abonnement Unibet Coolblue
pi_89166000
Dit jaar, was het 60 jaar geleden dat Nederlandse troepen onder de VN vlag vochtten in Korea.

In dit topic kunnen alle verhalen, opties etc naar buiten komen.



Uploaded with ImageShack.us
pi_89166008
Nederland vocht toendertijd onder Amerikaans bevel, de kleding was slecht, dus binnen no-time hadden ze Amerikaanse uniformen...Nog steeds herinnert de Amerikaanse invloed ons aan die 'inzet'

http://en.wikipedia.org/wiki/2nd_Infantry_Division_(United_States)

[ Bericht 0% gewijzigd door Clan op 26-11-2010 20:38:11 ]
  vrijdag 26 november 2010 @ 07:22:27 #3
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89166051
Vooral een vergeten oorlog...vooral Mao heeft er alles aan gedaan om via de Chinese bijdrage aan de Korea oorlog de macht van China te vergroten en de USSR te passeren wat betreft communistische wereldmacht.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_89166095
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 07:22 schreef rechtsedirecte het volgende:
Vooral een vergeten oorlog...vooral Mao heeft er alles aan gedaan om via de Chinese bijdrage aan de Korea oorlog de macht van China te vergroten en de USSR te passeren wat betreft communistische wereldmacht.
Daarom dacht ik, vooral met de recente geschiedenis, eens het licht te laten schijnen, over dit conflict.
  vrijdag 26 november 2010 @ 08:12:14 #7
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89166374
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_89166399
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:12 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik ga het even bekijken.
Voor mij heeft de Korea oorlog een speciale betekenis omdat mijn schoonvader heeft meegevochten (al was het dan aan de Nieuw Zeelandse zijde)
Dat maakt niets uit, Together we stand, devided we fall, zal ik maar zeggen ;)
pi_89166495
Zaten daar niet met name de "foute Nederlanders" uit de oorlog die zo hun staatsburgerschap konden terug krijgen? Daarom is er ook zo weinig over bekend. Ze waren verstoten, zaten vast in de Harskamp, hadden ervaring en niets te verliezen.

Meeste soldaten kwamen uit SS-Pz.Gr.Regiment 10 'Westland' en het legioen SS Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Brigade 'Nederland'

Ik weet echter niet hoeveel procent zij vertegenwoordigden van de troepen daar.
pi_89166572
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:22 schreef jpjedi het volgende:
Zaten daar niet met name de "foute Nederlanders" uit de oorlog die zo hun staatsburgerschap konden terug krijgen? Daarom is er ook zo weinig over bekend. Ze waren verstoten, zaten vast in de Harskamp, hadden ervaring en niets te verliezen.

Meeste soldaten kwamen uit SS-Pz.Gr.Regiment 10 'Westland' en het legioen SS Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Brigade 'Nederland'

Ik weet echter niet hoeveel procent zij vertegenwoordigden van de troepen daar.
Er zaten idd een aantal voormailig 'foute Nederlanders' tussen, dus voormalig NSB, Waffen SS, maar dat was maar een kleine kliek, en die werden als 'vuil' gezien door de rest van de bemanning, die hadden geen 'hoog aanzien'.

De meeste soldaten waren 'oude' KNIL militairen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 november 2010 @ 08:47:24 #11
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_89166927
Clan, het moet toch even gezegd worden. Jij komt echt met super topics op de proppen. ^O^ _O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 26 november 2010 @ 08:56:10 #12
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89167099
Heb een heel deel nu bekeken, alleen jammer mjn inziens dat de docu voornamelijk over het strategische deel van de oorlog gaat en niet over de politieke achtergrond (maar ja, we zitten hier ook in DEF)
Voor de meer politiek geintresseerden hier, onderstaand boek gaat diep in over de betrokkenheid van China in de Korea oorlog.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_89167347
Ik zal vanmiddag met wat meer info komen,



Uploaded with ImageShack.us
pi_89167863
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:47 schreef Cobra4 het volgende:
Clan, het moet toch even gezegd worden. Jij komt echt met super topics op de proppen. ^O^ _O_
Dank, zie het zelf niet zo, ik denk dat de bijdragen het maken!
pi_89171401
Er zijn ook nogal wat Nederlanders omgekomen in Korea, terwijl maar weinig mensen weten dat we er gevochten hebben.

Het politieke spel om de oorlog heen is ook interessant, met MacArthur en Truman die elkaar niet kunnen luchten en volslagen tegengestelde bedoelingen hebben.

