abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 december 2010 @ 09:24:27 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89418600
Wat is de Ziekte van Crohn?

De ziekte van Crohn is chronische ontstekingsziekte van het maag-darmstelsel. Door de ontstekingen in de darmen kunnen deze vernauwd of zelfs afgesloten raken. In het ergste geval moet er geopereerd worden, om bijvoorbeeld stukken ontstoken darm te verwijderen. Per jaar wordt er in Nederland bij ongeveer 1000 mensen de ziekte van Crohn geconstateerd. Meestal zijn dit jonge mensen tussen de 15 en de 25 jaar. Het verloop van de ziekte is onvoorspelbaar, sommige mensen hebben bijna nooit klachten, anderen zijn bijna nooit klachtenvrij.

Wat is Colitis Ulcerosa?

Colitis ulcerosa betekent letterlijk een ontsteking van de dikke darm (colon = dikke darm, -itis = ontsteking), waarbij zweren gevormd worden (ulcerosa).

Bij colitis ulcerosa is er sprake van een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm. De ontsteking beperkt zich tot het slijmvlies, dat de binnenkant van de dikke darm bekleed. In dit slijmvlies kunnen zweren ontstaan. Ook klachten en ontstekingen buiten de darm kunnen voorkomen bij colitis ulcerosa.

Wat is dan het verschil?

Er zijn veel overeenkomsten tussen de chronische darmontstekingen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn. Zowel de klachten als de behandeling van deze twee aandoeningen komen voor een groot deel overeen. Daardoor is het soms lastig om een goede diagnose te stellen.

Een aantal belangrijke verschillen tussen colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn zijn:

# Bij colitis ulcerosa ontstaan de ontstekingen alleen in de dikke darm. Bij de ziekte van Crohn komen de ontstekingen in het hele maagdarmkanaal voor: van mond tot anus.

# Bij colitis ulcerosa beperken de ontstekingen in de darm zich tot de slijmvlieslaag. Bij de ziekte van Crohn kunnen de ontstekingen ook tot de diepere lagen van de darmwand doordringen. Hierdoor kunnen bij de ziekte van Crohn diepere zweren en zogenaamde fistels of pijpzweren (onnatuurlijke, open verbindingen) ontstaan.

# Bij colitis ulcerosa ontstaan geen verklevingen en vrijwel nooit vernauwingen. Doordat de zweren bij de ziekte van Crohn dieper zijn, en er ook fistels kunnen ontstaan, wordt bij deze ziekte meer littekenweefsel gevormd. Hierdoor kunnen vernauwingen in de darm en verklevingen ontstaan bij mensen met de ziekte van Crohn.

# Bij colitis ulcerosa zitten de ontstekingen vaak in een aaneengesloten gebied in de dikke darm. Bij de ziekte van Crohn kunnen gezonde delen afwisselen met gebieden die ontstoken zijn.

In Nederland zijn er ongeveer 30.000 mensen met colitis ulcerosa. De diagnose wordt vooral gesteld bij mensen tussen de 10-40 jaar oud. Colitis ulcerosa begint vaak met ontstekingen in de endeldarm. Dit wordt ook wel proctitis genoemd. De ontstekingen kunnen zich vervolgens uitbreiden over de hele dikke darm. Colitis ulcerosa kan ook op een andere plaats in de dikke darm beginnen.

In Nederland zijn er ongeveer 20.000 mensen met de ziekte van Crohn. De ziekte komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het verloop van de ziekte is heel verschillend per patiënt.

Het vorige deel
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 2 december 2010 @ 09:43:57 #2
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89419151
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:36 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Na mijn derde Remicade-shot had ik ook voor het eerst in euh eigenlijk jaren, ook zo eentje geproduceerd. Ik had bijna mijn O+ geroepen om eens te komen kijken :')
Bwahaha _O-

Maar nee, ik draai zelden een drol uit het boekje ;(
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89424132
...sinds ik aan de mariejohanna, broccoli en beclometason zit gaat het steeds beter, en vanochtend voor het eerst sinds tijden een heuse banketstaaf achtergelaten! (..tis dat er ineens over gesproken wordt, dus draag ik mijn steentje bij.)
pi_89424559
Ik heb een vriendinnetje gehad die de ziekte van Crohn had.
Daarvoor had ik er nog nooit iets over vernomen.

Zij kreeg echt op de gekste momenten verschrikkelijke buikkrampen en kon dan echt niet veel anders dan in elkaar gedrukt zitten en hopen dta het snel over ging. Ik had echt met haar te doen. Heb wel wat te stellen gehad die periode, zo'n beetje alles moet wel aangepast worden aan haar, omdat zij gewoon eens in de twee weken wel zo'n pijn aanval kreeg.

Ook altijd zorgen dat er een toilet in de buurt is of mensen inlichten als we op visite gaan.
Ook toen ze met mijn familie en vrienden kennis maakte probeerde ik vooraf al een beetje de situatie uit te leggen zodat het niet al te genant voor haar was.

Maar, hebben jullie ook deze aandoening?

gegroet,
de Pen
Plok
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 december 2010 @ 13:28:40 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89426367
M'n boterhammen draven van links naar rechts door mijn buik :') Gerommel van de ene kant naar de andere :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 2 december 2010 @ 17:44:36 #6
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89438579
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 12:36 schreef BloodyPen het volgende:

Maar, hebben jullie ook deze aandoening?

Nee, we vinden het alleen vet tof om over te hebben en te doen alsof. :|W
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 2 december 2010 @ 17:45:30 #7
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89438615
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:28 schreef Rewimo het volgende:
M'n boterhammen draven van links naar rechts door mijn buik :') Gerommel van de ene kant naar de andere :D
Vaag is dat he? En dan ook de hele tijd prrrrfbrtftfrrtmmmpprrft ofzo horen :')

Ben benieuwd wat mijn maag zo gaat doen. Tatjes! <O)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89439924
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:45 schreef Qwea het volgende:

[..]

prrrrfbrtftfrrtmmmpprrft

_O-

*hoge herkenbaarheidsfactor*
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 december 2010 @ 18:57:32 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89441287
Ik ben erg goed in prrrrfbrtftfrrtmmmpprrft *)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89444647
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:44 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nee, we vinden het alleen vet tof om over te hebben en te doen alsof. :|W
Hey wise-ass,

Er zijn genoeg topics op FOK! heb ik gemerkt die informatief bedoelt zijn en waarbij de topic starter of users die in het topic postn alleen maar informatief willen zijn ipv zelf het probleem hebben.
Dus niet zo slim proberen te doen ten koste van een ander?
Dankje.

Maar hebben jullie het ook in die mate waarin ik het omschreef dat mijn ex-vriendin het had/heeft?

gegroet,
de Pen
Plok
pi_89448998
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:03 schreef BloodyPen het volgende:

[..]

Hey wise-ass,

Er zijn genoeg topics op FOK! heb ik gemerkt die informatief bedoelt zijn en waarbij de topic starter of users die in het topic postn alleen maar informatief willen zijn ipv zelf het probleem hebben.
Dus niet zo slim proberen te doen ten koste van een ander?
Dankje.

Maar hebben jullie het ook in die mate waarin ik het omschreef dat mijn ex-vriendin het had/heeft?

gegroet,
de Pen
Sorry hoor, maar dit is al het 17de topic over crohn en CU, als je de voorgaande topics even doorleest, kun je de klachten, inclusief kleuren, vormen en maten van ontlasting, pijn en andere ongemakken er zo uitvissen.
Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden.
Love is for real, today!
"De laatste keer dat we zo slecht verdedigden, waren we vijf jaar ons land kwijt. ©Michiel Veenstra
pi_89449557


[ Bericht 100% gewijzigd door Jannuk op 02-12-2010 21:31:29 ]
Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden.
Love is for real, today!
"De laatste keer dat we zo slecht verdedigden, waren we vijf jaar ons land kwijt. ©Michiel Veenstra
  donderdag 2 december 2010 @ 22:33:27 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89453610
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:03 schreef BloodyPen het volgende:

[..]

Hey wise-ass,

Er zijn genoeg topics op FOK! heb ik gemerkt die informatief bedoelt zijn en waarbij de topic starter of users die in het topic postn alleen maar informatief willen zijn ipv zelf het probleem hebben.
Dus niet zo slim proberen te doen ten koste van een ander?
Dankje.

Maar hebben jullie het ook in die mate waarin ik het omschreef dat mijn ex-vriendin het had/heeft?

gegroet,
de Pen
Hey flapdrol,

Dit is het 17de topic en als je het laatste topic uberhaupt had gelezen, of uberhaupt maar de laatste paar post, dan had je klachten en ervaringen zien staan. Lijkt me niet dat je ervaringen hebt als je er geen last van hebt he... dus niet zo bijdehand lopen doen ten koste van andere.

En als je wilt weten in welke mate iemand iets heeft, dan lees je maar alle 17 topics terug ofzo :{w

Nou, dag he.

Groetjes van Qwea.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 2 december 2010 @ 22:34:18 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89453659
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:57 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben erg goed in prrrrfbrtftfrrtmmmpprrft *)
Ik denk iedereen wel :P Ik ben ook vet goed in "iiiiiimmmrrrrmmmiiiiiiiillprffrrt"

:')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 2 december 2010 @ 22:35:33 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89453728
Is het trouwens een idee om in de OP te zetten wie wat heeft? Dus bijvoorbeeld "Qwea - Crohn" "Mirjam - CU (toch?)" of hebben jullie zoiets van "Gaat niemand wat aan :{w" ?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 3 december 2010 @ 07:26:12 #16
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89463185
Rewimo - onbestemd geval :+
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89477733
..ik hoor net dat ik in aanmerking kom voor mediwiet :)

pi_89579874
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:13 schreef ArchEnemy het volgende:
..ik hoor net dat ik in aanmerking kom voor mediwiet :)

[ afbeelding ]
Gefeliciteerd! Hopelijk helpt dit een beetje tegen de pijn!

Een paar vraagjes:
Aan welke 'eisen' moet je voldoen voor mediwiet?
En hoe gaat dat in zijn werk qua aanvragen en vergoedingen?
En zitten hier net zoals bij normale wiet ook verslaving en bijwerking gevaren aan? (dufheid enz)
pi_89581299
Ik ben ook wel benieuwd naar je bevindingen ArchEnemy!

Verder is alles hier weer in Ordnung. Blijkbaar is mijn colitis hevig hormoongerelateerd.
  maandag 6 december 2010 @ 12:21:12 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89582179
:X :X :X Gourmetten en Crohn, no go :X :X :X
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 december 2010 @ 14:51:01 #21
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89587505
Hoe komt dat? Door het soort eten of door de hoeveelheid?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89591348
@Qwea Jah ik ken het ;( en toch trap ik er elk jaar weer in want "het is zo gezellig". Volgens mij komt het door al het vlees en vette sausjes.
  maandag 6 december 2010 @ 16:41:42 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89592078
Wat gala zegt. Veel vleesch bij mij = de hele dag op de pot. :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89599167
Ik was ook huiverig maar bij mij viel het gelukkig mee.. een uur daarna het gevoel dat m'n darmen ontploften, maar verder geen last gehad. ;) Het is inderdaad erg veel vlees en sausjes :P

Donderdagochtend ziekenhuisafspraak, ben benieuwd hoe mn bloedwaarden zijn! En of hij een medisch advies wilt opstellen voor urgentie voor een kamer.. ik hoop het echt! *duimt, duimt*
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 december 2010 @ 19:45:18 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89599563
Ik moet donderdag naar de huisarts. Ik denk dat ik maar een verwijzing naar het Radboud ga vragen. Hier schiet het niet echt op allemaal, ik denk dat ze het niet meer weten.

Waarom heb ik altijd van die vage dingen? :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 6 december 2010 @ 19:49:42 #26
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89599830
pfffff, mijn rugpijn is er nog steeds :{
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 6 december 2010 @ 19:50:03 #27
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89599851
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:45 schreef Rewimo het volgende:
Ik moet donderdag naar de huisarts. Ik denk dat ik maar een verwijzing naar het Radboud ga vragen. Hier schiet het niet echt op allemaal, ik denk dat ze het niet meer weten.

Waarom heb ik altijd van die vage dingen? :')
Ugh :{ Schiet dus echt niet op zo :{
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89599929
Mijn MDL-arts zei dat ik direct naar hem toe moest komen als er iets niet goed zat, moet jij eerst naar de huisarts?

Ik zit nu nog bij VieCuri in Venray en Venlo, maar aangezien ik in Nijmegen woon overweeg ik ook om binnenkort over te stappen naar het Radboud :) Nu bevalt het nog prima daar, maar is in de toekomst misschien handiger met (controle)afspraken enzo. Succes Rewimo!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 december 2010 @ 19:53:43 #29
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89600015
Tja, het werkt hier nu eenmaal anders dan in NL. En ik denk dat ik toch echt wel een verwijzing moet hebben voor het Radboud, ik kan daar niet zomaar binnenstappen toch? Afspraak bij de huisarts staat toch al voor donderdag ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 december 2010 @ 19:54:04 #30
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89600031
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:49 schreef Qwea het volgende:
pfffff, mijn rugpijn is er nog steeds :{
Die heb ik ook alweer een paar weken -O-
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89600172
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:53 schreef Rewimo het volgende:
Tja, het werkt hier nu eenmaal anders dan in NL. En ik denk dat ik toch echt wel een verwijzing moet hebben voor het Radboud, ik kan daar niet zomaar binnenstappen toch? Afspraak bij de huisarts staat toch al voor donderdag ;)
Oh oke, sorry weet er ook niet altijd het fijne van. Voor een ziekenhuis heb je meestal een verwijzing nodig inderdaad ;) Als je het echt niet meer trekt kun je nog altijd naar de spoedeisende hulp, maar in principe moet je eerst naar de huisarts.
  maandag 6 december 2010 @ 19:58:59 #32
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89600279
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:54 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Die heb ik ook alweer een paar weken -O-
Ik word daar zo schijtziek van :{ Met name omdat ik met mijn opleiding verder wil, maar als ik op een bureaustoel ga zitten, dan komt het weer :{ :{

Tering hey.

Volgende week afspraak staan bij de internist, zal het nog eens aankaarten. Ik had met remicade echt veel minder last :{
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 6 december 2010 @ 19:59:36 #33
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89600310
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:53 schreef Rewimo het volgende:
Tja, het werkt hier nu eenmaal anders dan in NL. En ik denk dat ik toch echt wel een verwijzing moet hebben voor het Radboud, ik kan daar niet zomaar binnenstappen toch? Afspraak bij de huisarts staat toch al voor donderdag ;)
Ach welnee joh :P Gewoon binnen stappen ; "Ik ben rewimo, en jullie zoeken het maar uit :{w " :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 december 2010 @ 20:45:18 #34
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89603311
quote:
12s.gif Op maandag 6 december 2010 19:59 schreef Qwea het volgende:

Ach welnee joh :P Gewoon binnen stappen ; "Ik ben rewimo, en jullie zoeken het maar uit :{w " :P
Dat doe ik toch wel :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89618314
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 11:04 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Hopelijk helpt dit een beetje tegen de pijn!

Een paar vraagjes:
Aan welke 'eisen' moet je voldoen voor mediwiet?
En hoe gaat dat in zijn werk qua aanvragen en vergoedingen?
En zitten hier net zoals bij normale wiet ook verslaving en bijwerking gevaren aan? (dufheid enz)
Ik weet het nog niet.

Ik heb het aan mijn huisarts gevraagd; bij mij helpt wiet tegen de kramp. Alleen word je er natuurlijk stoned van, dus gaan we op zoek naar wiet die wel de krampen laat liggen, maar waar je veel minder stoned van wordt.

Ik ga morgen een afspraak maken met de apotheek; daar ga ik langs om uitgelegd te krijgen hoe het in z'n werk gaat. Ik denk dat het iha wel afhangt hoe je relatie met je huisarts is, met die van mij kan ik erg goed opschieten.

Zodra ik meer weet post ik het. Met foto's enzo. :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 december 2010 @ 09:54:03 #36
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89623229
Ik moet volgende week naar een reïntegratiebureau. Daar gaan ze blijkbaar kijken hoe ze me weer aan het werk moeten schoppen :P Officieel heet dat: leren omgaan met pijn. Erg fijn, ik heb al ik weet niet hoe vaak pijn gehad door allerlei oorzaken. En als ik fatsoenlijk kon zitten was ik met pijn en al allang weer aan het werk. Ik ben dus wel erg benieuwd hoe zij mijn zitprobleem gaan oplossen :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89629130
Nou Rewimo, er is toch genoeg werk wat je liggend kan doen :')

Waarom gaan jouw artsen niet om met jouw pijn? Heb je al een keer een scan ofzo gehad van je hele maag-darmkanaal?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 december 2010 @ 13:26:33 #38
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89629695
Ik heb pas een ct-scan gehad, maar daar kwam geloof ik niks uit :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 december 2010 @ 16:02:42 #39
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89680513
Rotdag vandaag qua pijn. Rug wordt steeds erger lijkt wel }:|
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89684780
Sterkte Rewimo!

