abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 14 december 2010 @ 21:17:47 #26
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_89934759
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:09 schreef Stokstaart het volgende:
Ben nog niet thuis maar ga hem sowieso op kamertemperatuur bakken en dan idd zoals BrandX zegt . En dan heb ik nog zo'n vleeshamer . Lomp ding . Mag je hem platslaan ? Of verneukt dat de structuur van het vlees alleen maar .
Niet doen, die hamer

Op kamertemperatuur laten komen.
Combinatie van (Arachide of olijf)olie met echte boter in de pan.
Heet laten worden.
Vlees op hoog vuur onder voortdurend bewegen (NIET met een vork erin prikken) snel aan beide kanten dichtschroeien.
Vervolgens vuur temperen en aan beide kanten nog 2 minuten braden.
Uit de pan nemen en in aluminiumfolie bewaren.
Jus maken van braadvet en na 3 minuten de biefstukken uit het aluminiumfolie halen.

Succes gegarandeerd, mits goede kwaliteit biefstuk.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_89934907
quote:
19s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:54 schreef BrandX het volgende:

[..]

alles in totaal.
Dus: pan heet laten worden, braadboter heet laten worden, biefstukkie er in, om het minuut draaien (2x1 minuut per kant) en klaar.

Zo doe ik het :P

En dan kruidenboter erbij en smullen maar O+
Zo dus! _O_
Ik krijg spontaan zin in een lekker biefstukje! :P
pi_89935465
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:20 schreef Brawler het volgende:

[..]

Zo dus! _O_
Ik krijg spontaan zin in een lekker biefstukje! :P
GMTA
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_89935850
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:20 schreef Brawler het volgende:

[..]

Zo dus! _O_
Ik krijg spontaan zin in een lekker biefstukje! :P
Zo doe ik het ook. Eventueel op laag vuur nog even nagaren voor de mensen die het niet bloody willen.

Oh ja, als je het bij de AH koopt kun je beter die minimaal 30 dagen gerijpte nemen. Deze is veel malser, maar ook duurder uiteraard.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_89936092
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:17 schreef golfer het volgende:

[..]

Niet doen, die hamer

Op kamertemperatuur laten komen.
Combinatie van (Arachide of olijf)olie met echte boter in de pan.
Heet laten worden.
Vlees op hoog vuur onder voortdurend bewegen (NIET met een vork erin prikken) snel aan beide kanten dichtschroeien.
Vervolgens vuur temperen en aan beide kanten nog 2 minuten braden.
Uit de pan nemen en in aluminiumfolie bewaren.
Jus maken van braadvet en na 3 minuten de biefstukken uit het aluminiumfolie halen.

Succes gegarandeerd, mits goede kwaliteit biefstuk.
inderdaad, boter/olie loei heet laten worden (kokend) dus vuur op vol gas, dan beide kanten snel dicht laten schroeien, dat je ze dus als ze in de pan gaat hoord sizzen/knetteren, daarna vuur zachter en niet te lang in de pan laten.

hoe heter hoe beter, langzaam om matig vuurtje dan worden ze taai.
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_89936226
Ik bak mijne altijd op hooooog vuur snel aan beide kanten, dan rol ik m in alluminium folie en 15minuutjes ofzo laten staan. heerlijk rose biefstukje.

Ik hou niet zo van die bloederige rommel :(
pi_89936291
ook slim
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_89947343
en? Hoe is 't gegaan?
Ja doei.
  woensdag 15 december 2010 @ 11:03:00 #34
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_89950549


Ik rook 'm warm 7-10 minuutjes, vuur uit en nog even de rookoven laten, dan is ie mooi op temperatuur.
Dan goed droog deppen. Olie erop, zout erop.
In de grillpan, 30-60 seconden per kant, ligt aan de dikte.
In alufolie nog 2 minuutjes of zo laten rusten.
pi_89951192
Waar zag ik toch laatst dat je je biefstuk 20 minuten in gepureerde kiwi moest marineren, schoonvegen en dan snel aan 2 kanten moest bakken? scheen een truukje uit de moleculaire keuken te zijn.
Eens uitproberen binnenkort
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_89951728
Mijn trucage:

0. Koop de biefstuk bij een goede slager (dit is echt het aller aller belangrijkste) of koop die AH select 30 dagen behangen biefstuk (maar veel liever van de slager en dan nog het allerliefst ossenhaas als je puur voor malsheid wil gaan)
1. Laat de biefstuk een half uur tot een uur op kamertemperatuur komen
2. Dep de biefstuk droog
2. Bepeper en bezout de biefstuk (je mag dit ook uitstellen tot na de bereiding, maar persoonlijk vind ik het van te voren lekkerder)
3. Smeer/masseer de biefstuk in met olijfolie (niet extra virgin, get your hands dirty!)
4. Laat een grillpan loei en loei heet worden, en als je denkt dat hij heet genoeg is, dan nog iets heter
5. Grill de biefstuk tot hij mooie donkere strepen heeft ongeveer 1 a 2 minuten per kant afhankelijk van de dikte
6. Smelt kruiden, knoflook, zout en peper en boter in de magnetron en smeer de biefstuk hiermee in met een kwastje
7. Mocht de biefstuk nu te rood zijn, leg hem dan nog even in de oven op 180 graden, en dan afhankelijk van de gewenste gaarheid iets van 5 minuten (doe ik zelf echter nooit, ik hou van rood)
8. Laat de biefstuk nu een minuutje rusten op een houten snijplank in aluminiumfolie

Afhankelijk van de dikte verschilt de bereidingstijd natuurlijk maar dit geldt voor een 1-persoons portie van circa 250-350 gram. Het dichtschroeien van vlees is voor smaak maar zal geen sappen binnenhouden. Van te voren zouten zal wel een beetje vocht onttrekken maar niet dramatisch veel. Tijdens het rusten koelt de biefstuk af, dit kan je opvangen door de borden te verwarmen, de biefstuk te serveren op iets anders dat heet is zoals aardappelpuree of groenten en door een warme saus over te biefstuk te gieten. Neem nooit diepvries vlees, dat prikt alle cellen kapot waardoor je vlees makkelijker vocht verliest in de pan en een soort sponzige structuur krijgt. Doe geen olie in de grillpan.

