quote:
Op donderdag 17 februari 2011 23:29 schreef Finitio het volgende:[..]
Ik sprak meer vanuit mijn ervaring als rechtenstudent. Je krijgt bij rechten steeds boeken om te lezen, maar uiteindelijk gaat het vrijwel uitsluitend om de colleges.. met alleen de SIR-verslagen kun je prima een acht of een negen halen. Rechten is meer een test van je geheugen waar
economie meer een test van je inzicht is. Kennis van recht is wel erg nuttig, daar niet van, maar de tentamencijfers zijn wat mij betreft niet veel waard. Een nieuw dieptepunt was het vak oefenrechtbank (ook wel gezien als de bachelorscriptie van rechten) waar slechts 2 onvoldoendes voor waren. Wat is een voldoende dan nog waard?
Micro, macro en finance 1 (de vakken die ik heb gevolgd van economie) is vooral veel stof, maar het 'inzicht' stelt echt niet veel voor. Als je bijvoorbeeld weet dat er in een bepaalde situatie een evenwicht ontstaat (ik noem maar iets), dan gaat het 'inzicht' niet veel verder dan die kennis koppelen aan een simpel grafiekje. De meeste studenten leren een aantal formules uit hun hoofd en vullen die op het tentamen in zonder ook maar iets te begrijpen van de stof, met inzicht heeft dat helemaal niets te maken.
Misschien dat jij het anders aanpakt door dieper in te gaan op de stof, maar als je goed bent in onthouden (die formules dus) hoef je de vragen van het tentamen niet eens te begrijpen om ze toch goed te kunnen beantwoorden.
Eigenlijk precies wat ik hierboven al zei: dat het jammer is dat macro niet op een andere manier getoetst wordt/kan worden.