P.S. Waar haal jij toch steeds die grappige avatars vandaan?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 december 2010 @ 17:46:02 #41
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89685168
Ik heb een hele gewone, maar daar heeft iemand vorig jaar een kerstversie van gemaakt voor me :) Moet je even kijken in het Feestdagenforum
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89717970
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:35 schreef Qwea het volgende:
Is het trouwens een idee om in de OP te zetten wie wat heeft? Dus bijvoorbeeld "Qwea - Crohn" "Mirjam - CU (toch?)" of hebben jullie zoiets van "Gaat niemand wat aan :{w" ?
Ik heb daar ook weleens aan gedacht inderdaad. Het lijkt mij wel handig eigenlijk, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het te privé vinden. Anyway, als je een lijstje maakt, ik heb crohn :)
pi_89718458
voor mij hoeft het niet hoor :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 9 december 2010 @ 14:36:06 #44
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89719390
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:18 schreef Mirjam het volgende:
voor mij hoeft het niet hoor :@
Oke :)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89721272
Overgestapt van Pentasa naar Entocort en Azathioprine. Hopelijk bevalt het :P
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 9 december 2010 @ 20:43:45 #46
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89735386
Huisarts geweest. Die had onlangs iets gelezen over mensen die een WLS hadden gehad en na een aantal jaren klachten kregen doordat ze een bepaalde stof missen/tekortkomen. Ze gaat morgen bellen met een specialist die ze kent, van een kliniek waar ze WLS-operaties doen. Waarschijnlijk zal ik daar dan wel naartoe verwezen worden. Ik heb wel gezegd dat ik, als dit niets oplevert, naar het Radboud wil. Dat was prima, maar proberen kan altijd natuurlijk.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 december 2010 @ 14:00:55 #47
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89762105
Ow joepie, de huisarts heeft een afspraak geregeld met de chirurg die me geopereerd heeft. En die me vorige keer min of meer vertelde dat er niks mis is :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89762233
tvp dan, ik heb er zelf geen last van, mijn vriendin wel.
Althans, op dit moment eigenlijk geen directe problemen. Ze moet een heel klein beetje uitkijken met eten, maar eigenlijk kan ze alles. Ze heeft verder nooit last van de buik, ze slikt wel elke dag nog medicijnen.
Alleen is het bij haar erg laat vastgesteld, daarvoor werd gedacht dat ze anorexia had. Daarom is een stuk van de darmen weggehaald en is ze in haar groei blijven steken. (1 meter 55, ouders zijn rond de 1,70 beiden).
Heeft iemand daar ervaring mee, dat de groei achterbleef?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 13 december 2010 @ 14:51:27 #49
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89874570
Ohja, ik was bij het reïntegratiebureau. Ik weet nu wat ik mankeer hoor en ze kunnen het zo oplossen voor me *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89907188
Ik heb ook al weer een lange tijd last van buikkrampen en dat ik soms instort van de pijn. iemand zei me dat ik misschien de ziekte van crohn kon hebben, maar de dokter onderzocht niks en bestempelde alleen maar met dat het prikkelbaarder kon zijn
---- wie weet hier iets leuks, liefs neer te zetten, ik ben inspiratieloos ;( ---
pi_89908551
Oh Rewimo, een ontregeling! Wat een openbaring! Hier kun je tenminste wat mee! Echt heel fijn dat het nu ein-de-lijk is opgelost. 8)7

GeelSuperKuiken, heb je wel eens een scopie gehad? Als je er vaker last van hebt zou ik dat zeker even regelen. Mijn huisarts heeft 3-4 maanden volgehouden dat ik heus salmonella of een andere parasiet/virus/whatever had voor ik eindelijk naar het ziekenhuis kon voor een scopie. Misschien is het daadwerkelijk "alleen maar" een prikkelbare darm, maar dat weet je dan in ieder geval zeker.
pi_89914200
nee niet gehad. Ja heb er dagelijks last van. Volgende week de dokter er eens over bellen. Kun je een scopie krijgen als je hier om vraagt?
---- wie weet hier iets leuks, liefs neer te zetten, ik ben inspiratieloos ;( ---
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 14 december 2010 @ 13:07:53 #53
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89914275
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 10:14 schreef Gala6183 het volgende:
Oh Rewimo, een ontregeling! Wat een openbaring! Hier kun je tenminste wat mee! Echt heel fijn dat het nu ein-de-lijk is opgelost. 8)7
Ja joh, ik ben zó blij :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89925151
Ik lees eens even mee, gewoon uit belangstelling. Heb tien dagen geleden voor t eerst een ontsteking aan mn dikke darm gekregen - we wachten nog op een kweek om te zien of t een bacterie was, wat de arts denkt. Ben van mn leven nog nooit zo ziek geweest, en kan me nauwelijks voorstellen hoe mensen dit chronisch volhouden, vandaar mijn belangstelling...

Heb een week lang hoge koortsen gehad en helemaal niks kunnen eten en ontzettend veel pijn. Als sneeuw voor de zon begon t dit weekend, na tien dagen nauwelijks verbetering, ineens heel snel te verbeteren. Nu alleen nog zwakjes en nauwelijks last van mn buik. Bloedwaarden bevestigen dit, ontstekingswaarden waren gehalveerd.

Als er geen bacterie zit wil de dokter onderzoek door een internist, om uit te sluiten dat dit t begin van iets chronisch is... ik hoop maar dat t gewoon aan een ongaar kippeboutje lag ofzo...
Kwak
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 14 december 2010 @ 17:43:26 #55
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89925338
Beterschap!

Begon die ontsteking bij jou ook zo plotseling? Of kwam het langzaam opzetten?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89925808
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 17:43 schreef Rewimo het volgende:
Beterschap!

Begon die ontsteking bij jou ook zo plotseling? Of kwam het langzaam opzetten?
heel plotseling, tenminste, de koorts was wel eerder. ik dacht dat ik gewoon griep kreeg, maar toen kwam de buikpijn en de "waterpoep".
Kwak
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 14 december 2010 @ 18:18:44 #57
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89926572
O, ik had geen koorts maar lag binnen 2 uur gestrekt (letterlijk, dan deed het nog het minste zeer) van de pijn in mijn buik en rug :{
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89927878
Heb vandaag mijn eerste doosje mediwiet gehaald en geprobeerd. Conclusie: het is nog steeds wiet. :)

Ik hoopte dat het stoned-zijn nu een soort van bijwerking op de achtergrond zou wezen, maar mooi niet. Het is wel rustiger en minder ingrijpend dan dat heftige spul uit de koffieshop, en betrouwbaarder natuurlijk. Maar ik ga er niet mee autorijden of een verstandig gesprek mee voeren. Dit blijft gereserveerd voor 's avonds.

(Het helpt erg goed tegen kramp btw)
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:55:20 #59
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_89930782
Ik hoor hier niet helemaal thuis, wegens geen Crohn of CU, maar heb wel een darmontsteking... al is de ontsteking nu gelukkig wat rustiger.

De ontsteking wordt bij mij veroorzaakt door endometriose wat in mijn darmwand is gegroeid, en veroorzaakt diarree, obstipatie, pijnlijke darmpassages, krampen en veel voor jullie helaas herkenbare ongemakken.

Sommige voedingsdingen moet ik ook echt laten staan, waar je darmen flink van gaan borrelen zeg maar.

Wat proberen jullie te doen tegen de vreselijke krampen?
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
pi_89942586
Tegen kramp heb ik eigenlijk alleen Buscopan. En een kruik.
pi_89950028
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:55 schreef manda-rijn het volgende:
Ik hoor hier niet helemaal thuis, wegens geen Crohn of CU, maar heb wel een darmontsteking... al is de ontsteking nu gelukkig wat rustiger.

De ontsteking wordt bij mij veroorzaakt door endometriose wat in mijn darmwand is gegroeid, en veroorzaakt diarree, obstipatie, pijnlijke darmpassages, krampen en veel voor jullie helaas herkenbare ongemakken.

Sommige voedingsdingen moet ik ook echt laten staan, waar je darmen flink van gaan borrelen zeg maar.

Wat proberen jullie te doen tegen de vreselijke krampen?
Als ik het goed begrijp, is het wel chronisch?

Tegen de krampen kun je volgens mij niet bijzonder veel doen. Behalve wat Gala zegt: warme kruik! Dat verlicht wel een hoop. Maar verder is het gewoon uitzitten.

Of puffen. Ik heb soms het idee dat ik van die zwangerschapsademhalingsoefeningen zit te doen, niet dat ik daar ervaring mee heb, maar goed. Ik merk dat ik de pijn op die manier wel beter kan opvangen, door me goed op mijn ademhaling te concentreren en het weg te puffen. Ik moet ook altijd -na afloop- een beetje om mezelf grinniken dan :D
  woensdag 15 december 2010 @ 11:52:25 #62
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_89952233
Endometriose is inderdaad chronisch (na de overgang verdwijnt het). In mijn darm is het 'chronisch' tot het daar weg is of dat de endometriosehaarden 'dood' zijn. Ze gaan nu eerst proberen met een kunstmatige overgang van 3 mnd de boel rustig te krijgen, en evt. kunnen ze een deel van de dikke darm verwijderen.

Ik gebruik vaak een kersenpittenkussen in een hoefijzervorm, bedekt precies waar ik altijd de pijn heb.

Puffen, dat doe ik inderdaad ook wel met erge krampen, niet dat het erg helpt maar het leidt wel af. En langzaam heupwiegen, dat helpt wel vind ik.

Een bubbelbad vind ik vreselijk, het doet zeer als die bubbels tegen mijn buik aan flubberen.
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
pi_89954976
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:52 schreef manda-rijn het volgende:
Puffen, dat doe ik inderdaad ook wel met erge krampen, niet dat het erg helpt maar het leidt wel af. En langzaam heupwiegen, dat helpt wel vind ik.
Mental image van manda-rijn die haar krampen staat weg te hoelahoepen :D

Maar nu serieus: wat betreft het bubbelbad: geen ervaring mee. Heb ik nog nooit geprobeerd. Kersenpit blijft me niet lang genoeg warm, vandaar dat ik eigenlijk altijd voor de kruik ga.

Oh, en wrijven. Ik krijg daar nog eens slijtplekken van in mijn buik en rug _O- Maar dat helpt ook wel een beetje :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 december 2010 @ 14:54:56 #64
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89958877
Ik heb geen krampen (gelukkig) maar wel veel (buik)pijn in mijn rug momenteel dus ik zit heel vaak met een vuist in mijn rug geduwd, dat helpt een beetje.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 december 2010 @ 17:39:42 #65
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89965724
Na overleg met mijn NL-arts ga ik weer aan de Salofalk. Tabletten en klysma's. En volgende week de Duitse arts maar weer om een darmonderzoek vragen :{
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 15 december 2010 @ 17:44:09 #66
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89965907
Vandaag bij de internist geweest.

Gaat eigenlijk wel goed gelukkig. Ik heb over 3 maanden een telefonische afspraak en moet de prednison afbouwen.... maar ik was daar eigenlijk al mee gestopt een week _O-

Ik weet dus niet of het nut heeft om opnieuw met 15mg te beginnen, dan een week 10 dan een week 5 en dan klaar :')

Als het kut gaat moet ik weer lekker bellen om een afspraak te maken :+
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 15 december 2010 @ 17:46:32 #67
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89966001
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:18 schreef Rewimo het volgende:
O, ik had geen koorts maar lag binnen 2 uur gestrekt (letterlijk, dan deed het nog het minste zeer) van de pijn in mijn buik en rug :{
Ik was binnen 2u compleet leeg. Ik wist niet dat je echt water kon poepen :{ Ik heb die hele avond van 18u (toen begon het) tot 24:00 om de 10 min op de plee doorgebracht :{ En een pijn :X fuck zeg.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 15 december 2010 @ 17:48:25 #68
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89966079
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:39 schreef Rewimo het volgende:
Na overleg met mijn NL-arts ga ik weer aan de Salofalk. Tabletten en klysma's. En volgende week de Duitse arts maar weer om een darmonderzoek vragen :{
Serieus, wat word je heen en weer gepleurd :{
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 december 2010 @ 17:49:32 #69
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89966121
quote:
13s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:48 schreef Qwea het volgende:

Serieus, wat word je heen en weer gepleurd :{
Ja, heerlijk hè -O- Niemand die eruit komt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 15 december 2010 @ 17:53:15 #70
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89966262
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:49 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, heerlijk hè -O- Niemand die eruit komt.
Het is toch te belachelijk voor woorden? En straks gebruik je die rotzooi, en dan had je het helemaal niet hoeven te gebruiken.

Hoe zit het met je brief naar het VU?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 december 2010 @ 21:39:13 #71
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89976942
quote:
13s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:53 schreef Qwea het volgende:

Het is toch te belachelijk voor woorden? En straks gebruik je die rotzooi, en dan had je het helemaal niet hoeven te gebruiken.

Hoe zit het met je brief naar het VU?
:? Ik denk dat je me met iemand anders verwart nu :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_89997444
Blehh ik voel me slecht en ik heb vanavond de Weihnachtsfeier van mijn werk waar ik heel graag heen wil. Wat nu?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 december 2010 @ 13:54:02 #73
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89997493
Jakkes -O- Kijken of je je toch goed genoeg voelt straks?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90000075
Ja en anders ga ik eerder naar huis -O-

Colitis & gedoe (bruiloft, borrel, kerstfeest, etc) = geen goede combinatie -O-
  donderdag 16 december 2010 @ 15:14:10 #75
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90001000
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:39 schreef Rewimo het volgende:

[..]

:? Ik denk dat je me met iemand anders verwart nu :)
Huh, jij ging toch een brief eisen naar het vu? of een ander ziekenhuis?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 16 december 2010 @ 15:14:30 #76
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90001020
radboud! :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 16 december 2010 @ 15:15:24 #77
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90001060
ik zit echt zwaaaaaar te twijfelen. Ik ben dus al een week in ene met de prednison gestopt. Ik twijfel of ik nu opnieuw ga beginnen met die 15 mg en dan afbouwen of het lekker zo laat...
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_90001238
Ik zou sowieso niks op eigen houtje doen Qwea...
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 december 2010 @ 15:21:08 #79
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90001339
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:14 schreef Qwea het volgende:
radboud! :P
O, zo. Ja heb ik al met de huisarts overlegd. Als het weer niks oplevert bij de chirurg wil ik een verwijzing naar het Radboud. Die krijg ik dan ook.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90002184
Rewimo, ik weet niet hoever je van Enschede vandaan woont, maar ik heb Hele Goede Ervaringen met een van de MDL-artsen van het MST.

Qwea, ben je in 1 keer met de prednison gestopt? Ik zou even je arts bellen, je hebt er ook niets aan als het over een week weer helemaal mis is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 december 2010 @ 15:38:28 #81
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90002239
Enschede is een tikkie te ver denk ik. Maar als ik echt wanhopig word, klop ik bij je aan :Y Tnx!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 16 december 2010 @ 15:43:30 #82
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90002523
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:37 schreef Gala6183 het volgende:
Rewimo, ik weet niet hoever je van Enschede vandaan woont, maar ik heb Hele Goede Ervaringen met een van de MDL-artsen van het MST.

Qwea, ben je in 1 keer met de prednison gestopt? Ik zou even je arts bellen, je hebt er ook niets aan als het over een week weer helemaal mis is.
Ik heb dat gisteren aangegeven. Dat ik al een paar dagen gestopt was omdat ik het vergeten was. En ik moest volgens hem wel afbouwen :')

Ik denk dat ik zo naar de apotheek toe kan dan maar.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_90004716
Intressant om dit topic even te lezen, ik herken zelf wel dingen maar ik heb waarschijnlijk geen CU of Crohn.
Ik heb maandag wel een ct-scan van mijn dikke darm. Ik heb al een paar maanden last van mijn buik, vooral links en rechtsonder. Ik heb pijn in mijn onderrug en mijn ontlasting is altijd breiïg en er zit veel onverteerd voedsel in. Mijn huisarts denkt dat het gewoon PDS is, ik ben er niet helemaal zeker van. Soms heb ik gewoon zoveel pijn in rug en pijn in mijn onderbuik (en het zijn geen krampen, maar meer pijn die je voelt als iemand op een blauwe plek drukt) Ik ben ook erg moe en heb hartkloppingen als ik gewoon stil zit. Ik val de laatste tijd ook een beetje af, terwijl ik gewoon goed eet. Voor mijn gevoel word het ook steeds erger.

Ik word er wel moedeloos van, want wat als het wel PDS is dan betekent dit dat ik er altijd last van zal blijven houden. En er zijn ook niet echt medicijnen voor, en PDS wordt toch wel vaak gezien als aanstellerij terwijl ik er echt slecht op functioneer.

Hoe doen jullie dat een beetje blijven functioneren met CU of Crohn?
  donderdag 16 december 2010 @ 16:41:10 #84
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90005309
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:29 schreef Quinta89 het volgende:
Intressant om dit topic even te lezen, ik herken zelf wel dingen maar ik heb waarschijnlijk geen CU of Crohn.
Ik heb maandag wel een ct-scan van mijn dikke darm. Ik heb al een paar maanden last van mijn buik, vooral links en rechtsonder. Ik heb pijn in mijn onderrug en mijn ontlasting is altijd breiïg en er zit veel onverteerd voedsel in. Mijn huisarts denkt dat het gewoon PDS is
Ja, dat dacht die van mij ook jaren :')

quote:
ik ben er niet helemaal zeker van. Soms heb ik gewoon zoveel pijn in rug en pijn in mijn onderbuik (en het zijn geen krampen, maar meer pijn die je voelt als iemand op een blauwe plek drukt) Ik ben ook erg moe en heb hartkloppingen als ik gewoon stil zit. Ik val de laatste tijd ook een beetje af, terwijl ik gewoon goed eet. Voor mijn gevoel word het ook steeds erger.

Ik word er wel moedeloos van, want wat als het wel PDS is dan betekent dit dat ik er altijd last van zal blijven houden. En er zijn ook niet echt medicijnen voor, en PDS wordt toch wel vaak gezien als aanstellerij terwijl ik er echt slecht op functioneer.

Hoe doen jullie dat een beetje blijven functioneren met CU of Crohn?
Meestal niet :P Maar soms, zoals nu gaat het wel goed. Wat ik echt heb gemerkt is dat ik echt stress moet mijden. Ook een beetje stress. Dan gaat mijn buik acuut van over de zeik.

