abonnement Unibet Coolblue
pi_89743316
Vijf mensen onwel door koolmonoxide

Laatst gewijzigd: 09-12-10 21:52

AMSTERDAM - Vijf mensen hebben donderdagavond in Amsterdam een zeer ernstige koolmonoxidevergiftiging opgelopen. De vijf volwassenen zijn met spoed in een ziekenhuis opgenomen. Dat liet de politie weten.

Het incident had plaats op de bovenste verdieping van een flat aan de Jan van Beersstraat. Volgens een woordvoerster van de politie was er iets mis met de afvoer van het verwarmingssysteem van de onderliggende flatwoningen waardoor alle schadelijke gassen in de bovenste woning terechtkwamen.

De bewoners in de flat hebben een stookverbod opgelegd gekregen. De woningcorporatie moet het probleem van de afvoer van schadelijke gassen eerst oplossen voordat de kachel weer aan kan, aldus de politie.

© ANP
pi_89745416
CO stijgt toch niet dacht ik?

Maar idd heel erg jammerlijk, er moeten blijkbaar altijd accidenten gebeuren eer er iets gedaan wordt aan dit probleem.
pi_89752151
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:58 schreef Archont het volgende:
CO stijgt toch niet dacht ik?

Maar idd heel erg jammerlijk, er moeten blijkbaar altijd accidenten gebeuren eer er iets gedaan wordt aan dit probleem.
Logisch, vaak weet je zonder incident niet dat er een probleem is :)
pi_89755444
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:58 schreef Archont het volgende:
CO stijgt toch niet dacht ik?

Maar idd heel erg jammerlijk, er moeten blijkbaar altijd accidenten gebeuren eer er iets gedaan wordt aan dit probleem.
als je het meevoert met de warmte verbrandingsgassen ( of gewoon het door de rookgasafvoer heen blaast ..) wil het alle kanten wel uit hoor ;)
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:43:27 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89766292
CO zakt naar de bodem... Het is zwaarder dan CO2

Om die reden...

Hadden de mijnwerkers vroeger een kanarie in een kooitje op de grond staan. Kanarie dood ? wegwezen.

Moet je bij het uitgraven van een sneeuwhut :-) lang leve discovery chanel :-) niet op het laagste punt gaan liggen in een hut.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89772960
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:26 schreef Casos het volgende:

[..]

Logisch, vaak weet je zonder incident niet dat er een probleem is :)
Nee dat is niet logisch, als de bewoners zich hadden gehouden aan de voorschriften welke door de fabrikant opgesteld zijn, dan hadden de bewoners onderhoud laten uitvoeren, en ervan uit gaande dat deze ook goed uitgevoerd word had het voorkomen kunnen worden.

Wat mij betreft mag het best een paar weken duren voordat de overige bewoners geholpen worden en het stookverbod ingetrokken wordt.
pi_89776097
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 18:41 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee dat is niet logisch, als de bewoners zich hadden gehouden aan de voorschriften welke door de fabrikant opgesteld zijn, dan hadden de bewoners onderhoud laten uitvoeren, en ervan uit gaande dat deze ook goed uitgevoerd word had het voorkomen kunnen worden.

Wat mij betreft mag het best een paar weken duren voordat de overige bewoners geholpen worden en het stookverbod ingetrokken wordt.
geen prioriteit geven :Y
pi_89778874
"Woningbouwvereniging"

Die bewoners kunnen hoog en laag springen, als de wbv onderhoud aan de afvoerkanalen nog niet nodig vindt gebeurt het niet.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_89780102
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 15:43 schreef klusfoobje het volgende:
CO zakt naar de bodem... Het is zwaarder dan CO2

Om die reden...

Hadden de mijnwerkers vroeger een kanarie in een kooitje op de grond staan. Kanarie dood ? wegwezen.

Moet je bij het uitgraven van een sneeuwhut :-) lang leve discovery chanel :-) niet op het laagste punt gaan liggen in een hut.
Die kuil in een sneeuwhut heeft een andere reden, koude lucht zakt namelijk _wel_ naar beneden, en als je beneden ligt in een sneeuwhut lig je dus in de kou.

En volgens mij zijn CO en CO2 gassen die zicht goed mengen met de rest van de lucht, gas waar je mee kookt (propaan/butaan) zakt wel naar beneden.

En die kanarie was voor mijngas, voornamelijk ethaan (en CO2)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_89781271
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:47 schreef Cerbie het volgende:
"Woningbouwvereniging"

Die bewoners kunnen hoog en laag springen, als de wbv onderhoud aan de afvoerkanalen nog niet nodig vindt gebeurt het niet.
Met onderhoud aan de toestellen had dat dan ook naar voren moeten komen, blijkbaar hebben ze daar ook flink op bezuinigd.
pi_89781364
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:29 schreef klipper het volgende:

[..]

