abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 november 2010 @ 18:31:54 #1
309653 BiebelYip
lang lurken - en nu meedoen!
pi_88911553
Ach, nu heb ik lang genoeg gelurkt. Tijd om jullie mee te nemen in de verklussing van ons nieuwe huis. Omdat het enige 30-erjaren huis in ’t dorp al helemaal af en onbetaalbaar is, en de laatste te renoveren boerderij die van mijn grootouders was – en vorig jaar is gesloopt, zijn wij de eigenaar geworden van een jaren ’70 huis in Braboland.. Met een voor ons ideale ligging en plattegrond – en met nog heel veel kluswerk. Het lijstje in een notendop:

• Slopen van keuken en balkenplafond
• Verwijderen van 2 op elkaar gelegde (!) laminaatvloeren uit de huiskamer en hal (waarbij we de bovenste vloer boven willen hergebruiken)
• Verwijderen van (tegel)keukenvloer
• Maken van dubbele deuren tussen huiskamer en hal
• Aansluitingen maken voor kookeiland
• Op sommige plaatsen stukwerk afbikken en daarna woonkamer, keuken en hal voorzien van nieuw
• Ruimte voor kasten maken in wand tussen bijkeuken en keuken
• Vernieuwen groepenkast & schakelmateriaal
• Vernieuwen radiatoren en/of plaatsen voorplaat bij radiatoren
• Tegelen (bij)keuken en toilet
• Parket (laten) leggen in huiskamer en keuken
• En de badkamer… die laten we toch maar doen. Groen & bloemetjes is nou eenmaal niet onze stijl.

Foto’s anyone? Nu ik de voorfoto’s na 3 weken klussen zie, snap ik heeeeeel even niet meer waarom we ermee begonnen zijn. Tot ik me weer herinner dat de foto’s het rooskleuriger voorstellen.
De biebelyippetjes die de vlag aan de zijkant van het huis plaatsen:

De oude keuken, met dubbele laminaatvloer en alle balken:

Huiskamer van de andere kant (de balken eindigen aan het begin van de komende zomer als tuintafel. Toch nog wat gerecycleerd. )

De hal

Iemand zin in bloemetjes? De man op krukken die de kamer binnenloopt is pa. Jazeker, hij is sinds 2 jaar gehandicapt, maar gelukkig nog steeds inzetbaar als coach/toezichthouder en meedenker. En ideaal als je op een zaterdagochtend nog een metalen balk nodig hebt om een gat te stutten: niemand durft nee, vandaag leveren we niet te zeggen tegen een invalide.

Voor de vakmensen onder ons: deze wordt vervangen door een moderne groepenkast. Al was het maar omdat al het stof ervoor zorgt dat de stop van de studeerkamer (“cleanroom”) er steeds uitvliegt.

Sinds de herfstvakantie is er al best wel wat gebeurd. Slopen, voornamelijk. En stof, puin en gruis maken. Soms wat gecoördineerder (bv als de badkamerboer het doet), soms door gewoon heel veel meewerkers en soms door een eenzame biebelyip-lief. Sfeerplaatjes:
Slopen met behulp van oomzegger(tje):

Sleuven frezen voor alle wandverlichting, plaatsen van stopcontacten bij de tv ipv aan de andere kant:

Gat met latei. Had ik al gezegd dat het er steeds stoffiger werd:

BiebelyipZoon moest natuurlijk ook laten zien dat hij wat kon. En zolang opa kijkt, vertrouw ik het wel. Een beetje.

