abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 december 2010 @ 15:16:01 #101
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90179012
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 12:47 schreef Fogel het volgende:
Kan je een rijbewijs uit de VS om laten zetten in een NLse? En zo nee, hoe lang mag je die gebruiken in Nederland?
Nee..... Europeanen moeten in de VS opnieuw examen doen, en Amerikanen moeten in Europa opnieuw examen doen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 20 december 2010 @ 15:19:08 #102
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90179209
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 12:47 schreef FoolWithMokey het volgende:
En lyrebird wat bedoel je dat Nederlanders minder relaxed rijden?
Nederlanders rijden veel aggressiever.... bumperkleven is een term die in de VS bijvoorbeeld niet aan de orde is, en mensen laten je er gewoon tussen als de snelweg een baan minder wordt.

Er staan in de VS ook geen "ritsen vanaf hier" bordjes om de mensen er op te wijzen dat je NETJES moet invoegen, omdat er gewoon nauwelijks "jij komt er niet tussen" figuren tussen zitten. ;)

Als je in Nederland zoals het hoort de hele invoegstrook gebruikt.... dan heb je altijd wel mensen die je er gewoon niet tussen willen laten, en sta je alsnog stil. Een STOP bord is meer een "suggestie" voor Nederlanders dan een regel, en als je met 125 km/u drie vrachwagens inhaalt krijg je van de yuppie die 140 wil rijden naast groot licht bijna een bumper die je achterwerk kust. :P
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_90187114
Maartena echt top dat jij zo hulpzaam bent! :)

Ik ben dus van plan om in 2012 richting Los Angeles te gaan en daar 6 maanden te blijven.
Nu ben ik aan het kijken ( Ja nu al..) wat het slimste is om te doen kwa kosten/contacten.

Couchsurfing.
Hotels.
Contacten leggen via internet?

Dus als iemand tips heeft. :)
  maandag 20 december 2010 @ 18:32:21 #104
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90189394
Om een rijbewijs te hebben/halen in de VS moet je inwoner zijn (dus geen toerist) en om hem om te zetten in een Nederlands rijbewijs moet je binnen een half jaar in Nederland examen doen. Dus tenzij je denkt dat je in Amerika goed leert rijden als je daar op vakantie bent, schiet het niet echt op.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 20 december 2010 @ 20:45:16 #105
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_90197177
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 12:47 schreef FoolWithMokey het volgende:
Disconnected, woon je in VS of NL? Want Lyrebird hierboven zegt bij terugkomst....... terwijl je een rijbewijs wilt halen in VS?

En lyrebird wat bedoel je dat Nederlanders minder relaxed rijden?

En scheelt het echt zoveel met de kosten in VS? Is het dan niet mogelijk om op vakantie gaan naar VS en daar je rijbewijs te halen, en om te zetten in Nederlandse rijbewijs? Heb je een vakantie en een rijbewijs, zonder extra kosten :P
Ik woon in Nederland, maar ik woon nu tot juli hier in Californië. :P Dus voor mij is het makkelijker als ik mijn Amerikaanse rijbewijs hier haal en later straks in augustus in NL m'n rijbewijs omzet (denk ik).
it's the map in my mind that sends me on my way.
  maandag 20 december 2010 @ 20:59:19 #106
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_90198256
quote:
17s.gif Op maandag 20 december 2010 20:45 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Ik woon in Nederland, maar ik woon nu tot juli hier in Californië. :P Dus voor mij is het makkelijker als ik mijn Amerikaanse rijbewijs hier haal en later straks in augustus in NL m'n rijbewijs omzet (denk ik).
Jij hebt twee woonplaatsen?

Is dit de eerste keer dat je in californie verblijft of ben je vaker in californie?
Sisco Certified
  maandag 20 december 2010 @ 21:11:19 #107
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_90199131
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:19 schreef maartena het volgende:

[..]