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2010 11:19:22 ]
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:01:20 #16
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_89173081
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:47 schreef Cobra4 het volgende:
Clan, het moet toch even gezegd worden. Jij komt echt met super topics op de proppen. ^O^ _O_
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_89173111
De Nederlandse bijdrage aan land werd bij de Amerikaanse 2nd Infantry Division ondergebracht in het 38th Regiment. Ze zouden de hele oorlog bekend staan als de NDVN (Nederlands Detachement Verenigde Naties) of de Netherlands battalion.

Een kleine 220 Nederlanders zijn er omgekomen/

Leeswerk: de slag om de Hoensong Vallei, februari 1951. Het NDVN heeft hier de aftocht van het gehele 2nd ID weten te dekken.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:02:05 #18
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_89173127
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:27 schreef Clan het volgende:

[..]

Er zaten idd een aantal voormailig 'foute Nederlanders' tussen, dus voormalig NSB, Waffen SS, maar dat was maar een kleine kliek, en die werden als 'vuil' gezien door de rest van de bemanning, die hadden geen 'hoog aanzien'.

De meeste soldaten waren 'oude' KNIL militairen.
Maar de KNIL had toch meer weg van een vreemdelingenlegioen in plaats van een 'echt' leger?
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 november 2010 @ 12:06:44 #19
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_89173355
quote:
Op vrijdag 26 november 2010 12:02 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Maar de KNIL had toch meer weg van een vreemdelingenlegioen in plaats van een 'echt' leger?
:?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_89173561
quote:
Op vrijdag 26 november 2010 12:02 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Maar de KNIL had toch meer weg van een vreemdelingenlegioen in plaats van een 'echt' leger?
Huh?

Mijn oudoom was toch echt brabander!
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:14:24 #21
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_89173617
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:12 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Huh?

Mijn oudoom was toch echt brabander!
Ja er waren ook Nederlanders die er in zaten maar na verloop van tijd zouden er veel Indonesirs en zelfs Fransen, Zwitsers en Ghanezen en dergelijke bij zijn, althans dat is wat ik ergens gelezen heb.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_89174294
Het waren wel allemaal vrijwilligers meen ik. Dienstplichtigen sturen lag een beetje gevoelig in verband met al dat gedoe in Indi.
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:32:49 #23
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_89174334
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:31 schreef Sloggi het volgende:
Het waren wel allemaal vrijwilligers meen ik. Dienstplichtigen sturen lag een beetje gevoelig in verband met al dat gedoe in Indi.
Ja volgens mij ook, het zullen wel huurlingen zijn geweest.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_89174385
Geen huurlingen, militairen die vrijwillig naar Korea gingen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 november 2010 @ 12:37:41 #25
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_89174534
Er lopen nu twee zaken door elkaar. Waar de KNIL uit bestond en de troepen in Korea. ;)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:38:54 #26
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_89174583
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:33 schreef Sloggi het volgende:
Geen huurlingen, militairen die vrijwillig naar Korea gingen.
Ik bedoelde de soldaten van de andere nationaliteit, en huurlingen gaan altijd vrijwillig en kunnen ook (voormalig) militair zijn.

Maar nu terug OT, zoals Cobra4 al zegt.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_89174901
Ik had het over de militairen die naar Korea gingen, jij blijkbaar niet.
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:47:29 #28
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_89174954
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:45 schreef Sloggi het volgende:
Ik had het over de militairen die naar Korea gingen, jij blijkbaar niet.
Nee, ik over huurlingen, boh het gaat wel goed langs elkaar af hier. :P
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 26 november 2010 @ 13:26:14 #29
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_89176497
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 09:09 schreef Clan het volgende:
Ik zal vanmiddag met wat meer info komen,

[ link | afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us
Die heb ik hier ook liggen, was het afgelopen nummer van Checkpoint. Krijg die elke maand keurig opgestuurd en staan bijzonder veel interresante artikelen in. Elke uitgave heeft een eigen thema.

En ja, er zaten voornamelijk oud-KNIL militairen bij die via het "ons kent ons, ouwe jongens krentenbrood circuit" meegingen met het NDVN
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Moderator vrijdag 26 november 2010 @ 15:25:38 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89181846
er zaten ongetwijfeld OOK oud-knil militairen bij maar de meeste indieveteranen in Korea dienden in Indie in het expeditionaire legerkorps en niet het koninklijk Nederlands Indisch Leger

veel van de mariniersbrigade en het korps speciale troepen enzo geloof ik, Kolonel den Ouden (eerste commandant van het NDVN, gesneuveld bij Hoengsong) kwam van bv van de speciale troepen en zijn opvolger (naam kwijt) kwam geloof ik van 1-15 R.I.

