abonnement Unibet Coolblue
pi_89871529
Het begon allemaal hiermee: Foodgawker - feast your eyes!
Naar aanleiding van dat topic zijn we ook op Fok begonnen met showen van foto's van zelfgemaakte lekkernijen. :Y) We zijn alweer toe aan het zesde deel!

Fok-Foodgawkers! Post hier foto's van je kookkunsten!
Fok-Foodgawkers! Deel 2
Fok-Foodgawkers! Deel 3
Fok-Foodgawkers! Deel 4
Fok-Foodgawkers! Deel 5

Het idee:

- Je post hier enigszins mooie foto's van je eigen kookkunsten!
- Een bijbehorend recept wordt erg op prijs gesteld.
- Het is geen FOT hier natuurlijk, maar het zou leuk zijn als er mooie foto's voorbij komen! Al hoeven we niet te gaan mekkeren over croppen, photoshop, etc.
- Het is ook geen all-photo topic, dus reageren mag op alles.
- Het hoeft geen eigen verzonnen recept te zijn! Als jij een recept van Jamie Oliver of de Appie Heijn maakt kun je net zo goed foto's posten!
- We hopen hiermee dat Fokkers op deze manier geïnspireerd raken om eens een beetje moeite te doen voor hun eigen avondeten!

Een random greep uit het vorige topic!

Darkelf:


HAL9000S


Chemiu:


RobinOok:


Ikzelf >:) :


Game on!

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 13-12-2010 13:42:00 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_89871897
Kan TS misschien in de OP er bij zetten wat het is?
Edit: Maar even in de edit er bij om het topic niet te zeer te vervuilen: Ik vraag ook niet op de TT te wijzigen maar de OP. Dit moet toch gaan want zie er net een nieuwe foto bij staan? In ieder geval wel lekker allemaal. Dat vlees?

[ Bericht 70% gewijzigd door Hydrogeny op 13-12-2010 13:55:28 ]
pi_89872012
Nope, TS kan topictitel helaas niet aanpassen. :)
Misschien wil een modje wel zo lief zijn om er even 'Fok-Foodgawkers Deel 6 - post hier foto's van je kookkunsten!' van te maken.
Let me see you stripped down to the bone
pi_89872779
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:10 schreef minilot het volgende:
Dit, maar dan zonder de chocoladelaag:
http://thepioneerwoman.com/cooking/2010/12/lias-butter-toffee/
(Recept mét instructiefoto's)
Ik hou zelf erg van wat meer chewy caramel, daarvoor is dit recept echt een aanrader, vind ik.

Ik ben dol op experimentjes met zelfgemaakt snoep, gister honeycomb gemaakt - leuk :D
pi_89873099
Wat zachtere karamel is natuurlijk óók heel lekker, ja. En dat recept is inderdada erg goed! Sowieso altijd goed, die recepten van David Lebovitz!

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:09 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

gister honeycomb gemaakt - leuk :D
Vertel daar meer over! Meer! :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_89873925
Foto's heb ik er niet van, maar het principe is supersimpel: je maakt simpele caramel en gooit vervolgens een schepje bicarbonaat bij de loeihete vloeistof, die daardoor enorm gaat bruisen en bubbelen. Snel erdoor 'whisken' en op een ingevette bakplaat gieten. Dan krijg je dus caramel met een dunne egale boven- en onderlaag en daartussen een centimeter of twee prachtig brosse, luchtige caramel.

Echt: suikerthermometer, beste aanschaf ooit O+
pi_89874343
Ja, ik ken het principe wel ja, maar nog nooit zelf geprobeerd..Goed te horen dat het niet zo moeilijk was!

Suikerthermometer, die heb ik niet meer. Ging stuk. Maar wél handig om toch eens een nieuwe te halen... Steeds die druppels karamel op een koud bord om te kijken hoe ver het is, dat schiet niet op. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_89874377
Edit: dubbel
Let me see you stripped down to the bone
pi_89874483
Ik heb ook nog niet de perfecte thermomenter, maar allez ;) Vanavond ga ik proberen marshmallow te maken met een recept van James Martin. Ik ben benieuwd!
pi_89876497
Oe, ik wilde eens rozenwatermarshallows maken! Mislukt. Niet goed opgelet, even de keuken uitgegaan en toen was de karamel te ver en het had de pan verlaten. Ben een avond bezig geweest om de donkerbruine suikerlaag van mijn gasformuis te krabben. :')

Ontopic, geen mooie foto, wél erg lekker: mijn lunch vandaag.



Eigengemaakte knoflooknaan met pittige chipotlehummus en wat zure room.

Naanrecept: http://www.seasaltwithfood.com/2009/04/leavened-oven-brean-naan.html (maar dan met knoflook).
Voor hummus gewoon een blik kikkererwten, een schep chipotlesaus, een ui, knoflook, citroensap, tahin, komijn, zout en peper in de keukenmachine gegooid.

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 13-12-2010 16:07:56 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_89877199
Chipotlehummus. O+
pi_89879647
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:37 schreef ColdFeet het volgende:
Foto's heb ik er niet van, maar het principe is supersimpel: je maakt simpele caramel en gooit vervolgens een schepje bicarbonaat bij de loeihete vloeistof, die daardoor enorm gaat bruisen en bubbelen. Snel erdoor 'whisken' en op een ingevette bakplaat gieten. Dan krijg je dus caramel met een dunne egale boven- en onderlaag en daartussen een centimeter of twee prachtig brosse, luchtige caramel.

Echt: suikerthermometer, beste aanschaf ooit O+
Ik heb dat laatst ook eens gemaakt, en hoewel het recept erg simpel, kort en makkelijk is, en zelfs de uitkomst erg lekker, vond ik toch iets wat een beetje lastig is. Want bij mij gingen de brokken honeycomb gigantisch plakken zodra ik ze in een schaaltje had gedaan en een half uurtje ofzo in de kamer had. Lijkt wel of ze vocht aantrekken, en suiker + vocht = plakzooi. Had jij dat ook? Enig idee hoe het te voorkomen?

En minilot, waar haal je die chipotlesaus vandaan? :)
pi_89879758
Dingen met suiker zijn altijd wat hygroscopisch ja (trekken dus water aan). Ik verpak dingen in boterhampapier om dat tegen te gaan. Of gewoon dooreten :P
pi_89880552
quote:
HAL9000S
[ afbeelding ]

Ikzelf >:) :
[ afbeelding ]

Wat zijn de recepten voor deze twee?
пусть всегда будет солнце
pi_89881211
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 16:56 schreef Ilse86 het volgende:

En minilot, waar haal je die chipotlesaus vandaan? :)

Van deze webshop: http://www.dailydelisshop.nl/ (in de categorie 'Mexicaanse producten' uiteraard).
Ik heb ook wel gehoord dat heel ruim gesorteerde toko's ook chipotlesaus hebben, maar daar heb ik er geen van vlakbij. Wellicht kun je eens naar een toko bij je in de buurt bellen?
Ik zal binnenkort ook eens bij wat groothandels kijken, zodra ik daar een pasje van heb gevonden.. >:)
Let me see you stripped down to the bone
pi_89881267
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:21 schreef MoChe het volgende:

[..]

Wat zijn de recepten voor deze twee?
Die tweede is een rotolo (pasta), gevuld met romige spinazie en rivierkreeftjes, op een botersaus met witte wijn. Het recept staat in het heel erg toffe boek 'Home Made' van Yvette van Boven, maar die heb ik momenteel niet bij de hand.
Let me see you stripped down to the bone
pi_89911991
Minilot, zie je kans het recept vandaag op te zoeken? Of als je toevallig uit je hoofd weet wat je door de spinazie hebt gedaan om het romig te maken is het ook goed (scheutje koksroom toevallig). Botersaus met witte wijn moet me nog wel lukken. Ga vanmiddag naar de markt om verse zalm te halen (ipv de rivierkreeftjes, kan denk ik ook wel goed), en ik heb nog bloem, eieren en een pastamachine om de rotolo te maken.
Edit: Even Googlen leert dat de rotolo van Yvette van Boven semolina bevat. Is dit echt zo essentieel of kan ik ook de doorsnee tarwebloem uit de supermarkt gebruiken voor de rotolo?

[ Bericht 18% gewijzigd door rhubarb op 14-12-2010 12:03:08 ]
pi_89932500
OK, ik heb weer een enorme suiker-experimenteerfase. Vooral dingen met caramel. Afgelopen weekend caramel pots de creme en honeycomb, gister marshmallows en vandaag creme caramel.

Van het marshmallowexperiment even een snelle flitsfoto; blokken oranje marshmallow bestoven met een mengsel van maizena, poedersuiker en dextrose om het enorme kleven tegen te gaan.


Superleuk, het smaakt echt naar spekkies :D
pi_89992833
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 11:52 schreef rhubarb het volgende:
Minilot, zie je kans het recept vandaag op te zoeken? Of als je toevallig uit je hoofd weet wat je door de spinazie hebt gedaan om het romig te maken is het ook goed (scheutje koksroom toevallig). Botersaus met witte wijn moet me nog wel lukken. Ga vanmiddag naar de markt om verse zalm te halen (ipv de rivierkreeftjes, kan denk ik ook wel goed), en ik heb nog bloem, eieren en een pastamachine om de rotolo te maken.
Edit: Even Googlen leert dat de rotolo van Yvette van Boven semolina bevat. Is dit echt zo essentieel of kan ik ook de doorsnee tarwebloem uit de supermarkt gebruiken voor de rotolo?
Oeps, te laat zeker? Sorry!

Even uit mijn hoofd, want boek is nog niet terug van uitleenadres.. Fijngesneden sjalotten en knoflook fruiten in olijfolie, hier rauwe spinazie in laten slinken. Dat laten uitlekken, vocht er zoveel mogelijk uitdrukken, fijnhakken en mengen met flink wat crème fraîche, wat nootmuskaat en peper en zout naar smaak.
Ik heb het al drie keer gemaakt, dus ik ben er vrij zeker van dat het klopt. :)

Onze Albert Heijn heeft trouwens volgens mij wel semolina/griesmeel, hoor. Al lukt het vast ook wel zonder.
Let me see you stripped down to the bone
pi_89992844
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:32 schreef ColdFeet het volgende:
Van het marshmallowexperiment even een snelle flitsfoto; blokken oranje marshmallow bestoven met een mengsel van maizena, poedersuiker en dextrose om het enorme kleven tegen te gaan.
[ afbeelding ]

Superleuk, het smaakt echt naar spekkies :D
Wat ontzéttend tof! O+
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 16 december 2010 @ 12:05:25 #21
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_89993722
Gaaf, die marshmellows! Die staan hier ook al een hele tijd op de to-do-list. Of eigenlijk, op de "daarom-moet-ik-een-kitchenaid-list". ;)
pi_90012095
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:05 schreef RobinOok het volgende:
Gaaf, die marshmellows! Die staan hier ook al een hele tijd op de to-do-list. Of eigenlijk, op de "daarom-moet-ik-een-kitchenaid-list". ;)
Ja, mijn antieke philips-handmixertje had het er nogal zwaar mee.

Maar denk je de mogelijkheden eens in wat betreft kleuren en vooral smaken!
  zondag 19 december 2010 @ 00:42:55 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90107111

Momofuku's ontbijtspek dashi met krieltjes in de schil en vongole

Het had wel wat, maar de aardappels deugden niet. Soms heb je aardappeltjes die gewoon zoooo lekker van zichzelf zijn en dat waren deze niet. En het waren nog wel "posh" aardappelen van de makro: Ratte. Pfff, de krietjes in de schil van appie zijn meestal nog lekkerder dan deze waren. Grrr.

Maar verder was het leuk om weer eens te koken uit het Momofuku kookboek
pi_90178914
Mijn foto's stellen niet zo veel voor in vergelijking met jullie, maar ik doe mn best om beter te worden.

Mijn eerste eigen zelfgebakken cake en brood ooit:


Bosbessen-Citroencake


Focaccia met feta, rode peper, rozemarijn en zwarte olijven.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  Moderator maandag 20 december 2010 @ 15:19:06 #25
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_90179203
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:13 schreef Aphrodyte het volgende:
Mijn foto's stellen niet zo veel voor in vergelijking met jullie, maar ik doe mn best om beter te worden.
Ik vind de afwisseling wel leuk. Die "kookboekplaatjes" zijn vaak prachtig. Maar de naturel snapshots zonder opsmuk hebben vaak ook wel wat.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_90179301
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:19 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik vind de afwisseling wel leuk. Die "kookboekplaatjes" zijn vaak prachtig. Maar de naturel snapshots zonder opsmuk hebben vaak ook wel wat.
Dankje :)

Ach, bij mij weet je tenminste zeker dat ik ze écht zelf heb gemaakt :P
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  maandag 20 december 2010 @ 15:30:01 #27
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90179809
Wat insinueer jij daar?! o|O
pi_90180011
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:30 schreef RobinOok het volgende:
Wat insinueer jij daar?! o|O
Iemand voelt zich aangesproken? O~)

Joh ik maak maar een grapje :P

})
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_90180161
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:30 schreef RobinOok het volgende:
Wat insinueer jij daar?! o|O
Maar jij moet toch iets van belichting en een witte doos gebruiken? Anders heb je wel heel veel werk aan je Photoshop :o
pi_90180228
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:36 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Maar jij moet toch iets van belichting en een witte doos gebruiken? Anders heb je wel heel veel werk aan je Photoshop :o
Lijkt me ook, ik snap niet hoe ze het doet.

Hoe doe jij dat eigenlijk, Robin? Zulke mooie foto's maken?
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  maandag 20 december 2010 @ 15:55:55 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90213076
Project van vanavond: kouign amann, bretons gistgebak met hysterisch veel boter en suiker. Wat een levensgevaarlijk deeg is dat. Om mee te werken, bedoel ik. Ik plak tot aan mijn ellebogen :o

Afijn, lekker is het wel (zoals jullie kunnen zien, er viel een stukje af en dat heb ik toen maar geproefd :+ ).

pi_90216716
Yep, het was entrecote met rode portsaus geworden (geen foto van gemaakt helaas). Ik hoop het boek homemade binnenkort voor m'n verjaardag te krijgen. Staat bovenaan m'n verlanglijstje na jouw postieve verhalen!

quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 11:35 schreef minilot het volgende:

[..]

