abonnement Unibet Coolblue
pi_89751366
Ik wil eigenlijk al heel lang een hond, maar heb me er nooit goed mee bezig gehouden. Ik weet niets van rassen, eigenschappen, gedrag, voeding en opvoeding.

Omdat er genoeg honden in het asiel zitten, dacht ik dat het beter is om zo'n hond een kans te geven, dan een pup te kopen. Waar moet je bij een asielhond vooral op letten, gezien ik vrij weinig ervaring heb.

Ik weet nog niet welk ras het beste geschikt is voor mij.

Ik:
- Werk thuis en woon op een boerderij met af en toe schapen in de wei
- ben bereid om gedragscursus te volgen
- heb zeer weinig ervaring met honden

Ik zoek een hond:
- die niet té aggressief is
- goed op te voeden
- Niet een klein keffertje, of een enorme kolos
- Geen lang haar met dagelijkse verzorging

Ik vind de volgende honden erg mooi:
- (Golden) retrievers
- Hollandse en duitse herders
- Saarloos en Tsjechoslowaakse Wolfhond
- Eskimohond en Huskies
- Sommige berghonden
- Japanse honden als de Akita en Shi Inu

Deze hond ziet er bijvoorbeeld prachtig uit: http://ikzoekbaas.nl/asie(...)er-bloemen-dordrecht , maar dan lees ik dat Huskies erg lastig op te voeden zijn, en vraag ik me af of dat wel mogelijk is als nieuwe baas.

Heeft een van jullie tips over asielhonden of een ras dat bij mij past?
  vrijdag 10 december 2010 @ 09:02:17 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89751718
Honden in het asiel hebben vaak een lastige geschiedenis. Je ziet daarom juist vaak staan (www.dierenasiels.com) dat er iemand wordt gezocht met veel ervaring.

Laat je dus in ieder geval goed voorlichten in het asiel zelf en wees duidelijk over je gebrek aan ervaring.
The love you take is equal to the love you make.
  Boks-Chick vrijdag 10 december 2010 @ 09:03:24 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_89751742
quote:
Ik vind de volgende honden erg mooi:
- (Golden) retrievers
hebben lange haren ;)
Verder wel een geweldige beginnershond :Y Geweldig karakter, en kan toch ook waaks zijn voor zijn huis en inwoners.
quote:
- Hollandse en duitse herders
zelf vind ik met name Hollandse herders tof. Herders zijn toffe beesten, maar zelf zeg ik: voor een volledig onervaren hondeneigenaar geen verstandige hond. Een herder kan heel erg dominant zijn (of worden wanneer zijn baas niet op de juiste wijze de baas is).
quote:
- Saarloos en Tsjechoslowaakse Wolfhond
zie herder
quote:
- Eskimohond en Huskies
erg trouwe honden, maar ook honden die dagelijks heeeeeeel veel beweging moeten kunnen hebben. En dan bedoel ik niet los gooien buiten en hun zichzelf laten vermaken. Daarbij zijn het honden die je (vind ik dan) niet als enige hond moet hebben maar minimaal 2, daar het echte roedelhonden zijn. Dat zit nog heel erg sterk in hun natuur. Daarbij vragen ook deze honden doorgaans een (redelijk ervaren) echte baas-baas
quote:
- Sommige berghonden
zie de vorige. ook deze honden hebben veel beweging nodig en zijn imo zeker niet honden voor iemand die een volledige beginner/noob op hondenvlak is.

quote:
- Japanse honden als de Akita en Shi Inu
weet ik te weinig van.

Even zo uit de losse pols. Uiteraard per ras zullen uitzonderingen de regel bevestigen, maar in deze orde van grootte moet je het wel zoeken vrees ik. Mij lijkt dus het verstandigst als je een Golden Retriever neemt. Voor een beginnende hondenbezitter met zero ervaring de hond met de meeste tolerantie.

Overigens geldt voor elke hond dat hij beweging nodig heeft èn dat je wel echt de baas moet willen zijn en dit goed moet kunnen invullen. Ook een goldie heeft regels en structuur nodig.
Cursussen doen zijn wat dat betreft echt een aanrader
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 10 december 2010 @ 09:04:33 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_89751766
en idd wat lienekien zegt, laat je goed informeren en wees erg duidelijk over je eigen ervaring ;)

Heel veel succes iig. Honden zijn geweldig, je zal er een zeer toffe, fijne en goede vriend aan hebben O+
lolwut
pi_89755407
Wat denk je van een labrador (mix)? Ziet er ongeveer uit als een golden maar minus het lange haar, en over het algemeen een fijn karakter. Ze zitten ook nog wel eens in het asiel heb ik gezien, soms zijn ze gedumpt of iets dergelijks. Verder vooral aangeven dat je geen ervaring hebt, de meeste asiels denken dan met je mee en geven je geen hond met gebruiksaanwijzing. Je kunt trouwens ook voor een herplaatser via de rasvereniging gaan. Dat zijn over het algemeen hele gewone, lieve honden die een nieuwe baas nodig hebben maar die tot die tijd nog bij hun eigen baasje in huis wonen. Voordeel daarvan is dat je rechtstreeks met de baas kan praten, je weet dus alles van de hond, terwijl in een asiel toch vaak weinig bekend is over de achtergrond.

