) Net mijn account bij Binck afgerond :P
pi_90228930
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat weet niemand. Zelf zit ik in elk geval 100% cash. Die paar % extra die je evt zou kunnen halen met aandelen wegen momenteel niet op tegen de tientallen % verlies risico die je loopt (imo)
Waarom zou je niet gewoon iets van Shell kopen ofzo? Ik heb die nu op + 10,5 % staan + je krijgt ook nog dividend wat ook weer iets van 5% per jaar is en ik heb een stoploss staan voor als die ineens mocht gaan zakken.

Op mijn spaarrekening heb ik 2,5 % meen ik

[ Bericht 3% gewijzigd door AQuila360 op 21-12-2010 21:34:27 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 24 december 2010 @ 21:22:25 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90411071
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:31 schreef Belicoso het volgende:

[..]

In een mix van voornamelijk aandelen en wat obligaties.
Hier had ik in de eerste instantie overheen gelezen.
Bij Interactive Brokers (en ik neem aan dus ook hun resellers Today's Brokers en Lynx) kun je niet beleggen in Nederlandse staatsobligaties (wel Amerikaanse).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90414735
Even volgen. Ik zit in dezelfde situatie als TS.
pi_90489800
quote:
14s.gif Op maandag 20 december 2010 13:02 schreef bascross het volgende:

[..]

Gelukkig is beleggen geen kansspel/gokken.
Het is toch een spel waar een bepaalde waarde een bepaalde kans heeft? Een kansspel impliceert niet dat er geen edge kan worden behaald, zover ik weet.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 4 januari 2011 @ 11:50:06 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90830350
Eigenlijk is er wel behoefte aan een centraal brokers topic. Een aantal jaren geleden had ik er één geopend in WGR (AEX bestond nog niet) en dat kreeg toen meteen een slotje omdat er al een centraal beleggingstopic was :')

Dus als iemand een aanzetje wil geven... (bij voorkeur iemand die recent alle brokers heeft vergeleken).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90830951
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 11:50 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk is er wel behoefte aan een centraal brokers topic. Een aantal jaren geleden had ik er één geopend in WGR (AEX bestond nog niet) en dat kreeg toen meteen een slotje omdat er al een centraal beleggingstopic was :')

Dus als iemand een aanzetje wil geven... (bij voorkeur iemand die recent alle brokers heeft vergeleken).
het is niet ingewikkeld, je hebt eerst de 4 euro broker, daarna de twee 6 euro brokers en daarna de 7+ euro brokers. Bij amerikaanse aandelen heb je de $1 broker, daarna de twee 5$ brokers en daarna de 10$+ brokers. Het is hartstikke duidelijk welke broker de goedkoopste is.

Het is niet zoals de supermarkt waar prijsverschillen miniem zijn.
pi_90833322
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 11:50 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk is er wel behoefte aan een centraal brokers topic. Een aantal jaren geleden had ik er één geopend in WGR (AEX bestond nog niet) en dat kreeg toen meteen een slotje omdat er al een centraal beleggingstopic was :')

Dus als iemand een aanzetje wil geven... (bij voorkeur iemand die recent alle brokers heeft vergeleken).
Volgens mij was er ong. een jaar geleden zo'n topic hier in AEX waar dacht ik capricia een overzicht plaatste van een aantal Nederlandse brokers, lynx, today, binck enzo .Kan dat alleen niet zo terug vinden.