wel vooral veel veteranen dus en dat maakte gelijk indruk op de Amerikane
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 26 november 2010 @ 15:28:04 #31
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89181974
ga liever strijdend daar met mijn nummer 13 ten onder.. dan dat ik op een houtje bijtend zit te wachten wat de volgende bezuinigingsronde gaat doen..

af en toe vraag ik me echt af wat het uitmaakt, dood gaan.
volgensmijzoveelnognie.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator vrijdag 26 november 2010 @ 15:29:41 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89182032
als je dood bent kun je geen bier drinken

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 26 november 2010 @ 15:31:54 #33
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_89182130
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 09:09 schreef Clan het volgende:
Ik zal vanmiddag met wat meer info komen,

[ link | afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us
Toen ik je TopicTitel zag, moest ik ook meteen aan die Checkpoint denken... die komen namelijk bij mij binnen voor ErwinRommel! :)

Goed topic trouwens! ^O^
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  Moderator vrijdag 26 november 2010 @ 15:37:28 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89182377
dat monument is nog best mooi trouwens



Uploaded with ImageShack.us
quote:
moedige strijders
die handelden in de geest van
de prins van oranje
en vervuld waren van loyaliteit
768 van hen sneuvelden of werden gewond
in de strijd tegen de rode invallers
aan hun verbeten strijd
wordt dit monument gewijd
staat bij Hoengsong in Zuid Korea waar het bataljon zoveel mensen (o.a. dus de commandant) verloor en waarvoor het regiment van Heutsz een US presidential unit citation kreeg voor aan het vaandel _O_
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_89189161
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:02 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Maar de KNIL had toch meer weg van een vreemdelingenlegioen in plaats van een 'echt' leger?
De KNIL uit de 19e eeuw bestond idd uit Duitsers, Nederlanders en Afrikaanse militairen, dat was ook een expeditieleger, je ziet de uitmonstering terug in het regiment Van Heutz, die dragen bij het ceremonieel tenue nog steeds de helmen van dat leger.
pi_89189461
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 15:37 schreef sp3c het volgende:
dat monument is nog best mooi trouwens

[ link | afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us

[..]

staat bij Hoengsong in Zuid Korea waar het bataljon zoveel mensen (o.a. dus de commandant) verloor en waarvoor het regiment van Heutsz een US presidential unit citation kreeg voor aan het vaandel _O_
Hier zelfs het aantal Amerikaanse onderscheidingen naast het Combat Infanterymen Badge

From November 1950 to Juli 1954 aprox. 3972 Dutch soldiers en marine served with the 2nd Infantry Division wearing U.S. outfits and weapons. 123 were killed in action, the heaviest fights they were involved in were at Hoengseong, Wonju en Inje. At Hoengseong (Februari 1951) died 17 Dutch soldiers and the Dutch commander Den Ouden. At Inje (June 1951)died 14 Dutch soldiers.For their contrebution at Hoengseong the Dutch detachement recieved the 'Presidential Unit Citation'.

Most important battles with the 2nd Infantry Division;

1951 Hoengseong, Wonju, Hill 325, Hwachon reservoir, Inje, Taeusan, Mundung-ni, Iron Triangle
1952 Silver Star Hill, Star Hill, Sagimak, Chungmoksil. Koje-do, Old Baldy, Arsenal, Iron Triangle
1953 Samichon valley, Nudea, Iron Triangle(3rd time), Chunmoksil, Hill 340.

The total amount of U.S. decorations for the Dutch were;

Presidential Unit Citation 2x
Bronze Star Medal 91x
Bronze Star Medal with V-device 25x
Silver Star Medal 16x
Legion of Merit, Degree of Legionnaire 3x
Legion of Merit, 4th class 1x
Medal of freedom 1 x
pi_89192745
De politieke achtergrond van deze oorlog is echt fascinerend. Het had eigenlijk nooit een VN missie kunnen worden omdat de Sovjet Unie een veto kon uitspreken. De grap is dat de vergadering waarop beslist werd om over te gaan tot een VN missie, geboycot werd door de Sovjet Unie. (Omdat die de volksrepubliek China niet erkende, maar alleen Taiwan)

Ook is het verloop van de oorlog bizar, binnen enkele maanden veroverde NK vrijwel heel Korea, maar door de Amerikaanse landingen werden ze binnen 2 maanden teruggedreven tot aan de Chinese grens. Al hadden de Chinese "vrijwilligers" zichzelf er toen niet mee bemoeid had de oorlog binnen een jaar afgelopen geweest en zaten we nu niet met die schurkenstaat in het noorden opgezadeld.
  vrijdag 26 november 2010 @ 19:42:04 #38
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_89193244
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:11 schreef Clan het volgende:

[..]

