abonnement Unibet Coolblue
pi_89328392
Ik ben een jongen van 16 jaar, normaal postuur en zit sinds 2,5 jaar in de puberteit. Sinds een jaar heb ik een grote, zachte schijf onder beide tepels :{ . Ik schat ze op 5x2x1cm en het lijkt net of ik kleine borstjes heb. Links heb ik bovenop de schijf nog een hard, rond, bewegelijk bolletje zitten. De schijven zijn niet gevoelig, het bolletje (diameter 1cm) wel :?. Toen ik dit ontdekte schoot als eerste borstkanker door mijn hoofd. Alleen lijkt me dit zeer sterk omdat mannen (en zeker jongens) vrijwel nooit borstkanker krijgen. Weet iemand wat het wel is? Ik maak me best wel ongerust -O-
pi_89328546
Als je je ongerust maakt, ga je zo snel mogelijk naar je huisarts. Hij/zij weet er wel raad mee.
  dinsdag 30 november 2010 @ 00:46:02 #3
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89328550
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:41 schreef bonevacia het volgende:
Ik ben een jongen van 16 jaar, normaal postuur en zit sinds 2,5 jaar in de puberteit. Sinds een jaar heb ik een grote, zachte schijf onder beide tepels :{ . Ik schat ze op 5x2x1cm en het lijkt net of ik kleine borstjes heb. Links heb ik bovenop de schijf nog een hard, rond, bewegelijk bolletje zitten. De schijven zijn niet gevoelig, het bolletje (diameter 1cm) wel :?. Toen ik dit ontdekte schoot als eerste borstkanker door mijn hoofd. Alleen lijkt me dit zeer sterk omdat mannen (en zeker jongens) vrijwel nooit borstkanker krijgen. Weet iemand wat het wel is? Ik maak me best wel ongerust -O-
Ga even langs de huisarts. Dit kan te maken hebben met hormonen (heb een neefje gehad die dit ook had) en je kunt dan behandelt worden. Mannen kunnen wel degelijk borstkanker krijgen. Mannen hebben in hun borst ook melkklieren, die zijn alleen onder invloed van hormonen niet ontwikkeld.
pi_89328555
is niets byzonders, heb dit zelf ook gehad en heeft te maken met de pubertijd. wel zou ik even naar de huisarts gaan en dit laten bekijken. Bij mij bleek een operatie noodzakelijk te zijn.

Jongens krijgen in hun pubertijd van die schijven onder hun tepel soms groeit dit wat verkeerd en wordt het een flinke toeter, deze schijven verdwijnen normaal gesproken. Maar deze ochtend even een afspraak maken bij de huisarts,

succes ermee
pi_89328639
Samenvatting:
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:46 schreef zarGon het volgende:
huisarts
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:46 schreef childintime het volgende:

[..]

huisarts
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:46 schreef vullis het volgende:
huisarts


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2010 00:49:52 ]
  dinsdag 30 november 2010 @ 00:50:09 #6
290504 Bert_de_Näölerd
Het waait best wel hard hier.
pi_89328649
Dit is waarschijnlijk Gynaecomastie.
Gynaecomastie kan op een aantal leeftijden voorkomen zonder dat er sprake is van een afwijking. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in het hormonaal evenwicht, met name toename van de hormonen oestrogeen of humaan choriongonadotrofine. Pasgeboren jongetjes kunnen door het oestrogeen dat zij via hun moeder hebben gekregen aan één of twee kant(en) een opgezette borst hebben. Dit kan een aantal maanden blijven bestaan maar verdwijnt uiteindelijk vanzelf. [u]Tijdens de puberteit vinden grote hormoonveranderingen plaats. Ongeveer één op de vier jongens krijgt in deze periode gedurende één à twee jaar één- of tweezijdige gynaecomastie. Daarna verdwijnt het vanzelf.[/u] Bij het ouder worden krijgt ongeveer veertig procent van de mannen één- of tweezijdige borstvergroting.
  dinsdag 30 november 2010 @ 00:55:30 #7
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89328756
[quote]1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:50 schreef Bert_de_Näölerd het volgende:
Dit is waarschijnlijk Gynaecomastie.
Gynaecomastie kan op een aantal leeftijden voorkomen zonder dat er sprake is van een afwijking. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in het hormonaal evenwicht, met name toename van de hormonen oestrogeen of humaan choriongonadotrofine. Pasgeboren jongetjes kunnen door het oestrogeen dat zij via hun moeder hebben gekregen aan één of twee kant(en) een opgezette borst hebben. Dit kan een aantal maanden blijven bestaan maar verdwijnt uiteindelijk vanzelf. [u]Tijdens de puberteit vinden grote hormoonveranderingen plaats. Ongeveer één op de vier jongens krijgt in deze periode gedurende één à twee jaar één- of tweezijdige gynaecomastie. Daarna verdwijnt het vanzelf.[/u] Bij het ouder worden krijgt ongeveer veertig procent van de mannen één- of tweezijdige borstvergroting.
[/quote]