Met onderhoud aan de toestellen had dat dan ook naar voren moeten komen, blijkbaar hebben ze daar ook flink op bezuinigd.
Het ging om een verzakt afvoerkanaal. Maar jij laat bewoners dus gerust een paar weken in de kou zitten omdat hun WBV slecht onderhoud pleegt?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_89781682
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:31 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Het ging om een verzakt afvoerkanaal. Maar jij laat bewoners dus gerust een paar weken in de kou zitten omdat hun WBV slecht onderhoud pleegt?
Particulieren laat ik sowieso in de kou zitten 8-) behalve familie en/of vrienden die help ik natuurlijk wel.
Overige particulieren raad ik aan om indien de lokale bouwmarkt nog open is om daar een elektrisch kacheltje te halen.

Een verzakt kanaal had natuurlijk gewoon voortijdig ontdekt moeten worden.
Dit had tijdens montage natuurlijk al veel beter vastgezet moeten zijn.
pi_89782445
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:39 schreef klipper het volgende:

[..]

Particulieren laat ik sowieso in de kou zitten 8-) behalve familie en/of vrienden die help ik natuurlijk wel.
Overige particulieren raad ik aan om indien de lokale bouwmarkt nog open is om daar een elektrisch kacheltje te halen.

Een verzakt kanaal had natuurlijk gewoon voortijdig ontdekt moeten worden.
Dit had tijdens montage natuurlijk al veel beter vastgezet moeten zijn.
Geloof dat ik de WBV toch wat zou doen hoor als ze me in de kou zouden zetten..
Ze dienen gewoon goed onderhoud te plegen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:17:22 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89786554
Ben met dit soort berichten altijd weer blij als ik naar mijn open haard kijk en de lading kurkdroog hout die er naast ligt :)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89786856
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:17 schreef klusfoobje het volgende:
Ben met dit soort berichten altijd weer blij als ik naar mijn open haard kijk en de lading kurkdroog hout die er naast ligt :)
Ook daar kunnen problemen mee ontstaan bij slecht onderhoud
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:25:31 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89786946
ik laat het dan ook braaf elk jaar schoonmaken door een erkend vegers bedrijf. Niet in de laatste plaats omdat mijn verzekering anders bij brand gaat piepen ipv betalen O-)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89788471
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:23 schreef exlurker het volgende:

[..]

Ook daar kunnen problemen mee ontstaan bij slecht onderhoud
En ook daarvoor kan een stookverbod opgelegd worden.
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:50:38 #18
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89792319
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit behoorlijk schandalig van die WBV.
Die zijn gewoon gehouden aan het regulier laten plegen van fatsoenlijk onderhoud!
(mijn juristenhart wordt een beetje opgewonden van het lezen van dit soort zaken...)

Of is hier nog meer aan de hand, bewoners die zelf ondeskundig hebben zitten 'klussen' of zo?
Maar dan nog...

Tsja, als je zelf eigenaar bent van je woning, dan draai je sowieso voor al dit soort zaken zelf op.

[ Bericht 10% gewijzigd door HetKlusKonijn op 11-12-2010 02:09:24 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_89812073
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit behoorlijk schandalig van die WBV.
Die zijn gewoon gehouden aan het regulier laten plegen van fatsoenlijk onderhoud!
(mijn juristenhart wordt een beetje opgewonden van het lezen van dit soort zaken...)

Of is hier nog meer aan de hand, bewoners die zelf ondeskundig hebben zitten 'klussen' of zo?
Maar dan nog...

Tsja, als je zelf eigenaar bent van je woning, dan draai je sowieso voor al dit soort zaken zelf op.
Blijft altijd moeilijk dit.
Als de WBV een onderhoudspartij in de arm heeft genomen dan mag de WBV ervan uit gaan dat dit dan ook volgens de regels uitgevoerd wordt.
Hiermee heeft de WBV in ieder geval voor een groot deel aan zijn zorgplicht voldaan, als de WBV vervolgens ook nog enkele uitgevoerde werkzaamheden laat controleren heeft de WBV in feite aan zijn zorgplicht voldaan.

Dat het onderhoudsbedrijf er eventueel geen vakbekwaam personeel voor inzet maar bijvoorbeeld leerlingen is dan weer het probleem van de installateur, deze moet de werkzaamheden door leerlingen of onderhoudsmonteurs in opleiding weer laten controleren door een vakbekwaam personeelslid, hiermee mogen dan geen steekproeven gehouden worden.

Vervolgens blijven er weer diverse mogelijkheden over, de installatie kan op het moment van controleren prima in orde geweest zijn, dit moet dan ook vermeld zijn in het servicerapport, ook kunnen er tekortkomingen zijn geweest, zolang de installateur deze maar gemeld heeft is er vaak nog niets aan de hand, bij kleine gebreken informeert hij de WBV en vraagt toestemming voor reparatie, bij ernstige gebreken zet hij het toestel niet in bedrijf en meld dit bij de gebruiker en WBV.
De gebruiker of WBV is op dat moment verantwoordelijk indien het toestel aan gezet wordt.
De installateur mag het toestel niet afsluiten, wel kan hij bij gevaarlijk situaties ervoor zorgen dat er door de burgemeester een stookverbod opgelegd wordt.
Op dit punt is het de vraag of de installateur nalatig is geweest, vele WBV laten reparaties ook door andere bedrijven uitvoeren.