De aanstaande woonkeukenvloer, met alle leidingen van de muur afgehaald, heromgelegd en weer vastgelegd (helaas telefoonfoto):

En dan is er geen nieuw huis zonder tegenvaller. In ons geval was de onderste van de laminaatvloeren nat en beschimmeld. We wisten dat de muren ooit nat waren geweest en dat ze daarom behandeld waren – en die waren dan ook droog. De vloer daarentegen… Alle scenario’s spookten door ons hoofd, variërend van een lekje (maar waarom is dat dan nooit ontdekt) compleet instortende (of uit te slopen) betonvloeren en totale herisolatie van het huis. Genoeg stress voor een eerste klusweek.
De eerste vloer:

Anderhalve week (en het bezoek van de muren-impregneermijnheer, een gesprek met de verzekeringsmaatschappij en de lekdetectieman) later is het gevonden: een lek in het riool, ver weg gestopt in de muur:

En ja, het is dat kleine bruine deukje. Waar het water continue uitstroomde. Ongetwijfeld niet nodig om te melden dat dit uitbreken van de vloer voor stress en euh… stof zorgt?
Als we nieuwe foto’s hebben, plaats ik die weer. Dat is – als jullie interesse hebben. Bovenfoto’s komen ook nog. Ooit. Als we tijd hebben om “de boven” te gaan doen (lees: alle schrootjes te verwijderen, tapijt te vernietigen, zolderraam maken, slaapkamers oppimpen enz..)
pi_88911658
geen idee maar wel een mooi huisje howr
pi_88929588
Mooi huis! Jammer van het lek, maar gelukkig is de oorzaak gevonden. Ben heel benieuwd hoe het gaat worden met de wederopbouw ;)
pi_88956961
Mooi huis en die vloer :X
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 28 november 2010 @ 20:53:21 #5
309653 BiebelYip
pi_89271317
Tijd voor een update. Natuurlijk is er hard gewerkt – al is het verschil tussen de vorige foto’s en deze niet eens zo heel groot. Kan ook niet anders – als we nog meer gesloopt hadden, had er geen huis meer gestaan.
Wat is er al gebeurd

Slopen van keuken en balkenplafond
[*]Verwijderen van 2 op elkaar gelegde (!) laminaatvloeren uit de huiskamer en hal (waarbij we de bovenste vloer boven willen hergebruiken)

Verwijderen van (tegel)keukenvloer
Maken van gat voor dubbele deuren tussen huiskamer en hal en plaatsen deuren
Aansluitingen maken voor kookeiland
Op sommige plaatsen stukwerk afbikken en daarna woonkamer, keuken en hal voorzien van nieuw
[*]Ruimte voor kasten maken in wand tussen bijkeuken en keuken

• Vernieuwen groepenkast & schakelmateriaal
• Vernieuwen radiatoren en/of plaatsen voorplaat bij radiatoren
Tegelen (bij)keuken en toilet
• Parket (laten) leggen in huiskamer en keuken
• En de badkamer… die laten we toch maar doen. Groen & bloemetjes is nou eenmaal niet onze stijl. Om te laten zien dat het echt gebeurd is..
We willen een kookeiland. Dat betekent dat de leidingen niet meer uit de muur, maar uit de vloer moeten komen. Leuk idee – de uitvoering heeft Biebelyiplief veel tijd gekost – en coaching door pa…

Omdat we oven, magnetron, wasmachine en droger (de laatste 2 in de bijkeuken) soms gelijktijdig willen gebruiken, was het nodig om leidingen bij te trekken – waardoor er ook meer groepen bij komen.:

Uiteindelijk leidde al dat aanpassen van de keukenleidingen ergens toe en kon afgelopen week de vloer gestort & gelegd worden. Na het storten van de vloer, net voor het leggen van de tegels ziet het er dan zo uit:

Na de bodem, was het tijd voor het plafond. We hebben een plafondafzuigkap gekocht – en die moet natuurlijk wel ergens aan vast hangen. Vandaar een klein uitgebouwd plafond, daarin komen dan spotjes en de afzuigkap. (een grote afzuigkap. 1.50 lijkt tegen het plafond niet groot, maar zet je ‘m voor je in de hal dan is hij errug groot. Beide kids passen in de doos!) Hier gaat biebelyiplief verder met uittimmeren, de vloer is alweer bedekt:

En nee, we doen nog wat meer dan de keuken. Zoals het slopen van het toilet (met het lampje uit de hal nog op een tactische – antibouwvakkersdecolleteeplek):