Ik voer nou al een week geen flikker uit (echt geen flikker. Lekker relax en ontspannen) en het gaat wel goed nu eigenlijk *O*

Maar goed, het is zo onvoorspelbaar dat ik morgen wel weer een kutdag kan hebben :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_90006066
Heey peepz, had gister ook weer een kutdag, heb echt de hele dag op bed gelegen, wat opzicht niet verkeerd is maar die buikpijn die ik erbij had was niet echt prettig. Wonder boven wonder voel ik me vandaag echt een stuk beter (even afkloppen), ik voelde me alleen wat slapjes vanmorgen maar dat komt waarschijnlijk doordat ik gister niets heb gegeten.

Wat ik doe om te functioneren: Wat Qwea ook al zei, stress proberen te vermijden. En verder af en toe gewoon een rustmoment pakken, af en toe op bed liggen of gewoon heel relaxt een boek lezen. Laatst had ik ook last van mijn buik en toen ben ik op bed gaan liggen en heb me echt even compleet onspand voor een kwartiertje ofzo, daarna had ik geen last meer.
pi_90006238
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:41 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja, dat dacht die van mij ook jaren :')

[..]

Meestal niet :P Maar soms, zoals nu gaat het wel goed. Wat ik echt heb gemerkt is dat ik echt stress moet mijden. Ook een beetje stress. Dan gaat mijn buik acuut van over de zeik.

Ik voer nou al een week geen flikker uit (echt geen flikker. Lekker relax en ontspannen) en het gaat wel goed nu eigenlijk *O*

Maar goed, het is zo onvoorspelbaar dat ik morgen wel weer een kutdag kan hebben :P
Ik denk dat een stressvrij leven niet realiseerbaar is? Heeft CU en Crohn dan ook te maken met stress, dus dat het verergerd door stress?
Ik vind het ook wel lastig om te geloven dat pds het dan zou zijn, huisartsen zitten er ook wel eens naast. Eerst dacht ze dat het mijn spieren in mijn onderbuik te maken had, had ze me doorgestuurd naar een fysio die had ook zoiets volgens mij heeft het niets met de spieren te maken.
Ik heb op dit moment ook nauwelijks stress (gestopt met studie, doe nu vrij weinig) maar toch heb ik er veel last van, zelfs meer dan als ik het heel druk heb.
pi_90006575
Bij mij is de CU wel sterk stressgerelateerd. Als ik braaf een regelmatig leven leid (lijd ;() dan gaat het wel. Maar nu, met feestjes hier en etentjes daar is het om de paar dagen raak.
pi_90131357
Stress? Geweldige aanjager van Crohn. Rust is bij een/elke fikse ontsteking belangrijk..
pi_90179534
Blurgh ben flink ziek.. Begon zaterdagnacht met overgeven en is doorgegaan tot vandaag ;( Zeer waarschijnlijk komt het door het medicijn Azathioprine, na overleg met een arts ga ik daar nu mee stoppen gelukkig. Dit maakt me alleen maar zieker, grrrr!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 20 december 2010 @ 15:34:30 #90
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90180046
O bah, van spugen voel je je altijd zo naar. Ik hoop dat het snel afzakt, sterkte!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90180488
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:34 schreef Rewimo het volgende:
O bah, van spugen voel je je altijd zo naar. Ik hoop dat het snel afzakt, sterkte!
Thanks a lot! Ik ga dalijk maar eens wat proberen te eten.. ben er nogal huiverig voor :P
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 21 december 2010 @ 10:55:03 #92
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90224252
Hoe is het nu, Nothingwoman? Beter hoop ik?

Ik heb net een gigatas Salofalk opgehaald bij de apotheek :') Vanmiddag naar de chirurg, ben benieuwd.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90237219
@Nothingwoman Hoe lang heb je azathioprione gebruikt? Ik was er 2 weken lang kotsmisselijk van en daarna was het over. Bij elke doseringsverandering (of domme vergeetactie, dat had ik gelukkig maar 1 keer) ben ik weer 1-2 weken kotsmisselijk en daarna is er nix meer aan de hand. In ieder geval beterschap :*

@Rewimo Ohjaaa die hutkoffers Salofalk ken ik :') Vooral toen ik nog die klysma's had. Succes bij de chirurg, ik hoop dat er wat zinnigs uitkomt. Anders zou ik hem maar eens ontregelen ;)
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 21 december 2010 @ 18:36:45 #94
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90245922
Verrek, ik heb het helemaal niet meer over die ontregeling gehad met hem. Nou ja pech.

Chirurg heeft volgende maand een bijeenkomst met dokter Himpens, dat is dé WLS-arts. Hij gaat daar mijn "geval" bespreken en de week erna (25 januari) moet ik weer terugkomen bij hem. Blijkbaar gaat hij ervan uit dat het allemaal toch een gevolg is van mijn WLS-operatie. In elk geval werd ik niet de deur uitgewerkt zoals de vorige keer, toen hij het allemaal niet zo serieus leek te nemen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 21 december 2010 @ 19:11:31 #95
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90247503
Vanavond dus maar weer beginnen met die gezellige klysma's :') Ik geloof dat ik 60 stuks heb gekregen. Joepie -O-
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90248241
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:11 schreef Rewimo het volgende:
Vanavond dus maar weer beginnen met die gezellige klysma's :') Ik geloof dat ik 60 stuks heb gekregen. Joepie -O-
..leg ze even in een warm badje.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van 1 van mijn katjes, die heeft de neiging kopjes te geven tegen de flesjes op mijn slaapkamer. Dat maakt het al een stuk minder vervelend. ;)

Ik heb er zelf nu zo'n zestig achter de... 'kiezen' zitten, en ben op de helft. En het werkt, dus ik ben braaf elke avond. :Y
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 21 december 2010 @ 19:27:36 #97
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90248336
Ik heb ze al eerder gehad dit jaar, dus ik ken het :) En ik ga ze ook braaf nemen hoor ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90254774
@Rewimo: beter gelukkig! Heb vandaag weer een beetje normaal kunnen eten, en nou hopen dat het er vannacht niet uit komt want ik ga morgen op vakantie ;)
Jij succes met die nare klysma's :*

@Gala: Ik gebruik sinds 9 december die pillen. Moest je er ook van overgeven? Ik hield serieus 3 dagen niets binnen, en aangezien ik dit jaar wel een leuke kerstvakantie wil (ik ga op vakantie, vorig jaar was ik al doodziek door iets anders) wil ik gewoon die troep uit m'n lichaam.. Ik heb niet het gevoel dat het me beter maakt, het liefst stap ik weer over op Pentasa. Ik vind m'n ontstekingen in m'n darmen niet ernstig genoeg voor hevigere medicijnen :) Aankomende maandag krijg ik denk ik meer nieuws van m'n MDL arts, maar ik hoef voorlopig geen zware medicijnen weer. Het moet me niet zieker maken dan dat ik ben zegmaar.
pi_90254993
M'n moeder heeft de Ziekte van Crohn, als we bijvoorbeeld gaan winkelen etc. en ze moet lang lopen moeten we af en toe wel ff de Hema in schieten om naar de wc te gaan. We hebben wel eens een x gehad dat we in Venetië waren en we waren de weg kwijt en m'n moeder moest ongelofelijk nodig naar de wc, maar we konden maar geen wc vinden ;p, toen had ze in een hoekje staan schijten XD
  dinsdag 21 december 2010 @ 21:23:00 #100
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90255271
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 17:00 schreef Quinta89 het volgende:

[..]

Ik denk dat een stressvrij leven niet realiseerbaar is? Heeft CU en Crohn dan ook te maken met stress, dus dat het verergerd door stress?
Ik vind het ook wel lastig om te geloven dat pds het dan zou zijn, huisartsen zitten er ook wel eens naast. Eerst dacht ze dat het mijn spieren in mijn onderbuik te maken had, had ze me doorgestuurd naar een fysio die had ook zoiets volgens mij heeft het niets met de spieren te maken.
Ik heb op dit moment ook nauwelijks stress (gestopt met studie, doe nu vrij weinig) maar toch heb ik er veel last van, zelfs meer dan als ik het heel druk heb.
Mijn crohn vlamt op tijdens stress :) We hebben een huis gekocht, en we zaten dus de hele maand November (nou ja, we? Ik) in de stress. Hypotheekstress, regelstress, noem maar op.Nou ja, en toen was het weer raak.

Ik zou eigenlijk ook aan mijn schoolshit moeten. Maar ik heb zoveel stress gehad de laatste tijd, dat ik nu ff al 2 weken he-le-maal niks doe. En ik voel mee veel fijner. Écht veel fijner. Amper last.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 21 december 2010 @ 21:23:47 #101
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90255309
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:24 schreef Nothingwoman het volgende:
Blurgh ben flink ziek.. Begon zaterdagnacht met overgeven en is doorgegaan tot vandaag ;( Zeer waarschijnlijk komt het door het medicijn Azathioprine, na overleg met een arts ga ik daar nu mee stoppen gelukkig. Dit maakt me alleen maar zieker, grrrr!!
Ja dat klopt. Daar kun je strontziek van worden. 1 op de 5 mensen heeft dat geloof ik.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_90255466
Stress is inderdaad verschrikkelijk voor Crohn! Als ik stress heb, me verdrietig voel etc. dan gaat het lichamelijk ook zwaar achteruit... maar het is soms moeilijk om dat te vermijden :P
pi_90255549
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:23 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Daar kun je strontziek van worden. 1 op de 5 mensen heeft dat geloof ik.
Wow, dat is best veel.. Nou, ik gebruik het dus lekker nooit meer dan. Ik HAAT het om zo te creperen van overgeefellende.
pi_90506649
ik heb uitslag van de kweek gehad. t was niet onomstotelijk vast te stellen - want kweek beetje laat genomen - maar er zaten campylobacter in mn kweek, dus t staat vrijwel vast dat dat mn ontsteking heeft veroorzaakt. campylobacter is nogal een beruchte bacterie, vooral vanwege t bloed dat erbij komt in de ontlasting en de hoge koortsen. een deel van de mensen heeft weken last, ik hoor gelukkig bij de meerderheid bij wie de ontsteking ca. 14 dagen duurt. ben nu nog wel snel moe, maar kan alles weer eten enzo.

gelukkig geen andere gekke dingen dus!
Kwak
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 27 december 2010 @ 20:01:03 #105
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90506704
Gelukkig maar, voel je je al wat beter? :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 27 december 2010 @ 20:52:00 #106
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_90508936
Is het zinloos om een glutenvrij dieet te proberen om CU wat te verminderen?
pi_90517683
ik voel me zeker een stuk beter. t is nog wat onrustig en ik ben snel moe enzo, maar dat gaat steeds beter. moet gewoon nog erg goed op mezelf passen. elke dag een beetje beter.
Kwak
pi_90520957
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 20:52 schreef xprotagonistx het volgende:
Is het zinloos om een glutenvrij dieet te proberen om CU wat te verminderen?
Niet bij mij. Als ik gluten eet word ik praktisch altijd ziek(er). Ik eet geen gist, geen gluten, weinig rood vlees, weinig suiker, haast geen lactose.

Groenten, rijst, vis, kip. En rijstwafels. Mihoen ipv pasta, dat soort oplossingen.
  dinsdag 28 december 2010 @ 09:56:10 #109
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_90527344
Dank!
  dinsdag 28 december 2010 @ 10:25:20 #110
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90528031
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:27 schreef Nothingwoman het volgende:

[..]

Wow, dat is best veel.. Nou, ik gebruik het dus lekker nooit meer dan. Ik HAAT het om zo te creperen van overgeefellende.
Het is ook best wel troep :P

Ik had er op zich niet zoveel problemen mee, alleen dat ik er icm nexium vreselijk misselijk en maagzuur van kreeg :P

Hier gaat het eigenlijk wel goed :Y
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_90562596
Bluhhh hier niet. Ik heb enorm buikpijn en kan niet naar de wc. Enigjes }:|.
pi_90756233
Ik doe het weer *O*

Fris en fruitig wens ik jullie allen een heel erg gelukkig, gezond, valse-lucht-vrij, kramploos 2011, zonder ontregelingen, plofkoppen en andere bijwerkingen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 2 januari 2011 @ 19:02:07 #113
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90756431
Dank je wel! Daar sluit ik me bij aan ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90903081
wiaten jullie dat je geen codeïne mag als je colitis/chron hebt? -O-
daar kom ik nu net pas achter, had het gehaald voor m'n vriend, maar wilde zelf ook wat aangezien ik me 't schompes hoest
mooi is dat ;(
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 5 januari 2011 @ 21:46:16 #115
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90905920
Ow :{

Ik ben vandaag bij een kinesologe geweest. Dat is iemand die naar je spierspanning kijkt en daardoor te weten komt waar er problemen in je lichaam zitten. Klinkt vaag maar ik kan het geloof ik niet beter uitleggen. Maar het kwam erop neer dat wat zij vond overeenkomt met mijn klachten: ontstekingen, overgang dunne naar dikke darm niet in orde, vermoeidheid. En die ontstekingen zouden volgens haar waarschijnlijk aan het darmslijmvlies zitten. En gek genoeg schijnt de ontsteking aan de slijmbeurs in mijn heup daar ook mee samen te hangen. Ik weet nog niet zo goed wat ik er allemaal van moet denken maar ze heeft wel rake dingen gezegd.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_90913974
Grinnik, ik heb zelf ook drie cursussen Touch for Health gedaan, dat is ook kinesiologie.
En nee, sommige dingen kan ik ook niet verklaren, maar vaak klopt het inderdaad wel...

Hoop in ieder geval dat het je iets kan helpen, want dat is het belangrijkste!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 6 januari 2011 @ 08:50:07 #117
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_90919626
Ja, dat hoop ik ook. Eind van de maand weer een afspraak, ik ben benieuwd wat ze dan gaat doen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_91513933
Hoe is het met iedereen? Geen bericht goed bericht, ga ik maar even van uit. Hier alles goed eigenlijk :D Zo matig als het in december ging, zo goed gaat het nu. Eigenlijk niets te melden dus :')
pi_91513984
hier onrustig, sinds een week ofzo
ene dag nergens last van, andere dag gevoel alsof m'n buik ieder moment kan ontploffen :')
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_91514166
Oh bah Mirjam. Hou je een voedingsdagboek bij? Ik eet sinds oud&nieuw vetarm, suikerarm (is dat een woord?) en drink nauwelijks nog alcohol en ik ga als een speer ;)
pi_91514462
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:26 schreef Gala6183 het volgende:
Oh bah Mirjam. Hou je een voedingsdagboek bij? Ik eet sinds oud&nieuw vetarm, suikerarm (is dat een woord?) en drink nauwelijks nog alcohol en ik ga als een speer ;)
nee :@
wat wel opvallend was:
ik had gegeten, lasagne gemaakt met zo'n pakje van knorr ofzo.
echt, nog geen 15 minuten na het eten rolde ik bijna over de grond van de pijn.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_91514908
Ieks! Eens kijken wat voor rare E-nummers ofzo daar in zitten? Ik heb het altijd met satesaus ;(
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 18 januari 2011 @ 14:42:14 #123
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91514954
En als je satésaus zelf maakt, van pindakaas?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_91515233
Er is maar 1 soort satesaus, en dat is zelfgemaakte :Y) (al was het maar omdat ze hier in de supermarkt geen satesaus verkopen, alleen een soort waterige bruine drab die enigszins naar pinda smaakt) maar daarmee heb ik hetzelfde probleem ;(
pi_91516821
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:41 schreef Gala6183 het volgende:
Ieks! Eens kijken wat voor rare E-nummers ofzo daar in zitten? Ik heb het altijd met satesaus ;(
ik weet het niet, heb het ook nog nooit gehad :o
dus was wel gek.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:30:38 #126
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91517438
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 21:02 schreef Mirjam het volgende:
wiaten jullie dat je geen codeïne mag als je colitis/chron hebt? -O-
daar kom ik nu net pas achter, had het gehaald voor m'n vriend, maar wilde zelf ook wat aangezien ik me 't schompes hoest
mooi is dat ;(
Ehm, neen? Waarom niet? En ook niet in paracetamol?

NSAID's wist ik wel.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_91518642
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:30 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ehm, neen? Waarom niet? En ook niet in paracetamol?

NSAID's wist ik wel.
ja, wee'k niet.
stond uitdrukkelijk op de bijsluiter die ik erbij kreeg.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:57:41 #128
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91518889
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:53 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ja, wee'k niet.
stond uitdrukkelijk op de bijsluiter die ik erbij kreeg.
ooh :o maar dus ook in paracetamol?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_91521763
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:57 schreef Qwea het volgende:

[..]

ooh :o maar dus ook in paracetamol?
goeie vraag, al sla je me dood :o
ik gebruik dat echt nooi, dus ik weet het niet :o
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_91522056
rondje google maakt me niet heel veel wijzer, wel dit gevonden:
quote:
Speciale voorzorgen bij gebruik van dit geneesmiddel bij kinderen, ouderen en speciale patiëntengroepen
Indien codeïne wordt voorgeschreven aan kinderen, ouderen en patiënten met een versnelde hartslag (nu of in het verleden), verminderde werking van de nieren, koorts, ernstige ontsteking van de darmen (colitis ulcerosa), een vernauwing van de urinebuis en bij patiënten die recent een operatie van de buik en/of nieren hebben ondergaan, zullen in overleg tussen arts en patiënt extra voorzorgsmaatregelen in acht worden genomen.
Zie ook de rubrieken "Waarschuwingen en voorzorgen" en "Bijwerkingen".
en ik lees op een forum dat mensen met crohn het enkel voorgeschreven kregen als de darmen rustig waren
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_91523916
Paracetamol is toch zo'n beetje het enige wat je wel mag met Crohn/Colitis??
pi_91524253
Net zoiets als ibuprofen denk ik. Dat mogen "we" ook eigenlijk niet. Maar als je net bij de kaakchirurg vandaan komt dan helpt paracetamol voor geen meter en dan krijgen we echt wel gewoon ibuprofen of sterker mee. En zolang je het maar kort en bij uitzondering gebruikt, denk ik dat de voordelen (doeltreffende pijnbestrijding) opdelen tegen de nadelen (mogelijk een invloed op je darmen). Tenminste, da's mijn afweging dan altijd maar...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_91524326
Toen ik mijn kiezen had laten trekken kreeg ik van de IBD arts paracod voorgeschreven, omdat ibu dus niet zou mogen.
En mijn huidige IBD arts overweegt codeïne voor te schrijven om te kijken of daardoor m'n ontlasting wat indikt en wat wellicht als gevolg zou kunnen hebben dat ik minder vaak naar de wc hoef...