Je kunt anders ook een centraal topic openen en vertellen bij welke brokers je zit en waarom, de rest zal wel volgen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_90834404
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 12:06 schreef superpiet het volgende:
het is niet ingewikkeld, je hebt eerst de 4 euro broker, daarna de twee 6 euro brokers en daarna de 7+ euro brokers. Bij amerikaanse aandelen heb je de $1 broker, daarna de twee 5$ brokers en daarna de 10$+ brokers. Het is hartstikke duidelijk welke broker de goedkoopste is.
Het is toch echt afhankelijk van je wensen en porto. Voor mensen die relatief lang posities hebben zijn zaken als bewaarloon een overwegende prijsfactor en mensen die intraday handelen op futures weer het aanbod van futures en prijs belangrijk. Zelfs de marginbepalingen, beleggerskredieten, transactiesnelheid of de synchronisatiemogelijkheid van lostaande tradingsystemen kunnen bepalend zijn voor de brokerkeuze. Sommige brokers bieden zelfs diensten aan buiten de financiele markten zoals gecodeerde tokens om het inloggen veiliger te maken dan een standaard wachtwoordverificatie. Er zijn kortom genoeg zaken die men kan vergelijken in een centraal topic die ook in de toekomst waarde kunnen hebben.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 6 januari 2011 @ 09:57:45 #44
238044 Manieu
Value Trader en Internet Pro
pi_90920989
Doe goed research waarin je belegt. Een lange termijn investering van +/- 5 jaar in de olies zal naast een leuk rendement ook ca. 4% dividend opleveren per jaar.
  donderdag 6 januari 2011 @ 15:48:27 #45
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_90934798
quote:
10s.gif Op zondag 19 december 2010 20:47 schreef SeLang het volgende:
Btw, een 16-jarige die gaat beleggen met ¤3300. Vroeger was dus niet alles beter. Toen ik 16-jr was bestond mijn "beleggen" eruit dat ik bij het GWK een biljet van $100 had gekocht en dat ging vasthouden totdat het in waarde was gestegen. :')

(Dat was in de tijd dat Reagan president was en dollars automatisch omhoog gingen. Nu hebben we Obama }:| )
hahaha kijk zo beginnen de toekomstige handelaren ^O^
hield je er ook nog wat aan over of niet? :D
pi_91223742
Ik hoor altijd hetzelfde hier. Iemand vraagt: hoe en waarin kan ik het beste beleggen. Het antwoord is bijna altijd: kijk naar de shiller p/e index en je ziet dat het overgewaardeerd is, dus niet doen. Met alle respect, er zijn hier best mensen met een hoop economische kennis, maar ook een negatieve markt bied kansen.
Als je zo zeker weet, selang, dat er een crash aan komt, waarom zit je dan 100% cash? Put opties of short turbos kunnen dan interessant zijn lijkt me toch.. En als het financiele systeem in elkaar dondert dan is je cash ook niks meer waard. Kun je nog beter in grondstoffen zitten..
Ben zelf een tijdje in aandelen aan het handelen en het gaat prima. Tuurlijk loop je risico's maar ik heb nu al zoveel rendement gehaald dat ik het minimaal 10 jaar vast had moeten zetten om hetzelfde rendement te halen. En ik ben pas een paar maanden bezig.
pi_91226349
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:45 schreef the85mc het volgende:
Ik hoor altijd hetzelfde hier. Iemand vraagt: hoe en waarin kan ik het beste beleggen. Het antwoord is bijna altijd: kijk naar de shiller p/e index en je ziet dat het overgewaardeerd is, dus niet doen. Met alle respect, er zijn hier best mensen met een hoop economische kennis, maar ook een negatieve markt bied kansen.
Als je zo zeker weet, selang, dat er een crash aan komt, waarom zit je dan 100% cash? Put opties of short turbos kunnen dan interessant zijn lijkt me toch.. En als het financiele systeem in elkaar dondert dan is je cash ook niks meer waard. Kun je nog beter in grondstoffen zitten..
Ben zelf een tijdje in aandelen aan het handelen en het gaat prima. Tuurlijk loop je risico's maar ik heb nu al zoveel rendement gehaald dat ik het minimaal 10 jaar vast had moeten zetten om hetzelfde rendement te halen. En ik ben pas een paar maanden bezig.
Dan begrijp je zijn punt niet helemaal. Hij hoeft niet meer te beleggen en is uit op kapitaal behoud. Door dat te gaan doen door middel van stockpicking (wat historisch best risky is) heb je gewoon een grote kans dat hij daar op inlevert en dus eventueel weer aan het werk moet. En je weet zelf ook dat je met put opties en shorts op het moment enorm nat kan gaan. Je had in zijn situatie waarschijnlijk niet veel anders gedaan.