Nederlanders rijden veel aggressiever.... bumperkleven is een term die in de VS bijvoorbeeld niet aan de orde is, en mensen laten je er gewoon tussen als de snelweg een baan minder wordt.

Er staan in de VS ook geen "ritsen vanaf hier" bordjes om de mensen er op te wijzen dat je NETJES moet invoegen, omdat er gewoon nauwelijks "jij komt er niet tussen" figuren tussen zitten. ;)

Als je in Nederland zoals het hoort de hele invoegstrook gebruikt.... dan heb je altijd wel mensen die je er gewoon niet tussen willen laten, en sta je alsnog stil. Een STOP bord is meer een "suggestie" voor Nederlanders dan een regel, en als je met 125 km/u drie vrachwagens inhaalt krijg je van de yuppie die 140 wil rijden naast groot licht bijna een bumper die je achterwerk kust. :P

Ja, maar in Nederland zijn de invoegstroken lang genoeg om zelf ruimte te kunnen vinden. Meestal zijn invoegstroken in NL 1 km lang, dan hoeven de mensen niet naar links te gaan om jou tussen te laten, je hebt meer dan genoeg ruimte om zelf een plekje te vinden. Sommige mensen hier zijn idd onbeschoft in het verkeer als je een vrachtwagen inhaalt heb je ze zo in je bumper, maar zulke types zijn toch overal te vinden? Laatst had ik een documentaire gezien over verkeerschaos in LA, wat ik in dat documentaire zag was nog erger dan Nederland, afstand tussen de voertuigen was 20 meter den ik. Natuurlijk kan ik het verkeersgedrag van de gemiddelde Amerikaan niet beoordelen op wat ik in een documentaire in Nederland heb gezien, maar het geeft wel een beeld toch?
Sisco Certified
pi_90201098
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:19 schreef maartena het volgende:
Nederlanders rijden veel aggressiever.... bumperkleven is een term die in de VS bijvoorbeeld niet aan de orde is,
Nee, hier heet het inderdaad tailgaiting en is het schering en inslag.

quote:
en mensen laten je er gewoon tussen als de snelweg een baan minder wordt.
Dat is wel weer waar.

quote:
en als je met 125 km/u drie vrachwagens inhaalt krijg je van de yuppie die 140 wil rijden naast groot licht bijna een bumper die je achterwerk kust. :P
Als ik met 75 mph (op een 70 mph snelweg) een vrachtwagen zou inhalen, dan heb ik oma die 85 mph wil rijden met groot licht bijna op mijn bumper.

Eerlijk gezegd vond ik Leiden een stuk rustig om te rijden dan hier. Omdat je niet op de rechter rijstrook hoeft te rijden, heb je met meerdere rij stroken al snel dat iedereen een beetje in en uit waved, daarnaast is de veronderstelling dat de aangegeven snelheid de minimum snelheid is en zijn stoplichten ook slechts voor advies (sinds een paar maanden hebben we eindelijk roodlicht cameras nadat de discussie dat die inbreuk zijn op je privacy naar de prullenbak was verwezen). Gelukkig is hier niet zo erg als Miami. Geef mij maar een rustige snelweg zoals de peripherique rond Parijs :P
pi_90212105
Gisteren voor het eerst een (kleine) aardbeving meegemaakt! Het was een vreemde gewaarwording, eerst een behoorlijke knal en vervolgens trilde alles eventjes... http://www.mercurynews.co(...)e=rss&nclick_check=1
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:16:59 #110
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90212321
quote:
17s.gif Op maandag 20 december 2010 20:45 schreef Diconnected het volgende:
Ik woon in Nederland, maar ik woon nu tot juli hier in Californië. :P Dus voor mij is het makkelijker als ik mijn Amerikaanse rijbewijs hier haal en later straks in augustus in NL m'n rijbewijs omzet (denk ik).
Dat kan dus niet..... Je moet in NL gewoon weer examen doen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:17:33 #111
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90212365
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:13 schreef Mestras het volgende:
Gisteren voor het eerst een (kleine) aardbeving meegemaakt! Het was een vreemde gewaarwording, eerst een behoorlijke knal en vervolgens trilde alles eventjes... http://www.mercurynews.co(...)e=rss&nclick_check=1
3.1, da's wel een heel kleintje :P
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:20:49 #112
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90212605
quote:
11s.gif Op maandag 20 december 2010 21:38 schreef devzero het volgende:
Nee, hier heet het inderdaad tailgaiting en is het schering en inslag.

