abonnement Unibet Coolblue
pi_89527249
Zoals bekend krijg ik begin januari de sleutel van mijn nieuwe woning.

Ik ben van plan mijn complete woning te automatiseren. Zodat ik met computer/afstandsbediening/telefoon. Alle lampen/stopcontacten kan bedienen, en gordijnen kan openen en sluiten.

Aangezien er weinig informatie te vinden is die men echt kan gebruiken ben ik van plan hier de vorderingen en kosten bij te gaan houden. Ook zal ik aangeven welke modules en software ik heb gebruikt.

Zojuist al de volgende onderdelen besteld:
1 x HomeSeer software pakket
1 x EH-CM11 USB Universele computerinterface (2161-EH-CM11) = 78.95EUR
2 x AM12 Doorsteekschakelmodule (8915-AM12) = 55.50EUR
1 x EH-LM15 Fittingmodule voor schroefdraad. (2170-EH-LM15) = 16.95EUR
1 x LM12 Doorsteekdimmodule (8910-LM12) = 27.75EUR
1 x EH-TM13 Transceiver insteekmodule (2176-EH-TM13) = 19.95EUR
1 x EH-MS13 Draadloze bewegingsmelder. (2172-EH-MS13) = 33.95EUR

EH-CM11 is de interface die signalen naar de modules in huis stuurt met behulp van een computer. Het is mogelijk configuraties van je computer in de EH-CM11 te laden, dan is het niet nodig je computer te laten draaien.

AM12 is een tussenstuk voor in het stopcontact, waar je het apparaat weer in kan steken.

EH-LM15 is een stuk die je tussen de fitting en gloeilamp kan plaatsen

EH-LM12 ook een tussenstuk voor in het stopcontact, chter deze met dim functie.

EH-TM13 kan RF signalen ontvangen van modules.

EH-MS13 een bewegingsmelder die signalen verstuurd naar de EH-TM13 deze stuurt de signalen via X10 (stroomnet) door naar de EH-CM11.

Hiermee ga ik experimenteren vanuit mijn oude huisje, maar als het functioneel is zal er deze maand veel volgen.

Wat wil ik bereiken? Dat ik met behulp van afstandsbediening, touchscreen, webinterface mijn complete huis kan bedienen. Gordijnen kan openen en dichten, en bepaalde acties in te stellen. Ook kan je hem spraakbesturingen aanleren, en laten terug praten. Of systeem kan op commando (stem) een mail sturen naar een persoon. Dit allemaal in combinatie met HomeSeer.

Enkele voorbeelden:
Lamp in keuken gedimd, loopt keuken in lamp word feller. Je loopt keuken uit, lamp dimpt weer wat. Je X10 wekker gaat af, en schakelt je radio, tv en lampen in. Ook heb je modules welke signalen kan versturen voor switchen van zenders.
Met 1 druk op knop op je wekker zet je alle lampen in het hele huis uit of aan. Je kan acties op tijden/temperaturen/lichthoeveelheden en geluid uitvoeren.

Dit was in het kort. Ik krijg naar verwachting dinsdag eerste producten binnen.

Wanneer er vragen zijn kun je ze stellen. Ik ben ook nog redelijk nieuw hierin, maar ga dit wel direct in januari implementeren, vandaar dat ik er vast mee ga experimenteren.
pi_89527347
Huisautomatisering van mijn nieuwe woning voor iedereen die interesse heeft in huisautomatisering :)
pi_89527374
Foutje
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 december 2010 @ 19:42:18 #4
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_89527483
En jij bent fokexpert? ;)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_89527900
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 19:42 schreef Cobra4 het volgende:
En jij bent fokexpert? ;)
Ik doe mijn best :P.
  zaterdag 4 december 2010 @ 19:54:37 #6
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_89527940
Interessant topic, maar prijzig spul zeg!
Voor de prijs van de software alleen heb ik me halve huis voorzien van klik-aan-klik-uit spul.
O.K. het kan wat minder dan jouw spul maar overal te koop.
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_89528048
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 19:54 schreef Nightwulf het volgende:
Interessant topic, maar prijzig spul zeg!
Voor de prijs van de software alleen heb ik me halve huis voorzien van klik-aan-klik-uit spul.
O.K. het kan wat minder dan jouw spul maar overal te koop.
Bij de EH-CM11 is al een standaard software pakket bijgeleverd. Echter wil ik ook spraakbesturing met de door jezelf aan te leren commands, vandaar dus homeseer.