Verder zou ik in jouw geval echt niet voor een herder, wolfshond of husky o.i.d gaan, en ook de japanse rassen zijn vaak erg pittig van karakter. Als je die uit het asiel haalt hebben ze vaak al problemen en om daar als honden-noob aan te beginnen lijkt me zeer moeilijk. Ik ben zelf groot voorstander van rustig opbouwen, dus eerst een 'makkelijke' hond nemen om ervaring mee op te doen (zeg; labrador of golden, zonder extreme gebruiksaanwijzing) en daarna over te gaan op de 'moeilijkere' rassen. Dan leer je eerst hoe het precies is een hond te hebben en te verzorgen, wat wel en wat niet werkt en hoe je een hond kan lezen. En als je die ervaring op het gedaan heb je daar veel profijt van als je later een hond met gebruiksaanwijzing of sterk karakter krijgt :)

Oh ja, en geen hond van marktplaats doen, je weet niet wat je koopt daar, wellicht sponsor je wel een broodfokker oid of koop je echt een kat hond in de zak. Verder zijn de websites van diverse rasverenigingen ook hele goede plekken om een beschrijving van het ras en het karakter te vinden - al is het soms wat rooskleurig natuurlijk, het zijn daar allemaal fans van dat ras :P

Verder:

Labrador herplaatser die nieuw huis zoekt:
http://www.nederlandselabradorvereniging.nl/index.php?id=149

Informatie Golden retriever herplaatsing:
http://www.goldenretrieverclub.net/cms/herplaatsing.html

Zoeken op www.dierenasiels.com en dan ras - 'grote jachthonden en retrievers' levert ook vrij veel labrador-hits op die in asiels zitten te wachten op en nieuw baasje. Tip: ga niet voor honden waar bij staat dat ze niet bij kinderen en/of andere honden kunnen, dan maak je het jezelf namelijk wel vrij lastig meteen. Heel veel succes in ieder geval met zoeken, en super goed dat je je eerst informeert voor je stappen neemt! ^O^
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_89757563
Ik zou in ieder geval voor een slimme hond gaan ,wat er niet inzit is er ook niet in te trainen :

Dus een Bordercollie ,of een herder of een Australian catlledog ,dan heb je met hoeders te maken .
Oud Duitse herder staan de poten rechter onder het schijnt te schelen qua heupproblemen .
De rest is voor bewaking ,jacht of uitgesproken werkhond, Husky kan slecht alleen .

Saarloos Wolfshond is slecht te trainen doordat in het gedachtegoed van Leendert Saarloos er meer wolf dan herder in gefokt word momenteel.
http://www.hondenforum.nl(...)2&t=134813&view=next
Je ziet ze daardoor ook niet meer als blindegeleidehond
Tsjech zou ik niet als eerste hond aanbevelen ,je moet erg zwart-wit denken .

Zou voor een hond van minimaal een jaar of twee gaan ,ben je de pubertijd voorbij en kan je wel aannemen dat het karakter zich gevormd heeft .

Ga voor een reu ,teven zijn feller en jagen meer .
Ga je voor een ras wat met HD of atrose behept is zou ik rontgenfoto's laten maken .
Weet je waar je aan toe bent ,dan na een jaar met een gebroken rug te zitten of een kreupele hond.
Werkhond kost je drie uur per dag ,niet enkel voor zijn wandelingetje maar zeker voor de band op te bouwen en te behouden met hem/haar.
Het blijven roedeldieren ,en als jij de Alpha wil zijn ,zal je je wel als zodanig moeten manifesteren .
Hou hem of haar schraal,het meeste wat je uit het asiel haalt is te dik .
Ondergrens aanhouden qua streefgewicht,scheelt een hoop klachten

[ Bericht 2% gewijzigd door zeeeend op 10-12-2010 12:18:13 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:05:46 #7
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89757725
Heb je er rekening mee gehouden dat een dier veel geld kan kosten?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89758184
Download alle afleveringen van Cesar Millan en kijk ze.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:28:24 #9
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89758631
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:17 schreef Sattyagraha het volgende:
Download alle afleveringen van Cesar Millan en kijk ze.
:')

Ja, nee, briljante kerel. Not.

Laatst een aflevering gezien waarbij een benner senner geen trap wilde lopen. Hij liep me een partij aan dat beest te sleuren. Niet normaal.

Belachelijk gewoon. Beest had wel nek letsel kunnen krijgen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89758813
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:28 schreef Qwea het volgende:

[..]

:')

Ja, nee, briljante kerel. Not.

Laatst een aflevering gezien waarbij een benner senner geen trap wilde lopen. Hij liep me een partij aan dat beest te sleuren. Niet normaal.

Belachelijk gewoon. Beest had wel nek letsel kunnen krijgen.
Klopt, dan moet je zo'n hond gewoon op zijn kussentje laten liggen. Liep die hond uiteindelijk wel weer de trap op?