Als ik met 75 mph (op een 70 mph snelweg) een vrachtwagen zou inhalen, dan heb ik oma die 85 mph wil rijden met groot licht bijna op mijn bumper.
California is geen Florida natuurlijk. :P

Hier rijdt men over het algemeen vrij relaxed.... bumperkleven komt voor, maar echt VEEEEEL minder dan in Nederland.

Maar ja, hier hoeven ze ook niet perse allemaal links te rijden in een lange kolonne om voorbij die vrachtwagens te komen, als de linkerbaan niet wil, dan zijn er meestal nog een stuk of 3 a 4 om te kiezen. :P Rechts inhalen is hier geen probleem.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:35:59 #113
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90213660
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 21:11 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ja, maar in Nederland zijn de invoegstroken lang genoeg om zelf ruimte te kunnen vinden. Meestal zijn invoegstroken in NL 1 km lang, dan hoeven de mensen niet naar links te gaan om jou tussen te laten, je hebt meer dan genoeg ruimte om zelf een plekje te vinden. Sommige mensen hier zijn idd onbeschoft in het verkeer als je een vrachtwagen inhaalt heb je ze zo in je bumper, maar zulke types zijn toch overal te vinden? Laatst had ik een documentaire gezien over verkeerschaos in LA, wat ik in dat documentaire zag was nog erger dan Nederland, afstand tussen de voertuigen was 20 meter den ik. Natuurlijk kan ik het verkeersgedrag van de gemiddelde Amerikaan niet beoordelen op wat ik in een documentaire in Nederland heb gezien, maar het geeft wel een beeld toch?
Ik denk dat je het verschil niet ziet tussen niet KUNNEN rijden, en ONBELEEFD rijden.... in Los Angeles zitten inderdaad heel veel figuren op de weg die niet KUNNEN rijden.... ;)

Verder rijden ze in Los Angeles nooit meer dan 50 of 60 km/u, behalve 'snachts.... omdat het overdag gewoon te druk is om sneller te kunnen. En dan is 20 meter een stuk minder erg natuurlijk.

Geloof mij: Ik rij dagelijks in Orange County (waar ik nog wel 80 mph naar mijn werk kan), en bumperklevers komen voor, maar in veel mindere mate dan in Nederland.

Er is ook een REDEN waarom het NODIG is om "Ritsen over 300 meter" en "Ritsen vanaf hier" bordjes neer te zetten, en een complete televisiecampagne uit te voeren om Nederlanders in te lichten over hoe je je behoord te gedragen als de rijstroken met 1 verminderd worden..... ;)

Ken je ze nog uit de jaren 90? "Ho ho, niet te snel.... pas bij DIT bord gaan we ritsen!" Op sesamstraatwijze uitleggen aan de Nederlanders hoe je je hoffelijk dient te gedragen op de autowegen! :D

Dat gezegd: Idioten heb je verder overal. Zelf erger ik me altijd aan het feit dat niemand hier weet waar de richtingaanwijzer voor dient. :P
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 december 2010 @ 02:18:43 #114
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_90217702
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:16 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat kan dus niet..... Je moet in NL gewoon weer examen doen.
Dat bedoelde ik dus ook.

quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:59 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Jij hebt twee woonplaatsen?