Oeps, te laat zeker? Sorry!

Even uit mijn hoofd, want boek is nog niet terug van uitleenadres.. Fijngesneden sjalotten en knoflook fruiten in olijfolie, hier rauwe spinazie in laten slinken. Dat laten uitlekken, vocht er zoveel mogelijk uitdrukken, fijnhakken en mengen met flink wat crème fraîche, wat nootmuskaat en peper en zout naar smaak.
Ik heb het al drie keer gemaakt, dus ik ben er vrij zeker van dat het klopt. :)

Onze Albert Heijn heeft trouwens volgens mij wel semolina/griesmeel, hoor. Al lukt het vast ook wel zonder.
pi_90407562
Tagliatelle met kerstomaatjes en gremolata

Recept
  vrijdag 24 december 2010 @ 20:26:16 #35
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90408255
Lekker! :9
(al zou ik de gremolata een stuk fijner hebben gehakt.)
  vrijdag 24 december 2010 @ 21:16:33 #36
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_90410739
In kerstsfeer; een peperkoektafereeltje :)

I`m not weird. I`m limited edition.
pi_90411659
In één woord: WOWWWW!!
pi_90415224
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 21:16 schreef De_Taartjesfee het volgende:
In kerstsfeer; een peperkoektafereeltje :)

[ afbeelding ]
Wat leuk, voor het huisje op de rand van de glas!! :D
pi_90415415
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 22:33 schreef DesertRose het volgende:

[..]

Wat leuk, voor het huisje op de rand van de glas!! :D
pi_90488653
Kersttoetje:

frambozenmousse & witte chocolademousse, chocoladecake, ijsbonbons (die had ik niet zelf gemaakt, maar van de lidl).
  maandag 27 december 2010 @ 13:34:56 #41
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90491593
Dat is mooi gelukt. Was het net zo lekker als het eruit ziet?

Ik heb geen foto's van mijn kerstdiner. Had eigenlijk niks nieuws gemaakt en de foto's bij mijn ouders thuis mislukken toch altijd. (lelijk licht, lelijk tafelkleed, lelijk servies, van die dingen)
  donderdag 30 december 2010 @ 15:36:28 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90631410

Pitabroodje lam

Pita broodje, gevuld met left-over lam van gisteravond (lamsschouder, gekruid met ras el hanout, knoflook, thijm en rosemarijn, 5 uur in de oven) met rucola, griekse yoghurt met limoensap, koriander, peper, zout. En voor de kleur wat dunne reepjes tomaat. Rauwe, rode ui was ook vast lekker geweest maar bedacht ik pas nadat het al op was.
pi_90631676
lekker!! :9
Ja doei.
pi_90632273
Dat ziet er heerlijk uit Robin :9
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  donderdag 30 december 2010 @ 15:54:06 #45
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90632345
Dankjewel. Ik vond het ook erg geslaagd ja. :-)
Alleen volgende keer geen pita maar ciabatta of zo.
  donderdag 30 december 2010 @ 17:27:51 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90637337
Ik vind van die ingelegde groene pepers (peperoni) altijd erg lekker op dat soort broodjes,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 30 december 2010 @ 17:44:37 #47
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90638063
Zal ze eens in huis halen en het uitproberen dan.
pi_90754802
Wat gaaf, dat mini-peperkoekhuisje! :D
Tevens hongerigmakende mousse, en pita! Puik! :)

Hier een paar dagen griep gehad, dus een vitaminerijk hapje gemaakt vanmiddag:



Minneola met venkel (met vinaigrette), honing en zwarte peper.
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 2 januari 2011 @ 18:36:39 #49
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90755404
Lekker! Daar heb ik nu zin in....
pi_90756497
quote:
Op zondag 2 januari 2011 18:22 schreef minilot het volgende:
Wat gaaf, dat mini-peperkoekhuisje! :D
Tevens hongerigmakende mousse, en pita! Puik! :)

Hier een paar dagen griep gehad, dus een vitaminerijk hapje gemaakt vanmiddag:

[ afbeelding ]

Minneola met venkel (met vinaigrette), honing en zwarte peper.
Zo zeg... Dat ziet er niet onaardig uit!
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 2 januari 2011 @ 19:06:02 #51
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_90756577
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 21:16 schreef De_Taartjesfee het volgende:
In kerstsfeer; een peperkoektafereeltje :)

[ afbeelding ]
Wat enig.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_90770601
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:36 schreef RobinOok het volgende:
Lekker! Daar heb ik nu zin in....
Nou, het koste precies drie minuten om te maken, dus laat dat je vooral niet tegenhouden. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_90771228
Deze is nog wel gawker-waardig :) Coquilles op venkel en rode kool scheuten met limoen-koriandermayonaise..

pi_90773177
En dit is een foccacia-probeersel!

pi_90773448
en hoe smaakte die? was het deeg lekker?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_90774282
quote:
Op zondag 2 januari 2011 23:43 schreef FutureFairytale het volgende:
en hoe smaakte die? was het deeg lekker?
Best goed! Het was een restjepizzadeeg van kerst. Maar het hadwat minder lang moeten staan want je proefde de gist te sterk :)
pi_90774933
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 00:00 schreef LieLie het volgende:

[..]

Best goed! Het was een restjepizzadeeg van kerst. Maar het hadwat minder lang moeten staan want je proefde de gist te sterk :)
Ik vind dat juist heerlijk, van dat zurige, gistachtige deeg van een paar dagen oud! O+
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 3 januari 2011 @ 14:15:31 #58
251095 Purdey
Better off alone..
pi_90791646
Al een tijdje niet meer meegelezen en gepost, maar ik was gewoon het topic kwijt! Ik lees weer mee :Y
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  FOK!fotograaf maandag 3 januari 2011 @ 23:48:46 #59
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_90820506
Ik heb me eens een keer uitgesloofd in de keuken, en er zijn twee foto's goed genoeg gelukt om hier te posten. Wel oudjes, het was met kerst.

Zelfgemaakt knoflookbrood

Recept Op de foto zie je de dubbele hoeveelheid! Maar het was teveel als klein hapje tevoren. Nu was het groter dan een gemiddeld saucijzenbroodje.

Verse pompoensoep

Recept Recept is van een docent. Was voor 6 personen, maar ik had uiteindelijk 6 liter soep.
pi_90951572
Niet van vandaag, maar toch

Reibekuchen met veldsla postelein en gebakken appeltjes.

[ Bericht 5% gewijzigd door stavromulabeta op 06-01-2011 22:37:24 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 6 januari 2011 @ 22:03:49 #61
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90953914
"Enter username and password for ftp://www.wideweirdworld.com", zegt ie, Stavromulabeta.
pi_90954168
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 22:03 schreef RobinOok het volgende:
"Enter username and password for ftp://www.wideweirdworld.com", zegt ie, Stavromulabeta.
Ah, dank je... Is al gerepareerd, en de beveiliging van de ftp-server blijkt te werken... :)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 6 januari 2011 @ 22:35:38 #63
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90955839
Hm, lijkt niet erg op veldsla. Ik zou eerder denken: winterpostelein.
pi_90955969
quote:
Op donderdag 6 januari 2011 22:35 schreef RobinOok het volgende:
Hm, lijkt niet erg op veldsla. Ik zou eerder denken: winterpostelein.
:@ Oesp.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 6 januari 2011 @ 22:42:13 #65
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90956228
Jaha, we houden het scherp in de gaten allemaal. ;-)
  donderdag 13 januari 2011 @ 02:23:43 #66
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91249057

Knapperige tofuvellen gevuld met pittig varkensgehakt

Oh man oh man, nu heb ik dus nog maar net een frituurpannetje en heb meteen al de neiging om elke dag van dit soort snacks te maken. Helemaal niet moeilijk en zoooo lekker. De versie hierboven met gehakt is robuust (oa door de sambal) en zou volgens mij zo in een snackbar verkocht kunnen worden. Die hieronder met garnalen is delicaat en lieflijk. Oooooh man, hoe kan een mens ooit nog op gewicht komen met zo'n hobby als koken? :D

Er zijn gewoon teveel leuke dingen om klaar te maken en uit te proberen!


Crispy tofusheets met garnalenvulling
  donderdag 13 januari 2011 @ 02:34:52 #67
307589 Radio91
No fight,no victory bitch!
pi_91249166
Zo zeg, ik ben zelf kok van beroep, maaruu de meeste dingen die ik hier zie zien er net zo mooi uit!
Echt top, krijg honger!
pi_91254852
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:23 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Knapperige tofuvellen gevuld met pittig varkensgehakt

Oh man oh man, nu heb ik dus nog maar net een frituurpannetje en heb meteen al de neiging om elke dag van dit soort snacks te maken. Helemaal niet moeilijk en zoooo lekker. De versie hierboven met gehakt is robuust (oa door de sambal) en zou volgens mij zo in een snackbar verkocht kunnen worden. Die hieronder met garnalen is delicaat en lieflijk. Oooooh man, hoe kan een mens ooit nog op gewicht komen met zo'n hobby als koken? :D

Er zijn gewoon teveel leuke dingen om klaar te maken en uit te proberen!

[ link | afbeelding ]
Crispy tofusheets met garnalenvulling
Die garnalen versie moet ik echt een keer proberen. :9~
  donderdag 13 januari 2011 @ 18:02:30 #69
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91274035
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 10:46 schreef n0a het volgende:

[..]

Die garnalen versie moet ik echt een keer proberen. :9~
Moet je zeker doen, want het was echt zooo ongelofelijk lekker. :Y
Nou ben ik sowieso gek op alle garnalen dimsums, maar zo vers en zelfgemaakt? YUM!

(en goed voor te bereiden als je gasten hebt. Alleen op het laatst even in de frituurpan)
  FOK!fotograaf donderdag 13 januari 2011 @ 20:29:08 #70
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_91281173
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:23 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Knapperige tofuvellen gevuld met pittig varkensgehakt

Oh man oh man, nu heb ik dus nog maar net een frituurpannetje en heb meteen al de neiging om elke dag van dit soort snacks te maken. Helemaal niet moeilijk en zoooo lekker. De versie hierboven met gehakt is robuust (oa door de sambal) en zou volgens mij zo in een snackbar verkocht kunnen worden. Die hieronder met garnalen is delicaat en lieflijk. Oooooh man, hoe kan een mens ooit nog op gewicht komen met zo'n hobby als koken? :D

Er zijn gewoon teveel leuke dingen om klaar te maken en uit te proberen!

[ link | afbeelding ]
Crispy tofusheets met garnalenvulling
Ziet er echt weer heerlijk uit :9.
  woensdag 19 januari 2011 @ 21:56:01 #71
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91586413

Tonkatsu met Tonkatsu saus

Japans eten heeft de naam licht en gezond te zijn.
Yeah, sure. Behalve al die gefrituurde zut als tonkatsu of tempura. ;-)

Wel lekker! Dat wel. :P
pi_91586915
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 21:56 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tonkatsu met Tonkatsu saus

Japans eten heeft de naam licht en gezond te zijn.
Yeah, sure. Behalve al die gefrituurde zut als tonkatsu of tempura. ;-)

Wel lekker! Dat wel. :P
lijkt op schnitzel! ziet er heerlijk uit :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  woensdag 19 januari 2011 @ 22:14:19 #73
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91587771
Ja, het is ook gewoon schnitzel hoor. :Y
Varkensvlees (filet of karbonade of haas, wat je wilt, ik gebruikte die dunne lappies van de Lidl) en die haal je eerst door wat kruiden, dan door de bloem of maizena, losgeklopt ei en panko. Dat is gewoon Japans paneermeel. Net iets lekkerder/crunchier dan hollandse paneermeel, maar het is en blijft gewoon paneermeel. Dus ja, schnitzel! ;)
pi_91666350


Okonomiyaki, naar het recept van RobinOok! :D Heb wel wat meer dashi gebruikt voor mn beslag en het ook wat meer gemaakt. Misschien was het wel niet meer want meel afwegen zonder weegschaal is een beetje moeilijk, van bij je vriendje koken word je wel erg creatief! Er zaten gedroogde garnaaltjes in, verse garnalen, ontbijtspek, spitskool, gefrituurde uitjes, lente uitjes en taugé :9

recept!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 17:13:35 #75
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91667011
*O* *O* *O* *O* Cool!!!!! *O* *O* *O* *O*

Inclusief de bonito vlokken, kewpie mayonaise, okonomiyaki, the works! Helemaal echt! Leuk!
En had je ook de nagaimo gevonden?
pi_91668775
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 17:13 schreef RobinOok het volgende:
*O* *O* *O* *O* Cool!!!!! *O* *O* *O* *O*

Inclusief de bonito vlokken, kewpie mayonaise, okonomiyaki, the works! Helemaal echt! Leuk!
En had je ook de nagaimo gevonden?
:N nee de nagaimo ontbrak... en het werd ook tonkatsusaus ipv okonomiyaki saus, was naar de oriëntal market aan de amsterdamsestraatweg geweest in Utrecht maar hun Japanse assortiment viel een beetje tegen, ook geen aonori bijvoorbeeld, heb er maar kleine norivelletjes over verkuimeld :D Het was toch erg lekker gelukkig, maar in Japan kunnen ze het beter ;)!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 20:10:08 #77
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91674395
Ja, de Japanse afdeling is vaak nog ondergeschoven kindje, hoewel die wel gestaag groeit, ook bij Oriental. Leuk dat je het uit Japan kent.
  maandag 24 januari 2011 @ 15:12:29 #78
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91799904


Had nog wat simpele biefstukjes over die op moesten, dus hup door de gehaktmolen en aangemaakt met:
2 eetl fijngehaktje sjalot
2 eetl fijngehakte koriander
1 lenteuitje in ringetjes
1 knoflookje, geraspt
1 eierdooier
0,5 theel citroenrasp
0,5 theel shichimi togarashi
1 theel zout
1 theel grofgemalen peper
1 eetl sesamzaadjes met rooksmaakje (kun je door 't vlees mengen of later erop strooien)

Op een ciabattaatje, ook even gegrilld naast de hamburger
Plakjes tomaat, rode ui, nog wat koriander voor de kleur en dan Tonkatsu saus en Kewpie mayonaise