De mannetjes van de badkamer hebben we al een paar dagen niet gezien, die wachten tot de muren droog zijn. Als we nu boven kijken, ziet het er zo uit:
Verder hebben we –fotoloos, want niet zichtbaar op papier – aarde draad naar de bovenverdieping getrokken, heb ik geleerd de verwarming te ontluchten en hielp dat om onze eigen slaapkamer te verwarmen, is het tapijt in de slaapkamer tijdelijk weer gelegd en heb ik het stof proberen weg te poetsen. En dat laatste – dat is nog het minst gelukt. Komende week hopen we ein-de-lijk de buizen voor de afzuigkap te ontvangen (speciale afzuigkap = blijkbaar speciale buis, die alleen de keukenboer kan leveren )-: ), en alles verder te voorzien van gipsplaten zodat de stucadoor de dag na Sinterklaas aan de gang kan.
pi_89274039
Wowwwww!!!!!!
pi_89281716
Zo, dat is een beste verhuizing! *O*
Leuk!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 2 december 2010 @ 16:45:40 #8
309653 BiebelYip
pi_89435837
Dank je voor de wow:-). Wat opvalt: iedereen die binnenkomt, denkt/zegt/roept: daar moet nog veel gebeuren. Terwijl wij denken ach - dat valt best mee. Nog een wc installeren en betegelen, stukadoor erin, parketteur en de keukenmonteur moeten nog wat doen en de badkamermijnheer moet zijn werk afmaken. Valt toch best mee:-)

En.. het goede nieuws van vandaag, de afzuigkapbuizen zijn binnen. Toelichting? zo'n plafondafzuigkap is best leuk, maar wordt aan de buitenmotor vast gemaakt met een speciale 220*90 buis - maar dan met afgeronde hoeken. Die nergens te krijgen is, behalve bij je eigen keukenboer. Maar een keukenboer is ingericht op... het leveren van keukens. En niet op het leveren van afzuigkapbuizen. Het kostte derhalve nogal wat moeite om ze ervan te overtuigen dat we toch echt zo'n buis nodig haddenen dat zij die moeten leveren. Gelukkig is het eind goed -goed al goed voor de buis: zojuist heeft de postbode hem afgeleverd. (onder rembours. Wat we niet wisten. Wat me een bloedstollende glibberrit door het dorp opleverde om het geld snel te halen en de postbode op te zoeken op zijn volgende adres...)

Als we niet ingesneeuwd raken is het morgen weer tijd voor foto's!
pi_89453025
CVboer lurkt ook even mee.
Wordt echt mooi allemaal, en wat een werk hebben jullie al verzet.(al dan niet met hulp en coaching:P
Na het zien van al die foto's heb ik toch nog een vraag, het koperen leidingwerk, is dat zo zonder bescherming in het beton terechtgekomen?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  donderdag 2 december 2010 @ 22:49:27 #10
309653 BiebelYip
pi_89454492
Bedankt voor je belangstelling:-) En ja, er zit iets omheen - maar weet zo niet wat dat was. Heb even naar de (telefoon)foto's gekeken, en het lijkt iets zwart/grijzigs. Klinkt dat logisch?
  vrijdag 3 december 2010 @ 00:04:57 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_89458048
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:49 schreef BiebelYip het volgende:
Bedankt voor je belangstelling:-) En ja, er zit iets omheen - maar weet zo niet wat dat was. Heb even naar de (telefoon)foto's gekeken, en het lijkt iets zwart/grijzigs. Klinkt dat logisch?
Dat klinkt logisch, dat is namelijk de mantelbuis. ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  vrijdag 3 december 2010 @ 08:10:15 #12
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_89463469
Gaaf project BiebelYip, ik ga je volgen!
pi_89465092
leuk, naar verwachting weer een grote metamorfose!
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:04:54 #14
81894 godigita
Trollercoaster
pi_89465549
Oeh, deze ga ik volgen!
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:41:05 #15
309653 BiebelYip
pi_89651778
Week verder, weer update tijd. Voor een willekeurige voorbijganger lijkt er niet veel gedaan, maar wij zijn wel weer blij met de voortgang. (en voor cvboer: volgens de echte klussers is er inderdaad mantel om het koper)
Zo is het verlaagd plafond in de keuken klaar, inclusief afzuigkapzuigbuis. Afzuigkapdeel van de keuken = klaar. En dat is mooi, ik heb al geprobeerd mijn haar eronder te drogen. (en voor de duidelijkheid – nee, dat lukt niet. Te veel haar). Hoor ik iemand om foto’s vragen?