Is dit de eerste keer dat je in californie verblijft of ben je vaker in californie?
Naja m'n vaste verblijfplaats is in Nederland. Maar ik heb hier in Cali ook een vaste verblijfplaats als ik hier ben. En ik kom hier ieder jaar. Ik ben hier ook geboren enzo, heb ook een dubbele nationaliteit.
it's the map in my mind that sends me on my way.
  dinsdag 21 december 2010 @ 03:21:29 #115
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_90219012
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:35 schreef maartena het volgende:

[..]

[quote]Ik denk dat je het verschil niet ziet tussen niet KUNNEN rijden, en ONBELEEFD rijden.... in Los Angeles zitten inderdaad heel veel figuren op de weg die niet KUNNEN rijden.... ;)
Is dit percentage groter dan Nederland? Hoe komt dit?

quote:
Ken je ze nog uit de jaren 90? "Ho ho, niet te snel.... pas bij DIT bord gaan we ritsen!" Op sesamstraatwijze uitleggen aan de Nederlanders hoe je je hoffelijk dient te gedragen op de autowegen! :D
Ik heb tijdens mijn rijlessen toch echt geleerd om bij de eerste mogelijkheid in te voegen hoor. Wel eerst een snelheid van 120 halen, dan mag je invoegen.

quote:
Dat gezegd: Idioten heb je verder overal. Zelf erger ik me altijd aan het feit dat niemand hier weet waar de richtingaanwijzer voor dient. :P
Die heb je ook in nederland hoor, vooral bij rotondes. Ik erger me kapot aan mensen die geen richting geven als ze willen afslaan op een rotonde. moet ik helemaal remmen een stilstaan omdat er iemand op de rotonde zit, en vervolgens gaan ze afslaan.

En over die reclames: in 1999 was ik 8 jaar oud, dus dat soort reclames herinner ik me niet echt :P
Sisco Certified
  dinsdag 21 december 2010 @ 05:53:53 #116
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90220305
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 03:21 schreef FoolWithMokey het volgende:
Is dit percentage groter dan Nederland? Hoe komt dit?
Geen idee hoe dat komt.... maar het is zo. Nederlanders zijn veel onbeleefder in het verkeer.... Ik weet ook niet waarom je hier naar een willekeurige sportwedstrijd kunt gaan, en alle fans kris kras, dwars door elkaar kunnen zitten zonder met elkaar slaags te raken.... inclusief voetbal, en waarom je in Nederland toch redelijk vaak de kans hebt dat supportersgroepen met elkaar slaags raken.....

quote:
En over die reclames: in 1999 was ik 8 jaar oud, dus dat soort reclames herinner ik me niet echt :P
Dat zegt me tevens dat je bar weinig ervaring hebt op de weg. Niet meer dan 1 jaar in ieder geval. ;)

Ik heb nu 8 jaar ervaring in Europa, en 8 jaar ervaring in de VS.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 10:17:32 #117
45833 crew  Fogel
pi_90223197
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:35 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat gezegd: Idioten heb je verder overal. Zelf erger ik me altijd aan het feit dat niemand hier weet waar de richtingaanwijzer voor dient. :P
Dat is een universeel probleem volgens mij. Zelfs in Noorwegen waar de boete voor geen richting aangeven ca 250¤ is doet zeker 70% dat toch nog steeds niet. Wat mij betreft mogen ze weken lang controles houden bij ieder kruispunt en iedere rotonde totdat mensen doorhebben dat je beter maar wel richting aan kan geven ipv steeds 2000NOK te doneren aan de staat.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 22 december 2010 @ 22:22:53 #118
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90313245
Mede-kapitalisten, hebben jullie zoals het een goed Amerikaan betaamd ook net als ik de kerstboom ondermijnd met een flinke hoeveelheid cadeaus?

