abonnement Unibet Coolblue
pi_89474189

Introductie tot bitcoin
Het is de state-of-the-art in geld. Het is een nieuwe vorm van elektronisch geld. Het is inmiddels de “gouden standaard” van digitale valuta.

Gebaseerd op een aantal oude technologieën, en een aantal zeer nieuwe technologieën ... Bitcoin is het resultaat van het combineren van ... cryptografische versleuteling van gegevens + het idee van een gelimiteerde grondstof, vergelijkbaar met goud en zilver (waar de hoeveelheid beperkt is), en dit gebruiken als geld + het idee van grote aantallen computers die zijn aangesloten op de het internet ... welke een sterke, veerkrachtige, onverwoestbaar netwerk vormen.

Het heet een cryptocurrency. Sinds de uitvinding van Bitcoin ... zal geld nooit meer hetzelfde zijn.

Interview MP3: http://www.oneradionetwork2.com/mp3/money/economy/12.02.10_wagner_bruce_bitcoin.mp3

Alternatief MP3: http://goo.gl/eB6Sd


Hoe werkt bitcoin?
Bitcoin is een digitale grondstof of munteenheid, wat betekent dat de hoeveelheid gelimiteerd is, net als goud. Maar in tegenstelling tot goud zijn bitcoins zeer gemakkelijk uit te wisselen via het internet.

Bitcoin is een netwerk dat, als een notaris, alle bitcoin transacties tussen mensen registreert en gedecentraliseerd opslaat in het bitcoin netwerk. Ieders bitcoin rekening wordt opgeslagen op elke computer in bitcoin netwerk. Het is dus praktisch onmogelijk om het bitcoin netwerk uit te schakelen. Bittorrent, wat gedeeltelijk gebaseerd is op dezelfde principes, heeft aangetoond dat dit soort netwerken niet uit te schakelen zijn.

Wat is de economische aansporing voor mensen om hun computer deel te laten nemen aan het bitcoin netwerk?
Door het registreren van bitcoin transacties in data blokken, verdienen computers bitcoins. Dit is nu 50 bitcoins per blok. Dit werkt als volgt. Elke transactie die plaats vindt op het netwerk wordt uitgezonden naar alle computers in het netwerk. Elke computer verzamelt deze transacties in een data blok en gaat vervolgens een proof-of-work algoritme uitrekenen voor dit blok.

Het proof-of-work algoritme is een soort vingerafdruk of check-sum van het blok en kost de computer processor tijd. De moeilijkheidsgraad van dit algoritme wordt, door het bitcoin netwerk, zo afgesteld dat het bitcoin netwerk gemiddeld één blok per 10 minuten genereert. Dat betekent dus dat de kans de een computer de proof-of-work voor een blok vindt binnen deze tijd gelijk is aan (de processor kracht van de computer)/(processor kracht van het totale netwerk).

Blokken worden op het bitcoin netwerk in een blok-keten opgeslagen. Elk blok bevat een vingerafdruk van het vorige blok zodat het duidelijk is wat de volgorde van de blokken is. Indien een computer het blok van het proof-of-work vingerafdruk weet te voorzien, dan mag deze computer 50 bitcoins claimen en zend deze computer het blok naar alle andere computers op het bitcoin netwerk. Alle computers zullen dit blok accepteren en aan hun blok-keten toevoegen.

Elke computer weet dat dit de beste strategie is, want anders moet er een ander blok gecreëerd worden met een proof-of-work vingerafdruk en dat kost extra processor tijd. Het is beter om te gaan werken aan een volgend blok.

Het proof-of-work algoritme vereist dat computers processor arbeid moeten verrichten om blokken te creëren. Door de moeilijkheidsgraad te regelen kan ervoor gezorgd worden dat de hoeveelheid blokken per uur gemiddeld constant is, zelfs als het aantal computers in het netwerk toeneemt of afneemt.

Hoe wordt de bitcoin inflatie onder controle gehouden?
Bovenstaand proces wordt bitcoin mijnen genoemd. De software hiervoor is open-source en kan gedownload worden van Bitcoin P2P Cryptocurrency | Bitcoin. Deze software kan tevens gebruikt worden om je bitcoin rekening te bekijken en om bitcoins te versturen.

Deze software is zo geconfigureerd dat elke 4 jaar de belonging per blok voor het genereren van een blok gehalveerd wordt. Nu is de beloning 50 bitcoins, na 4 jaar 15 bitcoins, na 8 jaar 12,5 bitcoins, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 21.000.000 bitcoins geproduceerd zullen worden.

Terwijl mensen investeren in bitcoin zal de prijs van bitcoin toenemen. Na verloop van tijd zal de aansporing voor computers om deel te nemen aan het bitcoin netwerk verplaatsen van de beloning per blok naar transactie vergoedingen. Computers kunnen transactie vergoedingen vragen voor het opnemen van een transactie in hun blok. Zo een vergoeding kan door de zender worden toegevoegd aan de transactie. Nu geld ook weer, dat de computer die de proof-of-work vind de vergoeding mag claimen.

Het volgende fimpje legt het nog een keer uit:

Hoe start ik met bitcoin?

Ben je overtuigt van de bijzondere eigenschappen van bitcoin? Het is eenvoudig om met bitcoins te beginnen en een paar test bitcoins te verkrijgen. Ga naar de bitcoin website en download en installeer de bitcoin client:

https://www.bitcoin.org

Nadat je de bitcoin client hebt geïnstalleerd duurt het even voordat bitcoin alle blocks heeft opgehaald van het bitcoin netwerk. Je kan gratis bitcoins verkrijgen door je bitcoin adres in te vullen op de pagina:

https://freebitcoins.appspot.com/

Als de bitcoin client klaar is met het ophalen van alle blocks zullen je nieuwe bitcoins verschijnen in de bitcoin client. Voor de duidelijkheid, het is niet noodzakelijk om een bitcoin client te hebben draaien om bitcoins te ontvangen. De bitcoins worden door het netwerk aan een bitcoin adres toegekend. Alleen de persoon die de private sleutels heeft voor dit bitcoin adres zal ooit in staat zijn om deze bitcoins weer uit te geven. De private sleutels zijn opgeslagen in het wallet.dat bestand.

Bitcoins kopen en verkopen.

Bitcoins zijn te koop en te verkopen in euros bij http://www.bitcoinexchange.com.
Bitcoins zijn te verhandelen voor Liberty Reserver USD op Mt Gox - Bitcoin Exchange.
Ik heb mij laten vertellen dat Liberty Reserve USDs weer naar euroland kunnen worden overgemaakt via een derde partij zoals ECARDONE: official Exchange: Liberty reserve, cgold. Buy: liberty reserve, LR, CG.
Paypal wordt niet meer ondersteund door de niet-besloten bitcoin exchanges omdat Paypal betalingen teruggedraaid kunnen worden. Daarentegen zijn Liberty Reserve betalingen onomkeerbaar, net als bitcoin betalingen.

Zoals je kan zien in de volgende grafiek, is bitcoin bezig met zn tweede rally.

