abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89003221
Hallo,

Een half jaar geleden hebben we alle houten binnendeuren en kozijnen van onze jaren '30 woning geschilderd.

Goed opgeschuurd, schoonmaken, grondverf, schoonmaken, schuren, schoonmaken, aflakken.

De kleur was RAL 9016, een witte kleur, nog iets witter zelfs dan RAL 9010.
Nu zien we echter dat de verf geel geworden is. Het is subtiel maar wordt steeds erger, net alsof er jaren binnen gerookt is (wat niet gebeurt). Eerst dachten we dat het kwam doordat we niet goed genoeg schoonmaakten, maar dat is niet zo. Op plekken waar weinig licht komt (binnenkant inbouwkast bijv.) is het het ergst.

We hebben Sikkens verf op terpentinebasis gebruikt. Nu hoorde ik laatst dat die helemaal niet geschikt is voor binnen !?

Weet iemand hier iets meer van?
Oplossing is waarschijnlijk om alles met een verf op waterbasis opnieuw te schilderen ;-(((

Alvast bedankt,
Rudilio
pi_89003552
Waarom ga je niet naar de winkel waar je het spul hebt gekocht? En het is een vraag achteraf maar, waarom niet eerst van tevoren checken of je binnen of buitenverf gaat kopen :?
Que Sera ~
pi_89003958
Welk type van Sikkens heb je precies gebruikt?

Het ziet er inderdaad naar uit dat alles opnieuw moet trouwens. Verf op waterbasis verkleurt niet zo heel snel, maar ik heb de kozijnen thuis ook met verf op terpentinebasis gedaan en die zijn ook wit en verkleuren niet, dat is dus geen gouden regel.
pi_89004264
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 09:22 schreef Chilled het volgende:
Waarom ga je niet naar de winkel waar je het spul hebt gekocht? En het is een vraag achteraf maar, waarom niet eerst van tevoren checken of je binnen of buitenverf gaat kopen :?
Uiteraard hebben we bij de verfwinkel aangegeven dat het om binnendeuren gaat. En uiteraard gaan we terug, maar ik wilde eerst eens even checken of meer mensen dit probleem hebben of in ieder geval weten dat het vaker voorkomt met verf op terpentinebasis.
pi_89004423
Witte verf op terpentinebasis verkleurt inderdaad sneller dan waterbasis en met name op plaatsen waar weinig licht komt, zoals de onderkant van een trap. Zelf gebruiken we ook graag echt witte verf en kiezen om die reden voor een kleur waar een zweem blauw/grijs of paars doorheen gemengd is. (Denk aan de wittinten van flexa bv). De verf verkleurt dan eerder richting grijs dan geel.
Dansen is leuker dan lopen..
pi_89004538
Ja ,het is een vast gegeven dat alkydlakken vergelen ,vooral in het donker.
Door de lijnolie en de kunsthars,acryl vergeelt ook maar in mindere mate.
Acryl is echter veel gevoeliger voor schoonmaakkmiddelen enz .
  maandag 22 november 2010 @ 16:10:09 #7
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89016129
Alle verfsoorten hebben zo hun voor en nadelen. Verf op peutbasis vergeelt inderdaad eerder, maar vergeet niet, het is op de langere termijn wel veel-en-veel sterker dan verf op waterbasis.
Verf op waterbasis verliest weer veel sneller zijn glans (als het al glanst), is minder goed bestand tegen schoonmaakmiddelen, en op ouder houtwerk zul je ook eerder weer kieren en barsten zien ontstaan.

Helaas.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_89016365
toch vind ik 6 maanden wel heel snel hoor
  maandag 22 november 2010 @ 16:18:51 #9
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89016493
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 16:16 schreef richardrahl het volgende:
toch vind ik 6 maanden wel heel snel hoor
Ja, dat vind ik ook, dat had ik er wel bij mogen zeggen.
Zeker voor Sikkens-verf, dat is toch een zogenaamd 'topmerk'?
Ik heb in mijn huis voornamelijk de 'duurdere' huismerken van de gamma gebruikt, en die verkleuren ook, maar werd pas na een jaartje of vier, vijf echt zichtbaar.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_89032818
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 09:44 schreef richardrahl het volgende:
Welk type van Sikkens heb je precies gebruikt?

Gebruikte verf is deze: http://www.erkendsikkenss(...)UBBOLSATURAPLUS.aspx

Gebruikt met een grondverf welke door de winkel was aangeraden. Tevens was bekend dat het om binnendeuren ging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')