Ik hou persoonlijk wel van het type baasje dat zijn hond af en toe even durft aan te pakken.
Ik erger me kapot aan al die baasjes met onopgevoede honden, mensen die door hun hond worden uitgelaten ipv andersom en mensen die hun hond niet kunnen weerhouden van het bespringen van mensen/kinderen en andere honden.
Sommige mensen gedragen zich tegen hun hond zoals ze zich tegen hun collega's op kantoor gedragen als ze boos zijn. Ze zijn gewoon geen pack leaders.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:35:37 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89758883
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:33 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Klopt, dan moet je zo'n hond gewoon op zijn kussentje laten liggen. Liep die hond uiteindelijk wel weer de trap op?
:') Ja hoor. Het ene uiterste met het andere. De mijne liep ook geen trap, nu wel. En ik heb hem toch echt niet bijna een hernia bezorgt.

quote:
Ik hou persoonlijk wel van het type baasje dat zijn hond af en toe even durft aan te pakken.
Ik erger me kapot aan al die baasjes met onopgevoede honden, mensen die door hun hond worden uitgelaten ipv andersom en mensen die hun hond niet kunnen weerhouden van het bespringen van mensen/kinderen en andere honden.
Sommige mensen gedragen zich tegen hun hond zoals ze zich tegen hun collega's op kantoor gedragen als ze boos zijn. Ze zijn gewoon geen pack leaders.
Eens, absoluut. Maar dat betekend niet dat je maar aan je hond moet sleuren of je hond moet meppen. Dan ben je IMHO geen pack leader.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89759176
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 12:33 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Klopt, dan moet je zo'n hond gewoon op zijn kussentje laten liggen. Liep die hond uiteindelijk wel weer de trap op?

Ik hou persoonlijk wel van het type baasje dat zijn hond af en toe even durft aan te pakken.
Ik erger me kapot aan al die baasjes met onopgevoede honden, mensen die door hun hond worden uitgelaten ipv andersom en mensen die hun hond niet kunnen weerhouden van het bespringen van mensen/kinderen en andere honden.
Sommige mensen gedragen zich tegen hun hond zoals ze zich tegen hun collega's op kantoor gedragen als ze boos zijn. Ze zijn gewoon geen pack leaders.
Hoe moet je je dan gedragen ?

[ Bericht 8% gewijzigd door zeeeend op 10-12-2010 13:23:13 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:34:27 #13
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_89763368
Ga gewoon naar een asiel en laat je informeren over welke hond geschikt is voor jou, dat is het beste. Wij kunnen zo wel wat goede rassen voor de beginner opdreunen en rassen die niets voor beginners zijn (de husky bv) maar het asiel kan je alles vertellen over die ene specifieke hond. Retrievers zijn bijvoorbeeld voorbeeldige honden mits goed opgevoed, in het asiel is de Retriever vaak wat minder leuk omdat ze slecht zijn opgevoed. Althans, zo kwam ik ze tegen toen ik een rondje asiels.com deed. Daarom laten informeren door het asiel zelf, die weten precies hoe de hond is.

Mijn Golden heeft overigens uiteraard ook lang haar, maar die hoef je niet elke dag te kammen of zo hoor. En kortharigen kunnen veel erger uitharen dan langharig, dat schijnen veel mensen niet te weten. Dat hoeft je iig niet tegen te houden dus.

Wat voor hond je ook neemt, een cursus is altijd een aanrader. Of je nu beginner bent of niet, je bouwt zo ook een band op met je hond en je leert elkaar goed kennen. Voor iemand zonder enige ervaring is het helemaal geen overbodige luxe.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:37:25 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_89763484
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:33 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Klopt, dan moet je zo'n hond gewoon op zijn kussentje laten liggen. Liep die hond uiteindelijk wel weer de trap op?

Ik hou persoonlijk wel van het type baasje dat zijn hond af en toe even durft aan te pakken.
Ik erger me kapot aan al die baasjes met onopgevoede honden, mensen die door hun hond worden uitgelaten ipv andersom en mensen die hun hond niet kunnen weerhouden van het bespringen van mensen/kinderen en andere honden.
Sommige mensen gedragen zich tegen hun hond zoals ze zich tegen hun collega's op kantoor gedragen als ze boos zijn. Ze zijn gewoon geen pack leaders.
Dit raakt kant noch wal. Qwea is helemaal niet tegen het leren traplopen, maar wel de wijze waarop. Net zoals wanneer je de hond uitlaat, als je steeds aan de riem trekt om hem te corrigeren, is het enige wat je aan het doen bent die hond een slechte nek bezorgen. Daar zijn andere, betere manieren voor. Net zoals die er voor traplopen zijn.

En daarbij, als je je hond gewoon goed opvoedt, hoef je de hond helemaal niet hard aan te pakken. w/
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_89763789
quote:
Ga gewoon naar een asiel en laat je informeren over welke hond geschikt is voor jou
Juist! Als je vertelt dat dit je eerste hond wordt zullen ze je geen dominante/super energieke hond aanraden. Als je dan ook nog een gedragscursus gaat volgen komt het wel goed.

Je hebt trouwens wel een stuk of wat honden op je lijstje staan die wat minder geschikt zijn voor beginners. Probeer dus ook open te staan voor andere rassen.
  Moderator vrijdag 10 december 2010 @ 14:52:43 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_89764047
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:05 schreef Qwea het volgende:
Heb je er rekening mee gehouden dat een dier veel geld kan kosten?
Volgens mij is TS juist bezig met een heel overwogen keuze te maken, wat ik heel goed vind _O_ Ik denk dus dat hij daar ook wel rekening mee gehouden heeft.