Pasgeboren jongetjes geven vaak melk uit hun melkklieren. Door de hormonen van de bevalling. De opgezette borsten/ tepels in de pubertijd hebben alles met hormonen te maken. Dus ga gewoon even langs je huisarts. Of wel of geen behandeling nodig is hoor je dan vanzelf en ben je gerust gesteld :)
  dinsdag 30 november 2010 @ 00:58:43 #8
137556 L.no
Midlife crisis
pi_89328832
Het gebeurt ook bij mannen hoor. Alleen hoor je daar weinig over.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_89329283
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 00:50 schreef Bert_de_Näölerd het volgende:
Dit is waarschijnlijk Gynaecomastie.
Yep, heb het ook gehad, rond mijn 22e. Geen manboob maar een schijf die behoorlijk hard was en op een gegeven moment behoorlijk pijnlijk werd, tot het moment dat ik er praktisch niet meer op kon liggen in bed en slapen dus lastig werd.

Laten opereren, stelde niet zoveel voor. Alleen de drain was niet zo prettig om eruit te halen en het is een flinke tijd beurs geweest, soort gekneusd gevoel, voor de rest fluitje van een cent. Better safe than sorry zeg ik altijd maar. :)
pi_89329452
Ik heb dit ook gehad toen ik 16 was.
Alleen stukken kleiner, 1 a 2 cm in doorsnee.
Ook mee naar de dokter geweest, was niks bijzonders, jaartje later waren ze weer weg.

Aangezien die van jou een stuk groter zijn zou ik het voor de zekerheid even laten controleren bij de dokter.
pi_89329753
Niks aan de hand. ik dacht ook dat er iets was. bleek na een bezoek van de huisarts dat dit volkomen normaal is. het hoort bij de pubertijd. wel kunnen ze 2 jr blijven zitten zoals ik het ook had. maar geloof me. ze gaan weer weg.
pi_89329845
Ik heb dit ook gehad, en het ging vanzelf over. :)

Maar nu een vraagje, dit komt dus door een teveel aan oestrogeen? Dus de jongens die dit krijgen zijn... vrouwelijker? :{
pi_89329921
wordt eens tijd voor een kuurtje,als ik het zo lees.
pi_89330041
-graag ontopic houden-

[ Bericht 47% gewijzigd door liesje1979 op 30-11-2010 19:13:52 ]
Extremistisch gematigd.
pi_89330044
-graag ontopic houden-

[ Bericht 94% gewijzigd door liesje1979 op 30-11-2010 19:14:38 ]
pi_89330061
-graag ontopic houden-

[ Bericht 95% gewijzigd door liesje1979 op 30-11-2010 19:14:49 ]
Extremistisch gematigd.
pi_89353232
Bedankt iedereen. Heb gynaecomastie eens opgezocht op inderdaad en het lijkt er verdomd veel op. Ik heb inderdaad vorige ook een afspraak gemaakt met de huisarts maar kan er door een overvloed aan afspraken pas volgende week heen. Werd behoorlijk ongeduldig dus ik dacht raadpleeg de Fokkers maar even.

