In topic Geloof jij?#2 werd door Aton en mij aangehaald dat we twijfelen aan de neutraliteit van de moderator. Graag had ik mijn standpunt hierover willen toelichten en blijkbaar kan ik dat dus hier doen.

Het ligt altijd zeer gevoelig wanneer een moderator meedoet aan de discussie. Meedoen aan een discussie houdt immers ook in dat je zelf ook een standpunt inneemt. Een standpunt is altijd gekleurd en nooit neutraal.
Wanneer een moderator dan het volgende schrijft :
quote:
Snap je ook dat mensen die jouw deze ideeën over het Christendom, die nogal speculatief zijn en niet bepaald gedeeld worden door veel andere mensen in het veld, zien vergelijken met "de aarde draait om de zon" een ontzettende drogreden vinden?
dan raak ik hierdoor in de war. Omwille vandat wat ik nu onderstreept heb in de tekst. Is dat een persoonlijk standpunt of een standpunt van algemene aard? Ik denk dat het eerste van toepassing is. Het houdt immers een oordeel in over het ingebrachte van iemand anders.
In die kontekst kan een moderator volgens mij dan ook beter schrijven : Ik denk dat ..... zodat het voor ieder duidelijk wordt dat het gaat over zijn persoonlijk standpunt en geen modererende functie heeft. Wat in deze kan betwijfeld worden, volgens mij.