Bron: https://www.bitcoinexchange.com/statistics/

De eerste rally in Juli 2010 was ten gevolge van het slash dot effect:

http://news.slashdot.org/(...)-Releases-Version-03

Na deze boom is de wisselkoers van bitcoin een beetje ingestort, mede omdat er verschillende bugs zijn opgelost in de software. Echter bitcoin is duidelijk weer in trek. Voor een uitgebreide analyse van de bitcoin markt zie:

http://bitcoincharts.com/charts/

Één van de concrete zaken die je kan doen met bitcoins is anoniem doneren. Andere zaken die gemakkelijk gemaakt worden door bitcoin is het maken van kleine betalingen. Dit principe wordt op dit moment al gebruikt om software ontwikkeling voor bitcoin te stimuleren op het bitcoin forum:

http://www.bitcoin.org/smf/

Bitcoin in meer detail

Wil je de werking van bitcoin in meer detail begrijpen, ga dan naar de bitcoin wiki:

http://www.bitcoin.org/wiki/doku.php

Ten slotte, voor nieuws over bitcoin zie:

http://www.bitcoinblogger.com/

Voor meer uitleg over Bitcoin, zie het volgende artikel:

http://anarchiel.com/stortplaats/toon/bitcoin_kan_je_niet_stelen_en_dat_is_onbetaalbaar

[ Bericht 72% gewijzigd door bitanarchy op 04-12-2010 19:54:11 ]
Bitcoin is waardeloos, maar je kan het niet stelen. En dat is onbetaalbaar.
pi_89507879
Leuk een nieuwe goudstandaard en de mogelijkheid tot absolute staatscontrolle?

Waarom is dit precies een goed idee?
pi_89527574
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 02:56 schreef Kandijfijn het volgende:
Leuk een nieuwe goudstandaard en de mogelijkheid tot absolute staatscontrolle?

Waarom is dit precies een goed idee?
Dit systeem is juist uitgevonden om de controle van de staat over geld te beperken. De staat, (de ECB) heeft nu absolute controle over de euro, en het is ook niet toegestaan om een concurrerende private digitale munteenheid op te zetten, bijvoorbeeld gedekt door goud. Maar het kan nog beter. Bitcoin is gebaseerd op technologie die lijkt op bittorrent. De overheid kan bittorrent niet elimineren, zelfs als het computers in beslag gaat nemen. Bittorrent creëert, net als bitcoin, namelijk een wereldwijd netwerk. Om dit uit te schakelen moet je het hele internet uitschakelen. En dat zal nooit gebeuren.
Bitcoin is waardeloos, maar je kan het niet stelen. En dat is onbetaalbaar.
  maandag 17 januari 2011 @ 13:13:55 #4
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91458939
Hier is dus al een topic over, tof! Ik heb het net geinstalleerd, en ben even rond aan het kijken :).
pi_91459461
pi_91459844
Ik dacht ook even aan spam vanwege het apart aangemaakte account e.d. Er wordt echter niet direkt iets verkocht voor geld. Het idee is bovendien interessant voor dit forum om over te discussieren.

Ik wil voorstellen om het topic te laten bestaan.
  maandag 17 januari 2011 @ 13:44:13 #7
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_91460327
Zo kan je een aardig botnet bij elkaar krijgen.

Ik vertrouw het voor geen bitcoin.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_91460577
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 19:45 schreef bitanarchy het volgende:

[..]

Dit systeem is juist uitgevonden om de controle van de staat over geld te beperken. De staat, (de ECB) heeft nu absolute controle over de euro, en het is ook niet toegestaan om een concurrerende private digitale munteenheid op te zetten, bijvoorbeeld gedekt door goud. Maar het kan nog beter. Bitcoin is gebaseerd op technologie die lijkt op bittorrent. De overheid kan bittorrent niet elimineren, zelfs als het computers in beslag gaat nemen. Bittorrent creëert, net als bitcoin, namelijk een wereldwijd netwerk. Om dit uit te schakelen moet je het hele internet uitschakelen. En dat zal nooit gebeuren.
Dus het is een nieuwe vorm van fiatgeld :9? Wat is nu precies het goede idee?
  maandag 17 januari 2011 @ 14:23:13 #9
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91462249
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:44 schreef iamcj het volgende:
Zo kan je een aardig botnet bij elkaar krijgen.

Ik vertrouw het voor geen bitcoin.
Lees het design-PDFje wat op de site staat. Het is geen botnet.
  maandag 17 januari 2011 @ 14:25:45 #10
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91462367
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:49 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dus het is een nieuwe vorm van fiatgeld :9? Wat is nu precies het goede idee?
Het idee is om af te stappen van 'trust', maar alles door cryptografie te laten gebeuren.

Ik kreeg 0.05 bitcoins, dit is nu door 7 mensen geconfigmed:
pi_91462564
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 14:25 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Het idee is om af te stappen van 'trust', maar alles door cryptografie te laten gebeuren.

Ik kreeg 0.05 bitcoins, dit is nu door 7 mensen geconfigmed:
[ afbeelding ]
En wat betekent dat precies?