Irritant toch altijd dat er nooit eenduidige verhalen te vinden zijn }:|
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:44:00 #134
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91524371
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:40 schreef Pandora73 het volgende:
Net zoiets als ibuprofen denk ik. Dat mogen "we" ook eigenlijk niet. Maar als je net bij de kaakchirurg vandaan komt dan helpt paracetamol voor geen meter en dan krijgen we echt wel gewoon ibuprofen of sterker mee. En zolang je het maar kort en bij uitzondering gebruikt, denk ik dat de voordelen (doeltreffende pijnbestrijding) opdelen tegen de nadelen (mogelijk een invloed op je darmen). Tenminste, da's mijn afweging dan altijd maar...
Ik krijg echt geen ibu mee hoor. Wel tramadol... Maar geen ibu, diclofenac of andere NSAID's.

En je zit natuurlijk met NSAID's niet alleen met je darmen. Die zooi is nog eens stervens slecht voor je hart ook :o
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:44:17 #135
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91524378
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:33 schreef Gala6183 het volgende:
Paracetamol is toch zo'n beetje het enige wat je wel mag met Crohn/Colitis??
Ja, daarom :P Dus ik zat al zo van "oh oh" :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_91524426
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:33 schreef Gala6183 het volgende:
Paracetamol is toch zo'n beetje het enige wat je wel mag met Crohn/Colitis??
dit gat over PCM mét codeïne dan he?
uiteraard niet gewone PCM, die slik ik gewoon dagelijks :+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:46:12 #137
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91524448
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:42 schreef Raissa het volgende:
Toen ik mijn kiezen had laten trekken kreeg ik van de IBD arts paracod voorgeschreven, omdat ibu dus niet zou mogen.
En mijn huidige IBD arts overweegt codeïne voor te schrijven om te kijken of daardoor m'n ontlasting wat indikt en wat wellicht als gevolg zou kunnen hebben dat ik minder vaak naar de wc hoef...

Irritant toch altijd dat er nooit eenduidige verhalen te vinden zijn }:|
Mijn internist heeft me op het hart gedrukt NOOIT meer ibu te gebruiken. Alleen in noodgevallen als er echt NIKS anders voor handen is.

Ik heb gelukkig een shitload aan tramadol en oxy op voorraad.. dus ik heb altijd wel iets voor handen als paracetamol niet werkt. Maar het blijkt echt donders slecht spul te zijn :o

Maar idd, ik snap wel wat je bedoelt. Want mijn HA zei " ooh je kan best ibu gebruiken.." terwijl mijn internist echt zoiets had van "Wtf?"
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:47:37 #138
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91524495
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 17:45 schreef Mirjam het volgende:

[..]

dit gat over PCM mét codeïne dan he?
uiteraard niet gewone PCM, die slik ik gewoon dagelijks :+
Ja, precies :)

Ik slik nou niet zo vaak die met codeïne, maar wel eens. Dus je had mijn nieuwsgierigheid getriggert :P

Iemand hier trouwens die op Humira / een andere TNF Alfa blokker staat en weet hoe het zit met een operatie en humira?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_91531223
Wat wil je precies weten Qwea?
pi_91658381
Ik weet niet meer of ik dat hier al eens had gevraagd, maar heeft iemand hier ervaring met medicijngebruik en zwangerschap? Volgens mijn huisarts is azathioprine niet schadelijk tijdens de zwangerschap, maar mijn MDL-arts is pertinent tegen zwangerschap met medicijngebruik.

Als ik me goed voel word ik altijd een beetje overmoedig :@
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:11:00 #141
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91658486
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 20:02 schreef Raissa het volgende:
Wat wil je precies weten Qwea?
Moet ik stoppen? extra voorzorgsmaatregelen nemen? Dingen waar ik op moet letten/die ik moet aangeven?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:13:25 #142
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91658601
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:08 schreef Gala6183 het volgende:
Ik weet niet meer of ik dat hier al eens had gevraagd, maar heeft iemand hier ervaring met medicijngebruik en zwangerschap? Volgens mijn huisarts is azathioprine niet schadelijk tijdens de zwangerschap, maar mijn MDL-arts is pertinent tegen zwangerschap met medicijngebruik.

Als ik me goed voel word ik altijd een beetje overmoedig :@
quote:
Het is belangrijk dat u niet zwanger bent voor u met de behandeling met azathioprine begint. U kunt beter geen azathioprine gebruiken als u borstvoeding geeft, azathioprine gaat namelijk over in de moedermelk.

Bij het gebruik van azathioprine tijdens de zwangerschap bestaat de kans op miskramen en aangeboren afwijkingen. Daarom wordt altijd geadviseerd om tijdens de behandeling voor een goede betrouwbare anticonceptie te zorgen, en deze na beëindiging van de medicatie nog minstens vier maanden voort te zetten.
http://www.zrt.nl/download.php?nummer=460
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 januari 2011 @ 16:02:09 #143
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91663786
Tijd om je huisarts voor te lichten :X
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_91663864
Nou idd :( :|W

En ik ben zo bang dat ik nooit zonder medicijnen kan en dat er dus nooit kleine Galaatjes of Galamannetjes rond gaanlopen ;(
  vrijdag 21 januari 2011 @ 16:15:38 #145
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91664414
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 16:04 schreef Gala6183 het volgende:
Nou idd :( :|W

En ik ben zo bang dat ik nooit zonder medicijnen kan en dat er dus nooit kleine Galaatjes of Galamannetjes rond gaanlopen ;(
Je zou eventueel over kunnen tijdelijk op een ander iets?

Ik weet niet hoe dat bv zit met humira... want ik hoef niet zwanger te worden dus ik heb me er niet in verdiept :P

Mijn internist zei trouwens dat bij 90% van de mensen die geen klachten hebben als ze zwanger worden.... ze die ook niet krijgen tijdens de zwangerschap.

En als je die wel hebt als je zwanger wordt... dan blijken ze tijdens je zwangerschap heviger te zijn :X
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_91675711
Nou, volgens mij is het zo dat de bijsluiters vaak worden gemaakt vanuit een "Laten we maar zeggen dat het niet kan, zolang niet heel duidelijk wordt dat het wél kan". Anders krijgen ze immers claims aan de broek als er iets niet goed gaat.
Ze gaan dus vaak met (relatief) nieuwe medicatie heel erg voorzichtig om, en er wordt veel afgeraden.
Maar in de loop van de tijd blijkt dan toch soms dat het in de praktijk mee blijkt te vallen. Bijvoorbeeld omdat iemand per ongeluk toch zwanger is geraakt en niet met de meds kan stoppen omdat de ziekte te heftig is, maar toch gewoon een gezond kind krijgt. Hoe vaker dit gebeurt, en zeker als er dan geen gevallen voorbij komen waarbij het mis gaat, dan krijgen artsen wat beter zicht op wat er in de praktijk nou precies terecht is aan die "beter te voorzichtig dan claims aan de broek"-houding .
Mijn MDL-arts gaf aan dat hij al een aantal (meer dan 10 in ieder geval) patiëntes heeft gehad (zelf dus) die met aza gewoon een gezond kind hebben gekregen.
Natuurlijk is er een risico, zei hij, maar het is niet zo dat het 90% is dat het mis gaat of zo.
Als je kúnt stoppen is dat natuurlijk altijd beter, maar als je echt een kind wilt en niet kunt stoppen met de meds, dan is er wel degelijk nog steeds een grote kans op een gezond kind. Misschien is die in plaats van normaal gesproken 99% (er kan tenslotte altíjd wat misgaan tijdens een zwangerschap, niemand heeft een 100% kans op een gezond kind) met aza 98% of desnoods 95%, maar het is niet zo dat het ineens half om half is geworden of zo.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_91682369
Mja mijn MDL-arts was echt heel stellig, hij dwong mij zo ongeveer om weer aan de pil te gaan. Maar goed, ik zal tzt wel meer informatie inwinnen. Ik hoef ook niet per se nu opeens zwanger te worden, maar zo af en toe heb ik zo'n vlaag dat ik denk dat ik het wel per se wil ;)
pi_91690360
Dan zou ik voor de zekerheid toch maar luisteren inderdaad. Zeker als je "vlaag" nog beheersbaar is.

Ik had vanmiddag ook weer even een piepklein vlaagje: op kraambezoek bij een collega met een heeel lief klein meisje... Maar mijn vlaag is gelukkig al weer weg.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 25 januari 2011 @ 15:57:11 #149
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91851441
Okee, Duitse WLS-arts weet het niet meer en verwijst me nu door naar Belgische.

Alleen zei hij vorige keer dat ie naar Himpens ging, nu blijkt dat hij bij Dillemans is geweest. En eigenlijk ging hij nu meer in op het feit dat ik niet zoveel ben afgevallen als verwacht dan op mijn pijn. Maar goed, mischien weet Dillemans daar wat op. Arts had het er nu over dat mijn maag misschien te groot is gebleven/geworden. Zou leuk zijn om meer af te vallen, dat wel, maar ik kom liever van die pijn af.

Ik kan 24 februari terecht.

[ Bericht 74% gewijzigd door Rewimo op 25-01-2011 16:07:13 ]
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_91855364
Huh waarom naar een Belgische? Is er geen Nederlandse arts met verstand van zaken?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 25 januari 2011 @ 17:35:48 #151
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91856181
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 17:18 schreef Gala6183 het volgende:
Huh waarom naar een Belgische? Is er geen Nederlandse arts met verstand van zaken?
Ik ben destijds ook in België geopereerd. En mijn arts heeft contact met die arts in België. Proberen maar hè, zo is het ook niks.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 25 januari 2011 @ 17:36:11 #152
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91856198
En de leestekens doen raar zo te zien :?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_91866954
Ach so, dan is het niet zo onlogisch. Zou leuk zijn als er wat schot in je zaak komt... Dat aangemodder is ook niets.
pi_91868374
Vandaag bij Je zal het maar hebben was iemand met CU. Het is wel net afgelopen, dus een beetje mosterd na de maaltijd. Maar misschien vindt iemand het leuk om terug te kijken.
pi_91872349
Oooo goede tip!!
pi_91880387
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:29 schreef thealterego1 het volgende:
Vandaag bij Je zal het maar hebben was iemand met CU. Het is wel net afgelopen, dus een beetje mosterd na de maaltijd. Maar misschien vindt iemand het leuk om terug te kijken.
Ik heb het gezien inderdaad. Erg indrukwekkend om te zien als CU patiënt. Op dit moment heb ik weinig tot geen last en is de ziekte met medicatie prima onder controle te houden. Na het zien van de aflevering ben ik echter wel behoorlijk geschrokken over het mogelijke verloop van de aandoening }:|

*fingers crossed* :X
pi_91882256
Oh misschien moet ik dan toch maar niet gaan kijken. *steekt kop in het zand*
  woensdag 26 januari 2011 @ 17:05:40 #158
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_91901447
Hier afkloppen. Alles gaat eigenlijk wel goed.

Afgezien van wat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe gaat het met de rest?!
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_91901809
Tentamenweek, dus veel stress en dat is niet goed voor Crohn. :{
Maar op zich gaat het best oké, wordt binnenkort overgeplaatst naar een ziekenhuis in Nijmegen :) Scheelt veel gedoe met reizen etc. Moet wel weer azathioprine proberen omdat het volgens m'n MDL-arts echt een goed middel was als het werkte. Dosering is dit keer beter aangepast aan m'n lichaamsgewicht (2 mg ipv 3 mg) waardoor ik het hopelijk beter kan verdragen. Anders moet ik weer over op Pentasa. Oh, m'n vitamine D waarden waren wel echt veel te laag, dus ik moet nu zo'n spuit met geconcentreerde vitamine D druppels nemen :)

Hopelijk gaat het met de rest ook goed :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 26 januari 2011 @ 17:43:37 #160
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91903142
Hier nog steeds pijn :+ Ik merk dat het in de auto erger wordt, meer mensen met die ervaring? Zal wel door het hobbelen komen.

Alleen jammer dat ik voor elke keer 3 uur werken 2 uur moet rijden :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_92166419
Zondagavond 2x tabletje Azathioprine genomen, en dat was me zegmaar niet goed bevallen :r
Moest 5 uur erna al hevig braken, dat ging nog 10 x zo door met bloed erbij. Contact gehad met mn MDL arts, en die vertelde dat ik naar de spoedeisende hulp in Venlo moest om bloed te laten prikken, om te controleren of ik geen bloedarmoede had. Kort na dat telefoontje ben ik flauwgevallen, dus we zijn zo snel mogelijk ernaartoe gegaan. M'n bloedwaarden waren niet alarmerend, maar ik moest toch opgenomen worden met vochtinfuus + maagbeschermer. Ook werd ik gecontroleerd dmv een monitor, m'n bloeddruk was ook aan de lage kant. Gelukkig gaat het nu al stukken beter en ben ik weer lekker thuis :) Note to self: nooit meer Azathioprine! ;)
pi_92168709
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 22:18 schreef Gala6183 het volgende:
Mja mijn MDL-arts was echt heel stellig, hij dwong mij zo ongeveer om weer aan de pil te gaan. Maar goed, ik zal tzt wel meer informatie inwinnen. Ik hoef ook niet per se nu opeens zwanger te worden, maar zo af en toe heb ik zo'n vlaag dat ik denk dat ik het wel per se wil ;)
Mijn specialist denkt dat het voor mij zelfs beter is om medicijnen door te blijven slikken, als ik kinderen wil. Ik kan namelijk niet zonder medicatie, dan heb ik binnen no-time ontstekingen.

Zijn redenering: Als je stopt met medicijnen, word je alleen maar zieker. Die stress (in je lijf) is al helemaal niet goed bij een zwangerschap. Plus, als je je steeds ziek voelt, dan is een kind proberen te krijgen ook geen pretje :P

(beetje kort door de bocht, maar daar komt het op neer. Plus, ik zou dan wel heel regelmatig op controle moeten.)
pi_92185896
@Coco dank je voor je reactie. Ik heb het idee dat de artsen hier in Duitsland wat conservatiever zijn. Of in ieder geval die van mij..

@Nothingwoman Iehieks wat heftig! Ik was ook zoooo bang voor de bijwerkingen van Azathioprine maar afgezien van haaruitval en 2 weken misselijkheid had ik er gelukkig geen last van. Wat neem je nu voor medicijnen?

Overigens, lage bloeddruk heb ik ook. Hangt dat samen met colitis/crohn?
pi_92188574
Ah, we hebben het over zwanger worden i.c.m. medicijnen! Daar kan ik ook nog wel wat over vertellen.

Ik was destijds gestopt met medicatie (remicade, azatioprine) en klachtenvrij (voor zover dat mogelijk is bij mij). Ik werd zwanger, kotste me helemaal leeg, zo lang als de zwangerschap heeft geduurd. Men dacht dat het kwam van de zwangerschap, maar niet dus, het kwam van de crohn die actief was. Ik ben tijdens de zwangerschap 10 kilo afgevallen. Na 2 maanden zwangerschap kreeg ik ondraaglijke pijnen, bleek de darm dus ontstoken te zijn en niet zo'n klein beetje ook. Met 25 weken zwangerschap had ik weeen en heeft mijn arts me overgedragen aan een academisch ziekenhuis. Daar hebben ze me weer aan een dubbele dosis remicade gezet. Dit hielp niet en het was de pijn uitzingen totdat mijn dochter geboren werd. Uiteindelijk is mijn dochtertje 7 weken te vroeg geboren, mijn lichaam kon het gewoon niet meer aan en het voelde echt als een 'opluchting' dat ze er was. Geen baby meer die tegen de ontstoken darm aan lag. Mogelijk is de vroeggeboorte wel ontstaan door te starten met Remicade, ik weet het niet. De artsen hebben er verder weinig aandacht aan geschonken. Ze was gezond en had 0 last van de vroeggeboorte.
Uiteindelijk ben ik nog even humira gaan gebruiken en toen dat ook niet hielp ben ik geopereerd. En dat is wel zo'n beetje het punt waar ik nu ben.
Overigens ben ik nu, na de operatie, compleet niet klachtenvrij.
pi_92193002
@Gala: Ja ik was er ook bang voor, vooral toen ik het voor de 2e keer moest gebruiken. Ging dus helemaal mis. Ik weet niet of het samenhangt met Crohn, maar 't zou heel goed kunnen!

@Raissa: pff wat een naar verhaal ;( Jeetje..
pi_92200460
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:29 schreef thealterego1 het volgende:
Vandaag bij Je zal het maar hebben was iemand met CU. Het is wel net afgelopen, dus een beetje mosterd na de maaltijd. Maar misschien vindt iemand het leuk om terug te kijken.
Heb de aflevering net bekeken. Vraag me nu alleen af waarom hij gekozen heeft voor een stoma i.p.v. een pouch (of waarom hij misschien geen andere keus had).

Ik zit nu aan de Remicade, maar de kans is groot dat dat over een tijdje (bij mij althans) niet meer voldoende werkt. Dan wordt 't waarschijnlijk opereren. Heb het daar al met mijn specialist over gehad, maar hij geeft aan dat ik sowieso eerst een pouch kan proberen (mocht dat ding niet fatsoenlijk werken, dan kan ik 'm nog altijd laten veranderen in een stoma).

Mgoed, daar ben ik dus benieuwd naar. Waarom er in de hele aflevering niet gerept wordt over een pouch.
pi_92215003
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 22:47 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Heb de aflevering net bekeken. Vraag me nu alleen af waarom hij gekozen heeft voor een stoma i.p.v. een pouch (of waarom hij misschien geen andere keus had).