Verder, er zitten echt niet alleen maar moeilijke probleemhonden in het asiel, maar bijvoorbeeld ook leuke hondjes van oude mensen die er niet meer voor kunnen zorgen, of van mensen die overleden zijn. Allerlei soorten en maten. Zo'n hond lijkt me juist ook heel geschikt voor je.

Maar wat hier ook al eens gezegd is, maak eens een afspraak met een asiel in de buurt en laat je eens voorlichten. Als je er een goed gevoel bij hebt, kun je altijd nog verder kijken of er iets voor je bij zit.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:22:53 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89765404
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Volgens mij is TS juist bezig met een heel overwogen keuze te maken, wat ik heel goed vind _O_ Ik denk dus dat hij daar ook wel rekening mee gehouden heeft.
Ik denk ik vraag het ff. TS zal niet de eerste zijn die er geen rekening mee zou hebben gehouden :) ^O^
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Moderator vrijdag 10 december 2010 @ 16:07:21 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_89767283
Da's waar
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_89770280
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:37 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Dit raakt kant noch wal. Qwea is helemaal niet tegen het leren traplopen, maar wel de wijze waarop. Net zoals wanneer je de hond uitlaat, als je steeds aan de riem trekt om hem te corrigeren, is het enige wat je aan het doen bent die hond een slechte nek bezorgen. Daar zijn andere, betere manieren voor. Net zoals die er voor traplopen zijn.

En daarbij, als je je hond gewoon goed opvoedt, hoef je de hond helemaal niet hard aan te pakken. w/
Onderdeel van goed opvoeden is hard aanpakken.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  vrijdag 10 december 2010 @ 18:13:49 #20
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_89772021
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:21 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Onderdeel van goed opvoeden is hard aanpakken.
Ik geloof niet dat wij dezelfde definitie van hard aanpakken hebben als jij het een goed idee vond dat Caesar die hond de trap optrok.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_89777515
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 18:13 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat wij dezelfde definitie van hard aanpakken hebben als jij het een goed idee vond dat Caesar die hond de trap optrok.
Ow we hebben het echt over die ene situatie uit een programma met meer dan 50 afleveringen? Nee dat was niet zijn finest moment.

Maarja, zo'n hond moet gewoon door zn drie stages getrokken worden. fright flight fight. En soms is er gewoon geen makkelijkere manier om dit te doen dan het gewoon te doen en dus zo'n hond gewoon hard aanpakken en er door heen slepen.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_89777708
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Volgens mij is TS juist bezig met een heel overwogen keuze te maken, wat ik heel goed vind _O_ Ik denk dus dat hij daar ook wel rekening mee gehouden heeft.


Maar wat hier ook al eens gezegd is, maak eens een afspraak met een asiel in de buurt en laat je eens voorlichten. Als je er een goed gevoel bij hebt, kun je altijd nog verder kijken of er iets voor je bij zit.
Vandaar dat we altijd van die dametjes tegen komen met een Boxer of Stafford uit het asiel

Dag mevrouw!

GA WEG!
GA WEG !
IK HOU HEM NIET !

Valt ook niet mee op die hakjes :D
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:24:21 #23
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_89777769
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:18 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Ow we hebben het echt over die ene situatie uit een programma met meer dan 50 afleveringen? Nee dat was niet zijn finest moment.

Maarja, zo'n hond moet gewoon door zn drie stages getrokken worden. fright flight fight. En soms is er gewoon geen makkelijkere manier om dit te doen dan het gewoon te doen en dus zo'n hond gewoon hard aanpakken en er door heen slepen.
Ja, ik ben all for opvoeden en heb een grondige hekel aan huisdieren die niet opgevoed zijn, maar ik ga toch zeker niet zo ver om hem lichamelijk letsel toe te brengen. En wat versta jij dan onder hard aanpakken van "hard aanpakken is een onderdeel van een goede opvoeding"?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_89777966
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 17:21 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Onderdeel van goed opvoeden is hard aanpakken.
Jij ben toch meer van F&L dan F & F ?
"If You Live By The Sword, You Die By The Sword"

Op korte termijn geeft het echt wel resultaat hard aanpakken
maar het keert zich wel tegen je .
pi_89831706
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:24 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ja, ik ben all for opvoeden en heb een grondige hekel aan huisdieren die niet opgevoed zijn, maar ik ga toch zeker niet zo ver om hem lichamelijk letsel toe te brengen. En wat versta jij dan onder hard aanpakken van "hard aanpakken is een onderdeel van een goede opvoeding"?
Nee, geen letsel, maar ik zie mensen hun hond opvoeden alsof het kinderen zijn. De hond disciplineren met een gesprek. :')

Klein verschil ligt hem in het fysieke. Als mijn hond iets doet wat niet door de beugel kan dan pak ik hem in z'n nek, leg hem op zn rug en ga boven hem liggen tot hij wegkijkt. Zo disciplineren wolven ook. Je hond enkel verrot schelden werkt gewoon niet...
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 14:32:15 #26
155227 crew  Guppy
dus
pi_89832870
Satty en Hara, met alle respect (want echt wel nuttige discussie en zo) maar hier heeft TS toch niks aan?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 12 december 2010 @ 14:34:25 #27
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_89832948
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:32 schreef Guppyfriend het volgende:
Satty en Hara, met alle respect (want echt wel nuttige discussie en zo) maar hier heeft TS toch niks aan?
Yup, ik zal ook niet meer reageren.