Ik heb hier 5 euro liggen wat in 17 landen word geaccepteerd als wettig betaalmiddel. Elke willekeurige Sloveen, Spanjaard,Duitser zal het accepteren als vergoeding voor zijn dienst/product. Heb ik nu 300 miljoen geconfigmed?
  maandag 17 januari 2011 @ 15:49:44 #12
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91466642
Hier een chat die ik had met een klasgenoot:
quote:
[3:39:14 PM CEST] pir: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitcoin < doen jullie mee?
[3:39:22 PM CEST] pir: fucking interessant allemaal
[3:39:25 PM CEST] pir: p2p geld
[3:39:35 PM CEST] pir: gebaseerd op encrypie in plaats van vertrouwen
[3:39:36 PM CEST] pir: :)
[3:39:37 PM CEST] T: het is me nou niet helemaal duidelijk wat nou het nut daarvan is
[3:39:48 PM CEST] pir: het is een betaalmiddel
[3:40:19 PM CEST] pir: je kan het bijvoorbeeld ruilen voor echt geld:
[3:40:19 PM CEST] pir: https://mtgox.com/
[3:40:28 PM CEST] pir: en je PC genereert het langzaam
[3:40:38 PM CEST] pir: (en als je een snelle CPU en GPU hebt iets sneller)
[3:40:55 PM CEST] T: ik denk dat er een hele hoop mensen nogal huiverig over zijn
[3:41:01 PM CEST] pir: juist niet :)
[3:41:07 PM CEST] pir: geen centrale authoriteit
[3:41:13 PM CEST] pir: alles is open source
[3:41:30 PM CEST] T: denk het wel, gewoon het feit dat je geld deels bij jan en alle man op de pc staat
[3:41:40 PM CEST] pir: nee zo werkt het niet
[3:41:53 PM CEST] pir: het is geen bank
[3:41:55 PM CEST] pir: bitcoins vertegenwoordigen een waarde
[3:41:59 PM CEST] pir: je hebt coins op je PC
[3:42:03 PM CEST] pir: ik nu 0.05 :P
[3:42:11 PM CEST] pir: en het netwerk blijft dat verifiëren
[3:42:22 PM CEST] T: en dat is dan ook 0,05 euro?
[3:42:27 PM CEST] pir: nee
[3:42:32 PM CEST] pir: :P
[3:42:34 PM CEST] pir: https://mtgox.com/
[3:42:40 PM CEST] pir: daar kan je de huidige exchange rate zien
[3:42:56 PM CEST] pir: voor 30 eurocent koop je een bitcoin
[3:43:14 PM CEST] pir: het concept is geweldig :P
[3:43:23 PM CEST] pir: technical paper: http://www.bitcoin.org/sites/default/files/bitcoin.pdf
[3:43:28 PM CEST] pir: staat alles uitgelegd
[3:43:30 PM CEST] pir: werking enzo
[3:43:37 PM CEST] T: het is me totaal niet duidelijk wat het doet
[3:43:46 PM CEST] T: @ tekst tl;dr
[3:43:47 PM CEST] pir: het is geld, je kan er mee betalen :P
[3:43:52 PM CEST] pir: zo simpel is het
[3:43:56 PM CEST] T: ja maar het is via p2p
[3:44:00 PM CEST] pir: yes
[3:44:09 PM CEST] pir: het p2p vervangt de centrale authoriteit (lees: bank)
[3:44:25 PM CEST] T: maar is het dan ook de bedoeling dat ik bitcoins koop
[3:44:35 PM CEST] pir: zou je kunnen doen
[3:44:39 PM CEST] pir: yes
[3:44:40 PM CEST] pir: of ontvangen
[3:44:40 PM CEST] pir: :P
[3:44:44 PM CEST] T: maar wat heb ik eraan?
[3:44:58 PM CEST] pir: nog niet heel veel :P
[3:44:58 PM CEST] pir: bij sommige bedrijven kan je er mee betalen
[3:45:03 PM CEST] T: dat ik een valuta koop wat dan niet van een centrale authoriteit is?
[3:45:20 PM CEST] pir: je kan het bij iedereen kopen die het heeft natuurlijk, gewoon soort ruilandel :P
[3:45:28 PM CEST] pir: ik kan ook een exchange beginnen :P
[3:45:41 PM CEST] pir: www.mtgox.com is er toevallig één
[3:45:48 PM CEST] T: "sommige" bedrijven.... lees praktisch geen bedrijf
[3:45:54 PM CEST] T: brb
[3:45:55 PM CEST] pir: http://www.bitcoin.org/trade
[3:45:57 PM CEST] pir: die bedrijven
Misschien wordt het wat duidelijker :)
  maandag 17 januari 2011 @ 17:13:26 #13
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91470917
quote:
[3:45:57 PM CEST] pir: die bedrijven
[3:46:06 PM CEST] pir: (die typo zag je niet)
[3:50:23 PM CEST] pir: hier kan je zien hoe snel je kan minen met een goede kaart: https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_Hardware_Comparison minen = genereren. Hoe meer mensen genereren, hoe meer integer het netwerk is :)
[4:12:40 PM CEST] T: biw
[4:13:49 PM CEST] T: dus met mijn hardware kan ik verdienen?
[4:13:57 PM CEST] pir: ja
[4:13:57 PM CEST] T: en na 30 jaar heb ik um terug
[4:14:00 PM CEST] pir: maar het gaat niet hard hoor :P
[4:14:08 PM CEST] pir: moet ook niet hard gaan :p
[4:14:21 PM CEST] T: maar stroomverbruik is duurder dan dat het oplevert...
[4:14:31 PM CEST] pir: dat niet
[4:14:42 PM CEST] pir: in euro's zijn de bitcoins duurder ;)
[4:15:06 PM CEST] T: amd kaarten zijn trouwens wel veel beter
[4:16:56 PM CEST] T: hoe kan dat verschil zo groot zijn
[4:19:04 PM CEST] T: maar waarvoor wordt de rekenkracht gebruikt dan?
[4:19:18 PM CEST] pir: hashen :)
[4:19:24 PM CEST] pir: betalingen worden gehashed
[4:19:35 PM CEST] pir: gewoon basic cryptografie
[4:19:37 PM CEST] pir: maar goed
[4:19:48 PM CEST] pir: hoe meer er gehashed wordt, hoe betrouwbaarder de betalingen zjin
[4:20:01 PM CEST] pir: 17 mensen hebben mijn betaling al erkend :)
[4:20:06 PM CEST] T: maar hoe kan er dan verdiend worden?
[4:20:24 PM CEST] pir: er is geen sprake van verdienen :P
[4:20:27 PM CEST] pir: gewoon ruilen
[4:20:36 PM CEST] pir: de munten zijn wat waard, dus kan je het tegen geld ruilen
[4:20:44 PM CEST] T: ja maar die bitcoins moeten toch op een manier verzilverd worden
[4:20:55 PM CEST] pir: ja dat kan je omruilen met die exchange sites
[4:20:57 PM CEST] pir: net gaf ik er 1
[4:20:56 PM CEST] T: dat geld moet toch ergens mee verdiend worden
[4:21:01 PM CEST] pir: maar er zijn er meerderen ;)
[4:21:20 PM CEST] T: zo'n site gaat ze toch niet kopen van ze als ze niets waard zijn
[4:21:24 PM CEST] pir: nee
[4:21:29 PM CEST] T: dus waar wordt er dan aan verdiend
[4:21:32 PM CEST] pir: maar ze hebben waarde, dat is duidelijk
[4:21:37 PM CEST] T: van wat dan?
[4:21:54 PM CEST] pir: mensen hechten er waarde aan en ze zijn niet te vervalsen
[4:21:56 PM CEST] T: ik ga niet meedoen aan iets waar op een hele duistere manier geld wordt verdiend
[4:21:57 PM CEST] pir: dus hebben ze waarde
[4:22:04 PM CEST] pir: het is niet duister :P
[4:22:10 PM CEST] pir: basis economie man :P
[4:22:17 PM CEST] T: nee maar het is me totaal niet duidelijk waar ze geld mee verdienen
[4:22:24 PM CEST] pir: welke 'ze'?
[4:22:37 PM CEST] T: die bedrijven die die coins kopen
[4:22:48 PM CEST] T: die gaan geen coins van je kopen als ze vervlogens niets kunnen met die dingen
[4:22:58 PM CEST] pir: je hebt toch ook wisselkantoren? ;)
[4:23:05 PM CEST] pir: ze kopen van de gebruikers en verkopen weer
[4:23:14 PM CEST] T: ja maar dan koop je een valuta die ook gewoon een waarde heeft
[4:23:28 PM CEST] T: maar ik kan in real life toch geen coins uitgeven
[4:23:46 PM CEST] pir: bij deze winkels: http://www.bitcoin.org/trade
[4:23:48 PM CEST] pir: :P
[4:23:56 PM CEST] pir: en er komen applicaties voor telefoon
[4:24:06 PM CEST] T: komen komen komen...
[4:24:15 PM CEST] pir: het is een proof of work :)
[4:24:15 PM CEST] T: die zooi heeft dus nu nog totaal geen waarde...
[4:24:17 PM CEST] pir: het werkt
[4:24:19 PM CEST] pir: jawel
[4:24:29 PM CEST] pir: als je munten hebt kan je ze verkopen voor echt geld
[4:24:33 PM CEST] pir: of je koopt er dingen van
[4:24:42 PM CEST] pir: bij de bedrijven op die pagina
[4:24:44 PM CEST] pir: of bij echte mensen
[4:24:58 PM CEST] pir: en je kan coins kopen ban bedrijven of mensen
[4:25:07 PM CEST] T: leuk bedacht maar ik snap niet echt wat het nut is van betalen met meerdere valuta's
[4:25:15 PM CEST] pir: ze zijn neit te vervalsen + er is een eindige hoeveelheid bitcoins, dus heeft het waarde
[4:25:40 PM CEST] pir: een voordeel is dat er geen overhead meer is van betalingen, geen bankkosten
[4:25:43 PM CEST] T: ja dat snap ik ook allemaal wel maar als die coins vervolgens nergens te gebruiken zijn dan hebben ze in principe dus weer geen waarde
[4:25:46 PM CEST] pir: en het moet groter worden nog ja, dat is duidelijk
[4:26:03 PM CEST] pir: als ik een webshop had zou ik ze gaan accepteren :P