Ik ben klaar met kerst-shoppen..... wacht nog op 1 pakket wat MORGEN zou moeten worden afgeleverd, echter:



Honolulu? Mijn pakketje dat nog steeds "on time" is voor een delivery op de 23e (morgen dus) komt uit New York State, en is via Kentucky op Hawaii terecht gekomen? :D

En de Hawaiianen betalen altijd EXTRA voor shipping, ik was nog geen $5 kwijt voor een pakket van 17.5 pond.... en ze sturen het gewoon VIA Honolulu :')
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_90314340
In 4 uur van Kentucky naar Hawaii is overigens wel erg snel. Waarschijnlijk gewoon een verkeerde scancode ;)
  woensdag 22 december 2010 @ 23:05:00 #120
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90316213
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:38 schreef devzero het volgende:
In 4 uur van Kentucky naar Hawaii is overigens wel erg snel. Waarschijnlijk gewoon een verkeerde scancode ;)
Het is lokale tijd. ;) Er zitten nogal wat tijdzones tussen Kentucky en Hawaii, dus dat kan aardig kloppen....

Maar intussen geüpdatet:

HONOLULU, HI, US 12/22/2010 10:33 A.M. DEPARTURE SCAN
HONOLULU, HI, US 12/21/2010 9:57 P.M. ARRIVAL SCAN

10:33 lokale tijd, (13:33 in California, ofwel ruim een half uur geleden van deze post) is mijn pakket weer vanaf Hawaii vertrokken..... richting California hoop ik. :')
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_90316913
Ik was inderdaad de 6 of 7 tijdzones vergeten. Zou UPS dan ook zijn cargo vluchten overboeken en is je pakketje via een alternatieve route gevlogen.
  Moderator woensdag 22 december 2010 @ 23:16:49 #122
45833 crew  Fogel
pi_90316952
Het is vreemd welke routes het goedkoopst blijken te zijn voor de transporteurs.
Ik heb een keer een pakket ontvangen wat vanuit China via enkele steden daar richting Amsterdam kwam, vanaf daar met een vrachtwagen naar Brussel, vliegtuig naar Heathrow, verder met een vlucht naar Kopenhagen, Oslo en dan met vrachtwagen richting Trondheim.
Ik dacht bij Amsterdam als "mooi, kan dat ding mee op de directe vlucht hierheen"... maar nee dus.
Ik heb vanwege mijn werk enig inzicht in de prijsstructuren van de passagierluchtvaart en daar zie ik ook "rare" (maar met de achterliggende gedachte zo goedkoop mogelijk -en er zijn nogal wat factoren die impact hebben op de totale prijs-, toch logische) routes, dus wat dat betreft verbaast het me eigenlijk niet.
Maar via Hawaii, da's altijd een fiske omweg...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 22 december 2010 @ 23:30:11 #123
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90317798
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:22 schreef maartena het volgende:
Mede-kapitalisten, hebben jullie zoals het een goed Amerikaan betaamd ook net als ik de kerstboom ondermijnd met een flinke hoeveelheid cadeaus?

Ik ben klaar met kerst-shoppen..... wacht nog op 1 pakket wat MORGEN zou moeten worden afgeleverd, echter:

[ afbeelding ]

Honolulu? Mijn pakketje dat nog steeds "on time" is voor een delivery op de 23e (morgen dus) komt uit New York State, en is via Kentucky op Hawaii terecht gekomen? :D

En de Hawaiianen betalen altijd EXTRA voor shipping, ik was nog geen $5 kwijt voor een pakket van 17.5 pond.... en ze sturen het gewoon VIA Honolulu :')
Ja, drie dingen :P En van Brad krijg ik office 2010 en ram voor mijn laptop :D
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 22 december 2010 @ 23:58:29 #124
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90319516
Een kleine illustratie van de afstanden die mijn pakketje reist: :D



:')

Momenteel vliegt het dus van Honolulu naar..... wie weet waar! :D - Maar ik hoop toch richting California, waar de bestemming ligt. :P
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 23 december 2010 @ 00:03:27 #125
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90319852
Je zou bijna denken dat ze hem in het verkeerde vliegtuig hebben gestopt.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')