Dus TS, heb je iets aan de rest wat ook allemaal gezegd is hier?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_89841468
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:57 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Nee, geen letsel, maar ik zie mensen hun hond opvoeden alsof het kinderen zijn. De hond disciplineren met een gesprek. :')

Klein verschil ligt hem in het fysieke. Als mijn hond iets doet wat niet door de beugel kan dan pak ik hem in z'n nek, leg hem op zn rug en ga boven hem liggen tot hij wegkijkt. Zo disciplineren wolven ook. Je hond enkel verrot schelden werkt gewoon niet...
Ohhh... zo iemand ken ik ook :X DIe hond wordt te pas en te onpas 'toegesproken' en 'gewaarschuwd'. Echt, alsof het een kleuter is!

Speelt de hond naar mening van het baasje iets te hard met een ander hondje wordt er geroepen (denk: volume misthoorn): NEE X, NIET DOEN X, ALS JE ZO DOORGAAT GA JE AAN DE RIEM HOOR, X! HOU DAAR NOU EENS MEE OP, X!

Komt de hond alvast bij het andere hondje in de buurt (doet nog helemaal niets, wil gewoon lekker spelen) gaat het zo: EN PAS OP HE, X! ALS JE STOUT BENT GA JE AAN DE RIEM HOOR! DENK ER AAN HE X!

En als de hond rustig is en niet aan het spelen is gaat het zo: X, GA EENS RENNEN X! HUP X, LEKKER RENNEN HUP! GA NOU EENS RENNEN, PAK HEM MAAR HOOR X! PAK HEM MAAR! etc etc etc... :')

Echt als ik er bij sta moet ik me zo hard inhouden... Beest luistert natuurlijk ook alleen als hij er echt niet onder uit komt... Als hij wordt geroepen omdat hij 'stout' is geweest en aan de riem moet komt hij echt niet, en als zijn baasje hem eindelijk in de hoek heeft gedreven gaat X op z'n ruggetje liggen en pleegt lijdzaam verzet :') En als hij wel naar z'n baasje toe komt krijgt hij een klap voor z'n billen (ja echt) omdat hij 'straf' verdiend. Voor sommige mensen is een verplichte cursus 'hoe ga ik om met een hond' zo gek nog niet.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_90417981
- (Golden) retrievers
Prima voor een beginner

- Hollandse en duitse herders
Lijkt me niet echt iets voor een beginners.

- Saarloos en Tsjechoslowaakse Wolfhond
Ook niet echt voor beginners, ook behoorlijk anders dan "normale honden'
Kijk eens naar de Tamaskan, een echte hond in wolfskleren. Zit geen wolf in het bloed

- Eskimohond en Huskies

Husky is niet voor beginners, eskimohond weet ik niet, maar ga er niet van uit.

- Sommige berghonden

Verschilt.

- Japanse honden als de Akita en Shi Inu

Ook niet voor beginners. erg dominant tegenover andere honden.

Koop een rashondenboek en kijk welk ras qua karakter bij je past.
En als het je eerste hond is, neem geen hond waar bij staat dat hij niet voor beginners is.
Al helemaal niet als je er een uit het asiel haalt. Des te meer kans dat ie er weer belandt.

[ Bericht 12% gewijzigd door vogelhuisje op 24-12-2010 23:59:16 ]
  zaterdag 25 december 2010 @ 00:27:14 #30
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_90419601
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 08:37 schreef TheUltimateSeduction het volgende:
Ik wil eigenlijk al heel lang een hond, maar heb me er nooit goed mee bezig gehouden. Ik weet niets van rassen, eigenschappen, gedrag, voeding en opvoeding.

Omdat er genoeg honden in het asiel zitten, dacht ik dat het beter is om zo'n hond een kans te geven, dan een pup te kopen. Waar moet je bij een asielhond vooral op letten, gezien ik vrij weinig ervaring heb.

Ik weet nog niet welk ras het beste geschikt is voor mij.

Ik:
- Werk thuis en woon op een boerderij met af en toe schapen in de wei
- ben bereid om gedragscursus te volgen
- heb zeer weinig ervaring met honden

Ik zoek een hond:
- die niet té aggressief is
- goed op te voeden
- Niet een klein keffertje, of een enorme kolos
- Geen lang haar met dagelijkse verzorging

Ik vind de volgende honden erg mooi:
- (Golden) retrievers
- Hollandse en duitse herders
- Saarloos en Tsjechoslowaakse Wolfhond
- Eskimohond en Huskies
- Sommige berghonden
- Japanse honden als de Akita en Shi Inu

Deze hond ziet er bijvoorbeeld prachtig uit: http://ikzoekbaas.nl/asie(...)er-bloemen-dordrecht , maar dan lees ik dat Huskies erg lastig op te voeden zijn, en vraag ik me af of dat wel mogelijk is als nieuwe baas.