[4:26:24 PM CEST] pir: lijst gezien? http://www.bitcoin.org/trade
[4:26:28 PM CEST] pir: wordt langzaam meer :)
[4:27:12 PM CEST] T: ik zie eigenlijk niet 1 bedrijf met een niet dubieuze naam :P
[4:27:36 PM CEST] pir: ;)
[4:27:39 PM CEST] pir: tja
[4:27:43 PM CEST] pir: moet nog komen hé
[4:27:48 PM CEST] pir: ik accepteer het ook hoor :P
[4:28:01 PM CEST] T: want ik betaal ook echt onwijs veel aan jou
[4:28:17 PM CEST] pir: :p
[4:28:23 PM CEST] T: nou, ik zal er thuis eens naar kijken, die pc is 10x snell0r
[4:28:32 PM CEST] pir: :)
[4:33:00 PM CEST] pir: je hebt ook niet 1 'rekeningnummer', dat is ook vet
[4:33:17 PM CEST] T: wat is daar fet aan
[4:33:24 PM CEST] pir: 17hJXfEWHQdXw9ozyUMnxf4bi8oUqiuvjv
1JFWLU81WNEY69zk8GtG4cHy5aaHMosMc2
1NmbGy5Ss2N7Rikx1qKRiGFuEmGNAaAcXD
[4:33:29 PM CEST] pir: daar kan je mij allemaal geld naar sturen
[4:33:40 PM CEST] pir: voor iedere betaling kan je zo'n 'adres' aanmaken :)
[4:33:42 PM CEST] T: dat je geld verdeeld is
[4:33:45 PM CEST] pir: nee
[4:33:54 PM CEST] pir: het is allemaal 1 'rekening' op je PC
[4:34:01 PM CEST] pir: maar voor iedere betaling neem je een ander
[4:34:05 PM CEST] pir: lekker anoniem :)
[4:34:06 PM CEST] T: ow ok
[4:34:12 PM CEST] T: ''
[4:34:42 PM CEST] pir: en je kan geld overmaken naar IP-adressen
[4:34:46 PM CEST] pir: maar hoe dat precies werkt snap ik nog niet
[4:35:19 PM CEST] T: het is als het groot is wel slim, maar ik heb toch erg mijn twijfels of dat het ooit gaat worden
[4:35:37 PM CEST] pir: ik weet het ook niet
[4:35:44 PM CEST] pir: het is te complex voor de massa denk ik
[4:35:58 PM CEST] T: nou ik denk dat mensen gewoon nogal huiverig zijn over dat p2p
[4:36:19 PM CEST] pir: als je niet snapt waarom het p2p is zou ik dat ook zijn
[4:36:20 PM CEST] T: gewoon het feit dat andere iets doen met jou geld, ookal heeft dat er niets mee te maken
[4:36:34 PM CEST] pir: maar ik ben huiveriger voor paypal dan hier voor
[4:36:55 PM CEST] T: ja maar ik snap het verdienmodel van paypal
[4:37:08 PM CEST] pir: en aan het eind van de rit is het gewoon ruilhandel. Je kan bitcoins ook als schelpen zien van vroeger, toen betaalden ze daar mee.
[4:37:16 PM CEST] T: en het verdien model van die valuta websites nu nog niet
[4:37:20 PM CEST] pir: ah ja, ja hier wordt neit aan verdiend door één partij :)
[4:37:28 PM CEST] pir: verschil in wisselkoers ;)
[4:37:49 PM CEST] T: maar verdienen op wisselkoers is eigenlijk onmogelijk
[4:38:09 PM CEST] pir: volgens mij doen die sites ook transactiekosten
[4:38:18 PM CEST] pir: 0.65% bij diegene die ik stuurde dacht ik
[4:38:41 PM CEST] pir: dus per euro 0.0065 euro kosten.
[4:38:56 PM CEST] pir: als ik het goed heb hoor
[4:39:11 PM CEST] T: hmm dat maakt het al iets duidelijker
[4:39:41 PM CEST] pir: Mt Gox charges a small fee (0.65%) for each trade.
[4:39:57 PM CEST] pir: maar goed, je zou zelf een site kunnen beginnen en 0.60% vragen
[4:40:06 PM CEST] pir: alle broncode is beschikbaar
[4:40:10 PM CEST] pir: ik vind het geniaal
[4:40:12 PM CEST] pir: ;D
[4:41:07 PM CEST] T: maar dan snap ik nog niet wie dan die coins voor je betaalt als je je systeem beschikbaar stelt
[4:41:49 PM CEST] pir: die worden gegenereerd, net als dollarbiljetten worden gedrukt en euromunten worden geperst, is gewoon een formule voor
[4:42:07 PM CEST] pir: http://www.bitcoin.org/faq#How_are_new_Bitcoins_created
[4:42:35 PM CEST] T: ja maar al het geld dat gegenereerd wordt, zorgt voor inflatie a + b = c
[4:42:47 PM CEST] pir: inflatie is goed :P
[4:42:51 PM CEST] pir: en het gaat niet snel
[4:43:09 PM CEST] T: dus alles wat je genereerd wordt minder waard? en dat vind jij goed?
[4:43:20 PM CEST] pir: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Total_bitcoins_over_time.png
[4:43:21 PM CEST] T: tegen de tijd dat je het kan gebruiken is het dus geen cent meer waard
[4:43:31 PM CEST] T: hmmmm ik ben er toch nogal sceptisch over
[4:43:38 PM CEST] pir: dat merk ik :p
[4:43:44 PM CEST] T: athans, ik heb gewoon vragen
[4:43:58 PM CEST] T: als het over geld gaat dan ga ik er niet zomaar blind in
[4:44:03 PM CEST] pir: de paper is echt interessant hoor: http://www.bitcoin.org/sites/default/files/bitcoin.pdf
[4:44:10 PM CEST] pir: staan alle economische en technische ideeën in
[4:44:48 PM CEST] T: hmmm mss eerst maar eens lezen
[4:44:52 PM CEST] T: nou snap ik ook wel dat de euro ook ooit is ontstaan
[4:45:08 PM CEST] T: dus dat zal met die coins ook moeten gebeuren
[4:45:12 PM CEST] T: en dat kan alleen door ze te genereren
[4:45:19 PM CEST] pir: precies :)
[4:45:20 PM CEST] T: en in he begin zullen ze nog veel waard zijn
[4:45:32 PM CEST] pir: er zijn ook wel argumenten tegen, maar dit is wel het eerlijkst :)
[4:45:44 PM CEST] pir: ik vind het mooi dat er een maximum is over time :)
[4:45:57 PM CEST] T: maar als bedrijven nou de rekenkracht gebruiken van het netwerk, dan is er toch veel beter te verdienen
[4:46:21 PM CEST] T: maar dan heb je weer een tussenpersoon nodig
[4:46:22 PM CEST] pir: hoe dat precies zit weet ik niet
[4:46:34 PM CEST] pir: en minen verdient niet heul veel hoor
[4:46:35 PM CEST] pir: volgens mij
[4:46:44 PM CEST] pir: maar uiteindelijk worden ze schaarser, en dus meer waard :)
[4:46:51 PM CEST] T: nee juist niet
[4:47:00 PM CEST] T: als ik die tabel moet geloven niet
[4:47:09 PM CEST] T: ow jawel
[4:47:09 PM CEST] pir: de lijn vlakt af
[4:47:14 PM CEST] T: ja je hebt gelijk
[4:47:16 PM CEST] T: was ff in de war
[4:47:23 PM CEST] T: dus nu kan je snel verdienen
[4:47:38 PM CEST] pir: de ene munt die je nu hebt wordt schaarser over tijd
[4:47:45 PM CEST] T: ja klopt
[4:48:00 PM CEST] pir: en het wordt lastiger nieuwe te genereren, want je verdient relatief aan hoe groot het netwerk is
[4:48:10 PM CEST] pir: dus hoe eerder je begint ;)
[4:48:20 PM CEST] pir: ik ga nog even wat uittypen ;)
[4:48:56 PM CEST] T: ja dat snap ik
[4:49:15 PM CEST] T: maar voor hetzelfde geld wordt het helemaal niets en is dus je valuta helemaal niets meer waard
[4:50:36 PM CEST] pir: dan moet iedereen alles opeens verkopen
[4:51:02 PM CEST] pir: het valt minder snel om dan banken in ieder geval :P
[4:51:06 PM CEST] T: nee, als bedrijven niet meegaan om het in ontvangst te nemne
[4:51:29 PM CEST] pir: gebeurt nu toch al amper
[4:51:32 PM CEST] T: dan is er geen reden om het te gebruiken dnek ik
[4:52:02 PM CEST] pir: dit is per definitie niet te vervalsen (amper, lees die paper), dus iedereen die kiest er waarde aan te hechten hecht er waarde aan :P
[4:52:09 PM CEST] pir: maar ik moet nog wel even wat doen hoor
[4:52:13 PM CEST] pir: dus ik ga nog even typen
[4:52:17 PM CEST] pir: documentatie jeuj
[4:53:12 PM CEST] T: druk druk druk
[4:56:16 PM CEST] T: dus ik verdien sneller dan jou
[4:56:25 PM CEST] pir: dat zal best kunnen ja
[4:56:34 PM CEST] T: dat klinkt als muziek in de oren
[4:56:34 PM CEST] pir: maar als je coins heb wil ik ze wel van je kopen
[4:56:42 PM CEST] T: huh waarom/
[4:56:43 PM CEST] X: hoi
[4:56:43 PM CEST] T: ?
[4:56:46 PM CEST] T: ja hallo
[4:56:48 PM CEST] pir: ik wil coins
[4:56:50 PM CEST] pir: vet stoer enzo
[4:56:54 PM CEST] T: jeetje
[4:57:01 PM CEST] X: coinage
[4:57:03 PM CEST] pir: en je kan er bij darknet een VPNtunnel van kopen volgens mij
[4:57:11 PM CEST] T: whehehehe X +1
[4:57:15 PM CEST] X: ;)
[4:57:15 PM CEST] pir: _O-
[4:57:23 PM CEST] X: zo krijg je heel veel coins hoor
[4:57:30 PM CEST] pir: woodstock, pepperoni pizza
Rest van het gesprek :D
  maandag 17 januari 2011 @ 17:14:39 #14
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91470997
Ik heb nu 0.05 BTC (gekregen). Er worden alleen nog geen nieuwe gegenereerd bij mij volgens mij. Ik moet nog uitzoeken hoe snel dat gaat.
pi_91472361
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 15:49 schreef PiRANiA het volgende:
Hier een chat die ik had met een klasgenoot:

[..]

Misschien wordt het wat duidelijker :)
Ik snap het basissysteem wel maar niet exact hoe het gedekt is. Het word dus nu gedekt door andere fiat-valuta?
  maandag 17 januari 2011 @ 17:56:39 #16
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91473237
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 17:39 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik snap het basissysteem wel maar niet exact hoe het gedekt is. Het word dus nu gedekt door andere fiat-valuta?
Nee, er is gewoon vertrouwen in de bitcoins. Er is een eindige hoeveelheid munten en ze zijn niet te vervalsen (bjina niet, zie paper). Ik vertrouw het, net als veel andere mensen :).

Ze leggen het zelf zo uit:

quote:
Bitcoins have value if they are accepted as payment by many.

When we say that a currency is backed up by gold, we mean that there's a promise in place that you can exchange the currency for gold. In a sense, you could say that Bitcoin is "backed up" by the price tags of merchants a price tag is a promise to exchange goods for a specified amount of currency.

It's a common misconception that Bitcoins gain their value from the cost of electricity required to generate them. Cost doesn't equal value hiring 1,000 men to shovel a big hole in the ground may be costly, but not valuable. Also, even though scarcity is a critical requirement for a useful currency, it alone doesn't make anything valuable. For example, your fingerprints are scarce, but that doesn't mean they have any exchange value.
pi_91474114
quote:
6s.gif Op maandag 17 januari 2011 17:56 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Nee, er is gewoon vertrouwen in de bitcoins. Er is een eindige hoeveelheid munten en ze zijn niet te vervalsen (bjina niet, zie paper). Ik vertrouw het, net als veel andere mensen :).

Ze leggen het zelf zo uit:

[..]

Dus het is exact wat ik al vermelde in een van mijn eerste post. Het is een fiat-valuta waarom zou ik bitcoin meer moeten vertrouwen dan andere wereldvaluta of een grondstof om te beleggen?
  maandag 17 januari 2011 @ 18:26:05 #18
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91474477
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:16 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dus het is exact wat ik al vermelde in een van mijn eerste post. Het is een fiat-valuta waarom zou ik bitcoin meer moeten vertrouwen dan andere wereldvaluta of een grondstof om te beleggen?
Valuta hebben altijd centrale punten waar ze op bouwen: banken. Dat heeft dit niet.

Met wat technische kennis kan je dit systeem volledig doorgronden en te zien waarom het veilig is. ^O^.

Voorlopig wordt het nog door vrij weinig bedrijven ondersteund, maar zodra dit groter wordt heb je er zeker wat aan.
pi_91474584
Ik geloof er niet in, kan ik het shorten?
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 17 januari 2011 @ 18:29:46 #20
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91474605
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:28 schreef Mendeljev het volgende:
Ik geloof er niet in, kan ik het shorten?
Nog niet. Er komen wel opties aan :P.
pi_91474766
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:29 schreef PiRANiA het volgende:
Nog niet. Er komen wel opties aan :P.
Maar betekent dit ook automatisch dat de developers na verloop van tijd updates kunnen uitbrengen die de waardering van de munt aanpassen? Veel mensen hebben al weinig vertrouwen in de centrale bank, laat staan een groepje programmeurs die voor hen gaat bepalen wat geld waard gaat zijn.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 17 januari 2011 @ 18:37:34 #22
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91474907
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:33 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Maar betekent dit ook automatisch dat de developers na verloop van tijd updates kunnen uitbrengen die de waardering van de munt aanpassen? Veel mensen hebben al weinig vertrouwen in de centrale bank, laat staan een groepje programmeurs die voor hen gaat bepalen wat geld waard gaat zijn.
De programmeurs bepalen het niet. Er is geen centrale partij. https://mtgox.com/ gaat toevallig opties aanbieden. Er zijn nog wel honderden mensen die dat kunnen doen (of bedrijven natuurlijk).