De KNIL uit de 19e eeuw bestond idd uit Duitsers, Nederlanders en Afrikaanse militairen, dat was ook een expeditieleger, je ziet de uitmonstering terug in het regiment Van Heutz, die dragen bij het ceremonieel tenue nog steeds de helmen van dat leger.
Ha! Toch goed onthouden. :D
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_89194115
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 19:32 schreef Schaffelaar het volgende:
De politieke achtergrond van deze oorlog is echt fascinerend. Het had eigenlijk nooit een VN missie kunnen worden omdat de Sovjet Unie een veto kon uitspreken. De grap is dat de vergadering waarop beslist werd om over te gaan tot een VN missie, geboycot werd door de Sovjet Unie. (Omdat die de volksrepubliek China niet erkende, maar alleen Taiwan)

Ook is het verloop van de oorlog bizar, binnen enkele maanden veroverde NK vrijwel heel Korea, maar door de Amerikaanse landingen werden ze binnen 2 maanden teruggedreven tot aan de Chinese grens. Al hadden de Chinese "vrijwilligers" zichzelf er toen niet mee bemoeid had de oorlog binnen een jaar afgelopen geweest en zaten we nu niet met die schurkenstaat in het noorden opgezadeld.
Het was ook Generaal Douglas MacArthur die tegen de president loog over de Chinese krijgsmacht die zich was aan het opmaken om de Noord Koreanen te steunen.
pi_89194789
Heb laatst verschillende essays gelezen over de inzet van Nederlandse troepen, Korea is toch wel het keerpunt geweest in de Nederlandse buitenlandse politiek. Ze dachten in het begin dat een symbolische hulp van 1 fregat genoeg zou zijn om van de Amerikanen af te zijn.

Nederland wilde het liefst niet betrokken raken in de oorlog omdat we behoorlijke handelsbelangen hadden in de regio, onder andere in de Volksrepubliek China die door Nederland al wel erkend was. Toen de Chinezen mee gingen doen werd het voor de Nederlanders moeilijk om 'neutraal' te blijven tenopzichte van China, en moesten ze kant kiezen.

Dat is eigenlijk n van de eerste keren geweest dat we duidelijk de de belangen van de VS/NAVO voor ons eigen buitenlands beleid lieten gaan. Maar goed, er speelde achter de schermen natuurlijk nog veel meer. De Amerikanen hebben zelfs gedreigd de Marshallhulp op te schorten of te verminderen als we geen infanteriebataljon zouden sturen.
pi_89194816
De Korea oorlog ( Andere tijden )

http://geschiedenis.vpro.(...)fleveringen/3083295/
pi_89195143
Toevallig van de week nog gekeken, interessante aflevering alleen veeels te kort... Ze laten wel goed zien hoe hevig de censuur was, iets wat ook mooi te zien is het boek wat ze ook hebben gebruikt bij het maken van de aflevering;
http://www.bol.com/nl/p/n(...)666877757/index.html

Verder ook bizarre omstandigheden op dat schip...
"Ik had honger" :D

Ook was ik enigszins verbaasd toen ik hoorde dat er ook Poolse vrijwilligers meededen, die niet terug wilden naar een communistisch polen.
pi_89195516
Dat boek kende ik niet. Ik heb wel het boek van Korea tot Kabul

http://www.bol.com/nl/s/b(...)books_all/index.html

En idd, ik vind Andere tijden altijd te kort, net als je er in zit, is het voorbij.
pi_89197869
Polygoonjournaal over de Nederlanders in Korea


Polygoon wereldnieuws over Korea


Koreaveteranen na 60 jaar terug in Korea

  zaterdag 27 november 2010 @ 01:09:31 #45
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89213091
Bedankt voor al de links Clan..mooi topic.

heb zelf buiten mijn diensttijd om en een mislukte poging om op de KMS te komen geen binding meer met de strijdmachten maar wel heel veel respect voor de taken die ze wereldwijd uitvoeren
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 27 november 2010 @ 01:17:05 #46
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89213294
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:07 schreef Schaffelaar het volgende:
Toen de Chinezen mee gingen doen werd het voor de Nederlanders moeilijk om 'neutraal' te blijven tenopzichte van China, en moesten ze kant kiezen.

Dat is eigenlijk n van de eerste keren geweest dat we duidelijk de de belangen van de VS/NAVO voor ons eigen buitenlands beleid lieten gaan.
:o U what??