Heeft een van jullie tips over asielhonden of een ras dat bij mij past?
Pfff, je zet een lijstje neer en daarbij zeg je dat je vrijwel geen ervaring met honden hebt. De enige die qua karakter misschien nog aan kan sluiten is een Retriever/Labrador (maar vergis je daar ook niet in bij een onervaren baas). Een Saarloser, Herdershond, Wolfshond, Huskies of Berghonden???? Klinkt mij niet echt logisch voor iemand die geen ervaring met honden heeft. Bij dit soort honden is het geen kwestie van uit een boekje zeggen "zit" en het zit. Dit zijn honden met enorme (en ook kwetsbare) karakters, waarbij ieder dingetje wat fout gaat, zich terug zal betalen. Ik heb al vanaf mijn 12e honden (grote rassen, Bouviers, Bobtails ed en kleine rassen, vooral Terriers). Mijn droom is ooit een Saarloser of Wolfshond te hebben, maar ik als hondenbezitter met jarenlange ervaring denk daar nog steeds niet klaar voor te zijn.

Ga eerst eens heel goed lezen wat bepaalde rassen inhouden, wat het van je vraagt en dan goed nagaan of het je dat allemaal waard is; of je dat er voor over wilt hebben (en een asielhond heeft al een verleden waar je mee moet dealen). Je schrijft dat je geen "borstelhond"wilt, maar al deze honden dienen veel geborsteld te worden. Ze hebben een vacht die verzorging nodig heeft. Juist de "wolfshondachtigen" dienen veel geborsteld te worden omdat ze geen kort haartjes verliezen zoals een Labrador bv, maar hun ondervacht verhaart door hun bovenvacht heen en als je daar niets aan doet, worden dit enorme klitten. Van de Japanse honden weet ik dat ze heel gevoelig zijn voor huidontstekingen als hun vacht niet goed verzorgd wordt. Van hun karakter weet ik niet meer als dat ze ook heel eigenzinnig en gevoelig zijn, net als de Wolfshondachtigen.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 25 december 2010 @ 00:39:01 #31
163650 Greys
pi_90420051
Aan allen: die discussie over hoe je een hond wel of niet dingen moet aan- en afleren hoort hier inderdaad niet.

Verder vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening en geen aanval oid) dat sommigen hier wel vrij 'streng' zijn. Uiteraard is het aan te raden om je goed voor te bereiden, maar met veel aandacht en liefde en tijd (en zo te horen heeft TS dat voor het dier) kom je een heel eind. Het klinkt alsof hij een heel weloverwogen beslissing neemt.

Aan TheUltimateSeduction:
Ten eerste: je hebt een ideale situatie zeg, voor een hond!
Thuis werken dus veel aandacht voor de hond, veel ruimte bij huis, wat zal de hond blij zijn met jou!

Ten tweede: super beslissing om een asielhond een kans te geven! ^O^

Ten derde: ik zou, zoals anderen hierboven ook al zeiden, gewoon naar een asiel bij jou in de buurt gaan (of twee, of drie, of meer) en daar je situatie uitleggen dat je niet al teveel ervaring hebt. Is helemaal niet erg, er zijn ook honden die vrij gemakkelijk zijn die in een asiel terecht komen omdat het baasje bijvoorbeeld is overleden of naar het buitenland vertrekt oid.
Kortom, er zijn honden genoeg in de asiels die aansluiten bij jouw wensen en jij bij hun wensen ;)

Er van te voren e.e.a. over lezen is uiteraard alleen maar toe te juichen, maar dan zal je zien dat je in een van de asiels die je gaat bezoeken tegen iets héél anders aan gaat lopen, een hond die meteen je hart steelt. Terwijl het bijvoorbeeld niet eens een 'ras' is maar gewoon een mix van meerdere rassen. Elk dier heeft een eigen karakter, soms wijkt dat ook weer helemaal af van hetgeen er in de rasomschrijving staat te lezen. De mensen in de asiels hebben het dier meegemaakt en kunnen je er alles over vertellen.

Succes en ik zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houdt ^O^
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_90432527
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 00:39 schreef Greys het volgende:
Aan allen: die discussie over hoe je een hond wel of niet dingen moet aan- en afleren hoort hier inderdaad niet.

Verder vind ik (maar dat is mijn persoonlijke mening en geen aanval oid) dat sommigen hier wel vrij 'streng' zijn. Uiteraard is het aan te raden om je goed voor te bereiden, maar met veel aandacht en liefde en tijd (en zo te horen heeft TS dat voor het dier) kom je een heel eind. Het klinkt alsof hij een heel weloverwogen beslissing neemt.

Aan TheUltimateSeduction:
Ten eerste: je hebt een ideale situatie zeg, voor een hond!
Thuis werken dus veel aandacht voor de hond, veel ruimte bij huis, wat zal de hond blij zijn met jou!