Was zomaar een experimentje, maar erg lekker. :P

[ Bericht 3% gewijzigd door RobinOok op 24-01-2011 18:51:40 ]
pi_91800787
Ik krijg er honger van :9~
pi_91801968
Hmmm, de volgende keer als hier hamburgers op het menu staan... Hmm!
  maandag 24 januari 2011 @ 16:02:50 #81
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91802394
Vooral die rokerige sesamzaadjes deden het hem. Ik had ze door het ene burgertje gemixt en dat was een succes, maar op deze had ik het er overheen gestrooid (nadat de foto al gemaakt was) en dat was ook lekker. Dat ga ik echt onthouden en vaker doen. (zal er ook binnenkort eens over bloggen, over die sesamzaadjes met een smaakje)
pi_91803789
quote:
Op maandag 24 januari 2011 16:02 schreef RobinOok het volgende:
Vooral die rokerige sesamzaadjes deden het hem. Ik had ze door het ene burgertje gemixt en dat was een succes, maar op deze had ik het er overheen gestrooid (nadat de foto al gemaakt was) en dat was ook lekker. Dat ga ik echt onthouden en vaker doen. (zal er ook binnenkort eens over bloggen, over die sesamzaadjes met een smaakje)
Zijn dat die sesamzaadjes in langwerpige strooipotjes die er in allerhande kleuren zijn?
pi_91803930
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:12 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]

Had nog wat simpele biefstukjes over die op moesten, dus hup door de gehaktmolen en aangemaakt met:
2 eetl fijngehaktje sjalot
2 eetl fijngehakte koriander
1 lenteuitje in ringetjes
1 knoflookje, geraspt
1 eierdooier
0,5 theel citroenrasp
0,5 theel shichimi togarashi
1 theel zout
1 theel grofgemalen peper
1 eetl sesamzaadjes met rooksmaakje (kun je door 't vlees mengen of later erop strooien)

Op een ciabattaatje, ook even gegrilld naast de hamburger
Plakjes tomaat, rode ui, nog wat koriander voor de kleur en dan Tonkatsu saus en Kewpie mayonaise

Was zomaar een experimentje, maar erg lekker. :P
Yum! :9
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2011 @ 16:31:34 #84
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_91804005
Ik heb weer eens wat zoets gebakken: chocolade-caramel repen. Officieel met hazelnoten, maar daar had ik geen zin meer in. Recept staat erbij als je op de link klikt.

pi_91804368
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:31 schreef Chemiu het volgende:
Ik heb weer eens wat zoets gebakken: chocolade-caramel repen. Officieel met hazelnoten, maar daar had ik geen zin meer in. Recept staat erbij als je op de link klikt.

[ afbeelding ]
Ziet er ook super uit! :9
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  maandag 24 januari 2011 @ 18:53:35 #86
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91811354
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:27 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Zijn dat die sesamzaadjes in langwerpige strooipotjes die er in allerhande kleuren zijn?
Ja, die! Heb er toch maar meteen even een blogpostje over geschreven ook. Valt toch niet veel over te zeggen en de foto's lagen eigenlijk al klaar, dus zo gepiept. ;)
pi_91838745
Wat een prachtige foto's weer!

Die sesamzaadjes lijken me heerlijk, ook idd door een salade bv! Maar waar koop je die RobinOok?
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:56:53 #88
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_91843837
De meeste Aziatische winkels hebben die volgens mij wel. In ieder geval de wat grotere, bijvoorbeeld die van Oriental. Alleen staan ze soms op een rare plek, 't is even zoeken. Maar ja, dat is het met zoveel dingen in die winkels. ;-)
pi_91851980


Niet zo'n mooie foto met mn telefoon, maar wel lekker: snickerdoodles! :D
pi_92175367
Al in het Wat eten we Vandaag-topic gezet, maar moest eigenlijk hier! :) Geen mooie foto's, wél een lekker restjesontbijt vanmorgen..
Ik had de staafmixer op wat overgebleven pompoen-pindacurry gezet. Beetje restdeeg tot kleine naanbroodjes gebakken. Brood + prut + ui + kaas even in de oven, en opgegeten met crème fraîche..
:9





O, en die burgers van Robin, die komen voor volgende week vrijdag (vrijdag is hier vaste burgerdag!) bij mij op het menu! :Y

En snickerdoodles - die zie ik op blogs en dergelijke heel vaak voorbij komen. Zijn die nu echt zo lekker? Ze hebben in elk geval een lollige naam! :)

[ Bericht 4% gewijzigd door minilot op 01-02-2011 15:41:20 ]
Let me see you stripped down to the bone
  FOK!fotograaf donderdag 3 februari 2011 @ 17:59:52 #91
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_92283876
Ziet er lekker uit minilot!

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 16:09 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]

Niet zo'n mooie foto met mn telefoon, maar wel lekker: snickerdoodles! :D
Ze komen hier zo vaak voorbij, ik ben om, ik ga ze ook een keer maken.

Mijn avondeten van vandaag was weinig werk maar ziet er wel grappig uit

pi_92286364
Niet de mooiste foto ter wereld maar jammer dan even want amai wat was dit lekker!

Mijn zelfgebakken focaccia (doorgesneden en gegrild vandaar de grilmarks :P) met Italian style tuna melt: bosuitje met kleine stukjes rode paprika en knoflook paar minuutjes zachtjes bakken. fijngesneden tomaat met een blikje tonijn en zwarte peper erbij, wat oregano erdoor... dat paar minuten bakken.

Op t brood, parmezaanse kaas erover en onder de grill. Kleine caprese erbij met buffelmozzarella en zelfgemaakte basilicumpesto.


:9

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92287293
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:52 schreef DarkElf het volgende:
Niet de mooiste foto ter wereld maar jammer dan even want amai wat was dit lekker!

Mijn zelfgebakken focaccia (doorgesneden en gegrild vandaar de grilmarks :P) met Italian style tuna melt: bosuitje met kleine stukjes rode paprika en knoflook paar minuutjes zachtjes bakken. fijngesneden tomaat met een blikje tonijn en zwarte peper erbij, wat oregano erdoor... dat paar minuten bakken.

Op t brood, parmezaanse kaas erover en onder de grill. Kleine caprese erbij met buffelmozzarella en zelfgemaakte basilicumpesto.


:9

[ afbeelding ]
ohhh wat is dit toch een verukkuluk topic! :9~ Ik had al zo'n honger.... Hmmm!
Hopelijk straks een foto van mijn hazelnootschuimtaart, de stoofpot met rode kool en puree van daarvoor fotografeert niet zo goed... ;)

En owh ja @ minilot: snickerdoodles zijn lekker! Niet super fantastisch vind ik persoonlijk maar erg makkelijk en leuk voor af en toe.
pi_92287726
Koekjesdeeg kan je ook makkelijk invriezen, altijd handig om te hebben liggen voor als je eens zin in een late night snack hebt :9

ben benieuwd naar je taart trouwens!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92287957
t is al een poosje geleden en niet zo'n hele mooie foto, maar laatst twee momofuku crackpies gebakken.



vond t smaken naar hele sjieke boterkoek. maar wel echt heel erg lekker. weet alleen niet of ik t de moeite waard vond want t was wel veel werk.
Kwak
  donderdag 3 februari 2011 @ 20:37:29 #96
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92291815
Leuk! Ik had er vorig weekend ook 2 gebakken, alletwee mislukt, alletwee geprobeerd te redden, de tweede voordat ie de oven in ging (smurrie er weer uit en flink opgeklopt), de eerste nadat ie de oven al in was geweest, dus bodem en smurrie door elkaar, haha. En je raad het al, die compleet mislukte bleek het lekkerst.
Maar verder was ik er ook niet zo kapot van en ik vermoed dat als ik beter me best zou doen (nu snap ik tenminste wat de bedoeling is) en hij wel wordt zoals ie hoort ik er ook niet veel aan zal vinden.

In ieder geval zal ik een volgende keer echt wel de helft zoveel maken. Dat is me al teveel.

Trouwens, de jouwe ziet er ook wel enigzins geschift uit. Zoals wel meer crackpies die ik op google voorbij zag komen. Geen foto met dwarsdoorsnede gemaakt?
pi_92296704
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 20:37 schreef RobinOok het volgende:
Leuk! Ik had er vorig weekend ook 2 gebakken, alletwee mislukt, alletwee geprobeerd te redden, de tweede voordat ie de oven in ging (smurrie er weer uit en flink opgeklopt), de eerste nadat ie de oven al in was geweest, dus bodem en smurrie door elkaar, haha. En je raad het al, die compleet mislukte bleek het lekkerst.
Maar verder was ik er ook niet zo kapot van en ik vermoed dat als ik beter me best zou doen (nu snap ik tenminste wat de bedoeling is) en hij wel wordt zoals ie hoort ik er ook niet veel aan zal vinden.

In ieder geval zal ik een volgende keer echt wel de helft zoveel maken. Dat is me al teveel.

Trouwens, de jouwe ziet er ook wel enigzins geschift uit. Zoals wel meer crackpies die ik op google voorbij zag komen. Geen foto met dwarsdoorsnede gemaakt?
hij was niet geschift hoor! dit is de gecarameliseerde bovenlaag, die gaat bubbelen bij t bakken en dan krijg je allemaal kleine belletjes erop die knappen en bruin worden... de binnenkant was silky smooth, als een ehhh ja, hele luxe boterkoek... ik blijf erbij dat t daar t meeste op leek.

edit: dit is niet mijn plaatje, maar de binnenkant leek hier op ik had alleen geen poedersuiker om te dusten, maar hij was al zo zoet dat me dat overbodig leek. en ik heb m vrij lang gebakken. hou niet zo van druipende pie-vulling.
Kwak
  donderdag 3 februari 2011 @ 22:24:51 #98
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92298572
Okay dan! ;)
Ik had voordat ik eraan begon 1 fotootjes gezien en dat zag er al niet uit als het plaatje wat jij plakt. Pas nadat de eerste taart in de oven stond had ik snel door dat ik iets niet helemaal goed had gedaan en ging op zoek naar meer plaatjes. En dan blijkt dat het resultaat echt enorm varieert, maar niemand spreekt van mislukking. Ik denk dat deze taart gewoon altijd lekker is, of ie nou lukt of "mislukt", de ingredienten maken dat ie te eten is. Niet in de laatste plaats omdat de bodem gemaakt is van gebakken koekjes, dus echt ongaar of zo kan ie niet worden.
Maar ja, ik had toch liever iets gehad wat leek op het origineel. :D
pi_92299168
Vonden jullie 'm echt zo lekker, dan? Ik heb het ook geprobeerd; het resultaat was wel eetbaar, maar te zoet en te eierig naar mijn zin. Zeker bij die vulling, waar natuurlijk ook gewoon erg veel dooiers inzitten.
pi_92300541
ik vond m niet eierig. en erg zoet. maar daar houd ik wel van :P
Kwak
pi_92301240
Ach, ik ben ook wel een pieperd misschien :D Op zich ben ik helemaal niet vies van eieren, maar ik proef ze gewoon altijd snel in zoete gerechten als cakes of ijs.
Hoe is het met je, trouwens? Ik heb je een tijd niet op fok gezien. Druk met werk/opleiding?
  donderdag 3 februari 2011 @ 23:12:10 #102
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92301566
Zoet ja, mierzoet en vet. Niet eierig. Meer als gecaramelliseerde gecondenseerde melk.
Ik had ze gebakken en meegenomen naar een huis met pubers en daar achter gelaten.
Blij dat ik het zelf niet op hoefde te eten. ;-)

Maar ik baalde gewoon dat ze eigenlijk mislukt waren.
En dat ik dat van tevoren niet aan had zien komen, had gedacht dat het een dummyproof taart was.
Dus daarom wil ik eigenlijk wel revanche.
pi_92301886
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:12 schreef RobinOok het volgende:
Zoet ja, mierzoet en vet. Niet eierig. Meer als gecaramelliseerde gecondenseerde melk.
Ha, dat is het laatste zetje dat ik nodig had. O+ Morgen crack pie maken dus! :Y Ik was het al een poosje van plan..
Robin, wat ging er bij jou precies mis? Dan kan ik daar even rekening mee houden.
Let me see you stripped down to the bone
pi_92302029
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:12 schreef RobinOok het volgende:
Zoet ja, mierzoet en vet. Niet eierig. Meer als gecaramelliseerde gecondenseerde melk.
Ik had ze gebakken en meegenomen naar een huis met pubers en daar achter gelaten.
Blij dat ik het zelf niet op hoefde te eten. ;-)
Nah, ik eet zonder emmeren een kwart banoffee pie, maar dit vond ik dus te zoet :P

Kouign amann is veel leuker om te bakken, als je zonodig ruzie met de tandarts wilt. Vind ik dan.
pi_92302262
Sowieso zit een aanzienlijk deel van het plezier van dit recept 'm erin dat overal wordt vermeld dat die taarten $44 per stuk kosten, en dat jij er twee maakt voor een paar euro - wat kost een kilo suiker nou, nietwaar?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 00:00:24 #106
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92303911
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:17 schreef minilot het volgende:

[..]
Robin, wat ging er bij jou precies mis? Dan kan ik daar even rekening mee houden.
In het recept stond als laatste stap: "Gently whisk in the egg yolks, being careful not to add too much air."

Ik heb dat er vervolgens meer "in gevouwen", heel voorzichtig dus. Te voorzichtig want het was geen geheel geworden en binnen een minuut in de oven zag ik al dat het schiftte. Toen heb ik het mengsel uit de tweede vorm die al helemaal klaar stond weer terug in de kom gedaan en gewoon goed doorgeslagen. Dat werd een veel mooiere consistentie.

De taart die al in de oven stond heb ik er 20 minuten ingelaten, maar dat werd helemaal niks. Een soort van geschifte soep. Die heb ik daarna alsnog weer in een kom gegoten, niks te verliezen haha, met bodem en al dus eigenlijk en flink doorgeroerd/geklopt en weer in de vorm, nog 20 minuten gebakken en wonder boven wonder was die het lekkerste (volgens 6 mensen). Dat was dus omdat het een geheel werd ipv een bodem met vette vulling. En wat ik al eerder zei, de bodem bestaat uit verkruimelde koekjes, dus "ongaar" of zo kan het niet worden. Hoe het ook uit de oven komt, het zal altijd eetbaar en enigzins lekker zijn. Maar zoals het hoort was het niet.
pi_92305789
Goed om te weten!