De allereerste echte keer dat we gingen luisteren naar de US eindigde in een Apart Indonesi..terwijl het halve land liever bij NL wilde blijven....Daar gingen we nog voor knokken ook in NG, en daar moesten we ook nog eens mee kappen van ze, terwijl de Nieuwginuneanen dat echt niet wilden gewoon.....

Nee nee, korea was niet de 1e keer ;)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_89222935
Ik zeg n van de eerste keren, Indonesi was duidelijk eerder.

Toch is tijdens de Koreaanse oorlog het buitenlands beleid pas echt omgeslagen. Tot die tijd was het de Directie Oosten en Azi (DOA) die het buitenlands beleid m.b.t. Azi domineerde. DOA hoopte dat de Amerikanen niet militair in zouden grijpen omdat het slecht zou zijn voor de stabiliteit in de regio, en daarmee de handel. Stabiliteit en economische belangen stonden voorop. Nederland was destijds een kritisch bondgenoot van de VS (Wat niet gek is, ze waren niet blij met het verlies van Nederlands-Indi), met een eigen buitenlands beleid, met hele andere prioriteiten. (Bv. het erkennen van China)

Tijdens de Koreaoorlog kreeg de Dienst Internationale Organisaties (DIO) gesteund door Drees de overhand in het buitenlands beleid. Zij waren veel anti-communistischer en pro-Amerikaans. Onder andere dat, samen met de druk die uitgevoerd werd vanuit de VS heeft ervoor gezorgd dat Nederland tijdens de Koreaanse oorlog steeds meer het schoothondje werd van de VS.
  Moderator zaterdag 27 november 2010 @ 14:40:51 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89224666
mwah Nederland deed niet mee aan Korea om de belangen van de VS te behartigen maar in de hoop steun te krijgen mbt Nederlands nieuw guinnea
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 27 november 2010 @ 17:00:13 #49
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89228356
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 14:40 schreef sp3c het volgende:
mwah Nederland deed niet mee aan Korea om de belangen van de VS te behartigen maar in de hoop steun te krijgen mbt Nederlands nieuw guinnea
idd, met 200 gesneuvelden ( wil het niet gebruiken om gewicht in de schaal te leggen maar toch ) nog steeds geen steun van de VS.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 27 november 2010 @ 17:12:15 #50
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89228853
Colombo incident

Regelmatig vertrokken militairen vanuit Nederland naar Korea om het Nederlandse detachement aan te vullen en af te lossen. Op 21 juli 1951 vertrok vanuit de haven van Rotterdam het Amerikaanse troepenschip Gen. MacRae met aan boord een lichting Nederlandse militairen. In alle havens die werden aangedaan bestond de mogelijkheid tot passagieren. Zo niet in Colombo, op het tegenwoordige Sri Lanka. De gouverneur van Sri Lanka had het aan land gaan van de militairen verboden. Een groot deel van de militairen aan boord had zijn zinnen echter op een kort verblijf in Colombo gezet. Er brak op 11 augustus een muiterij uit, waarbij rake klappen vielen en soldaten van boord renden en sprongen. In totaal verdwenen 54 Nederlanders van boord. Nog diezelfde avond waren ze allemaal weer aan boord, werd er een soort van krijgsraad gehouden, maar bleven ernstige straffen uit, terwijl daar normaal gesproken een straf van twaalf jaar op stond.
Aan boord van het schip bevond zich ook een militair correspondent van de Leger Voorlichtingsdienst (LVD). Hij was aan het detachement toegevoegd om over de oorlog in Korea, maar meer in het bijzonder over de verrichtingen van het detachement te schrijven. In het boek Focus op Korea wordt uitvoerig ingegaan op de verslaggeving door de correspondenten en de censuur van de LVD. Het blijkt dat naast de censuur die werd toegepast door de LVD er mocht geen kritiek op de Amerikanen worden geleverd en de reputatie van het detachement moest schoon worden gehouden, ook de correspondenten zelf nogal wat censureerden. Over Colombo schreef correspondent Ben Koster: In Colombo brak een militair oproer uit omdat de heren niet van boord mochten. De troep was niet meer te houden en de muitende Belgen bleken de aanstokers van dit militaire oproer. Het zag er niet best uit. Wel voor een verhaal van een burger journalist, niet voor een gegradueerd reporter. Ik stuur u dit rapport toe, omdat ik voorzie dat uit brieven van de soldaten wel het een en ander zal worden gepubliceerd in linkse bladen.

___________________________

weer die belgen he... krijg echt genoeg van die lui.
Ik zeg annexeren.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')