Ten tweede: super beslissing om een asielhond een kans te geven! ^O^

Ten derde: ik zou, zoals anderen hierboven ook al zeiden, gewoon naar een asiel bij jou in de buurt gaan (of twee, of drie, of meer) en daar je situatie uitleggen dat je niet al teveel ervaring hebt. Is helemaal niet erg, er zijn ook honden die vrij gemakkelijk zijn die in een asiel terecht komen omdat het baasje bijvoorbeeld is overleden of naar het buitenland vertrekt oid.
Kortom, er zijn honden genoeg in de asiels die aansluiten bij jouw wensen en jij bij hun wensen ;)

Er van te voren e.e.a. over lezen is uiteraard alleen maar toe te juichen, maar dan zal je zien dat je in een van de asiels die je gaat bezoeken tegen iets héél anders aan gaat lopen, een hond die meteen je hart steelt. Terwijl het bijvoorbeeld niet eens een 'ras' is maar gewoon een mix van meerdere rassen. Elk dier heeft een eigen karakter, soms wijkt dat ook weer helemaal af van hetgeen er in de rasomschrijving staat te lezen. De mensen in de asiels hebben het dier meegemaakt en kunnen je er alles over vertellen.

Succes en ik zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houdt ^O^
Mee eens !!!

Ik heb veel ervaring met asielhonden. Naast mijn werkhonden heb ik ook altijd een hond uit het asiel gehad.

Aantal tips en ervaringen:

Kijk niet naar het ras maar luister naar je gevoel! Er moet een "klik" zijn met de hond!!
Ga een aantal keer wandelen met de hond
Wil je een reu of een teef?
Het karakter van de hond begin je naar een paar maanden te zien. Dan komen er dingen naar boven die jij misschien niet zo leuk vindt.
Neem een week of drie vakantie wanneer de je hond in huis neemt.
Ga naar verschillende hondenscholen.
Vraag of er iemand mee kan om het gedrag te beoordelen.
Heb je kinderen of woon je in een kinderrijke buurt.
pi_90434170
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 00:39 schreef Greys het volgende:
Aan allen: die discussie over hoe je een hond wel of niet dingen moet aan- en afleren hoort hier inderdaad niet.

quote:
Ik wil eigenlijk al heel lang een hond, maar heb me er nooit goed mee bezig gehouden. Ik weet niets van rassen, eigenschappen, gedrag, voeding en opvoeding.
Uhm? De OP bepaalt toch wat er besproken wordt in een topic? Ik zie opvoeding en gedrag, ik reageer op opvoeding. Beetje raar dit, heb je de OP wel gelezen?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_90439372
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:33 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Klopt, dan moet je zo'n hond gewoon op zijn kussentje laten liggen. Liep die hond uiteindelijk wel weer de trap op?

Ik hou persoonlijk wel van het type baasje dat zijn hond af en toe even durft aan te pakken.
Ik erger me kapot aan al die baasjes met onopgevoede honden, mensen die door hun hond worden uitgelaten ipv andersom en mensen die hun hond niet kunnen weerhouden van het bespringen van mensen/kinderen en andere honden.
Sommige mensen gedragen zich tegen hun hond zoals ze zich tegen hun collega's op kantoor gedragen als ze boos zijn. Ze zijn gewoon geen pack leaders.
Vorige week iemand op privé les gehad. Zijn hond trok erg. Hij maar corrigeren. Slipketting, prikker, brabander en toen wilde hij het met stroom(teletac) proberen. Op mijn vraag:" Meneer, waarom geeft u steeds een ruk aan de lijn wanneer de hond trekt." gaf hij als antwoord:" Ik wil hem afleren dat hij aan de lijn trekt." Mijn antwoord hierop was:" Kunt u hem niet beter leren naast u te lopen in plaats van af te leren trekken?". Daar had de beste man niet aangedacht en werd stil!. Ik heb hem en de hond de clicker aangeleerd. Binnen 2 dagen liep de hond heel parmantig naast hem.

Kom natuurlijk de vraag:" Wanneer corrigeer je de hond?", Ik zelf, corrigeer alleen wanneer de hond in de rangorde wilt klimmen. Daarbij is mijn stem (een kort maar hevig geluid)en houding al genoeg. Fysiek corrigeren doe ik zelden (gebeurt bij honden en wolven ook zelden want in de roedel kan je geen gewonde soortgenoot hebben)

Corrigeren tijdens het leerproces is uit den boze. Gelukkig zijn er steeds meer hondenclubs(ipo,knpv etc) die dat ook inzien.

De hond wil een betrouwbare, rechtvaardige en vooral een evenwichtige leider. Maar dat blijft moeilijk.

Ik zelf ben al meer dan 20 jaar bezig en nog steeds maak ik fouten. Geeft niet, daar leer ik van. Maar wat mij wel opvalt in het hondenwereldje dat iedereen zijn eigen mening en manier heeft en dat er maar weinig open staan voor andermans meningen en manieren. Hier in dit topic zijn er ook mensen die het beter weten dan een ander. Wanneer je op dit punt bent gekomen dan moet je maar eens achter je oren gaan krabben want dan ben je gestopt met leren en heb je jezelf oogkleppen op gedaan.

Trouwens het verhaal over "pack leaders" dus het huidige dominantie-model staat ook op schop. Het was al bekend dat bij wolven meerdere "pack leaders" zijn. Zo kan er bijvoorbeeld een andere "pack leader" zijn tijdens de jacht dan tijdens de rust.

Ik ben meer informatie aan het zoeken over het "nieuwe dominantie-model" mochten jullie meer weten dan hoor ik het graag!
pi_90442634
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 23:49 schreef vogelhuisje het volgende:

- Hollandse en duitse herders
Lijkt me niet echt iets voor een beginners.