Ik zit nu aan de Remicade, maar de kans is groot dat dat over een tijdje (bij mij althans) niet meer voldoende werkt. Dan wordt 't waarschijnlijk opereren. Heb het daar al met mijn specialist over gehad, maar hij geeft aan dat ik sowieso eerst een pouch kan proberen (mocht dat ding niet fatsoenlijk werken, dan kan ik 'm nog altijd laten veranderen in een stoma).

Mgoed, daar ben ik dus benieuwd naar. Waarom er in de hele aflevering niet gerept wordt over een pouch.
Ja, ik vroeg me inderdaad af of hij de mogelijkheid had voor een pouch! Want dan was er een grote kans dat hij dat had gekozen denk ik.

Heb je Crohn of CU? Want met Crohn kan je geen pouch nemen, of wel? Sterkte bij je beslissing.
pi_92215367
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:45 schreef Nothingwoman het volgende:

[..]

Ja, ik vroeg me inderdaad af of hij de mogelijkheid had voor een pouch! Want dan was er een grote kans dat hij dat had gekozen denk ik.

Heb je Crohn of CU? Want met Crohn kan je geen pouch nemen, of wel? Sterkte bij je beslissing.
Ik heb CU. Maar de beslissing vind ik niet zo lastig hoor. Heb het idee al geaccepteerd :) Momenteel gaat het nog lekker. Zodra de Remicade niet meer (voldoende) werkt, ga ik nog even Humira proberen. Als dat niet werkt, dan ga ik voor een pouch.

Als ik weer zo ziek word als voor de Remicade, ben ik tegen die tijd allang blij dat die darm eruit is :)

Ik hoop alleen dat ik het kan uitstellen tot na het eventueel krijgen van kinderen. Bij zo'n operatie is er wel een redelijk grote kans dat er is 'stuk' wordt gemaakt.
pi_92217084
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:54 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Ik heb CU. Maar de beslissing vind ik niet zo lastig hoor. Heb het idee al geaccepteerd :) Momenteel gaat het nog lekker. Zodra de Remicade niet meer (voldoende) werkt, ga ik nog even Humira proberen. Als dat niet werkt, dan ga ik voor een pouch.

Als ik weer zo ziek word als voor de Remicade, ben ik tegen die tijd allang blij dat die darm eruit is :)

Ik hoop alleen dat ik het kan uitstellen tot na het eventueel krijgen van kinderen. Bij zo'n operatie is er wel een redelijk grote kans dat er is 'stuk' wordt gemaakt.
Ja, ik hoop ook dat je het tot die tijd uithoudt met medicijnen.. sterkte!
  woensdag 16 februari 2011 @ 09:11:14 #170
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_92855926
Mogguh!

Nou, gaat weer kut hier. Zit weeeeer aan de prednison. Oke, nog niet. Ik heb ze wel, moet ze slikken, maar heb eerst het ziekenhuis in Sneek gebeld of dat wel kan met mijn aankomende operatie. Dus ff afwachten.

Abcessen zijn ook weer terug en de tering wat doet dat pijn tijdens het toilet bezoek :X

Verder weer die verdomde kloten rugpijn, en rommelende buik :{

Hij zei al : We kunnen imuran nog eens proberen? Maar dat heb ik gelijk afgewezen. En ik krijg er bultjes van over mijn hele lichaam, met name op mijn rug (pukkeltjes soort van) en ik voel me met imuran beroerder dan zonder :') Misselijk, zuur wat telkens opkomt :r nee dank je.

Ik zei dat ik eventueel wel weer remicade wilde proberen omdat ik zelf het idee had dat dat wel hielp. Maar dat vond hij niet zo'n goed idee omdat ik daar toen zwaar jeuk van kreeg. Nou ja, althans we denken dat het daar aan lag.

Dus ik moet een maand prednison naar eigen inzicht slikken. 10 of 5 mg. Heb gezegd dat ik niet meer wilde slikken want ik probeer af te vallen niet aan te komen :') . Er was nog iets, wat ook de afweer onderdrukte ofzo, maar daarbij mocht je absoluut niet zwanger worden. Toen heb ik gelachen en gezegd dat ik dat de komende 5 jaar niet van plan was :P

En als de prednison wel helpt en het blijft steeds terug komen moet ik misschien op een onderhoudsdosering van 2,5 mg. :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 16 februari 2011 @ 10:02:21 #171
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_92857108
Ik moest gniffelen, Sneek belde terug, geen prednison.

Told ya :')

Nu moeten ze maar eens met elkaar bellen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_92862844
Pfff balen Qwea... Sterkte in ieder geval!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  woensdag 16 februari 2011 @ 13:13:43 #173
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_92863396
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:57 schreef Pandora73 het volgende:
Pfff balen Qwea... Sterkte in ieder geval!
Thnx. Maar ff afwachten weer :Y
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_92881178
Heej allemaal hier gaat het wat minder. Slik nog steeds Azathioprine en ben prednison aan het afbouwen, nog 1 week op 5 en daarna nog 2 weken op 2,5mg maar ik ben weer begonnen met school (na een half jaar stage in het buitenland) en de stress is ook weer een tikkie erger. Nu zit ik dus weer met een ontzettend rommelende buik en heb af en toe ook pijn. Mijn bloedwaarden hebben aangetoond dat er lichte onstekinkjes zitten. Mijn internist wil me nu eerst van de prednison af hebben en als mijn klachten erger worden wil hij over naar Humira. Heeft iemand ervaring met Humira? Heb gegoogled en was nogal geschrokken omdat je dat blijkbaar moet inbrengen met injecties en dat klinkt nogal engig.
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:55:42 #175
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_92881899
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:44 schreef Nozomi21 het volgende:
Heej allemaal hier gaat het wat minder. Slik nog steeds Azathioprine en ben prednison aan het afbouwen, nog 1 week op 5 en daarna nog 2 weken op 2,5mg maar ik ben weer begonnen met school (na een half jaar stage in het buitenland) en de stress is ook weer een tikkie erger. Nu zit ik dus weer met een ontzettend rommelende buik en heb af en toe ook pijn. Mijn bloedwaarden hebben aangetoond dat er lichte onstekinkjes zitten. Mijn internist wil me nu eerst van de prednison af hebben en als mijn klachten erger worden wil hij over naar Humira. Heeft iemand ervaring met Humira? Heb gegoogled en was nogal geschrokken omdat je dat blijkbaar moet inbrengen met injecties en dat klinkt nogal engig.
KUT! Goed dat je over humira begint! Ik moet spuiten.

*heen loopt*

Ervaring hier dus! Wat wil je weten?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:58:24 #176
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_92882100
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:44 schreef Nozomi21 het volgende:
Heeft iemand ervaring met Humira? Heb gegoogled en was nogal geschrokken omdat je dat blijkbaar moet inbrengen met injecties en dat klinkt nogal engig.
Hij moet eerst op kamer temp komen dus :

Ik was in het begin ook angstig... maar er is geen kunst aan. Ik heb de gewone injectie spuiten, niet de injectie pen. Die vind ik dood eng. Je hebt geen controle en die naald wordt er in 1x ingejast.

Dus ik heb de normale injecties. Kwestie van een stuk buik (ik doe het altijd in mijn buik) pakken, naald erin en LANGZAAM de vloeistof erin spuiten. Waarom langzaam? Omdat het brand als de tering met dat citroenzuur erin :X

Enige wat ik wel merk met humira is dat mijn afweersysteem echt op zijn gat ligt.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_92889740
Hmm ok zon injectiepen lijkt me zelf wat prettiger maar misschien kan ik het alle2 gewoon eens proberen. Wat merk je dan aan je afweer? Dat je sneller verkouden bent of iets dergelijks? En heb je dat niet wanneer je azathioprine slikt (of slik je die niet?). Ik merk eigenlijk nooit echt (even afkloppen) dat mijn weerstand minder is maar ik probeer wel genoeg lichaamsbeweging te krijgen, slink vitaminepillen en probeer voldoende fruit/groente te eten.
  woensdag 16 februari 2011 @ 21:50:47 #178
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_92890518
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 21:40 schreef Nozomi21 het volgende:
Hmm ok zon injectiepen lijkt me zelf wat prettiger maar misschien kan ik het alle2 gewoon eens proberen. Wat merk je dan aan je afweer? Dat je sneller verkouden bent of iets dergelijks? En heb je dat niet wanneer je azathioprine slikt (of slik je die niet?). Ik merk eigenlijk nooit echt (even afkloppen) dat mijn weerstand minder is maar ik probeer wel genoeg lichaamsbeweging te krijgen, slink vitaminepillen en probeer voldoende fruit/groente te eten.
Ik heb zelf imuran geslikt. Daar was ik minder vatbaar mee had ik het idee. Maar ik kreeg van Imuran (azathioprine) bultjes/pukkeltjes op mijn rug en werd misselijk van en kreeg onwijs veel last van maagzuur.

Ik eet voldoende fruit en groente, maar ben enorm vatbaar. Griep, verkoudheid, keelpijn, ect. En ik heb sinds ik op Humira sta last van astma/bronchitis om de +- 4 weken. Wat over zou gaan zeer waarschijnlijk als ik met Humira stop.

Maar misschien komt dat allemaal ook wel omdat ik 1x per week humira spuit.

Waarom kiest je internist gelijk voor Humira en niet eerst voor Remicade? Ik vond Remicade zoveel fijner. Ik had ook het idee dat het veel beter werkte dan Humira. Maar ja, ik kreeg opeens onwijze jeuk... en de internist dacht dat dat van de Remicade kwam. Ik gaf afgelopen week aan dat ik wel weer Remicade wilde proberen, maar dat vondt hij geen goed idee vanwege de mogelijke allergische reactie die ik erop had :{

En je krijgt overigens bij Humira iemand thuis van apotheekzorg die je uitlegt hoe te spuiten/prikken. Net zolang totdat je het zelf kan en durft :Y
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 16 februari 2011 @ 21:52:28 #179
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_92890641
Ooh en trouwens, goeie tip : Google niet gebruiken. Overal zijn wel "horror" verhalen over te vinden. Mijn vriend had een poos gelee last van nachtzweten en ging googlen : Aids :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_92977510
Dr zit zeker iets in de lucht ofzo, want hier is het ook weer flut met veren :'(

Ik was gisteren bij m'n MDL-arts (die me meer dan een uur liet wachten :() en hij begon alweer over een scopie en daar heb ik zooooooo geen zin in. Eerst maar even mijn bloeduitslagen afwachten maandag (3 weken geleden was alles nog in orde :{)...
pi_93142640
Hmm scopieen zijn niet echt fijn. Is dat echt nodig? Want ik was vanmorgen bij mij internist en ik begin nu met de Humira maar mocht dat niet helpen dan wil hij mijn darmen weer in beeld brengen. Ik vroeg of dat met een scopie moest gebeuren maar hij zij me dat we dat dan doen met een scan (MRI).

Ik mag over twee weken beginnen met de Humira, joepie! Ik moet de eerste keer in het ziekenhuis tegelijk maar vier injecties krijgen :S I'm already looking forward to it. Gebeurd trouwens gewoon met zon injectiepen, ik heb een gewone spuit niet eens als optie gekregen.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 11:06:05 #182
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93142756
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 11:02 schreef Nozomi21 het volgende:
Hmm scopieen zijn niet echt fijn. Is dat echt nodig? Want ik was vanmorgen bij mij internist en ik begin nu met de Humira maar mocht dat niet helpen dan wil hij mijn darmen weer in beeld brengen. Ik vroeg of dat met een scopie moest gebeuren maar hij zij me dat we dat dan doen met een scan (MRI).

Ik mag over twee weken beginnen met de Humira, joepie! Ik moet de eerste keer in het ziekenhuis tegelijk maar vier injecties krijgen :S I'm already looking forward to it. Gebeurd trouwens gewoon met zon injectiepen, ik heb een gewone spuit niet eens als optie gekregen.
Waarom in het ziekenhuis? Je kan ook iemand van apotheekzorg langs laten komen.

4 injecties moest ik idd ook. Dat is een stootdosis. En idd, de gewone spuit krijg je ook niet als optie, daar moet je om vragen :P

Wat ga je nu gebruiken tot en met die 2 weken dan?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 22 februari 2011 @ 11:08:31 #183
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93142859
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_93173838
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 11:02 schreef Nozomi21 het volgende:
Hmm scopieen zijn niet echt fijn. Is dat echt nodig? Want ik was vanmorgen bij mij internist en ik begin nu met de Humira maar mocht dat niet helpen dan wil hij mijn darmen weer in beeld brengen. Ik vroeg of dat met een scopie moest gebeuren maar hij zij me dat we dat dan doen met een scan (MRI).
Ik zit bij een Duitse arts, en hier is het gebruikelijk dat specialisten niet in het ziekenhuis zitten maar gewoon hun eigen praktijk hebben. Hij doet wel scopieën in zijn eigen praktijk maar heeft geen MRI-scan. Helaas ;(

Overigens laten Duitsers (generaliseer, generaliseer) zo ongeveer voor de lol een scopie uitvoeren, preventief. Het zit er altijd propvol.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 23 februari 2011 @ 18:11:48 #185
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93210965
Ik ga morgen naar België, zit nu al in Brabant. Ben benieuwd of ze daar nog ideeën hebben...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_93213101
Veel succes Rewimo!! ^O^
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 23 februari 2011 @ 18:59:45 #187
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93213231
Dank je wel :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_93219146
@Rewimo: Sterkte idd!

@Gala: tot die tijd gebruik ik Imuran en Predni (op 10 mg). Weet ook niet precies waarom het in het ziekenhuis gebeurt maar vind dat niet zo erg eigenlijk.
pi_93225648
Pfoe van imuran en prednison samen zou ik echt verdriedubbelen qua gewicht geloof ik. En nooit meer slapen. En altijd eten. Ik heb een complexe haat-liefdeverhouding met prednison ;)
pi_93243090
Haha ja nou ik ben inmiddels ook al weer wat aangekomen :P Maar dat is in mijn geval niet slecht aangezien ik ook zwaarder (*lees: breder) wil worden. Ben wel erg benieuwd naar die Humira injecties, hopelijk werkt het goed en hopelijk doet het niet al te veel pijn al kan ik met niet voorstellen dat ik er meer van ga voelen dan van bloedprikken.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:33:23 #191
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93638269
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:23 schreef Nozomi21 het volgende:
Haha ja nou ik ben inmiddels ook al weer wat aangekomen :P Maar dat is in mijn geval niet slecht aangezien ik ook zwaarder (*lees: breder) wil worden. Ben wel erg benieuwd naar die Humira injecties, hopelijk werkt het goed en hopelijk doet het niet al te veel pijn al kan ik met niet voorstellen dat ik er meer van ga voelen dan van bloedprikken.
_O- Daar kom je wel achter. Er zit citroenzuur in :X

Hier gaat het trouwens flink kut. De arts heeft nog steeds niet terug gebeld en er zit onwijs veel bloed door mijn ontlasting heen gesmeerd. Plus dat ik buik klachten heb =foute boel.

Vanmorgen pissig opgebeld waarom het in godsnaam zo lang moest duren. Ze zou het vandaag aan hem laten zien, mijn dossier.

Ik bel om 15:30 opnieuw als ik niks heb gehoord. Er zit echt veel bloed bij, niet normaal :{
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_93640359
Oei Qwea, dat klinkt inderdaad niet best... Hopelijk heb je ondertussen wat gehoord!
Sterkte in ieder geval!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zaterdag 5 maart 2011 @ 21:28:03 #193
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93702550
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:18 schreef Pandora73 het volgende:
Oei Qwea, dat klinkt inderdaad niet best... Hopelijk heb je ondertussen wat gehoord!
Sterkte in ieder geval!
Dinsdag langskomen :)

http://www.newtreatments.org/dutchtheory.php

Ik vond het wel een boeiend artikel om te lezen. Is er iemand die dit al geprobeerd heeft? Een specifiek dieet, (Nederlands) dat volledig bestaat uit voorverteerd voedsel zoals fruit, groenten, honing, noten en vlees. ...
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_93784450
Ik heb het artikel gedeeltelijk doorgelezen en vind het een erg interessante theorie. Ook heb ik gekeken naar het Specific Carbohydrate Diet, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar het is misschien wel de moeite waard alleen ik denk niet dat ik dat ooit voor elkaar ga krijgen om dat vol te houden.. geen brood, pasta, koekjes, chocolade, aardappelen, soja.. ik bedoel wat blijft er dan nog over? Damn, als ik zou willen afvallen zou ik het wel eens willen proberen maar ik wil juist aankomen, hoe ga ik dat voor elkaar krijgen als ik zoveel dingen niet kan eten?
pi_93794639
Dat dieet gaat al jaren rond, en werd een tijd geleden hier in dit topic ook veelvuldig gespamd.
Volgens mij is de werking nog nooit echt aangetoond, vooral ook omdat iedere patiënt anders reageert op bepaalde dingen. De ene kan geen witbrood verdragen, de andere geen bruinbrood; de een kan kilo's drop op, de andere gaat van een dropje al keihard richting toilet rennen, enzovoorts.
Maar uitproberen kan nooit kwaad denk ik, en als het bij iemand wel helpt, dan is dat alleen maar mooi toch?

P.S. Overigens gaan mijn haren wel overeind staan als men ook nog doodleuk beweert dat het dingen als autisme kan "genezen". Autisme is namelijk niet te genezen. Maar goed, wie weet werkt het voor bepaalde Crohn-patiënten wel. Niet geschoten, altijd mis. En als het niet goed gaat, kun je met een dieet redelijk eenvoudig weer stoppen (in tegenstelling tot medicatie bijvoorbeeld).
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_93817682
Nja ik ga me denk ik toch niet wagen aan dat dieet.. t veel gedoe en ik weet zeker dat ik echt niet ga aankomen als ik dat dieet ga volgen.