Oh, en dames: er staat 'powdered milk' in het recept. Gewoon het spul dat mensen wel eens in hun koffie plachten te gooien?

[ Bericht 65% gewijzigd door minilot op 04-02-2011 08:48:57 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_92314910
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:06 schreef ColdFeet het volgende:
Ach, ik ben ook wel een pieperd misschien :D Op zich ben ik helemaal niet vies van eieren, maar ik proef ze gewoon altijd snel in zoete gerechten als cakes of ijs.
Hoe is het met je, trouwens? Ik heb je een tijd niet op fok gezien. Druk met werk/opleiding?
inderdaad gewoon te druk. met werk, opleiding, ziek zijn en vriendje. maar alles gaat op zich goed. (uitgebreidere update staat bij slank, maar daar kom je niet meer he?)

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:39 schreef minilot het volgende:
Goed om te weten!

Oh, en dames: er staat 'powdered milk' in het recept. Gewoon het spul dat mensen wel eens in hun koffie plachten te gooien?
ik heb idd een potje completa gekocht en gebruikt. geen idee of dat hoort, maar t werkte prima.
Kwak
  vrijdag 4 februari 2011 @ 12:00:25 #109
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92317125
Oh, gadver, dat lijkt me vies, completa. Dat is toch geen melk, dat is koffiemelk.
Ik heb een zak volle melkpoeder gekocht bij een de Waart op de Nieuwe binnenweg. Maar ik had eigenlijk ook zakjes in een doosje, zag ik later. Al eens eerder gekocht en ze zien eruit als dat dat gewoon bij appie te koop is?
pi_92318811
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 12:00 schreef RobinOok het volgende:
Oh, gadver, dat lijkt me vies, completa. Dat is toch geen melk, dat is koffiemelk.
Ik heb een zak volle melkpoeder gekocht bij een de Waart op de Nieuwe binnenweg. Maar ik had eigenlijk ook zakjes in een doosje, zag ik later. Al eens eerder gekocht en ze zien eruit als dat dat gewoon bij appie te koop is?
ja, ik dacht ook dat t vies zou zijn, maar t smaakte niet vies. dat gelooft niemand natuurlijk meer nu :P maar toch.
Kwak
pi_92318884
In Belgie verkopen ze poedermelk gewoon bij de supermarkt, minilot. Ik kan je dus niet raden.

@kwakz0r, nee, ik ben al slank :P Zal eens gaan kijken!
pi_92324876
Ik heb ook maar Completa gekocht - ik kon niets anders vinden en ben bij twee supermarkten geweest.. Ik zie wel! :)

Zojuist de koekbodem in de oven geschoven. Ik peuzel momenteel het restant van het koekjesdeeg op. :)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:04:04 #113
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92328709
Oh, je bent al begonnen. Anders had ik je wel wat over de post willen sturen. ;-)
pi_92329059
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:04 schreef RobinOok het volgende:
Oh, je bent al begonnen. Anders had ik je wel wat over de post willen sturen. ;-)
Ha, bedankt. :) Maar het is voor vanavond! De broer van mijn lief komt op de koffie, vandaar. :)

So far so good, trouwens. Crack pie staat op dit moment in de oven en ik slurp het restant van de vulling op. Na ongebakken koekdeeg daarnet dus nóg meer rauwe eieren. Vast goed voor de weerstand! *)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:13:11 #115
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92329191
Rauwe eieren? Huh?
Je bakt de taart toch?
pi_92329341
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:13 schreef RobinOok het volgende:
Rauwe eieren? Huh?
Je bakt de taart toch?
"Crack pie staat op dit moment in de oven en ik slurp het restant van de vulling op."
:9
Let me see you stripped down to the bone
pi_92332047
Vers uit de oven!

(Sorry voor flits, maar het is momenteel stikdonker in mijn keuken wegens sinds vanmiddag defecte TL-lamp.)



Nu nog een poosje laten afkoelen..
Let me see you stripped down to the bone
pi_92362474
quote:
Op maandag 24 januari 2011 15:12 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding

Was zomaar een experimentje, maar erg lekker. :P
Ik heb gisteren deze gemaakt. Helaas wel pas bedacht toen de toko al dicht was dus zonder de rokerige sesamzaadjes maar zelfs met gewone sesamzaadjes was het erg lekker! :D
pi_92363274
Zo! Was dát even een geniale taart!
Crack pie gisteren, na een paar uur koelen en inklinken:



We waren gisterenavond oprecht sip dat -ie op was. Ik wil niet ontkennen dat er sprake is van enig placebo-effect vanwege de naam van de taart en de hype eromheen, maar we vonden 'm toch écht heel erg lekker! :Y We hebben het er nu nóg over. :')

Overigens: de recepten die overal online staan missen een ingredient dat in de Milk Bar wél wordt gebruikt, namelijk corn starch, ofwel maiszetmeel, ofwel maizena.
Ik heb een flinke theelepel door de vulling gedaan en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat -ie daardoor lekker stabiel en goed 'geset' werd.

Tip voor de volgende keer dus. Doe zoals Momofuku doet.

Zal ik er nog ééntje gaan bakken vandaag?

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 05-02-2011 11:11:05 ]
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 5 februari 2011 @ 11:54:11 #120
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92364618
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 10:06 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ik heb gisteren deze gemaakt. Helaas wel pas bedacht toen de toko al dicht was dus zonder de rokerige sesamzaadjes maar zelfs met gewone sesamzaadjes was het erg lekker! :D
Cool! "Erg lekker" nog wel. *O*
Leuk medium is dat toch, internet.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 11:56:00 #121
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92364670
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 10:54 schreef minilot het volgende:
Zo! Was dát even een geniale taart!
Crack pie gisteren, na een paar uur koelen en inklinken:

[ afbeelding ]

Overigens: de recepten die overal online staan missen een ingredient dat in de Milk Bar wél wordt gebruikt, namelijk corn starch, ofwel maiszetmeel, ofwel maizena.
Ik heb een flinke theelepel door de vulling gedaan en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat -ie daardoor lekker stabiel en goed 'geset' werd.

Tip voor de volgende keer dus. Doe zoals Momofuku doet.
Aha! Weet je dat ik dat serieus zelf ook al bedacht had?! Dat gaat ook vaak door de custard, gewoon om het een klein beetje stabiel te houden.
pi_92364717
oh, dat ziet er echt zóó lekker uit :9~
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_92364733
ik hou van platte, stevige, natte taarten :9~ :D :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_92367072
Mirjam, maken die taart! Het is niet moeilijk, en echt de tijd waard! :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 11:56 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Aha! Weet je dat ik dat serieus zelf ook al bedacht had?! Dat gaat ook vaak door de custard, gewoon om het een klein beetje stabiel te houden.
Kijk aan! Nou, daar had je dan dus helemaal gelijk in. :)

Wat naar mijn idee overigens een heel belangrijk aspect van deze taart is, is de kruimelbodem. Als ik ergens taarten te eten krijg met een kruimelbodem van in de supermarkt gekochte koekjes, dan vind ik dat vaak maar zo-zo.
Dat je voor deze taart eerst zélf havermoutkoek maakt om te verkruimelen, dat scheelt enorm!

[ Bericht 4% gewijzigd door minilot op 05-02-2011 13:25:54 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_92371406


Hazelnootschuimtaart :9
  zaterdag 5 februari 2011 @ 15:25:38 #126
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92371649
Heb net even de foto's uitgezocht die ik toch gemaakt had. Niet de mooiste, maar wel grappig om het resultaat te zien misschien.





Die onderste dus de "compleet mislukte, dubbelgebakken crackpie". Waarbij de crumbles uiteindelijk door de vulling zijn geklopt. Ziet er eigenlijk nog best lekker uit. Misschien volgende keer weer zo doen? ;-)

En ik denk ook dat de koekjes cruciaal zijn, komt door de havermout die erin ging. Daardoor blijven ze droog en worden ze niet zompig.

  FOK!fotograaf zaterdag 5 februari 2011 @ 22:24:57 #127
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_92388870
Ziet er lekker uit allemaal! Waarom heet crack pie eigenlijk zo? Zo verslavend als crack? Aangezien er niet echt scheuren in de bovenkant zitten ...

Ik had behoefte aan zoet en alle ingredienten in huis ... slechte combi.


pi_92409754
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 22:24 schreef Chemiu het volgende:
Waarom heet crack pie eigenlijk zo? Zo verslavend als crack?
Yup, daarom. Tenminste, dat zeggen ze er in Momofuku's Milk Bar van.. :Y
En ik ben het er wel een béétje mee eens. Ik ga vandaag mijn derde taart bakken. :')
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 6 februari 2011 @ 14:34:38 #129
296595 foodlover
live and learn
pi_92410658
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 22:24 schreef Chemiu het volgende:
Ziet er lekker uit allemaal! Waarom heet crack pie eigenlijk zo? Zo verslavend als crack? Aangezien er niet echt scheuren in de bovenkant zitten ...

Ik had behoefte aan zoet en alle ingredienten in huis ... slechte combi.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik herken de vormpjes! (Action???) Ziet er goed uit!
  zondag 6 februari 2011 @ 15:11:04 #130
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92412068
Zijn dat herbruikbare muffinvormpjes? Bij de Action?
Dan ga ik morgen even langs de Action.
Ook al hou ik niet van muffins, ik moet ze toch hebben. :D
  FOK!fotograaf zondag 6 februari 2011 @ 15:16:22 #131
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_92412247
Zijn inderdaad van die herbruikbare vormpjes, vind ik fijner dan opeens een hap papier in je mond. Ik hou ook niet van muffins/cupcakes, maar wilde ze toch maken vanwege de vormpjes :@. Zouden heel goed van de action geweest kunnen zijn, en ander xenos/blokker ofzo? Geen idee, heb ze al een paar maanden :P.
pi_92412285
ik herken de vormpjes ook. ik heb ze van de action maar heb ze ook bij de xenos gezien.
heb ze hier omdat het minder ruimte inneemt dan een bakblik.
pi_92415270
Hier ook maar even een crosspostje. :@ ;) Mijn eerste brood:



:) erg lekker!! Volgende keer kijk ik of ik nog iets meer aan de presentatie kan doen ;)
pi_92420050
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 14:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Yup, daarom. Tenminste, dat zeggen ze er in Momofuku's Milk Bar van.. :Y
En ik ben het er wel een béétje mee eens. Ik ga vandaag mijn derde taart bakken. :')
Welk recept gebruik je daarvoor?
pi_92420997
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:20 schreef Semafoor73 het volgende:

[..]

Welk recept gebruik je daarvoor?
Deze: http://almostbourdain.blogspot.com/2010/03/momofuku-milk-bars-crack-pie.html
Is ook op heel veel andere blogs te vinden, het recept is in elk geval gepubliceerd in de LA Times.

Bij dit recept gooide ik dus nog een extra lepeltje maizena.
Let me see you stripped down to the bone
pi_92421692


Pappardelle met wildragú met konijn, hert, koolraap, wortel, verse rozemarijn en tijm, witte wijn, bouillon, beetje tomatenpuree... na het stoven in de oven afgewerkt met een klontje roomboter, sinaasappelrasp en parmezaanse kaas.. en op t bord nog wat van de laatste 2 erover en wat peterselie.

Het was echt super lekker :9

wederom geen fantastische foto, maar ik heb weinig geduld ervoor als er zo'n bord vol lekkers op mij staat te wachten :P
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92423500
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:55 schreef DarkElf het volgende:
[ afbeelding ]

Pappardelle met wildragú met konijn, hert, koolraap, wortel, verse rozemarijn en tijm, witte wijn, bouillon, beetje tomatenpuree... na het stoven in de oven afgewerkt met een klontje roomboter, sinaasappelrasp en parmezaanse kaas.. en op t bord nog wat van de laatste 2 erover en wat peterselie.

Het was echt super lekker :9

wederom geen fantastische foto, maar ik heb weinig geduld ervoor als er zo'n bord vol lekkers op mij staat te wachten :P

ziet er heel goed uit maar een bord vol? het lijkt heel weinig :@
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 6 februari 2011 @ 19:34:39 #138
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92423608
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:41 schreef minilot het volgende:

[..]

Deze: http://almostbourdain.blogspot.com/2010/03/momofuku-milk-bars-crack-pie.html
Is ook op heel veel andere blogs te vinden, het recept is in elk geval gepubliceerd in de LA Times.

Bij dit recept gooide ik dus nog een extra lepeltje maizena.
Ik rekende dat recept om, dus wie dat liever heeft: crack pie recept in grammen en milliliters enzo
  zondag 6 februari 2011 @ 19:35:38 #139
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92423647
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:55 schreef DarkElf het volgende:
[ afbeelding ]

Pappardelle met wildragú met konijn, hert, koolraap, wortel, verse rozemarijn en tijm, witte wijn, bouillon, beetje tomatenpuree... na het stoven in de oven afgewerkt met een klontje roomboter, sinaasappelrasp en parmezaanse kaas.. en op t bord nog wat van de laatste 2 erover en wat peterselie.

Het was echt super lekker :9

wederom geen fantastische foto, maar ik heb weinig geduld ervoor als er zo'n bord vol lekkers op mij staat te wachten :P

Ziet er heerlijk uit. :Y
Maar elke keer als ik zoiets in elkaar probeer te prutsen valt het tegen. :'(
pi_92423769
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 19:35 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ziet er heerlijk uit. :Y
Maar elke keer als ik zoiets in elkaar probeer te prutsen valt het tegen. :'(
was er ook een beetje bang voor maar we vonden het allebei erg lekker :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92450781
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 19:32 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

ziet er heel goed uit maar een bord vol? het lijkt heel weinig :@
Papardelle is heel breed hè? Vertekent misschien een beetje! :)

DE, ik zou er zó een bord van opkunnen als ontbijt! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_92450880
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:47 schreef minilot het volgende:

[..]