Yeah! De buis is in het oude huis gearriveerd:

En daar is het plafond. Je kunt het gat van de buis nog zien:

Ooit, 2 huizen geleden, hadden we een leuk pittoresk jaren30 huisje. Ik zal je niet lastig vallen met alle nadelen zoals eensteensmuurtjes en zwembaden in de kruipruimtes maar… we hadden de muren toen geel. Tsja, mijn smaak in 1995 was euh… anders. Waarom dit verhaal? Omdat history repeats (sorry - blijf een beta meisje dus engels is niet mijn beste taal) moeten we nu constateren dat in ons nieuwe huis de muren ook geel zijn. Inmiddels heb ik zojuist gespiekt en het is echt alleen maar voorlijm geweest, maar wát een lelijke kleur…

Geen idee of het leesbaar is – maar er zijn genoeg instructies achter gelaten voor de stukadoor:

En dan wil ik jullie de tv-scart-hdmi kabelbuis niet onthouden. Soms lijkt deze verbouwing alleen maar om buizen te gaan – dat is gelukkig niet helemaal waar. Toch wilden we de tv wel graag boven de dvd speler – alleen dan geen kabels tussen beide apparaten over de muur. Vandaar dat biebelyiplief een ander stuk afzuigkapbuis in de muur heeft gewerkt. Kan de stukadoor dit mooi weer wegwerken:

Maar niet alleen de stukadoorvoorbereider is bezig geweest. Zelf zijn we met het toilet een stap verder. Moet ook wel, er is met al het geklus geen toilet in huis – en de 200 meter terug naar ons oude huis zijn best ver met hoge nood. Zeker voor de biebelyipkids..

Vandaag is dan eindelijk de meterkast vervangen (nog zonder foto's - het was nog niet af en daarom beetje donker in huis toen ik ging kijken) en de stukadoor bezig geweest. Dat schiet mooi op. Begin volgende week moet hij klaar zijn - dan hoop ik foto's te plaatsen. Maar vooral hoop ik dat de badkamerboer dan zijn werk weer eens oppakt. (nee hoor, ik word niet nerveus van badkamertegelzetters die al 3 weken niet zijn geweest omdat het moet drogen. Echt niet. :X )
  Milf woensdag 8 december 2010 @ 13:26:47 #16
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_89673814
Ziet er mooi uit!

En ik zou mij ook totaaaaaaaaaal geen zorgen maken :X
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zaterdag 18 december 2010 @ 23:22:46 #17
309653 BiebelYip
pi_90103687
Nog meer tijd voorbij, en langzaam wordt het nieuwe huis zichtbaar. Zelfs de badkamer mijnheer is een halve dag geweest. Al kan dat ook te maken hebben met mijn nonchalante vraag aan de telefoon of ik misschien een faillisementje gemist had.

De stukadoor is al klaar dus Op sommige plaatsen stukwerk afbikken en daarna woonkamer, keuken en hal voorzien van nieuw kan doorgestreept worden. Ook de electricien is geweest, zodat Vernieuwen groepenkast & schakelmateriaal ook af is. Al krijgt biebelyip lief de hotelschakeling niet voor elkaar en blijkt de wipimpulsschakelaar (hoe klustechnischprofessioneel klinkt dat?) het alleen maar te doen als je ‘m indrukt. Dat is best onhandig tijdens het eten, genoeg redenen derhalve om andere te bestellen.

En na.tuur.lijk zijn er foto’s van al deze arbeid gemaakt.