Mijn tante heeft een Hollandse herder, is een enorme beginner en dat gaat perfect! Just saying.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 26 december 2010 @ 00:21:57 #36
163650 Greys
pi_90446860
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 16:21 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

[..]

Uhm? De OP bepaalt toch wat er besproken wordt in een topic? Ik zie opvoeding en gedrag, ik reageer op opvoeding. Beetje raar dit, heb je de OP wel gelezen?
Ja hoor, maak je geen zorgen :) Ik ben een van de moderators hier in F&F en de dingen die hier besproken werden, die discussies over of Cesar Millan nou wel of niet goed bezig is en of je een Berner Senner nou wel of niet aan de riem de trap op moet sleuren, daar heeft TS echt weinig aan m.i. Dat vonden anderen hier ook zoals je kunt lezen. Veel te specifiek. Daar kan je dan beter een apart topic over openen.

Ik vind persoonlijk dat je de aanpak bepaalt zodra je meer over de hond zelf weet. Is het een angstige hond die vroeger klappen heeft gehad etc. Kan allemaal, als je hem uit het asiel haalt. Consequent zijn is het belangrijkste, dat zal je met me eens zijn. Maar de mate van 'hard' opvoeden vind ik toch echt van de hond en zijn achtergrond en karakter afhangen, vandaar :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zondag 26 december 2010 @ 01:43:58 #37
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_90449584
TS vraagt aan de hand van wat hij weergeeft (nauwelijks ervaring met honden te hebben, geen grote/ kleine hond te willen en geen hond die dagelijkse verzorging nodig heeft) hier advies wat voor hem de beste hond zal zijn :?

Je kunt 10 keer dolgraag een bepaalde rashond willen hebben, maar op het moment dat je een voor jou geschikte hond ziet, is de klik er ook. Ik vind bv een Border Terrier helemaal geweldig, maar op de 1 of andere manier is dat er nooit van gekomen.

Een hond zoek je niet uit alsof het je nieuwe auto is. Met een hond moet een klik zijn; als die klik er is, dan kun je hem ook aan, ongeacht zijn uiterlijk, ras ed.

Maar als ik TS was dan zou ik mee eens heel goed inlezen. TS schrijft dat hij bv een Saarlozer wel leuk vind. Een Saarlozer heeft een wachttijd van gemiddelt 5 jaar. Je wordt als aanstaand baasje gescreend tot en met; zodat ze zeker weten dat deze hond bij jou past. Zo'n hond haal je niet "even" uit het asiel. Je moet bereidt zijn voor zo'n hond je leven aan te passen en dan nog het geluk hebben uitgeloot te worden als er een nestje is. Dat geldt dus ook voor veel Japanse of Husky-achtigen.

Als je alles kunt bieden aan een hond en graag een hond uit het asiel wil, dan is het een kwestie van de asiels afgaan en kijken bij welke hond jij een klik vind. Dat kan zomaar een vuilnisbakje zijn die dagelijks gekamd moet worden. Met een hond waarbij je een klik voelt, zal alles ook veel natuurlijker verlopen. Jij voelt een klik met hem; hij zal dat ook zo voelen en jou als meerdere accepteren.
pi_90460604
Het enige wat ik weet van honden opvoeden is dat je consequent moet zijn en als na een half blauwbekken op het strand, bos, grasveld etc je hond eindelijk wil komen je je liefste stemmetje op moet zetten en hem de lucht in prijzen en dat is het moeiljkste gedeelte van een hond opvoeden vind ik, naast het zindelijk maken, het meteen bij je komen van de hond als je hem roept geduld, geduld geduld.

Maar net als wat er hierboven gezegd wordt, het beste is het als er een klik met een hond is, op dat moment maakt het ras/geslacht ook helemaal niets meer uit. Is het toch een ras waar die klik bij is kan je je altijd nog inlezen en desnoods cursussen gaan volgen als je dat wilt.
pi_90486573
Ik weet dat ze bij Louterbloemen een soort schema hebben met 3 kleuren. Je vult een formulier in en aan de hand van dat formulier kan je een hond met een bepaalde kleur kiezen, die zou dan het beste bij je passen.
Haters gonna hate.
pi_90504449
Ik heb zelf 3 honden uit het buitenland en 1 hond uit het asiel. Ik zou als ik jou was gewoon naar het asiel gaan..of meerdere..en kijken met welke hond je een klik hebt. Ga niet voor een ras als je toch een hond uit het asiel wil, zitten ook zat leuke kruisingen.

Ik had op internet gekeken en ging voor een bepaalde hond. Na daarmee gelopen te hebben, vond ik hem toch niet bij mij en mijn andere honden passen. Nog een rondje door het asiel gelopen en toen kwam er bij een hok een ruwharig teckeltje naar voren gelopen en was meteen verliefd. Stukje gelopen en kon haar 1,5 week later ophalen. Ze was gevonden dus dan moeten ze altijd 2 weken blijven voor als er nog een eigenaar komt.

Dus ga gewoon kijken, sla de honden die heel erg blaffen en tegen het hek aanspringen niet over. Als je die het hok uithaalt, zijn ze vaak ook erg lief..en ga gewoon met wat honden lopen. Je merkt het vanzelf als het goed voelt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')