Papardelle is heel breed hè? Vertekent misschien een beetje! :)

DE, ik zou er zó een bord van opkunnen als ontbijt! O+
als ontbijt? :D

en t was genoeg hoor FF, je hoeft je bord niet helemaal vol te laden zoals sommige mensen doen om gewoon genoeg te eten :+ gaat erom dat wat je eet voedzaam is en dat was het.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92450995
Bovendien kan ik me voorstellen dat die wildragú nogal heftig smaakt en dan is een bescheiden portie veel lekkerder dan een enorme berg. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_92451030
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:51 schreef DarkElf het volgende:

[..]

als ontbijt? :D

en t was genoeg hoor FF, je hoeft je bord niet helemaal vol te laden zoals sommige mensen doen om gewoon genoeg te eten :+ gaat erom dat wat je eet voedzaam is en dat was het.
ja zo iemand ben ik denk ja hihi. maar 5 lintjes pasta vind ik wel heel errug weinig ;) maar ja, dat ben ik. als jij er genoeg aan hebt ok :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_92451075
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:55 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

ja zo iemand ben ik denk ja hihi. maar 5 lintjes pasta vind ik wel heel errug weinig ;)
Het is papardelle! Dat neigt meer naar lasagneblad dan naar spaghetti! :+
Let me see you stripped down to the bone
pi_92451085
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:54 schreef minilot het volgende:
Bovendien kan ik me voorstellen dat die wildragú nogal heftig smaakt en dan is een bescheiden portie veel lekkerder dan een enorme berg. :Y
Klopt wel fijne smaken waren het, en pappardelle vult als een tierelier.
Gelukkig heb ik nog een portie van de ragú over dus in de vriezer gegooid :9

oh en moest wel ruimte laten voor t toetje natuurlijk, ook al niet zo licht; espresso panna cotta met chocoladesaus en bitterkoekjes.. :7
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92451093
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:55 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

ja zo iemand ben ik denk ja hihi. maar 5 lintjes pasta vind ik wel heel errug weinig ;) maar ja, dat ben ik. als jij er genoeg aan hebt ok :)
5 lintjes pasta :') je overdrijft ook nooit he?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92451198
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:56 schreef minilot het volgende:

[..]

Het is papardelle! Dat neigt meer naar lasagneblad dan naar spaghetti! :+
ooooh ja is idd vertekend beeld, lijkt op tagliatelle zo op de foto ;)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_92451204
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:57 schreef DarkElf het volgende:

[..]

5 lintjes pasta :') je overdrijft ook nooit he?
O-) *)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_92454786
Nog vergeten te plaatsen:

Chocolade truffeltaart :9~





Receptje met maar 4 ingrediënten.
pi_92455353
ziet er goed uit :Y
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92455549
:9~ die ga ik onthouden voor mijn verjaardag!! Wil iets maken voor mijn collega's en dit is lekker makkelijk en ziet er geweldig uit!
pi_92456610
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 13:06 schreef Sunnythesun het volgende:
:9~ die ga ik onthouden voor mijn verjaardag!! Wil iets maken voor mijn collega's en dit is lekker makkelijk en ziet er geweldig uit!
Hier nog eentje :o :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_92458735
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 12:43 schreef n0a het volgende:
Nog vergeten te plaatsen:

Chocolade truffeltaart :9~

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Receptje met maar 4 ingrediënten.
Oe! Ik zocht nog een taart extra voor m'n verjaardag! Dit is een kanshebber ;)
  FOK!fotograaf maandag 7 februari 2011 @ 16:17:52 #155
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_92463421
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 12:43 schreef n0a het volgende:
Nog vergeten te plaatsen:

Chocolade truffeltaart :9~

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Receptje met maar 4 ingrediënten.
Oooooh :9~. Die ga ik ook een keer maken! Slagroom en chocolade, dat kán gewoon alleen maar lekker zijn :P.
pi_92513388
Niet mooi, maar wél lollig.. Het bento-achtige meeneemavondeten voor mijn lief dat ik zojuist alvast voor morgen in een onschuldig ogend, onopvallend plastic doosje heb gestopt.
Weg stoere kantoorreputatie! >:)

Het is puree van aardappel en romanesco-kool, met grove mosterd en flink wat roomboter. Daarnaast balletjes varkensgehakt uit de oven en een beetje chilisaus. :+



*voorpret*
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 8 februari 2011 @ 19:14:19 #157
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92513819
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 12:43 schreef n0a het volgende:
Nog vergeten te plaatsen:

Chocolade truffeltaart :9~

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Receptje met maar 4 ingrediënten.
Oehhh N0a! Me like O+
Ga ik van het weekend maken :Y
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_92516450
Wel allemaal laten weten hoe het is geworden heh? :)
  woensdag 9 februari 2011 @ 10:19:16 #159
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92536486
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 20:05 schreef n0a het volgende:
Wel allemaal laten weten hoe het is geworden heh? :)
Bij mij wordt er van vrijwel elk 'bijzonder' voedsel een foto gemaakt, komt dus goed :Y
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_92536527
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:04 schreef minilot het volgende:
Niet mooi, maar wél lollig.. Het bento-achtige meeneemavondeten voor mijn lief dat ik zojuist alvast voor morgen in een onschuldig ogend, onopvallend plastic doosje heb gestopt.
Weg stoere kantoorreputatie! >:)

Het is puree van aardappel en romanesco-kool, met grove mosterd en flink wat roomboter. Daarnaast balletjes varkensgehakt uit de oven en een beetje chilisaus. :+

[ afbeelding ]

*voorpret*

Dat ziet er leuk en lekker uit. Die man van jou heeft maar geluk met zo'n vrouw in huis.
pi_92540444
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 10:20 schreef Riann het volgende:

Dat ziet er leuk en lekker uit. Die man van jou heeft maar geluk met zo'n vrouw in huis.
Ha, ik vraag me af of mijn lief hetzelfde denkt als -ie dit prikkertjes ziet! :+

Hier nog even een foto + recept, omdat ik jullie allen het ontbijt gun dat mijn ochtenden tot één grote berg energieke blijheid maakt:



Men neme:
- 1 banaan
- handje havermout
- 150 ml melk
- eetlepeltje pindakaas
- eetlepeltje honing

Samen in de blender en je hebt een smoothie waar je uren mee vooruit kunt! :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 10-02-2011 14:15:57 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_92541962
pindakaas erbij... dat is best een goed idee :Y . pindakaas+banaan is jammie.
ik heb liever met yoghurt dan met melk (of ijs :9~ ) helaas is de staafmixer overleden.
pi_92583910
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 19:34 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik rekende dat recept om, dus wie dat liever heeft: crack pie recept in grammen en milliliters enzo
Het kan zijn dat ik een fout maak, hoor. Maar moet er niet 61 gram melkpoeder staan ipv 21 gram? 1/3 cup melkpoeder = 40 gram + 3/4 ounce melkpoeder (21 gram) = 61 gram?

Oh, wacht, ik snap het al. Never mind. Domme ik. :')

[ Bericht 12% gewijzigd door Landysh op 10-02-2011 12:16:41 ]
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:16:58 #164
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92587873
Nee, het origineel recept spreekt van:
1/3 cup plus 1 teaspoon (3/4 ounce) milk powder
Dus mensen zonder weegschaal (iedereen in de VS, de sukkels) nemen 1/3 cup en een theelepel erbij. En mensen met een weegschaal wegen dus 0,75 ounce af.
0,75 x 28,3 gram = 21.2 gram

Oh wacht, je zag het al. :-)

Nou, ik werd er ook echt helemaal tuureluurs van hoor.
En ben blij dat ik de origenele maten erbij heb laten staan, dan kan ik (en jij) het nog terug rekenen.
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:24:12 #165
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92588173
Lunch van vandaag: Omelet met Chinese bieslook.



In een kom door elkaar roeren:
3 eitjes, 1/2 tl oestersaus, 1/2 tl vissaus, 1/2 tl sesamolie, 1el Shaoxing rijstwijn en flinke snuf zout.
Daar roer je dan 60gr in stukjes gesneden Chinese bieslook door en bakt het in een beetje olie in een koekenpan.
Ik bakte maar 1 kant, vouwde 'm halverwege dubbel en wachtte totdat ik dacht dat de binnenkant niet meer rauw was.

Lekker met okonomiyakisaus. Of zoete chilisaus. Of wat je wilt.
pi_92588405
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:24 schreef RobinOok het volgende:
Lunch van vandaag: Omelet met Chinese bieslook.

[ link | afbeelding ]

In een kom door elkaar roeren:
3 eitjes, 1/2 tl oestersaus, 1/2 tl vissaus, 1/2 tl sesamolie, 1el Shaoxing rijstwijn en flinke snuf zout.
Daar roer je dan 60gr in stukjes gesneden Chinese bieslook door en bakt het in een beetje olie in een koekenpan.
Ik bakte maar 1 kant, vouwde 'm halverwege dubbel en wachtte totdat ik dacht dat de binnenkant niet meer rauw was.

Lekker met okonomiyakisaus. Of zoete chilisaus. Of wat je wilt.
Ow dat ziet er lekker uit! Dat ga ik zeker een keer proberen.
pi_92588495
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:24 schreef RobinOok het volgende:
Lunch van vandaag: Omelet met Chinese bieslook.

[ link | afbeelding ]

In een kom door elkaar roeren:
3 eitjes, 1/2 tl oestersaus, 1/2 tl vissaus, 1/2 tl sesamolie, 1el Shaoxing rijstwijn en flinke snuf zout.
Daar roer je dan 60gr in stukjes gesneden Chinese bieslook door en bakt het in een beetje olie in een koekenpan.
Ik bakte maar 1 kant, vouwde 'm halverwege dubbel en wachtte totdat ik dacht dat de binnenkant niet meer rauw was.

Lekker met okonomiyakisaus. Of zoete chilisaus. Of wat je wilt.
O+ !
Steeds weer als ik iets van jou zie Robin, dan denk ik: ik moet toch eens over mijn ikdurfgeenaziatischegerechtentekoken-issues heenkomen!
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:43:17 #168
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92588875
Heb jij een ikdurfgeenaziatischegerechtentekoken-issue!?!?!?!
Maar dit is gewoon omelet! Als je die op de franse manier klaar zou maken is het alleen maar des te beter. ;)

Echt, Aziatisch koken is helemaal niet zo moeilijk. Je moet alleen wel even de juiste recepten uitkiezen want er is ook veel prut. En gewoon gezond verstand gebruiken, niks aantrekken van instructies om knoflook in een gloeiendhete wok te wokken enzo. Gewoon lekker bedaard en beheerst werkt vaak veel beter. :P
Ik zou echt niet weten waarom je er niet aan zou durven....
Of is het omdat je bang bent niet genoeg plaats te hebben voor alle potjes en flesjes die je keuken dan zullen gaan overspoelen? Hehe.
pi_92588899
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:16 schreef RobinOok het volgende:
Nee, het origineel recept spreekt van:
1/3 cup plus 1 teaspoon (3/4 ounce) milk powder
Dus mensen zonder weegschaal (iedereen in de VS, de sukkels) nemen 1/3 cup en een theelepel erbij. En mensen met een weegschaal wegen dus 0,75 ounce af.
0,75 x 28,3 gram = 21.2 gram

Oh wacht, je zag het al. :-)

Nou, ik werd er ook echt helemaal tuureluurs van hoor.
En ben blij dat ik de origenele maten erbij heb laten staan, dan kan ik (en jij) het nog terug rekenen.
Haha ja ik zag het later al. En inderdaad, erg irritant die Amerikaanse maten.
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 15:04:54 #170
91830 MaximusTG
pi_92589640
Vind ik ook irritant, die cups altijd maar. Maar moet zeggen dat het voor kleine gewichten juist wel handig is. Dan hoef je geen supernauwkeurige weegschaal te kopen. 'Echte' teaspoons(1/8, 1/4, 1/2,1) en een 'echte' tablespoon verkopen ze b.v. bij de Blokker bij elkaar aan een kettinkje.
pi_92589781
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:43 schreef RobinOok het volgende:
Heb jij een ikdurfgeenaziatischegerechtentekoken-issue!?!?!?!
Yup! Stom hè? Ik kwam vroeger alleen in aanraking met aziatisch als ergens chinees werd gehaald, en dat vond ik dan over het algemeen heel erg niet te vreten.. Toen ik een paar jaar geleden op mezelf ging wonen en leerde koken ben ik er nooit zo aan toegekomen om me in aziatische gerechten te verdiepen (traumaatje van vroeger dus, denk ik :)) en in de loop der tijd heb ik me bekwaamd in allerlei keukens van de wereld en allerlei lastige gerechten, behalve dus alles dat in de aziatische hoek zit.
Het zijn smaken die niet in mijn comfort zone zitten, ik vind toko's vaak volstrekt onbegrijpelijk en intimiderend (goddank voor jouw zeer ondersteunende website Robin! O+ ) en hoe vaak ik me ook voorneem om er tóch eens mee aan de slag te gaan: als puntje bij paaltje komt dan kies ik toch vaak voor iets waarvan ik wél weet hoe het werkt, hoe het hoort te smaken en welke combinaties al dan niet kloppen.
Wat je al zegt: ik vind het ook lastig om aziatische recepten op waarde te schatten, terwijl ik bij de meeste andere keukens in één oogopslag kan zien of een recept deugt of niet.. Ik vertrouw eigenlijk alleen die van jou, want jij hebt een miljoen credits opgebouwd. *)
Goed voornemen dus: vanaf nu élke week iets van jou koken. :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 10-02-2011 15:19:38 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_92589893
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 15:04 schreef MaximusTG het volgende:
Vind ik ook irritant, die cups altijd maar. Maar moet zeggen dat het voor kleine gewichten juist wel handig is. Dan hoef je geen supernauwkeurige weegschaal te kopen. 'Echte' teaspoons(1/8, 1/4, 1/2,1) en een 'echte' tablespoon verkopen ze b.v. bij de Blokker bij elkaar aan een kettinkje.
Wegen doe ik alleen bij patisserie, want daar komt het vaak heel nauw bij, maar er gaan weken voorbij dat ik mijn keukenweegschaal niet gebruik. Mijn cups-maatbeker en maatscheppen voor hele, halve, 1/3 en kwart cups (en lepeltjes voor eet- en theelepel, halve theelepel en 1/4e theelepel) gebruik ik dagelijks! Veel sneller, veel makkelijker en aangezien ik negentig procent van mijn recepten van Engelstalige blogs pluk heb ik nooit gezeur met omrekenen. :s)
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 10 februari 2011 @ 15:14:42 #173
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92589996
Cool!