Natuurlijk heeft de gebruiker ook een zorgplicht, deze had zelf ook maatregelen moeten treffen indien hij of zij erachter kwam dat de installatie niet voldeed, een loshangende afvoer is vreemd en op dat moment moet je als gebruiker ook wel even nadenken.

Daarnaast zijn er natuurlijk zeer veel gebruikers die onverantwoord met de installaties in huis omgaan, maken bijvoorbeeld benodigde luchttoevoeropeningn zonder pardon dicht omdat het tocht bijvoorbeeld.

Een co melder is geinig maar dit is natuurlijk wel een schijnveiligheid.
  zaterdag 11 december 2010 @ 21:07:20 #20
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89814379
^^ ja, de vraag van 'wie -of welke instantie- is verantwoordelijk te houden' bij (bijna-)rampen op dit gebied is natuurlijk altijd een moeilijke kwestie, zeker als bewoners ook zelf gaan zitten rommelen. Je noemt al zeer terecht die mensen die luchttoevoeropeningen weer dicht maken...
Goede voorlichting geven hierover aan de bewoners lijkt me wel aangewezen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 10:37:45 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89826343
Voorlichting is ook niet alles hoor; er zijn genoeg mensen die zich er toch niet voor intereseren of onvoldoende eigen (technisch) inzicht hebben om te weten hoe je installaties om en rond het huis veilig kunt houden en/of wat ze zelf aan onderhoud kunnen doen :)
  zondag 12 december 2010 @ 10:49:10 #22
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_89826487
Wij hebben hier een nieuwerwetse CV gehad waarvan de afvoer pijp deels lek was. Kwam aan bod tijdens een reguliere controle.. De monteur zei dat we ontzettend veel geluk hebben gehad, (was zomer). In de winter als je veel stookt en de alles dicht houdt had het dodelijk kunnen zijn.

Ik ben gewaarschuwd en er hangt nu een CO melder in de gang hier.
pi_89826629
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit behoorlijk schandalig van die WBV.
Die zijn gewoon gehouden aan het regulier laten plegen van fatsoenlijk onderhoud!
(mijn juristenhart wordt een beetje opgewonden van het lezen van dit soort zaken...)

Of is hier nog meer aan de hand, bewoners die zelf ondeskundig hebben zitten 'klussen' of zo?
Maar dan nog...

Tsja, als je zelf eigenaar bent van je woning, dan draai je sowieso voor al dit soort zaken zelf op.
Nadat mijn zus bij de WBV aan heeft gegeven dat er "iets" niet goed was met de geiser, Geen actie door WBV.
Zij en haar vriend zijn overleden aan koolmonoxide. (de nieuwe geiser stond in de woonkamer om dan maar door een vriend te laten installeren) WBV en gasbedrijf wezen allebei met beschuldigende vinger naar elkaar.
Dit niet om een zielig verhaal op te hangen. Dit is al een aantal jaar geleden gebeurd, maar zorg alsjeblieft dat iedereen tijdig zijn verantwoordelijkheden neemt mbt dit soort onderhoud.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 11:09:11 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89826760
Bij een huis van de woningbouwvereniging ontbreekt vrijwel altijd zo'n beetje alle papieren van de installaties in en om het huis. Zeker als de woning al wat ouder is dan is zon beetje nergens meer een boekje of gebruikershandleiding bij (van de cv ketel, geiser of boiler. verklaring van de groepen van de meterkast of van de mechanische ventilatie).

Op http://www.mijnhuisinstallatie.nl/ kun je algemene onderhoudstips vinden en een eigen gebruikershandleiding samenstellen voor de installaties in jou huis :)
pi_89827551
quote:
4s.gif Op zondag 12 december 2010 10:49 schreef blup het volgende:
Wij hebben hier een nieuwerwetse CV gehad waarvan de afvoer pijp deels lek was. Kwam aan bod tijdens een reguliere controle.. De monteur zei dat we ontzettend veel geluk hebben gehad, (was zomer). In de winter als je veel stookt en de alles dicht houdt had het dodelijk kunnen zijn.

Ik ben gewaarschuwd en er hangt nu een CO melder in de gang hier.
De plaats van de CO melder is ook van groot belang;

Niet aan het plafond,want dan reageert hij zeker te laat
De geadviseerde hoogte is ± 1,5 m, koolmonoxide stijgt namelijk niet
Geadviseerde plaats, in de buurt van de slaapkamers
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')