Allereerst de oude plankenvloer (De bovenste laag. De onderste was helemaal aangetast door de schimmel). Deze wordt hergebruikt in de studeerkamer en voor zo ver mogelijk in de slaapkamer. Om dat handiger te laten verlopen leek het handig ze op maat te sorteren – inclusief of ze links of rechts gezaagd zijn. Hoe neurotisch kan je zijn:

Omdat er nog geen vloer (anders dan de cementdekvloer) in het huis ligt, heeft de stukadoor gestukt zonder stukloper. Omdat dat niet zo’n prettige ondergrond voor een egaliseerlaag is, hebben we behoorlijk wat uur besteed aan het schoonkrabben van de vloer:

Het nieuwe stukwerk is nu ook vastgelegd. Vandaar hier weer de volgende foto in de serie leuke kookeiland updates. De illustere buis is nog steeds zichtbaar en gelukkig lag er wel stukloper over de tegels heen. Niet helemaal goed afgeplakt helaas – dus ik mag morgen nog even poetsen:

Dan voor vonkenboer en consorten, de meterkast. Het bruine is het ongeverfde hout, dat onder de oude groepenkast zat. We hebben nu meer groepen, makkelijkere stoppen en het neemt minder ruimte in beslag. Dat is pas vooruitgang…

De komende dagen en/of avonden houden we ons bezig met voorlijmen, verven, vloertje leggen in de studeerkamer en gordijnen uitkiezen. En, in het geval van biebelyiplief, uitvogelen hoe hij de hotelschakeling moet aansluiten...
pi_90103891
*O* gaat lekker!
De foto's mogen van mij best iets groter :@ klik ze nu aan..
Mooie raampjes ook O+ enne die stukadoor heeft daar een ding op stok voor om de vloer evenmee schoon te maken ;)
  dinsdag 21 december 2010 @ 20:55:23 #19
309653 BiebelYip
pi_90253552
ML - ik zag de stukadoor inderdaad een handige krabber gebruiken. Zijn steiger heeft hij nog even op de stoep staan ('haal ik later wel op') - de krabber helaas niet. En grotere foto's: Ik ga kijken of me dat lukt:-) Als test een foto van de net gestukte hal...
pi_90253836
^O^ prima zo.
Ziet er strak uit en mooie trap :Y
  vrijdag 31 december 2010 @ 13:52:44 #21
309653 BiebelYip
pi_90674813
Is er dan niets meer gebeurd sinds de vorige keer (behalve dat ik heb geleerd hoe ik een grotere foto post;-)?) Gelukkig niet. De stukadoor heeft zijn werk erg goed opgeleverd – dat is daarna voorgelijmd en weer geverfd. Tot zover Op sommige plaatsen stukwerk afbikken en daarna woonkamer, keuken en hal voorzien van nieuw . De studeerkamer is klaar – maar de foto’s van de ruimte willen maar niet lukken. Die hou je nog tegoed. Het schakelmateriaal in de huiskamer en hal is geïnstalleerd en het verlaagd plafond in het kookeiland is ook klaar. Gelukkig zeggen plaatjes veel meer dan mijn teksten:

Het plafond in de keuken, inclusief plafondafzuigkap, exclusief de verzameling scheldwoorden die nodig was om ‘m te hangen:

Tsja, hoe fotografeer je vers stuc- en schilderwerk? Met een typisch kerstboomplaatje. De schoorsteen zelf was al voorzien van stucwerk, de rest (inclusief schakelmateriaal) is van ons:

De muur in de hal, achter de trap, is tot nu toe de enige die niet standaard 9010 is geverfd, maar een “tikje donkerder”. En nee – dat is niet gedaan tegen de vlekken maar gewoon omdat we het mooi vonden. Dat vond de “leidingwerkcoach”(lees: pa) dan weer lastig te begrijpen

Nog zo’n doorkijkje met daarop het gat van de toekomstige taatsdeuren, muur uit de keuken en het plafond in de hal met lampje en een stukje van de vide. Allemaal nog spiksplinter9010wit:

De onderkant van hetzelfde gat – daar waar de timmerman de vloerpotten voor de deuren heeft geboord, en je nog een stukje van de deur van de meterkast ziet:

Biebelyiplief aan het werk met het schilderen van de ruitjes. Leuk, die pittoreske roedeverdeling. Tot je ‘m wilt lakken:

Een stille getuige dat de radiatoren niet meer flexibel in de ruimte staan, maar gewoon weer op hun plek hangen:

En nog zo’n (niet zo) stille getuige: de spullen in de bijkeuken. Voor volgende week (als ze het hout komen brengen), probeer ik dit nog op te ruimen.