(en wordt een beetje stil van je complimenten, dankje )
  donderdag 10 februari 2011 @ 15:22:17 #174
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92590279
Ik heb 3 van die setjes lepels. Die staan losgeknipt voor het grijpen in een glaasje. Alleen die voor 1/4 en 1/8 theelepels liggen in een la wegens nooit nodig.

En mijn weegschaal hangt aan de muur en gebruik ik eigenlijk ook wel dagelijks. Eerder toen ik vaak aan de lijn deed en calorieën opschreef, maar nu wil ik vaak nog wel weten hoeveel iets weegt. Niet in de laatste plaats natuurlijk zodat ik kan noteren wat ik ook alweer gedaan heb. Want als ik een foto op mijn flickr-account zet moet er wel een recept bij.
  donderdag 10 februari 2011 @ 18:49:46 #175
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92599557
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 12:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, ik vraag me af of mijn lief hetzelfde denkt als -ie dit prikkertjes ziet! :+

Hier nog even een foto + recept, omdat ik jullie allen het ontbijt gun dat mijn ochtenden tot één grote berg energieke blijheid maakt:

[ afbeelding ]

Men neme:
- 1 banaan
- handje havermout
- 150 ml melk
- eetlepeltje pindakaas
- eetlepeltje honing

Samen in de blender en je hebt een smoothie waar je uren mee vooruit kunt! :Y
Minilot, kun je dit ook een avondje van te voren maken, en de volgende morgen pas opdrinken? 's Morgens zit ik namelijk altijd een beetje in tijdnood :P
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_92600983
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 18:49 schreef Purdey het volgende:

[..]

Minilot, kun je dit ook een avondje van te voren maken, en de volgende morgen pas opdrinken? 's Morgens zit ik namelijk altijd een beetje in tijdnood :P
Nou, dat kun je proberen, maar ik vrees dat een geprakte banaan na een nachtje weken in melk niet zo smakelijk meer is, om nog maar te zwijgen over de havermoutvlokken die mogelijk gaan opzwellen tot snotterige kleddertjes.

Maar eerlijk gezegd lijkt het me ook echt niet nodig, het voordeel van een ontbijt-smoothie uit de blender is juist dat het precies anderhalve minuut kost om klaar te maken!
Ik doe langer over een broodje smeren..
Let me see you stripped down to the bone
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 19:34:41 #177
91830 MaximusTG
pi_92602078
Nee, dat wordt echt een afgrijselijk gezicht (hoewel het qua smaak nog wel mee zal vallen). Heb een keer, nadat we dat in Duitsland ophadden, BananenOrangenSchorle gemaakt = gepureerde banaan + sinaasappelsap + bruisend water. Deel banaan dat over was was binnen no-time bruin. Geen gezicht :+ .
  vrijdag 11 februari 2011 @ 15:42:17 #178
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92640135
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 18:49 schreef Purdey het volgende:

[..]

Minilot, kun je dit ook een avondje van te voren maken, en de volgende morgen pas opdrinken? 's Morgens zit ik namelijk altijd een beetje in tijdnood :P
150 ml melk, eetlepeltje pindakaas en eetlepeltje honing in de blenderkan in de ijskast zetten.
Havermout klaarzetten in bakje. Banaan ernaast.
Volgende morgen: blenderkan uit ijskast pakken, bakje havermout erin omkiepen, banaan erbij, blenderen, klaar.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 15:02:29 #179
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92679621
Goed, de chocoladetaart truffeltaart staat (weer) in de koelkast.
Had me vergist in de afmetingen. Uiteindelijk had ik 400 ml room, en 200 gram chocolade. Het werd dus totaal niet hard. Vulling weer eruit gegoten, in een pannetje. Terug naar de supermarkt, paar repen chocolade gekocht, en weer smelten in de oude vulling. Soms maak ik het mezelf zo moeilijk ;(
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  FOK!fotograaf zaterdag 12 februari 2011 @ 15:34:48 #180
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_92680696
Ik heb de chocoladetruffeltaart ook gemaakt! Hij was lekker :9.
pi_92681567
De mr heeft vandaag lunch gemaakt en dat was wel een foto waard vond ik:

Zelfgemaakte Vietnamese loempia's !!



Het was erg lekker :9
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92682663
Oh lekker. Zelf loempia's maken wil ik ook nog eens doen.
pi_92683219
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:02 schreef Purdey het volgende:
Goed, de chocoladetaart truffeltaart staat (weer) in de koelkast.
Had me vergist in de afmetingen. Uiteindelijk had ik 400 ml room, en 200 gram chocolade. Het werd dus totaal niet hard. Vulling weer eruit gegoten, in een pannetje. Terug naar de supermarkt, paar repen chocolade gekocht, en weer smelten in de oude vulling. Soms maak ik het mezelf zo moeilijk ;(
Oops :{ . 50/50 moet ook nog wel lukken. Hopelijk heb je er nog wel zin in, als het bij mij mis gaat ben ik vaak te chagrijnig om nog echt te kunnen genieten.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:51:34 #184
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92683305
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:48 schreef n0a het volgende:

[..]

Oops :{ . 50/50 moet ook nog wel lukken. Hopelijk heb je er nog wel zin in, als het bij mij mis gaat ben ik vaak te chagrijnig om nog echt te kunnen genieten.
Nou, ik was wel een bit cranky toen ik terug moest naar de supermarkt. Maar die zit gelukkig om de hoek. Ik heb er nog steeds wel zin in hoor ;)

@DarkElf: Whoehoeee, wat ziet dat er heerlijk uit!! Is de Mr ook verhuurbaar voor zulke kookactiviteiten? :P
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_92683423
Voor geld is alles te huur :P Maar t was serieus niet zo moeilijk... en hij heeft er meteen veel gemaakt dus de vriezer ligt vol :9 handige voor late night trek :P
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92683791
wat lekker DE! ik wil proeven als ik die foto zie :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zaterdag 12 februari 2011 @ 18:08:15 #187
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92685995
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:01 schreef DarkElf het volgende:
De mr heeft vandaag lunch gemaakt en dat was wel een foto waard vond ik:

Zelfgemaakte Vietnamese loempia's !!

[ afbeelding ]

Het was erg lekker :9
Zien er perfect uit!
Staat hier ook nog op de enoooorme to-do-list.
pi_92690120
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:01 schreef DarkElf het volgende:
De mr heeft vandaag lunch gemaakt en dat was wel een foto waard vond ik:

Zelfgemaakte Vietnamese loempia's !!

[ afbeelding ]

Het was erg lekker :9
Zou je het recept willen plaatsen ziet idd goed uit.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 23:05:01 #189
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_92698505
Film kijken met de kindjes, daar moet iets te snacken bij :9
Chocolatecornflakes O+

I`m not weird. I`m limited edition.
  zondag 13 februari 2011 @ 11:56:11 #190
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92710906
En zoals beloofd N0a en andere gawkers, mijn chocoladetruffeltaart!

So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_92711445
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 11:56 schreef Purdey het volgende:
En zoals beloofd N0a en andere gawkers, mijn chocoladetruffeltaart!

[ afbeelding ]
Woah, die is echt hoog :). Is het niet super machtig zo'n puntje?
  zondag 13 februari 2011 @ 14:33:20 #192
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92716825
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 12:12 schreef n0a het volgende:

[..]

Woah, die is echt hoog :). Is het niet super machtig zo'n puntje?
Ja :') Het was ook niet de bedoeling dat ie zo hoog zou worden. Volgende keer de hoeveel room en chocolade halveren naar 250 :) Of de springvorm groter maken, kan ook. Ik ben altijd bang te weinig te hebben, of dat iemand uithongerd :')
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  zondag 13 februari 2011 @ 14:42:50 #193
156451 nexus-pilot
Slapend horror
pi_92717125
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 23:05 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Film kijken met de kindjes, daar moet iets te snacken bij :9
Chocolatecornflakes O+

[ afbeelding ]
Omg recept please :D
Ik zie daar 2 dwergen staan en ze zijn dronken ;[.
pi_92718518
Lekker, een chocoladeoverschot hier! Looking good. :Y)
Ik ging voor hartig: kaas-uienbrood.

pi_92718720
die taart... :o :9 O+

wow!
Ja doei.
pi_92741753
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:15 schreef prinseszondererwt het volgende:
Lekker, een chocoladeoverschot hier! Looking good. :Y)
Ik ging voor hartig: kaas-uienbrood.

[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit, wat is het recept?
pi_92741850
die taart, vult die niet enorm? :D ziet er mooi uit :Y
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_92758440
Die choco taart :P

Gisteren heb ik vlaams stoofvlees gemaakt op de bbq. (lekker rooksmaakje door toevoeging van wat houtsnippers)

pi_92758783
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:25 schreef Nikos1986 het volgende:
Die choco taart :P

Gisteren heb ik vlaams stoofvlees gemaakt op de bbq. (lekker rooksmaakje door toevoeging van wat houtsnippers)

[ afbeelding ]
O+ stoofvlees met mayonaise en frietjes. :9~
  maandag 14 februari 2011 @ 11:10:52 #200
251095 Purdey
Better off alone..
pi_92760027
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 22:02 schreef DarkElf het volgende:
die taart, vult die niet enorm? :D ziet er mooi uit :Y
Die vult enorm zelfs. Gisteravond én uitgebreid Chinees gegeten, en daarna nog een enorm stuk van deze taart. Gevolg: Ontploft, en mezelf naar bed moeten rollen. M'n hele stofwisseling is nog niet wat hij moest zijn..
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_92760253
ik heb ook zo'n recept voor truffeltaart waas 12 eieren een halve liter slagroom en een pond chocola ingaan (en wat boter, suiker en meel)... is dit recept soms ook van donna hay?
Kwak
pi_92763327
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:15 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb ook zo'n recept voor truffeltaart waas 12 eieren een halve liter slagroom en een pond chocola ingaan (en wat boter, suiker en meel)... is dit recept soms ook van donna hay?
Nope, van mij aan de hand van wat recepten die ik online heb gevonden over truffeltaart/ganache en wat experimenteren. Purdey deed daar weer een andere twist aan :).
pi_92782829
quote:
Op zondag 13 februari 2011 22:01 schreef Fiorellino het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit, wat is het recept?
Hier is het recept van het brood: http://www.thepinkwhisk.co.uk/2011/02/cheese-onion-bread.html
pi_92888936
Ik heb wel eens betere foto's gemaakt, maar vooruit....







Dorade gevuld met rozemarijn, basilicum en knoflook, met daarbij knolselderijpuree en gestoofde venkel :9
Ja doei.
pi_92904378
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 21:29 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb wel eens betere foto's gemaakt, maar vooruit....

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dorade gevuld met rozemarijn, basilicum en knoflook, met daarbij knolselderijpuree en gestoofde venkel :9
Joh, die vis ligt lang niet zo erg in puin als ik naar aanleiding van je post in het Wat eten we vandaag-topic had gedacht! :) Ik zou dit zó opeten! Ook om tien over negen 's morgens. :)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 18 februari 2011 @ 03:23:45 #206
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92951912


Eigenlijk hardstikke simpel en hardstikke lekker. Je koopt een pakje diepvries wontonvelletjes bij de toko, maakt wat gehakt aan met rijstwijn, sojasaus, van die dingen. Lepeltje vulling op een vel, dichtplakken met water of ei. Kunstig dichtvouwen is leuk maar hoeft niet. Dan 4 minuutjes koken en klaar is kees! Lekker met een dipsausje of in noodlesoep.

(recept)
pi_92957502
Leuk gevouwen, dat onthoud ik! Ik plak meestal gewoon allevier de hoeken aan elkaar, piramide-tje.

Is stomen in een mandje trouwens niet makkelijker dan koken?
pi_92957843
Ziet er weer leuk en lekker uit RobinOok, staan al tijden op mijn to-do-verlanglijstje maar het komt er maar niet van, binnenkort toch eens een ker aan beginnen! :s)
  vrijdag 18 februari 2011 @ 12:35:19 #209
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_92959917
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 11:19 schreef ColdFeet het volgende:
Leuk gevouwen, dat onthoud ik! Ik plak meestal gewoon allevier de hoeken aan elkaar, piramide-tje.

Is stomen in een mandje trouwens niet makkelijker dan koken?
Nee, koken in water is altijd makkelijker dan stomen. Egaal gaar en ze plakken niet vast.
Stomen kan je wel doen als je bang bent dat er veel pakketjes niet goed dicht zitten en open zullen gaan. Maar ik maakte er gisteren een stuk of 40, op meerdere manieren dichtgeplakt, soms best stom, maar er ging er niet eentje open tijdens het koken. Stiekem denk ik dat dat kwam omdat ik eiwit gebruikte om ze mee dicht te plakken, dat dat beter plakt dan alleen wat water. Maar moet dat eens naast elkaar proberen om er zeker van te zijn.

Ik vond het in ieder geval reuze meevallen allemaal. Denk dat kinderen het ook wel kunnen. Ik vond die gestoomde, open varkenspasteitjes (sui mai) van een tijdje terug veel lastiger om te maken. En eigenlijk minder lekker ook. Dit ging me veel makkelijker af en vond het dus de moeite waard.
pi_92960553
Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee; ze blijven niet plakken, gaan niet open, en zijn altijd prima gelijkmatig gaar. Maar de bereidingstijd is misschien wat korter als je kookt.

Hmm, misschien ook gewoon een beetje macht der gewoonte dat ik ze altijd stoom :D
  zaterdag 19 februari 2011 @ 15:54:32 #211
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93015012

Tempeh Kering

Knapperig gefrituurde stukjes tempeh in een plakkerige, zoete, pittige, kruidige saus.
Lekker als bijgerechtje, als je het niet voor het eten al allemaal opgesnoept hebt. :9
pi_93016084
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 19:32 schreef prinseszondererwt het volgende:

[..]