Als de slager het vlees bewerkt met een hamer of als hij er een snee in maakt is het geen goede slager.
  woensdag 15 december 2010 @ 12:36:53 #37
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_89953725
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:23 schreef seasushi het volgende:
Waar zag ik toch laatst dat je je biefstuk 20 minuten in gepureerde kiwi moest marineren, schoonvegen en dan snel aan 2 kanten moest bakken? scheen een truukje uit de moleculaire keuken te zijn.
Eens uitproberen binnenkort
Ha, heb ik ook ooit gedaan. :)
Met een struisvogelbiefstukkie, een struisvogel is dan wel geen kiwi, maar vond het evengoed wel toepasselijk.



Half uurtje tot maximaal een uurtje marineren in:
1 kiwi, geprakt
2 eetl sake
2 eetl lichte sojasaus
2 eetl bruine basterdsuiker
1 knoflookje, geraspt/hakt/perst
1 tl geraspte gemberwortel
1/2 eetl olie

Resultaat:


Was best goed gelukt. Heb het daarna nooit meer gedaan, maar toch was het wel geslaagd.
pi_89954525
Wat menigeen ook nogal snel vergeet is dat het gaat om de temperatuur die je aan de biefstuk geeft, en dus niet om de hoogte van het vuur. Er zit immers nog een pan en boter tussen.

Nu zit er wel een verband tussen de hoogte van het vuur en de temperatuur die de biefstuk krijgt, onmiddellijk is dat verband niet. Als je de biefstuk erin doet koelt de pan af, daarna wordt die weer warmer en dan verbrandt de boter wanneer die zijn warmte niet kwijt kan aan de biefstuk. Dus een pannetje met een dikke bodem die door en door heet is waar het vlees net in past is het beste. Dik omdat die dan relatief wienig afkoelt, klein omdat er dan weinig oppervlak is waarin de boter zijn hitte niet af kan geven aan de biefstuk.

Je kunt er wel omheen werken, door de biefstukken niet meteen achter elkaar erin te doen, door de pan nog verder te verhitten als je het vlees erin doet, en de vrijliggende boter kun je koelen tegen verbranding door er klontjes koude boter bij te doen. Het gaat erom dat je de hitte die je aan de biefstuk geeft beheerst, en dat is niet precies hetzelfde als de vlamhoogte.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_89955840
Gister nog eentje gemaakt. Ik doe het biefstukje insmeren met kruidenboter, pan verwarmen op hoog vuur en de biefstukjes 1 minuutje aan beide kanten bakken! Als je hem wat minder raw wil zou ik het vuur wat lager zetten en dan 2 tot 3 minuutjes per kant. Smakelijk!
pi_90037174
hoe ik het altijd doe dan :)

vlees uit koelkast op kamertemp laten worden.
pan op klein vuurtje en croma erin (sorrie, ik zweer bij croma)
als de croma bijna gesmolten is vuurtje wat hoger zodat de boter wat bruin wordt (oppassen, want dat gaat opeens snel)
biefstukjes in pan eventjes om en om lekker bruin bakken (nog steeds op dat middelhoog vuurtje), niet prikken met vork! draaien met een spatel. en hier pas peper en zout erop doen! afhankelijk van de dikte zo'n 2 minuutjes per kant.
uit de pan nemen en in zilverfolie wikkelen en eventjes laten staan.

smakelijk :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_90037914
Op de houtskool grill!
pi_91339870
* Laat het vlees op kamertemperatuur komen
* Doe zout en peper naar smaak op de biefstuk
* Verhit croma in de pan tot deze mooi bruin is en de meeste belletjes weg zijn
* Prik nooit in je vlees
* Leg dan het vlees in de hete pan en blijf, gedurende de baktijd, het vlees heen en weer bewegen in de pan (dit heb ik zo van mijn opa geleerd en deze was een zeer goede slager)

Voor de rest zijn alle goede tips en baktijden al genoemd :)
pi_91340519
Jullie vergeten tijdens het bakken de jus uit de pan over de biefstuk te gooien. :Y)
  zaterdag 15 januari 2011 @ 00:00:19 #45
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_91349301
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:44 schreef BabyB het volgende:
* Laat het vlees op kamertemperatuur komen
* Doe zout en peper naar smaak op de biefstuk
* Verhit croma in de pan tot deze mooi bruin is en de meeste belletjes weg zijn
* Prik nooit in je vlees
* Leg dan het vlees in de hete pan en blijf, gedurende de baktijd, het vlees heen en weer bewegen in de pan (dit heb ik zo van mijn opa geleerd en deze was een zeer goede slager)

Voor de rest zijn alle goede tips en baktijden al genoemd :)
Dan zou je opa het nooit met deze stap eens kunnen zijn.
pi_91368359
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 00:00 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dan zou je opa het nooit met deze stap eens kunnen zijn.
'Dit' sloeg ook alleen op het laatste stuk van je vlees blijven bewegen in de pan. Daarom staat het ook bij het laatste sterretje en niet gewoon helemaal boven of onderaan het bericht ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')