Ach, nu heb ik lang genoeg gelurkt. Tijd om jullie mee te nemen in de verklussing van ons nieuwe huis. Omdat het enige 30-erjaren huis in ’t dorp al helemaal af en onbetaalbaar is, en de laatste te renoveren boerderij die van mijn grootouders was – en vorig jaar is gesloopt, zijn wij de eigenaar geworden van een jaren ’70 huis in Braboland.. Met een voor ons ideale ligging en plattegrond – en met nog heel veel kluswerk. Het lijstje in een notendop:
• Slopen van keuken en balkenplafond
• Verwijderen van 2 op elkaar gelegde (!) laminaatvloeren uit de huiskamer en hal (waarbij we de bovenste vloer boven willen hergebruiken)
• Verwijderen van (tegel)keukenvloer
• Maken van dubbele deuren tussen huiskamer en hal
• Aansluitingen maken voor kookeiland
• Op sommige plaatsen stukwerk afbikken en daarna woonkamer, keuken en hal voorzien van nieuw
• Ruimte voor kasten maken in wand tussen bijkeuken en keuken
• Vernieuwen groepenkast & schakelmateriaal
• Vernieuwen radiatoren en/of plaatsen voorplaat bij radiatoren
• Tegelen (bij)keuken en toilet
• Parket (laten) leggen in huiskamer en keuken
• En de badkamer… die laten we toch maar doen. Groen & bloemetjes is nou eenmaal niet onze stijl.
Foto’s anyone? Nu ik de voorfoto’s na 3 weken klussen zie, snap ik heeeeeel even niet meer waarom we ermee begonnen zijn. Tot ik me weer herinner dat de foto’s het rooskleuriger voorstellen.
De biebelyippetjes die de vlag aan de zijkant van het huis plaatsen:
![th_20101027_028.jpg]()
De oude keuken, met dubbele laminaatvloer en alle balken:
![th_20101027_010.jpg]()
Huiskamer van de andere kant (de balken eindigen aan het begin van de komende zomer als tuintafel. Toch nog wat gerecycleerd. )
De hal
Iemand zin in bloemetjes? De man op krukken die de kamer binnenloopt is pa. Jazeker, hij is sinds 2 jaar gehandicapt, maar gelukkig nog steeds inzetbaar als coach/toezichthouder en meedenker. En ideaal als je op een zaterdagochtend nog een metalen balk nodig hebt om een gat te stutten: niemand durft nee, vandaag leveren we niet te zeggen tegen een invalide.
Voor de vakmensen onder ons: deze wordt vervangen door een moderne groepenkast. Al was het maar omdat al het stof ervoor zorgt dat de stop van de studeerkamer (“cleanroom”) er steeds uitvliegt.
Sinds de herfstvakantie is er al best wel wat gebeurd. Slopen, voornamelijk. En stof, puin en gruis maken. Soms wat gecoördineerder (bv als de badkamerboer het doet), soms door gewoon heel veel meewerkers en soms door een eenzame biebelyip-lief. Sfeerplaatjes:
Slopen met behulp van oomzegger(tje):
Sleuven frezen voor alle wandverlichting, plaatsen van stopcontacten bij de tv ipv aan de andere kant:
Gat met latei. Had ik al gezegd dat het er steeds stoffiger werd:
BiebelyipZoon moest natuurlijk ook laten zien dat hij wat kon. En zolang opa kijkt, vertrouw ik het wel. Een beetje.
De aanstaande woonkeukenvloer, met alle leidingen van de muur afgehaald, heromgelegd en weer vastgelegd (helaas telefoonfoto):
En dan is er geen nieuw huis zonder tegenvaller. In ons geval was de onderste van de laminaatvloeren nat en beschimmeld. We wisten dat de muren ooit nat waren geweest en dat ze daarom behandeld waren – en die waren dan ook droog. De vloer daarentegen… Alle scenario’s spookten door ons hoofd, variërend van een lekje (maar waarom is dat dan nooit ontdekt) compleet instortende (of uit te slopen) betonvloeren en totale herisolatie van het huis. Genoeg stress voor een eerste klusweek.
De eerste vloer:
Anderhalve week (en het bezoek van de muren-impregneermijnheer, een gesprek met de verzekeringsmaatschappij en de lekdetectieman) later is het gevonden: een lek in het riool, ver weg gestopt in de muur:
En ja, het is dat kleine bruine deukje. Waar het water continue uitstroomde. Ongetwijfeld niet nodig om te melden dat dit uitbreken van de vloer voor stress en euh… stof zorgt?
Als we nieuwe foto’s hebben, plaats ik die weer. Dat is – als jullie interesse hebben. Bovenfoto’s komen ook nog. Ooit. Als we tijd hebben om “de boven” te gaan doen (lees: alle schrootjes te verwijderen, tapijt te vernietigen, zolderraam maken, slaapkamers oppimpen enz..)