Hier is het recept van het brood: http://www.thepinkwhisk.co.uk/2011/02/cheese-onion-bread.html
Oh cool, die ga ik ook proberen te maken. Al vind ik receptenEngels altijd best lastig, maar kom er wel uit :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zaterdag 19 februari 2011 @ 19:53:58 #213
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_93023407
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 15:54 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Tempeh Kering

Knapperig gefrituurde stukjes tempeh in een plakkerige, zoete, pittige, kruidige saus.
Lekker als bijgerechtje, als je het niet voor het eten al allemaal opgesnoept hebt. :9
Ohhhh dat is lekker! Maakte oma ook altijd O+
Bedankt voor het recept!
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_93028210
Heb nu een brood in de oven zitten, hmm heerlijk
En morgen maar weer eens gnocchi maken!! :9 echt zoveel beter dan uit de winkel bah die kunnen echt niet :N
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
  zondag 20 februari 2011 @ 22:03:56 #215
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93267115

Vandaag zachte knoflook/basilicum knoopbroodjes gebakken :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_93267242
Die is mooi gelukt DE ^O^
pi_93267263
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 18:55 schreef Sunnythesun het volgende:
Die is mooi gelukt DE ^O^
Ja! had t serieus niet verwacht na mijn geklungel maar ze rijzen mooi door :)

en ze waren echt lekker en zacht :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_93267322
Prachtig DE!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_93267374
Wat een schattig dingetje, DE :D En gesmolten boter met knoflook&basilicum, heerlijk :9

Oef, en nu heb ik ook weer zin in pasta carbonara, zo lekker vind ik dat!
pi_93267463
zijn ong de maat van een kaiserbroodje :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_93267820
Ooh, wat een lief knoopbroodje, DE O+ Heb vaak recepten gezien voor dat soort brood, maar ik denk altijd dat het vlechten een kliederboel wordt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_93270056
:9 :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_93270692
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 19:07 schreef Isabeau het volgende:
Ooh, wat een lief knoopbroodje, DE O+ Heb vaak recepten gezien voor dat soort brood, maar ik denk altijd dat het vlechten een kliederboel wordt.
nee tis even klungelen maar als je genoeg bloem gebruikt plakt het niet tijdens het knopen :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 24 februari 2011 @ 20:35:01 #225
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93272393
Wat een poepie!
Is dat een wit broodje met topping of zit er ook iets door het deeg?
pi_93272593
recept

eerste keer dat ik iets nieuws maak volg ik vaak t recept dus nu zit er niets doorheen, volgende keer zal ik mijn eigen draai er wat meer aan geven en wel kruiden door t deeg doen :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 2 maart 2011 @ 10:33:26 #227
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93530151
*knip*

[ Bericht 99% gewijzigd door RobinOok op 02-03-2011 10:34:06 (verkeerde topic) ]
pi_93586105
Ik ga hier vanavond ook maar eens foto's posten, denk ik. Ik ben Bo Luc Lac aan het maken, en het zou heel lekker moeten worden :D
  donderdag 3 maart 2011 @ 14:47:31 #229
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_93592375
hier vanavond boerenkool met worst, spekjes én suddervlees. van alles een beetje, met genoeg restjes voor nog een keer. omnomnom. maar ik ben zo slecht in fotograferen... :'(
Kwak
  vrijdag 4 maart 2011 @ 19:08:41 #230
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_93653488
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 02:23 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Knapperige tofuvellen gevuld met pittig varkensgehakt

Oh man oh man, nu heb ik dus nog maar net een frituurpannetje en heb meteen al de neiging om elke dag van dit soort snacks te maken. Helemaal niet moeilijk en zoooo lekker. De versie hierboven met gehakt is robuust (oa door de sambal) en zou volgens mij zo in een snackbar verkocht kunnen worden. Die hieronder met garnalen is delicaat en lieflijk. Oooooh man, hoe kan een mens ooit nog op gewicht komen met zo'n hobby als koken? :D

Er zijn gewoon teveel leuke dingen om klaar te maken en uit te proberen!

[ link | afbeelding ]
Crispy tofusheets met garnalenvulling
ik heb vandaag heel chinatown afgelopen, maar nergens tofuvellen gevonden. Waar haal jij ze?
  vrijdag 4 maart 2011 @ 20:16:43 #231
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93657329
Oh, da's irritant als je iets niet kunt vinden. Die semi-zachte vellen zijn misschien iets moeilijker te vinden. Ik kocht ze bij Cheung Kong, die heeft ook de verse in de diepvries. Ik verwacht dat vegetarische toko Sie San ze ook wel heeft, of bedoelde je niet Chinatown in Den Haag?

Als je een smartphone hebt kun je ze de foto van 't product laten zien wat je zoekt. :-)
  zaterdag 5 maart 2011 @ 09:42:00 #232
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93677283
Goed het was even zwoegen maar het resultaat is erg bevredigend:



Bouillon gemaakt van 4 soepkippenpoten, bleekselderij, wortel, ui en prei. 2 potjes afgevuld met half ingekookte bouillon en de rest nog verder ingekookt tot supergeconcentreerde drab.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 10:25:10 #233
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93677954
Cool!!!
  zaterdag 5 maart 2011 @ 10:30:14 #234
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93678057
Ik moet zeggen die ijsblokjeszakjes zijn echt een uitkomst.
Dit is trouwens het recept dat ik heb gevolgd: http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/kippenbouillon.htm
  zaterdag 5 maart 2011 @ 10:45:05 #235
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93678360
Veel wortel in de recept. :o Ik heb ooit ontdekt/bedacht/geconcludeerd dat ik niet van wortel in de bouillon hou. Wordt ie zoetig van. Dus die laat ik er nu altijd gewoon uit. Maar dit is natuurlijk wel een traditioneel Hollands recept, dus hij hoort er wel in ja. Ik ga meestal meer de Aziatische kant op, met gember en shaoxing rijstwijn enzo. Niet zoveel groenten ook. En ja, dan trek je ook geen 3,5 liter bouillon van een halve soepkip. Had jij ook zoveel bouillon van je poten?

Ja, die ijsblokzakjes vind ik ook ideaal. Heb er een hele zooi in de vriezer liggen, met twee soorten bouillon, met kokosmelk, met zelfgemaakte oestersaus, met limoensap en met eiwit.
  Moderator zaterdag 5 maart 2011 @ 10:55:10 #236
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_93678591
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 09:42 schreef Erasmo het volgende:
Goed het was even zwoegen maar het resultaat is erg bevredigend:

[ afbeelding ]

Bouillon gemaakt van 4 soepkippenpoten, bleekselderij, wortel, ui en prei. 2 potjes afgevuld met half ingekookte bouillon en de rest nog verder ingekookt tot supergeconcentreerde drab.
Doe mij zo'n zakje voor in de vriezer! ^O^
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 12:51:42 #237
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93681845
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 10:45 schreef RobinOok het volgende:
Veel wortel in de recept. :o Ik heb ooit ontdekt/bedacht/geconcludeerd dat ik niet van wortel in de bouillon hou. Wordt ie zoetig van. Dus die laat ik er nu altijd gewoon uit. Maar dit is natuurlijk wel een traditioneel Hollands recept, dus hij hoort er wel in ja. Ik ga meestal meer de Aziatische kant op, met gember en shaoxing rijstwijn enzo. Niet zoveel groenten ook. En ja, dan trek je ook geen 3,5 liter bouillon van een halve soepkip. Had jij ook zoveel bouillon van je poten?

Ja, die ijsblokzakjes vind ik ook ideaal. Heb er een hele zooi in de vriezer liggen, met twee soorten bouillon, met kokosmelk, met zelfgemaakte oestersaus, met limoensap en met eiwit.
Mhoah heb het recept niet 100% aangehouden, heb er 2 kleine winterwortels en 2 uien in gedaan. Edit: en ook nog een gedroogde peper bedenk ik me net.

Ik had een braadpan van ongeveer 5 liter die met alles erin tot de rand toe gevuld was. Ruim 12 uur laten trekken en afzeefsel in laten koken tot de helft. Daar een paar potjes meegevuld en de rest in laten koken tot het supersterk was. Nu nog wat leuks vinden om met de poten te doen.

Eiwitten erin doen, geniaal! Heb vaak wel een paar eiwitten of eigelen over met baksels :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 10:55 schreef Gert het volgende:

[..]

Doe mij zo'n zakje voor in de vriezer! ^O^
Valt makkelijk zelf te maken hoor ;) De netto werktijd zal misschien een kwartiertje zijn en soepkip is super goedkoop als je weet waar je het moet halen.
  zondag 6 maart 2011 @ 19:26:49 #238
251095 Purdey
Better off alone..
pi_93736795
Twee foccacia's gemaakt vanmiddag voor bij de soep vanavond. Waren best lekker, veel robuuster dan de broden die je in de supermarkt haalt en afbakt!

Met groene olijven:



Met rozemarijn en knoflook:

So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_93737178
focaccia met rozemarijn en knoflook, lekker :9
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  FOK!fotograaf zondag 6 maart 2011 @ 19:53:51 #240
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_93737832
Ik heb heel eenvoudig gewoon warme chocolademelk gemaakt :+. Hmmmmm.

pi_93738038
maar die ziet er niet echt simpel uit, maar heeel lekker romig :D
  FOK!fotograaf zondag 6 maart 2011 @ 20:02:29 #242
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_93738252
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 19:58 schreef _Loki het volgende:
maar die ziet er niet echt simpel uit, maar heeel lekker romig :D
Het is toch echt gewoon suiker + cacao in kopje, beetje water erbij om het te mengen, melk opwarmen en door een zeefje in het kopje gieten. Klaaaar :P. Denk dat het zeefje de truc is?
  zondag 6 maart 2011 @ 20:19:40 #243
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93739138
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:02 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Het is toch echt gewoon suiker + cacao in kopje, beetje water erbij om het te mengen, melk opwarmen en door een zeefje in het kopje gieten. Klaaaar :P. Denk dat het zeefje de truc is?
Zoals het hoor :)
pi_93739202
Melk door een zeefje in het kopje gieten? Dat klinkt vreemd.
Ik gooi het altijd allemaal in een pannetje en warm het zo op.
  FOK!fotograaf zondag 6 maart 2011 @ 20:23:40 #245
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_93739385
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:20 schreef _Loki het volgende:
Melk door een zeefje in het kopje gieten? Dat klinkt vreemd.
Ik gooi het altijd allemaal in een pannetje en warm het zo op.
Voor het geval er een vel op de melk zit. Vel of klontjes in je chocolademelk ;(.
  zondag 6 maart 2011 @ 20:27:32 #246
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93739627
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:02 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Het is toch echt gewoon suiker + cacao in kopje, beetje water erbij om het te mengen, melk opwarmen en door een zeefje in het kopje gieten. Klaaaar :P. Denk dat het zeefje de truc is?
Waarom water?
  zondag 6 maart 2011 @ 20:33:24 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93740024
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:27 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Waarom water?
Dat zijn maar een paar druppels om de cacao vloeibaar te maken. Als je daar melk op kamertemperatuur voor gebruikt en je doet er dan hete melk op dan heb je volgens mij kans op spontane velvorming bij de koude melk.
  zondag 6 maart 2011 @ 21:29:52 #248
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93743856
Dat klinkt euh, niet zo geloofwaardig. :-)
Volgende keer dat ik chocomelk maak ga ik 't uitproberen.
  zondag 6 maart 2011 @ 21:40:16 #249
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_93744746
In plaats van water gebruik ik koffiemelk.
pi_93749654
Ik gewoon een lepeltje wat warme melk uit het pannetje voor het kookt, ben ik de enige :? lijkt me toch de meest logische optie eigenlijk :?
  zondag 6 maart 2011 @ 22:57:19 #251
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
  donderdag 10 maart 2011 @ 23:53:29 #252
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93937547


Je koopt een pakje pangsit velletjes uit de diepvries van de toko. Laat die rustig ontdooien. (liefst een dag ervoor in de ijskast leggen, maar uurtje van tevoren met verpakking en al in bak water kan ook)

Maak een gehaktsmurrie van:
250g varkensgehak (of ander gehakt)
140g gemalen grote garnalen (kan je ook weglaten)
1 el gehakte gember
2 teentjes knoflook, geperst
1 lente-uitje, fijngehakt
1 el sojasaus
1 el shaoxing rijstwijn
1/2 el vissaus
1/2 tl suiker
1/2 tl zout
Of nou ja, wat je maar wilt. Maak er een fijne, natte gehaktprut van, want hoe droger je smurrie, hoe droger het resultaat en je wilt juist een beetje sappige vulling.

Leg je wat pangsit velletjes op je werkblad/tafel/aanrecht.
Theelepeltje smurrie op elke velletje.
Velletje om de smurrie heen nat maken met water of losgeklopt ei.
Velletjes dubbelvouwen (driehoek vind ik 't leukst), goed dicht drukken en zorg dat er geen luchtbellen in zitten.

2 minuten frituren op 180C en voila!
Serveren met chilisaus. :9
pi_93948838
wat een idee! ik ga em vnv maken! thnx RobinOok voor het delen O+
hopelijk heeft de toko pangsit/wontonvellen.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:36:51 #254
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_93949653
Ja, pangsitvellen hebben de meeste toko's wel. :Y
Maar let op, er zijn dus 2 soorten. De gewone wonton is bedoeld om te stomen of koken en deze om te frituren. Dat staat er altijd duidelijk op: pangsit vellen of bijvoorbeeld "wonton pastry for deep fry".

Ik ben vorige keer vergeten 2 verschillende velletjes tegelijk in de frituur te gooien om het verschil te zien. Stom. Maar ik zou evengoed toch aanraden de juiste vellen te gebruiken. ;-)
pi_93950021
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:36 schreef RobinOok het volgende:
Ja, pangsitvellen hebben de meeste toko's wel. :Y
Maar let op, er zijn dus 2 soorten. De gewone wonton is bedoeld om te stomen of koken en deze om te frituren. Dat staat er altijd duidelijk op: pangsit vellen of bijvoorbeeld "wonton pastry for deep fry".