Prijs wordt door vraag/aanbod bepaald (verschilt per exchanger dus). Die mtgox is er toevallig één. Hier staan er meer: http://www.bitcoin.org/trade#Currency_exchange
pi_91475106
Als ik het goed begrijp worden bitcoins gegenereerd door rekensnelheid tot een bepaalde bovengrens en daarna is de prijs enkel afhankelijk van trading?

Ik zou dus in feite het meest kunnen verdienen door een supercomputer te huren tot de bovengrens is bereikt. (Waarna hoogstwaarschijnlijk niemand nog interesse heeft in de munt)
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 17 januari 2011 @ 18:50:10 #24
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91475442
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:43 schreef Mendeljev het volgende:
Als ik het goed begrijp worden bitcoins gegenereerd door rekensnelheid tot een bepaalde bovengrens en daarna is de prijs enkel afhankelijk van trading?

Ik zou dus in feite het meest kunnen verdienen door een supercomputer te huren tot de bovengrens is bereikt. (Waarna hoogstwaarschijnlijk niemand nog interesse heeft in de munt)
Je krijgt een percentage van het totale netwerk, als je dus een supercomputer huurt, zal je wel veel procent krijgen ja, maar het staat dus niet los.

Momenteel duurt het dus een week ofzo, maar als het groter wordt duurt het langer.

En de groei neemt inderdaad af:

  maandag 17 januari 2011 @ 18:52:06 #25
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91475561
Daarbij, als jij je geld gaat uitgeven aan een supercomputer zal je er ook weer geld voor willen hebben ;).
pi_91475660
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:26 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Valuta hebben altijd centrale punten waar ze op bouwen: banken. Dat heeft dit niet.

Met wat technische kennis kan je dit systeem volledig doorgronden en te zien waarom het veilig is. ^O^.

Voorlopig wordt het nog door vrij weinig bedrijven ondersteund, maar zodra dit groter wordt heb je er zeker wat aan.
Daar heb je in ieder geval nog verschillende machten die er over beslissen.

Bitcoin kan kapot door 1 dominee effect van paniek of 1 roddel.... Ik heb heel heel erg weinig vertrouwen in dit systeem.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:57:36 #27
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91475865
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:53 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Daar heb je in ieder geval nog verschillende machten die er over beslissen.

Bitcoin kan kapot door 1 dominee effect van paniek of 1 roddel.... Ik heb heel heel erg weinig vertrouwen in dit systeem.
Wat ze ook zeggen, het systeem is er nog. Broncode is openbaar, iedereen kan het lezen. Bitcoin beheert zelf niets.

Wat ze ook zeggen: het netwerk is er nog. Net als dat je content van een goed gedistribueerd bittorrent-netwerk af wilt halen, dat gaat gewoon niet.

En die ene trader waar ik het over had heeft momenteel 5000 van de 1.300.000 coins, die kunnen dus niets uitrichten. En waarom zouden ze? Ze krijgen echt geld voor de coins die ze nu hebben staan.

Technisch gezien is het waterdicht voor zover ik kan zien ^O^.
pi_91477534
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:57 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Wat ze ook zeggen, het systeem is er nog. Broncode is openbaar, iedereen kan het lezen. Bitcoin beheert zelf niets.

Wat ze ook zeggen: het netwerk is er nog. Net als dat je content van een goed gedistribueerd bittorrent-netwerk af wilt halen, dat gaat gewoon niet.

En die ene trader waar ik het over had heeft momenteel 5000 van de 1.300.000 coins, die kunnen dus niets uitrichten. En waarom zouden ze? Ze krijgen echt geld voor de coins die ze nu hebben staan.

Technisch gezien is het waterdicht voor zover ik kan zien ^O^.
Technisch gezien was het systeem reichsmark er ook nog alleen de valuta was wel minder waard dan stookhout. Kortom dat argument zegt helemaal niks.
pi_91481867
Weer eens wat anders dan SETI@home o.i.d. Dus ik houd mijn processor hier maar mee bezig.

Het systeem klinkt leuk maar ik zal er zelf geen geld instoppen.

(Wie weet wordt ik dankzij mijn computer digitaal rijk)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 23 maart 2011 @ 08:00:47 #30
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94498784
quote:
Google releases open source Bitcoin client

A Google engineer has released an open source Java client for the Bitcoin peer-to-peer currency system, simply called BitcoinJ.

Bitcoin is an Internet currency that uses a P2P architecture for processing transactions avoiding the need for a central bank or payment system.

The BitcoinJ client is available under the Apache 2 license at Google’s code repository: http://code.google.com/p/bitcoinj/

http://www.cio.com.au/article/380396/google_releases_open_source_bitcoin_client/
Lachen, het leeft dus nog :P. Ik draai het ook nog steeds, maar genereer geen coins, dat is wat (te) intensief...
  maandag 28 maart 2011 @ 11:46:44 #31
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_94707370
Dit klinkt wel interessant, later eens in verdiepen.

Google Chrome geeft overgens de melding dat het beveiligingscertificaat van Bitcoin.org onbetrouwbaar is. :o
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  maandag 28 maart 2011 @ 11:52:44 #32
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94707583
Als test kunnen we heen en weer wel wat overmaken :).

Je kunt overmaken op mijn FOK!Test-adres:
17nQMvzwwSjuNTDsNctR16Vr9axTEPtxnj

Ik geef het terug als ik het heb :).
  maandag 28 maart 2011 @ 19:39:49 #33
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94728071
Heb je hem ingesteld? We kunnen proberen een betaling te doen :P.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 11:16:40 #34
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_94754205
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 11:52 schreef PiRANiA het volgende:
Als test kunnen we heen en weer wel wat overmaken :).

Je kunt overmaken op mijn FOK!Test-adres:
17nQMvzwwSjuNTDsNctR16Vr9axTEPtxnj

Ik geef het terug als ik het heb :).
Bedankt voor het aanbod, maar voorlopig ga ik er nog even niks mee doen. Ik ga flink minderen met computeren (Opeens last van RSI?), maakt Bitcoin overigens niet minder interessant. :P
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:34:33 #35
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94902462
Ik heb nu 10 bitcoins, gekocht met 'echt geld' :P. Dus als iemand wil expirimenten *O*.
pi_94910480
Dus ik kan gratis geld maken?
  vrijdag 1 april 2011 @ 18:15:57 #37
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94910525
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:14 schreef kort het volgende:
Dus ik kan gratis geld maken?
Als je stroom gratis is wel ja ;). De waarde van de bitcoins liggen (iets?) onder de waarde van de stroom die het kost, dus wat dat betreft zijn er opties ja :Y.
pi_94910589
Maar wat maakt bitcoins anders dan investeren in grondstoffen :? Oké ik snap het concept van geen overheid, maar dit is net als hippies die zeggen 'we moeten van geld af, en met een puntensysteem werken' en dan niet snappen dat punten gewoon een valuta wordt dan :')

Ik zie het nu gewoon als investeren in een valuta/grondstof.

-edit-

Firefox geeft een warning als ik naar https://www.bitcoin.org/ ga.
  zaterdag 2 april 2011 @ 09:54:30 #39
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94934667
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:18 schreef kort het volgende:
Maar wat maakt bitcoins anders dan investeren in grondstoffen :?
Met grondstoffen kan je niet betalen en met bitcoins wel? :P
quote:
Oké ik snap het concept van geen overheid, maar dit is net als hippies die zeggen 'we moeten van geld af, en met een puntensysteem werken' en dan niet snappen dat punten gewoon een valuta wordt dan :')
Er wordt nergens ontkend dat het een valuta wordt volgens mij ;).
quote:
Ik zie het nu gewoon als investeren in een valuta/grondstof.