Heb trouwens vandaag mijn vier shotjes Humira gehad. Heb eerst 2x in mn buik gespoten, dat ging best ok, daarna in mn been, dat was minder prettig en daarna nog eens in mn buik. Viel me reuze mee, je voelt idd alleen als de humira wordt ingespoten. Over twee weken mag ik er nog eens twee spuiten.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:19:19 #197
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93818568
:'( morgen sigmo :') :r
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:20:37 #198
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93818631
Wat is sigmo, Qwea?

Vervelend, zo midden in jullie verbouwing.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:24:54 #199
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93818798
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:20 schreef Lienekien het volgende:
Wat is sigmo, Qwea?

Vervelend, zo midden in jullie verbouwing.
Onderzoek van de dikke darm. :')

Krijg je eerst een klysma om schoon te worden :r heb hem al eens eerder gehad :')

En idd, behoorlijk kut want die tijd kan ik ook anders besteden. :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:26:28 #200
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93818853
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:24 schreef Qwea het volgende:

[..]

Onderzoek van de dikke darm. :')

Krijg je eerst een klysma om schoon te worden :r heb hem al eens eerder gehad :')

En idd, behoorlijk kut want die tijd kan ik ook anders besteden. :')
Nee, da's geen feest. Sterkte.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:01:12 #201
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93901801
Onderste stukkie darm vet schoon. Waarschijnlijk zit het hogerop.

Heb entocort gekregen en Questran
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 10 maart 2011 @ 15:17:09 #202
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93907190
Neem even rust Q, nu het kan ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_93907622
Ben benieuwd wat Questran voor jou gaat doen Qwea!
  donderdag 10 maart 2011 @ 15:27:16 #204
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93907724
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 15:25 schreef Raissa het volgende:
Ben benieuwd wat Questran voor jou gaat doen Qwea!
Ik hoop mijn ontlasting niet meer onverteerd maken :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 10 maart 2011 @ 15:27:29 #205
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_93907737
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 15:17 schreef Rewimo het volgende:
Neem even rust Q, nu het kan ;)
Oke mams O+
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_93908159
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 15:27 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik hoop mijn ontlasting niet meer onverteerd maken :P
Ja, dat hoop je ;) Maar ik ben meer benieuwd naar wat het daadwerkelijk gaat doen :)
pi_93917330
Op zich wel positief dat er een stuk schoon is, alleen wel balen dat je nu dus nog niets weet.
Sterkte dan maar!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  maandag 14 maart 2011 @ 19:07:17 #208
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_94105890
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 19:03 schreef Pandora73 het volgende:
Op zich wel positief dat er een stuk schoon is, alleen wel balen dat je nu dus nog niets weet.
Sterkte dan maar!
Ja onderste is helemaal schoon. Zit helemaal niks.

Hij gillen : "KIJK DAN KIJK DAN" Terwijl hij met die slang in mijn reet loopt rond te draaien (wat pijn doet :') ) "HET IS HELEMAAL SCHOON!"
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_94107301
Qwea jij kan het altijd zo plastisch vertellen _O- Maar op zich positief dat er een heel stuk SCHOON is.

Hoe gaat het met de Questran? Wat IS Questran? Ik heb er nog nooit van gehoord :@
pi_94112223
..net.. een... hele.. ont-zet-tend lekkurruh nasirammus weggewerkt.. MDLarts zei dat het kon, bloedonderzoek was na 4 maanden kuren helemaal goed. Man, wat zit ik vol.. Biologisch Sjardoneetje erbij..

Entocort en Beclometason hebben hun werk goed gedaan. Als het zo goed blijft mag ik over twee maanden eindelijk geopereerd worden. (Om daarna iets van twee weken te vergaan van de pijn is mij beloofd.)

..maar wat heb ik ontzettend lekker gegeten, en wat zit ik uit te buiken, en wat is dat lang geleden... :)
  maandag 14 maart 2011 @ 21:06:26 #211
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_94113957
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:30 schreef Gala6183 het volgende:
Qwea jij kan het altijd zo plastisch vertellen _O- Maar op zich positief dat er een heel stuk SCHOON is.

Hoe gaat het met de Questran? Wat IS Questran? Ik heb er nog nooit van gehoord :@
Ik heb het nog niet genomen _O- ik ben blij dat ik mijn entocort neem _O- ik vergeet het altijd :')

http://www.consumed.nl/medicijnen/4895/Questran%C2%AE

Geen idee wat het is _O-
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_94801597
is het normaal dat een arts meteen met cameraonderzoeken gaat lopen gooien bij opvlammende klachten? er zullen toch ook wel andere aanpakmethoden zijn?
  woensdag 30 maart 2011 @ 11:26:38 #213
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_94801664
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 11:24 schreef Yoewie het volgende:
is het normaal dat een arts meteen met cameraonderzoeken gaat lopen gooien bij opvlammende klachten? er zullen toch ook wel andere aanpakmethoden zijn?
Je kan dan weer aan de prednison gaan ook. Mijne verschilt. Ik heb nu 4x prednison gehad en toen een slang in mijn reet :+

Ik ben boos, boos zeg ik je! Ik mag 2 weken niet spuiten. Afgelopen woensdag heb ik niet mogen spuiten... en vandaag mag ik ook niet spuiten. En volgens mij zelfs volgende week ook niet :')

Omdat ik vrijdag een operatie aan mijn voet krijg. Vet kut, want ik heb last van mijn darmen :') !
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 maart 2011 @ 12:14:10 #214
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_94803363
Afzien is het Q, ik zeg het je }:|

Sterkte! :)

Kusknuffelkroel en zo :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 30 maart 2011 @ 17:54:17 #215
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_94817057
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 12:14 schreef Rewimo het volgende:
Afzien is het Q, ik zeg het je }:|

Sterkte! :)

Kusknuffelkroel en zo :P
Ja, nou kom je kusknuffelkroel doen zeker. Eerst willen rellen enzo. :{w

De pleuris met je.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 maart 2011 @ 18:41:53 #216
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_94818781
quote:
10s.gif Op woensdag 30 maart 2011 17:54 schreef Qwea het volgende:

Ja, nou kom je kusknuffelkroel doen zeker. Eerst willen rellen enzo. :{w

De pleuris met je.
Wat hou ik toch van je *;
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 30 maart 2011 @ 21:57:11 #217
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_94830985
quote:
17s.gif Op woensdag 30 maart 2011 18:41 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Wat hou ik toch van je *;
^)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_94846307
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 11:24 schreef Yoewie het volgende:
is het normaal dat een arts meteen met cameraonderzoeken gaat lopen gooien bij opvlammende klachten? er zullen toch ook wel andere aanpakmethoden zijn?
In sommige gevallen is een MRI meer zinvol dan een scopie.. Maar een MRI is vele malen duurder dus dat bieden ze je niet zomaar aan helaas...
pi_94848471
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 10:58 schreef Raissa het volgende:

[..]

In sommige gevallen is een MRI meer zinvol dan een scopie.. Maar een MRI is vele malen duurder dus dat bieden ze je niet zomaar aan helaas...
Op wat voor manier is dat meer zinvol? Zien ze dan in principe net zoveel als bij een scopie?
  donderdag 31 maart 2011 @ 12:10:13 #220
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_94848928
Hoi :W

ik heb sinds eergisteren officieel Bechterew, hoor ik hier nu bij? :@
pi_94849270
Bij mij was er bij een gastro en een colo niets te zien, iets wat totaal niet leek te stroken met mijn labuitslagen en mijn gesteldheid op dat moment. Uiteindelijk bleek via een MRI dat ik anderhalve meter ontstoken darm had wat niet te bereiken was met een colo of gastro. Nadeel is dat er geen biopten genomen kunnen worden natuurlijk. Maar het is vaker voorkomend dat een ontsteking op een wél bereikbare plek zit.

Als gevolg hiervan heb ik niet zo vaak meer een scopie gekregen omdat de kans groot was dat het dan toch voor niets zou zijn en daarvoor in de plaats kreeg ik dan een MRI. 3 jaar geleden zaten mijn ontstekingen dan weer op wél bereikbare plekken en toen kreeg ik een scopie onder propofol omdat de scopien die ik heb ondergaan op z'n zachtst gezegd traumatisch waren.
pi_94870593
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:10 schreef blup het volgende:
Hoi :W

ik heb sinds eergisteren officieel Bechterew, hoor ik hier nu bij? :@
Ook hoi! w/
Heb je alleen Bechterew of ook Crohn/CU?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_94884066
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:20 schreef Raissa het volgende:
Bij mij was er bij een gastro en een colo niets te zien, iets wat totaal niet leek te stroken met mijn labuitslagen en mijn gesteldheid op dat moment. Uiteindelijk bleek via een MRI dat ik anderhalve meter ontstoken darm had wat niet te bereiken was met een colo of gastro. Nadeel is dat er geen biopten genomen kunnen worden natuurlijk. Maar het is vaker voorkomend dat een ontsteking op een wél bereikbare plek zit.

Als gevolg hiervan heb ik niet zo vaak meer een scopie gekregen omdat de kans groot was dat het dan toch voor niets zou zijn en daarvoor in de plaats kreeg ik dan een MRI. 3 jaar geleden zaten mijn ontstekingen dan weer op wél bereikbare plekken en toen kreeg ik een scopie onder propofol omdat de scopien die ik heb ondergaan op z'n zachtst gezegd traumatisch waren.
Bedankt voor de info :)

Anderhalve meter ontsteking is echt veel zeg.
Mag ik vragen waar deze zat, omdat deze niet zo goed met een scopie te bereiken was?

quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:10 schreef blup het volgende:
Hoi :W

ik heb sinds eergisteren officieel Bechterew, hoor ik hier nu bij? :@
Bechterew kan wel met Crohn samen voorkomen heb ik wel eens gehoord.
Hoe hebben ze bij jou Bechterew vastgesteld? :)
  vrijdag 1 april 2011 @ 11:55:42 #224
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_94896638
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:38 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Ook hoi! w/
Heb je alleen Bechterew of ook Crohn/CU?
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 00:04 schreef Yoewie het volgende:
Bechterew kan wel met Crohn samen voorkomen heb ik wel eens gehoord.
Hoe hebben ze bij jou Bechterew vastgesteld? :)
Alleen Bechterew, het heeft 3 jaar geduurd tot ik een diagnose had.
Mijn oude huisarts wuivde het graag weg naar psychische problemen.. Ik heb meedere fysio's gezien, ik heb foto's laten maken van me heupen, ik ben bij een internist geweest. Allemaal zonder resultaat.

Nieuwe huisarts, 1e kennismakings afspraak werd ik door verwezen naar een reumatoloog, daar moest ik dingetjes doen als tenen aanraken, kin op je borst, nek draaien.. Allemaal dingen die ik niet meer kan. Hij ging vervolgens mij rug opmeten en andere vage dingen. Aan het eind bloed afgenomen en een foto van me bekken/onderrug. 2 weken later uitslag. Bechterew.

Komt ijskoud op je dak als je te horen krijgt dat je chronisch ziek bent en zoals het nu is nooit beter word. Sterker nog, het zal alleen maar erger worden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 6 april 2011 @ 11:58:04 #225
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_95113518
Ha nou, ik had ook weer wat leuks gisteren :')

Was bij de chirurg met bloeduitslagen, en ik was naar de Maartenskliniek geweest voor mijn heup (ze vermoeden dat die klachten misschien iets met elkaar te maken hebben). Ik vertelde dat ik een injectie in mijn heupgewricht ga krijgen, en toen dacht ie blijkbaar: hee dat kan ik ook.

Er werd een spuit gevuld met verdovingsvloeistof, enorme naald eraan (15 cm :') ) en hup, prikken maar, op de pijnlijke plek. Het deed niet eens echt zeer, behalve op de plek diep in mijn buik waar de pijn altijd zit.

Dit alles onder het mom van: eens kijken of de pijn oppervlakkig zit of juist diep. Ahum, dat kon ik zonder prik ook wel vertellen }:|

En behalve een wat vervelend gevoel naderhand heeft het dus niks uitgehaald -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Rewimo op 06-04-2011 12:03:45 ]
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 6 april 2011 @ 15:14:58 #226
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95121416
Jezus fuck, ik mag nog 2 weken niet spuiten. En er zit weer lekker rooie bagger bij :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 6 april 2011 @ 18:26:12 #227
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_95129460
Nog 2 weken niet? Waarom is dat eigenlijk, dat je ook na de operatie niet mag spuiten?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_95132012
Aaaahhh Rewimo wat een verhaal! En ze komen nog steeds niet verder dan een ontregeling?

En Qwea, andere medicijnen mag je nu ook niet? Of halen ze gewoon niets uit? Beterschap in ieder geval :* for what it's worth.

Hier gaat het redelijk, colitis lijkt stabiel en over kleine klachtjes heb ik geen zin om te zeuren ;) Heb de eerste bbq van het jaar overleefd, komend weekend de tweede. Ben benieuwd of ik dan nog zo positief ben :P
  woensdag 6 april 2011 @ 21:08:38 #229
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95138482
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:26 schreef Rewimo het volgende:
Nog 2 weken niet? Waarom is dat eigenlijk, dat je ook na de operatie niet mag spuiten?
Omdat ze gek zijn :') Mijn internist zegt dat het gewoon kan... maar de orthopeed vond echt in overleg met "haar" internist van niet.

Humira legt je hele afweersysteem plat. Waardoor je een hele grote kans op infectie hebt. Zeker bij zulke wonden. Dus ik mocht van haar 1 week voor de operatie niet spuiten en dus 2 a 3 weken erna niet. De wond moest eerst helemaal droog zijn en er goed uit zien :')

Ik mag entrocort wel nemen. Maar ik weet niet waarom, die vergeet ik zo fucking vaak :{ Daar moet ik echt iets op verzinnen :X

:* op je plekje waar de 15 cm spuit erin ging B-) :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zaterdag 9 april 2011 @ 21:23:26 #230
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95275946
Hoii :W
Had hier al eens eerder gepost volgens mij, jaar terug ofzo? Nouja goed.
Heb sinds begin feb helder bloedverlies met slijm en dat soort ongein. Huisarts was toch wel onder de indruk van de foto's die ik ervan had gemaakt (detail :') maar dat wilde ze). Dus ga binnenkort voor een colono omdat ze toch denkt dat het colitis is -O-
Nou ben ik zelf verpleegkundige dus weet ik een beetje hoe het gaat, heb een vriendin (ook verpleegkundige) die op de MDL/interne werkt dus van haar heb ik ook al wat meer info, maar kans is dus groot dat of een abces of colitis is.... Zou ook een hoop verklaren, heb al bijna mn hele leven last van mn maag en ook altijd gevoelig voor bepaalde voedingsstoffen enzo (hoef echt geen rode pepers te eten oid). -O-
Dus ja, ben benieuwd... Maar ik vrees het ergste :(
Van degenen die hier colitis hebben; hoe oud was je toen het gediagnosticeerd was? En hoe is het om ermee te leven?
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_95276434
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:23 schreef Enfermera het volgende:
Hoii :W
Had hier al eens eerder gepost volgens mij, jaar terug ofzo? Nouja goed.
Heb sinds begin feb helder bloedverlies met slijm en dat soort ongein. Huisarts was toch wel onder de indruk van de foto's die ik ervan had gemaakt (detail :') maar dat wilde ze). Dus ga binnenkort voor een colono omdat ze toch denkt dat het colitis is -O-
Nou ben ik zelf verpleegkundige dus weet ik een beetje hoe het gaat, heb een vriendin (ook verpleegkundige) die op de MDL/interne werkt dus van haar heb ik ook al wat meer info, maar kans is dus groot dat of een abces of colitis is.... Zou ook een hoop verklaren, heb al bijna mn hele leven last van mn maag en ook altijd gevoelig voor bepaalde voedingsstoffen enzo (hoef echt geen rode pepers te eten oid). -O-
Dus ja, ben benieuwd... Maar ik vrees het ergste :(
Van degenen die hier colitis hebben; hoe oud was je toen het gediagnosticeerd was? En hoe is het om ermee te leven?
De diagnose is gesteld op mijn 23e.

Die laatste vraag vind ik lastig. Ik ben inmiddels niet anders gewend, en momenteel gaat het goed. Er zijn ook periodes waarin het klote gaat. Maar overall, het hoort nu bij mij.

Daarbij, de colitis heeft me mede gevormd tot de persoon die ik nu ben (en ik ben blij met die persoon :P), zaken anders doen bekijken en kleinere dingen meer laten waarderen.

Ik ben in ieder geval heel gelukkig met mijn leven, inclusief de colitis* :)

* waarmee ik bedoel dat de colitis een onderdeel is van dat leven :+
  zaterdag 9 april 2011 @ 21:41:27 #232
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95276767
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:34 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

De diagnose is gesteld op mijn 23e.

Die laatste vraag vind ik lastig. Ik ben inmiddels niet anders gewend, en momenteel gaat het goed. Er zijn ook periodes waarin het klote gaat. Maar overall, het hoort nu bij mij.

Daarbij, de colitis heeft me mede gevormd tot de persoon die ik nu ben (en ik ben blij met die persoon :P), zaken anders doen bekijken en kleinere dingen meer laten waarderen.