Ik ben vorige keer vergeten 2 verschillende velletjes tegelijk in de frituur te gooien om het verschil te zien. Stom. Maar ik zou evengoed toch aanraden de juiste vellen te gebruiken. ;-)
ok thnx ik ga t gewoon vragen aan een medewerker, dan komt het vast goed :) die vissaus en shaoxing rijstwijn kan ik hopelijk ook daar kopen en anders in de super
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_94004166
De mr heeft een ongelooflijk lekker mokka cake gemaakt:



Hij is super lekker!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_94004426
zo ziet ie er ook uit! :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_94004768
:9 :9 @ Rt.
pi_94004954
ooh ja RobinOok; de pangsit was goe-hoed! ^O^
volgende keer doe ik er wel een (of 2) sambal doorheen, mocht wel ietsjes pittiger maar tis erg lekker :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_94012389
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:24 schreef DarkElf het volgende:
De mr heeft een ongelooflijk lekker mokka cake gemaakt:

[ afbeelding ]

Hij is super lekker!
Oh my god, die ziet er echt hemels uit! :D
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 21:49:44 #261
251095 Purdey
Better off alone..
pi_94019104
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:24 schreef DarkElf het volgende:
De mr heeft een ongelooflijk lekker mokka cake gemaakt:

[ afbeelding ]

Hij is super lekker!
Jou man is volgens mij echt de mannelijke versie van 'De Goddelijke huisvrouw' :Y
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 21:51:27 #262
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_94019177
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:24 schreef DarkElf het volgende:
De mr heeft een ongelooflijk lekker mokka cake gemaakt:

[ afbeelding ]

Hij is super lekker!
doe mij ook zo'n MR :9~
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 12 maart 2011 @ 22:10:04 #263
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_94019961
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 20:16 schreef RobinOok het volgende:
Oh, da's irritant als je iets niet kunt vinden. Die semi-zachte vellen zijn misschien iets moeilijker te vinden. Ik kocht ze bij Cheung Kong, die heeft ook de verse in de diepvries. Ik verwacht dat vegetarische toko Sie San ze ook wel heeft, of bedoelde je niet Chinatown in Den Haag?

Als je een smartphone hebt kun je ze de foto van 't product laten zien wat je zoekt. :-)
haha, precies de twee die ik heb overgeslagen. Ik was moe, en ben toen naar huis gegaan. De vegetarische daar kom ik echt vaak, dus dat komt wel goed! thnx!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:54:47 #264
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94138557


Had een zoete, witte aardappel geschild om te fotograferen en vond 't zonde om die weg te gooien, dus ik denk "ik bak er een paar frietjes van, in een klein laagje olie". Daarna dacht ik "ha, ik bouw er zo'n toren van!". (kan normaal nooit, want ik eet nooit zo weinig frietjes)

En toen dacht ik: "beetje saaie kleuren, wacht, ik maak er een Japanse "Bataatje Speciaal" van!" *grin*



Bataatje speciaal met kewpie mayonaise, okonomiyaki saus, fijngehakt rood uitje, bonitovlokken en aonori.

Vond het nog lekker ook. :+
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:55:42 #265
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94138594
Waar af te halen? :D
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:56:49 #266
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94138635
Ja, ik dacht serieus "dat kun je zo verkopen!". :s)
pi_94138847
Dat ziet er serieus uit als een gerecht in een sterrenrestaurant :D
pi_94149705
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:49 schreef Purdey het volgende:

[..]

Jou man is volgens mij echt de mannelijke versie van 'De Goddelijke huisvrouw' :Y
Ja mooi he? :7

ik hou meer van hartige dingen dus maak uit mezelf niet snel iets zoets.. dus als er iets gebakken wordt dan is dat meer de mr zijn afdeling :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_94149952
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:54 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Had een zoete, witte aardappel geschild om te fotograferen en vond 't zonde om die weg te gooien, dus ik denk "ik bak er een paar frietjes van, in een klein laagje olie". Daarna dacht ik "ha, ik bouw er zo'n toren van!". (kan normaal nooit, want ik eet nooit zo weinig frietjes)

En toen dacht ik: "beetje saaie kleuren, wacht, ik maak er een Japanse "Bataatje Speciaal" van!" *grin*

[ link | afbeelding ]

Bataatje speciaal met kewpie mayonaise, okonomiyaki saus, fijngehakt rood uitje, bonitovlokken en aonori.

Vond het nog lekker ook. :+
Geweldig! :D
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_94152414
Jenga speciaal! :D

Ziet er prachtig uit Robin, erg creatief :Y
pi_94152569
Goed idee Robin!
  zaterdag 19 maart 2011 @ 22:14:58 #272
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_94351001
RobinOok, jij hangt hioer ook rond en bent volgens mij expert op het gebied van de aziatische keuken, dus ik heb en vraag :9
ik ben gek op de gebakken bami van de authentieke chinees, zoals bijv. nam kee amsterdam enz., en dan een combi met vlees, groenten en soya-oestersaus. van de week at ik bij charlie chiu's een lekker gerecht met noodles, beef en groenten en soya/oestersaus, dus zoiets wil ik zelf wel maken.
hoe maak ik dit het beste klaar?
dunne noodles kopen, die koken, dan in de wok kwakken, en met groenten en vlees opbakken en dan een mengsel van soyasaus en oestersaus erop kwakken?
\of komt daar iets meer bij kijken? :') :+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 20 maart 2011 @ 00:18:52 #273
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94357170
Ojeeee, niet alleen maak ik nooit bami, ik eet het ook nooit. :@
Maar kan er wel wat over zeggen: volgens mij is de truc om dingen apart te wokken en pas op het laatst bij elkaar te kiepen.
1. Kook je noodles (ik hoor veel goeds over tai ming wokmie, ze staan ergens bovenaan mijn to-do-lijstje, als ik ze geprobeerd heb zal ik er nog op terug komen) en spoel ze meteen onder koud water af. Dan nog even onderdompelen in koud water zodat het kookproces echt is gestopt.
2. Bak het gemarineerde vlees op hoog vuur, lekker bruin. Hoeft bij biefstukreepjes nog niet 100% gaar, want 't gaart door. Haal uit de wok en zet apart.
3. Bak de groenten op hoog vuur.
4. Als je een sausje hebt (bijvoorbeeld oestersaus, sojasaus en rijstwijn) voeg je dat nu toe.
5. Voeg de noodles toe. Bak.
6. Voeg het vlees toe en warm nog even door.

Zoiets.

En oja, geheim van de Chinees is uiteraard een snufje ve-tsin.

PS Zijn we niet enorm off-topic hier? :P
  zondag 20 maart 2011 @ 00:20:51 #274
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_94357249
ha, bedankt :D
moet het perse wokmie zijn, of kan ik het af met gewone dunne noodles uit de superomdehoek?

en ja, maar ik wist ff geen andere plek om het te vragen aan je :D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 20 maart 2011 @ 01:50:32 #275
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94360724
Nou, die Tai Ming ligt nu juist bij de supermarkt, dacht ik. ;)
Maar ja, uiteraard zijn er nog meer merken okay, al zou ik niet voor zoiets als honig gaan. Wel een beetje authentiek graag. En in ieder geval (eier) tarwenoodles. Maar jij weet zelf vast het beste welk soort noodles je wilt, dus dat merk je dan vanzelf wel, of het erop lijkt.

(en oja, eiernoedels zijn niet eens zozeer noodles met ei, maar meer gelig en wat elastischer, met meer byte en daarom goed geschikt om te bakken.)
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:25:36 #276
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94471062

Piperade van gerookte paprika's

Op de foto in een lief, klein ovenschaaltje wat ik nog nooit had gebruikt (en toch perse moest hebben ;-) ) en een kwarteleitje, maar normaal gesproken gewoon in een ovenschaal met een of twee kippeneitjes. Voor je 't eet roer je lekker alles door elkaar tot een stuk minder fotogeniek geheel, maar lekker!!!
pi_94504347
Oeh, piperade! Daar heb ik er op mijn balkonnetje vorig jaar in de zon heel wat van op. Ook lekker als ontbijt! :Y

Zojuist trouwens romesco-saus gemaakt, naar dit recept van choosy-beggars.com:



Deze romesco is een prutje op basis van geroosterde tomaten en knoflook, geroosterde hazelnoten en amandelen, olie, rode wijnazijn, anchopeper en wat oud brood. Het lijkt misschien niet veel bijzonders, maar jezus allemachtig - wat is dit een ontzettend geniale saus/dip/spread zeg! O+
Ik heb 'm zojuist met plakken stevig stokbrood en wat gebakken repen courgette op, maar volgens mij is het lekker op álles: pasta, vlees, vis, sandwiches..

Ik kan 'm iedereen van harte aanraden! Zeker als er straks in de zomer weer 'n beetje lekkere tomaten zijn. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_94504467
Er zijn in Nederland nooit echt lekkere tomaten vergeleken met veel andere landen :{

Maar ik ga het eens maken, ik hou wel van dat soort dipjes :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 23 maart 2011 @ 12:06:45 #279
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94505456
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 11:37 schreef minilot het volgende:
Deze romesco is een prutje op basis van geroosterde tomaten en knoflook, geroosterde hazelnoten en amandelen, olie, rode wijnazijn, anchopeper en wat oud brood. Het lijkt misschien niet veel bijzonders, maar jezus allemachtig - wat is dit een ontzettend geniale saus/dip/spread zeg! O+
Ik at dat (denk ik) vorige week bij Ron Blaauw!Op een rond toastje. Inderdaad lekker! :Y
Dankjewel voor 't recept, ik ga het ook eens maken.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 maart 2011 @ 12:10:22 #280
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_94549782


Broodje Meatball Marinara :+
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 25 maart 2011 @ 00:37:13 #281
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_94583788


Bami voor Mirjam!
(2 personen)

Week 3 gedroogde Chinese champignons voor tenminste 1 uur.
Knijp uit en snij in reepjes om de stengel heen. Gooi de stengel weg.

Marineer ongeveer 150g in reepjes/stukjes gesneden varkenshaas in:
0,5 EL lichte sojasaus
0,5 EL oestersaus
0,5 EL Shaoxing rijstwijn
Roerbak op hoog vuur bruin, maar nog niet helemaal gaar.
Kieper op bordje en zet apart.

Kook volgens instructies op de verpakking:
150g noedels (ik gebruikte Tai Ming dikke Chinese Wokmie, lekker is die!)
Giet ze af en spoel goed met koud water.
Besprenkel met een beetje (sesam)olie om plakken te voorkomen.
Zet even apart.

Roerbak 30-60 seconden:
1 EL gehakte knoflook
1 EL gehakte gember
0,5 EL gehakte chilipepers
5 sperziebonen in dunne schuine plakjes
in reepjes gesneden geweekte chinese champignons

Voeg de noedels toe.
Roerbak een minuutje of zo.
Voeg sausje toe:
1 EL lichte sojasaus
1 EL Shaoxing rijstwijn
0,5 EL oestersaus

Warm door.
Voeg roergebakken varkensvlees toe.
Warm ook door.
Proef en voeg sojasaus of zout naar smaak toe.
Op het laatst de ringetjes lente-ui en een scheutje sesamolie.
Voila!

Was heul niet slecht en al at ik nooit bami bij Nam Kee, deze zou zo op de kaart moeten! Haha.
Jammer dat je 'm niet kon proeven.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 10:34:38 #282
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_94590211
:D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  FOK!fotograaf zondag 27 maart 2011 @ 13:49:51 #283
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_94671960
Tiramisu ^O^. Geen interessante foto dit keer.

pi_94814715
Ik ga al kwijlend door dit topic heen, vooral Robin's recepten :9~ :9~
pi_94819830
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 13:49 schreef Chemiu het volgende:
Tiramisu ^O^. Geen interessante foto dit keer.

[ afbeelding ]
Is dat lekker met kwark?
pi_94828923
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 19:00 schreef _Loki het volgende:

Is dat lekker met kwark?
Als ik even voor m'n beurt mag praten: mijn vriendin maakte het ook weleens en ik vind het echt niet zo'n wauze combi. Kwark is gewoon te zurig om een fatsoenlijke tiramisu-smaak te krijgen, en daarnaast ook nog eens niet romig genoeg.

Kun je beter gewoon een kleinere portie nemen :Y)
pi_94843790
Dat dacht ik al. :)
pi_94853876
He das toeval. Ik zocht afgelopen weekend dikke noodles en kwam ook bij die Tai Ming dikke Chinese Wokmie terecht. Lekker zijn ze zeg! Nooit meer die hollandse nestjes.
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:27:31 #289
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
  maandag 4 april 2011 @ 23:06:45 #290
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95051603

Draadjesvlees (gestoofde Runderriblap)

Jus zag er niet uit maar was wel erg lekker.
pi_95051748
Omg, ik zou hier zo m'n tanden in willen zetten. Maakt niet uit dat het 23:08 uur is.
pi_95061521
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 00:37 schreef RobinOok het volgende:

Bami voor Mirjam!

......

Deze van het weekend gemaakt. Erg lekker, makkelijk en snel. Blijvertje!
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:00:57 #293
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95066101
Cool! Dat vind ik echt leuk! Want 't was echt helemaal zelf in elkaar gefröbeld. Had niet eens gegoogeld voor inspiratie of zo.
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:42:25 #294
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95070016
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 13:00 schreef RobinOok het volgende:
Cool! Dat vind ik echt leuk! Want 't was echt helemaal zelf in elkaar gefröbeld. Had niet eens gegoogeld voor inspiratie of zo.
leuk he :D
ik heb zojuist boodschappen gedaan, eiermie (ik hou van dunne noodles, dikke vind ik héél vies. , biefstuk, bosui, gewone ui, champignons, en ik heb soyasaus, oestersaus en sesamolie, dus ik moet een eind komen lijkt me :7
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:49:24 #295
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
  zondag 10 april 2011 @ 22:20:27 #296
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_95322030


Voorgerechtje vandaag :9
pi_95346590
Kunstig opgemaakt hoor, kan zo in een restaurant geserveerd worden :)
  donderdag 21 april 2011 @ 23:39:18 #298
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95834131

Chinese, gemarmerde thee eieren

Ik maak ze alleen met Pasen. Vind ze niet superlekker, maar wel superleuk. :-)
  maandag 25 april 2011 @ 15:45:16 #299
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_95957108
Wordt er niet meer gekookt en kokkerelt hier?!
Ik dan maar weer, voordat het topic van de bladzijde afvalt. ;-)


Oesters van Nam Kee!

En iedereen die denkt dat rauwe oesters vies zijn, moet je ze echt eens zo proberen. Gestoomd met zwarte boontjes en een sojasausdressinkje. Echt zooooo lekker!
Bij veel Chinese restaurants gewoon per stuk te bestellen. Gewoon eens proberen!
pi_95966416
Dan zal ik mij ook maar eens opofferen:


Een tajine van diverse nutriënten, geur- en smaakstoffen die in mijn koelkast op een toepassing lagen te wachten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_96008916
Weet niet of het een volwaardige sluitfoto is, maargoed:



Vrij naar dit recept van Jamie Oliver :9
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')