Begin is inderdaad prijzig, maar verder vind ik het redelijk betaalbaar.
pi_89528143
Als je het allemaal goed werkend krijgt, zou je er een handeltje van kunnen maken. Zijn denk ik best mensen die interesse hebben om dit volledig geinstalleerd te krijgen. Ben benieuwd wat het totaal plaatje gaat worden (ook qua kosten).

Succes!
  zaterdag 4 december 2010 @ 20:09:27 #9
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_89528441
Ben benieuwd naar die gordijn besturing.
Heb wel spul gevonden, maar dit lijkt me zo snel in de soep lopen?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_89528477
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 20:09 schreef Nightwulf het volgende:
Ben benieuwd naar die gordijn besturing.
Heb wel spul gevonden, maar dit lijkt me zo snel in de soep lopen?
Ik heb die module werkend gezien. Werkte fantastische, touwtje was ingekort en deze module vlak onder rol geplaatst.

Echter heb je ook diverse modules voor een gordijnrails.
  zaterdag 4 december 2010 @ 20:12:01 #11
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_89528509
Even volgen, mijn vriend zou ook graag zoiets willen :+ Tof project :Y
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_89528632
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 20:12 schreef Pien85 het volgende:
Even volgen, mijn vriend zou ook graag zoiets willen :+ Tof project :Y
Deze maand word het vooral testen en uitproberen. Januari zal het definitief geplaatst gaan worden. Hierbij zullen voornamelijk AW12 Micro Modules gebruikt gaan worden. Dit omdat deze achter de huidige stopcontacten passen, en in voeten van lampen. Aangezien niet mooi is overal met opbouw te werken.
  zaterdag 4 december 2010 @ 20:17:49 #13
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_89528708
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 20:15 schreef fokexpert het volgende:

[..]

Deze maand word het vooral testen en uitproberen. Januari zal het definitief geplaatst gaan worden. Hierbij zullen voornamelijk AW12 Micro Modules gebruikt gaan worden. Dit omdat deze achter de huidige stopcontacten passen, en in voeten van lampen. Aangezien niet mooi is overal met opbouw te werken.
Heb je ook iets dat je kunt bellen en je magnetron/oven vast aan gaat als je in de auto zit onderweg naar huis? Daar zeurt 'ie echt al eeuwen om :') of breng ik je nu op ideeën?
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  zaterdag 4 december 2010 @ 20:58:19 #14
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_89530145
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 20:17 schreef Pien85 het volgende:

[..]

Heb je ook iets dat je kunt bellen en je magnetron/oven vast aan gaat als je in de auto zit onderweg naar huis? Daar zeurt 'ie echt al eeuwen om :') of breng ik je nu op ideeën?
Bestaat wel zoiets (zie punt 19)

Alleen de magnetrons die ik ken hebben niet genoeg aan alleen stroom aanzetten.
Maar een elektrische oven misschien?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_89530711
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 20:17 schreef Pien85 het volgende:

[..]

Heb je ook iets dat je kunt bellen en je magnetron/oven vast aan gaat als je in de auto zit onderweg naar huis? Daar zeurt 'ie echt al eeuwen om :') of breng ik je nu op ideeën?
Zeker over nagedacht !:) Gaat ook zeker komen zie:
http://www.elekhomica.nl/product_info.php?products_id=817
  zaterdag 4 december 2010 @ 21:17:33 #16
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_89530883
maar dan gaat nog die magnetron niet aan, tenminste ik ken ze niet die aan gaan door alleen de stroom aan te schakelen
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_89530979
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 21:17 schreef Nightwulf het volgende:
maar dan gaat nog die magnetron niet aan, tenminste ik ken ze niet die aan gaan door alleen de stroom aan te schakelen
Hier heb je gelijk in. Wel had ik van iemand te horen gekregen dat er combi's zijn die infrarood commands ondersteunen, waardoor je met X10 zender signaal kan sturen. (Alleen van horen zeggen tot dusver.)
  zaterdag 4 december 2010 @ 21:30:47 #18
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_89531316
Ik bel altijd vanuit de auto dat ik over 10 min thuis ben en dat ze vast klaar kan gaan liggen met de benen wijd :D
Is daar ook iets automatisch voor :+
pi_89531438
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 december 2010 21:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik bel altijd vanuit de auto dat ik over 10 min thuis ben en dat ze vast klaar kan gaan liggen met de benen wijd :D
Is daar ook iets automatisch voor :+
Op dit moment nog niet, maar ga er wel vanuit dat er uiteindelijk zo iets komt. In Zuid-Korea en China zijn ze al behoorlijk ver met "lust" robots schijnt.
  zondag 5 december 2010 @ 00:40:26 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89538745
Ik zou al gelukkig zijn met een instelling dat er een verse bak koffie klaar staat als ik de douchkraan dicht draai en een manier om de strijkbout uit te zetten.