Een student die 5000,- heeft kan natuurlijk niet zo veel met het advies; wachten op een lage shiller p/e en investeren. Maar het beursvloer topic heeft de afgelopen jaren genoeg laten zien; Een komen en gaan van daytraders die een centje proberen te verdienen op de markt, een 6 of 8 maand positief zijn wat betreft rendement en dan toch nog nat gaan op het einde. Met alle gevolgen van dien..

Het belangrijkste van korte termijn winsten is dat je beseft dat het grotendeels op geluk is gebaseerd. Als je dat door hebt kom je al een heel eind. Ik kan op 1 dag ook een modaal inkomen verdienen maar dat zegt niks over mijn rendement over een geheel jaar of wat ik in vergelijking met een rente rekening had kunnen pakken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 12 januari 2011 @ 20:24:36 #48
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_91229407
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:45 schreef the85mc het volgende:
Ik hoor altijd hetzelfde hier. Iemand vraagt: hoe en waarin kan ik het beste beleggen. Het antwoord is bijna altijd: kijk naar de shiller p/e index en je ziet dat het overgewaardeerd is, dus niet doen. Met alle respect, er zijn hier best mensen met een hoop economische kennis, maar ook een negatieve markt bied kansen.
Als je zo zeker weet, selang, dat er een crash aan komt, waarom zit je dan 100% cash? Put opties of short turbos kunnen dan interessant zijn lijkt me toch.. En als het financiele systeem in elkaar dondert dan is je cash ook niks meer waard. Kun je nog beter in grondstoffen zitten..
Ben zelf een tijdje in aandelen aan het handelen en het gaat prima. Tuurlijk loop je risico's maar ik heb nu al zoveel rendement gehaald dat ik het minimaal 10 jaar vast had moeten zetten om hetzelfde rendement te halen. En ik ben pas een paar maanden bezig.
Je weet ook dat de laatste maanden een historisch gezien een gigantische rally geweest is en dat dus praktisch alles raak was?

% zijn heilig, maar continuïteit is king.
The more debt, the better
pi_91230239
Tuurlijk ben ik bewust van het feit dat het afgelopen tijd erg positief is geweest. Toch heb ik bijna de helft van mijn rendement gehaald uit short posities. Afgelopen tijd kon je long ook bijna niet verkeerd zitten. Ik wist niet dat selang al 'binnen' was maar dan nog vind ik 100% cash niet erg verstandig. je krijgt rente maar dat ben je met inflatie al bijna kwijt.
Bovendien ben ik geen daytrader, maar dat terzijde. Ik ga short/long minimaal voor een termijn van 2 weken. Daarnaast heb ik een aandelen waarvan ik sommige al langere tijd heb. Aandelen koop ik voor een half jaar tot een jaar.
Ik houdt rekening met het feit dat ik inleg kwijt kan raken en als je dat in je achterhoofd houdt handel je wel bewuster. Als je maar wat doet op je gevoel kun je beter naar het casino gaan.
  woensdag 12 januari 2011 @ 23:15:31 #50
256829 Sokz
Livin' the life
pi_91242356
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 20:39 schreef the85mc het volgende:
Tuurlijk ben ik bewust van het feit dat het afgelopen tijd erg positief is geweest. Toch heb ik bijna de helft van mijn rendement gehaald uit short posities. Afgelopen tijd kon je long ook bijna niet verkeerd zitten. Ik wist niet dat selang al 'binnen' was maar dan nog vind ik 100% cash niet erg verstandig. je krijgt rente maar dat ben je met inflatie al bijna kwijt.
Bovendien ben ik geen daytrader, maar dat terzijde. Ik ga short/long minimaal voor een termijn van 2 weken. Daarnaast heb ik een aandelen waarvan ik sommige al langere tijd heb. Aandelen koop ik voor een half jaar tot een jaar.
Ik houdt rekening met het feit dat ik inleg kwijt kan raken en als je dat in je achterhoofd houdt handel je wel bewuster. Als je maar wat doet op je gevoel kun je beter naar het casino gaan.
Cash is altijd verstandig. Je geldt wordt absoluut gezien nooit minder (DSB :{ ) maar, het gaat hem erom dat er geen beter alternatief is met een juiste risk-rendement (of weet jij dr één?)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')