Voor komende week staan op de planning:

• Nieuwe radiator in de huiskamer hangen en bestaande radiatoren voorzien van nieuwe bedekking
• Ondervloer leggen (tweede week komt de parketvloer)
• Badkamer stucadoren (uiteindelijk kwam de tegelzetter toch en ik moet zeggen – hij heeft goed werk geleverd)
• En vooral veel houtwerk verven. Je zou er zen van worden :-)
  dinsdag 18 januari 2011 @ 17:12:51 #22
309653 BiebelYip
pi_91522926
Zag ik daar nou voor 3 weken geleden staan dat ze die week een nieuwe bedekking op de radiatoren gingen hangen? Dat was een oeps. Vandaag zijn ze voor de tweede keer geweest, en weer ging het niet lukken. Iets met een gat dat niet diep genoeg was en een paar magneetjes die wel/niet sterk genoeg zijn.

Gelukkig is er ook goed nieuws: De parketvloer is gelegd! Raar volk - parketleggers waren de enige die wel in huis rookten en hun rotzooi niet opruimden - maar dat is snel vergeten met dit resultaat.
Wel goed: woensdagavond, half 6 een telefoontje van de parketlegger. “d’r zit hier witte olie in. Dat kan niet de bedoeling zijn voor zo’n schone vloer” (en dat in het brabants). Euh nee, dat is zeker niet zoals bedacht. Dus hup, op de fiets naar het nieuwe huis en de melkachtige olie weg laten zetten zodat we nu een mooie houten vloer hebben.

Nog zo’n plaatje, maar dan met de geschilderde muren, geschilderde plinten en keukenvloer erbij. En met werkende wandverlichting is het net zo mooi als we hoopten. Je zou er Hannibal (ja, ik ben zo oud dat ik vroeger ook naar A-team keek): “i love it, when a plan comes together) voor citeren:

De wc is af. Prachtig maar (en jullie mening wordt op prijs gesteld): volgens ons past de bril niet. In de toilet in het huidige huis ligt het deksel net op de rand van de pot, in het nieuwe huis ligt de rand net voor het einde van de toiletpot. Iemand een idee of wij nou gek zijn en dit zo hoort, of dat er iets verandert is aan het uiterlijk? (en voor de detaillisten - in de nieuwe toilet pot zitten de gaatjes 1 cm meer naar achteren..)

De badkamer is ook bijna af. Stucwerk is gedaan: alleen nog verven, stopcontacten en een handdoekhaakje. Al vast een detail en ja, hier hebben we een term voor die begint met een p…:

Samenvattend: het eind komt in zicht. Het eind van onze conditie ook overigens. Manlief is er een stuk slanker op geworden. Helaas uit het zich bij mij alleen bij nog meer grijze haren. Klopt ook wel: hij doet het fysieke werk, ik regel, bel en maak me druk. En dat gaat de komende dagen nog niet over want er komt een keuken aan, nieuwe tafel wordt geleverd en op zaterdag gaan we verhuizen. Als dan ook het internet is verhuisd, komt er vanzelf weer een update…
pi_91525680
*O* mooie vloer zeg!!
En strak wit allemaal op de trapmuur na dan :P
Erg mooi toilet en ja dat hoort volgens mij, merk/naam?

Die ruitjes O+ maar inderdaad drama om te schuren en te lakken en de ruiten verfvrij te krijgen :X
Succes met verhuizen vast en we zijn benieuwd naar de af! foto's ;)
  woensdag 19 januari 2011 @ 02:12:28 #24
57434 Marloes
Digital Love
pi_91548608
Prachtige vloer! O+
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_91553169
Wow! Mooi huis! En welkom in Brabant :7.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')