-edit-

Firefox geeft een warning als ik naar https://www.bitcoin.org/ ga.
Omdat ze hun eigen certificaar hebben gesigned (en niet door een dure partij). De verbinding is dus wel geëncrypt. Ga anders naar http://bitcoin.org/ ;).
  zaterdag 2 april 2011 @ 09:54:39 #40
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_94983314
Verdomd interessant idee. Geld in het publieke domain, klinkt geniaal. Hier ga ik me eens in verdiepen.
  zondag 3 april 2011 @ 22:16:08 #42
271192 Lindgren.
En dat merk je.
pi_95001134
Hoelang duurt het ongeveer voordat je 1 bitcoin binnen hebt dan?
hallo dus dit noemen ze nou twitter
  maandag 4 april 2011 @ 08:30:47 #43
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95012104
quote:
7s.gif Op zondag 3 april 2011 22:16 schreef Lindgren. het volgende:
Hoelang duurt het ongeveer voordat je 1 bitcoin binnen hebt dan?
Een gemiddelde PC maakt in een jaar 50 bitcoins.
  maandag 4 april 2011 @ 09:44:34 #44
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95013333
Een uitgebreid artikel met voor- en nadelen en een uitleg over hoe het ongeveer werkt:
http://memeburn.com/2011/(...)bal-online-currency/
  woensdag 6 april 2011 @ 19:13:19 #45
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95137216
De spread is nog erg hoog, vooral op EUR/BTC: 0.5250 om 0.7326 :X
Maar goed, iemand zin om mij een coin te sturen?
11QKHjWqHXwHMeEeUGZhTdPBZ4h1UBZU2PT
Ben benieuwd hoe lang het duurt :P
Ik heb nu zelf 20 euro naar BTCex gestuurd

Ben nu bezig een orderbook viewer te maken in Java oO< Kunnen we lekker naar de boeken kijken
  woensdag 6 april 2011 @ 20:51:20 #47
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95137372
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:48 schreef TeringHenkie het volgende:
De spread is nog erg hoog, vooral op EUR/BTC: 0.5250 om 0.7326 :X
De koers gaat de laatste 2 dagen nogal omlaag ja. Fijn als je nu nieuwe coins wilt kopen :Y.
quote:
Maar goed, iemand zin om mij een coin te sturen?
Verstuurd! (117053 blocks nu trouwens)
quote:
[ code verwijderd ]

Ben benieuwd hoe lang het duurt :P
Uurtje ongeveer volgens mij.
quote:
Ik heb nu zelf 20 euro naar BTCex gestuurd

Ben nu bezig een orderbook viewer te maken in Java oO< Kunnen we lekker naar de boeken kijken
Nice *O*.
pi_95137663
Make that C#, gaat om proof of concept :P
  woensdag 6 april 2011 @ 20:57:45 #49
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95137776
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 20:56 schreef TeringHenkie het volgende:
Make that C#, gaat om proof of concept :P
Aantal blocks staat nog steeds op 117053. Als dat getal omhoog gaat zul jij wel een confirmation krijgen.
pi_95138000
Hoe weet je eigenlijk dat iemand anders het geld heeft overgemaakt? Is dat verifieerbaar voordat je het zelf ziet verschijnen in de client?
  woensdag 6 april 2011 @ 21:02:13 #51
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95138082
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 21:01 schreef TeringHenkie het volgende:
Hoe weet je eigenlijk dat iemand anders het geld heeft overgemaakt? Is dat verifieerbaar voordat je het zelf ziet verschijnen in de client?
Wachten op het moment dat je transactie bij een volgend block zit. Voor je het kunt vertrouwen moet het een paar keer geconfirmed zjin (de normale client vindt het bij 5 keer goed).
  woensdag 6 april 2011 @ 21:16:27 #52
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:32:31 #53
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95144161
Inmiddels is de betaling van net al 15 keer geconfirmed :Y.
pi_95144246
quote:
Status: 15 bevestigingen
Datum: 6-4-2011 21:10
Van: onbekend
Naar: 1QKHjWqHXwHMeEeUGZhTdPBZ4h1UBZU2PT (yours, label: Your Address)
Credit: 0.25
Netto bedrag: +0.25
Krent :')
  woensdag 6 april 2011 @ 22:34:14 #55
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95144291
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:33 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Krent :')
Hehe. Alsof ik opeens veel geld ga overmaken :+.
pi_95144521
@Pirania, klopt het dat er alleen maar een tar.gz beschikbaar is?
pi_95144761
Maar eh...een fokking uur. Lekker.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:40:19 #58
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95144767
Ik heb hem uit een PPA :). (ppa:stretch/bitcoin)
  woensdag 6 april 2011 @ 22:40:36 #59
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95144790
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:40 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar eh...een fokking uur. Lekker.
Er moet druk worden gehashed en geëncrypt :Y.
pi_95145363
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:40 schreef PiRANiA het volgende:
Ik heb hem uit een PPA :). (ppa:stretch/bitcoin)
Ty *O*, generating.

Nog steeds heel kritisch, maar je mag niet iets afkraken zonder het zelf te testen.
pi_95145877
Vraag aan Pirania:

Zou jij bitcoins accepteren als vergoeding voor een dienst/product?
  woensdag 6 april 2011 @ 22:56:04 #62
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95145941
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:54 schreef Kandijfijn het volgende:
Vraag aan Pirania:

Zou jij bitcoins accepteren als vergoeding voor een dienst/product?
Ja :Y. Ik genereer overigens niet :P. Mijn PC is niet zo krachtig.
pi_95146058
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:56 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Ja :Y. Ik genereer overigens niet :P. Mijn PC is niet zo krachtig.
Zoveel rekenkracht voor nodig dan? Ik genereer nu en het ding draait gewoon op een oude dubbelkern.
  woensdag 6 april 2011 @ 23:00:01 #64
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95146209
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:57 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Zoveel rekenkracht voor nodig dan? Ik genereer nu en het ding draait gewoon op een oude dubbelkern.
Nooit echt getest eigenlijk. Maar de kans dat je de 50 blocks binnen haalt is neit groot, dan kan je beter in een pool minen.
pi_95146711
Ik heb er 36.000 in no-time?

Alleen nu in een keer not connected :')

Ik heb gewoon geen geduld duurde even na herstart van het progje

42.000 blocks nu, ben ik al rijk?

[ Bericht 50% gewijzigd door Kandijfijn op 06-04-2011 23:13:50 ]
  donderdag 7 april 2011 @ 11:41:42 #66
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95161116
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 23:08 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik heb er 36.000 in no-time?

Alleen nu in een keer not connected :')

Ik heb gewoon geen geduld duurde even na herstart van het progje

42.000 blocks nu, ben ik al rijk?
Ik zei 50 blocks en bedoelde 50 coins, sorry :@.
pi_95210243
Een presentatie van Bitcoin (20 min. video):

AmirTaaki door itzard
pi_95216405
Grappig, op BTCex staan de quotes in BCT, niet in EUR of USD. Om aan BTC te komen moet je dus je EUR verkopen, effectief shorten. Even je denken omdraaien dus.
pi_95349309
Bitcoins worden dus gegeneerd door de computer lees ik? Dus bitcoins zijn wel degelijk afhankelijk van natuurlijke bronnen. Immers elektriciteit om de computer te laten draaien om bitcoins te genereren kost stroom en dus geld... Als de prijs van stroom dus stijgt, stijgt ook de waarde per bitcoin.