In het begin was het inderdaad behoorlijk gevoelig en kon ik er ook niet op liggen. Naderhand ging dit weg maar toen kwam die bobbel. Maargoed, ik wacht wel af tot het weg is en als het me te lang duurt dan ga ik nog maar eens naar de dokter.
pi_89353324
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 01:26 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Yep, heb het ook gehad, rond mijn 22e. Geen manboob maar een schijf die behoorlijk hard was en op een gegeven moment behoorlijk pijnlijk werd, tot het moment dat ik er praktisch niet meer op kon liggen in bed en slapen dus lastig werd.

Laten opereren, stelde niet zoveel voor. Alleen de drain was niet zo prettig om eruit te halen en het is een flinke tijd beurs geweest, soort gekneusd gevoel, voor de rest fluitje van een cent. Better safe than sorry zeg ik altijd maar. :)
Oke, operatie lijkt me eigenlijk niet zo'n fijn idee. Ik wacht liever even tot het vanzelf weggaat. Hoe zag het er overigens uit? Dik? Rood? Bloederig? En heb je littekens? Kan me er totaal geen voorstelling van maken. Of heb je toevallig een foto? (denk maar NIETS verkeerd :o)
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:52:57 #19
303996 Saarbarbaar
Panic Chaos Disaster ^^
pi_89355531
Ik las 'schrijf onder mijn tepel' :@ :')
Life is crap. And then you die ._.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:18:06 #20
185327 Thory
Weet wat goed voor je is
pi_89356811
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:52 schreef Saarbarbaar het volgende:
Ik las 'schrijf onder mijn tepel' :@ :')
En wat slecht voor je is.
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:12:26 #21
273186 ZaroX
Omfgwtfbbqhax!
pi_89362937
Volgens mij falen jullie.. Het zijn gewoon de klieren in de tepel. Die zowel een vrouw als een man hebben.
Deze zetten na een tijdje uit, door vochtvorming
pi_89393847
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:05 schreef bonevacia het volgende:

[..]

Oke, operatie lijkt me eigenlijk niet zo'n fijn idee. Ik wacht liever even tot het vanzelf weggaat.
Miet. :P Zowel de operatie als de napijn stelden geen ruk voor. :)
quote:
Hoe zag het er overigens uit? Dik? Rood? Bloederig?
Na de operatie? Alleen een beetje lichtblauw gedurende de eerste paar weken, daarna normaal. :)
quote:
En heb je littekens? Kan me er totaal geen voorstelling van maken. Of heb je toevallig een foto? (denk maar NIETS verkeerd :o)
Klein half cirkeltje aan de onderkant van mijn tepel en in eerste instantie een hele lichte deuk in mijn borst waar het weefsel was weggehaald (was erg groot bij mij volgens de dok: 8cm bij 5cm of iets dergelijks). Na een jaartje sportschool niets meer van te zien, behalve dat praktisch onzichtbare halve cirkeltje. :)
pi_89394055
Is normaal. Hebben veel jongens in hun pubertijd.
pi_89397228
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:48 schreef freshhhh het volgende:
Is normaal. Hebben veel jongens in hun pubertijd.
Niet altijd dus.
  woensdag 1 december 2010 @ 22:56:01 #25
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89410422
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:03 schreef bonevacia het volgende:
Bedankt iedereen. Heb gynaecomastie eens opgezocht op inderdaad en het lijkt er verdomd veel op. Ik heb inderdaad vorige ook een afspraak gemaakt met de huisarts maar kan er door een overvloed aan afspraken pas volgende week heen. Werd behoorlijk ongeduldig dus ik dacht raadpleeg de Fokkers maar even.

In het begin was het inderdaad behoorlijk gevoelig en kon ik er ook niet op liggen. Naderhand ging dit weg maar toen kwam die bobbel. Maargoed, ik wacht wel af tot het weg is en als het me te lang duurt dan ga ik nog maar eens naar de dokter.
Maar ga je wel even naar de dokter? Al was het alleen maar voor je eigen geruststelling en om daadwerkelijk uit te sluiten dat er iets anders aan de hand is ;)
pi_89410685
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:52 schreef Saarbarbaar het volgende:
Ik las 'schrijf onder mijn tepel' :@ :')
me 2 :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')