Ik ben in ieder geval heel gelukkig met mijn leven, inclusief de colitis* :)

* waarmee ik bedoel dat de colitis een onderdeel is van dat leven :+

Thanks voor je antwoord! :) Ja, snap ik.. Hoe vaak zijn die periodes dat het minder gaat? En ik bedoel meer; kan je ook aanpassingen maken in je manier van eten om het minder snel op te laten vlammen of moet je het puur hebben van meidicijnen?
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_95277506
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:41 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Thanks voor je antwoord! :) Ja, snap ik.. Hoe vaak zijn die periodes dat het minder gaat? En ik bedoel meer; kan je ook aanpassingen maken in je manier van eten om het minder snel op te laten vlammen of moet je het puur hebben van meidicijnen?
De opvlammingen zelf (als in, ontstekingen) worden in principe niet beïnvloed door (je manier van) eten. Wel kan ik (zeker tijdens slechtere perioden) beter ver uit de buurt blijven van bepaalde voedingsmiddelen, haha :D

Ik ben op dit moment volledig afhankelijk van mijn medicatie. Maar heb nauwelijks last van bijwerkingen, dus vind het wel prima zo :)

Qua perioden: ik denk eerlijk gezegd dat je daar weinig over kunt zeggen, omdat dat per persoon zo ontzettend verschillend is.
  zaterdag 9 april 2011 @ 22:11:25 #234
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95278033
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:59 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

De opvlammingen zelf (als in, ontstekingen) worden in principe niet beïnvloed door (je manier van) eten. Wel kan ik (zeker tijdens slechtere perioden) beter ver uit de buurt blijven van bepaalde voedingsmiddelen, haha :D

Ik ben op dit moment volledig afhankelijk van mijn medicatie. Maar heb nauwelijks last van bijwerkingen, dus vind het wel prima zo :)

Qua perioden: ik denk eerlijk gezegd dat je daar weinig over kunt zeggen, omdat dat per persoon zo ontzettend verschillend is.
Ah, ik snap 'm. :P
Oh, dat is wel fijn dan! :D
Ja, precies. Heeft het dan ook te maken met stress en dat soort dingen of niet?
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_95278169
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:11 schreef Enfermera het volgende:

Ah, ik snap 'm. :P
Oh, dat is wel fijn dan! :D
Ja, precies. Heeft het dan ook te maken met stress en dat soort dingen of niet?
Het schijnt dat de opvlammingen (mede) veroorzaakt worden door stress. Of in ieder geval dat stress er een negatieve invloed op heeft.

Mijn opvlammingen/ontstekingen zijn echter medicatie-gerelateerd. De medicatie bleek niet meer afdoende (of de colitis werd 'erger', één van die twee ;)). Zodra ik nieuwe (sterkere) medicatie kreeg, bleven ontstekingen uit.

Wel heb ik meer last van buikpijn/krampen/vermoeidheid/diarree in perioden van stress, zeg maar.
  zaterdag 9 april 2011 @ 23:12:39 #236
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95280830
Pfffffff het gaat totaal kut hier. Ik mag dus niet spuiten vanwege mijn enkel..... en ik heb dan ook enorm veel bloed, buikpijn, rommelende maag en diarree.

Maandag internist maar eens bellen en ik ga toch echt weer spuiten.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 11 april 2011 @ 20:00:57 #237
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95356806
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:12 schreef Qwea het volgende:
Pfffffff het gaat totaal kut hier. Ik mag dus niet spuiten vanwege mijn enkel..... en ik heb dan ook enorm veel bloed, buikpijn, rommelende maag en diarree.

Maandag internist maar eens bellen en ik ga toch echt weer spuiten.
Wat stom joh -O-
En, wat zei je internist?

Dit is echt raar btw. Ik heb ineens last van eczeem :o -O- Nog nooit van mn leven gehad... Ik weet natuurlijk nog niet of ik daadwerkelijk colitis heb, maar dat is toch wel heel raar/toevallig? Allebei auto-immuun ziekte enzo? :o
I never look back, darling. It distracts from the now.
  maandag 11 april 2011 @ 20:09:07 #238
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95357499
quote:
15s.gif Op maandag 11 april 2011 20:00 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Wat stom joh -O-
En, wat zei je internist?

Dit is echt raar btw. Ik heb ineens last van eczeem :o -O- Nog nooit van mn leven gehad... Ik weet natuurlijk nog niet of ik daadwerkelijk colitis heb, maar dat is toch wel heel raar/toevallig? Allebei auto-immuun ziekte enzo? :o
NIet gebeld :') ben Zaterdag maar entocort gaan slikken. Gaat stukken beter nu :Y
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_95357868
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 20:09 schreef Qwea het volgende:

[..]

NIet gebeld :') ben Zaterdag maar entocort gaan slikken. Gaat stukken beter nu :Y
Had je de entocort al eerder geslikt eigenlijk?
Mooi dat het in ieder geval beter gaat :)
pi_95358072
quote:
15s.gif Op maandag 11 april 2011 20:00 schreef Enfermera het volgende:

Dit is echt raar btw. Ik heb ineens last van eczeem :o -O- Nog nooit van mn leven gehad... Ik weet natuurlijk nog niet of ik daadwerkelijk colitis heb, maar dat is toch wel heel raar/toevallig? Allebei auto-immuun ziekte enzo? :o
Geen idee, zou kunnen. Ik zou alleen wel oppassen dat je niet ineens alles meteen gaat linken aan de colitis, zeker als je nog niet eens zeker weet of je het hebt.

Mijn ervaring is dat het nogal makkelijk is om 'spoken' te gaan zien. Zo is ieder buikpijntje een hele tijd lang meteen een teken geweest dat ik weer enorm ziek ging worden. Kan het niet goed verwoorden, maar ik bedoel alleen dat je jezelf daar behoorlijk gek mee kunt maken en dat het zonde zou zijn als je dat gaat doen.

Zoiets :s)
  maandag 11 april 2011 @ 20:22:25 #241
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95358509
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:13 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Had je de entocort al eerder geslikt eigenlijk?
Mooi dat het in ieder geval beter gaat :)
Ja, 3 dagen :') toen was ik ze weer vergeten door alle hectiek _O-

Ik vergeet ook steeds mijn trombose prik te spuiten.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_95358663
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:22 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja, 3 dagen :') toen was ik ze weer vergeten door alle hectiek _O-

Ik vergeet ook steeds mijn trombose prik te spuiten.
Oh, hihi. Geen last gehad van bijwerkingen toen ofzo? Dan maar gewoon lekker de Entocort blijven nemen :)
  maandag 11 april 2011 @ 20:27:43 #243
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95358907
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:24 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Oh, hihi. Geen last gehad van bijwerkingen toen ofzo? Dan maar gewoon lekker de Entocort blijven nemen :)
Nou, dat was 2 weken geleden dat ik die nam, 3x lang :')

En nee, geen last van bijwerkingen. Maar toen kapte ik er dus mee... en nu ben ik weer begonnen en het gaat beter. Maar ik wil echt weer terug naar mijn humira.

Ik zat al te stressen dat ik een stootkuur prednison weer zou moeten, maar dat is gelukkig van de baan vooralsnog.

Eigenlijk mag ik pas van de orthopeed volgende week Woensdag weer spuiten, maar ik denk dat ik a.s Woensdag maar ga beginnen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 11 april 2011 @ 20:28:46 #244
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95358972
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 20:09 schreef Qwea het volgende:

[..]

NIet gebeld :') ben Zaterdag maar entocort gaan slikken. Gaat stukken beter nu :Y
Ah. :D Haha mooi zo! :)
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:16 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Geen idee, zou kunnen. Ik zou alleen wel oppassen dat je niet ineens alles meteen gaat linken aan de colitis, zeker als je nog niet eens zeker weet of je het hebt.

Mijn ervaring is dat het nogal makkelijk is om 'spoken' te gaan zien. Zo is ieder buikpijntje een hele tijd lang meteen een teken geweest dat ik weer enorm ziek ging worden. Kan het niet goed verwoorden, maar ik bedoel alleen dat je jezelf daar behoorlijk gek mee kunt maken en dat het zonde zou zijn als je dat gaat doen.

Zoiets :s)
Nee, inderdaad, weet ik :P maar het is wel gek, heb nog nooit eczeem gehad.
I know, ik wacht het ook allemaal maar af..
I never look back, darling. It distracts from the now.
  maandag 11 april 2011 @ 20:30:11 #245
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95359106
quote:
7s.gif Op maandag 11 april 2011 20:28 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Ah. :D Haha mooi zo! :)

[..]

Nee, inderdaad, weet ik :P maar het is wel gek, heb nog nooit eczeem gehad.
I know, ik wacht het ook allemaal maar af..
Ik heb ook nog nooit mijn enkelbanden gescheurd gehad ;)

Komt ook niet door de crohn :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_95359260
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 20:27 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou, dat was 2 weken geleden dat ik die nam, 3x lang :')

En nee, geen last van bijwerkingen. Maar toen kapte ik er dus mee... en nu ben ik weer begonnen en het gaat beter. Maar ik wil echt weer terug naar mijn humira.

Ik zat al te stressen dat ik een stootkuur prednison weer zou moeten, maar dat is gelukkig van de baan vooralsnog.

Eigenlijk mag ik pas van de orthopeed volgende week Woensdag weer spuiten, maar ik denk dat ik a.s Woensdag maar ga beginnen.
Ja, pred is kut. Alhoewel ik me fysiek geweldig voelde daarmee :D Energie voor tien!
Jammer dat ik er altijd kilo's van bijkom, incl. mooie plofkop O+
  maandag 11 april 2011 @ 20:33:05 #247
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95359327
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:31 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Ja, pred is kut. Alhoewel ik me fysiek geweldig voelde daarmee :D Energie voor tien!
Jammer dat ik er altijd kilo's van bijkom, incl. mooie plofkop O+
En inclusief slapeloze nachten!~

God, wat haat ik dat kutspul :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_95359462
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2011 20:33 schreef Qwea het volgende:

[..]

En inclusief slapeloze nachten!~

God, wat haat ik dat kutspul :')
Oh, ik sliep er prima mee. Wel huge ass moodswings. Fijn voor mijn man ook *;

Vriend van mij (tijdje terug diagnose Crohn) die is nu door de hele molen aan het gaan. Zit momenteel aan de pred. Ik weet zo goed hoe hij zich voelt, echt heel sneu.
  maandag 11 april 2011 @ 20:42:46 #249
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95360004
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:35 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Oh, ik sliep er prima mee. Wel huge ass moodswings. Fijn voor mijn man ook *;

Vriend van mij (tijdje terug diagnose Crohn) die is nu door de hele molen aan het gaan. Zit momenteel aan de pred. Ik weet zo goed hoe hij zich voelt, echt heel sneu.
Nee, ik echt niet :o Stond op 30mg en ik was zo hyper als de klotenpest. Ik was om 7u mijn nest uit en was druk aan de schoonmaak :') Ik liet de klok uit mijn klauwen pleuren en mijn vriend werd er helemaal gestoord van.

En slapen kon ik niet. Diazepam, oxazepam en temazepam gehad... hielp geen fuck. Toen 2x oxa met praktisc een fles wodka genomen en toen was ik out _O-

Maar die zooi lijkt sowieso weinig te doen. Vorige week diazepam voor mijn poot genomen en ik was gelijk weg. Dag erop nog een x en ik was klaar wakker :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_95361221
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 20:42 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nee, ik echt niet :o Stond op 30mg en ik was zo hyper als de klotenpest. Ik was om 7u mijn nest uit en was druk aan de schoonmaak :') Ik liet de klok uit mijn klauwen pleuren en mijn vriend werd er helemaal gestoord van.

En slapen kon ik niet. Diazepam, oxazepam en temazepam gehad... hielp geen fuck. Toen 2x oxa met praktisc een fles wodka genomen en toen was ik out _O-

Maar die zooi lijkt sowieso weinig te doen. Vorige week diazepam voor mijn poot genomen en ik was gelijk weg. Dag erop nog een x en ik was klaar wakker :')
Ja, dat schiet niet echt op dan! Die vriend van mij heeft ook last van bijwerkingen (naast het bijkomen en de bolle kop); hij krijgt hoofdpijn, wordt misselijk... beetje algehele malaise, zeg maar.

Geloof dat ik in mn handjes mag wrijven dat ik daar nooit last van heb gehad. Althans, niet door de pred :P Voor het huis was die opruimwoede daarentegen niet heel slecht geweest, hihi ^^
  maandag 11 april 2011 @ 21:02:22 #251
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95361400
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 20:30 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik heb ook nog nooit mijn enkelbanden gescheurd gehad ;)

Komt ook niet door de crohn :P
Flauw :+ Ik dacht ik vraag het ;(
I never look back, darling. It distracts from the now.
  vrijdag 22 april 2011 @ 20:43:59 #252
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95864329
Nou, afgelopen maandag colonoscopie gehad. Viel me aardig mee met dat roesje maar voelde het af en toe wel :X
Uitslag; ontsteking van het laatste gedeelte van mn darm, officiele term proctocolitis volgens mij. :+ Ze hebben nog wat biopten afgenomen, begin mei heb ik een afspraak bij de MDL arts. Heb ondertussen Salofalk klysma's gekregen, gister al mee begonnen en werkt aardig goed :)
Ben iig blij dat er iets is gevonden.. en benieuwd wat de MDL arts nog gaat zeggen. :s)
I never look back, darling. It distracts from the now.
  vrijdag 22 april 2011 @ 20:49:39 #253
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95864658
ah, volgens mij heb iok ook prolctitis idd.

ik heb de laatste dagen weer wisselend veel last, helaas nu ook, beh.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:10:23 #254
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95865700
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 20:49 schreef Mirjam het volgende:
ah, volgens mij heb iok ook prolctitis idd.

ik heb de laatste dagen weer wisselend veel last, helaas nu ook, beh.
Ja joh? en veel last ervan? Vervelend -O-
Ik heb vooral veel slijm- en bloedverlies (echt veel. maar mn Hb was niet eens zoveel gedaald :o) en soms 10x op een dag naar het toilet enzo. Maar voor de rest weinig krampen oid..
I never look back, darling. It distracts from the now.
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:16:33 #255
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95866036
veel naar het toilet moeten enzo, lastig
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:22:58 #256
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95866400
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:16 schreef Mirjam het volgende:
veel naar het toilet moeten enzo, lastig
Ja idd -O- :X
I never look back, darling. It distracts from the now.
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:25:38 #257
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95866578
irritant he?
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:29:48 #258
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95866853
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:25 schreef Mirjam het volgende:
irritant he?
en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:36:26 #259
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95901136
ik heb gisteren en vandaag ook wel heel veel last van m'n gewrichten :{
voelt alsof alles ontstoken is
dat heb ik al heel lang niet meer gehad, vreemd..
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_95901736
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:36 schreef Mirjam het volgende:
ik heb gisteren en vandaag ook wel heel veel last van m'n gewrichten :{
voelt alsof alles ontstoken is
dat heb ik al heel lang niet meer gehad, vreemd..
Misschien de warmte? Ik heb het redelijk onder controle, maar sinds de temperatuur oploopt, merk ik dat het allemaal net even wat minder goed gaat. Vaak naar het toilet, erg moe, etc. Misschien gaat het beter als de temperatuur wat daalt..
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:53:18 #261
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95901770
zou het?
normaal doe ik het juist wel heel goed met warm weer wat dat betreft.
maar idd, pijnlijke gewrichten, en heel moe
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 24 april 2011 @ 00:45:09 #262
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95905993
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:36 schreef Mirjam het volgende:
ik heb gisteren en vandaag ook wel heel veel last van m'n gewrichten :{
voelt alsof alles ontstoken is
dat heb ik al heel lang niet meer gehad, vreemd..
He bah -O- Heb je ook last van je gewrichten dan? Staat dat in je relatie met je colitis?
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zondag 24 april 2011 @ 01:05:27 #263
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95906569
Bbq, not so funny :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 24 april 2011 @ 11:34:39 #264
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95913035
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:05 schreef Qwea het volgende:
Bbq, not so funny :')
mijn buik vond de gourmet van gisteren kennelijk ook minder funny :')
quote:
11s.gif Op zondag 24 april 2011 00:45 schreef Enfermera het volgende:

[..]

