abonnement Unibet Coolblue
pi_89060528
Vriezenveen is na 1364 ontstaan in de tijd dat er veel veen gewonnen werd. Het bijzondere, deels nog levende hoogveencomplex “Engbertsdijksvenen” met zijn zeldzame flora en fauna herinnert hier nog aan. Nu kenmerkt het dorp zich door een 6,2 km. lange dorpsstraat.

De inwoners uit Vriezenveen dreven een levendige handel met Sint Petersburg in de periode 1720-1917. In de loop der tijd werden er door de verschillende Vriezenveense compagnieën zelfs handelshuizen en winkels gesticht aan de Nevski Prospekt en de Gostinny Dwor. Hoewel men zich een vaste plek wist te verwerven in de stad aan de Newa keerde men toch altijd weer terug naar het moederdorp.

In 1905 was er de grote brand van Vriezenveen.


Het wapen van Vriezenveen (nu vervangen door het wapen van Twenterand :r)

Vriezenveens

De taal die gesproken wordt in het Twentse dorp Vriezenveen neemt een aparte plaats in binnen het Nedersaksisch, daar het zo zeer van het Twents afwijkt dat het daar niet toe gerekend kan worden.

De status van Vriezenveen als volkomen taaleiland komt vooral tot uiting in een paar eigenaardige klanken. Zo zijn de ee, de oo en de eu uit het Twents gediftongeerd: Tegenover neet "niet" staat neit, good "goed" wordt goud en greun "groen" klinkt er als gruin. Dit proces heeft ook plaatsgevonden in het Sittards en de meeste varianten van het Gronings, terwijl in sommige Hollandse dialecten dit proces halverwege lijkt te zijn (bijvoorbeeld in het Haags). Andere bijzonderheden zijn dat de combinaties -an en -on geëvolueerd zijn tot een nasaal õ. De r is voor een medeklinker veranderd in een j, een verschijnsel dat we in het westen kennen als de "Gooise r" (zie uitspraak van de r).

Het Vriezenveens is bovendien in sommige opzichten met het Sallands meegegaan, zo worden de verkleinwoorden exact op de Sallandse, niet op de Twentse, manier gevormd.

Dit alles kon m.n. gebeuren door de relatieve isolatie waarin het dorp verkeerde. Zoals meer taaleilanden is Vriezenveen herhaaldelijk het onderwerp van studie geweest. In 1968 is dhr. Entjes aan de universiteit van Münster gepromoveerd op Die Mundart des Dorfes Vriezenveen in der niederländischen Provinz Overijssel.

Men kan het Vriezenveens o.m. aantreffen in het kinderboekje Jipke en Jannöaken, een reeks Twentse vertalingen van Jip-en-Jannekeverhaaltjes. Het betreft hier het verhaaltje Ne kiste met reachies (Een kist met wieltjes).

Trotsen van Vriezenveen:

De Leemansmolen


De Dorpskroeg

Vorige delen:
| 1 | 2 | 3 | 4

De openingspost vind je hier!

[ Bericht 1% gewijzigd door Vjenne12345 op 23-11-2010 18:22:23 ]
pi_89060788
Zou een mod zo vriendelijk willen zijn om bij de laatste post van dit "Vriezenveen #4 - Waar we op het terras van het Wapen zitten!" topic even deze nieuwe willen posten?
pi_89077401
Srry, wist niet dat ik de laatste post had. Heb er ff een linkje bijgezet naar dit nieuwe topic.
En mijn laatste post:

Bij dat bord wordt niet geflitst.
Ze staan af en toe bij de uitrit van de westerbouwlanden. Ze zie wel eens staan, want als ik op werk uit het raam kijk dan zie ik ze staan
Kan ook zijn dat er weer van die kinders aan het flitsen waren met een losse flitser.
Vorig jaar meegemaakt toen ik vanaf Benerink kwam, toen werd ik terhoogte van dat bord geflitst 's avonds. Stonden ze in de sloot te flitsen :')
pi_89082558
Ik ben daar vorige week ook geflitst. Eerst reed ik richting Benerink met 65 op de teller. Ik baalde dus ontzettend dat ik geflitst werd. Maar na het tanken reed ik rustig terug en werd toen van voren geflitst, terwijl ik geen flitsploeg zag staan :')

Ik heb er dus alle hoop in dat er laatst kinderen stonden :P
pi_89085412
we zaten in het vorige topic inderdaad erg lang op het terras van het wapen :') :D
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_89102644
Vanaf morgen tot zaterdag ben ik weer inwoner van Vriezenveen! *O*
pi_89131988
hoe dat zo?
en waar waar woonde je eigenlijk voor dat je ging verhuizen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_89135154
Ik zat 3 maanden in Hengelo en daar liep mijn huurcontract vandaag af. Zaterdag verhuis ik naar Enschede :)
pi_89140376
Ik stond vanmorgen nog wel in de tubantia.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_89140667
die ontvang ik helaas niet.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_89140949
Waarmee dan?
pi_89142157
Was aangereden door een auto.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_89153486
Je maakt nog eens wat mee in Vriezenveen :P
Niet gelezen iig. Linkje naar artikel? Goed er vanaf gekomen?
pi_89154839
@DrumstickNL Beterschap uiteraard :P

Ik moest trouwens wel meteen aan je topic denken hier @ fok over die flitser waarin je schreef dat je daar 70 reed waar je 50 mocht.. deed je dat heel toevallig ten tijde van het ongeluk ook? :P

En reed je aan de goede kant van de weg op het fietspad? ;)
pi_89157385
danku, post vanuit het ziekenhuis dus kan geen linkje plaatsen. En @martijn: neeh, was niet schuldig en reed langzamer dan toegestaan was. Was in Almelo, dat andere was in vriezenveen. :)

Als je googled op ongeval plesmanweg almelo dan kun je hem wel zien.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_89159958
Deze?

Wat heb je gebroken dan dat je nu nog in het ziekenhuis bent?
Beterschap :)
pi_89162037
Heup, nog vier of vijf dagen en dan mag ik weer naar huis. :)
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_89168300
beterschap dan ^O^ ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_89187543
Heup breken doen normaal alleen maar oude oma's ;)
Voor de rest niks schokkends te melden, behalve dat het weekend is :D
pi_89187635
En sneeuw morgen! (Als het goed is)

Oja, bedankt voor de beterschapswensen ik kan alweer lopen. :D
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_89238555
ah je bent dus weer op de been :') ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_89344199
tvp
pi_89378567
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 17:29 schreef drumstickNL het volgende:
En sneeuw morgen! (Als het goed is)

Oja, bedankt voor de beterschapswensen ik kan alweer lopen. :D
ondertussen alweer helemaal op de been?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_89417988
Er stond een gevaarlijk transport vrachtwagen op de verkeerde weghelft op de aadorpweg. :'(
Waarom die daar stond is mij een raadsel maar misschien hebben julie een idee? :P
pi_89420193
hoe laat was dat dan?
ik moest wel pokke langzaam rijden over de adorpweg omdat de auto voor mij maar amper 50 reed :{
terwijl je daar opdat moment ondanks de sneeuw minimaal wel 60 of 70 kon rijden want het was niet glad daar.

en toen die auto net voor het viaduct (van af de kant van vriezenveen) de autoweg op reed kwam ik net voorbij het viaduct weer in een langzaamrijdende stoet terecht waar je ineens nog maar 30 kon rijden. omdat er voor op een trekker reed. }:| }:| :'( :{ ;(
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')