Vooral dat laatste, dat bedenk ik me altijd als ik halverwege de rit naar kantoor ben :(
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89569791
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 00:40 schreef klusfoobje het volgende:
Ik zou al gelukkig zijn met een instelling dat er een verse bak koffie klaar staat als ik de douchkraan dicht draai en een manier om de strijkbout uit te zetten.

Vooral dat laatste, dat bedenk ik me altijd als ik halverwege de rit naar kantoor ben :(
Op de douchekraan word moeilijk, tenzij je een watermeter tussen je kraan en leiding zet :). Maar kan natuurlijk wel met timer :).

Strijkbout kan je natuurlijk automatiseren, wat dacht je van timer op stopcontact? Of een bewegingsmelder dat wanneer je wegbent dat hij dat stopcontact uitschakeld :). Kan allemaal!
  zondag 5 december 2010 @ 23:34:04 #22
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_89571514
Koffieapparaat aanzetten als het douchelicht aangaat.
Douchen klaar= Koffie klaar
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_89571810
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 22:56 schreef fokexpert het volgende:

[..]

Op de douchekraan word moeilijk, tenzij je een watermeter tussen je kraan en leiding zet :). Maar kan natuurlijk wel met timer :).

Strijkbout kan je natuurlijk automatiseren, wat dacht je van timer op stopcontact? Of een bewegingsmelder dat wanneer je wegbent dat hij dat stopcontact uitschakeld :). Kan allemaal!
Daar heb je temperatuur sensoren voor ;) Kan ze zo snel alleen even niet een plaatje vinden..
pi_89586104
@fokexpert, je loopt te hard van stapel.
Als je een nieuw huis betrekt, dan is er zo veel werk te doen dat je helemaal geen zin meer hebt in dat geautomatiseer.
Tevens denk ik dat je (mij althans) niet kan overtuigen met ook maar 1 ding wat makkelijk is om automatisch in huis te laten werken.
pi_89586331
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 14:16 schreef RVP67 het volgende:
@fokexpert, je loopt te hard van stapel.
Als je een nieuw huis betrekt, dan is er zo veel werk te doen dat je helemaal geen zin meer hebt in dat geautomatiseer.
Tevens denk ik dat je (mij althans) niet kan overtuigen met ook maar 1 ding wat makkelijk is om automatisch in huis te laten werken.
Niet helemaal mee eens :). Alles wat mee moet staat klaar. Enige wat ik zelf doe is de automatisering. Rest word gedaan, dus weinig omkijken naar. Zullen vast wel wat dingetjes komen, maar vloeren, inrichting, muren en alles wordt voor me gedaan.

Daarnaast zijn er zeker wel bepaalde dingen:
* Verwarming aanzetten per telefoon of webinterface op moment dat je naar huis gaat (lekker warm zodra je aankomt)
* lampen dimmen op moment dat je film start. Zodra je pauzeert zet hij lampen weer feller.
* met behulp van wekker alle lampen inschakelen richting wc door op 1 knop te drukken.
* lampen in en uitschakelen met stem (zelf commands opnemen(echt goed werkend gezien bij kennis).
* zodra wekker gaat, je lampen aanzetten met leuk muziekje op achtergrond door je hele huis.

Zijn niet allemaal dingen die meteen extreem veel makkelijker maken, maar vooral leuk en handig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')