He bah -O- Heb je ook last van je gewrichten dan? Staat dat in je relatie met je colitis?
ik heb ooit eens de diagnose bechterew gehad, maar al jaren weinig last van eigenlijk.
nu w2eer ff veel au in de gewrichten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_95917073
Ik heb ook weer het idee dat ik stroop in mijn gewrichten heb zitten hoor, misschien toch het weer?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zondag 24 april 2011 @ 22:47:10 #266
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95935371
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:34 schreef Mirjam het volgende:

[..]

mijn buik vond de gourmet van gisteren kennelijk ook minder funny :')

[..]

ik heb ooit eens de diagnose bechterew gehad, maar al jaren weinig last van eigenlijk.
nu w2eer ff veel au in de gewrichten
Minder. -O-
Ah, jullie kunnen dus ook niet goed tegen vlees? :+ ;( Ik ook niet..
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zondag 24 april 2011 @ 22:51:58 #267
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95935619
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 22:47 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Minder. -O-
Ah, jullie kunnen dus ook niet goed tegen vlees? :+ ;( Ik ook niet..
maar ik eet het wel supergraag :') :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 24 april 2011 @ 22:54:44 #268
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95935764
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 22:51 schreef Mirjam het volgende:

[..]

maar ik eet het wel supergraag :') :@
:P Haha ja ik ook, zeker rundvlees en kip. En trouwens, als ik goed vlees eet heb ik er wel minder last van. Hangt er ook erg vanaf wat ik erbij eet, of dat nog erg vet is of dingen zoals aardappels ofzo. :+
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zondag 24 april 2011 @ 23:36:18 #269
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_95938199
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 22:51 schreef Mirjam het volgende:

[..]

maar ik eet het wel supergraag :') :@
Dat dus. En gewoon weer tegen weten in vanaaf weer BBQ want anders konden we het vlees wegpleuren :')

Nog geen last trouwens.... *afklopt*
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 24 april 2011 @ 23:59:20 #270
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95939566
quote:
10s.gif Op zondag 24 april 2011 23:36 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dat dus. En gewoon weer tegen weten in vanaaf weer BBQ want anders konden we het vlees wegpleuren :')

Nog geen last trouwens.... *afklopt*
ik heb er gewoon schijt aan!

hehehe
hehhe
hehe
hehe

:')
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 25 april 2011 @ 17:22:58 #271
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_95960065
oi oi oi, wat een drama vandaag -O-
in de eerste 2 uur van de dag om de 10 minuten 'gemoeten' , de rest van de dag keiveel pijn :{
nu ben ik al even gestopt met duspatal slikken, omdat ik niet goed m'n voorraden controleer en dan te lui ben om nieuwe te gaan halen
ik vermoed dus dat het daaraan loigt :') (middel tegen darmkrampen en pijn enzo)

reteveel pijn dus, boe.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:16:30 #272
134538 chansadres
Black & White
pi_95994025
Kreeg ook te horen dat ik misschien een van de gelukkigen ben. Al vanaf mijn 12e last van diarree. Maar dit kwam maar enkele keren voor. Afgelopen maanden heb ik 2 van de 4 weken diarree. Huisarts bleef pilletjes voorschrijven. Paar weken geleden lag ik met zware kramp bij de post 's avonds maar daar wilden ze nog niet eens kijken. Terwijl er niemand was! Linea recta naar de EHBO gegaan van het ziekenhuis. Daar was het druk door een auto-ongeluk maar als ze tijd hadden gingen ze kijken. In de wachtkamer ben ik out gegaan van de pijn. Ze hebben me naar een bed gebracht zodat ik wel kon liggen. 2 uur later dokter aan bed en die heeft bloed afgenomen en daaruit kwam dat ik ontstekingen heb. Maar er sommige waarden waren vreemd en kwamen niet overeen met Crohn. Tenminste dat herinner ik me, het was 3 uur 's nachts en high van de pijn en het bloedverlies. Internist zag ook de ontstekingen maar twijfelde wat het precies is.
Vanaf vandaag aan het laxeerdieet. Vanavond dus gekookte kip met kwark :')
Morgen 2 pakjes Moviprep en dan is donderdag de dag.
Ik hoop dat ze eindelijk kunnen vinden wat het is maar ik heb stiekem er een hard hoofd in.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:17:55 #273
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_95994069
quote:
9s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:16 schreef chansadres het volgende:
Kreeg ook te horen dat ik misschien een van de gelukkigen ben. Al vanaf mijn 12e last van diarree. Maar dit kwam maar enkele keren voor. Afgelopen maanden heb ik 2 van de 4 weken diarree. Huisarts bleef pilletjes voorschrijven. Paar weken geleden lag ik met zware kramp bij de post 's avonds maar daar wilden ze nog niet eens kijken. Terwijl er niemand was! Linea recta naar de EHBO gegaan van het ziekenhuis. Daar was het druk door een auto-ongeluk maar als ze tijd hadden gingen ze kijken. In de wachtkamer ben ik out gegaan van de pijn. Ze hebben me naar een bed gebracht zodat ik wel kon liggen. 2 uur later dokter aan bed en die heeft bloed afgenomen en daaruit kwam dat ik ontstekingen heb. Maar er sommige waarden waren vreemd en kwamen niet overeen met Crohn. Tenminste dat herinner ik me, het was 3 uur 's nachts en high van de pijn en het bloedverlies. Internist zag ook de ontstekingen maar twijfelde wat het precies is.
Vanaf vandaag aan het laxeerdieet. Vanavond dus gekookte kip met kwark :')
Morgen 2 pakjes Moviprep en dan is donderdag de dag.
Ik hoop dat ze eindelijk kunnen vinden wat het is maar ik heb stiekem er een hard hoofd in.
Jeetje, wat vervelend. -O- Heel veel succes alvast met je onderzoek, en ik hoop toch wel dat je na zoiets wat antwoorden krijgt zeg! :o :*
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_96001833
Succes met het onderzoek inderdaad, veel sterkte!
  dinsdag 26 april 2011 @ 18:20:49 #275
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_96004183
succes idd :Y
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_96013606
Sorry dat ik hier even kom binnenvallen, maar weet even niet zo snel waar ik de volgende vraag zou moeten stellen (en wil er geen topic voor openen :@ ) .
Heb afgelopen vrijdag een colonscopie gehad (vermoeden van huisarts is dat ik CVS zou hebben, we zijn nu bezig dingen uit te sluiten, zoals ZvC). Mijn stoelgang was al vreemd, maar sinds vrijdag ben ik haast niet meer naar het toilet geweest. Laat ik het zo zeggen....er is veeeeeel meer naar binnen gegaan dat eruit is gekomen. Is dit normaal na een colonscopie?
pi_96016287
Sterkte chansadres!
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:57:58 #278
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_96017719
:') Ik had vrijdag na 3 weken van niet spuiten (daarna op vrijdag weer begonnen... en nu moest ik dus voor de 2de x afgelopen vrijdag spuiten) weer moeten spuiten. Maar ik ben het vergeten :')

Ik wacht maar mooi tot woensdag en spuit dan elke woensdag wel weer. Dat ging altijd voor 95% goed :P

Verder gaat het eigenlijk wel goed hier, afgezien van de BBQ's. Ik hoef voorlopig ook geen BBQ meer :r :r :r :')

Hoe is het met de rest?

Hoe is het inmiddels met jou, Mirjam?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_96018272
Woeii ik heb intussen 2 barbecues overleefd. Nouja de tweede in ieder geval sort of. Verder is het stabiel. Totdat ik een keer mijn medicijnen vergeet ;( Maar dat is alleen op rare dagen dat ik opeens niet hoef te werken. Maar stoppen of minderen met mijn medicijnen zit er niet in ;(

Over 2 weken maar weer eens naar de MDL-arts. Kijken of ze mijn afspraak weer vern*ken. 8)7

@kvd Klinkt me wel een beetje bekend in de oren, maar bij mij gaat het meestal weer als alle lucht eruit is. Komt vanzelf ;) Sterkte ermee!
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:08:44 #280
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_96018575
ging ik maar eens wat minder naar het toilet :')
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_96035366
Hoe doen jullie dat met werk eigenlijk? Lijkt me zeer vervelend om te werken als je je niet goed voelt, maar ook niet te doen om je steeds ziek te melden.
  woensdag 27 april 2011 @ 10:53:50 #282
134538 chansadres
Black & White
pi_96035611
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 10:46 schreef das_phantom het volgende:
Hoe doen jullie dat met werk eigenlijk? Lijkt me zeer vervelend om te werken als je je niet goed voelt, maar ook niet te doen om je steeds ziek te melden.
Ik werk in een fabriek dus dat is extra lastig. Een wc is niet altijd toegankelijk voor me. Voor mij is het dus belangrijk om eerder te zijn dan het opkomt. Dat gaat meestal goed. Maar als ik moet, dan ben ik naar de wc. Dat begrijpen ze wel. Maar het is heel vervelend. Heb pas 1x ziek moeten melden. Toen moest ik ook braken. Toen zet ik letterlijk 3 dagen lang op de toilet. Maar als ik aanwezig ben verzet ik ook veel werk waardoor ze het niet erg vinden als ik iets vaker ziek ben als anderen.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  woensdag 27 april 2011 @ 15:09:28 #283
134538 chansadres
Black & White
pi_96045518
10 minuten geleden 2 grote glazen moviprep gedronken en voel nog niks... :D
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  woensdag 27 april 2011 @ 15:47:52 #284
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_96047150
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:57 schreef Qwea het volgende:
:') Ik had vrijdag na 3 weken van niet spuiten (daarna op vrijdag weer begonnen... en nu moest ik dus voor de 2de x afgelopen vrijdag spuiten) weer moeten spuiten. Maar ik ben het vergeten :')

Ik wacht maar mooi tot woensdag en spuit dan elke woensdag wel weer. Dat ging altijd voor 95% goed :P

Verder gaat het eigenlijk wel goed hier, afgezien van de BBQ's. Ik hoef voorlopig ook geen BBQ meer :r :r :r :')

Hoe is het met de rest?

Hoe is het inmiddels met jou, Mirjam?
Wat voor medicijnen spuit jij? En hoe reageer je erop, werkt het goed? :)
Haha nee voor mij ook geen BBQ meer :') iig geen varkensvlees... :r dat kan ik echt niet hebben.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 10:46 schreef das_phantom het volgende:
Hoe doen jullie dat met werk eigenlijk? Lijkt me zeer vervelend om te werken als je je niet goed voelt, maar ook niet te doen om je steeds ziek te melden.
Nja, werk zelf in een ziekenhuis dus wc's genoeg gelukkig, maar 7x op een ochtend gaan is niet grappig :') Mijn collega's zijn wat dat betreft volgens mij een beetje blind, ze hebben het denk ik niet echt door. Ga het binnenkort eens aan mijn leidinggevende vertellen, maar wel in vertrouwen, heb geen zin in geroddel op de afdeling. :s)
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 15:09 schreef chansadres het volgende:
10 minuten geleden 2 grote glazen moviprep gedronken en voel nog niks... :D
_O- Ik voelde na een uur pas wat borrelen, toen kwam alles op gang :D ;(
I never look back, darling. It distracts from the now.
  woensdag 27 april 2011 @ 16:37:08 #285
134538 chansadres
Black & White
pi_96049201
Ik zit alweer in de woonkamer. Heb maar even op de wc moeten zitten. En was maar 1 seconde...
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  woensdag 27 april 2011 @ 17:03:22 #286
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_96050329
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 15:47 schreef Enfermera het volgende:

Wat voor medicijnen spuit jij? En hoe reageer je erop, werkt het goed? :)
Haha nee voor mij ook geen BBQ meer :') iig geen varkensvlees... :r dat kan ik echt niet hebben.

Humira :) Over het algemeen gaat dat goed. Maar ik moest dus ff stoppen vanwege mijn enkelband plastiek... en toen ging het best wel mis. Soms breekt het toch nog door de humira heen, maar met wat prednison is dat meestal wel snel op te lossen.

Ik spuit 1x per week :Y

Ik kan over het algemeen niet veel vlees hebben. Of het nou varken, rund, kip, kalf, ect is. Maakt geen steek uit ;(
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 27 april 2011 @ 17:41:58 #287
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_96051842
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 17:03 schreef Qwea het volgende:

[..]

Humira :) Over het algemeen gaat dat goed. Maar ik moest dus ff stoppen vanwege mijn enkelband plastiek... en toen ging het best wel mis. Soms breekt het toch nog door de humira heen, maar met wat prednison is dat meestal wel snel op te lossen.

Ik spuit 1x per week :Y

Ik kan over het algemeen niet veel vlees hebben. Of het nou varken, rund, kip, kalf, ect is. Maakt geen steek uit ;(
Oke, thanks :) Zo, ook nog prednison? :o Das echt kutspul volgens mij ;(
Gelukkig maar 1x per week :D
Nee joh? -O- Das klote. Ja, ik merk echt wel verschil.. alhoewel ik met echt lichte maaltijden het minste voel. Mja. Dat kan ook niet altijd.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_96055940
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 10:46 schreef das_phantom het volgende:
Hoe doen jullie dat met werk eigenlijk? Lijkt me zeer vervelend om te werken als je je niet goed voelt, maar ook niet te doen om je steeds ziek te melden.
Ik werk fulltime, wel een bureaufunctie dus lichamelijk niet zwaar (geestdodend geestelijk daarentegen :')). Ik heb me in anderhalf jaar misschien 1 keer ziek gemeld wegens mijn colitis (en haast maandelijks wegens migraine }:|).

Maar het is heel moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen omdat het zich bij iedereen anders uit.
pi_96086326
Dank voor jullie antwoorden. Was er wel benieuwd naar omdat ik zelf ook een chronische ziekte heb die op een andere manier lastig is in o.a. het sociaal verkeer.
  donderdag 28 april 2011 @ 13:12:52 #290
134538 chansadres
Black & White
pi_96086462
Weer terug van het ziekenhuis. Ik mag (gelukkig) weer alles eten. Ik ben blij dat ik gisteravond nog 3 mokken bouillon heb gedronken. Twijfelde maar die vulden toch goed. En nu heerlijk 3 broodjes gegeten. Maandag het resultaat. Spannend...
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_96087689
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 13:12 schreef chansadres het volgende:
Weer terug van het ziekenhuis. Ik mag (gelukkig) weer alles eten. Ik ben blij dat ik gisteravond nog 3 mokken bouillon heb gedronken. Twijfelde maar die vulden toch goed. En nu heerlijk 3 broodjes gegeten. Maandag het resultaat. Spannend...
wat snel....ik moet bijna 2 weken wachten...(en wetende dat er al wel een ontsteking in de dunne darm is gevonden maakt het wachten er niet makkelijker op. Hoop erg op een toevallige ontsteking).

Vandaag wel contact gehad met het ziekenhuis ivm de ontslating die nog steeds niet goed op gang komt na de colonscopie van vrijdag...hoef me gelukkig nog geen zorgen te maken daarover
  donderdag 28 april 2011 @ 13:48:56 #292
134538 chansadres
Black & White
pi_96087899
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 13:43 schreef kvd het volgende:

[..]

wat snel....ik moet bijna 2 weken wachten...(en wetende dat er al wel een ontsteking in de dunne darm is gevonden maakt het wachten er niet makkelijker op. Hoop erg op een toevallige ontsteking).
Ja vond ik ook. Maar als reden gaven ze op dat alles digitaal is en daardoor kan de dokter al vanmiddag kijken naar de foto's. Daarnaast was het niet ontzettend druk meer dus de dokter had al snel tijd.

Ik kreeg trouwens nog voordat de dokter had gekeken een spuit voor spastische maag. In het boekje stond dat ze die alleen deden als het moest. Maar de dokter zei dat het geen kwaad kan en dat het daardoor allemaal wat sneller gaat (hoeven ze niet te onderbreken voor een spuitje).
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  donderdag 28 april 2011 @ 16:22:33 #293
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_96093683
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 13:12 schreef chansadres het volgende:
Weer terug van het ziekenhuis. Ik mag (gelukkig) weer alles eten. Ik ben blij dat ik gisteravond nog 3 mokken bouillon heb gedronken. Twijfelde maar die vulden toch goed. En nu heerlijk 3 broodjes gegeten. Maandag het resultaat. Spannend...
Ja joh? Ik had mn diagnose gelijk, alhoewel de uitslag van de biopten nog niet bekend waren.. Spannend hoor! :*

Pff, vandaag was weer echt een kutdag trouwens ;( Vannacht weinig geslapen door pijn, heb gister teveel chippies/zoutjes gegeten ;( -O- En dan vergeet ik het vandaag weer even en neem ik ook nog een handje drop, niet handig van me. :N Gelukkig kan ik morgen uitslapen..
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_96096022
quote:
15s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:22 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Ja joh? Ik had mn diagnose gelijk, alhoewel de uitslag van de biopten nog niet bekend waren.. Spannend hoor! :*

Pff, vandaag was weer echt een kutdag trouwens ;( Vannacht weinig geslapen door pijn, heb gister teveel chippies/zoutjes gegeten ;( -O- En dan vergeet ik het vandaag weer even en neem ik ook nog een handje drop, niet handig van me. :N Gelukkig kan ik morgen uitslapen..
Kreeg jij meteen de diagnose Crohn? of kreeg je te horen dat er een ontsteking zat en aan de hand van de biopten de diagnose? (even uit nieuwsgierigheid omdat er een ontsteking is geconstateerd bij mij, maar het wachten is dus nog op de uitslag van de biopten)
pi_96098035
Bij mij hebben ze alleen ooit (na een colonoscopie) een keer gezegd "We dénken dat het colitis is." :') Nouja, in een ander ziekenhuis hebben ze dat niet tegengesproken dus het zal wel zo zijn.
  donderdag 28 april 2011 @ 22:27:39 #296
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_96113869
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 17:17 schreef kvd het volgende:

[..]

Kreeg jij meteen de diagnose Crohn? of kreeg je te horen dat er een ontsteking zat en aan de hand van de biopten de diagnose? (even uit nieuwsgierigheid omdat er een ontsteking is geconstateerd bij mij, maar het wachten is dus nog op de uitslag van de biopten)
Nou, nadat ik uitgeslapen was van de colono kwam een MDL arts (of assistent, whatever) naar me toe met dat er in mn endeldarm een ontstekingsproces was gevonden en dat ze toch wel dachten aan iets van IBD enzo ja. :)
Ik kan zelf in de systemen van ons ziekenhuis natuurlijk, dus ik heb even bij mezelf gespiekt bij de biopten en daarin wordt dat bevestigd. Niet specifiek een Crohn of Colitis, maar ik denk zelf het laatste. Ik ga het horen van mn MDL arts binnenkort...
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_96116339
Ik was nog helemaal duf van dat roesje en toen stond mn moeder bij mn bed om te zeggen dat het Crohn was. Ik huilen :')
  donderdag 28 april 2011 @ 23:36:59 #298
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_96118171
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:05 schreef Nothingwoman het volgende:
Ik was nog helemaal duf van dat roesje en toen stond mn moeder bij mn bed om te zeggen dat het Crohn was. Ik huilen :')
Haha ahww ;( XD
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_96131241
quote:
11s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:36 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Haha ahww ;( XD
Tsja kwam kinda onverwacht, ik kwam nog helemaal in de hoop dat het niets ernstigs zou zijn ;)
  vrijdag 29 april 2011 @ 13:22:07 #300
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_96136210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 11:45 schreef Nothingwoman het volgende:

[..]

Tsja kwam kinda onverwacht, ik kwam nog helemaal in de hoop dat het niets ernstigs zou zijn ;)
Ja, dan is het wel ff janken ja idd...
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_96137470
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 11:45 schreef Nothingwoman het volgende:
Tsja kwam kinda onverwacht, ik kwam nog helemaal in de hoop dat het niets ernstigs zou zijn ;)
Kan me voorstellen dat het hard aankomt, maar probeer het van een positieve kant te bekijken. Het had ook iets nóg ernstigers kunnen zijn. Dan valt 't misschien een beetje mee :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')