Verder snap ik het ook niet helemaal waarom bitcoins gegenereerd kunnen worden door een computer? Hieruit lijkt het namelijk dat er gewoon geld wordt gecreëerd uit niets, je kunt immers bitcoins weer ruilen tegen euro's lees ik (en vica versa, dit is me ook niet duidelijk.)
  maandag 11 april 2011 @ 18:13:55 #70
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95351159
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:29 schreef Dale. het volgende:
Bitcoins worden dus gegeneerd door de computer lees ik? Dus bitcoins zijn wel degelijk afhankelijk van natuurlijke bronnen. Immers elektriciteit om de computer te laten draaien om bitcoins te genereren kost stroom en dus geld... Als de prijs van stroom dus stijgt, stijgt ook de waarde per bitcoin.
De directe relatie hogere prijs stroom: hogere waarde bitcoin is volgens mij nog niet gelegd, maar in theorie klopt het ja.
quote:
Verder snap ik het ook niet helemaal waarom bitcoins gegenereerd kunnen worden door een computer? Hieruit lijkt het namelijk dat er gewoon geld wordt gecreëerd uit niets,
Hier spreek je jezelf tegen ;). Het genereren kost stroom ;). Met genereren wordt eigenlijk 'hashen' bedoeld: het encrypten van de datastream. Hoe harder er wordt gehasht, hoe veiliger het netwerk
quote:
je kunt immers bitcoins weer ruilen tegen euro's lees ik (en vica versa, dit is me ook niet duidelijk.)
Dit klopt. Omdat ze waarde hebben zijn mensen (en exchange-bedrijven) bereid geld te betalen voor jouw bitcoins :Y.
pi_95353170
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:13 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

De directe relatie hogere prijs stroom: hogere waarde bitcoin is volgens mij nog niet gelegd, maar in theorie klopt het ja.
Ok

quote:
[..]

Hier spreek je jezelf tegen ;). Het genereren kost stroom ;). Met genereren wordt eigenlijk 'hashen' bedoeld: het encrypten van de datastream. Hoe harder er wordt gehasht, hoe veiliger het netwerk
Ja maar je vergeet dat ik de kosten van de stroom aan de energieleverancier betaal niet aan een andere maatschappij. Dus ik betaal geld aan de leverancier die niks met bitcoins te maken heeft, tegelijkertijd krijgen de gegenereerde bitcoins waarde... echter de stroom is al bekostigd. M.a.w. sommetje... 1 (Kosten stroom) - 1 (Betaling stroom) + 1 (Waarde Bitcoin) = 1 - 1 + 1 = 1
Ergens wordt dus waarde 'gecreëerd' uit het niets...

Maar als ik het goed begrijp krijg je dus bitcoins als 'tegenprestatie' omdat jezelf bijdraagt aan een 'veiliger' netwerk. Wat wordt er dan als veilig beschouwd? Als ik het goed heb gelezen is er een limiet aan de hoeveelheid bitcoins op de markt. Dit beide impliceert dus dat er in de code staat aangegeven wat 'veilig' is... wat dus incorrect is aangezien het relatief is en veranderd met de tijd.

quote:
[..]

Dit klopt. Omdat ze waarde hebben zijn mensen (en exchange-bedrijven) bereid geld te betalen voor jouw bitcoins :Y.
Laten we even stellen dat bitcoins hun waarde inderdaad van stroom halen. Dus is een bitcoin altijd minder waard dan de totale hoeveelheid stroom die ik heb gebruikt om diezelfde bitcoin te generen. Wat is er dan efficiënt aan?
  maandag 11 april 2011 @ 19:08:58 #72
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95353519
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 19:02 schreef Dale. het volgende:

[..]

Ok

[..]

Ja maar je vergeet dat ik de kosten van de stroom aan de energieleverancier betaal niet aan een andere maatschappij. Dus ik betaal geld aan de leverancier die niks met bitcoins te maken heeft, tegelijkertijd krijgen de gegenereerde bitcoins waarde... echter de stroom is al bekostigd. M.a.w. sommetje... 1 (Kosten stroom) - 1 (Betaling stroom) + 1 (Waarde Bitcoin) = 1 - 1 + 1 = 1
Ergens wordt dus waarde 'gecreëerd' uit het niets...
De kosten stroom betaal jij al. -1 (kosten stroom die je betaalt) + 1 (waarde bitcoin) = 0
quote:
Maar als ik het goed begrijp krijg je dus bitcoins als 'tegenprestatie' omdat jezelf bijdraagt aan een 'veiliger' netwerk. Wat wordt er dan als veilig beschouwd? Als ik het goed heb gelezen is er een limiet aan de hoeveelheid bitcoins op de markt. Dit beide impliceert dus dat er in de code staat aangegeven wat 'veilig' is... wat dus incorrect is aangezien het relatief is en veranderd met de tijd.
Zie:
quote:
New coins are generated by a network node each time it finds the solution to a certain mathematical problem (i.e. creates a new block), which is difficult to perform and can demonstrate a proof of work. The reward for solving a block is automatically adjusted so that in the first 4 years of the Bitcoin network, 10,500,000 BTC will be created. The amount is halved each 4 years, so it will be 5,250,000 over years 4-8, 2,625,000 over years 8-12 and so on. Thus the total number of coins will approach 21,000,000 BTC over time.
Voor technische details kun je het paper lezen.

quote:
Laten we even stellen dat bitcoins hun waarde inderdaad van stroom halen. Dus is een bitcoin altijd minder waard dan de totale hoeveelheid stroom die ik heb gebruikt om diezelfde bitcoin te generen. Wat is er dan efficiënt aan?
Vergeet de wet van vraag en aanbod niet ;). Kennelijk werkt het :P. hoe dit precies komt (economisch gezien) kan ik je niet helemaal uitleggen. De FAQ geeft veel informatie :Y.
pi_95359935
Even een simpele uitleg voor Dale en eventueel anderen.

Zoals ik het begrijp

Er worden een beperkte hoeveelheid bitcoins uitgegeven, dit aantal staat vast en worden constant bij gecreëerd. Dit is hetzelfde als bij elk fiat-geld met als groot verschil dat het niet de overheid/banken zijn de hoeveelheid geldcreatie bepalen. Waardoor de waarde van een bitcoin op lange termijn stabieler zal blijven.



Elke bitcoin wordt versleuteld net als elke transactie. Normaal zijn het banken die transacties en beveiling van valuta faciliteren hier brengen ze kosten voor in rekening. Bij Bitcoin zijn het de gebruikers zelf die minen om zo transacties en bitcoins te versleutelen. De miners krijgen hier een hele kleine vergoeding voor, de hoogte van de vergoeding wordt bepaald door proccesorcycles die er gebruikt zijn.

De waarde van bitcoin wordt op dezelfde manier bepaald als die van elke wereldvaluta. Vraag en aanbod. Als er veel meer vraag is naar bitcoins dan er bitcoins aangemaakt worden (zie vorig punt). Zal de prijs van deze bitcoins gaan stijgen, andersom kunnen ze ook gaan stijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kandijfijn op 11-04-2011 23:21:20 ]
  maandag 11 april 2011 @ 23:18:53 #75
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_95371023
1 BTC = $0.76 USD. Al een aantal dagen erg stabiel ^O^.
  dinsdag 12 april 2011 @ 10:22:01 #76
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')